REKLAMA

Krótka historia sumienia

OFF Czarek
Data emisji:
2017-03-30 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, kiedy kilka dni temu pojedziemy nowym cyklu radio TOK FM zwanym rekolekcje to krew wielu słuchaczy myślał, że to żart przyda się, że coś myślę, że to żart, ale okazuje się, że chyba nie do końca, bo powoli powoli wydaje się ich w tym kierunku zmierzamy dr Sebastian Duda filozof teolog i redaktor miesięcznika więź z państwa moim gościem dzień dobry i w 2 najnowsze wydanie więź jest fascynująca, gdyż nie tylko dlatego, aby temat, że stosujący go sumienie Rozwiń » część tego co się w więzi pojawiło była już obecna w niedawno w programie wczoraj pisaliśmy o właśnie sumieniu w kontekście Ameryka ósmego o po co państwo do archiwum audycji, ale wydaje się, że sumienie odmieniane przez wszystkie przypadki używane zarówno w kontekście religijnym jak i świeckim jest jednak zbyt ważnym zagadnieniem, żeby od tak je odłożyć do lamusa i poprosić ich i powrócić nie powracać ich w tym, że w najnowszym wydaniu więzi także dr Sebastian Duda przygląda się na sumieniu my historycznie trochę jak jest pewne zmieniało się nasze rozumienie czy też nasze myślenie o sumieniu zaczyna pan swój tekst tego, że się zmieni niekoniecznie musi się kojarzyć z religijnością to prawda wielu osobom się kojarzy ten zarzut Neuer jest pojęcie z gruntu religijne, że łączy się z instytucjonalnym kościołem ożeniłem papieża mówią kolejni sumieniu jest świeckiej przestrzeni nie powinno się coś takiego pojawiać stąd dialog wiele osób ma kłopoty z jakimi prawnymi ujęciami jak klauzula sumienia, ale także wolność sumienia zapominamy o tym, że to jest pojęcie, które właściwie w tradycji judeochrześcijańskiej ta trochę zaanektowała ono nie pojawia się w Biblii Hebrajskiej tam mamy taki obrazek ram przypominają mu coś co nazywamy sumieniem takim obrazem jest np. są nerki wre w Biblii Hebrajskiej Bonera, ale także doświadczanie nerek przez Boga badanie Darek Smardze taki konkretny semickich obrasta odnajdujemy coś z tego co nazywamy sumieniem lub ciekawe może, dlatego że te same związany z tym, że Szlachta one zwierzęta w starożytności Ameryki był ostatnim organem, który wyciągano, jakby tego zwierzęcia wydawało się, że jest niedostępny to taka dla in tym mniejsza sfera stąd po prostu ta analogia tej intymności przełożyła się tak siada na rozumienie tego, że to jest jakiś ośrodek sądu postrzegania rozpoznawania tego co dobre, by Wisła, ale to nie było końca religijną one się pojawia w obrębie filozofii greckiej rozwinięta sieć przede wszystkim przez stolików tak inie było związane raczej z racjonalnością ludzką kartki z oczu to było traktowane to by sumienie traktowano przede wszystkim jako osąd rozumu w stolicy śmiem oczywiście był jakiś koncepcje alternatywne względem tego i ta alternatywna jest spotykana w ciągu dziejów cielesność chodzić i właściwie, bo mówiono też ogółowi się tak jak Sokrates co Dimon niema nieprawda w duszy człowieka, który miał nas skierować, aby na ramieniu siedzieć albo graliśmy tak mówiono o montaż, a to jest dużo później o uczuciach tak to w tradycji anglosaskiej się wyraziło 1718 wieku macie sumienie jako uczucie, ale generalnie to była kwestia rozumu woli jakiegoś wewnętrznego głosu, który pozwalał rozstrzygać różne dylematy moralne, ale pozwalał rozstrzygać różne dylematy moralne indywidualnie to znaczy, pomimo że większość rzeczy ze zewnętrzny świat mówi tak albo inaczej to każdy ma ten wewnętrzny głos czy jaki system wartości wewnętrznym punkt odniesienia, który podpowiada co robić, czyli jak robić i w ten sposób może być zbieżny z tym co inni, ale może być pod prąd jasno i niech to jest ciekawe, dlatego że torze taki głos takie coś jak sumienie pojawia się u wszystkich ludzi to jest dali Świętego Pawła i to niezależnie od religii jego zdaniem jest to interesująca także, że w samych Ewangelii kanonicznych w nowym testamencie Jezus nie mówią sami nie spotykamy takiego terminu w dopiero Święty Paweł Danek i od razu, mówi że właściwie sumienia dotyczy tak samo poganie niewierzących w Boga w byciu do chrześcijańskiego bieżących Chrystusa torze jednak pojawiają się znaczące różnice w czasie dlatego charakterystyczne tego od lat dla samego pojęcia sumienia, bo mu to jest jakby taka władza indywidualna z dużym stopniu mimo wszystko oznacza oczywiście zgadzamy się na pewnym poziomie co do tego, że pewne rzeczy są absolutnie złamać absolutnie dobra w, a one ten osąd sumienia wcale nie musi być powszechnym w tym sensie, że musi się mienią się zgadzać stąd indywidualnego człowieka z takim powszechnym osądem i jest pytanie właśnie jak rozstrzygnąć to napięcie tak między tym co jest jakby takim zbiorowym podkładem tutaj i tym co jednak mówi czy mówi do nas albo słyszymy coś indywidualnie w bardzo różnie rozstrzygano w chrześcijaństwie istnieje bardzo wiele koncepcji sumienia i ta nie jest tak żona ona nie są wzajemnie wykluczające się bowiem obraz to znaczy zupełnie inaczej może niezupełnie, ale jednak inaczej pojmował sumienie Jan Paweł II chociażby Tomasz z Akwinu, chociaż pierwsze korzystało z osiągnięć akcji na ty to jednak myślę, że na pewno takie bardzo radykalne wnioski jesteście kawę, by się nie zgodził tak, ale finał tak korzystał z doświadczeń Aquino korzystał z doświadczeń ma przede wszystkim na to co osiągnąć ida Pawła i Świętego Pawła, bo wiadomo, że muszą się odnosić do gniazda także do ojców kościoła i do filozofii greckiej nadał Jason filozofii greckiej dlatego u niego władza sumienia to jest coś bardzo racjonalnego bardzo rozumiał dlaczego, ale kojarzą to bardzo świetnie tak jak przeczytam to znowu nie tak dawno temu prawda to odpowiednie fragmenty Sommer toto to jest porażające w swojej takiej logicznej dokładności oraz tartak rozwija się z Gruzją odsieczy potwora, ale prawda, ale jestem coś w zniewalającym dopowiedział, bo akurat w tej koncepcji bałam on mimo wszystko próbuje włączyć w to kategorie, które z wielu współczesnym ludziom się wydania, jakby rozbieżna i wolność człowieka i trawa naturalna prawda gdzieś odkrywamy wszyscy bez wyjątku w sobie, ale też mówi, że ma jak już w poszczególnych przypadkach dokonujemy osądu prawda rozmowy z postępowania aktów lub moralnej niemal każdy posta w to jednak to sumieniem w względem i trawa naturalnego i zgarnąć jak sam nazywa takim wpisanym kodeksem przez Boga w nas wewnętrznie w końcu zawsze nas występuje może bronić, ale mówimy o ziemię to, że to dobrze, ale że powinniśmy się zawsze tego sądu otrzymać chcieli, nawet jeżeli sumienie jest błędne w stosunku do prawa i w stosunku do w tego co nazywa trasą mieniu tak jakby wpisanego do kodeksu prawda Bożego w nas to i tak trzeba podążać za sumieniem, a to byłoby za śmiertelne, zanim nie poddawać mówi expressis verbis na to Jan Paweł II Ryszarda grzyba na coś tak ja myślę, że wiele osób teraz właśnie, bo pan mówi o tym, napięciu jak rozwiązać ten wewnętrzny głos czy ten wewnętrzny kompas to to napięcie wynikające z z różnic między tym co w środku tym co na zewnątrz ten był spóźniony czy jakiś głos zbiorowy w ale też ważne pytanie jest co wynika z takiego nie innego sumienia czy też decyzji sumienia tak czy to jest tylko coś na zasadzie powiedzenia pod koniec życia a gdy my WI tak po prostu mi w duszy grało i tak zrobiłem czy wynikają z tego jakieś konsekwencje jak n p . w konsekwencji religijne, a także no, jeżeli twoje sumienie było niewłaściwie ukształtowane albo nie zgadzało się z tym no to w dalszym etapie swojego istnienia znajdzie się tu albo tam albo tu oczywiście, ale Tomasz jednak podkreśla wagę tych okoliczności specyficzne dla danej sytuacji, dlaczego to sumienie bądź też, dlaczego po prostu człowiek sobie wybiera coś co nie jest jakby dyrektywą prawa Bożego czy naturalnego jako coś innego, ale jesteśmy po dwudziestym wieku im w ich właściwie musimy sobie powiedzieć także na sumienie co prawda w kontekście obowiązków powoływali się np. tacy ludzie jak Adolf Eichmann tak, czyli właściwie wykonawca główny Holokaustu i on utożsamił po prostu obowiązek z tym co było wodą, w której rata gwarą Hitlera uważał, że to jest właściwie ten obowiązek, ale pewna tradycja myśli niemiecki od Kanta też za tym stała tam też uważam, że sumienie w PiS związane z obowiązkiem temat pojawia się po prostu jako niewielka w nas bardzo mocna w instancjach przymusu czy człowiek sumienny to człowiek obowiązkowa obowiązkowa wiedza ich mam do obowiązkowej, więc wiem czy da się skończyło jest jesteśmy aż tak składni po prostu myśleć o tym, że obłędne sumieniem będziemy, zanim postępować prawda ta będzie wszystko dam się układało cuda wrócimy do historii sumienia po informacjach Radia TOK FM informacje o 1120 już za kilka minut dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika więź z państwa i moim gościem informacje o jedenastej 20 państwa i moim gościem jest dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika więź na naszym wydaniu miesięcznika 25 tak jest Warta Warta nikt oczywiście redaktor kwartalnika więź i w najnowszym wydaniu kwartalnika sumienie jest tematem sumieniu przygląda się wielu autorów pod różnym kątem dr Sebastian Duda historycznie przed informacjami mówić o tym, że świat to może finał, o czym mówił, że to co ci ten wewnętrzny głos podpowiada to ich zatem, nawet jeżeli to nie jest zgodne z obowiązującymi poglądami mało tego, nawet jeżeli chce się Officium, a właśnie w, nawet jeżeli Officium się magisterium kościoła mówi zupełnie coś innego na tę tutaj Jan Paweł II miał inne jednak koncepcję na tle sumienie, żeby dobrze działało musi być oświecona blaskiem prawdy tak brzmi jedenastek blask prawdy Veritatis splendor ta jest tytuł 1 ze słynnych encyklik Jana Pawła II w ale wnioski z tego co jest tą prawdą, że są może zaskakujące, dlatego że jednak można to też tak odczytywać, że w te są jednak wskazania magisterium kościoła rzymskiego, które powinny oświetlać właśnie nasze sumienia, czyli powinniśmy de facto Iza dyrektora z dyrektywami papieskimi jakoś sobie myślałam o tym, to jest oczywiście bardzo tak ostro powiedziano w samej encyklice może nie znajdziemy aż tak mocnych sformułowań tak, ale jednak do tego to zmierza i tak nie było w dziejach chrześcijaństwa właściwie przed Janem Pawłem drugim nigdy bym im zarzut, że w dwudziestym wieku mało, kto podejmował poza katolikami poza chrześcijanami może refleksję na temat sumienia ono stało się tematem, jakby mniej popularnym i to bardzo wyraźnie widać w różnych opracowaniach filozoficzne z małymi wyjątkami na czele z małymi wielkimi wyjątkami zajmował się sumieniem hali Degas ciel, ale i kar, ale jednak filozofowie nie podejmują tego tematu chcę wolą mówić o wpływie czynników historyczna kultura gry psychologicznej Niemcy 3 niektórzy za frajdę mówią Super ego niektórzy uważają, że superego i sumienia to jednak nie jest to samo jednak katolicy padali podjęli ten wątek i przede wszystkim w Polsce trzeba sobie od razu zapowiedzieli, że ta na katolickim Uniwersytecie lubelskim od czasów Wojtyły istnieje nawet taka szkoła Leśna Trier oraz nauczanie syna i bez dialogi od greckiego słowa słynnej bez wiz i sumienie właśnie się tym sumienie zajmuję, ale jednak to papież zmierza w takim kierunku Powiśla są czyny naprawdę obiektywnie zła i nie można sobie prawda tutaj tłumaczy, że sumienie błędnie postępuje, jeżeli sumienie nawet jest błędnie ukształtowane to powinniśmy się go słuchać tak jak nam proponował Święty Tomasz dlatego, że to prowadzić naprawdę na wielkie manowce to pytanie tylko gorzej wam jak choćby Śledź nie wiem co mam pytanie tylko żona czy wszyscy papieże byli jednak Opowiedz, by dobrze uformowali w tym względzie jak Jan Paweł II sobie tak wyobraża n p . tzw. papieże renesansu niektóre z dnia mamy dość, że w tym roku jubileusz, a co z informacji, gdyby coś takiego prawda wypowiedział publicznie Aleksandry siostra Borgia Czyżbyśmy tak miło przestali data żąda, aby go słuchać prawda we wszystkim jej i hałas nie daj Boże naśladować wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw są oni obdarzeni rozumem i sumieniem oraz powinni postępować w stosunku do siebie wzajemnie w duchu braterstwa to zabrzmi jej jak jej katechizm kościoła katolickiego, a właściwie tych, a to takie taka niespodzianka, bo to nie jest katechizm to jest powszechna deklaracja praw człowieka i jest bardzo ważna Macieja serca przypomniał o tym w kontekście takim mamy też spory właśnie w Polsce na klauzulę sumienia tak nie jest manifestacje kobiece z 8 marca na zauważyłem takiej plakaty w Niemczu dokładnie to powtórzy, ale chodziło o to, że nie idę do lekarza z sumieniem tylko pójdę do lekarza zgodnością praktycznie się czym charakteryzuje, aby takie mocne przeciwstawienie sumienia i godności i jesteśmy dość daleko od tego co zostało sformowane trzydziestym ósmy roku, dlatego że wszyscy jesteśmy obdarzeni rozumem sumieniem prawda jest odwołanie do godności jest oczywiście odwołanie do braterstwa znowu niezbyt 3 poprawne może dzisiaj Alana Moore nie ma Solidarności jest w tym kontekście, więc tutaj moja teza jest taka, że sumienie nie tylko moja, ale taka była teza w powiedział takiej nowoczesności poświecenie przyjmowana dość powszechnie jak widać skoro znalazła się w tekście deklaracji wkurza sumienie i godność to są cechy człowieczeństwa tak wspólne wszystkim ludziom i w związku z tym powinny być szanowane i respektowane w Realu to za tym stoi długie doświadczenie historyczne taka nauka historyczna bo kiedy zaczęto mówić o wolność wolności sumienia tak nie było takie oczywiste wolność sumienia w ogóle się pojawiła wsporach w czasie wojen religijnych oczywiście ryby krwawe szesnastym wieku i w końcu tablicy piąta zasada ustalono nową Tatarzy w czyje państwo tego religia najpierw tak najpierw tam, ale później na wolność religijna wolność sumienia miałyby być gwarancją tego, że tego typu, które same rzeczy niszczące nie zdarzą się w Europie jest rozwijana na ten temat refleksji filozoficznej dawną właśnie w momencie, kiedy mówimy o wolności sumienia o klauzuli sumienia no to tak jak ze wszystkimi wolnością pytamy no dobrze ale gdzie jest granica, w którym momencie ta wolność czczona jest bezgraniczna czym jest niczym nieograniczona czczona jest nadrzędna czy można te różne wolności, które przecież czasem na siebie zachodzą uczy się ograniczają jakoś uszeregować czy to jest hierarchiczny ma struktura jest, że w samym właściwie tym artykule w deklaracji, w którym pan przytoczył tutaj jest odniesienie no wszyscy ludzie powinni postępować w stosunku do siebie wzajemnie w duchu braterstwa i mamy tutaj taką liberalną zasadę przypomina Czekaj mijamy duch braterstwa Dawid pasek, ale jednak liberalna zasada, na którą teraz wielu ludzi przyjmuje jednak myślę, że w obrębie na naszej cywilizacji euroatlantyckiej czy zachodniej prawda jest ogólnie przyjęte, że granicą tutaj bardzo wyraźnie, że mamy postępować w duchu braterstwa wzajemnie jest to, żeby drugiego nie krzywdzić tak, że jest to tak jakby taka bardzo ważna ściana nie możemy po prostu w imię tego co nam dyktuje sumienie popełnia ich czegoś co wyraźnie jest krzywdą drugiego człowieka, a nawet jak on twierdzi, że to jest krzywda prawda leży musimy jakoś to roztrząsać musimy w jaki sposób do tego dochodzić podaż są tutaj różne problemy z tym związane z po to, kwestia wolności sumienia dotykał w nie tylko sfery nie jest może farmaceutycznej medycznej prawda, ale kulturowe czy kulturalnej no tak, ale to pytanie czy to ograniczenie także momencie tylnych siedzeń drugiego człowieka Sii co to znaczy i czym to zmierzyć co to znaczy, bo wspomniał pan tej warstwie farmaceutycznej niech to będzie aptekarz, bo to taki wyświechtany przykład, ale aptekarz, który odmawia sprzedaży takiego lub innego specyfiku, bo uważa, że to jest niewłaściwe tak, że no dobrze testujemy i 3 w tym czynem krzywdzi czy nie krzywdzi no, żeby rozstrzygnąć, kto rozstrzygnie on to musi rozstrzygnąć we własnym sumieniu, czyli trochę do badania własnego sumienia używamy własnego sumienia trochę tak, ale w LO prof. Zoll zastępczej zapytany przez Zbigniewa Lasockiego z miasta marzeń dziś o to właśnie ta klauzula sumienia mówił to sugeruje jednak żart jest hierarchia, jakby nie jest taka materia poważna i mniej poważne jego zdaniem to oczywiście my mówimy o klauzuli sumienia w tym momencie to mówimy o kwestii, jeżeli mówimy o aptekarzach farmaceuta z nim sprzedawania czy niesprzedawania tych od tej tzw. pigułki dzień po stratne mogą być bardzo różne inne żarcia toczą komu sumienia może nie pozwalać na to leżałam w, żeby sprzedawać szczepionki albo, żeby sprzedawać w przypadku niektórych grup religijnych np. świadków Jehowy, jakie jechałby jakiś kraj leki będące pochodnymi Karski tak no i co wtedy ta w przypadku aborcji w zakresie co tutaj odnosił materia jego zdaniem jest poważna i rozstrzygnięć jest poważna, bo dotyczy jego zdaniem to dar życia i śmierci w związku z tym tutaj akurat sankcja powinna być poważna jest oczywiście, jeżeli ktoś się aptekarze zdaje się nie zajmuje się aborcją zajmują mówią lak lekarzach tak natomiast, jeżeli chodzi o w 2 to właśnie te mniejsze rzeczy to można mniejsza staje się takim, do której nie dotyczą rzeczy i życia i śmierci przynajmniej zdaniem prawników, którzy też ciekawostka nie definiuje niekiedy wniosek sumienia tylko mówią o klauzula sumienia i pozostawiają te kwestie, jakby właśnie tym, którzy w danych sytuacja się znajdują zwały, żeby to zostawić po prostu ludziom, którzy mają tego typu konflikt, żeby rozstrzygali Jaroch tak właśnie im dyktuje sumienie wasze to wypowiadanie się od tych kwestiach najważniejszych takich jak życie śmierć coś bodaj interesujące, bo takie jednoznaczne znaczy zdarzy się tego, o czym wżyciu mówimy, bo dziś o śmierci mówić tak no to czy, żeby stanowimy od naturalnego poczęcia do naturalnej śmierci cokolwiek tu miał znaczyć, ale jednocześnie, jeżeli mówimy n p . o zwierzętach tak hodujemy i zabijamy, kiedy nam to jest wygodne, a tak, kiedy mówimy o wojnach to w to już to życie drugiego człowieka do naturalnej śmierci nie jest tak ważne, gdy mówimy o karze śmierci w końcu, a często to są te same środowiska, które bronią naturalnej śmierci, a jednocześnie są próby w pewnych pod pewnymi warunkami za jednak nienaturalną śmiercią z bardzo ciekawe, dlatego że w lewym czy właśnie główni, jakby propagatorzy sumienia współcześnie często bardzo konserwatywni jak wiemy z jak nie zauważają wielu kontekstów, które to występowało już wstępnie dalej przypomni sobie PRL chociażby kwestię terenom, kto trafia do więzienia za, odwołując się do wolności sumienia jednocześnie kominiarz kazał ci wspomniani świadkowie Jehowy, ale i za sprzeciw sumienia, dlatego że nie chcieć odbywać służby wojskowej i sprzeciw sumienia jest, aby taką kategorią, która funkcjonuje też w naszym obrębie naszej cywilizacji zachodniej bardzo mocno i bardzo często prawda pewne grupy religijne bronią tego prawa różnych ludzi do tego, żeby odmawiać obowiązkowej służby wojskowej w przypadku katolików przed większości protestantów czy prawosławnych zajmują chrześcijan to ta zewnętrzna autorytet, mówi że nie to nie jest sprzeczne jak bym z prawem boskim w związku z tym można odbywać służbę wojskową w niektórych przypadkach należy ją odbywać dlatego, że to służy obronie czy może służyć obronie ojczyzny obronie naszych bliskich i t d. i w ten sposób się to tłumaczyć co jest nowością stanowi jakąś hierarchię, ale popatrzmy, że pojawi się także pojęcie zewnętrznego autorytetu to i tak względem w sumie ona powinna nie wiem, jeżeli uznaje się za chrześcijanina katolika to kościół mi podpowiadał co prawda pewne rzeczy są zgodne ba jest niezgodna z sumieniem w związku z tym nie mogę się Paweł powoływać na indywidualny sprzeci w sumienia danej sprawie jeśli chodzi o antykoncepcję to wiadomo co kościół katolicki mówi w tej kwestii, jeżeli chodzi o tych samych relacjach mówił o szczepionkach Noniewicza, a ta analogia jest prawda, ale można powiedzieć, że tak nie jest jestem ciekaw czy to kiedyś do w doczeka się takiej rewizji w samo, jakim mówią środowiska liberalnej być może doczeka się, ale nie do końca takie jak i tak jak sobie w tej chwili to wyobrażam w rewanżu w telewizjach omal nie my nie bardzo polega ona na rewizji, czyli że mówimy no dobrze to już jest dobre, a to wciąż złe czy trochę obniżamy albo pod podnosił poprzeczkę tylko chyba bardziej chodzi o rewizję taką właśnie w duchu Świętego Tomasza, czyli chodzenie są pewne wskazówki podpowiadamy ci dajemy ci ściągawkę no ale jednak niech to będzie twoja decyzja ze wszystkimi tego konsekwencjami nie traktujemy jak dziecko nie traktuje się przedmiotowo traktuje się po partnersku podpowiadamy, ale decyzję podejmie sam Powróćmy do tego wątku po informacjach w bankach dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź z państwa moim gościem swoją drogą teraz są to bardzo popularny jest w kinach film właśnie kimś takim co się da się po posła z o dyrektor architekta osoba, która pomyślmy co i tak do akcji o mnie z Libii suszone, ale niemieccy biologia w dobrze tyle Wola wracamy po informacjach informacje o 1140 państwa mają goście z dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź o sumieniu rozmawiamy przed informacjami pytałem 83 czy chodzi o Neo taką zmianę kierunku liberalnym i cokolwiek to znaczy czy właśnie taką bardziej w kierunku Tomasza, czyli dajemy ci wskazówki, ale niech twoje sumienie dobrze źle, jakkolwiek uformowane niech będzie tym ostatecznym sędzią ze wszystkimi tego konsekwencjami błędnych każdy na własny rachunek to robi z danych, ale ludzie się tego najbardziej dają zwykle tablice na własny rachunek przywali n p . takie spory wewnątrz kościelna z ostatniego czasu zupełnie, kiedy nie wiem papież Franciszek ogłosił adhortacji taką, a mgr Alicja, gdzie znalazły się takie sugestie o różę osoby pozostające tzw. powtórnych związkach w obu sytuacjach nieregularnych jeśli chodzi o etykę katolicką małżeńską i seksualną w mogłaby przystępować do komunii, gdy po odpowiednim rozeznaniu rozpoznaniu, a ten nie może się dokonywać tylko jakby widz sumień tylko w dialogu z księżmi, które mogłyby przystępować do komunii co jest bardzo wielką rewolucję nagle się pojawiały się głosy, ale jak to przecież to jest nie wiem przeciwko prawu coś tutaj nie gra jest zbyt dużo dajemy wolności, chociaż to wszystko nieopatrzone masą zastrzeżeń rozpoznawanie właśnie dialog jak i tak takie sprawy w brudzie się boją tego mu się boją wolności zwyciężyła wolność wycieczka wolność i dość typowe takie zachowania, ale jednak charakterystyczne oraz gdyby to jest twarda ściana twarde prawo do co wiem przekraczam prawomocnie dobrze jak na mniej więcej rozpoznawać sumieniu badać analizować interpretować doszukiwać się, jakby innych możliwości rozumienia okoliczności danej sytuacji próbować wejść głębiej, a właściwie moje postępowanie ze Wschodu, bo to przecież od dziś także osądu cudzego postępowania innego człowieka to co się tak naboje i właściwie od tego ucieka w charakterystyczny dach z 1 strony chcemy bardzo duża mieć wolności nikt nie będzie lubimy tych z dyrektywą zakazów nakazów Maksym, a z drugiej strony co bardzo tego potrzebujemy tak, jakbyśmy po prostu nie czuli się bezpiecznie w świecie, gdzie jest wolności za dużo w naj znów czy to musi być włączone, bo włączone czyni jednak niemożliwe jest jakiś taki model, że mówimy ten, kto potrzebuje dokładnych wskazówek może czerpać z 1 do 1 z takich źródeł, a ten do tych wskazówek potrzebuje mniej albo w ogóle nie potrzebuje jak postępuje zgodnie z własnym sumieniem byłoby dobrze, ale można to wpisanie np. regulację prawną nasza kultura w jest teraz taka, że wielu ludzi postrzega bardzo tak u nas dzieje w gminie swój udział w tym wszystkim, jeżeli coś jest legalne to jest moralne, jeżeli coś jest nielegalne prawda w tej sprawie uznane za przestępstwa albo za wykroczenie to znaczy, że jest niemoralne podczas gry cała ta sfera sumienia to sfera indywidualnej decyzji, na które daleko wykracza poza ustaleniem podjeżdża prawo stanowione prawo pozytywne nie ma nie jest w stanie objąć wszystkiego o tym, zapominamy jak obejmuje wszystko to nagle się znajdzie znajdujemy takie Gawkowski sytuacji, która chyba wszystko jest uregulowane i zupełnie nie wiemy właśnie dziś ma realizować go realizować naszą wolność mimo to taka tęsknota u wielu jest zerem no, więc i sumienia samego gestach taka sugestia nie sposób wpisać do prawa bezpośrednio prawnicy już o tym, powiedziałam dyskutują o klauzula sumienia wolności sumienia samego sumienie nie definiują co być może, dlatego że ktoś kojarzy się niezbyt świecka tak z Osia jak czytamy sobie katechizm kościoła kat z katolickiego i mówimy o tym, że to jest sanktuarium Boga w człowieku to trudno, żeby taka definicja była ogólnie obowiązujące należy jednak jest jakiś aspekt człowieczeństwa jest to władza rozumowanie jest to rodzaj także zmysłu uczucia moralnego i opiera się na indywidualnej wolności, którą tak bardzo chcemy szanować to jest niezbywalne dziedzictwo liberalizmu, ale boimy się tak po prostu się boimy i jak pytamy wielu ludzi teraz tata chcieliby, żeby obraz jak najwięcej do prawa w zeszłą, po czym to co wchodzi do prawa okazuje się zarzewiem następnych mniej lub bardziej intensywnych konfliktów społecznych, czyli ludzkie serce ludzkie sumienie jako takie Szczecina, a bardzo bym chciał w słuchawkach bardzo bym chciał, ale rzeczywiście tak jak jak mamy takie obrazy biblijne mówię o nerkach prawda o sercu, której zbadane o tym, że to jest jednak coś bardzo intymnego, a to nie tylko pojawia się od a gdy Hok na salę jest takim jest ten moment rozpoznawania chyba tego co się tam dzieje bardzo istotną rolę w tym sensie intuicja Franciszka papieża Franciszka jest wciąż bardzo ciekawym bardzo pociągające balami dla morza dla mnie właśnie tak wiele osób się, by tak, ale w naszym kręgu kulturowym mówiąc bardziej leży to na wątrobie w jeszcze kawę tak, że zdrada boli w Rajczy leży coś pan na wątrobie to właśnie trochę nie daje spokoju, że to jest taki ciężar po prostu, które trzeba spuści ja czytałam dotyczy spraw moralnych to jest jakieś takie niewygody rada w ogóle związana jest z okolicznościami, jakie życie przenosi w 2 w kogoś bliżej jest sumienie gryzie, czyli jest pewna pewne napięcie rośnie wewnątrz pomiędzy no właśnie jakimiś systemem moralnym punktem odniesienia, który o tym czy było czy został ukształtowany, a jednak jakimiś wyborami psychologicznie ma prawdziwe powiedzenie tak, dlatego że mówi nam o tym, że to jest jednak takie nosa zewnętrznego względem nas tym sensie rzadko pojawiał się, jakby w środku, ale jednak być 1 z tak macie nie pozwala nam, jakby postępować, by dziś tak jak chcemy jak rozumiemy to nasza NAV na nasz obraz tamto i teraz jest przychodzi coś tak ja jako zewnętrzna instancja jest pytanie jak sobie zdefiniujemy zewnętrzną instancję tak w kant tutaj wspomniany mówiło w Wałczu pojęcie sumienia z obowiązkiem, ale mówił też zewnętrzne trybuna co prawda, mówi że doskonale może to opisywać bez Boga bez pojęcia Boga w jedno i drugie, czyli sumienie ma taką, jakby świecką wartość etyce Kanta w ski, ale jednak jak to u Kanta na to sumienie do Boga prowadzi to ostateczność to wydanie, do którego ma właśnie i co jest zewnętrznym Trybunalska z tym zewnętrzny mandat autorytetem współcześni antropolodzy kultura owi jednak tak bolało mówić nie wiemy o uwarunkowaniach społecznych historycznych kulturowych ba ale, toteż trudno zdefiniować tak po 8 lat mogliby sobie wybrać szkołę jakoś do tej antropologii czy to temat, ale coraz większa też mamy świadomość tego, że to nie są interpretacje absolutna czy nawet, opierając się na takich analizach na nie uciekniemy od siebie naszego indywidualnego są dostatecznie walczyli musimy podejmować w tym sensie nastąpił i jak tak czy chcemy tego czy nie chciałem na jest jeszcze kwestia zagłuszania osób biega w sobie zagłuszanie głosu sumienia ani i wiemy, że masz to też może w, by coś takiego raczej słyszę coś, ale udaje się tego nie ma, ale to ono przyjmuje jakąś taką fałszywą świadomość tak, że to już nie jest kwestia indywidualnego mojego wyboru, ale on świadomie podjęła zawiść i znowu tak, a ich marzeniem emitent oraz prewencji prawda zasada nimi podążali za filarem jest dla mnie nam się tutaj przypomina możemy dokonywać takich wyborów broni strzał naszą wolnością od stołu poczujemy się z tym w miarę bezpiecznie się jest nierealne nie oceniamy moralnie tak, dlatego że nie tyle ofiar jest niszczenie brzegów prawem co trzeba zniszczyć jak najwięcej tak jak ma się tego trzymał w miastach w i teraz może takie decyzje i te małe i duże muszą się z nim mierzyć się sobie w bok tematem nr 1 w naszym kraju jest polityka, ale polityka to ludzie reprezentanci reprezentanci, którzy z 1 strony to właśnie mają sumienie świeckie albo inne, a z drugiej strony mają pewne obowiązki, które wynikają czy z pomysłu nażycie czy też zwyczajnie z rozporządzeń partyjnych w taki pewnie raz dziennie muszą się mierzyć sytuacją, gdzie partia mówi to, a być może sumienie mówi co innego nie da się zastanawia także widać n p . o ich różnych mediach oraz osłabienie, ale i dostarczycieli wiadomości możemy sobie ostatnio ich co o nich na wiosnę czująca traktują zupełnie jak zewnętrzną KCI coś im się podsuwa prawda nie do przeczytania dopowiedzenia i nie zastanawiają się nad tym głębiej nad sensem moralne ma już nie moja logiczne czasami, ale nad sensem moralnym tego wszystkiego cienia czy to jest kwestia zagłuszania sumienia to jest kwestia tego miejsca pieszemu i dobra stara prawda zostanie załamanych pewien sposób, jeżeli czegoś nie powiem zostanę wyrzucony z pracy to dotyczy bardzo wielu grup społecznych nie tylko politykował polityków jest bardzo wyrazista tak pisze tak cieknie ciekawie wszak politycy przywiązani do katolicyzmu w jaki sposób nie pojmują to swoje sumienie RKM najchętniej to pewnie by pojmowali jako głos magister lub radość się z nim zgadza, ale jak weźmiemy tego Franciszka przywoływanego tutaj kwestii rozpoznawania oni byliby tak spodni rozpoznawać badacz i analizować jednocześnie nie przyjmując, że nawet najgorszy przestępca ma godność i Czesi to jest jakieś wyzwanie dla nas tak dużo tylko w wezwaniu sumienia także nasze wyzwanie wiem co jeszcze tożsamości chrześcijańskiej cechy bardzo plastyczne sumienie, które każe mi potępiać każdego, kto Szkot kupuje tabletki antykoncepcyjne, a jednocześnie nie przeszkadza tej samej osobie rozwodzić się no bo przecież coś tak coś tutaj jest narzeczy i narzeczone jak Tomasz za chwilę o tym, mówił to można podążać nawet zatem sumieniem błędem ostatecznie Niewiem posłuszeństwo temu sumieniu i tak jest posłuszeństwem Bogu w ale nie znaczy to, że nie może być napomina niemożna pominąć sam nie może już jakiś sposób równo w szwach tego błędnego sumienia od kształtować w kierunku lepszego masz jednak pewne wytyczne prawda nie masz jednak pewne dane do tego żeby, żeby postępować tak jak Bóg chce mówi Tomasz z Akwinu, ale tutaj Bóg, który przebiera w formę takiej z takiego politycznego przymusu i nacisku jest chyba wciąż bardzo niebezpiecznymi która, zanim idola, w którego VAT nie warto się jednak trzymać więcej o sumieniu w najnowszym kwartalniku więź państwa mają goście dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź bardzo dziękuję ja bardzo dziękuję informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Karolina Lewicka i popołudnie Radia TOK FM dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara nadzorowała Olga Majewska, a zrealizował Krzysztof Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA