REKLAMA

Od bazgrotów do rysunków

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2017-03-27 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Wiktor Osiatyński witają kolejny audycji zrozumieć świat naszym gościem dzisiaj jest pan prof. Mirosław Orzechowski, który m. in. uczyła rysunku na wydziale architektury w Warszawie i uczy pan Lis poprzez rysowanie edukacji kreatywnej co też edukacja alternatywna dobry wieczór edukację po sama w sobie zawsze jest kreatywne idą do kreacji nas prowadzi, a język Polski na takie piękne sformułowanie jak uczyć się ja myślę, że to bardzo ważne, Rozwiń » żebyśmy właściwie rozumieli co znaczy uczyć się samemu zdobywać wiedzę samemu mówi rozwijać się i tutaj ten nauczyciel czy Centre naucza ma za zadanie stworzyć odpowiednie warunki do tego, żebyśmy się mogli uczyć w rozumieniu, ale on, jeżeli uczymy się sami w jakimś sensie to do czego nam jest potrzebny ten nauczyciel stworzenia tych warunków do pokierowania nas po jakiej drodze do wskazywania na tej drodze w pewnych czy to przeszkód czy ułatwień to, czego potrzebny jest on w edukacji jest studentem uczniem przychodzę chce się nauczyć rysować po chcemy nauczyć twórczego są one przede wszystkim nie powinienem szkodzić to jest chyba pierwsza to bardzo ogólne, ale ów, ale w tym przypadku nie szkodzić to znaczy pozwolić znaleźć uczniowi własną ścieżkę znaleźć uczniowie to co co może tak naprawdę jest w nim co może tak naprawdę go może zainteresuje on być w jakimś sensie towarzyszem ucznia w jego głód poszukiwaniach, jeżeli chodzi o sam rysunek to co wydaje się, że z rzutu najważniejsze jest pokazać, że każdy może rysować może zacząć, rysując zapisywać swoje spostrzeżenia i to jak świat pojmuję jak rozumie niezależnie od wieku, kiedy zaczyna rysować niezależnie od tego czy to jest dziecko siedmio ośmioletnie czy też młodzieniec 1819 letni czy dojrzałej dojrzały człowiek o wskazanie możliwości korzystania z rysunku jako zapisu myśli zapisu świata otaczającego jest chyba najważniejsza jeśli jesteśmy, jakby medium, przez które my sami poznajemy świat ten świat interpretujemy i nauczycieli potrzebny jest do tego, żeby nas prowadzić po tej drodze chyba nam, żeby nas w nas uczynić w cudzysłowie lepsze medium, żebyśmy uwierzyli w to, że możemy sami to drogo wędrować możemy sami podejmować wybory z innym nie tylko rysunkowa, ale wybory życiowe, żeby nam wskazać też umiejętność może oceniania to za dużo powiedziane, ale w Kale może można powiedzieć oceniania tego co nas otacza samodzielnego wnioskowania, żeby nam pokazać, że każdy z nas jednak jest kimś innym nie nie jesteśmy klonami nie jesteśmy powtarzali inni każdy może znaleźć swoją ścieżka, a celem rysunku z natury, o którym pan tak pięknie i dużo pisze wszyscy w swoich książkach mam tutaj namyśli książkę rysunek mam namyśli książka poszukiwania innych, których jest pięknym albumem akwareli inne pańskie prace pan pisze o tym, że celem takiego rysunku jest właściwie poznawanie drążenie świata ranking niż tworzenie dzieła, owszem, wydaje się, że najważniejsze, że w rysowaniu jest to co się w nas zmienia podczas rysowania, jeżeli przyglądamy się światu i korzystam z możliwości notowania EUR spostrzeżeń które, których doznaje to to w mojej wyobraźni w mojej pamięci o tworzyły się nowe wartości rysunek pomaga na zweryfikowanie tych tworzących się wartości na ich pogłębienie dna ich uchwalenie zrozumienie może lepsza zjawisk, które źle postrzegam wzrokowo, ale też zjawisk, które postrzegam mojej wyobraźni wreszcie gdzieś tam w mojej głowie mogą pojawiać rysunek pomaga w jej uchwyceniu i stąd mylny jest składnikiem myślenia wydaje się, że że rysunek jest tworzenie obrazów, które mają być pięknej zawisnąć na ścianie, ale co się dzieje przy okazji tego co najważniejsze, czyli przy okazji rozumowania i zapisywania myśli w formie rysunków leży ja patrzę na przedmiot jej przyglądam się poznaje go notuje jego kształt to ja, tworząc w pewnym sensie jego odwzorowanie na płaszczyźnie też zapisuje moją myśl na jego temat biolog przyrodnik ktoś, kto opisywał, na które chciał jeszcze na dodatek był z pamiętać, bo ona była w ruchu albo ten dialog był w ruchu to traktował rysunek trochę jak dziennik prawda trochę jak czyszczenie zapisem nietrwała, bo zmieniających się rzeczywistości tak tak w inny na pewno ale, toteż dzięki temu, że od czasu, kiedy w dziewiętnastym wieku rysunek towarzyszył wyprawom naukowym i świat był poddawany dzięki zapisom rysunkowym w tej chwili mamy nowe technologie, które świetnie zapisują bardzo wiele spostrzeżeń naszych pomagają nam się rozwijać się zgłębiać tajniki świata to dzięki temu okazało się, że rysunek nie jest tylko tworzenie obrazów tylko może być rzeczywiście coś więcej może być przypisany do każdego z nas w sposób był chyba bardzo intymne bardzo osobisty i może współgrać z rozwijaniem naszej osobowości, jakby to sedno sedno rysunku wydaje mi się możemy zrozumieć teraz niejako samo stworzenie obrazu malarskiego graficznego to nie jest celem rysunku okazuje się, że celem jest ruch jest dialog ze sobą samym ze swoimi myślami pogodzenie się z tym co myślę jak rozumiem, a może polemika z tym co myślę kim jestem w tym momencie rysunek jako coś czynność bardzo intymna i mówi pan tego wprost, ale w gruncie rzeczy komunikat, w którym on przesłał jest w pomyślny co widzisz zapamiętaj nie tylko to co widzisz, ale także to co pomyślałeś zastanów się na ile to jest cecha tak tak tak w biciu się by, pamiętając o tym, że każdy rysunek jest przede wszystkim zapisem bardzo bardzo umownym abstrakcyjnym, bo po to jest przecież grupa -li ni mniej punktów owali krzywych, które w tak naprawdę zawsze powstają z pamięci nie jesteśmy w stanie poza pewnym bardzo taki wąskim Krawiec obszarem nie jesteśmy w stanie jednocześnie patrzeć na przedmiot i rysować go z pełni władzy nad rysunkiem, a bardzo ważne jest co rysunku z natury też władanie sprawnie ręką i manualnym zdolnościami pod naszą kontrolą, czyli pod kontrolą naszego umysłu, czyli też naszego rozumienia tego co co rysujemy co chcemy wyrazić poprzez rysunek chyba jest niezwykle istotne, że chcemy coś przez ten rysunek wyrazić, ale też chcemy wyrazić siebie to przede wszystkim ci on w tej książce rysunek pan bardzo szczegółową mówi o poszczególnych etapach w życiu jak te etapy odzwierciedlają się w rysowaniu ich w naszym Kuchta Zbawiciela wiek 10 do 12 lat jest silny samokrytycyzm i GE i w związku z tym bardzo ważna rola nauczyciela rysunku jest wydobywanie pozytywów, ale zauważyłem, że pan sięga dużo wcześniejszy pobyt etapy słuchaczom naszym pokrótce przedstawić etapy, w których inaczej w jakim sensie patrzymy inaczej rysujemy myślę, że bardzo ważny jest sam początek we wszystkie etapy wszystkie lata naszego życia od początku do, a jego schyłku sołtys szalenie ważne i objawiają się w rysunku, który wciąż zmienne, jeżeli byśmy sięgnęli do początku, czyli dziecka, które jeszcze nie włada w pełni swoimi kończynami i bardziej poznaje swoją budowę to te pierwsze szkice nazywany bas grotami, ale są szalenie ważne, bo w, którym mój mały człowiek, dostając do ręki narzędzie spostrzega, że stawia znak CE jest Biała kartka jest Biała ściana jest stół i ich wyniku jego działania powstaje jakiś znak w miejscu, gdzie tego znaku nie było to jest jedyne takie zjawisko, które których dziecko może stworzyć plik Zastalu przewyższa to co teraz mówi to wpłynęło także na kształt umieszczony w domu mam takie miejsce, przy którym szerzej medytuje i tam wiszą różne rysunki i wisiały rysunki moich wnuków jak usłyszałem od pana w Kazimierzu dolnym poparł Bronka jajem nazywała bohomazami czy bazgrołami obraz w Grotach i jakie to jest ważne w kształtowaniu się osobowości to dodałem jeszcze drugiego wnuka tych można było zobaczyć można było zobaczyć podobieństwo zupełnie inaczej zaczyna to patrzeć co się stało, jakby przejawem ekspresji osobowości tych bardzo małych chłopców oddalili się na bardzo charakterystyczne, że spora część spośród nas wybiera to narzędzie są bardzo proste chyba najłatwiejsze w zapisie emocji doznań spostrzeżeń takiego dziecka, który ma może trochę ponad rok może w 2 latka waży niecałe 3, kiedy jednak, jeżeli dajemy dziecku szansę na rysowanie to zobaczymy jak stopniową de baz Groty takie bardzo prymitywne naszym zdaniem rysunki, które nic nie przedstawiają jak bardzo zacznę się zmieniać jak też kolejności cech tych rysunków pokazuje stopniowe doświadczenia otaczającego świata u dziecka, które najpierw z wykreślono bezładny znaki, z których niewiele możemy zrozumieć później zaczyna przechodzić do określenia owali do ustawiania punktów do stawiania grup kresek bardzo charakterystyczny moment, kiedy stawia pionową linię z kolei w dalej linię poziomą też trudniejsze niektóre są mniejsze niż trudniejsza, ale te 3 mogą świadczyć o tym jak stopniowo dostrzega cechy otoczenia zaczyna później łączyć te proste znaki w przedmioty zaczyna nagle z tego owalu, który przypomina nieraz krople, które przypomina elipsę zaczyna na świat rysować Kwadrat czy prostokąt, który ma zaokrąglone brzegi w pewnym momencie wpadają na to, że można to z kilku kresek narysować proste formy, które na my odczytujemy dopiero po pewnym czasie ja myślę, że w ciąży na nas takie przyzwyczajenie do foto realizmu do to w ogóle realizmu szerzej pojętego sztuce, jeżeli obrazy, które niewiele przypominają takie dziecięce baz Groty 3 pierwsze dziecięce rysunki, gdzie owalna kreski wystające z siebie i to ma być tata czy mama w wg tego co dziecko opowiada na temat rysunku notował swoje myśli mijania na takie same takie bazgroły nie cenimy tych rysunków, a on dla dziecka, ale stanowią ogromną uwagę ja myślę, że bardzo ważny, żebyśmy zachowywali te rysunki, jeżeli już dawali dziecku uznać, że one dla nas też są ważne się oni przychodzą teraz patrzą na moją ścianę jestem winien teraz słuchaczom wyjaśnień, kiedy przed laty przyszedłem do gali, która chce, żeby w radiu prowadzić rozmowy to powiedziano mi, że i jest jedno absolutne tabu, że nie mogę pozwolić rozmówcom, żeby 2 przesuwali rękami po powierzchni stołu albo pukali w ten stół, bo to wszystko mikrofon natychmiast odbieraj potęguje jak pan tego nie przerwałem konia zauważył, że pan rozmawia ze mną rysuje pan pan u pana książce tej akwareli i zwłaszcza ale nie tylko, ale poszukiwania architektury są też pana rysunki 3, które stały się akwarelami były rysunki na patykiem zrobione ja mam wrażenie, że pan myślący rozmawiający mówiąc jednocześnie posługuje się może podświadomie rysunkiem Hiszpan pan dokonywał tych ruchów na powierzchni stoły Niemców państwo to słyszycie to jest chyba słyszalne to jest też część pańskich z Grecji tłumaczy, że my jesteśmy całym sobą w ekspresją w, a niech pan powie jak na tę naszą ekspresję wpływa technologia telewizja internet komputer to, że można zrobić zdjęcie smartfonem błyskawicznie czy to wpłynęło NATO na przykładzie nie mamy już rysunków w szkole albo, że nie ma takiego nacisku na uczenie rysunku, bo wszystko można sfotografować w Sydney czy ja myślę, że człowiek od od zawsze odchodzą od zarania dziejów szukał uproszczeń może to z lenistwa, a może morze to tacy jesteśmy rzecz, że właśnie twórcę działanie kieruje nas do szukania rozwiązań jak ułatwić sobie życie jak sobie uprościć działanie na pewno rozwój technologii współczesnej jest tylko kontynuacją co efekt daje nam chyba taki jak córy nas zmienia w kolejne poziomy, że jesteśmy tacy sami pewnie jak w 2000 lat temu to jednak w pewnym zakresie inaczej rozumujemy tak sądzę i zmieniają się nasze zmysły na pewno, jeżeli jesteśmy przywiązani do percepcji dwuwymiarowej 3, jeżeli dzieci mają więcej czasu jest swojego o ich z kolei poza szkołą spędzać się przed monitorem, który jednak pokazuje dramat o płaskie obrazy na świat nam się spłaszcza wzięła się, że dla trójwymiarowy nagle dzięki telewizji dzięki smartfonami dzięki zdjęciom się spłaszcza takie akurat też dzisiaj jest moim przyjacielem rozmawiałem rano też tych sprawach i powiedział, że by spróbować zamknąć jedno oko miał takie doświadczenia i żebyśmy spróbowali trochę dłużej funkcjonować się patrząc tylko 1 bokiem i to chyba jest bardzo ciekawe doświadczenie było z tak na krótko to damy radę, bo pamiętamy otoczenie, ale jeżeli byśmy patrząc 1 okiem właśnie przed przestrzeń, której nie znamy to będziemy widzieć płasko -li nie będziemy w stanie powiedzieć co jest bliżej co jest dalej poza dowództwo oczywiście, jeżeli wprawnie wkładamy tymi naszymi zmysłami to to troszkę może tak ale, ale spróbujmy zrobić takie doświadczenie patrzmy 1 okiem przez 23 godziny to może być szokujące rzeczywiście widzenie płaskie i czego wtedy nie zobaczymy myślę, że nie zrozumiemy bogactwo przestrzeni tej trójwymiarowej i UE też będziemy pozbawieni możliwości naszej trójwymiarowej wyobraźni, a może nawet więcej wymiarowych wyobraźni jest coś coś z tym wiąże się to na pewno z wyobraźnią przestrzenną, o której często się zapomina się pomija naszych jakichkolwiek rozważaniach przyjmujemy, że jesteś taki jak słuch muzyczny absolutnej to rozumiemy no, a jeżeli zacznie mówić o wyobraźni przestrzennej to to dla nas jest troszkę tak jest niezrozumiałe, a tymczasem coś bardzo prosto można tego doświadczać chociażby w zetknięciu z zadaniami matematycznymi skomplikowanymi są koniecznością wyobrażenia sobie zagadnień, które wymagają abstrakcyjnego myślenia tożsamego z wyobraźnią przestrzenną, że wrócimy do tego po chwili przerwy zrozumieć świat Wiktor Osiatyński rozmawia w TOK FM chcę państwa ponownie Wiktor Osiatyński w rozmowie z prezesem Mirosławem Orzechowskim mówimy o rysunku spłaszczony nic w świecie przez technologie komputerowe i fotograficznej zdjęcia czy pan kiedyś napisał, że techniki komputerowe nie zastąpią rysunku Bosch kupił jego poznawczy charakter rysunek jest dla pana sposobem zapisu poznawanych zjawisk sposobem ich rozumienia zapamiętywania to też cytat, który pan zacytował z ludźmi Żak Kaczmarczyka z arch. Kaczmarek i w prasie i w jaki sposób one też gubią i w jaki sposób ten rysunek jest sposobem zapisu rozumienia i zapamiętywania poznawanych świata rysunek pozwala nam w inż. Jerzy jesteśmy w kontakcie z rzeczywistością i notujemy nasze spostrzeżenia i przyglądamy się temu co zostało przez nas zanotowane to on tak był działamy utworzymy swego rodzaju krąg pomiędzy obserwację percepcją analizował i pamięcią budujemy w pamięci obraz weryfikujemy to jak on został zbudowany zmieniamy przypominamy sobie utrwalamy to wchodzi w najgłębsze pokłady pamięci i pozwala nam też zastanawiać się nad budową lub przedmiotów, które rysujemy mamy też dane pewien czas na to tonie trwa ułamek sekundy w momencie, kiedy robimy zdjęcie to jest chwila to jest to są ułamki sekund przechodzimy do następnego tematu nie pamiętamy po paru minutach już, cośmy robili natomiast, jeżeli siedzimy przez kilka minut kilkanaście przed jakimś tematem, który musimy poświęcić trochę czasu, żeby go naszkicować to to wpatrywanie się wydaje pogłębiony ogląd rzeczy możemy więcej zobaczyć możemy więcej dostrzec mamy więcej czasu na to, jaką powieścią edukacji rysunkowej rysunek jest formą edukacji, czego zaczęliśmy trochę inna część tego co mogłem zrozumieć czytając pana pracy wygląda to od strony rodzica nauczyciela, że rodzic, który powinien jak pan pisze przed nami 15 minut dziennie z dzieckiem rysować, ale ma inną trochę role niż nauczyciel rodzic ma wszystkim, tudzież wspierać ci umacniać, gdyby w tym co robi i szczerze, ale koniecznie szczerze chwalić rysunek dziecka i oceniając zadawać pytania nie stwierdzać nauczyciel podobnie, ale chyba tak jak zrozumiałem nauczyciel w większym stopniu chrzestnym dziecka czy powinien wydobyć indywidualności jego 4 trochę tak jest czy rodzic Kaśka robi tylko o tym nie wie w domu na pewno też co robi wrażenie może nie wie, ale wydaje mi się, że to różnica polega przede wszystkim na tworzeniu więzi emocjonalnej między dzieckiem rodzicem czy rysunek może bardzo pomagać nam na wzajemnym zrozumieniu na budowaniu miłości pomiędzy dzieckiem rodzicem takiej prawdziwej, a nie tej z obowiązku, a jeżeli chodzi nauczyciela to jest właśnie mógłby bardziej to po pod podlewanie pielęgnowanie talentu i pomoc jego samodzielnym zdobywaniu przez dziecko w TOK FM można, by poprowadzić taką edukację przez słynnych edukację rysunkową i można, by powiedzieć, że celem tej edukacji czy podstawą czyli jakby tym na czym ona bazowała byłoby poszukiwanie i wydobywanie talentów rysunkowego też łatwo zapisze, ale czym jest talent rysunkowe tak naprawdę mówię myślę, że w tym jest chyba problem w nas chyba w dorosłych to jest mówienie o talencie i wystawienie na pierwszym miejscu w głównych posiadanego lub nie talentu myślę, że ważniejsze jest mówiąc rysunku mówić o o tym, że mamy wszyscy predyspozycje do rysunku tak samo jak mamy predyspozycje potrafimy pisać prawda jesteśmy w stanie nauczyć alfabetu zapisywać nasze myśli za pomocą umówionych znaków podobnie jesteśmy w stanie rysować to co spostrzega mec to co sobie wyobrażamy to, o czym pamiętamy, jeżeli chcieliby jednak powiedzieć o talencie, czyli o czymś co nasz rysunek codzienny sprowadzić do jakości wyższej to sądzę, że to jest z 1 strony właśnie wyobraźnia, którą strusie rodzimy wyobraźnia przestrzenna i wrażliwości na nie Poślednia wrażliwość na kształt na kolor i tu na pewno są między nami różnice ktoś może być bardziej wrażliwy tak samo jak oni wszyscy znamy słuch muzyczny potrafił powtórzyć dźwięk to tutaj jest jakaś analogia, ale tak jak powiedziałem ten, kto wydaje mi się, że to nie o to chodzi czy te rzeczy się będą rozwijać, jeżeli jest talent to on znajdzie on znajdzie realizację pod warunkiem, że damy szansę dziecku Anna swobodne poszukiwania tego talent Club dane jako nauczyciel chce stworzyć takie możliwości, żeby poznać rozwinąć ten talentach Kantorowi przejeżdżamy wierci np. przychodzi student 10203 . jeszcze przychodzi Osiatyński czy widzi pan, że ten ostatni z beztalenciem rysunkowa jak szybko pan zobaczy, gdy klientowi dość szybko znaczy to o wiele wyższy, jeżeli patrzymy z punktu widzenia belwederskiego co widać w sposobie zapisu oczywiście w zależności od wieku czy też dziecka czy osoba dorosła, ale też znowu ten talent jednak przesuwał troszkę dalej najważniejsze jest pewna uczciwość w podejściu do tego co się robi, jeżeli my, starając się rysować doczekamy prawdy prawdy to kto to jest najważniejsze, a miara czy też poziom talentu wtedy traci naznaczeniu, bo jeżeli nasze dociekanie jest na pierwszym miejscu, jeżeli do tego dochodzi pracowitość i te cechy się połączą to totalnym może być albo bardzo pięknie rozwinięte albo jeszcze piękniej rozwinięty albo rzeczywiście sięgnąć się z najwyższych najwyższych poziomów na Biblii w literaturze nawet nie tak dawnej staropolskiej, ale nie tak bardzo zabawny talent znaczył tyle co majątek albo wyposażenie talent był miarą uwagi chyba Krasickiego była też mowa o pannie młodej ma talent, a śliczne widziałem oni w posagu 4 wsi dziedziczna czy talent co znaczą coś w co jesteśmy wyposażeni niekoniecznie zależne od nas jakieś nasze wewnętrzne bogactwo czy jakiś nasze wewnętrzne zasoby ich tak chyba rzeczywiście jest w sztuce jednak jest, ale te 3 mu też znowu się odwoła do tego co mamy wszyscy, bo wszyscy mamy ten wspaniały talent, który jest umiejętnością korzystania ze zmysłów wzroku z naszego rozumu z waszych manualnych możliwości połączenia tego tego wszystkiego i tak jak potrafimy pisać tak samo można zatem zadać pytanie, dlaczego nie rysujemy, dlaczego traktujemy rysunek jako coś co jest takie dziecinne i w zasadzie odbywać jedynie w szkołach potem to zarzuca mediom może, dlatego że nam kazali być może, dlatego że nam kazali, a może, dlatego że nas oceniali wg swojego widzenia, jeżeli dorosły chce, żeby dziecko rysowała tak jak on postrzega świat to tu jest w głębokim błędzie był postrzegany świata jest inne u każdego z nas powiemy dorosłych, a jak bardzo się różniły dzieci, a może być bardziej trafne może, a może jest może jest obdarzone wartościami, o których myśmy już dziś zapomnieli w natłoku tego co nam każą pan prowadził wycieczki rysownicy takiej nazwie czy to do Kazimierza Dolnego czy do Włoch do Toskanii Umbrii i psa od pytania mam po pierwsze w po co ludzie tam jadę, a drugie czy każdy może wyjechać w związku z tym jeszcze 2 co powinien przed wyjazdem w swojej głowie spiąć ze sobą, a co powinien z głowy niż 3 nie przez pamięta wszystkie badania, ale będę bez wyraźnej odpowiedzi mają ludzie tam jechać, gdzie każdy może wyjechać na taką wycieczkę, nawet jeżeli takie, jakie określa siebie jako beztalencie rysowniczka przede wszystkim się nie zgadzam z tym, żebyśmy siebie nazywali beztalenciem zasadniczy błąd, bo to znowu nie o to chodzi, lecz każdy z nas stołuje się każdy z nas potrafi rysować i ich mandaty ten sposób podejścia do tego nasz nas niestety krępuje w tym wszystkim i oczekujemy na w i tłumu mamy ten talent czy każdym z nas ma ten talent znaczy ten talent stworzył z nas rodzaj ludzki tak do końca pewnie nie wiemy, gdzie się co kryje jak to jak to jest ani jaka zgłosiła na hali, bo dla nich tak tak ale, ale mamy ten talent to co nam się trzeba powiedzieć dobrze grasz woli dzisiaj będę miał talent narodził się w kasie auli KUL reszta jest kwestią czasu tylko kwestią kolejnych spostrzeżeń kwestię notowania tych spostrzeżeń i jadąc na ten rok na taką wycieczkę po wszyscy byli dobrze realia to mogę zrobić śledczego nie potrzebne jest na czele widzieć trzeba patrzeć prawda czy, jeżeli spostrzega wokół mnie, jeżeli nie nie jestem osobą niewidomą, chociaż nic, choć cięższy ja myślę że, że też pewne formy no w końcu rysa to się wzięła rysunek i osiągnęły zysk czy irysy możemy w palce wyczuć jej także tutaj być może też docenia tę datę sprzyjały, ponieważ w rozmowie z wystawionymi od lutego z panem kiedyś sobie to uświadomiłem postanowiłem tamtej pory ma już zmienić ten talent, ale teraz czeka każdy w takim razie można jechać na taką wersję 3 i co powinien w twojej głowie na tę wycieczkę wziąć, a czy powinien z głowy wyrzucić przed wyjazdem dzieci rysownik Tomasz Panek sum myślę, że cel tej wycieczki to jest może też trochę wyrzucanie czy zrobienie remanentu i porządku w głowie to jest bardzo trudne wydaje mi się czynność to sam mam zawsze problem z takim porządkowaniem wokół siebie różnych rzeczy myślę, że wyjazd na kilka dni jest zrzucenie z siebie w tej codzienności i wybranie się tylko w celu rysunkowy pozwala nam na zrobienie remanentu w ze sobą w samym pozwala nam się zmierzyć, mierząc się trochę też z oporem materii w postaci greckich papierów i i tych moich możliwości, które mam w danym momencie czysto takich technicznych warsztatowych pozwala się zmierzyć ze sobą samym to jest rodzaj airbagów może terapia to nie ale, ale stanięcia przed sobą i wejścia w rozmowę ze sobą ustawienia serię pytań próby odpowiedzi na te pytania w końcu, rysując nawet, jeżeli jesteśmy w grupie to w czasie, kiedy rysujemy jesteśmy sami ze sobą i sami ze światem, który nas otacza pan wrażenia, że sól zawrze otworzyć człowieka, że jestem przekonany jestem przekonany, że to może być ciężkie bardzo jej trudne otwarcie możemy się dowiedzieć rzeczy, które są dla nas trudne na nasz temat możemy to odrzucić morzem możemy uciec ten cel tego nie neguje możemy czmychnął z takiej wycieczki do rozdrabniania my może jakieś rzeczy, które były gdzieś zabijane w brodawkę nie wiem no nie spełnimy wymagań, które mamy w stosunku do siebie chcielibyśmy tak świetnie rysować, a mamy wyobrażenie tak jest przecież widzę jak to jak to wygląda to dlaczego nie mogę tego narysować to zderzenie może być brutalne i wnuków jest szansa nabrać dystansu do siebie samej hali zrozumieć, że może ktoś nam po wkładał do głowy, że musisz musisz musisz, czyli już sam sobie podpowiedziałem, ale jestem z antresolą dopowiedział co powinniśmy z głowy wyrzucić przez ten samokrytycyzm i przeświadczenia negatywne z czegoś nie potrafię nie mogę nie umiem, o ile one są ważne, bo różne rzeczy możemy w głowie mieć na przeświadczeniu ponad stany po na zmianę systemu geniuszem też teraz też dobrze byłoby wyrzucić też dobrze byłoby wyrzucić z czegoś to bierze, że dzieci w Polsce mają sukcesy w konkursach rysunkowych, a to są niektóre dzieci te sukcesy nie przekładają się na resztę dzielić występy zindywidualizowane jest, że jesteśmy bardzo utalentowani myślę, że jesteśmy bardzo utalentowani i jest w pewne grono osób, które rozumieją co znaczy kultura w rozumieją co to znaczy sztuka ja się, że nawet sporo jest 3 domów kultury w Polsce czy szkół, gdzie nie zaniechano rysowania są takie miejsca są takie miejsca w Polsce, gdzie się kształtuje młodych ludzi do kultury, gdzie się o nich pamięta i ja myślę, że to jest efekt właśnie tych miejsc jest efekt tych zapaleńców, którzy trochę czasem osamotnieni trochę czasem wbre w różnym przeciwnościom uczą malować rzeźbić śpiewać tańczyć przy czym to na pewno to sztuka rysunku i sztuki wizualne związane z rysunkiem czy malarstwo czy później rzeźba one mają dużo trudniej niż w śpie w niż muzyka, która na więcej odbiorców w naturalny sposób, bo każdy Prymus myśli o tym, że może zależeć jej konta 00 jest kilkadziesiąt kilkaset osób kilka tysięcy osób nieraz prowadził łatwiej odbierać dyscypliny sztuki, a rysunek, który może mieć wielkość paru centymetrów w pionie poziomie i jednocześnie może być oglądany tylko przez licznych mówię oczywiście w oryginale było, bo w John ma swoją wartość tych co pan zrobi pisze Miłosz ci sporą rolę odgrywa pojęcie perspektywy pisze zresztą pan o tym, bardzo ładnie, że perspektywa właściwie z Cechu kultury euro amerykański tak tak myśmy myśmy nasi przodkowie tę rzecz wymyślił i to co jest bardzo ważne w oba w współcześnie postrzegamy wszystko musi taki bardzo perspektywiczny sposób zgodnie z zasadami perspektywy, czyli musi być inny horyzont to nie zbiegu w zasadzie się nie zastanawiamy tak naprawdę co to znaczy obrazy fotografia obraz w w telewizji to wszystko podlega w zapisach i perspektywiczne Emu i trochę coś takiego się wydarzyło żyję, że dobry obraz znaczy zgodny z perspektywą, a to nie do końca też taki jest, dlatego że perspektywy wymyślone przez nas na podstawie spostrzeżeń z rzeczywistości zjawisk optycznych i w Wiśle w punkcie zbiegu, ale tak naprawdę mało, kto rozumie, że ten punkt zbiegu to jest nieskończoność, bo one nie istnieje w rzeczywistości to jest nieskończoność ku, której zmierzają linie równoległe bardzo często w rysunkach, czyli jako ideał nieosiągalny, ale ważny właśnie jako ideał tak tak natomiast często jak to też studentom staramy się przekazywać że, dlaczego rysunku punkt zbiegły z czarną kropką pełną kresek, który do niego dobiegają, a rysunku prawie nie ma się okazuje, że powinno być odwrotnie, choć jest bardzo ważne, bo dzięki niemu może powstać prawidłowo skonstruowane rysunek paliło w perspektywie, ale to rysunek jest tutaj ważne termin ten punkt jest czymś co ma być pomocne w Hamilton ma 3 inne znaczenie rysunkiem się nie zajmowałem zbyt wiele malarstwo bardzo kocham konie, ale też oglądam, kiedy tylko mogę kiedyś szukałem, ale nie znalazłem współpracownika, z którym chciałem zrobić czy to film czy książkę na temat wielkich idei, bo historia idei myśli społecznej jest moim przedmiotem zainteresowań i wykładach w sposób trochę nieeleganckie, ale nie bardzo szczegółowy, bo nie mam potrzebnym na kobiecy często mówię o tym w jaki sposób wielkie idee społeczne historii znajdowały najpierw wyraz w sztuce o sztuce w rysunku malarstwie i dla mnie takie przełomowe sporo tych czołowych graczy, ale właśnie perspektywa ta perspektywa chyba najlepiej i przełom widać w galerię fikcji, kiedy przechodzisz w 1 sali po lewej stronie liści czy ma złe, a po drugie, widział, bo w widać martwi, jakby statyczny świat oczyma byłego i dynamiczny oparty o perspektywę świat obrazu Giotta pomyślałem, że perspektywa ma ogromne znaczenie i może w tym sensie wiąże się z kulturą euro amerykański, ponieważ perspektywa z tym momentem, który w kulturze nauce religii ideologii dopuszcza wiele prawd, dopóki nie było perspektywy to ludzie dążyli do osiągnięcia tego miejsca, w którym go otrzyma były zobaczy obraz i każdy powinien w jakimś sensie stanąć w tym miejscu, żeby to zobaczyć, bo to jest dogmatyczne przecież człowiek atomy z powstaniem perspektywa ta perspektywa się upowszechnia to wiadomo, że obraz widziany z mojego miejsca z hiszpańskiej wojny miejsca są różne są równoprawne i właściwie to pies to pierwszy moim zdaniem był krok do tolerancji, dlatego że można mieć inne koncepcje inne poglądy inny sposób widzenia świata, czyli czy znowu mniej lub bardziej w cudzysłowie naprawdę silne są równorzędne nie wiem co pan jako z kolei historyk z usług i malarstwa na ten temat o wiele dla mnie to była jest nadal tak bardzo oczywiste, że można chyba tak to rozumie się człowiek ja bym raczej inaczej ułożył sekwencji sekwencja z perspektywą Otóż wydaje mi się, że z człowiek przestrzeń i jest sposób jej zapisywania również perspektywę znacznie wcześniej niż dziś renesans znacznie wcześniej odkrył od rywala jeżdżeniem na wsiach nikt nie musiał i może nie chciał jej stosować się inne, jakby symbol przekaz informacji bardziej subiektywny był ważny dla perspektywy wydaje mi się, że próba definiowania świata miała znaczenie, bo to perspektywa to jest to co jest przede mną i za mną w zęby podzielenie świata co całej przestrzeni kosmosu na komórki, które nie mają na razie z początku ani nie mają końca zapisane wg ścisłej definicji, czyli pewnego rodzaju abstrakcja czy jak najbardziej wolność jak najbardziej tolerancja tolerancja najbardziej szacunek dla odmienności innego punktu widzenia, ale ta sama to sama przestrzeń, a indywidualizm dla Juranda WI przed renesansowych nawet przed gotyckich Świętego nie poznajemy po jego uczuciach emocjach w tym czasie wyraża w nim samym tylko po rekwizyty porad jak te ma klucze ten Święty Piotr, jaki jest smog to jest psy, gdy inny Święty i one są te atrybuty rekwizyty decydują o tym, kogo widzimy na obrazie natomiast jak wiemy z 1 strony Dante włoskich komedia z drugiej strony świata też inni malarze w tym celu Sobali ani malowali kochanki przyjaciółki znajomych ludzi, którzy byli wokół nich i obdarzali te postaci ludzkimi bardzo cechami indywidualistyczny i myślę, że te narodziny indywidualizmu w gruncie rzeczy w sztuce poprzedzała indywidualnych z filozoficznym 35 ty chyba pierwszy jak mi się wydaje w świcie pisał zapomniany dziś i Polski historyk idei trochę sztuki, których pisał o tym, Łukasz Suchodolski w takiej wielkiej pięknej książce narodzin nowożytnej filozofii człowieka i że właściwie ten ten indywidualizm tam się pojawił przede wszystkim w sztuce w stanie się pojawił myśli społecznej czy polityczne, bo sztuka jest na jej pierwsza i najłatwiejsza do wyrażenia poprzez obraz ciemnotę dziś ich 33 dziś dzięki tym, czego kiedyś poszukiwaliśmy w sztuce, a 3 dzisiejszą galę sztuk sztuka kiedyś myślę, że była w jakimś lesie bez porównania bardziej użytkowa chodzi im się, że tak, ale sztuka nam kiedyś towarzyszyła w życiu towarzyszyła naszemu życiu i sztuka na żywo ma działać na komiksy wyklucza, że aż komiksy o rozłożenie opowieści o pewnych historiach za jej pomocą przekazywaliśmy informacje drukowaliśmy, ale sztuka była przypisana do do codzienności w UB elementem codzienności dla wszystkich zrozumiałej, a w tej chwili chyba staramy się kiedyś była miejscem spotkania i porozumienia wymiany myśli, a w tej chwili jest czy też może bywa miejscem, w którym ja mam coś powiedzieć o sobie tylko wyjdę coś oryginalnego coś oryginalnego wydają się, że tak jak kiedyś sztuka, choć i teraz też, ale w pewnych obszarach wydaniu pewnych autorów sztuka jest miejscem wspólnoty ludzkiej tak coraz częściej obecnie to jest miejsce realizacji egoizmu człowieka wydaje mi się, że trochę może tak się teraz dzieje że, że właśnie chcemy czym się w EUR pokazać odmienność za wszelką cenę pokazać siebie za wszelką cenę, a nie staramy się wykorzystywać sztuki do tego, żeby się z kimś porozumieć raczej teraz nie obchodzi co zrobimy chcą przekonać się raczej niż porozumieć nawet nie chodzi nawet o przekonanie nóg pasażera jest pokazać, jaki jestem i reszta jest nieważna zaistnieć pokazać, że jestem lepsza bo kto wie może ale, toteż chyba nie koniec namiestnik strzelby pokazać się dziwić, że zgiełku współczesnego świata po prostu zajęć z przebiciem przez zgiełk przebić się przez zgiełk, stwarzając jeszcze większy zgiełk tak naprawdę w tym szumie informacyjnym i w tym w tym zgiełku w tej wielości przekazów to to wystarczy popatrzeć na wystawy np. wystawa księgarni książka już rzadkość w tej chwili się słabo czyta, ale jeśli popatrzymy na wystawę księgarni to w tej mnogości krzyków okładek, w których są tysiące kolorów próby, żeby się wybić z tej masy książek kiedyś tak nie było kiedyś książkę, by dostawały bardzo dla siebie charakterystyczny raczej skromną oprawę dość jednorodną teraz wszystkie krzyczał, żeby być zobaczą nową trochę tak jest sztukach o wsparcie pani radzi studentom w jaki sposób pan z nim radzi przebicie przez zgiełk nie, powiększając zgiełku w domyśle, że to jest prawda, jeżeli więc, jeżeli pracuje nad projektem jako architekt to to rzetelne podejście do dołu do pracy nad projektem zrobienie mu takie zaprojektowanie funkcji kształtu formy, żeby przede wszystkim zaspokoić rzeczywiste potrzeby inwestora, a może czas wejść z nim dialog i próbę też edukowania czy też odciągnięcia złych pomysłów, które ma, bo właśnie chce krzyknąć zaistnieć albo się popisać przed kimś, że ma taki dom albo, że ma taką funkcję, którą sobie wymarzył tak naprawdę może chce z siebie skrzywdził w jaki sposób tymi pomysłami to też jest jakiś rodzaj edukacji, żeby wchodzić w dialog ze w tym, dla którego się wykonuje projekt leży chodzi o studentów to po rzetelna rzetelne studium rzeczywistości i u to znaczy poznawanie otoczenia wszystko znowu wracamy do do przyglądania się światu do próby poznawania tego jak inni myślą o jak rozumieją zjawiska byłby dziś mówimy tylko o rysunku prosił nas próbie w i zrozumienia, że ktoś może inaczej postrzegać rzeczywistość niż ja bym ciasna nieubłaganie minął to chyba jest świetna puenta naszej rozmowy trzeba zrozumieć jak ktoś inny może postrzegać rzeczywistość inaczej niż ja i że to jego postrzeganie też są równouprawnione równouprawnione i wymagające szacunku pełnego dziękuję panu za rozmowę dziękuję państwu słuchaczy wersja moim gościem był pan poseł Mirosław Orzechowski był usłyszenia za tydzień w kolejnej audycji zrozumieć świat dobranoc Wiktor Osiatyński Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA