REKLAMA

Co zrobić, żeby było słychać? O dobrym dźwięku w filmie opowiadają Katarzyna Dzida-Hamela i Jacek Hamela („Wołyń”)

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2017-04-01 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
31:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy magazyn filmowy do zobaczenia witam państwa, tym bardziej gorąco i dobrych nastrojach bo gdy patrzy za okno to po prostu o realnym twarz mi się sama uśmiechaj dysk faktycznie wspaniała wspaniała wiosna Stenia początek wiosny wspaniała pogoda, więc na szczęście Radia można słuchać np. przez słuchawki 1 spaceruje się Polesie, więc gorąco państwa do tego również inne zapraszam dzisiaj bardzo niezwykli goście w moim studiu goście, Rozwiń » których tam od dawna zaprosić, do których mamy mnóstwo pytań, ale mam nadzieję, że państwo również zresztą życie do pytania również przysyłać na adres kultura małpa Stokrotka SN są to Katarzyna Dzida Hamela i Jacek Hamela dzień dobry dzień dobry dzień dobrych, czyli reżyserzy dźwięku albo operatorzy dźwięku na planie filmowym za chwilę będziemy dokładnie wyjaśniać na czym ta profesja Anne Bremner polega, więc zapraszam państwa do tego, żebyście wzięli czynny udział w tej audycji kulturalną Pato kropkę FM jeszcze tylko dodam, że po godzinie osiemnastej 40 będziemy rozmawiać o festiwalu filmowym wiosna filmów będziemy rozdawać karnety na firmę do kina Praha potem festiwal rozpoczyna się już jutro w no i również jeśli chodzi o premiery filmowe tego weekendu on to gorąco polecam and American Honey, czyli najnowszy film Andrei Arnold z ze szkoleń i nie jest też ją zębów m. in . w głównych rolach tys taka szalona podróż po Ameryce opowieść o młodych marzeniach, a Anna RO ty też trochę włókno samych Stanach Zjednoczonych bardzo gorąco polecam ten miał swoją premierę w zeszłym roku na festiwalu w kanale również w kinach od dzisiaj Dalida skazana na miłość, czyli oczywiście film biograficzny poświęcony oddalić się również Ghost in nasz Real to takim profilu bardziej dla lat dla fanów kina komercyjnego dna i również, że film Świt ciekawy świat nie dla szerszej widowni jak czytamy w inny facet co jest grane w z piątku to jest film, o którym będziemy trochę więcej rozmawiać jutro po godzinie czternastej na 40, ponieważ Wojciech Staroń zaangażowany w produkcję tego filmu powstanie tego filmu będzie moim gościem w ramach programu dok TOK, ale my wracamy do dźwięku ceny w kinie i muszę państwa PS muszę przyznać, że moi goście bardzo rozwinięte że, zanim zaczęliśmy naszą audycję usłyszałam takie słowa zadbaj Kaszuby stworzyć taki sam plan mikrofon nowy Car Jerzy dała też, że mamy tutaj do czynienia z profesjonalistami i na pewno to jak cała Anny słychać podczas tej audycji nas będzie będzie nas nie słychać na dobrze naj nie chciałbym, żebyśmy zaczęli w ogóle od wytłumaczenia tego czym zajmuje się reżyser dźwięku czym zajmuje się Enea operator dźwięku czy to są 2 różne zawody czy tez jakiś na takie określenie, które możemy tylko możemy używać wymiennie na czym ten zawód polega rzeczywiście przyjęło się żeby, żeby te terminy tak w naszych zawodów używać zamiennie i nie ma w tym żadnej szkody ani dla dla takiej rzetelności zawodowej piśmiennicze i nomenklaturą nowej chodzi o to, że rzeczywiście bardzo często być może w opisie tego co należy do po tych naszych obowiązków zobowiązań powinności powołania pomija się czynnik autorski twórczy, a to już domena rzeczywiście reżyserii, a nie tylko stricte realizacji nagrania dźwiękowego czy nie rzemieślnicy artyści przede wszystkim rzemieślnicy, a wtedy, kiedy uda się te właśnie związane z czystym rzemiosłem rozmaitych opresji pokonać to być może, że dotykamy już 4 czysto polskie dużo możemy mówić o o artyście w na jego szkoły trzeba skończyć, żeby być reżyserem dźwięku obydwoje skończyliśmy wydział reżyserii dźwięku w Akademii muzycznej wówczas w Warszawie w tej chwili Uniwersytecie muzycznym w Warszawie imienia Fryderyka Chopina w wyżej jest wydział kształcący reżyser dźwięku w bardzo wielu kierunkach wielu specjalności reżyseria dźwięku jest sztuką bardzo rozległą reżyserzy dźwięku o zajmują się nie tylko nagraniami filmowymi tak jak my czy udźwiękowienie realizacją warstwy dźwiękowej filmu, ale również realizują nagrania muzyczne czy do muzyki klasycznej poważnej czy rozrywkowej oczywiście można również wyspecjalizować w realizacji dźwięku w radiu w telewizji nie ma tu jesteśmy absolwentami tego kierunku im bardzo niemiło wspominamy okres studiów zresztą również współpracujemy z gminy i z wydziałem reżyserii dźwięku i Jacek z wydziałem gier niewątpliwie nie jest to jakiś warunek nadzwyczajnie szczególny nam na pewno jest po prostu łatwiej jesteśmy absolwentami wydziału reżyserii dźwięku, a z kolei, by aplikować, by być studentem tego wydziału należało najpierw ukończyć szkołę muzyczną 0102 . stopnia w tym niemniej trzeba powiedzieć uczciwie, że wśród nas grupie zawodowej reżyserów dźwięku filmowego są również nasi koledzy koleżanki może nie stanowią kicz dużej grupy liczebnie, ale są osoby, które z Wolina na wyjątkową wrażliwość w tym zakresie jak by uzupełniły i pracą fascynacją rozwijaniem pasji i hobby, a również zwykłą taką poważną rzetelność zawodową to co one z kolejną mieliśmy w dzieciństwie prawda na rozwijaniu gdyśmy wyszli z jakąś wrażliwość brzmienie instrument muzyczny towarzyszył nam chyba tak często jak piłka na obu ich już będzie towarzyszyła mu wielkiej scenie w VAT rabują nadrabiać na wagarach natomiast rzeczywiście są są osoby, które niesłychanie skutecznie pięknie wspaniale realizują realizują się w tym zawodzie w nas w takim razie, jakie trzeba mieć predyspozycje no bo mógłbym powiedzieć dobre ucho to to co to co to znaczy firmy nieraz zastanawiam się nad tym, jakie cechy predestynują w ogóle do wykonywania tego zawodu jak już wcześniej wspominał spotykam się na zajęcia z młodymi ludźmi studentami i właściwie oprócz tych cech, o których już Jacek wspomniał, czyli takiej wrażliwości nie tylko muzycznej, ale wrażliwości na dźwięk jeszcze tutaj taka króciutka dygresja, bo wiele osób myśląc dźwięku filmowym myśli o muzyce to jest oczywiście muzyka jest w 1 z elementów warstwę dźwiękową filmowego, ale jest jeszcze wiele innych elementów warstwy dźwiękowej takich jak warstwa słowna, czyli dialog monolog komentarz wewnętrznym bohatera efekty synchroniczne czy efekty uboczne atmosfery no i Boru po prostu bardzo wiele tych elementów występuje w imię nie jest mu wracając do naszej wcześniejszej myśli o koszty wrażliwości, o których wcześniej wspominaliśmy bardzo ważne jest umiejętność nawiązywania relacji w ekipie filmowej to co chyba jest najtrudniejsze dla młodego adepta sztuki czyli jakby przyjęcie, że film jest pracą zespołową umiejętność bycia w tym zespole współtworzenia tej grupy Atmosphere grupy jest niezwykła umiejętność współpracy z innej Zień znany jest reżyser dźwięku współpracuje w takim razie najbliżej z reżyserem filmu czy z operatorem w w nyskim zależne inaczej na pewno z reżyserem filmu z reżyserem filmów i w okresie przed produkcyjnym natomiast już okresie produkcyjnym w okresie zdjęć ze wszystkimi planami z wszystkimi po prostu musimy żyć w pewnej symbiozie korelacji działań, bo inaczej przedsięwzięcie po prostu nie przebiegało sprawniej spójnie także absolutnie ze wszystkimi z operatorem obrazu z naszymi współpracownikami, których też dobieramy na pewnych zasad tak właśnie dobrej współpracy dobrego rozumienia, ale też lisy kostiumograf drugie miejsce scenografem ze wszystkimi planami absolutnie to są właściwie im powiedział, że nas okresie zdjęciowym nie wycofuje się przed zdjęciami również bardzo często się konsultujemy czy to w jak w sprawie strojów aktorskich czy scenograficznych reżyser wyobrazić prostą sytuację prosta scena, w której aktor siada w scenografii na krześle na wydawałoby się grząsko zniszczył rozdzielnię, a właśnie was krzesło skrzypi to są proste absolutnie rzeczy, ale w takich klubach współpraca, które się udają to przez słyszy nie skrzypi od razu po nich nie dopiero wtedy, kiedy aktor usiądzie, czyli ta jest umiejętność ich chyba ona jest bardzo ważne Vesna dźwięk w filmie to wszystko prawda to ten szum, ale z bardzo odgłosy natury to dialog oczywiście za chwilę będziemy to rozkładać na czynniki pierwsze realne, ale tak jak pani powiedziała, że zaczynacie pracę przed inne firmy nawet przed zdjęciami na później na planie to praca wygląda jak Bona rozumiem, że różni się zupełnie od tego co jeszcze z filmem dzieje się później po zakończonych zdjęciach jeszcze wasza praca się razem z zakończeniem zdjęć przecież nie kończy to najpierw co się dzieje na planie właśnie po plan to tak naprawdę dla nas drugi z 3 głównych etapów realizacji dźwięku w filmie ten pierwszy tylko tak się do tego odniosę do UE do analizy scenariusza to analiza tej tkanki literackiej pewnego rodzaju podstawy literackiej tego co będziemy chcieli pokazać widzom mistrzem chcielibyśmy do niego przyjść przemówić ekranu i tu na tym poziomie przeprowadzana jest taka dość bogata analiza jest tkanki literackiej Nike najogólniej rzecz biorąc to próbujemy wydobyć to co kiedyś Jan Jakub Kolski pięknie określił wydobyć tkanki literackiej substancji dźwiękową i tak naprawdę po tej analizie rzeczywiście odnajdujemy IT rzeczy, które chcielibyśmy być może wyeksponować IT nad którymi trzeba byłoby w sposób np. specjalne zapanować no bo już analizy scenariusza już wiemy, że n p . gdzie iść pewnym trudem w okresie zdjęciowym będą sceny zbiorowe ze statystami z dwustoma rys 5 z grupą 500 osób, których nie zawsze wszyscy po raz kolejny są na planie zdjęciowym ma rzeczywiście trzeba byłoby zapanować nad warunkami prawidłowej realizacji dźwięku na planie filmowym i po takiej analizie oczywiście to róg Kasia wspominała o no i kostiumolog no no tak, dlatego że bardzo często środki realizacji dźwięku należy dyskretnie schować przed wnikliwym i krytycznymi oczami naszego widza, w którym bardzo chciał zobaczyć lub blachy osłony przekładni krową Dijon 0 rano w wywiadzie w muzeach Heart da no i rzeczywiście jest także potem ten okres już w realizacji zdjęć to jest okres, w którym jest za nami bogactwo spotkanie nagabywani się uzgadnianie wspólnie Ania pewnych racji plan zdjęciowy jest taki takim momentem, w którym kompetencje bardzo wielu pionów realizacji muszą się zaś zazębiać na samym końcu otrzymać dobry rezultat spójny audiowizualny, a o tym co dzieje się wiele później po zakończeniu zdjęć oraz, ale również o wielu innych np. innych tematach o tym jak np. stworzenie, które dźwięki tak dalej tak dalej o tym, będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM wracamy za chwilę Katarzyna Dzida Ahonena Jacek ananasa dzisiaj ze mną studio Katarzyna Dzida Hamela Jacek Hamela są wciąż się ze mną studio reżyserzy dźwięku zresztą nagrodzeni też podczas ostatniej gali rozdania polskich nagród filmowych Orłem właśnie za dźwięk Endo filmu Wołyń zresztą tych nagród nominacje wyróżnienia waszym koncie jest już mnóstwo, o czym może za chwilę jeszcze więcej powiemy też złotych od tych na poprzednich filmach, ale my też na nasze menu naszej stronie facebookowej zamieściliśmy bardzo uroczy film o tym jak dźwięk na planie się tworzy i zastanawiam się czy no to faktycznie tak wygląda, że Późniak już nieskończonej dostajecie nowy film do postprodukcji, zanim trafi na ekrany no to tam wszystko trzeba poprawić jak wiemy trzeba zdjęcia poprawić n p . stan zrobić się inny kolor korekcję i t d. i t d. tak dalej na dźwięk też oczywiście w inny poprawiany czy to faktycznie tak wygląda, że jak tam brakuje, gdyż wiatru to ktoś stoi i dmucha jak ktoś się idzie po piasku to też nagrywa się cenne stopy na piasku czy to tak wygląda jej tak to tak wygląda jak tylko inna moment odniosę się do planu zdjęciowego, dlatego że po analizie scenariusza i najogólniej rzecz biorąc ustaleniu pewnej koncepcji realizacji wylali na realizację dźwięku na planie realizujemy ten postulat i one polega na tym, że rzeczywiście jest we współpracy z wieloma naszymi kolegami, których zapraszamy do tej współpracy, bo trudno byłoby powiedzieć, że jest to wyłącznie nasze dzieło mamy zaszczyt kierować zespołem powoływanych przez siebie ludzi natomiast rzeczywiście taką bardzo elementarną podstawową zupełnie unikalną tkanką miękką staram się na planie pozyskać to nie jest tak, by nic szczególnego w naszym przypadku tak się realizuje nagrania dźwiękowe na planie na całym świecie najbardziej istotną część to dialogi to linia to słowo to to samo do powiedzenia w pełnej w swojej ofercie aktor przy czym tak już naprawdę od wielu lat nie rozważamy dylematu czy słychać czy nie słychać tylko jak słyszę jak słyszy, jakiego typu bus w spójność audiowizualną uzyskuje w połączeniu z obrazem i zrealizowanym przez siebie dźwiękiem to rzeczywiście dylematem jest to jak i w jaki sposób pozycjonuje się mikrofony nawet nie ile ich jest ale gdzie ustala się punkt słyszenia, z którego konta chciałbym usłyszeć człowieka która, aby uzyskać walor miękkości szorstkości jak co z kolei przekłada się na percepcję, dlatego że w tym tak uzbrojony dźwięk pozbawi niepozbawiony pewnych bardzo wielu cech spośród, których można było powiedzieć powinien być najbardziej selektywny, czyli odsunięty od zagrożeń tuła i w ten sposób jest mandat ma takie walory, że rzeczywiście kwalifikuje się go jako taki, który w porę potem w procesie postprodukcji zostaje włączony w miks finalny, ale dać 2, by się mogło, że takie proste do rozmów zostawiamy mikrofon mówimy aktorowi mówi wyraźnie weto to jest ostatnia uwaga, jaką byśmy chcieli kierować do naszych kochanych współpracowników twórców absolutnie, bo wie pani powiedzieć aktorowi w UE wyraźnie głośniej ciszej to to jest to jest wskazówka, którą każdy z nas słyszy re interpretuje rozumie inaczej i często często spotykamy się z pytaniem jak to zrobić to jak to ja nie umiem odpowiedzieć na to pytanie, bo ja nie jestem aktorem ale kto wie generalnie wsłuchanie się ofertę pełną aktora, który przychodzi reprezentuje się w rzeczywiście wobec kamery przed obiektywem w scenografii jakiejś sprawie w kostiumie, a my jesteśmy od tego, żeby w sposób prawidłowy nieskrępowany przekazać jego oferty audyty w nią głosową widzowi i to jest ten punkt, na którym skupione są nasze mikrofony, a wtedy, kiedy się nie mówi, bo nie ma słowa wtedy nagrywamy tam, owszem, efekty no i jest taki etap, który dotyczy postprodukcji dźwięku, kiedy materiał jest w studio i wtedy trzeba go uzupełnić o rzeczy, na które na planie rzeczywiście nie zwracać uwagi, dlatego że tak prawdę powiedziawszy, więc szczerze wiele przedmiotów, które widzimy w kinie dane brzmią nieciekawie w naturze dla tych przedmiotów choćby zupełnie prozaicznych takich jak zapalniczki samochody albo rzeczywiście poruszane wiatrem koron drzew coś znaleźć trzeba dogrywać proszę o VAT dla dla tych zjawisk ruchowych dla tych zjawisk wizualnych trzeba znaleźć właściwe odpowiednie dla oddziału ogólnego wyrazu filmu dla naszego języka dla konwencji reprezentację dźwiękowe chipy, żeby nie przesadzić prawda, że część odstawiam szklankę to, żeby to nie brzmiało jak odstawienie nie jest wyjątkowo na reprezentatywnej ta tak tutaj trzeba walczyć z taką pokusą na reprezentatywnej ości dźwięku wobec obrazu chcę powiedzieć, że taką podstawową cechą to chyba jest to, żebyśmy powiedzieli, że w naszym zawodzie trzeba się po prostu zakochać w kinie to co śledzimy pilnie po to, co jest w obrazie to jest główną prowokacją dźwięku nie może być odwrotnie rzeczywiście z kolei jesteśmy świadomi ogromnej przemożne roli dźwięku muzyki efektów specjalnych praw do dźwiękowych w kinie dźwięku filmowym natomiast tu jesteśmy wszędzie absolutnie niewskazane jest żadna przesada w GW kiedyś mam takie zdolne mała dygresja, ale mam takie wrażenie, że od dźwięku w kinie w ogóle nikt nic nie mówić dopóki ten dźwięk nie jest zepsuty po prostu grać jak dźwięk jest dobrze zrobiony to nie zwracamy na niego uwagi no właśnie świetne do pani ujęła to jest właśnie cecha dobrze zrealizowanego dźwięku dźwięk który przylega do obrazu jest spójne z obrazem jest po prostu dobrze zrealizowanym dźwięki z dźwiękiem filmowym pamiętamy jest wspomniała o o tym, 2 noże obrazów pamiętam również swoje pierwsze kroki w realizacji dźwięku filmowego bardzo się starała mi byłam zachwycona tym efektem finalnym, kiedy pokazał swojemu panu profesorowi ten dźwięk do filmu to po dłuższej ciszy on milczał po po tej prezentacji i po dłuższej ciszy powiedział mi zrobiłeś piękna słuchowisko w FIA teraz musimy chętnych zrobić, więc do tego filmu, który chciałaś zrobić i to jest rzeczywiście ta nauka dla młodego adepta sztuki takiej pokory wobec obrazu to jest to jest, jeżeli ktoś tę pokorę uzyskuje to jest nasz sukces to jest sukces dobrego reżysera dźwięku w ich sukces kina jest jej jak w ogóle z rynkiem reżyserów dźwięku w Polsce, bo ten zarzut, który mieliśmy przy polskich firmach, że nic nie słychać nie słychać jak mówią aktorzy pokutował bardzo długo cnocie do tej pory np. czasami jak oglądany i starsze filmy w telewizji o tym nie wiadomo jak w ogóle go ustawić głośniki, bo tutaj muzyka nam krzyczy aktorów znowu nie słychać i to często jednak się powtarzało, że coś z tym dźwiękiem było nie tak z czego to w ogóle wynikał z jakichś braków technologicznych jest tak wielokrotnie spotykamy się z tego typu pytaniami oczywiście nigdy i oby nigdy niebyły one kierowane w stosunku do nas żaden z niedawno za takie pytanie usłyszała miał w tym pomyślę sobie, że jestem jak słabym adresatem do tego co Dimon staramy się na ogół, że rzeczywiście rozróżniać tych zawartych w obchodach pierwszej warstwy jeździ się post pop postawił wiecie państwo, jeżeli się postawić taki postulat przed dźwiękiem filmowych rząd po pierwsze ma być informujący o być komunikatywny i ma informować i przekazywać określone znaczenie no to słowo prawda tak ujętej, jakby Symantec dźwięku jest jako pierwszorzędne, jeżeli jest Jerzy Lis jest jeszcze jakimś takim go czymś zadeklarowanym w scenariuszu to też coś co zdecydowanie bezwzględnie na formę interpretacji bez względu na konwencję musi dotrzeć do widza musi sami oczywiście spieramy się niekiedy z pewnego rodzaju akademickim podejściem do do tych rzeczy, dlatego że często jak się, mówi że chcemy prawdy usłyszeć coś wyraźnie na to moglibyśmy oczekiwać, jakby można powiedzieć teatralnej interpretacji, gdy zupełnie nie o to chodzi prawda chodzi o te właśnie miliony odcieni dynamicznych bar w owych interpretacyjnych słowa, więc tak, by w pierwszym z PSL w pierwszej warstwie z, a z drugiej strony pokusa oczywiście na reprezentatywności muzycznej czy też efekt dobrej no rodzi to, że często się to pewnie nie udaje, ale zawsze skłaniam się ku temu, żeby zwracać uwagę na autora każde dzieło Malisz autora w związku z tym no to pewnie jest także, gdzie za tą wrażliwością za ogólną taką kondycję też kina, bo to tu nie mówimy tylko polskim kinie bardzo łatwo jest nam oceniać i jako bardzo dobry, bo nie mamy napisu nie ma tutaj, o ile jest moralne jest nie słyszymy te nie słyszymy da RO ad 3 spowiedzi szczerze w mieście kino pozbawione napisów bardzo często sprowadzałoby naszą uważność konieczność uważności na płaszczyznach, których tak naprawdę no prawie nie nie mamy pojęcia, a z drugiej strony trzeba powiedzieć, że dysponujemy dzisiaj takimi środkami technicznymi, które zdecydowanie no i z pewnością nam ułatwiają tym rzecz ale są fenomenalne obrazy tworzące historię polskiej kinematografii z lat naprawdę biegłych z połowy ubiegłego wieku dla wersji Mono monofoniczny to są to jest dźwięk monofoniczny bar w owe nie tak rozpięty nad tak potężnych szerokich ramionach dynamiki, którą dzisiaj oferujemy w kinach i to są filmy, które w sposób cudowny piękny uczą bawią śmieszą w każdym razie stanowią nie zacierała niezupełnie komunikat cóż to są całej sali prawda jeździć to ktoś kiedyś z uporem po poprosił miał podanie tytuł ulubionego przeze mnie filmu uważam zresztą najbardziej komunikatywny wraz z uporem powtarzam są tu Krzyżacy forda tak film z muzyką Serockiego z fenomenalnymi nieprawda rolami wybitnych aktorów proszę zobaczyć jak przez lata uzupełnienie zatartych blask takich dzieł tego i pokrewnych, dlaczego komunikat szacunek dla słowa, jeżeli tak, jeżeli mówię, jeżeli chce, by być zrozumiana mając szans, więc znam bardzo często odwołujemy się też w swojej pracy z jakiejś takiej też takiej kultury słowa przynależnych każdej konwencji każdemu gatunkowi kina to bardzo ważne jest to chyba tak nam na tym na wciąż jest jeszcze inna zapytać na na koniec takie wyzwania największe na tym polu, dlatego że realizowali jeszcze bardzo różne inne firmy i na pewno praca przy tych firmach może właśnie nie może się nie różni, ale tak zastanawiam się co było co jest największym wyzwaniem czy największym wyzwaniem są te sceny zbiorowe, o których tutaj już była mowa i które n p . przy Wołyniu były tu było ich całkiem dużo czyta n p . jeśli jesteśmy przy Wojciech Smarzowski czy tu np. drogówka z całym szumem miasta czy to n p . Wałęsa, gdy trzeba było historyczne te materiały jakoś łączyć ze współczesnością czy można w jaki sposób w ogóle porównać trudność pracy przy tych firmach panie ze świeżo powiedziała w mojej ocenie rzeczywiście jest tak, że mnie pewną trudność realizacyjna sprawiają filmem realizowane w 2001 . wieku jednak filmy historyczne ronda dźwięki otaczającego nas świata w tej chwili absolutnie nie przystają do tamtych czasów i takim 1 z trudniejszych filmów był właśnie Wołyń, gdzie bardzo osobiste emocjonalne przeżycia bohaterów prawda stanęły cichsze Magdalenki autostrady tak w tych dźwiękach 2001. wieku ta walka właściwie o uratowanie tych dźwięków maksymalnie dużej ilości coś się udało oto, żeby one weszły do filmu bardzo trudno zrealizować sceny w studiu prawda sceny rzezi w studio, gdzie aktor wstaje zupełnie innej rzeczywistości bez kostiumu weselnym partnerów bez zasłon to pozbawione opresji, która rzeczywiście jest jakimś podstawowym zupełnie elementem interpretacji sprawdzali co wpływa z ZUS zupełnie wprost na narty charakter prawny emocjonalności kostium specyficzna atmosfera i też przede wszystkim to co się może w ze współpracą z tym rzeczywiście każdy Dubel to szlifowanie interpretacji doprowadzenie do pewnego rodzaju wizji oczywiście reżysera jest kwota główna rzecz, żeby tor to rzeczywiście spełniało kryteria no gdzie się punkty, które pozwolą na połączenie bardzo wielu dubli Mater materiał prawda 1 film w pewną spójną całość należy też spotkanie się z tą prawdą są naturalnością prawda emocji reakcji, gdy innym zagadnieniem my również w pewnym sensie nie ułatwiającym zrealizowania naszej pracy naszych dźwięków filmowych jest też realizacja w centrum miasta w centrum miasta Warszawy pani świetnie do tej cenzury głuchego dialog z UE będzie Warszawa jest była wtedy rzeczywiście wydawane metro i my w tych obiektach tonącego szumu zgiełku miasta łowiący mieli szukającymi się w tych w tych przekopać wykopach to rzeczywiście było bardzo trudne, ale też i charakter tego filmu w pewnym sensie pozwalał na zachowanie tego tego inne w cudzysłowie hałasu dźwiękowego tych tych mocnych dźwięków miasta żyjącego miasta i to i to ułatwiło im gaz ten ten pomysł na film w pewnym sensie uratowało też i dźwięk to było potrzebne dla budowania tego filmu w taki sposób taka była jego, aby konstytucja prawda nie uciekaliśmy tego specjalnie trzeba było zachować pewne parametry techniczne, żeby jednak tę podstawową właśnie tkankę to bardzo też trudne jak się ma na uwadze np. specyficzny slang, jakim posługuje się np. określona grupa zawodowa to w tym wypadku władza jest kolizja drogowa natomiast dom to ta mogła być inna grupa zawodowa mająca swój język, który niekoniecznie jest jasny czytelny prawda dla całej prawdy populacji to zrozumiałe dla ich zachowanie każdy film domaga się czegoś innego i tak jak pani rzeczywiście operę posłużyła się tu kilkoma tytułami to bardzo ważne jest, żeby wyczuwać tę odrębność próbować iść za nią każdego scenariusza każdego tekstu to są rzeczy zupełnie odrębne to są zawsze i inne opowieści i domagający się dla siebie czegoś zupełnie innego również w sferze dźwięku i tu można mówić o naszym zawodzie o pewnej rutynie chodziło rzeczywiście ten poziom rzemieślniczy natomiast hand po jego przekroczeniu i opanowaniu zaczyna się coś co jest realizacją dotąd tkanką wyjątkową i wyłącznie ekskluzywną dla tego konkretnego projektu i ich i wtedy możemy mówić o takiej rzeczywiście pewnej pewnej szukają pewnej prawdy prawda jest chyba i chyba tego oczekują od nas wiz, żeby wbić getrach fotel w wpuścić go nasze opowiadanie pozwolić mu to przeżyć pozwolić mu się na to zdenerwować krótko mówiąc zbudować z nim jakoś relacje bez tej relacji chyba chyba by nam chyba nie moglibyśmy mówić o sukcesie tych tych obrazów rzeczywiście, który mieliśmy wielki szacunek współtworzyć panie Jacku taka piękna puenta, że zdarzenie nie śmiem zapytać o nic więcej zresztą musimy niestety na kończyć się bardzo państwu polecam przyjrzenie się non ETS temu jak dźwięk w filmie działa zwrócenia po prostu na to uwagi podczas oglądania filmów, bo to jest jakaś fascynująca przygoda jeszcze tylko dodam, że o Wołyniu dzisiaj jeszcze będziemy rozmawiać więcej dokładnie będzie rozmawiać Evans Podolska, ponieważ o godzinie dwudziestej pierwszej będzie powtórka rozmowy Ewy Podolskiej z Bożeną Janicką o innym filmie Wojciecha Smarzowskiego o filmie wesele, a także gorąco państwo również polecam ten wywiad znają cóż dziękuję pięknie za wizytę tutaj w studiu Katarzyna Dzida Hamela Jacek Hamela, czyli reżyserzy dźwięku byli moimi gośćmi dziękuję bardzo bardzo dziękujemy pani dziękuję bardzo nagrodzeni wieloma nagrodami, ale tą ostatnią nagrodą był Orzeł za najlepszy dźwięk właśnie filmie Wołyń Wojciecha Smarzowskiego my wracamy już po informacjach Radia TOK FM państwu bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Black Weeks w TOK FM Premium to 60% zniżki na wszystkie pakiety. Podcasty i Radio TOK FM bez reklam w najniższej cenie w roku! Poznaj nowy pakiet "RAZEM" dla 3 osób.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA