REKLAMA

Klasyki dla grzeszników: Mieczysław Fogg. Opowiada Michał Fogg

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2017-04-01 15:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
20:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Głowacka Karolina Głowacka w sobotnie popołudnie proponujemy państwu klasyki dla grzeszników audycję, w której przypominamy wybitną literaturę filmy muzykę dzisiaj opowieść o artyście przedwojennym powojennym giganci rekordziście polskiej sceny muzycznej, którego wszyscy znamy przede wszystkim z utworu to ostatnia niedziela, ale na początek proponujemy państwu inne nr Mi eczysława Fogga, a naszym gościem jest pan Michał Fogg dzień dobry dzień dobry państwu patroni Rozwiń » współorganizator ogólnopolskiego festiwalu piosenek retro imienia Mieczysława Fogga animator promotor życia kulturalnego gminy dwudziestolecia międzywojennego prywatnie prawnuk Mieczysława pana Michała można także usłyszeć w radiu pogoda, gdzie opowiada państwu o innych dawnych utworach mówisz, że Mieczysław Fogg nagrywał 150 piosenek rocznie co oznacza niemal co drugi dzień po pierwsze, czy to prawda po drugie, jeśli tak to jak to możliwe i po trzecie ile się zachowało oczywiście to prawda było jeszcze kilku innych artystów, którzy na podobne ilości piosenek nagrywali rzeczywiście pradziadek buty zyskał sobie z przerwą przydomek mrówki in ze względu na to pracowitość wyglądało to w ten sposób jak sam zresztą opowiadają rano dostał Wałową tekst piosenki, który został napisany poprzedniego dnia wieczorem jeszcze późniejszym wieczorem została do niej dopisana muzyka wchodził do studia nagrywał go na tzw . dzisiaj setkę razem z orkiestrą wychodziło mi pobierał gażę, a po południu płyta już wędrowała 1 z innej na półki składów z płytami co drugiej części pytania ile przetrwało chce cały czas mówić, że nie wiem nie jestem i odpowiedzi jest nadzieja na to, że jeszcze mogą się one odnaleźć dzięki wielu zapaleńców pasjonatom kolekcjonerom coraz więcej tych utworów, mimo że czasu upływa też coraz więcej to pojawiają się nowe nieznane do tej pory utwory powiem szczerze, że nikt nie zabrał się do tego, żeby policzyć ile pradziadka utworów z tych nagranych kilku tysięcy można de facto dzisiaj usłyszeć, ale to dzisiejsza rozmowa medycyna pełno natchnie mogę powiedzieć, że te na przykładzie wytwórni płytowej szok Record run pradziadek uruchomi zaraz po wojnie w sam niestety nie zbierało wszystkich płyt częściej rozdawał w miejscu, gdzie dopóty przychodzą przechowywał, czyli w domku letniskowym doszło w latach osiemdziesiątych do włamania i podczas imprezy, którą urządzili sobie tam zbiegli chłopcy z domu poprawczego po prostu potłukli płyty, a więc w rodzinnych archiwach przetrwało bardzo niewiele mniej do tej pory udało się przez ostatni ponad 10 lat zgromadzić mniej więcej około połowy w katalogu wydanego przez pradziadka tam było tak ponad 100 tytułów i 52 udał się zgromadzić, ale wiem, że w internecie cały czas pojawiają się tu to utwory nowe i o dziwo, zajmują się tym młodzi ludzie młodzi na mieście dużo młodszymi ode mnie w rundzie biorą te utwory też chciałbym powiedzieć minęły już czasy, kiedy można było te płyty dostać się runda bazarach ze starociami typu warszawskie koło, gdzie pamiętam kilka razy zakup takich płyt z ojcem moim za jakiś groszowe później, kiedy my tutaj o moście mogę sam sobie wbić winien, bo im za sprawą ogólnopolskiego festiwalu piosenki retro i wielu innych działań w połowie lat dwutysięcznych mniej więcej wydaje mi się, że udało się wykreować u nas w kraju to około moda na retro, a nie tylko w muzyce WRC w kasie w książce nagle zaczęło być o tym, głośno ludzie zaczęli pisać od tamtych czasach to tych artystach mnóstwo książek dla książek bardzo dużo zaczęły pojawiać się wznowienia nagrań nowe nagrania nowe aranżacje tych starych nagrań myślę, że otrząsnęliśmy się z tych strasznych lat dziewięćdziesiątych takiego zachłyśnięcia w z Zachodem, ale Zachodem przez to małe za to oczywiście i wreszcie rodzimi artyści zaczęli szukać wzorców mu na własnym podwórku i to się bardzo opłaciło to spowodowało oczywiście straszne wywindowanie cen tych wszystkich płyt i staroci na szczęście zmiana od Kremla kilka życzliwych osób którymi swoje zbiory przekazały wiedząc, że rząd uważają, że po prostu gromadzę znam kilku kolekcjonerów i twierdzą, że to już to już jest naprawdę ostatni dzwonek, że za fundusz nie będzie, skąd tych płyt brać się to już i już nie będzie tych piwnic po babcie, które zostają opróżniane można dziś nawet w Świdniku zaś do płyty już nie będzie tych płyt na nowo na bazarach, więc na, jeżeli gdziekolwiek ktokolwiek znajduje płyty pop Records album Mieczysława Fogga to chętnie tutaj apel chętnie Henriego pozwem w, kiedy zaczęła się jego kariera w jakiś sposób czy był samoukiem kariera czy kiedy 3 lata z piosenką dobre pytanie to przygoda z piosenki przygoda z piosenką zaczęła się w podczas wizyt pradziadka z rodzicami w operetce niektóre czasami chodzę ani w ramach innych po prostu rozrywki kultura zmienia się oni jak sam stwierdził wpier w go od najmłodszych lat pasjonował było jako pierwszą publikę właśnie obrał sobie rodzina potrafiło kilka do kilkunastu razy podrząd prezentować góralu czy ci mierzalne rodzinnych zlotach w momencie, gdy już nic nawet nie jest jest nie słuchał później wołowym i chór kościelny co było dość powszechnym w tamtych w tamtych czasach później były lekcje u prof. Sankowskiego, do którego został skierowany przez nią już wtedy znaną gwiazdą operetki kabaretów pana Ludwika Sempolińskiego późniejszego przyjaciela pradziadka, a było to troszeczkę kwestią przypadku podczas którejś z prób chóru kościelnego zabrakło 1 z chórzystów i pan Ludwik Sempoliński, który przyjaźnił się z dyrygentem tej orkiestry został przez niego oraz zaproszony itd tak się złożyło, że postawiono go obok czy też pradziadka bardziej postawiona obok niego i o zakończeniu tej próby pan Ludwik Sempoliński zwrócił uwagę na na jakąś wyjątkowość głosu pradziadka i zasugerował mu, że należy coś z tym robić inni nie zaprzepaścić tego talentu on go właśnie wysłał do akcji należący do prof. Małgorzatę pracował na kolei, zbierając pieniądze na lekcje uczył się hałd użył, czyli Pogórza pogrzeby podobno częściej niż niż wesela, bo jak jakiś się dowiedziałem się na tych poziomach częściej się śpiewało niż jakieś wesele wesele było orkiestrę i później to przełom, czyli właściwie można powiedzieć, że początek tej karierę i pani wspomniała to założony przez pana Władysława dana o Lechu słynny chór dana na kształt chóru rywale są bardzo popularnej formy chórów męskich przed wojną toczyć przyszło do nas ze Stanów zjednoczonych taki, który też w Niemczech jak chociażby Hurko mijanka harmonii są, któremu uległ trzęsą się firm nawet ukazał fabularną i chór dana od 4 panów śpiewających i akompaniator założycielką Władysław Dan zdobyła aż wylądował tak, bo oni nie po prostu kariery swoją zaczęli w po kuźni talentów, żeby nie Paryż wylęgarni talentów najbardziej płodnego chyba czy 1 z najbardziej płodnych kabaretów przedwojennej Warszawy i Levi czyni teatrzyku qui pro quo tam po wielu wielu próbach namowach dyrektora pana Byczkowskiego udało im się wystąpić i odnieśli sukces właściwym sądem toczą o Mieczysławie w Vogue opowiada pan Michał Fogg teraz skrót informacji za chwilę do państwa wrócimy za powieść przysłowie fugu, który właśnie dla państwa śpiewało opowiada Michał Fogg dzień dobry jeszcze raz sufit serdecznie jak to było, bo mnie z muzyką są przed wojną miast tuż po wojnie to naprawdę przede wszystkim kojarzy się Michałków Mieczysław Fogg przede wszystkim z czasów przedwojennych czy to było także on był naprawdę to gwiazdor absolutną pierwszoplanową za nim długo długo nic czy po prostu jakoś pamięć o nim przetrwała raczej to drugie nie trzeba tutaj być specjalistą od muzyki międzywojnia i może jestem troszkę obiektywny jako osoba, która się na co dzień zajmuję i wydaje mi się, że dość temat już ze złem biła powiem szczerze, że ja mam tak naprawdę innych faworytów w niższe sama osoba pradziadka Otóż ostatnio właściwie 1 lub z ciekawości, ale ma Aston Villi rewelacyjna postać również nadzieję, że w 1000 piosenek również rewelacyjny wiele piosenek nagrywali tych samych z pradziadkiem powiem tak, że scena była dużo takich graczy bardzo ważny to chciałem powiedzieć, że to ta plejada tych, których tych współczesnych gwiazd to ta najwyższa półka była bardzo bardzo szeroka to naprawdę na nim stary praktycznie wszyscy, którzy do dziś niosą pamiętanie i kojarzeni nie chciałbym tutaj wyliczać to, żeby nikogo nie pominąć, żeby państwo nie zanudzać, ale on sam cuda na rzeczywiście było swego rodzaju norm na początku trochę ewenementem na na polskim rynku muzycznym była oczywiście konkurencja w postaci innych chórów męskich jak i jaki damskich, ale chór dana przez to prezes pożądana śpiewał do roku 3008. chór dana śpiewał do po do końca roku, dlaczego do wybuchu wojny również po wojnie został reaktywowany w taki polonijnej w wersji przez przez pana Adama, który emigrował do Stanów zjednoczonych to była kariera naprawdę międzynarodowa chór dana był tak samo, jeżeli nie bardziej popularne w niektórych krajach Europy już nie mówiąc o Rosji po, których odbywali jedno 3 liczne tournée pradziadek z chórem dana zjeździł cały cały świat są Europa wschód już przed wojną wielokrotnie wizyty w Ameryce i tam powoli z tego chóru dana zaczął wyrastać właśnie on solista o Janie wiem dokładnie, jakie były powody to jedyne, jakie znam, że pradziadek chciał po prostu zacząć karierę solową był już na to najwyższy czas i tak dość gładko przeszedł z tego chóru dana w w bycie po prostu Mieczysławem w formie, a jak to było swym eksperymencie wanien z muzyką w tamtym czasie, bo dla laika taką myślę dumny ze słuchaniem muzyki z tamtego okresu może sprawiać wrażenie żona jest dość podobna, a ciekawa jestem jak to wygląda dla pana czy mamy tutaj wyraźne nurty 3 pana pradziadek eksperymentował z różnymi formami jak to wyglądało leczenie eksperymentem była w ogóle cała muzyka jej cały cały cały cały początek tato tato to dobre początki były korzenie to były podwaliny, więc to ta muzyka rozrywkowa dopiero się tworzyła naoczny czynny żal Ka jest różnica z jego aktywnym udziałem większość trendów przychodziła do nas z Zachodu głównie z Ameryki nie było, jaki jest zbyt dużego podziału na inne gatunki muzyczne tak jak to jest teraz to się wszystko tworzyło właśnie później na odzież wszystko to krążyło wokół muzyki zbliżonej do do do jazzu no bo wielki gość troszeczkę później swingu niektórzy tą polską muzykę retro przedwojenną wzgórze klasyfikują jako, o jaką muzykę jazzową, ponieważ wielu kompozytorów z z takiej orientacji muzyczne się, że się wywodziła się również takie kompozycje powstawały i to i to wyraźnie i to wyraźnie słychać także pradziadek wręcz przeciwnie powiedziałbym, że jego zawsze ciągnęło właśnie do tych korzeni do tych tradycji, których na, którym wyrósł w domu było najbliższe są też chyba nawet zarzucano, bo mówił pan w wywiadach, że był taki czas w słynnej polskiej scenie muzycznej określenie, czego się jako Foligowski oznaczało takie już troszkę archaiczna i niemodne można, by powiedzieć mu to po prostu było zasługą są 3 rzeczy było to powodem natłoku nowych trendów tego, że wraz z mostu w tym jak wszystko idzie do przodu się zmienia również zmieniała się się muzyka, a jeszcze wtedy nie było takiego osobnego nietykalne tego miejsca na na historię, czyli NATO historyczną część muzyki czy gmina coś co ja przez wiele lat o coś, o co zabiegałem i w i naciągnął toczy się nie tylko ja w 2 wiele osób znamienitych, że na pewne rzeczy powinno się znajdować w tym kanonie i być do pewnego stopnia nietykalne siłą pradziadka z 1 strony co właśnie pani wspomniała, że było mu zarzucane, ale moim zdaniem siłą była ta muzyczna konsekwencja wprowadzało oczywiście na przestrzeni lat i nowe utwory nowe aranżacje i starał się na tyle na ile pozwalała mu na to ta data ciągoty do tych starych utworów, jakie się innowacje był nawet program, z którym jeździł w rock and rock występował przez przez wiele lat z lek. Miłosz z żeńskim zespołem można być spokojni bigbitowe on baby Jagi połączenie 2 zespołów klipsy i karate zatrzymało się to wszystko na latach w latach siedemdziesiątych później już jakieś nowości nie było, ale sam zawsze powtarzał że, że najlepiej się w tym swoim dawnym Starym repertuarze czuje na jej wydają się, że żadna dzięki temu był taki, że spod Somosierry w nim, że albo też z takim takim pomostem, który nie pozwalało tamtych rzeczach zapominać chamstwo, że to, że do obu końca właściwie życia był był słuchany i lubiany wydaje mi się przez przez publikę rezerwowym ranni lub świadczą o tym, że słuchacze również tęsknili zatem tymi starymi piosenkami na koniec o twórczości Mieczysława Fogga współcześnie, bo dzięki pana staraniom powstały płyty, na których współcześnie wokaliści wokalistki wykonujący utwory tak, ale to buty powstały z takiego powodu, że ja zobaczyłam, że ludzie sami potem repertuar sięgają zupełnie z różnych i odmiennych gatunków muzycznych zupełnie innych środowisk artystycznych postanowiłem się głównie za sprawą producentów muzycznych pana Piotra Zabłockiego i Sebastiana Wachowskiego, żeby to wszystko jakby spięć pod 1 banderą wcześniej było już wiele prób przez przez rodzimych naszych muzyków tej młodej sceny zmierzenia się z tym repertuarem tutaj chodziło o takim tokiem taki tryb można powiedzieć jakoś się nazywa Mieczysława Fogga, a na koniec posłuchamy utworów ty masz dla mnie coś się z płyty Cafe Fogg w wykonaniu Mateusiaka spust serdecznie państwa zapraszamy do wysłuchania i bardzo dziękuję za opowieść o Mieczysławie w ogół opowiadał pan Michał Fogg patroni współorganizator ogólnopolskiego festiwalu piosenek retro imienia Mieczysława Fogga animator promotor życia kulturalnego z dwudziestolecia międzywojennego dziękuję serdecznie dziękuję bardzo Dawid Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA