REKLAMA

Co się dzieje w Warszawskiej Operze Kameralnej?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-03-30 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat i dobra ze mną w studiu Anna Dębowska dziennikarka Gazeta wyborcza dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiać proszę państwa o tym co wyrabia się w warszawskiej Operze kameralnej do tych doniesień jest już bardzo dużo na tyle dużo żony teraz próbujemy jakoś nam podsumować zastanowić się w ogóle co dalej z warszawską operą kameralną na temat jest o tyle nienowy, że o tej trudnej sytuacji finansowej opery kameralnej mówi się już od lat Rozwiń » wiadomo było, że trzeba tam przeprowadzić jakiś restrukturyzacje one wolniej szybciej gdzieś tam zachodziły należy nagle naczelni nagrano, odkąd szefową warszawskiej opery kameralnej z gminy została Alicja Węgorzewska, a nawet po były szef fiata tak są obowiązki to on zaczęła się jakaś bomba forma rewolucji co oznacza okazało się, że 60 % załogi warszawskiej opery kameralnej ma zostać zwolnione z 49 osób z nowym stoi już jest naprawdę w tym również w piwnicy artystycznej w Gnojnie GM nowa scena i wszystko z o oczywiście Anna zrobił się wokół tego większy szum, więc może zaczniemy wobec takiego pytania na ile tak mocna restrukturyzacja jest de Mono potrzebna warszawskiej Operze kameralnej nie znam finansów do końca z samorządu, który jest organizatorem warszawskiej opery kameralnej, ale wydaje mi się, że sytuacja tego teatru nie jest aż tak zła, żeby usprawiedliwia tak drastyczne zwolnienia, tym bardziej, że to jest druga decyzja pani dyrektor, bo pierwsza, która zapadła to było zawiadomienie do związków zawodowych o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych 14 lutego wtedy była mowa o 104 osobach w miesiąc później pani dyrektor ogłasza, że to będzie 149 osób w tym ma zostać zlikwidowana cała orkiestra Sinfonietta warszawskiej opery kameralnej wszyscy wszyscy wcześniej był taki pomysł, żeby przeprowadzić się przesłuchania i zostawić połowę tego skład, ale wtedy pracownicy nie przystąpili do tych przesłuchań być może to rozsierdziło panią dyrektor ich no po prostu zwiększyła skalę tych zwolnień chciałbym wiedzieć, że no tak w tej chwili ta dotacja roczna dla warszawskiej opery kameralnej to jest niewiele ponad 16  000 000 zł ona jest szef urzędu Marszałkowskiego urzędu Marszałkowskiego z roku na rok jest zmniejszana w tej chwili to jest właśnie na 16  000 000 ton i tutaj pani dyrektor pokusiła się niedawno podczas konferencji prasowej o dna nieprawdziwą informację, że tak naprawdę to koszty utrzymania wszystkich etatów w tej chwili to jest 255 etatów to jest jakiś 85 bądź 95 w ogóle całej dotacji to zajmuje, że to jest 95 % rok wszystkie koszty utrzymania przede wszystkim etat to miasto nie jest tak, gdy najbardziej dla mnie oburzające jest to, że zostaną zwolnieni artyści tam pracuje 40 osób w administracji i tylko 15 osób i jaja nie, mówi że chętnych też nie jest żal tych osób, ale jednak no zaś, że to jest instytucja artystyczna artystyczne instytucje kultury do sądu artyści o określonym dorobku i właśnie oni mają oni na nich głównie się skupi cały to działanie na nazwijmy to w cudzysłowie restrukturyzacyjne to efekt można dodać, że kokosów muzycy tam nie zarabiają ważna w tej są takie inne miejsce w posiadaniu takich wyliczeń, z których wynika, że tak naprawdę na taka średnia pensja muzyka właśnie Sinfonietty to jest 2700 brutto, a tak naprawdę droższy przeważnie około 2 tysiące 200 tak się zresztą, a nawet minimalna krajowa tak się zarabia na nową grę w takich właśnie samorządowych instytucjach kultury badaczka tworzy w Operze Bałtyckiej też są takie zarobki jedno wszystko zależy od tego, jaką sama umowy, bo są tzw. nagrania ponad ponad normę w Gizie dostaje się dodatkowe pieniądze za jakiś tam kolejny spektakl trzeci może piąty to zależy właśnie od umowy, ale w tej chwili warszawska Opera kameralna prawie nie gra, czyli ci ludzie nawet nie mogą sobie w ten sposób dorobić natomiast niespełna 44 koszt utrzymania etatów artystycznych jest niespełna 13 całej dotacji czy na treść wraca do niej 9 rzeźb wal chemii no oczywiście no, więc wolno to to nie jest naprawdę tak tak aż mówisz o tym, że to jest instytucja socjalne tak przeczytałam niedawno w felietonie pana Jana Pospieszalskiego, który oczywiście Stanów obronie Alicji węgorzewskiej napisał, że wyborcza i polityka robią nagonkę na panią dyrektor jeśli nagonkę to chyba w obronie ludzi, którzy w nowo tak drastycznych zwolnień to miasto nie przypominam żadnej w tej chwili ostatnio przed nami instytucji kultury chwali się zdarzają, ale mnie, że wniesie radio retro von der dziś aż 9 osób wszyscy soliści śpiewacy np. 55 osób w tym Olga Pasiecznik w szerszej, czyli bez względu na umiejętności dorobek prestiżu, bo ty jesteś i śpiewaczka przecież zapraszano wszędzie na świecie, czyli w Operze paryskiej śpiewała i w Niemczech Dzwonnik nie kwestionuje przecież ich umiejętności, gdy jest wizja w takim razie Alicji węgorzewskiej dla mnie ważna esej o naszych w realnej, bo coś co się jednak mam pani Alicja mówi, jaki on jak i operonem chciała to w tej chwili jest taka wersja przyjęta właśnie po to, żeby, żeby przeprowadzić te drastycznie się zwolnienia, że on to ma być teatr NN o profilu barokowe klasycystyczne i w związku z tym taka orkiestry Sinfonietta licząca 73 osoby grające na tzw. współczesnych instrumentach czy takiej zgody zbudowanych w dwudziestym wieku nie jest już potrzebna zostaje orkiestry instrumentów dawnych zwana emocje trwał w oni grają na instrumentach historycznych i w związku z tym oni pasują do tego właśnie obecnie lansowanego repertuaru barokowego klasycystycznego czy jak najbardziej demo Car ta inna również do ludzi z jego armii dyktaturą pani dyrektor planuje na listopad przy czym nie jest wcale w ogóle jej projekt tylko projekt, który przejęła właściwie chroniona, bo to tak wszystko nanieść skupiony jest taką znaną osobą, ale tam przecież 3 są współ prowadzący Jacek Laszczkowski tenor Śpiewak, który jest Igora latają w Operze jest taka nie dookreślono jest tak normalnym doradcę, a dziś na etacie i właściwie podobno właściwie można powiedzieć, że to on tam gra pierwsze skrzypce na jeszcze jest pani Danuta Bodzek zastępca pani dyrektor ds. ekonomicznych to ona będzie tym tą osobą, która odpowiada za ze zwolnienia możesz rozłożyć takie role dramatyczne w swoim zamachy szara eminencja jest GKS krwiożercze księgowa jest tutaj wszystko to się układa wielki jest jednak fakt, że Opera wbrew hydrant w takim razie nie wiesz, jaka w tym rolę z ministerstwa kultury, ponieważ też bym tutaj państwo wyjaśnijmy, że warszawska Opera kameralna jest prowadzona przez urząd Marszałkowski, ale są takie przypadki, że n p . ministerstwo kultury tym instytucjom, które mają problemy finansowe pomagaj mamy taką informację dzisiaj w ogóle z nowel miłość taka depesza, że ministerstwo kultury będzie pomagać w Filharmonii podkarpackiej i centrum Paderewskiego będą współ prowadzoną przez na jej uważam, żeby przynajmniej w centrum Paderewskiego to jest bardzo dobra decyzja bo, bo to jest do centrum mieści się w dworku, w którym który należał do Ignacego Jana Paderewskiego 1 z najwybitniejszych postaci polskiego życia muzycznego na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku to światowej sławy pianista w grę podziwiany w Ameryce tak dalej, gdyż politykiem premierem, że Rzeczpospolita od podjętej tuż po odzyskaniu niepodległości myślę że, toteż mogą mieć egzamin ministerstwa znaczenie, tym bardziej że Paderewski będzie taką 1 z wyświetlanych postaci obchodów niepodległości, którą właśnie przygotowuje rząd PiS, ale to ona na marginesie Ion się bardzo denaturat to decyzja podoba i tak samo propozycja pana ministra Glińskiego właśnie współprowadzenie warszawskiej opery kameralnej przyjęcie 14 budżetu tej instytucji, choć uważam za dobry krok tylko niestety ten krok nie przyjęli z dnia został przyjęty pan marszałek Struzik, który swoimi działaniami od wielu lat udowadnia, że warszawska Opera kameralna jest kulą u nogi z jakiego szli sobie mówię do innego powodu nie chce chyba współ prowadzi się razem z ministerstwem tej instytucji pan minister z tak wynika z jego deklaracji oczekuje od marszałka i Dyrekcji opery MO, że zostanie uspokojona tę sytuację i jest przeciwny tej drastycznej tzw. restrukturyzacja nawet pani węgorzewski lubił używać słowa sanację 1 miłą chęcią wiersze wojenne radykałowie no ale również, o ile wiem wczoraj były zwykłe spotkanie Dyrekcji z pani dyrektor bardzo spotka się ze związkami zawodowymi i Hel dyrekcja potwierdziła status quo, czyli zwolnienia będą, a więc wcale nie ma dobrej woli ze strony Dyrekcji, bo proszę bardzo tutaj minister przyjmujemy, że ma dobrą wolę i rzeczywiście chce pomóc podobno są to 4 pół 1 000 000 dziś tam zarezerwowana w ministerstwach i wiem, że poprzedni dyrektor opery kameralnej w żyłach też chodził do ministerstwa i tam pani Wanda Zwinogrodzka wiceminister też mówią, że wam pomożemy w Bielsku chyba ministerstwo ma takie chęci on ona ogólnie chyba chce scentralizować akurat w tym przypadku to byłoby naprawdę z korzyścią dla tej instytucji, która po prostu wiele lat zaniedbań i naprawdę ma wyjątkowego pecha, że po prostu podlega pod samorząd na wagę w tym momencie trwają przygotowania też do festiwalu Mozartowskiego dobrze państwu znane mu również zdarzają 0 no właśnie realne, ale im o przygotowaniach zwykle już w kwietniu to coś tam widzieliśmy cała co to jest Zielona energia artystycznie podobno już uznany program, a w tym roku na razie dom cisza no tak jak mówią, że prawie 2 tygodnie temu była konferencja prasowa z udziałem pani Alicji węgorzewskiej pana Jacka Waśko Raczkowskiego i napytania właśnie dziennikarzy no, jaka będzie obsada, kto będzie śpiewał na nie umieli jest za to odpowiedzieć na to, że na te pytania no i to co jest dziwne, bo tak naprawdę świecie artystycznym takie odpowiedzi powinny już dawno być, tym bardziej że oni deklarują chęć zapraszania śpiewaków z zewnątrz, którzy państwa będziemy śledzić tę sytuację jeszcze na razie mają w kwietniu ponoć rozpocząć się właśnie ten grupowe oraz zwolnienia Antek będziemy jeszcze do tej sprawy na pewno wracać Joanna Dembowska była moim gościem dziennikarka gazety wyborczej dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA