REKLAMA

Herezja Judasza w kulturze (po)nowoczesnej

OFF Czarek
Data emisji:
2017-03-28 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w państwa i Małgosię z dr Ewelina Drzewiecka z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk dzień dobry witam serdecznie państwu wbrew państwu dzień dobry, a w dłoniach trzymają piękną książkę pięknie wydaną, ale też piękną coś się treści wydaną przez wydawnictwo Universitas zatytułowaną herezja Judasza w kulturze po nowoczesnej studium przypadku Judasz zainteresowało panią z powodu niedobry Valencii i wbrew pozorom to nie jest taka prosta postać zdradziłam Rozwiń » powiesiła się sprawa jasna zieleń psy wieszać bardzo ciekawe psychologicznie teologicznie postać kulturową obrosło bardzo wiele różnych sposobów interpretacji z posłów rewizji w sygnalizacji dla mnie świetne świetne okno na patrzenie co się dzieje z nami z kulturą w i można się Judasza i przyglądać w różnych miejscach na świecie pani wybrała długa alergię tak bardzo peryferyjne kulturę kultura, który wymieni w Polsce nie wiem na 4 podstawowych skojarzeń raczej związane z przyjemnościami życia, a okazuje się, że takiej peryferyjne fragment z świata może bardzo wiele miejsc także on sam też nas Polakach jako przedstawiciel kultury zachodniej w peryferyjnym, ale jednocześnie taką właśnie na granicy różnych i zachód to zachodnia trochę wschodnia taka osoba będzie przecinają się różne drogi i różne prądy myślenia tak tak peryferyjne mam namyśli oczywiście w kontekście ku centrum Zachodniego ideał Europy, do której dążymy wszyscy w naszych marzeniach, ale oczywiście jest przecięcie kultur jest kultura, która miała doświadczenie nie tylko tak jest im zachodnie, ale także bardzo orientalny znany z panowaniem Turcji osmańskiej bizantyjskie wieńce wspaniałe tradycje prawosławia aktu, który my akurat tej mało wiemy nie kojarzymy ten z jakąś wielką kulturą przez duże WI dłużnika, więc tak to jest tygiel różnych kultur geograficznie to miejsce, gdzie spotyka się różne trakty handlowe, więc to jest faktycznie miejsce, gdzie indziej, gdzie dochodzi do do zderzenia tego spotkania do zderzenia przy samym okręgu skutkach różnych idei teksty, do których panie odnosi nowy testament to przykład Anny to jest tekst bardzo stary i dzisiaj go znamy jako relację relacji relacji zinterpretowano zinterpretowano przejęte ratowano wyjaśniono dojeżdżają do powiedziano, a jeszcze doprecyzowana przez babcie mamy dziadka księdza prawda niestety tak z perspektywy kościoła toczy się nie jest problem, że mamy wersję zaproszeń czas później szanuję, bo wg kościoła mimo wszystko jest wiara, która zakłada, że baza jest magisterium kościoła odczuwam, więc na pewno jesteśmy daleko od prawdy, ale w kulturze to za pośredniczenie się dublują węższy potrwają poszerzają przepoczwarzają również i to sprawia, że ten nowy testament już w kulturze naszych warunkach dzisiaj w świecie świeckim, gdzie kościół tylko 1 z opcji jest tak ciekawy ten nowy testament jako pewna rama narracyjna dla historii Judasza 1 wielki start, tym bardziej że język, którym da History jest napisana jest nam nieznane i mówię tutaj o o grece tylko o języku symboli oraz o języku kontekstu to prawda to jest bardzo trudnej to jest całe Crew problem stąd zresztą dziś nawiąże do tytułu książki herezja Judasza ma się rozumieć wskazanie tej tej niejednoznaczności tego problemu już na poziomie właśnie poseł interpretacji z ostrego języka, którym jest zapisanej przez co my odczytujemy sensy herezja czy LG etymologicznie, odnosząc się do greckiego ZUS uzna, że wybór, a nieprawda odstępstwa od doktryny co znaczy, że konsekwencją pewnego wyboru jeśli on nie jest realizowany w ramach przyjętych zasad z tym, kiedy mamy taki tekst, który jest niezrozumiały był zapisany językiem metafor, które nas już nie przemawiają, które noszą się do kontekstu historycznego, który przyznał obcy, a na myśli ten kontekst nowego testamentu to ta herezja Totus Tuus TEN -T wybieranie sposobu rozumienia jest też sposób przekładanie np. Miss Polski pełnych greckich zupełnie już niepojętych taki bardzo trudne do dodał przyjęcia przez wybór człowieka pojęć staje się kluczowym, tym bardziej że wie, że chodzi o Grekach, chociaż nie tylko o zjawisko polisami, które tak też tak, że utrudnia nam, czyli wieloznaczność różnych słów, a nie mamy dostępu do autora autorów i do źródła, więc właściwie pozostaje nam już tylko obstawianie takiego na loterii w trawie żegnać mamy mieć intuicję liturgiczna pamięć intuicję nie wiem z nadania ducha Świętego w kontekście kościoła albo intuicją naukową jeśli mówimy o czysto świeckich krytykach, ale to jest zawsze no nie ma gwarancji nie ma takich artystek czekały w myśl sobie że, gdyby zapytać przeciętnego Polaka, chociaż w Hiszpanii Bułgarii czym się kojarzy Judasz to automatycznie myśląc czy mówiąc Judasz, dopisując tego zdrada, a że zdrada nie od razu pojawia się w kartach nowego testamentu tak to prawda skojarzenie jest jednoznaczne skojarzenie jest obiecujące i tutaj nie ma żadnego wentyl bezpieczeństwa i to dotyczy tak Polaków, jaki Bułgarów oczywiście, ale fakt sam w nowym testamencie zawsze słowo Judasz w kontekście tego rząd wydał Jezusa władzom ani, że go zdradził naczynie używane pojęcie, które odnosi się okres do takiego moralnego ruchu anty i choć tylko o wydanie o przekazanie oczywiście w toku nawarstwienie się geologicznych interpretacji w toku kształtowania się doktryny kościoła coraz bardziej, jakby ta postać służy temu, żeby stworzyć bardzo taki wyrazisty czarno-biały obraz na złego bohatera dobrego bohater oczywiście Jezus jest dobrym bohaterem i wtedy już jest ten, którego zdradził jako dodatek w piśmie świętym, które wg badaczy jest rzadkim w późniejszym w procesie redagowania testy nowego testamentu staje się kluczowy i Leszek Pisz korzeń ekspert w tym bardziej że leży już sobie oto mamy nauczyciela, który jest dość dobrze znany jest żyć dobrze znane to właśnie po co ktoś miałby rozkazywać zdradzać wydawać skoro każdy wyczulony jest to prawda to jest 1 z argumentów treść wywiadu dzisiejszych próbach rehabilitacji Judasza, że w ogóle ta postać jest ofiarą czarnego PR-u kościoła czy pewnych nurtów kościoła zależy, która autor jak mocno wyraża swoje uwagi i 1 z argumentów właśnie przeciwko w ogóle zasadność mówienia o zdradzie jest to, że rok jest był znanym rabinem był znanym nauczający wtedy wszyscy widzieli jak wygląda miał kupkę znajomość i kupkę grono uczniów wokół siebie, więc go bardzo łatwo zlokalizować ewentualnie na podstawie kilku się zarzutów aresztować, więc tak czysto historycznie czy są tak perspektywę wiarygodności faktów to ta zdrada jest naddatkiem, gdyż zawsze dość interesująca jest rola np. Judasza w takim wielkim planie tak obejrzeli ten plan wymyślony, zanim powstał świat zakładało, że ktoś w którymś momencie wyda wskaże zdradzi cokolwiek no to właśnie jeszcze zanim powstał świat ten ktoś miał już to rzeczkę w szukam takiego nie ma naukowego słownych i popularne słowo w PiS znalazł się w sytuacji, gdy nie do pozazdroszczenia, zanim jeszcze pojawi się na tym święcie WTO trochę i wodzie, kiedy już się pojawiło na butach wyjęty z można, by rzec spoza przestrzeni wolnej woli decydowania o sobie jednak decyzji jednak był wyjęty spod wyboru, bo trochę to już jemu zostało przypisane zapisane tak czy mam kogoś, kto porusza się trochę z piętnem już od momentu urodzenia traktor to jest wielki problem teologiczny z PSL mamy wielki ekran Boga Opatrzności tak w rozumieniu kościoła, który mówi o tym, że od początku było zamyślony dzieło zbawienia i było wiadomo, że duńscy tak to przejrzy przecięte przez krzyż przez zdradę przez cierpienie tak dalej, ale z drugiej strony mamy to tylko podstawową prawdę którą, który broni chrześcijaństwo, że człowiek wolną wolę, więc jak taki Judasz został wybrany do grona uczniów tak samo jak każdy inny ma swoje słabości ma swoje lepsze gorsze cechy i nagle okazuje, że on ma być zdrajcą pewne zdania rozstrzelane w nowym testamencie uczy się w Ewangelii wskazują, że oczywiście Jezus jako jednocześnie Bóg wiedział o tym, że to Judasz będzie tym, którego stracił znaczy to, że jeśli wiedział to znaczy, że przewidział to z tego powodu go wybrał na jeśli tak to wszystko się rozpada sprint do kościoła czy się z perspektywy innych koncepcji ekologicznych nie, ale tej ortodoksyjnie chrześcijańskich, tak więc jest ogromny problem mógł on, że w każdej chwili nawet po tym, jak usłyszał co mężczyźni czym prędzej czy zapowiedział ją na ostatniej wieczerzy Judasz mogę powiedzieć, gdyż człowiek spieszy to się diabeł cieszy nas, iż ucieszył idealnie Judasz mu wykonał wykonał działa zresztą w 1 z Ewangelii słowa wprost, że Szatan wszedł w jej uda się w ten sposób sprawa załatwiona dzieło wykonane, ale Judasz popełnił grzech, a Jezus nasi na krzyżu do Judasza i do jego herezji powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje, że kilku minut o godzinie dziesiąty 20 dr Ewelina Drzewiecka z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk jest państwo moim gościem, który ma książce herezja Judasza w kulturze po nowoczesnej studium przypadku książka wydana przez Wisłę Investors autorstwa właśnie dr Eweliny Drzewiecki informację wracam po informacjach o, jeżeli szukają państwo interesującego tekstu na wiosenne letnie wieczory to herezja Judasza w kulturze po nowoczesnej studium przypadku idealnie się do tego nadaje wydana przez państwo Investors autorką jest dr Ewelina Drzewiecka z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk o Judasz był to rzadko rozmawialiśmy w pierwszej części myślę, że jest to postać, której zbytnio przedstawiać nie trzeba mamy jakąś jakiś Polski rzymskokatolickie Słowiańskiej rozumienie no ale pani przygląda się Judasz owi w kontekście Bułgarii co się dzieje cieszą w razie zbiegu z Judaszem, jeżeli zanurzymy go w tym kontekście kulturze religii, czyli czynności w Bułgarskiej dla mnie jest to bardzo bardzo ciekawego właśnie musisz uznano, że nie jest bardzo dobrym bardzo dobrym słowem bez Jensena oczywiście mam presji Prusami Judasza często jest obca wizja obca osoba z opcją koncepcje teologiczne Bułgarzy również różnice kulturowe są chrześcijanami, więc nie zarzucił też jest i t d. rebelii, ale zainteresowani uda się w literaturze kulturze Eton postaciom takim rozumieniu bardziej filozoficzna metafizycznym pojawi się pod koniec dziewiętnastego wieku potem Stein dwudziestym wieku, kiedy Bułgaria wychodzi z tego zamknięcia prawosławny ludową ta znajdzie niskiego nowo jest on wtedy w pod pod władzą Turków osmańskich smuci się kontaktu z innymi krajami otwiera się na kulturę tą inną poza nami i to jest kultura zachodnia, a więc właśnie katolicka, a więc właśnie protestancka i te konteksty katolicki protestancki, który tam się tworzą w międzyczasie w Europie zachodniej także w Polsce są akceptowane przenoszone na warunki bułgarskie, które są pierwotnie prawosławny jest faktycznie dochodzi do pełnego zanurzenia Judasza w takiej wizji katolicką protestanckiej albo już świecką święcenia owej warunki te ludowo kaznodziei Isco prawosławne Bułgarskiej jeszcze parę bardzo fajny z mojej perspektywy badawczej hybrydy, które te, które dla mnie osobiście przez to, że są właśnie hybrydami się sam zderzenie tych różnych koncepcji różnych źródeł także różne zupełnie pojęcia, chociaż nie jest zaś uświadamiane przez przez autorów tych badań, ale przez to zderzenia możemy zobaczyć co się dzieje w ogóle z kulturą to co to za zagrożenie mówi w ogóle nie tylko sam Judasz albo tych autorach, którzy piszą Judasz bezczelna, że to fajne postaci można coś z nią zrobić, żeby było oczywiście, ale w ogóle co się dzieje z naszym myśleniem o podstawowych elementach kultury na coś jest naszym myśleniem co widzimy coraz bar znaczy w mojej ocenie Lech osobisty, ale przede wszystkim to co mi chodzi o moich badaniach takich nazwijmy to jednak mających pretensje do obiektywności i widzimy zagubienie coraz większe zagubienie tak dużo różnych punktów odniesienia także różnych źródeł ideowych i pojęciowych, które kształtują nasze rozumienie albo nasze niezrozumienie najczęściej nie rozumienie sprawia, że nie ma tego 1 punktu odniesienia i ich w sumie w zarysie pewnej pustce i musimy dokonać wyboru i wracam do dozoru jądrowego tej herezji rozumienie wyboru, bo to jest dla mnie naprawdę także dzisiaj dla nas ludzi tutaj Polaków w ogóle ludzi kluczowe też musimy wybrać jakąś ustawę światopoglądową skoro jesteśmy w sytuacji kompletnego zamieszania i bombardowanie różne koncepty D-Day coś muszę wybrać no i Judasz też wybierano też wybiera takie wybiera ten biblijny ten Bułgarskiej uda się ten, który jest za świadczone w różnych tekstach literackich bułgarskich też zazwyczaj wybiera tak jak ten biblijny, ale za tym szykują autorski pomysł, które są inne niż biblijne i tych właśnie różnice względem konno lub innego są dla interesującego badacza i co da się znajduje okazuje się, że taki Judasz, ale i to jest jednostka jest tej książki jest naprawdę naprawdę jest figurą człowieka nowoczesnego i nowoczesnego pamięć dzisiejszego tego w dwudziestym wieku, który się zderza z 1 strony chęcią wyzwolenia z opresji dogmatów instytucji dyskursów, które sprawiają, że tracimy swoją godność jako człowiek jako twórca to jest dziedzictwo oświeceniowe emancypacyjne służące przecież postępowi rozwojowi ludzkiej cywilizacji nauki, ale z drugiej strony w ramach tego i czy w efekcie tego wyzwolenia okazuje się, że nie ma się do czego odnieść, bo na tyle możliwość wyboru rzeź ostatecznie nieruchomo nie jest korzystniejsze i bardzo często ten się też bułgarski w cudzysłowie, bo ten zaś część tych z bułgarskich okazuje się właśnie ofiarą tego skostniałe tego albo porzucenia w pustce ideowej nie wiem co zrobić nowy nos race tak zobaczymy co wydarzy tak wydaną albo jest np. targany namiętnościami wartkim biologicznymi to się okazuje ten człowiek nowoczesny bardziej mięsiste cielesne okazuje się, że kocha to my Magdaleny, że jest zazdrosna Jezusa te wszystkie klasyczne wątki, które nabierają jednak w naszym kontekście nowego znaczenia, bo okazało się tylko symptomami tego problemu ze specjalnego do horroru strusie styka, czyli nowoczesnej jeśli dokona wyboru jest w zawieszeniu potem wybór szkół określa jako sens swojego życia, ale przed wyborem jest sytuacja problematyczna i tanie też zazwyczaj jest właśnie przykładem tego ty prowadź się sytuacji przed wyborem, ale także i negatywnych skutków złego wyboru na gwałt i nigdy nie jest tak prosto albo braku wyboru braku wyboru tak w moich badaniach udał się przeczytać przeanalizować wszystkie braki dotarła znalazłam historyk teatru Bułgarskiej tekstów poświęconych, parafrazując tych wątek rodzinny Judasza okazuje się, że wątek braku wyboru to jest druga połowa dwudziestego wieku to jest test podstawowy motyw taki ukryty motyw, który konstruuje świat przedstawiony moich tekstów tych tez Lutra analizuje to są wasze teksty drugiej połowy dwudziestego wieku po osiemdziesiąty dziewiątym roku, kiedy dochodzi do otwarcia kultury na Europę zachodnią, kiedy już nim pracujemy i nie działamy w sytuacji zamknięcia tej karnego prawda, kiedy komunizm określa co jest dobre co jest i wiadomo, że o Biblii i nie doszło i niezrzeszeni pisze tylko 1 tak zresztą znalazłem z tego okresu, który po odnosi się bezpośrednio tego wątku nie znam sytuacji brak wyboru tak, aby się okazuje, że kolejki zrobimy to dosyć w obrocie tych samych wydarzeń tego samego czasu tych samych skutków tych samych problemów tych samych ludzi, którzy ważą od samych funkcji, a nawet jeśli walczą o coś lepszego się okaże, iż de facto dochodzi do zmian pozycji, a królem zostaje ten sam i też sytuacja tragiczna kołowrotu właśnie braku wyboru tak jest, gdyż ten nowoczesny ten z ostatnich jest 30 lat w księdze na podstawie tekstu, która analizuje w Kinszasie taki ktoś, kto mieszka w naszym bloku w naszej klatce 2 piętra niżej mam nadzieję, że taki ktoś jest tak jak najmniej, bo to jednak nie zdrowsze taki skład takiemu gościowi, ale to jest taki trochę obraz Polski ADR 2017 w braku wyboru jest od domu każdy wybór, który tego kolejny zły, gdyż nie było takiej pozornej wolności, a jednocześnie taki, który się łączyć z brakiem silnego punktu odniesienia wartości 400 stały problem w ogóle sytuacji po nowoczesnej faktycznie, ale i to jest ten Total Return to skutek uboczny w sytuacji hermetyczną ości ponowoczesności Świętego in ratusz musi wybrać, bo tak to jesteśmy w zawieszeniu i oczywiście okazuje się, że nie mamy silnego punktu odniesienia okazuje się że, gdyby tylko do Niemiec, który wewnętrznie czuję, że jest dobry jest okraszony skutkami ubocznymi, które niekoniecznie są już takie dobre albo naprzód okazało się, że w ofierze złożyliśmy coś, czego nie chcieliśmy złożyć i robi się sytuacja problematyczna albo się okazuje, że w sumie to ta druga strona też miała rację nawet leżał stworzyć tu drugą stronę z innej strony, ale meneli spogląda z innej strony komplikuje strasznie sprawa tak jest to no niech nie do pozazdroszczenia sytuacji nasza ludzi nowoczesnych Judasz wydaje się, że około 3 zmagania się z tym wyborem, któremu być może wybory nie było to jesteś człowiekiem z zewnątrz on jest obcy wśród 3 chłopaków tak pan z innej z innego z innego miasta z innych dzielnic tak jest jest inny referencji Krzesiński dodatkowo jeszcze jest przypisywany, że wygląda inaczej niż w dniu rude włosy oczywiście to jest pewnego rodzaju każda z późniejszych, który ma na celu stygmatyzację, ale zawsze jest jakoś tam inny od samego początku nawet zanim jeszcze myśmy wiedzieli, że on zgrać prawda czyny te z nich Czytelnicy jest inny jest problematyczny ze strony jest tak jakby na pewno śliski pewnie, ale z drugiej strony otrzymało aż do Lwowa do opieki pieniądze tak liczony jest tym, który pilnuje sakiewki wspólnoty Apostolskiej, a więc został jednocześnie wybrać czegoś więcej na czym ma pewne predyspozycje czy finansowe czy organizacyjne, które sprawiają, że się nadaje do tej funkcji, ale w obu przypadkach jest inny jest inaczej usytuowany niż reszta apostołów w gry i pochodzi też bez tych torach w powodzi i tak pochodzi z Galilei ani z idei to jest jego ataki powiedziałabym tak taki znak taki taki stygmat krzyż powinien oczywiście czy coś panią zaskoczyło uważa, że rzucają się w wir badań miała pani jakiś czas badawcze zmierzyła się pani z materiałem przeanalizowała pani i potem czy muszę przyznać, że RI Tong w artykule czy było mało muszę przyznać takich momentów zachwytu i oddechu no nareszcie coś fajnego coś działa od tej prawdy sobie wzajemnie się radość tak najczęściej to jest także jako 1 z kolejnych efektów tej pracy wskazanych w tej książce torze jednak większość autorów tych analizowała analizował z ostatnich 100 lat, a więc znów jest czas na to, żeby dokonać pewnych Novum większość autorów pisze to samo w ten sam sposób odwołuje się do tych samych modeli, a więc nawet się nacieszyć oko wygląda to jak coś sensacyjnego interesującego, a twórczego oryginalnego tak mówimy jednak także pięknej, która ma mieć licencję politykę jako podstawową wolność twórczą autora okazuje się, że jak już się przeanalizuje temu ten sposób w jaki są połączone, że wszystkie odnoszą się w samo tyczy tam ciągle to samo, ale zdarzały się oczywiście takie momenty przebłysku radości, kiedy one coś fajnego coś co pokazywał, że autor dokonał pewnego faktycznie oryginalnego autorskiego przesunięć, które nie tylko było nie tylko miał charakter takiego gestu obrazoburcze ego, a pozwolę sobie, ale także miał jakiś sens tym wszystkim oczywiście w ramach przedstawionego świata, ale już miał tu znaczenie i to sprawiało, że moja praca w sesji wdowa przyjemniejsza, bo tak odległa prawda niestety czytanie ciąg tej samej historii w bój się pytanie brzmi, dlaczego tak jest zresztą taka sama czy dlatego żona doskonale wpisuje się w różnej wariacje, które w, których każdy może potrzebować jest bardzo dobre pytanie z 1 strony mówimy, że przecież to ostatnie dziesiątki lat to jest rehabilitacji uderza próba zmienienia historii chrześcijaństwa i tego w jaki sposób się mówi od religii zniesienia autorytetu i dogmaty kościoła jak uczyć od monopolu kościoła na mówienie o tej historii, bo część tych postaci historycznych możemy o nich mówić także poza kościołem, więc mamy ten trend imperaty w poszukiwania prawdziwej prawdy, tak więc prawdziwej historii, a z drugiej strony nawet dzisiaj ta historykiem z opisywanego prawdziwa odnosi się do tych samych wątków jest tą prawdziwą historią tą wcześniejszą wzywającą do pierwowzoru i wydaje się, że są, że rzecz, że to byłoby utworzyć 2 odpowiedzi na to pytanie z 1 strony mamy sytuację, że jednak my wszyscy jesteśmy w tej samej, jakby zanurzeni w kulturze, odnosząc się do samych tradycji tych samych modeli interpretacji tego samego języka, więc odesłanie do Judasza jednak jest czytelne tak tak jak pan zwrócił uwagę na Sopot początku naszego spotkania nie trzeba go aż tak sztuk tych przedstawiać odbiorcy nowi eksmisji też, więc już nic ten odbiorca, który czyta tę książkę czy niepisaną stratę uczyć się już na bagaż wiedzy na dzień dobry już może zacząć budować jakąś konstrukcję, zanim przeczyta całość książki zjemy na poziomie makro mikro no jedni bardziej drudzy unijnej czyścimy mniej, ale o to chodzi autorowi ratusz zakłada, że ten, że to odbiorcy spod bocznej tak naszą wieś położona zdradził no może nie rude włosy tak w przypadku katolików prostownik na agencję znacznie kładą nacisku akurat często były to jednak kwestia odnoszenie się do pewnych wrócimy to w wersji po reformach reflektor Ewelina Drzewiecka z Instytutu slawistyki polskiej kryminał z państwa moim gościem sad LOK 6 to dobry pseudonim tym Bułgarskiej doszło informacji o Arnold w codziennie zmagamy się z wyborami tak jak Judasz Judasza herezja Judasza, czyli o wyborze Judasza w kulturze po nowoczesnej pisze dr Ewelina Drzewiecka z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk dzisiaj rozmawiamy o książce także postaci Judasza Midasa, który jest takim trochę nie lustrzanym odbiciem w pewnym sensie, ale też taką tezą trochę człowieka, którego wydał czy zdradził czy dowód mamy nie czytając Ewangelię żony Pietrzaka, który może oprócz tego nieszczęsnego drzewka, które teraz teraz nie dało owoców już na zawsze został skazany na potępienie, czego do dziś nie rozumiem to właśnie tak chodzi o takich toreb bez płciowych, ale taki dobry i w ogóle ani nie przekładnie ani nikogo nie metropolia zgraniu, ale taki właściwie, że takim czystym dobrem i każdego słowo jest ulegnie głębokiej i t d . tak dalej i być może jest świetnym idolem jakimś punktem odniesienia i inni nie i kierunkiem, ale jako człowiek z krwi kość jest trochę nam obcy no bo nigdy nie zrobił niczego złego oprócz tego, że w nigdy, gdyby nie musiałby podejmować trudnych wyborów wszystko się wydaje proste łatwe, ale też taki odważny w pewnym sensie Czechowi no dobrze, ale ale, gdzie dzieje się w tym wszystkim jeszcze w Anglii co z tym, dlaczego to tak ma być także o mnie, a Judasz wydaje się idealnym, bo to jest właśnie taki człowiek z krwi kości zarówno ten człowiek jest, że przed 2 tysięcy lat chcę grać człowiek dzisiaj zanurzony w świecie, gdy kredytów frankowych w wyborów politycznych czy wyjechać czynie wyjechać z tyłu określił wreszcie szukać zaliczyć do po 3 do PiS -u, a może do van Damme niedostatek w obszarze Doda razem czytamy, w jakich byśmy nowoczesnej czy i t d. tak, ale jest człowiek w taki po prostu złożona z wyborów widzieli i nie ma dobrych wyborów żaden nie jest wyborem jasnym żaden nie mówi synu jak pójdziesz tą drogą to dobrze jak skończysz jak chodzi zaś, że zarządzanie marketing to na pewno myślę dobrą pracę nad taktyką teraz ci ludzie nie mają czym zarządzać to prawda i w ogóle to byłaby odpowiedź na etat druga na pytania na pytanie, które pan postawił przed przerwą, dlaczego ta historia do 77 ciągle powtarzali ciągle mówimy tym samym nawet próbujemy mówić o czymś innym może ona naprawdę mówi coś więcej o naturze człowieka i to ona od innych w inny i dochodzi do ręki do jakiegoś takiego wewnętrznego problem okno i wewnętrznego poczucie naszym niebem pęknięcia nasze słabości może nie słabości pęknięć, jakie uda się bez wersje tak nos to bardzo radykalnej wersji, kiedy w fizycznie się Rosjanka i wnętrzności się wylewają, że ta postać faktycznie jest na drodze metaforą naszej kondycji człowieczej w ogóle i tak i ona jest taka właśnie krwista, ale jest taka niejednoznaczna ona jest uwikłana w życie właśnie te wybory te niejasności te emocje w ciele znosić, a postać Jezusa oczywiście w takim czytaniu pierwszym takim naszym ludzkim jest ono jest jest zbyt radykalni idealna ginie nie do ogarnięcia jest po prostu to prawda już taki trend prymusem trochę w noc tak w nocy możesz go z rynku czy teza, że wszystko jest zawsze odrobione nieraz zresztą znałem czyste pragniemy wolności ma jednocześnie w sumie wcale jest tak fajnie jest prymusem jest taki popularny Sternfelda to jest to jest faktycznie problematyczne tak, ale zysk, ale czemu nikt się obronić jednak TomTom tłum to jasności prostoty w środku Jezusa, że jednak miał trochę ciężkich wyborów wśród artystek czysto fabularnych historycznego a jakie nałoży na nią decyduje się wydać swoje własne życie się przyszłą powiedzieć, że niektórzy jednak dziś przerazić prawda ta scena w Grójcu, kiedy się boi jednak śmierci cierpienia, choć w Bronowie no tak ja jestem synem Bożym tak Bóg, jakby co jest wszystko są kraje Azji może przed sobą jestem Bogiem, który za chwilę siebie ożywi tę noc tak czy wybory, ale jednocześnie z tym człowiekiem jednak trochę się boję w latach od żony potem się pojawia ze stresu więc, ale tak oczywiście w takim czytaniu pierwszy jak najbardziej się z blisko 13 i naturze ludzkiej niż ten czyściutkie jest z tak razem się, że n p . jeżeli chodzi o niepełny każdy pacjent z TdF szli cierpiący na nowotwory mówi, o ile to cierpienie trwało tak błagam to prawda to jest to jest poza nasz to jest w ogóle problem moralny poza naszą wiedzą o możliwość sądzenia nie mieli nic nie mam na to słów muszę przyznać niestety zresztą też mądrze teologowie również do słów mają i w ogóle przestrzegają przed takim prymitywnym po po pokryciu, zanim po główce cierpiących ludzi, którzy mówią przecież to z cierpieniem Chrystusa Chrystus też z Krzyś jego droga krzyżowa w ogóle zaraz zobaczysz pana Boga w raju to w ogóle spokojnie także w West and roll opowiada nasz Senat rzymski, który jednak z bardziej w bardziej na ziemi bardziej krwiste bardziej pragmatyczny bardziej widząc, że nie wszystko tak jednoznaczne i nie można wprost poklepać tak zewsząd, jakbym miejscy cierpienia przeznaczenie cierpieniach jest bardzo niejednoznaczny w tekstach, ale to może na inne spotkanie natomiast myślę sobie, że to nie dość też jest bliski nam, dlatego że przy takim myśleniu ponownie dostał, dlatego że w momencie, kiedy dokona wyboru chyba nie był za zadowolony doszła do wniosku, że to jednak nie był dobry wybór i teraz mówi no dobra, by Toyota wycofała się z tego wyboru w le z murawy i siłach tak wnętrze złudne złudne taka iluzja nasza nadzieja, że już zatrzymała się cofnąć prawda z dna ani nie może się cofnąć natomiast Apropos tego wyboru pozostaje pytanie niezwiązane 3 jego wybór był realny Judasza czy możemy został zmanipulowany przez tę niedobrą władzy żydowską i wtedy ten wybór nie ma wszystko nie nie nosi wszelkie znamiona racjonalnego i wolnego świadomego Rooney został zmanipulowany przez władzę boską, zanim został przez świecką to jest 1 z bez interpretacyjnych tak to prawda tak czy siak jednak jest to problematyczne sytuacje, by znowu wag faktycznie dokonał w swobodnego wolnego wyboru skoro żaden z niego wszedł wcześniej na tej ostatniej wieczerzy, jaki napisano w 1 z Ewangelii NATO on sam dokona wyboru czy już się tam za niego dokona wyboru to są nim to są realne problemy geologiczne, z którymi teologowie sobie radzą inni lepiej lub gorzej ze swoich opisach metafizyczne już jako ofiara już jako ofiara siebie szatana Boga honoru Bożego wyboru tak to jest transplantologii rzeczywiście tak różne opcje światopoglądowe różne opiera się, że interpretacjach kościół powie, że ostatecznie jest dziś jest ofiarą do samego siebie była dumą nosił zawsze taką mamy podstawy ku temu w ramach jego nauki to jest jego oddać w ramach tej doktryny, którą wyznaje gościł jest to logiczne uzasadnienie logiczna jednak, że twierdzenia oczywiście są wersje alternatywne wersje, które mówią, że oczywiście nie miał wyboru w tym sensie został skazany przez przez przez Boga na taki los i teraz my go Prandelli czujemy jak niedobrego zdrajcy kojarzymy go prawda z wisielca z tym rozpruty brzuchem, a de facto z Polski z ofiarą nawet ich losu co pewnych historycznych układów, które są siłą wyższą tak to jest 1 z wersji interpretacyjnych bardzo zresztą często pojawiające się w tekście, który analizuje zresztą może nawet ciekawszy bardziej znowu bliska naszemu życiu i naszym doświadczeniu, że raczej jesteśmy albo my albo ludzie wokół Rosji albo my sami jesteśmy tymi kuratorami albo jesteśmy ofiarami manipulacji, jaki sens taki sposób mierzyć tekstu, która analizowała faktycznie wpisał się w ten model żyje też jest ostatecznie ofiarą manipulacji instytucji kościoła samego Jezusa, który chciał szybciutko zrobi się w Świętego albo innych apostołów, którzy szukali kozła ofiarnego doba to ten zrazi ten trend się powieszę analizujemy nagrania ze tak jakby zabrać ME potem będziemy spijać śmietankę oczywiście to sam fakt, że właśnie to ujęcie dominuje w tekstach kultury pokazuje, że to on jestem bliższy, że ono pokazuje, że on stara się w naszym odczuciu w naszym AZS-ie wyraża coś więcej się, że naszą egzystencję, który jest tak czyściutkie ładnie oczka ich tras prawda mówimy no tak tutaj Bóg jest fajnym jesteśmy my żyjemy sobie także niestety nasza egzystencja to prawda nie jest taka prosta jeszcze Ewangelia wg Judasza trochę dolała oliwy do ognia dolała dolała, ale znał tylko w tym planie to z potoczną popularnym faktycznie w perspektywie Teologicznej nic nowego nie mówi Hubert prezentuje Judasza jako wybranego ucznia, który miał przekazać prawdę prawdę prawdę Jezusa, która oczywiście była zakamuflowana zafałszowane przez kościół akces do niej dotrzeć innych koncepcji człowieka świata się odnosiła, więc w jego sensie ontologicznym czy nawet apologeta czym przychód z historii idei nic nowego, ale tak politycznie religijnie w kontekście tego jak z walką obecnie o status religii kościoła w świecie politycznym społecznym jest to bardzo ważny moment temat jest zresztą Ernst wydanie i publikację tłumaczenia języka angielskiego, ale nigdy się nam było za Wiślanym takim wydarzeniem promocyjnym bardzo dobrze marketingowo zaplanowanych związaną z Wielkanocą właśnie w 1000 szóstego roku nic przypadkowego, ale to chyba jeszcze bardziej pokazuje jak ja i tak się bliski jest nam Judasz od 60 oczekuje męża tam jest coś więcej w tym człowieku tak coś więcej, a więc nie jest po prostu zdrajcą to o co, o co mi również chodziło w OFE w takiej książce Judasz to nie jest taka zła postać, na którym urząd w Polsce powieść psy oraz jakość górą nas jakoś mnie również czuje się pani blisko Judasza no nie chciałem być blisko Judasza muszę powiedzieć, ale słabości te, które Judasz w interpretacjach nie przejawiał na pewno są mi bliski zaufały poszła, by pieniądze do szarej no pewnie zależy tym nie zależy, w którym etapie jego życia w Chechle czy śledczy po to, po śmierci mu nieco przed pójściem za młodu IZ posypanie głowy popiołem czy przyczepa no kupił przecież za te pieniądze, które wzięła Jezusa ostatecznie to spory krok do 1 z wersji, która mówi o jego losie po zdradzie, a nie dokonał transakcji handlowej jak spieniężył swoją zdradę tak szerzył się jakaś pojawia takim motyw tego niedoszłego srebra w Rennes powieść to milcząco psy luzem w bardzo różnych drze w to srebro i został zabarwiony krwią Judasza i on sprawia, że osoba, którą przekopujemy srebra Stali się bez wolności takim w wszystko, o co poprosił trzeba się stać to naszym niewolnikiem wdzięcznych i teraz oczywiście z racji tego, że tego srebra oryginalnego ilościowego jest mało tego zaprawionego jak się to oczywiście można każdym każdą z tych monet bar wić kolejne poziomy będą słabsze, więc już te osoby nie są nam aż tak bardzo wierne, więc im im bardziej rozwodniony jest to srebro judaszowe tym mniej powolna scena nam się osoba, ale w trybie bardzo trasy z książką zyski myślenie magiczne Cole, a tajne, ale co jest interesujące Buszek to też tak panie przy przez historię Polski BP przypuszcza no tak no Touch and roll horror niewolnictwa one same 30 srebrników to jest cena za niewolnika wg księgi wyjścia Wincenty znał go jeszcze fajniejszy tak Kornela do pomyślenia w bardzo pani dziękuję również bardzo dziękuję bardzo interesująca książka, jeżeli ktoś w każdych czasach uda się nie ma, bo chętnych FS 2 w herezję Judasza w kulturze po nowoczesnej studium przypadków wydana przez niego wydawnictwo Universitas dr Ewelina Drzewiecka z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk o państwo moim gościem informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array