REKLAMA

Dzieci z Aspergerem w polskiej szkole

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2017-03-26 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem Przemysław Iwańczyk kończy państwo niedzielny magazyn Radia TOK FM w naszym studiu kolejny mój gość pani Anna Czechowska coach Edukator pozytywnej dyscypliny kłania się witam wszystkich serdecznie proszę powiedzieć czym zajmuje się dukata pozytywnej dyscyplinę Energetyk Poznań złoto niestety tak jest taka fraza, która stoi w sprzeczności do siebie dyscyplina nie kojarzy nam się niczym pozytywnym to prawda myślę, że ta nazwa nie jest przypadkowa kiedyś ta Rozwiń » metoda nazywała się inaczej, ale wyniki nie były zainteresowane znaczy książka, którą autorka tej metody sprzedała w stanach Zjednoczonych nie sprzedawała natomiast o nazwanie jej pozytywna dyscypliną ten sam nakład rozszedł się w przeciągu 2 miesięcy jest za to dyscyplina ta metoda, która z 1 strony ma w sobie element dyscyplinowania taki można być ustalania granic i zasad, a z drugiej strony jest dziś element pozytywny, czyli takie budowanie relacji z dzieckiem nawet szacunku i dużej empatii miłości, a proszę powiedzieć to te granice stawiane są dziecku czy całemu środowisku, w którym dziecko jest obecna na wieży jest relacja rodzic dziecko tak, a co to rodzic wyznacza pewne granice w ramach, których dziecko może się w sposób bezpieczny rozwijać w granice są zarówno dobre i dla rodzica dziecka, a tak, ale rozumiem, że to kwestia taka osobnicy, zwłaszcza ze strony rodziców dziecka, tym bardziej te natomiast jeśli chodzi o tę dziedzinę naszego życia dziecka też, jaką jest edukacja i pobyt w szkole to te granice muszą być jakieś obiektywne chyba nie do końca wiem co panu na myśli, które pani wobec tego planu list, jaki dostali po naszej słuchaczki tak będzie najlepiej i na tym przykładzie chciałbym, żebyśmy się opary w naszej dzisiejszej rozmowy rodzice dziecka ze szkoły mojego syna pisze 1 z naszych słuchaczek napadnie, po czym oświadczyli, że łączenie dziecko do szkoły w specjalnym ich córka się skarży się w przyszłym tygodniu trzeba będzie załatwić no i chodzi o to, że dziecko ma problemy jest dzieckiem z problemami autystycznymi także z zespołem Aspergera ZSRR to co inni rodzice reagują tak jak pani przeczytam rano napastnik Woszczyk ma wejść z pytaniem, jaki jest katalog kanon zachowań dziecka akceptowalne dla wszystkich logo Łucznika granice, które jest w miarę obiektywną i chyba nie potrafi udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, bo wydaje mi się że, a wszystko do pewnego stopnia jest nim negocjowany tekst albo wszystkim do pewnego stopnia można porozmawiać z i zwykle, kiedy ludzie reagują jakoś emocjonalnie albo złość albo agresja to wynika po pierwsze z małej świadomości małej wiedzy tego co się z takim dzieckiem dzieje i jak można pomóc zachować i jest nie mamy wiedzy, a na czym polega nie wiem czy zespół Aspergera czy zachowania ze spektrum autyzmu to trudno nam nie reagować w sytuacjach i a wtedy dajemy takiemu dziecku etykietka nie patrzymy co jest poza tą etykietką go posługujemy się jakość gazu najwięcej dają się, że w tym przypadku potrzebne, by była po prostu on szczera rozmowa z rodziców przede wszystkim rak się wypowiedzieć jak wygląda sytuacja cięty jest kosz charakteryzuje, ale i przede wszystkim jak można pomóc w oczy widzi pani możliwość niemym w czasie zebrania szkolnego, kiedy rodzice wchodzą do sali dyskusję na ten temat, która uświadomi innych rodziców jak najbardziej i pewnie nie będzie prosta tak, ponieważ na każdy rodzic działa przede wszystkim interesie swego własnego dziecka nie chcę, żeby w klasie występowały zachowania, które w, jaki sposób, a uważają, że zagrażają, a ich dzieciom natomiast myślę, że test także uważam, że obręb świadomość buduje się od samego początku tak czy, jeżeli nie nauczymy dzieci, że ludzie są różni, że mają różne problemy, z którymi potrzebują sobie radzić i my też jako inne osoby możemy tym osobom po prostu pomóc w NATO wtedy wyrosną na dorosłych, którzy będą dokładnie działa tak samo jak ich rodzice to znaczy jest też inny to idź sobie z tą bądź nie chcemy tak skorzy do rynku, opierając się wciąż na tym samym przykładzie zastanawia mnie czy powinno to być on w interesie na pewno zrodzi są tego dziecka na linii rodzice dzieci za złotym zrozumieli na czym polega ta inność bronią w cudzysłów mama chłopca, którym mowa z drugiej strony wiem też, że Nord też czułbym się nieswojo, gdy to ja musiałbym przejąć kompetencje do prowadzenia takiego zebrania wstanie i opowiedzenia wszystkim o problemie, jakim mnie trapić czy tego nie powinna robić np. szkoła albo specjalista w ogóle, który przydzieli objaśnił, by w sposób kompetentny myślę, że po pierwsze, szkoła nie posiada czasu takich kompetencji zaznacza nauczyciele nie są aura nie są po prostu wyedukowani w pewnych tematach, a nawet jeśli posiadały wiedzę teoretyczną te nie mają tej wiedzy praktycznej rozmawiałam wczoraj z moją znajomą, która mas dziecko z ADHD, ale nie jest Warszawa ze Szczecina i ona mówi, że to co ona zrobiła, że ta szkoła nie chce przyjąć jej syna i zapisała go do szkoły Rejonowej i ona do szkoły zainwestowała znaczy ona opłaciła panią psycholog, która przyszła do tej szkoły powiedziała o tym, czym jest ADHD jak może chce pracować jak można reagować ono być opiekunkę, która przechodziła z jej dzieckiem do klasy i pomagała temu dziecku pracować normalnie na lekcjach, czyli jak najbardziej myślę, że można, by było zgłosić się do opon są przykłady psychologa albo dekiel specjalistom szczerze lepiej do specjalisty, choć się, że temat nie wiem, ale temat zespołu Aspergera jest trudnym tematem, ponieważ postawić diagnozę wcale nie jest łatwo, ale idea jest wiele różnych przypadków zaburzeń jest ze spektrum autyzmu, które mu bardzo często są etykietką one właśnie z zespołem Aspergera natomiast specjalistów w dużych miastach pewnie więcej niż mniejszych miastach na jest na pewno dobrze byłoby coś takiego specjalisty, żeby on powiedział jeśli rodzic kończy się nasze babcie poszukać ich po prostu wsparcie pomocy z zewnątrz Nowak Korzym wciąż mówimy o modelowym rozwiązaniem, że to rodzic inwestuje pani Zosia urodziła mysz można spokojnie porozmawiać z panią dyrektor zastanowić się nad rozwiązaniami tak powiem, które mogą w topowym być formą współpracy, ale to też trzeba zainwestować tak dlatego my że, a i szkoły nie chcą uczniów, którzy sprawiają problemy czy to będzie czy to będzie dziecko, które ma faktycznie zadłużenia czy to będzie dziecko, które nasz, choć jest nadpobudliwe bardzo emocjonalnie reaguje jak tych normalnych szkołach są osoby, które dzieci, które sprawią problemy szkoła też generalnie rzecz biorąc woli odsunąć problem niż u nich niższe niż się tak naprawdę nim zająć, więc myślę, że to jest ciężka praca ze strony rodzica dziecka, które ma zaburzenia, żeby sobie wypracować pewną ścieżkę porozumienia ze szkołą i jest to możliwe co możemy radzić co w naszych słuchaczy co, która napisała do nas taki list tras państwu powiem, że możecie państwo się do nas na adres magazynu po to, krótko FM, proponując kolejne tematy choćby do tego cyklu, którego państwo teraz wysłuchuje się mianowicie jak z dzieckiem, a przede wszystkim porozmawia, abym z panią wychowawczynię jak powiedziałabym jak wygląda sytuacja mojego dziecka, jaki ja widzę, że ma problemy, jakie sobie jako rodzic nie radzę surowa wspólnie z nią poszukać rozwiązania tej sytuacji być może to jest także w kat dzieci nie wiedzą, że to dziecko ma problemy, a i że w jaki sposób one też mogą mu pomóc co znaczy jestem podział może warto by było przy pomocy pani wychowawczyni i jest ona by np. potrzebowała nie wiem na pewno są to rodzice, którzy wiedzą co co dolega, a ich dziecku i nie czytają coś orientują się, tak więc mogą podsunąć np. czegoś literatura ani wychowawczyni tak albo sprawić, że Bona głębi wyszła w temat i być może jeśli nawet ona poznała też z dziećmi w klasie igm, by przedstawić na forum tak, żeby to niech mnie nie było czymś co jest nieznane, bo szczerze bardzo często boimy się czy tego, czego nie znamy, więc jeżeli ten temat po prostu zostanie oświetlony i wyłożone na stół to będzie łatwiej z nim rozmawiać potem być może poprosić, żeby to ona poprowadziła takie spotkanie klasowe potocznie sądzi pani oczywiście też mówimy o modelowe rozwiązania, że powinien to być standard w każdej szkole, bo dzieci z różnego rodzaju problemami już nie tylko tymi konkretnymi jest coraz więcej, bo przynajmniej są to dzieci lepiej diagnozowane oczywiście, że powinien, ale nie jest, że łatwiej jest n p . nie wiem dzieci, które w maju Aspergera albo założenia z ze spektrum autyzmu dostają orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, że mają specjalne potrzeby związane z nauką, a miasto przygodzie z ADHD, które też są też jest sporo innych nie dostają takiego orzeczenia, więc właściwie są traktowane jako normalny uczeń, który sprawia większe niż inni problemy i wtedy też się na grę taką etykietkę krzeseł złym dzieckiem, które nie grzecznie się zachowuje, w którym nikt nie może sobie poradzić tak natomiast nikt nie patrzy co jest jakby poza zachowaniem tak tego wszyscy skupiają się na tym na tym na tej płaszczyźnie tego, że co ona robi tak naprawdę nikt nie zagląda, jakie są jego potrzeby jak efekt można byłoby mu pomóc to wzywaliśmy teraz interwencyjnie w przypadku naszej słuchaczki nie teraz chciałbym, żebyśmy przeszli do do tego, o czym pani 7 meczów do tej pozytywnej dyscypliny czy w ich rodzice pani zdaniem są świadomi coraz więcej tak trzeba mieć też przychodzą na nasze warsztaty ponieść są rodzice, którzy świadomie poszukują wiedzy, którą może ich wesprzeć, a i inwestują w to swoje pieniądze myślę, że to się zmienia bardzo mocną głowę jakiś czas temu rozmawiając z moją znajomą, która jest coachem in z 256 lat temu chciała zająć się coachingiem rodzicielskim czy takie indywidualne wsparcie rodziców i powiedziała, że wtedy w ogóle nie było na to żadnego popytu to znaczy rodzice rodziców to w obronie interesowało natomiast teraz na więcej rodziców jest zainteresowanych RM zrozumieniem swojego dziecka zrozumieniem relacji i faktycznie takim skutecznym na skutecznym budowaniem partii pytanie czy można to gdzieś umieścić, w jakich ramach zakładam, że każde dziecko jest inne i rodzi jednak działa często intuicyjnie wiedząc co dla tego dziecka będzie dobry niekoniecznie w oparciu o katalog zachowań, którym mówimy o tę wiedzę, którą posiądzie ten rodzic na warsztatach, o których pani mówi bądź też 3 jedno jest to kwestia też indywidualna ze względu na rodzica, który też oczywiście bzdura niech każdy inny charakter to jest także, a bardzo często rodzice wychodzą z takich warsztatów z 1 taką myślą, żeby zmienić mają rację dzieckiem to ja najpierw sam się potrzeby jest mu odbierze przede wszystkim dzieci uczą się przez przykład to jakim my jesteśmy ludźmi ma w dużych albo nawet ogromny wpływ na to kim będą nasze dzieci w przyszłości, więc bardzo często mamy pretensje do naszych dzieci oto co sami robimy tak bardzo często składano obietnice bez pokrycia w bardzo często nie słuchamy ne bardzo często nie wywiązujemy się z naszych obowiązków i t d . i t d. i okazuje się, że nasze dzieci nie robią tego pomysłami tego nie robimy, ale i tak oczywiście każde dziecko i kar za relacje z indywidualna nie jest także w tej metodzie są jakieś zalecenia, które trzeba spełnić, aby OZE, żeby to działało nie, ponieważ ran jestem zdania, że każdy, a każdy z nas czy to intuicja niezwykle ważne i przede wszystkim relacja jest niezwykle ważna natomiast to jak będziemy działać i co będziemy dalej sytuacja robi zależy tylko od nas bardzo często działamy metodą prób błędów, ale niech nie każda technika działa w przypadku każdego dziecka przy ich przypadku każdej sytuacji LM metoda pozytywne dyscypliny daje nam one wachlarz możliwości, ale rodzice często nie stosują kary nagrody, ponieważ nie przychodzi do głowy co mogą użyć w zamian, a tutaj dostają kilka gotowych rozwiązań, które sobie mogą sprawdzać zobaczyć też co z nimi jest spójne, bo najważniejsze też jest taka autentyczność, jeżeli będę robić coś mi osobiście nie odpowiada, ale inni mówią, że skuteczne to moje dziecko szybko wyczuje w tym fałsz, gdzie są takimi wykrywaczami fałszu, jeżeli my jako rodzic nie działamy wspólnie zgodnie ze swoimi wartościami tylko posługujemy się takimi zachowaniami, które wydają się skutecznie broni tak robią to to po prostu nie będzie działał w tym danym przypadku jest jakaś cezura wiekowa tym przypadku dorastających dzieci w ramach, której można się poruszać w nas na zasadzie tej relacji, która dziś narzuca tę pozytywną dyscyplinarną dochodzi miota się do trzynastego czternastego czy do osiemnastego roku życia możemy stosować jest to metoda leczenia można go stosować właściwie od samego samych narodzin niemalże, ponieważ mam dwójkę letniego syna teraz i a ponieść metody wprowadza na rynek Polski od ponad 5 lat to właściwie moje zachowania jest młodszym dzieckiem wynika w dużej mierze z tego co się dowiedziała i zdarzeń w dużej mierze z tej metody i Wizzaira już teraz pozycyjne barwy rezultaty jest to metoda, którą można również osoby z nastolatkami im wcześniej się zacznie się w tym łatwiejsze są w relacji między rodzicem nastolatkiem, ponieważ wychowywanie nastolatka, jeżeli wcześniej nie budowało się z nim dobrych relacji jest trudne, bo nie wszyscy człowiek, który w pewnym stopniu jest ukształtowany ma nawyki mam przekonania zmiana ich już na poziomie nastoletnim jest znacznie trudniejsza niż, gdyby się zaczęło od 7 lat 56 lat taka relacja oparta jest przede wszystkim na zaufaniu myślę, że tak myślę, że teraz budulec zaufanie szczerość i taka empatia czy nie traktowanie siebie jako jako wrogów, a często to są po prostu walczymy z naszymi dziećmi nawet w sposób nieświadomy, bo i zachowania rodziców i zachowanie dzieci wynikają z UE przekonań, które są gdzieś ukryte często nieuświadomione daje nam się, że jeżeli powiemy dziecku coś przylgnie posprzątać zabawki ona teraz tego nie zrobi to czujemy się zagrożeni, bo więcej w pewnym sensie na podkopuje nasz autorytet taki dziś ma przekonanie o tyczce z pra w do prawdy on po prostu się bawi, ale ja też jako dorosłe życie tam książki ktoś przychodzi do nas mówi to teraz zamknie książkę i zrobić coś jesteśmy akurat w trakcie nie wiem niezwykle pasjonujący sceny to co was to budzi też bardzo często agresja złość, że ktoś tam przebywa dziecko się najnowsze bawi my jedziemy mówi teraz sprzątają teraz, bo już po coś tam ryneczku teraz klimat tego było nie wiem powiedzieć co to za mąż jeszcze kilka minut i kucnąć zobaczyć mona się zajmuje zainteresować się, ale to bardzo często działa i wtedy nie ma już tej walki tak przeciągania liny, które będzie raczej nie będzie na wierzchu tylko jest właśnie budowanie relacji i ustalanie zasad dziękuję pani za te rozmowy pani Anna Czechowska Kopeć ciosy Edukator pozytywnej dyscypliny domem państwa państwo gościom to była audycja jak z dzieckiem teraz informacje Radia TOK FM oponie cudowne lato w moim państwo gościem będzie Olaf Lubaszenko zaproszą całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik audyt Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA