REKLAMA

Jak żyć... I mieć sumienie

OFF Czarek
Data emisji:
2017-03-31 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzięki czy osoba negujące z powodów religijnych ewolucje może uczyć w szkole przyrody czy Meier, który nie zgadza się na małżeństwa jednopłciowe powinien zrezygnować ze swego stanowiska w, a minister zdrowia, którego prawo zobowiązuje do wskazania szpitala, gdzie można dokonać legalnej aborcji czy winien podać do dymisji czy też zostawić swoje sumienie w przedpokoju to niektóre tylko pytania, które w swoim tekście w kwartalniku więź dodaje ksiądz prof. Andrzej Rozwiń » Draguła z wydziału Teologicznego Uniwersytetu szczecińskiego, który przybył do Warszawy z Zielonej Góry oczywiście, czyli kolejny odcinek rekolekcji w radiu TOK FM no podobno aż państwo tutaj od tygodnia rozmawiają o sumieniu no tak to jest takie w twarz rzecz wydawałoby się bardzo religijna, ale fale, ale nie, bo właśnie, bo świeckiej religii na jej i często słyszymy o tym, że kogoś gryzie sumienie, ale że ktoś postąpił zgodnie albo niezgodnie z własnym sumieniem no i jeszcze ta nieszczęsna klauzula sumienia sumienia rozkleić urządzenia jak profesor pisze myślę, że dobrze byłoby sumieniu trochę przywrócić jego właściwe znaczenie to znaczy nie traktować sumienia jako pojęcia wyłącznie religijnego, bo to chyba tak się trochę stało, że z takim potocznym tego rozumieniu sumienie mają tylko ludzie wierzący albo religijni i że sumienie jest instytucją religijną w człowieku i z tego prosty wniosek, że ludzie ten niewierzący nie mają sumienia, chociaż wydaje mi się, że ciągle jeszcze takie poglądy dziś bywają, że np. ateista to jest synonim człowieka niemoralnego co w ogóle nie do przyjęcia moim zdaniem do znacznie się wiele zmieniło ostatnio szef placówki w rozstaniu ani pochowani w jedzeniu piciu wypasionych czwórkach to naczynia ateista, ale chodzi nam chodzi mi o to, że na męża było takie przeświadczenie zbada dominujące ziem moralność wynika jedynie z religijności tak, że moralność może mieć tylko człowiek religijny przez moralność może mieć także człowiek nie religijny i tak ateista humanista i wymaga tam nazwiemy ją też ma jakąś moralność i też odwołuje do jakiegoś systemu moralną moralnego systemu praw tras jest pytanie, gdzie on ten system odkrywa i myślę, że to jest właśnie pomocny owo pojęcie sumienia, które jest instancją wewnętrzną człowieka dla człowieka wierzącego jak mówi sobór, o czym pewno panowie tutaj też wcześnie rozmawiać chociażby z Sebastianem Dudą jak mówił sobór jest to głos Boga, który się rozlega we wnętrzu człowieka, ale człowiek niewierzący powie, że to jest jakiś głos, który się w nim rozlega, bo każdy jakiś głos ma to znaczy coś co mu podpowiada zrób tak nie rób inaczej, że jak to zrobisz będziesz odczuwał zadowolenie satysfakcję nie wiem przyjemność jak to zrobisz będziesz odczuwał dyskomfort może nie będzie mówić nie będziemy mówić o w wówczas o wyrzutach sumienia, bo to brzmi nazbyt tak właśnie religijnie, ale będziesz czuł dyskomfort będzie się z tym czuł źle no postąpić nieprzyzwoicie każdy człowiek ma taki głos to jest właśnie sumienie sumienie, które mówi podpowiadać człowiekowi co jest dobre, a co jest złe nie i to sumienie, które nazywamy to lot i sumieniem tzw. po uczynkach owym, które w, które po wykonaniu jakiegoś czynu daje człowiekowi satysfakcję albo dyskomfort i teraz pytanie brzmi jak w systemie obowiązków prawd zwyczajów obowiązujących na zewnątrz umieścić to swoje sumienie jego granice, czyli mówiąc właśnie sprzeciwie sumienia czy o klauzuli sumienia mówimy na ile waży swoje sumienie, że ja mogę na co się nie zgodzić, a na ile jest ono jest ważne w innych sytuacjach żyje muszę coś wykonać i co wtedy problem jest taki, że jeżeli kierujemy się z sumieniem nazwijmy to w relacjach z indywidualnych relacjach prywatnych to wydaje mi się też żadnego ograniczenia być nie może to znaczy sumienie jest pewnym wyznacznikiem działania problem się pojawia wtedy, kiedy Air człowiek wchodzi w pewną społeczną rolę wtedy jest pytanie na ile on może kierować swoim sumieniem nieustannie także, pełniąc tę społeczną rolę czy też powinien owo sumienie zamknąć w domu czy zostawić w przedpokoju i takie przecież 3 sytuacje mamy to są właśnie te, o których pan mówi tak czy minister, który jest człowiekiem wierzącym jest przede wszystkim ministranci jest przede wszystkim czekiem wierzący to znaczy czy nasze kierować normą prawa ciągną się kierować domu sumienia tak, ale są jak zadbać o to zanim w odpowiedzi na to pytanie jest wiele, bo wydaje mi się, że tak zależy, kto na to pytanie będzie odpowiadał, bo we Francji prawodawca uszyły odpowiedzią na to pytanie w sposób jednoznaczny to znaczy, że wykonywanie czynności urzędowe w imieniu państwa jest jakby moralnie neutralne nie można tego oceniać, ponieważ on tutaj nie reprezentuje siebie, jakby człowiek jest w pewnej sytuacji schizofreniczna to znaczy przestaje być sobą, a wchodzi w rolę mera i wówczas ta rola mera nie podlega żadnej tak tego typu ocenie tak w odniesieniu do jego własnego sumienia tylko podlega pewnym normom prawnym czy norma go zobowiązuje np. do tego, żeby udzielić małżeństwa parze jednopłciowych albo jak w Polsce jest norma zobowiązuje do ministra do wskazania szpitala do przeprowadzenia aborcji, jeżeli ta co co wtedy robić na propozycje wiele znaczy, ale o księdzu profesorowi podpowiada sumienie pomimo podpowiada sumienie, jeżeli stałbym w takiej sytuacji to znaczy konfliktu między moim sumieniem, a normą to moim zdaniem wartością wyższą niż moje sumienie niż norma ja mam z tego zrezygnował bardzo się spodobał mi wiadomo czy jest prawda, ale bardzo mi się spodobało to stwierdzenie, bo to klasa Wiola miała powiedzieć żona króla Baldwina czy buduar na jak niektórzy mówią Belgów, kiedy on de facto abdykował na 3 dni i wówczas rada Gabinetowa podpisała ustawę aborcyjną miał powiedzieć, jeżeli stracą koronę tonem może pracować jako pielęgniarka o tej to jest moim zdaniem bardzo uczciwe wyjście to znaczy jasne jak się ma 100 miliardów w banku pewny, a myślę, że nie wiedzieli czy test można to wypracuje 13 miliardów banku było jej własnością czy własnością, że tak powiem Korony to też jest chyba inna sprawa innej chodzi o pewną gotowość, że ja jestem gotów tak dla własnego sumienia to znaczy dla pewnej ten jak to nazwać jedności wewnętrznej zgody ze sobą tak, bo moim zdaniem to jest chyba najważniejsze, żeby ostatecznie był zgodny ze sobą i nawet ryzykować utratę pracy utraty zarobku no oczywiście ktoś powie tak jak pan łatwo Izrael komuś doradzić, jeżeli ktoś pójdzie, ale być może niektórzy radzą, żeby wówczas nie podejmować takich zawodów, którzy którymi będzie się łączyć takie ryzyko to znaczy, jeżeli ranny ktoś ma bardzo jasne poglądy na temat n p . czy pacyfista Warmii i pacyfista Warmii tak albo nie wiemy ktoś, kto ma jasne poglądy dotyczące aborcji na nie powinien być chirurgiem ginekologiem np. tak zostanie wobec dylematu co ma teraz zrobić, bo na jego sumienie, mówi że w żadnym wypadku nie wolno pozbawić tego życia, a tutaj sytuacja, że należy to zrobić dostawa jest prosta, jeżeli ktoś taki zawód wybiera z takim albo innym przekonanie, ale przecież człowiek zmienia się może to być w inny ginekolog, który w którymś momencie swego życia powiedział no i zmieniłem pogląd na tę kwestię w rozmowie z nowo i teraz pytanie to dobrze, gdyby rozpoczynać nowy zawód startu na lato dobrze no ale w życiu decyzje pociągają za sobą konsekwencje Czyż w życiu podejmujemy w mnóstwo tego typu decyzji, że zmieniamy pracę zmieniamy zawód z konsekwencjami tej decyzji nie wiem przeprowadzamy się krew struktur restrukturyzujemy się, jakby tam nie było podejmujemy szkolenie podejmujemy nie wiem studia podyplomowe dokształca misie są różne sytuacje życiowe, które zmuszają do tego, żeby zmienić, jeżeli ktoś zmienia poglądy jego poglądy mu nie pozwalają na to trudno, żeby on teraz co ma odgrywać nie wiem męczennika trzyma mnie no no to, jeżeli ktoś ma odwagę powiedzieć, a to znaczy zmieniają się go poglądy stają się np. bardziej konserwatywne to musi mieć świadomość, że to pociągnie za sobą pewne konsekwencje nie przypuszczam, żeby państwo było jakiekolwiek zdolne do tego, żeby nie wiem na życiowe klauzulę sumienia i każdemu wówczas wyobraża pan za taką sytuację, że mamy nie wiem szpital, w którym Herve pracują ludzie z różnymi klauzulami sumienia tak, bo są n p . nie wiem jest szpital, w którym pracują chrześcijanie muzułmanie świadkowie Jehowy i wyznawcy judaizmu i i każdego z nich coś tam inne gniewem jakieś ma klauzulę sumienia, bo np. wyobraźmy sobie, że istnieje pojęcie nieczystości rytualnej, która wynika z tego, że nie wiem dotknięcie kobiety w UE w okresie miesiączkowania zaciąga u lekarza oryginalną nieczystości załóżmy, że taka hipotetyczna sytuacja istnieje oto wyobraźcie sobie jak można, by takim szpitalem zawiadywać pewno, że w jakimś wyjściem są np. szpitale wyznaniowe, bo takie są przecież na świecie jest jest żydowski szpital może być szpital prowadzony przez kościół katolicki tak czy nie wiem przez muzułmańskich, gdzie są pewne określone normy np. normy dotyczące nie wiemy w UE ubioru kobiety w szpitalu co u muzułmanów jest bardzo ważne n p . czy właśnie kobieta w znawczyni islamu, która rodzi w szpitalu powinien być ten poród odbierany przez mężczyznę dla nich to może być nie do przyjęcia i różnego rodzaju takie sytuacje, które nagle zrobią nam właściwie nie będziemy mieć prawa wspólnego tylko będziemy mieć z jakiś skomplikowany system IT wyjątków w pewnym sensie jesteśmy na to skazani wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1120 ksiądz prof. Andrzej Draguła z wydziału Teologicznego Uniwersytetu szczecińskiego z państwa mają gra się i podkreślam przyjechał do nas z Zielonej Góry z informacji o o sumieniu rozwojem z księdzem Andrzejem 3 z prof. Andrzejem regułą z Zielonej Góry jest sprawą tak zrozumiałem wydaje się prosta, jeżeli wybór ten to problemy z pogodzeniem sumienia i z wykonywanym pracom zawodem wygaśnie pogodzenia mówimy no dobrze albo, jeżeli chcemy być uczciwi wobec siebie wobec innych to albo wóz albo, że przed albo sumienie jest dla mnie ważne ze wszystkimi tego konsekwencjami albo praca czy kariera i też ze wszystkimi tego konsekwencjami jak to wygląda od księdza profesora, jeżeli chodzi o sumienie w jakiej świeckie religijne to samo w sobie staje się już pewnie w roli wrodzonymi i w stanowieniu prawa no bo stanowi stan prawa stanowią ludzie kolarz głosuje, ale często to jest jakaś grupa ludzi mniejsza niż naród suweren, który też wyszło jak zmieni mówiono o mnie sumienie podpowiada, że to co jest trochę dobre dla mnie powinno być dobre dla innych, więc być może po nich skonstruować prawo tak, aby one w jaki sposób odzwierciedlało to co jest moim sumieniu sprawa byłaby prosta, gdybyśmy żyli w społeczeństwie jednorodnym społeczeństwie dorodnym np. w społeczeństwie jest społeczeństwo jednorodne religii to byłoby najprostsza sytuacja wtedy norma religijne przekłada się na normę etyczną, a norma etyczna normę prawną czy to co jest przeciwko panu Bogu jest zła, a to co jest złe jest bezprawne, czyli grzech równa się przestępstwo co jest z sytuacją prosta gorzej jest, jeżeli mamy tak jak pan mówi w społeczeństwie no taką hetero no mierzy się tak RAŚ to znaczy zróżnicowanie i żyją obok siebie ludzie o zróżnicowanych systemach etycznych czy aksjologicznych tak one nie muszą być radykalnie różne to znaczy tak, że ten co nazywa dobra dla drugiego jest złe, chociaż w Polsce tak się też idzie, bo wydaje mi się, że powracająca nieustannie mnie debata na temat warunków przerywania ciąży czasami się sprowadza właśnie do tego, że to co jedni nazywają złem drudzy nazywają dobrem, aczkolwiek wydaje mi się, że wychodzą z różnych kryteriów oceny tego tak, bo 1 i 1 osoba myśli przede wszystkim o dziecku druga osoba mówi przede wszystkim o matce i t d. tak dalej to są skomplikowane dyskusji, ale rzeczywiście problem jest taki, że jeżeli nagle mamy społeczeństwo zróżnicowane i teraz prawodawca chce ustanowić prawo i teraz przynosi bowiem kierować czy usług ustawodawca powinien się kierować właśnie najlepiej by było, gdyby się odwoływał do jakiś aksjologii, która prawo poprzedza, a jeżeli taki aksjologii i UE czy inne powszechnej czy podzielanej przez już Niewiem czy przez wszystkich, ale przez większość nie ma to jest takie pytanie czy on nie powinien np. jakiegoś dokonać uśrednienia prawa to znaczy zrobić takiego prawa, które by na nikogo nie usatysfakcjonowało w pełni tak czy to co się często nazywa w Polsce kompromisem ustawodawczym tak jest coś takiego, bo akurat jeśli chodzi o warunki przerywania ciąży często się o tym, mówić, że to jest tylko o kompromis ustawodawczy czy to jest wyjście dobre rzeczy to jest wyjście złe ja nie wiem, bo z 1 strony jest intencja prawodawcy żeby, żeby to, żeby jak, by nową usatysfakcjonować wszystkich, ale z drugiej strony część powiedzmy sobie tego ustawodawcy jednak ma sumienie i twierdzi, że nie może się zgodzić na takie prawo, które w gruncie rzeczy jest prawem no niby takim kompromisowym, ale i, jeżeli ja podniosę rękę i zagłosuje to jednak współpracuje ze złem, ponieważ to prawo pozwala na coś co jeszcze zgodzić nie mogę Nowaka to właśnie na mecz problem czy tak już na notabene zaznaczmy, że to nazwanie tego kompromisowym jest zabiegiem artystycznym czekolada oczywiście teraz tak użyłem tego nie ograniczyli się rewolucja w tej debacie się o tym, mówi no bo tak, jeżeli sumienie ma być tym czymś najbardziej wewnętrznym takim moim drogowskazem i jak Święty Tomasz mówi ono może być sprzeczności z tym co mówi oficjalną tam magistra MED i t d . nawet tak i teraz jesteśmy w tej przestrzeni pracy twórczej im to dlaczegóż mielibyśmy albo czy tworzyć prawo zgodnie ze swoim sumieniem no bo jeżeli mamy ludzkie sumienia dobrze lub źle ukształtowane wszystko jedno, bo one wtedy są uczciwe i szczere i korzenne no to nawet, że będziemy mieli prawo bardzo liberalne to sumienie osób wierzących powinno sprawić, że będą postępowali tak jak gdyby prawo było najbardziej o ortodoksyjny nasz marzymy prawda, czyli dzieli właściwie to chyba nie powinno być takim piorunochron DM, który dla osoby wierzącej wyznacza tę górną dolną granicę po teoretycznie tak w UE ma pan rację, że ostatecznie prawo nie będzie, jakie sobie chce, ale ja mam sumienie, które mi mówić co dobre, a co złe, ale zdajemy sobie sprawę, że istnieje taki zjawisko sprzężenia zwrotnego to znaczy istnieje zjawisko z 1 strony wpływu etyki na prawo, ale istnieje także zjawisko wpływu prawa na etykę to znaczy takie zjawisko legalizacji moralność i ono się pojawia wtedy, kiedy człowiek zaczyna i to to jest ważne, kiedy zaczyna UPO utożsamiać płaszczyznę etyczną z płaszczyzny prawa z płaszczyzną prawno to znaczy, że mówi, że to jest dobre, ponieważ jest to przez prawo dozwolone istnieje niestety takie zjawisko i ona jest opisywane, że prawo wpływa na moralność to znaczy, że właśnie pojęcie grzechu pojęcie przestępstwa czy też czynu do zabronionego czynu zabronionego przekłada się nie wiem na ile świadomie nagle pod świadomie społeczeństwie on na to co dobry czas co złe także jak czasami się z kimś rozmawia, a inni np. właśnie o etycznym wymiarze jakiegoś czynu, a ten mówi, ale prawo tego nie zabrania ach, że prawo tego nie zabrania to nie znaczy, że to jest dobre tak, bo prawo w Polsce nie zabrania rozwodów, ale ocena etyczna rozwodu jest z punktu widzenia nauki katolickiej ciągle negatywna i pewnie one jakoś tam ewoluuje dzisiaj wiemy, że to nie jest takie proste z tymi rozwodami o tym, też można, by zjeść porozmawiać, dlaczego ludzie się rozwodzą, ale wiemy o tym, tak samo w Polsce nie jest czynem bezprawnym zdrada małżeńska tak tak jak jest n p . w krajach, gdzie nie wiem nie są systemy prawne wynikające z szariatu, ale to nie znaczy, że to jest coś dobrego, ale tak tak też może pójść rano bistro zapytamy no oczywiście, ale które można pogrzebać, ale prawo tego nie zabrania tak itd to jest bardzo niebezpieczny proceder, jeżeli rozmawiamy z kimś walczyć z rodziną na rosnącą w konfesjonale ludzie twierdzą, że zdrada małżeńska jest dobra po prawej nie zabrania mnie nie akurat w tym przypadku to chyba jeszcze nie nie mamy takiego myślenia jeszcze akurat tak, chociaż tego nie ma chyba nie było od kiedy w Polsce są też była zdrada małżeńska nielegalna nie nie ja to oczywiście tu pokazałem taki przykład skrajny, żeby pokazać, że te płaszczyzny są zasady czy zasadniczo się one są rzecz, że dany czyn bywa różnie oceniany na różnych płaszczyznach tak, że inaczej oceniane na płaszczyźnie etycznej inaczej na płaszczyźnie prawnej i 3 i trzeba mieć świadomość różnicy tej oceny bo, bo co to jest płaszczyzna etyczne, a co to jest płaszczyzna prawna w moim rozumieniu płaszczyzna etyczne dla człowieka wierzącego to ostatecznie go jego, ale etyczna odpowiedzialność wobec instancji, jaką jest Bóg, czyli tai i ostatecznego i prawodawcy i tego, kto daje normy prawne normy etyczne nie prawodawcy tylko dawcy normy etyczne tak, a prawo jest po to, żeby uregulować relacje międzyludzkie czym innym jest jest prawo, o czym innym jest jednak etyka naczyń 1 wyznacza 1 perspektywę druga wyznacza drugą perspektywę i dlatego istnieje niebezpieczeństwo, że one się na siebie naiwna nakładają i w dyskusjach o o przerwaniu ciąży czy aborcji często się pojawiały takie argumenty, że przecież prawo tego nie zabrania, więc skoro prawo tego nie zabrania to znaczy, że to jest dobre to z legalizacją myślenia etycznego toi z punktu widzenia oczywiście noc z aresztu 4 stycznia no bo równie dobrze to nie jest żadna sztuczka artystyczne, dowodząc tak to jest takie zjawiska to by oznaczało, że to sumienie, że psu na budę nowo, jeżeli prawo czegoś nie zabrania poznali, ale i ludzie automatycznie pomyślał jakiś tam mowy o okresie czasu, że to jest w porządku no to znaczy, że z tym 1 z nich w ogóle jest to co trochę takie jak rząd ma wejść także, gdy wydaje mi się, że pan idealizuje sumienie, że jeże w sumie nie jest czymś co jest właśnie takie jak co pan podział korzenne tak, a dane człowiekowi niezbywalne niezniszczalne, ale proszę zobaczyć, jakie prawo, by nie było to i tak człowiek wg tego służby następuje wiemy o tym, że tak nie jest taka wydaje mi się, że jeżeli mamy znowu sumienie w Kikole podobnie było to na to wpływ ma i prawo i wychowanie i rodzice i nauczyciele i brak albo wychowanie religijne takie harmonijne i znajomi z całą masę rzeczy tak, które mają na to wpływ, gdyby to było tylko prawo i co ułatwia bowiem ta nie ja nie powiedziałem, że to jest tylko obrazują jak powiedziałem o pewnym zjawisku, które SCM w przestrzeni etycznej człowieka się z się pojawia ja powiem tak może radykalnie że, gdybyśmy mieli wszyscy prawe sumienia, a tak prawe sumienia uznaje, że nie to znaczy takie, że jakby bez pudła orzekające jest dobra co jest złe Targ i wszyscy mieli to prawo prawdopodobnie byłoby zupełnie niepotrzebne prawo jest wychowawcą jak mówi Święty Paweł, dlaczego z wychowawcą, dlatego że nie możemy zawsze ufać wspólnie z naszym sumieniom i wówczas, kiedy do sumienia są zróżnicowane i do sumienia podpowiadają nam zupełnie różne działania co mówi Święty Tomasz Tomasz mówi rzeczy jak zawsze się kieruje ku dobru zawsze, nawet jeżeli popełnia czyn obiektywnie zły to jego umysłu jest skierowany na dobro to może być dobra pozorne subiektywne nie wiem takie, które dla innych będzie się jawiło jako zło, ale dla niego będzie się rajdy były jako dobro np. przyjemność, a zysk tak przecież czy ktoś kradnie dla samej kradzieży nie ze względu na zysk, których w cenie są tacy, którzy kradną dla telewizji to dla przyjemności z włamaniem można, ale to jest jakieś dobro w jego rozumieniu raczej nie wy no chyba osób choroba jest osoba chora psychicznie może, ale w w sytuacji zwyczajne, iż nawet coś uczynić coś złego to ma na względzie jakieś dobro, do którego dąży tylko, że te dobra są czasami tak pozornie tak złudne tak subiektywne tak niedobre, że tak powiem, że musi za ingerować prawo, żeby stanąć między tymi ludźmi i uzgodnić reguły ich współistnienia ze sobą zrobić, gdybyśmy byli o swojej jazdy, gdyż byli idealnie wystarczyłby nam nasze służby ale, żeby w prawo wkroczyło no to trzeba ustalić jakieś granice elit i znów wraca do tego punktu, kto i jak na tę granicę ustalać i 3 sumienie powinno brać w tym udział czy moim zdaniem powinno brać udział, jakby nie było, bo ja tylko czyje wierzących niewierzących trochę wierzących bieżących celów, a zysk wszystkich pokoleń oczywiście idealna byłaby sytuacja tak to ja też o tym pisze idealna byłaby sytuacja no może tak kosztownych w UE w systemach arystokratycznych było wiadomo, gdzie jest Parys senior, czyli ta część zdrowsza, bo tak, ale z czasem lud zauważał, że ta część zdrowsze, która stanowiła prawo wcale zdrowsza taka nie jest bez kom bus skorumpowana, bo jest nie wiemy zajmuje się nie wiem dziedziczenie majątku ani ustanawianiem sprawiedliwego prawa i wtedy zaczęto wprowadzać pomysły, jakie nazwijmy to demokraty żyjące tak, żeby jednak tym, kto ustanawia prawo tak nie było król, który jest suwerenem suwerenem jest teraz państwo zaczyna naród, ale przez naród cały niema możliwości ustanawiania no, chyba że przez referat rosnących cen przez przedstawicieli w idealnie by było, żeby mnie ile przedstawicielstwo było adekwatne do społeczeństwa, a wiemy, że tak nie jest chyba nie wiem czy jest gdziekolwiek tak no, chyba że byłoby nie wiem stuprocentowa frekwencja na wyborach i rzeczywiście, że każdy wówczas głosuje zgodnie ze swoim sumieniem to znaczy głosuje na kogoś, kto będzie go reprezentowała wiem, że tak też czasami nie jest, bo ktoś głosuje przeciwko komuś nie za kimś tak wtedy, jeżeli mielibyśmy taką arytmetykę Army arytmetyczną z symetrii między społeczeństwa jego przedstawicielstwem no to można powiedzieć, że oni mają mandat do tego, żeby prawo ustanowić i prawdopodobnie to on prawo ustanawiali Bena na jakim się nie wiem w procesie pewnej negocjacji wzajemnej, bo też musieliby uzgodnić coś co jest dla wszystkich jakoś współdzielone ideału nie ma no to ja byłbym za takim rozwiązaniem, gdyby nie było stanowić króla do regionów zewnętrznych w ale wróćmy jeszcze do naszej rozmowy po informacjach jest okresem ksiądz prof. Andrzej Draguła z wydziału Teologicznego Uniwersytetu szczecińskiego z państwa moim gościem ksiądz prof. Andrzej Draguła z wydziału Teologicznego Uniwersytetu szczecińskiego z państwa i moim gościem w obecnym rekolekcje Radia TOK FM ZielonaGóra odwieczny spór z Gorzowem Krzyżtopór został zakopany, ale jakoś nie ekscytuje się zbytnio może przyznać z tym napięciem pomiędzy 12, ale to taka wolna rytualna w sumienie sumieniem musisz podpowiada ścian co czynić aby, czego nie czynić tylko podpowiadać nam, czyli komuną, bo kim kim ja jestem czy jestem moją funkcją jest moim zawodem czy jestem tym róg w tym kimś lub czymś co robię w wolnym czasie czy od ósmej do szesnastej czy tym kim jestem, kiedy mi nakazuje rozkazując ci to wymyka wynika z umowy o dzieło i t d. tak daleki jestem wobec kogo lub czego o opowiada się czy steruje czy są sugeruje radzi sumienie moim zdaniem jest to fundamentalne pytanie, bo to jest pytanie o pewną instancja, do której się odnosi się i która jest dla mnie w tym momencie instancją zobowiązującą tak w i jeżeli powrócimy do takiego klasycznego przykładu, którym też wspominamy w tej rozmowie z wężowej z profesorami byli takimi i inne drugim razem z inwestycją szczecińskiej po odwołujemy się do przykładu oczywiście Adolfa Eichmanna tak, w który sam twierdzi, że to, że w życiu się kierował Ireneusz Ziemiński Ireneuszem Krzemińskim, który sam twierdził, że kierował się imperatywem kategorycznym Kanta apotem UE sprzedał swoje sumienie czy też oddał swoje sumienie na służbę Sotirović tak, czyli przestał być już sobą przestał być sobą jako osobą, ale stał się wyłącznie z funkcjonariuszem systemu i w tym systemie oddał się pewnej zewnętrznej instancji to jest istotne pytanie tak co nas definiuje czy definiuje nas zawód czy definiuje nas funkcja czy definiuje nas służba publiczna, którą podejmujemy czy definiujemy nie osoba jako osoba tak ten przykład, do którego już tutaj nawiązywała króla belgijskiego le, który jest powszechnie opisywany w kategoriach pozytywnych, ale mnie on nie przekonuje, ponieważ mycie rąk trochę w gruncie rzeczy tak moim zdaniem to abdykacja na 3 dni, kto reżyseruje w 12 zlotemu to, co chceta ja za film doceniono tuż po i potem znowu dalej rządził tak, a jednak to prawo zostało podpisane, ale no właśnie czy jestem królem przede wszystkim czy jestem sobą przede wszystkim tutaj z wyższą to wyraźnie wyraźnie zostało rozdzielone to to takie właśnie schizofreniczna tożsamość taką oddzielił jedno od drugiej albo nie mógł oddzielić 1 od drugiej tak nie mógł w gruncie rzeczy oddzielić jednych drugimi na 3 dni abdykował to jest pytanie czy można tak, bo to, bo to dotyczyć może bardzo różnych zawodów tak może to dotyczyć nawet aktorki czy aktora, który w pewnym momencie powierzony nie może czegoś zrobić, bo on oprócz tego, że jest aktorem jest panem czy panią x i dyrektora ma określone nie wiem poglądy polityczne etyczne jakiekolwiek inne Jona tego zrobić nie może tak nie wolno, by każdy każdy tak może robić pytanie, w jakich okolicznościach czy czy Niewiem to opisywane przykłady Kuriera pocztowego, który odmawia wejścia chyba do budynków, które właśnie jesteśmy nie to było we Wrocławiu czy tak bardzo tak w ręku gazetę do wody obóz nad Sazawą majowe ścian budynku, a też pan odnalazł, ale powołuje się pan nas na klauzulę sumienia czynna od 200, a czeka występ, do których to tam budynków nie wchodzi w kamerze no tutaj właśnie zatrutą żywność stuka w głowę Litwy wchodzę, a rozmów nie no no no właśnie tylko oczy czy dałoby się żyć w takim państwie, gdzie mamy takie godne takiej pewności z 1 strony chcielibyśmy dać człowiek inaczej chcielibyśmy dać my to znaczy do z 1 strony dobrze by było, żeby człek mógł się chyba ostatecznie odwoływać do tej instancji, którą ma wewnętrzną ani jakaś instancja zewnętrzna, której się poddaje tak no bo funkcja zobowiązuje nas do tego, żeby się poddać owej instancja zewnętrzna, jaką jest stanowione prawo w moja przyjaciółka bardzo dobra od po dniu dotyczą zmienia, ale to raczej dotyczyło kłótni czy też sprzeczek Nuria wybieraj swoje wojenne nie może się ze wszystkimi, a wszystko sprzeczać, więc jeżeli masz jeszcze się z gazet wybiera sobie rzeczy to są naprawdę ważne, bo jeżeli człowiek się będzie wszystko sprzeczają NATO w końcu grupy to jest po prostu jakiś krótki dobrze im efektywnie tak oczywiście najgorzej będzie sobie zbierali tego co z pytań, jeżeli ktoś czuje to nie wejdę tego nie wiem to worek nie podam coś no to ktoś wyjdzie zabójca w końcu Janina Ochojska rodzajów broni swojego sumienia tak jak to jest pytanie co jest dla kogo ważne tak, bo moim zdaniem też te kryteria ważności tak piramida ważności może być bardzo zróżnicowane to co dla pana wydaje się zupełnie nieistotne dla kogoś może być kwestią śmierci życia nawet tak i teraz nasze za np. pewne czynności symboliczne jedno do czynności symbolicznych nie przywiązują wagi, a inni do czynności symbolicznych przywiązują wagę brutto pewno o tym, rozmawiali niejednokrotnie, ale inne przykłady, które opisuje w swojej książce ocalić Boga, gdzie pokazuje pewne wyjątki w systemie prawnym w Kanadzie, którzy nazywają akomodacja rezonator, czyli takie rozsądne przystosowanie, gdzie państwo zezwala na pewne wyjątki w odniesieniu do przodu grup religijnych tak opisywany szeroko przykład nastoletniego chłopca, który był z Czechem i do szkoły przyszedł ze sztyletem, który jest ich sztyletem rytualnym znaczy coś jak u nas nie wiem no i dewocjonaliów jakiś taki element pobożności trud rytuał Regi wydłuża go z tak np. różaniec tak, ale oczywiście tam jest to bio bronią białą także sąd powiedział, że to nie jest dla niego Biała broń tylko to jest element jego istotny element jego tożsamości i nikt nie mam prawa tego zabronić i pozwolono mu przywrócono go do szkoły publicznej oczywiście były pewne czytamy, że musi nosić to z zaszytą pochwę FC i t d . i t d. ale wolno mu to i przynosić, bo to była kwestia jego tożsamości jego sumienia jego określenia tego kim on jest bez tego nie byłby nie czuł się mężczyzną w rozumieniu takim, jakim nadaje mu religia tradycja w notach i Waleriana to może nie, ale dla niego jest ważne to jest bardzo interesujące, dlatego że znowu pytanie, w którym momencie przestaje funkcjonować zdrowy rozsądek i otwieramy ten tekst wrota bardzo szeroko więźniowie z amerykańscy niektórzy wpadli na pomysł jak walczyć system Otóż najlepiej tak, że skoro ten system wymiaru sprawiedliwości wskazał na wieloletnie często już nim jest w oczach świata z opłat za murami no to trzeba wrzucać je wtedy trybiki różne kamyki, czyli pozywać kogoś się da im dalej Staszka można było pozywać i władze więzienia, że dostają Pino baterii, które jest walczyli o jego los mógł tak żal Breivik w tak albo albo n p . że to właśnie to widać, że ktoś jest wyznawcą religii, która do tej kluczowe jest to, że on co najmniej 3 × w tygodniu dostaję krwistego steka i jeżeli ja teraz Gostek nie dostanę to jest pogwałcenie no właśnie mojego sumienia moje wolności religijnej i trochę czujemy, że pewna granica została przekroczona tylko jak określali ją określić tak tak, jakim instrumentem o treści, bo boi, bo mamy też wyznawców tam latającego potwora spaghetti nie szeroko opisywane też takie zjawisko to taki Trójcy do rozwiązania będzie rządził mianował również zawiera najróżniejsze rzeczy mogą być do tego tak silnie przywiązani, że to rzeczywiście nie jest zabawa tylko, że te określają tożsamość tak, że właściwie nie zje tego oczywistego steka 3 × w tygodniu to on no i będzie miał wyrzuty sumienia tak zdarzyć tak, gdy zjemy czujemy, że to jest jak gdyby ten talent tak, ale w, którym momencie mówimy już mnie jeszcze tak jak rozpoznać właściwe intencje też tego działania tak no bo tutaj ta intencja wiadomo, jaka tu nie chodzi o za zachowanie jego tożsamość tylko chodzi o chodzi o nękanie systemu prawda o nękanie system ja nie wiem czy NATO są jakieś zdroworozsądkowe kryteria, bo to co by się odwołać do czegoś takiego staromodne go ex zdrowy rozsądek tak tylko 3 nie czasami zdrowy rozsądek mam wrażenie, że przegrywa także z prawem tak, bo ktoś się wprawie powołana jakiś przepis, który jest, a on legalny i będzie domagał się czegoś tam frank nie wiem co rzeczy ważne ważniejsze najważniejsze czy da się spisać katalog rzeczy najważniejszych, a tu też o tym, dawno mówiłem, że w szpitalu w żydowskim w Montrealu mój ulubiony przykład, bo tam obraz kogoś odwiedzałem w sobotę Szabat, czyli w sobotę i winda staje automatycznie na każdym piętrze tylko, dlatego że wyznawcy nie wolno mu to dostanie za takie nacisnąć nie jest w Izraelu niebem zostaje, ale tak sądził inaczej inaczej są windy są masowe no i Solino SA masowych dla kogoś ktoś potrzebuje wysiać na terytorium tego, ale jest też inny horyzont 2 zloty to taka może on ten weekend jedzie, ale mówię o tym jak często powołuje się na ten przykład i mój w różnych gremiach to leczyć wywołuje to śmiech śmiech wynikający z niezrozumienia tego, że dla kogoś to może być rzecz absolutnie może nie życzę śmierci, ale ważna określająca jego tożsamość a, ale proszę zobaczyć na rozwiązanie, bo to jest, bo to jest najciekawsze w tym Mot bo gdyby to było w Polsce tobyśmy powiedzieli wyłączamy windy w szabas w Alior odmówił nie zróbmy tak, żeby ich religijny Żyd i nie religijny Żyd czy ktokolwiek inny mógł z tej windy skorzystać każdy z nich poświęcić trochę więcej czasu, bo ojciec na siódme piętro no to musi się 7 × zatrzymać, ale i religijny Żyd dojedzie i nie złamie się bardzo boję się nie religijny dojedzie idąc dalej taką werwą badano w ramach pomocy są też osoby np. maszeruję z Jerozolimy jest dobra metoda tylko idąc taką metodą stworzymy światy równoległe może to jest jakieś wyjście, ale to właśnie świat równoległy świat, który lub też zobaczyć na świat, by brali w na bankomatach, które są tam się samochodem przyjeżdża ktoś mógł powiedzieć no ale po co jest potrzebne Przysiek ktoś nie widzi to rodzi samochodu, a właśnie, dlaczego nie jedni drudzy są z nowej treści wynika z tego innego, ale na windę szabasu medyka dokładnie pokazuje, że wszyscy są zadowoleni dobrze, ale możemy też wyobrazić takie rozwiązania, które służą tylko 1 powiedzmy systemowi silnemu systemowi etyczne mu przez ramię w Polsce no i wtedy będziemy mieć światy równoległe tak czy to jest możliwe tam się odwołuje też do takiego przykładu, że w tak w wielkiej Brytanii była taka akcja jedno prawo dla wszystkich, dlatego że już elementy szariatu, żeby wprowadzić pewne elementy szariatu, gdyż w Kanadzie też takie są próby rozwiązania tak, zwłaszcza jeśli dotyczące tzw. nazwijmy to prawa rodzinnego nie kwestie np. utrwalone przez wieki tradycję kwestie spadkowe, które są zupełnie inne niż śniegiem w kulturze Azji euroatlantyckiej ustanowić tę tatą równoległą ścieżkę czy nie ustanowić to znaczy czy tworzyć konkludując, czy tworzyć 1 system dla wszystkich bez wyjątków 31 SA to trochę będzie prowadziło do jakiś jednak radni tak, bo wtedy trzeba będzie się z no zgiąć do tego prawa często korzystam z Niemiec może jednak poleganie na ludzkim sumieniu, że ono na końcu podejmie właściwą decyzję, więc korzenie nie zachodzą też śluby na poziomie prawa nie ja myślę, że może mieć nie rób to co ci sumień wyznaczymy bardzo ogólne warunki brzegowe, a resztę pozostaw ludzkie sumienia, ale myślę, że to ludzkie sumienia, by tak zupełnie bezpański nie pozostawił nieuctwa ksiądz profesor z niewielu w Iławie sumienia też trzeba kształtować w wielu kształtujemy lub, ale jest złych ludzi chętnie posługują będzie się powoływało na własne sumienie, bo mu ono tak podpowiada dobrych też tak dobry staż oczywiście, że tak dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane, więc być może złe rzeczy też wynikają czasami z pobudek, które w danym sumieniu wydawały się pozytywne to się wydaje 1 z najbardziej atrakcyjnych elementów piekła John jest wybrukowane to asfalt nissana czy po asfalcie byłoby chyba jednak przyjemniej i asfalt, jakby do UE, jeżeli już utrzymujemy ten topos to asfalt wydawałoby się, że bardziej znana jest dobre wino tak opisuje czas, ale jednak dalej i t d . Brunon k elegancja Francja nie wzorowanych na wzniesieniu będziemy latać żaden wróg już nie trzeba będzie tak no oczywiście, że tak, o czym będziemy go czystą duszą po co, jeżeli jest czysta dusza już nie potrzebuje żadnego ośrodka do przewożenia ciała z cios prof. Zyta Lorenc, kiedy indziej w dobrze z wydziału Teologicznego Uniwersytetu szczecińskiego był państwem goście powraca za chwileczkę do Zielonej Góry dziękuję bardzo informacja Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach popołudnie Radia TOK FM, na które zaprasza Karolina Lewicka dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara nadzorowała Olga Majewska, a zrealizował Krzysztof Woch Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA