REKLAMA

Audiodeskrypcja - Jak opisać słowami świat, żeby osoba niewidoma potrafiła go sobie wyobrazić? Z Robertem Więckowskim rozmawiał Jerzy Sosnowski

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-04-02 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:16 min.
Udostępnij:

Dziś - zainspirowani przez Słuchaczy - zajmiemy się specyficzną formą nasłuchiwania, jaką jest korzystanie z AUDIODESKRYPCJI. Rozwiń »

Wiele płyt dvd zaczyna się dziś od komunikatu (zazwyczaj głosowego), że "jeśli chcesz skorzystać z audiodeskrypcji, w ciągu najbliższych kilku sekund wciśnij PLAY lub ENTER". Zapewne większość osób nie sprawdza tej opcji. Tymczasem po jej uruchomieniu lektor zaczyna osobom niedowidzącym lub niewidomym opowiadać, co widać na ekranie... Ale jak opisywać świat, żeby drugi człowiek mógł go sobie skutecznie wyobrazić?

O tej właśnie technice - wykorzystywanej nie tylko w filmach - będziemy rozmawiać z ekspertem, panem Robertem Więckowskim z fundacji Kultury Bez Barier. Gorąco zapraszam! Jerzy Sosnowski. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Nasłuchiwanie. Minęła godzina 22 6, przy mikrofonie Jerzy Sosnowski, Nasłuchiwanie. Jeśli chcesz włączyć film z audiodeskrypcją, wciśnij play lub enter. No właśnie, taki komunikat rozlega się nieraz, kiedy wkładamy do odtwarzacza płytę DVD i idąc za radą naszej słuchaczki, pani Izabeli. Postanowiliśmy sprawdzić, co się właśnie stanie, kiedy wciśniemy play lub enter. Zatem kilkam enter i wchodzimy do rzeczywistości, w której film jak się niebawem okaże nie tylko, zostaje wyposażony w komentarz, dzięki któremu może może go śledzić także osoba słabowidząca lub niewidoma. Rozwiń »
"Magda idzie szpitalnym korytarzem. Niesie szklankę z czarną kawą. Wchodzi do sali chorych. Przy jednym z pacjentów siedzi Religa. Magda staje obok. Profesor pilnie wzywa. Podaje Relidze kawę. Religa uśmiecha się do Magdy, bierze kawę i wstaje".

To był fragment filmu Łukasza Palkowskiego bogowie w wersji z audiodeskrypcją, a naszym przewodnikiem po tym, trwać nie zgodził się dzisiaj być pan Robert Więckowski polonista kulturoznawca i Fundacja kultura bez barier w dzień dobry to może zaczniemy tak od początku, czyli jest audiodeskrypcja?

Właśnie audiodeskrypcja jest opisem jest w przypadku filmu dodatkową ścieżką dźwiękową, którą może słuchać tylko wyłącznie osoba, która potrzebuje audiodeskrypcji niewidomy albo niewidoma albo, jeżeli osoby widzące chcą się przekonać czym jest Audiodeskrypcja jak sito jak to jest w momencie, kiedy się ogląda filmy z audiodeskrypcją mogą też ścieżki słuchać wszyscy generalnie w filmie Audiodeskrypcja brzmi tylko włącznie wtedy, kiedy aktorzy milczą i kiedy nie ma żadnych bardzo ważnych dźwięków integralnych dźwięków filmu, żeby niczego co jest istotne nie zagłuszyć, ale jednocześnie, żeby pomóc osoby niewidome niedowidzące, która oczywiście nie będzie tego filmu widziała dokładnie być może w ogóle nie będzie widziała albo będzie miała to takie widzenie szczątkowe pomóc śledzić fabułę filmu akcji, żeby nie trzeba było niczego do wymyślać wyobrażać, żeby ten film zakończył się dokładnie tak samo dla osoby niewidome, jaki osoby widzącej

W jakich, w jakich sferach poza kinem poza filmem jest stosowane w wszędzie wszędzie wszędzie do opisania świata ja to wymyśliłem ktoś mi kiedyś powiedział być może moja koleżanka Iza Finster, a jest aktorka bardzo dobre zdrowie mi się bowiem, że słucha i nie wcale ich ceny dlatego to mówię po prostu, dlatego że już fajną frazę uczyć powiedziała, że prawdopodobnie Audiodeskrypcja jest używana od początku świata, odkąd na świecie pojawiło się osoby niewidome, a pomiędzy ludźmi zaczęło funkcjonować coś takiego jak mowa w wówczas ci widząc, że Jerzy Mielnik troszeczkę empatii i trochę ich serducho brzmią fajnie brzmi głos brzmi brzmiało biło już miałoby był biło fajnie dla drugiego człowieka to zaczęli opisywać świat osobom niewidomym i wtedy oczywiście się do nich nazywała dyskrecja tak naprawdę ładnie nazywało się z audiodeskrypcją do roku 1981 natomiast te opisy tego, czego nie widać z pewnością funkcjonowały no bo inaczej osoby niewidome osoby niedowidzące i dałyby rady normalnie tak niezobowiązująco funkcjonować w świecie zaraz dopytać o 300 osiemdziesiątym pierwszym roku natomiast my natomiast chcę też zorientować się, bo istnieją takie instytucje, w których Audiodeskrypcja z oporami, ale jest wprowadzana to jest takie filmy pomysłowości raczej na DVD mniejszy niż w kinie, choć jaskinie taśm to jest możliwe przecież to jest możliwe zachodzimy w głowę ten czas zachodzimy w głowę, dlaczego w Chinach tak trudno wprowadzić Audiodeskrypcja nie wiedzą dokładnie w ubiegły mroku ewentualnie w roku 2015 państwowy Instytut sztuki filmowej do swoich takich wewnętrznych przepisów dodał przepis, że jeżeli film jest dotowany z budżetu PISF to wówczas powinien być w cudzysłowie uzbrojony w tej ścieżki dostępu audiodeskrypcji dla osób niewidomych niedowidzących napisy dla osób niesłyszących koleżanka Ania ostro pracuje wysłała w tym roku na zapytanie do PiS-u ile takich filmów zostało zaopatrzonych otrzymała odpowiedź, że na tym etapie trudno jest jeszcze to powiedzieć po 2 latach funkcjonowania przepisu może po roku może 1,5 roku nie będzie do paniki to zostało wprowadzone trudno powiedzieć ile takich filmów prawdopodobnie na razie żaden z tego co my się orientujemy może być oczywiście dyskrecja dodawana do filmów może być oczywiście do spektakli teatralnych może być oczywiście bardzo pani się w Polsce rozwija on być wykorzystywane w muzeach galeriach do opisu architektury do opisu przestrzeni do opisu czegokolwiek tak naprawdę czegokolwiek co można sobie wymyślić w sferze kultury, jeżeli chodzi o udostępnianie tekstów kultury można udostępniać każdy 1 tekst, w którym jest potrzebna też percepcja wizualna dodajmy, że od razu, że w momencie, kiedy mówimy audiodeskrypcji w teatrze czy w kinie to to jest dzięki technologii tak zrobione, że to nie jest tak, że wszyscy uczestnicy seansu także, widząc muszą słyszeć stempel ten komentarz sektor i nikogo nie zmusza nas lub, jeżeli ktoś ma ochotę zapisane, że to jest taki sprzęt jak ja przez konferencję przed własną śmierć w rozjazdach dokładnie dokładnie osoba osoba niewidoma osoba niedowidząca osoba niepełnosprawna, która chce zobaczyć jak będzie oglądać ten spektakl czy ten film z audiodeskrypcją przed wejściem otrzymuje taki zesta w słuchawkowy zazwyczaj już ten sprzęt działa jest ustawiona odpowiedni kanał tutaj z tego fragmentu, który pan zaprezentowało bardzo często tutaj z sytuacji warszawskiej właśnie w teatrach pojawił się Stefan plotek, które czyta Tomasz dyskrecję znakomicie czyta on nie jest też bardzo często wykorzystywany do do tego żeby, żeby użyczył głosu było to do mdłości dreszcze rekordy destruktywne filmach tak i wówczas tylko włącznie te osoby, które potrzebują tej ścieżki od skryptów z niej korzystają z tej ścieżki audio deskryptor znaj bardzo wiele osób, które jest tym czasie na sali kinowej na widowni teatralnej kompletnie nie ma pojęcia w jaki sposób to osoby niewidome osoby niedowidzące odbierają tę sztukę pewnie większość nawet się nie zastanawia czasami jest wielkie wielkie zdziwienie, że organy tyle osób z białymi laskami co się będzie działo to może jako sztuką niewidomych czy coś ty też nie to sztuka ta jest korupcją po prostu rzucił pan datę 1981, kiedy sam termin zaczął być używane to wyjaśnimy co się wtedy stało dokładnie Margaret w kodzie fast wielu małżeństwom amerykańskie skody stracił wzrok, zanim stracił wzrok zdążył nasiąknąć się kulturą zdążył przyzwyczaić do tego, że chodzi do muzeum chodzi do teatru i zaczął mu tego po prostu brakować zaczęło mu tego nieprawdopodobnie brakować, kiedy pozbierał się tak społecznie tak tak psychicznie stwierdził, że rząd coś, o czym marzy tak bezgranicznie marzy to jest właśnie ponownie wejść w świat kultury i kombinowali żoną i wykombinowali osiemdziesiątym pierwsza roku pierwszy spektakl teatralny został pokazany z audiodeskrypcją i od tamtej pory ruszyło po osiemdziesiątym szóstym roku została udostępniona pierwsza wystawa jeszcze wcześniej pojawiła się Audiodeskrypcja w stanach Zjednoczonych w Polsce pierwszy pokaz odbył się w Białymstoku są w roku 2006 wyczytałem, że jeszcze w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku w Polsce próbowano jeszcze bez sprzętu tego konferencyjnego coś co się nosiło nazwę Tesla filmy to by tam też zatrzymywano w finale na moment żeby, żeby wyjaśnić ocenić, jaka jest przestrzeń, w której w, którym aktorzy grali dokładnie wtedy firmy w tym filmy dwugodzinne trwał 4 pół godziny nie każdy znosi, ale rzeczywiście tak to wyglądało Super Super, że kombinowanych naprawdę no nawet coś co starano się zrobić i genialnie te 2 filmy historia ich wywodzi się z Krakowa i tam rzeczywiście robiono pierwsze takie pokazy czemu to film robiono Stopklatka wówczas przybliża nas coś dzieje znów fabuła znowu Stopklatka SA Wa Stopklatka dla niektórych to było niebo w w prorządowych w jaki są zasady sporządzania takich jak długo skróci, bo wiedziałby, że przed naszą audycję o kilka fragmentów rozmaitych filmów uświadomiłem sobie, że po pierwsze to właśnie w innych dziedzinach to w ogóle wybierzcie inaczej, ale już w samym filmie to jest w ogóle bardzo trudno jest takie jest taki zasadniczy w szeregu wariantów subskrypcji w są takie reguły tak w ogóle strasznie trudno jest tym wszystkim mówić, bo niby są te reguły niby są też, że zasady, ale z drugiej strony to absolutnie nie jest teologia niż dogmatyka, aczkolwiek zdecydowanie wolimy kiedy, kiedy ktoś wie o od czego zacząć, jeżeli będzie rezygnował w, z której się reguł już zaraz odpowie na pana pytanie w rocznym będzie wiedział, dlaczego te reguły zdecydowanie trzeba być obiektywnym przy czym z pełną świadomością tego, że stuprocentowo obiektywne Audiodeskrypcja będzie stuprocentowo subiektywna i że Izrael będzie czas Tobet będzie mogli o tym, rozmawiać sprawa następna od ogółu do szczegółu najważniejsze jest to ogół poznanie wzrokowej z mentalne i wielowątkowe w ciągu sekundy patrzenia każdy dostaje minimum informacji przez sekundę słowami Jana Rado przybliżyć tylko włącznie jedno i 1 rzecz 2 rzeczy w związku z powyższym najważniejsze jest to co jest ogólne w przypadku filmu to co dla mnie bardzo ważne to musi być narracja to musi być opowieść nie może być nadinterpretacja to musi pozwolić osobie niewidomej śledzić film i trzeba wiedzieć na co się człowiek decyduje, bo co zwykle te pauzy pomiędzy pomiędzy dialogami trwają 234 sekundy jest taki genialny w ogóle przykład ja jako bardzo lubię to może jeszcze raz powiem nie wiem czy pan zwrócił na to uwagę jest taki niszowy reżyser budzie Allen, a zna Antka znad Antarktydy i żółty film sprzed paru lat północy w Paryżu Niemcy piętnasta minuta tego filmu i dwójka głównych bohaterów idzie sobie na spacer po nocnym Paryżu i wchodzą wchodzą do parku Starym takim kamiennym mostku taki kamienny most to leciutko wybrzuszone pod spodem woda na wodzie kwiaty stół drzewa gałęzie zwieszają się do do dowody i oni się całują i powstały 2 opisał destruktywne 1 mówił o tym, że rzeczywiście oni są na spacerze, że także noc, że się całują, że stoją na mostku pod spodem woda, w którym pływają Ninie i z tyłu i stół są drzewa natomiast drugi opisał destruktywne powiedział, że oni są w parku, że jest noc się całują, że wszystko wygląda tak jak nenufary Moder, która w skrócie jest lepsza w liczbach to jest to jest ta kwestia, którą okrągłym stole rozmawialiśmy tuż przed wejściem do studia mianowicie przy założeniu że, gdyby z fikcją jest dla kogoś, kto stracił wzrok, żeby dorosły człowiek to ta druga oczywiście ale, ale jeśli, ale to tylko jeśli dla kogoś, kto to jest dokładnie widzącego rozegrano to skojarzenie z Nysy moneta jest natomiast rozmowy prowadzone jest pewne jest jest z oby tak powiedzieć w nieczytelne po prostu jasne tylko, że jeżeli tego nie powiemy to nigdy nie będzie widziało ta osoba, że to rzeczywiście to jest 11 mamy 11 tyle tylko, że jeszcze w udziale wprowadził dwójka głównych bohaterów którzy, którzy składają pocałunek miłości i 4 z głowy, czyli dniu, czyli nie należy się bez takich torowisk my uznaliśmy, że nie rzec, że trzeba, że użytych takich land haftów na zasadzie mostek lilie woda drzewa będzie 1 000 000 i żaden z nich nie będzie to oni będą one Farmona natomiast nów rym one to jest 1 jedyny tylko i wyłącznie 1 jedyny taki taki Itaki Itaka wizualizacja, jeżeli tego nie powiem osobom niewidomym to one nigdy w życiu nie będą wiedziały, a w przypadku takiego filmu takiego Inter tekst jest nieprawdopodobnie ważne i alei pojawia się drugi bardzo ważny problem w ogóle mnie wiele razy dyskutowane nie wiadomo tak naprawdę turysta przeznaczy się trzeba było zdecydować, dlaczego mamy mówić o tym, osobom niewidomym niedowidzącym, jeżeli jest przygniatająca większość osób widzących w ogóle nie zauważyła, że to słynna Farmona w latach, bo co się pojawia pytanie czy wolno interpretować to film, który w dostawie wody dyskretnie tworzenie własnych obejmie jednak do rady, ale Alek Pawelec jest tutaj Żyto to pewne ten trop jest aż tak silnego to tak jest dopytać tylko te sugestie, że reżyserski zdecydowanie jest wersja reżyserska dziewczyna, która pisała o dyskrecję po prostu zauważyła po prostu załamane ile już wszystko druga dziewczyna, która opisała po prostu nie pamiętała tego obrazu mona oczywiście słyszała impresja wschód słońca tak rozpoznała, by na Legionów, a nie już ja już nie no i są w ogóle bardzo ciekawe bardzo ciekawe spotkania i takiej intelektualnej w ogóle w ogóle jak są takie przebłyski piękna tak w ogóle absolutne, które w, które utkwiły mi w głowie, do których wracam bardzo często, a czasami Audiodeskrypcja ma też po prostu dobrze zbudowana narracja, która nie zobowiązującą mnie aktywizuje on co mnie nie nie wchodzą tak z butami w dusze pozwala osobie niewidomej oglądać filmy czy ogląda spektakl teatralny na przynajmniej maksymalnie takich samych zasadach na jakich oglądają Sopot licencję to posłuchajmy kolejnego przykładu wieczór mieszkanie prokuratora w kuchni przy stole prokurator z córką Olgą wychudzoną blondynką na talerzu Olgi nietknięty wegański posiłek i prokuratorów łapczywie oraz członkowie pieczonego kurczaka Kinga po pierwsze, przyprawia obficie mięso Olga patrzy na ojca od razu jest inny typ pierwszy inżynierze to był fragment trybun oglądał suwalski body ciało przypomnę naszym gościem jest pan Robert Więckowski rektor krok od dysleksji uwierzył, że po takich krótkich fragmentach raz też względu NATO, żeby było wszystko lege Artis Storm to brak wody nie mogą być dłuższe trudno oceniać nie rozumiem, że to dobrze zrobić dla mnie dobrze, ale jest grupa osób, która powie, że nie powinno się pojawić słowo z odrazą no bo to jest już interpretację dla jej dla jakich osoby Olga może toczyć walkę z odrazą, a dla innych może patrzeć po prostu z niesmakiem, a może bardziej zaskoczona może patrzeć nieobecna między nimi nie ma takich specjalnych relacji i głupoty można sobie domyślać że, że żona nie jest bardzo kontent no bo znowu to pytanie jest taki bardzo tendencyjne ale, ale jest grupa osób, która powie, że osoba niewidoma powinna dostać tekst suchy bez jakichkolwiek przymiotników bez bez interpretowania bez nazwania tak wprost Stanów uczuciowych, a później jest do słuchu, bijąc pozostałe dźwięki filmu powinna sama wyinterpretować w jakim nastroju pozostają względem siebie bohaterowie i już to powiedzieć, że to możemy tak radykalnie jak w tym przykładzie z monetą, który pan, o którym pan swoją rolę ja znając wcześniej ten film po raz pierwszy uświadomił sobie, że one rzeczywiście ma to dziewczyna ma na talerzu wegańskie jedzenie netto to nie było też oskarżony Wojciech oglądają widziałem, że to jest rzecz, że może to nie jest mięso no ale to w procesie doprecyzowuje bardzo jasno też z punktu widzenia taki maleńki wybucha 1 z wielu z nich to w tej chwili zdecydowanie trzeba trzeba umieć patrzeć w nie każda osoba, która zna się na filmie, które są przykładowym krytykiem filmowym, która lubi kino i się wypowiada i póki co publicznie mniej lub bardziej na temat filmu napisze od razu dobry skrypt audio dysk optyczny trzeba wiedzieć na co ona na co patrzeć jak miałem przyjemność dla miejsca ciała zawsze przyjemność oglądania filmów z audiodeskrypcją napisanych przez krytyków filmowych, które były przesiąknięte językiem filmu językiem krytyki filmowej w najazd Panorama to wyraźnie właśnie właśnie ścisły teatr perspektywa żaby w perspektywie uważa nabiera coś tam coś tam coś tam i tylko tylko czy osoba widząca nawet taka jest zwykły odbiorca turyści się zasiada przed filmem widzi to i czy to, aby na pewno jest potrzebne panie z polonistą ja jestem polonistą można rozmawiać o książkach, używając słów dyskursu literaturoznawca go można po prostu rozmawiać sobie o książkach i tutaj jednak przyjmuje, że czytał dyskrecja powinna być troszkę tak jak tekstem dziennikarskim, jeżeli używamy jakiegokolwiek trudnego słowa to natychmiast trzeba je wytłumaczyć, ponieważ film jest dosyć takim ścisłym tekstem kultury i tam nie można pozwolić na to, żeby rządy zbyt długo opowiadać o tym co mieliśmy namyśli, używając takiego słowa przyjmuje się, że to nie jest powinien być taki taki maksymalnie maksymalnie maksymalnie użyteczne mówi prof. Mariusz Czubaj, mówi że ludzie tak nie rozmawiają, że dla niego dobra literatura to jest wtedy szczególnie ta popularna kiedyś czuć, że ludzie tak rozmawiają no właśnie w przypadku dystrybucji ludzie po prostu powinni tak rozmawiać, żeby nie musisz od razu zastanawiać czy gdzieś tam zostali w tyle, żeby nie uciekł im 23 minuty filmu na rozwikłaniu zagadki co znaczyło to trudne słowo tak tak, zwłaszcza że takie państwo natowskie sztuka zwięzłości, bo to są Ursus sekundowe wypowiedzi 2324 sekundy i nie wszystko mówiliśmy tylko do firmy nie były wspomniał pan o teatrze, ale jest jeszcze takich miejsc niezwykle intrygujące jak galeria malarstwa czy muzeum i tak odniosłem wrażenie czytając sucho tym temacie, że z reguły są jest też ściślejsze, że to jednak musi być określony porządek opowiadania o obrazie np. tak tak tak to wynika ze sposobu partycypowania w rzeczywistości przez postrzegania, a propos trudnych słów postrzegania rzeczywistości przez osoby niewidome niedowidzące zielony był w stanie sobie w ogóle to wszystko poukładać, żeby ta narracja była dla nich maksymalnie zrozumiała musi być musi być oczywiście najpier w przedstawiamy działa tzw. etykieta autor tytuł technika wymiary wszystko co jest związane z chemikaliami tego tego tego działa potem opis ogólny czy 5 zdań najbardziej ogólnych żeby, żeby można było rozczłonkowane sobie ten ten cały plan naszkicować, że będzie mniej więcej wiemy już szczyt na tym obrazie jest mnóstwo osób czy jest niejedna osoba czy ten obraz jest im etyczne czy liczą na świat jest rzeczywistość czy może jest są realne, a może jest jakaś fantasmagorie może o nich z morzem może dzieje się coś zupełnie niezwykłego, żebyśmy przez przypadek nie zaczęli sobie budować obrazu, który naszym zdaniem będzie będzie taki absolutnie, naśladując rzeczywistość kolory kolor są bardzo ważne osoby, które nie widzą od urodzenia oczywiście nigdy nie będą wiedziały nigdy nie będą wiedziały czym jest czerwony żółty niebieski zielony co nie znaczy że, że nie znają znaczenia to głos tych słów kolorytu nie tylko kolory właśnie po to, są te kolory, bo to też są jakieś tam stany to jest nastrój to są przestrzenie to jest prognoza pogody to jest też edukacja i że będziemy przypominali o kolorach nosimy na trwaniu utrwalały inne i tutaj wchodzimy w coś co jest bardzo takiego wrażliwego jest sobie szkoła warszawska i szkoła Białostocka Ksenia audiodeskrypcji i ta szkoła warszawska Jaś potem po nią podpisuję to my byśmy chcieli emocji ja jeszcze nie widziałem to pamiętam, że jak wchodziłem do muzeum oczywiście patrzymy sobie na to co przedstawia ten obraz, ale te pierwsze sekundy mojego kontaktu z obrazem przez drzewo to było też takie rzeczy czy to we mnie zagrało tak po co zabrało dziecko podświadomie dziś sama estetycznie czy to wywołało u mnie jakoś ciekawość tego dzieła czy nie czy posłużyć mogą, więc poszedłem sobie dalej, jeżeli to jest ciekawość to, czego to wynika coś co mnie uderzyło co nie zaproponowało uczucie poczułem od razu poczułem zachwyci itp itd i już chcemy ten nastrój czy obraz jest czy obraz jest smutne to główna bohaterka jest smutna może z myślą na morze, a może rozważa, a może, a może, a może po prostu tylko włącznie zasypie, a może jest samotna, ale może wcale nie jest samotna, że chciałaby samotnej itp itd i my poprosimy to to co da radę coś takiego dodać jest szkoła inna, która mówi, że nie rzec nie wolno, że tylko włącznie fakty podajemy fakty potem są szczegółowo opisujemy te szczegóły, które uznajemy za słuszne nie wszystkie, jaki dziś słucham na samym początku jak Audiodeskrypcja byłam wprowadzana w Polsce są telefony Boże Boże ronda w Wilanowie alegoria wiosna wiosna zima lato jesień nie pamiętam, przy której przy, której alegorii są 33 punktach i 1 osoba opisała każde jedno punkt oddzielnie pustoszeje biogaz to on dostał nieprawda nie dało się wysłuchać nie wolno wybrany szczególny do tego i potem dodajemy osnowy jakąkolwiek zostawmy to nazywamy osnową wiadomości z historii i historii sztuki w historii tego dzieła z historii autora może to dzieło powstało w kontrze do tego wszystkiego co autor do tej pory tworzyła, a może to, a może to dzieło wynika z tego czym się zajmowano w danej epoce, a może tego dzieła zaczęła się historia może w ogóle historia tego dzieła jest nieprawdopodobnie ważne to obraz sam w sobie nie jest ciekawy, ale po tym co on przeszedł odzyskał został został zaktualizowany itp itd poprosiłem, bo to też są bardzo fajne spotkania, a jednocześnie nie mówię o tym, zostawione samym końcu, ale to znów może pojawić w każdym innym momencie opisał dyskretnego, bo to jest chwila, kiedy osoba niewidoma niedowidząca odbierająca dyskrecji może sobie odpocząć może odpocząć, bo wtedy nie trzeba budować tej wizualizacji obrazu czy wizualizacji rzeźby w swojej głowie nie trzeba tak układać tak cegiełka po co wielce jednocześnie z drugiej strony można dopasować to wszystko co do tej pory zbudowaliśmy do tego, czego się dowiadujemy, bo jeżeli choćby była mowa tutaj już od naśladowania rzeczywistości budujemy sobie wizualizację, która naśladuje rzeczywistość się okazuje, że żadne auto przez całe swoje życie nie namalował żadnego obrazu który, który byłby nim etyczny to znaczy, że gdzieś popełniliśmy błąd NATO posłuchajmy to troszkę troszkę to drażni media tam nie wiem zwróćmy tutaj mogły utracić 10 takich niedopowiedzeń itp itd, żeby być jak najbliżej autora, a potem ty w ogóle zupy rzecz zupełnie niezwykła to wynika ze szkoleń ME prowadzi szkolenia właśnie sprawę z z różnic muzeów jak też prosiliśmy o muzeach bardzo często puszczamy audiodeskrypcji uzbieramy te dzieła, które są raczej mniej znane, żebyś było, żeby była taka możliwość 0101 . odbioru i muzealnicy, którzy słuchają tego opisu potem długo nad nim dyskutujemy potem pokazujemy ten obraz nie zdarza się, żeby ktoś powiedział, że tak sobie wyobraził no chyba, że to jest czarny Kwadrat Malewicza w nie zdarza się to absolutny jest zupełnie nieprawdopodobne niewidomi dostajemy kolejną wersję dziś na konferencji spotkałem profesora z Francji i NKW weszliśmy na zwrot do rozmowa, skąd jest wyjazd z Polski po to, wy Polacy to macie dobrze ja mówię Fronda pan profesor co ma namyśli płaci się grono liderów i mówienia prawdy, a co pan profesor ma teraz na myśli dobija się tym interesuje Moliera na język Polski przetłumaczył 7 tłumaczy w nim musi, więc nic zrobić życie sztuka wierzyć tłumaczenie tego co do tego dostajecie 7 osób tej samej sztuki nieprawdopodobne bogactwo, a my u nas WD 1 Molier i ten francuski jest nawet taki takim nie za bardzo nie ma nie ma czego domyślać my jako niewidomi tak niedowidzący otrzymujemy za każdym razem troszkę inny obraz coś innego Matejkę troszkę innego Wróblewskiego Strzemińskiego kogokolwiek ktokolwiek to jest ten plus oczywiście on co zawsze po 30 stron życia w plus powrót fascynujące co pan mówił, ale jutro w Tychach to to ja chciałbym zostać dopięta, bo w związku z tą z tym sporem warszawską białostockim pani Monice powiedział zapyta moje emocje w głosie, bo od dyskrecja to nie tylko tekst także głos lektora i się wydaje, że jeszcze w pisaniu tekstu, ale na pewno jeszcze bardziej podczas nagrywania pojawia się właśnie ten dylemat czy przedstawiać rzeczywistość emocjonalnym rzezie właśnie tylko fakty to znaczy także całkowicie neutralne głos czy właśnie zaangażować emocjonalnie i i dać z temperaturą tego jak się mówi dali wyraz emocjom, które w danej w danym dziele czy skorzy do filmowym teatralnym czy liczycie plastycznym przebojowe toczy spór nie ma przezroczystość w uroczystości da FT teatru nie ma też w ogóle ciekawe osoby niewidome teatrów tracą wzrok bardzo wiele z tych osób nigdy nie inni nie wraca z powrotem do świata jest w stanie pozbierać na samodzielność na na NATO, żeby na na tę odrobinę nie wiem odwagi zostają na zawsze w domu natomiast osoby niewidome czy nie był czy to, który stracił wzrok miałem bardzo czy bardzo dużo czytają furorę robią ostatnimi czasy audiobooki nie mnie w środowisku osób niewidomych są takie stare bardzo stare listonosza sześćdziesiątych siedemdziesiątych nagrania jeszcze przez pana Ksawerego Jasieńskiego przez Henryka Machalicy Machalica przez przez pana Zamachowskiego genialne rzeczy wtedy wtedy to było słuchana odkuć się pojawiła nowa syntetyczna, odkąd pojawił się bułki przynajmniej z tego co ja wiem osoby niewidome chętniej sięgają po tego po to, takie po takie nagrania, chociaż oczywiście jest grupa osób które, która się przyzwyczaiła audiobooków i czy słuchają nadal audiobooków już za głos Boży dotyczy też mową właśnie wzorowano emocjonalnie śmiech raczej z Wisłą raczej tak tak tak tak tak poza tym jest oczywiście szybsze itp itd nie ma w przypadku lektora zdecydowanie ma być przezroczysty lód jeżeliby się nazbyt zareagował on nie jest aktorem w filmie o grosz w ciekaw jestem za tym co pan chory na nas kolejne przykłady tylko powie, że zaczną uciekać na telefony od państwa 224444044, a teraz z tego co być może kontrowersyjny przykład z kolejnego filmu poza tym ciężko oddycha dłonią przeciera oczy usta rusza w kierunku wyłącza latarkę chodzi naprawdę mówi jego twarz przed przerwą zamieniono setki kobiet profil twarzy satyra za szybą na nasypie alabastrowe ciało z wioski kobiety to był fragment filmu o ziarno prawdy w reżyserii Borysa Lankosza to ten elektorat nie zagrywała, ale słychać było, że to nie jest neutralne na neutralne głos mnie, że nie było na tym fragmencie nie to nie bolało mnie zupełnie poważnie mówię to troszeczkę tak jest że, że niektórzy mówią to jest bardzo zła Audiodeskrypcja albo to jest bardzo dobra dyskrecja i ile zgadzam się z tym, że komuś audyt stąd też mogła bardzo podobać to takie drastyczne stwierdzenie, że to jest bardzo zła audyt skrzypce albo bardzo złe odczytanie audiodeskrypcji może nie odpowiadać, ale z drugiej strony, jeżeli do tego nie było na to nas z tego filmu wniesie nic tak kompletnie nic ja wolałbym Elektra przezroczystego, tym bardziej że tutaj jak nam w ogóle usłyszałem, że rzuca lektor niby się niby niby próbuje się w to wczuć, ale też troszkę, jakby się powstrzymywał przed past nici śmiechu ja w dodatku susza może ja mam taki nas w tej chwili chcę nie nie musi tak być nie musi tak być nie trzeba pokazywać nasze zdolności aktorskie oburza się, iż nie ma wystarczy po prostu przeczytać za to to co mi się tutaj podobało niektórzy lektorzy wchodzą i czytają ciągiem i jakaś scena została rozpisana nawet Suska są wskazówki od autora aut do tekstu od skrypty na Górze proszę czytać tak jak pojawiają się sekwencje, a następnie wszystko przez 3 przeczytane ciągiem i później jest jeszcze 345 sekund filmu jest zupełna cisza osoby niewidomej nie za bardzo wiedzą co się dzieje, bo wszystko zostało przeczytane atuty mimo wszystko o ten pan czekał to fajne to akurat fajne znowu patrzeć to miasto w stronę życie i był to rzeczywiście jest jest problemem przy opisywaniu dzieła sztuki właśnie stabilnego obrazu czy rzeźby to tego klubu nie ma natomiast w filmie dużym wzroście każde sklejki montażowe stanowi pewien problem, bo trzeba, by to właśnie zaznaczyć jakoś pauzują, a czasami nie ma na to czasu w innym w innym fragmencie tego samego filmu i wymienić bez natknąłem się na takie miejsce, gdzie jest rozmowach, które rzeczywiście dość płynnie przechodzi potem wpadki spacer nocne głównego bohatera no ale do dużych wizualnych znaków jest jasne że, gdy zmieniła się przez Senat na seks jak słuchałem tekstu od zyska przewagę i do San Remo czy po prostu uświadomić, że nie słyszeli to, że to przeskoczyło, że to jesteśmy zupełnie innej przestrzeni po głosie nie było upałów zależnie od 1 dylematy no właśnie no właśnie, bo nie było, kiedy ta z kolei wody z opcji nie ma czasu przeszłego raczej nie leczy się nie wraca do tego co było trzeba być na bieżąco trzeba być tu i teraz, bo i tak jest mnóstwo rzeczy do powiedzenia to jest straszliwy problem nieprawdopodobne niektórzy decydują się, jeżeli to jest naprawdę bardzo ważne, żeby jeszcze, zanim się do ministra na zasygnalizować będzie zmiana ceny o nasze nie pokrywa wówczas wizualizację no ale no, ale trzeba zrobić to cały czas jesteśmy na etapie próbowania gdynianie, by było, gdyby na etapie powstawania filmu reżyser scenarzysta już o tym, myśleli zapisywali wskazówki dla audio deskryptor Real i potrwa do nowych struktur MUKS tego sobie korzystać można to było konsultować ewentualnie itp itd, chociaż z UE, gdyż w rundzie nie chcę popadać w dygresje generalnie tak to tak pojawiają się tego typu problemy pojawią się dopóty problem, że potem trzeba gdzieś tam nadganiać jakoś mądrzy fajni inteligentnie zrobić tak, żeby osoba niewidoma zdecydowanie już działa w końcu niewidome niedowidzące, że są już innej scenografii winnej porze dnia winnej sytuacji w innych ludziach ulgę wszystkim innym natomiast natomiast w tym momencie nie można przerwać dialogu nie można zakładać dialogu, bo on jest nieprawdopodobnie ważne ważniejsze wraz z defensywą 224444044 pan wspomniał o szkoleniach, czyli ryby można nauczyć się do dyskrecji tak, że to jest to to jest kwestia pewnych testament tego wszystkiego ale, ale istnieje sposób, żeby zbyt nauczycielka tej umiejętności na początku na takim szkoleniu to zawsze podkreślamy, że ktoś kto, kto ukończy takie szkolenia są zwykle takie 3 dni próbowania rozmawiania testowania smakowania tej audiodeskrypcji nie wychodzi eos ktoś, kto kończy ten kurs ma po prostu, gdy zaświadczenie dyplom, jeżeli tego potrzebuje, żeby wisiał wzięła udział w konkursie to nie jest patent audio deskryptor nie może się tego nauczyć przez 3 dni niczego się nie można tam 5 słówek języka angielskiego można się nauczyć przez 3 dni, a potem trzeba próbować tak to się pan powiedział niektórzy mają łatwość niektórzy mają w ogóle łatwość posługiwania się słowem pisanym niektórzy mają z tym kompletny w mają ogromny problem genialnie opowiadają o CIT mają przełożyć swoje słowa na język pisany usztywniają w ras i zaczynają pisać mnie nieprawdopodobnie ciała trzeba próbować trzeba chcieć trzeba wierzyć, że to ma sens i trzeba próbować próbować próbować, a i nie wolno się obrażać wszystkim zadzwonił do nas pan Marek halo wita go witamy sucha mam takiej pytanie do pań do obrotu albo 3 nie warto byłoby Lachowicz chytrze Audiodeskrypcja nie jest łatwo być sztuką, bo tyle problemów tyle interpretacji i George Orwell w dobrych i Zurychu audiodeskrypcji ułożył się pojawić w UE i jednocześnie dobra ogrodu w rękę Boga tchnie prawdą drobnej zwierzyny zdobycia wiedzy o filmie wiózł ich i umiejętność interpretacji, bo 1 z hal przygotowanie audiodeskrypcji dojechały jest bardzo wg biletu, ponieważ może być sztuką dziękuję bardzo sukienka Anny ja bym chciał, żeby to była sztuka się do urn zostało zaktualizowane do sztuki troszeczkę ta Audiodeskrypcja w nauce jest traktowany jako tłumaczenie tłumaczenie interes nieetyczne bardzo jesteśmy przyzwyczajeni do tłumaczeń między językowych czy tłum, gdy są przyznawane nagrody za tłumaczenia pani jest literatem pana książki były tłumaczone pewnie pan też czasami się zastanawiał nad tym ile jest ile w tej literaturze przetłumaczony na język Polski jest jest autora ile jest tłumacza i kto jest, kto komu przynależy to miano cudu czemu przynależy miano sztuki komu przynależy miano artysty jak podrzuca tutaj szanowany za to o wielkim pisarzu Hole Cortazara, który przyjechał do Polski zobaczył tłum ludzi, których zablokował skrzyżowanie ulic, żeby się dostać na spotkanie z nim stworzone za wychodzenie z kotła, czyli klasy i powiedział podejrzliwie po hiszpańsku seniora co dotąd właściwie napisać pod moim nazwiskiem Hell i właśnie zdolny, ale rzeczywiście chce wrócić do DPS chacie było jak każdy mógł też dawny za co dziękuję ja się z listy z zetknął się teraz z czystym z tym obszarem w twórczości jednak pojąć też mieć wrażenie w pewnej chwili, że to jednak jest coś co coś ze sztuki naprawdę co najmniej tak jak to słuszne mówi właśnie przebywają com genialne tłumaczenie, że coś nadzwyczajnego robi robi czułam, żeby daleko nie szukać po to, co bardzo dzielnego zrobiła Irena Tuwim z Unii po poprzez Kubuś Puchatek jest innego, gdy są, więc tutaj mamy nowość dotąd do czynienia, a jednocześnie wyróżnia właśnie, że są zasady rzemiosła i zdziwiło mnie jako powierzył szkolenia są trzydniowe, ale różnią się potem jest, ale co to są próby na żywym organizmie, bo to trzeba napisać potem znów sprawdzić wpływ, jaki działa w praktyce zdecydowanie zbyt zależny jest tak wtedy konsultantem był silny, by w sprawdzonych widziała jak do sprawdzenia sprawdzamy i wyobraźnią, o czym się to układa czy czy wiemy, o co chodzi czy oglądając film z audiodeskrypcją mam mam świadomość że, że w każdej innej chwili wiem co się dzieje w tym filmie, a w przypadku dzieła plastycznego czy to działo się w ogóle wizualizer bywało z prawem takiej wyobraźni owo i jeszcze dorzuca do tego troszeczkę takiego warsztatu polonistycznego czy te 4 dania 4 do pełnienia z limonki czy podmiotu do dziś nie udało zgubić itp itd takie taki szczegół dziki taka absolutna podstawa natomiast ten etap w ogóle konsultacji bardzo ważne i czy nie mówi o sobie jest przypuszczam, że każda 1 osoba niewidoma, która lektura, która miałaby do tego chęci może może być powinna być wykorzystywana od pierwszy konsultant czy to w ogóle się doczytać i dla mnie bardzo ważne Probierz niewiarygodnie ważne czy też nie znudziło, w którym momencie się wyłączyłem, w którym momencie nie dam rady, że się wyłącza zaraz sam początku co się z tym tekstem bardzo się wówczas podrzucą komuś innemu i zadaj pytanie pierwsze do kiedy do, kiedy wysłuchała aż do kiedy wysłuchała nasi kiedyś, kiedy się włączyć włączyła się zadzwonił do nas pani Krystyna halo, a klub ruch mam sny to pomysł, aby był wieczór w dobry wieczór tak lubię słuchać jej z Koszalina ma mówi jednak do ręki, tym bardziej po to, by jest filologiem od 1, która nie czytam mu się czytać i muszę wam powiedzieć, że w tej chwili jest gotowa LTE nie wiem, który Piotrka, której wydana wbre w jego lektora, którego ja uwielbiam, który cudownie czytamy w ich mniej jednak redaktor RMF najwybitniejsi aktorzy i nie czytają tak jak on mi odpowiada na to mieli po jedno w tej chwili modelki, ale w jej skład, ale ich jak wyliczył jestem wielbicielką taśmy magnetofonowej Hanoi w dziejach bardziej jechały 4 w tej chwili już nie ma oczywiście taj my już to tylko audiobooki, a ich tu tylko płyty Peja, mówi że dobrze, ale jej wybór Toboł, który ich 4 lat brak brak byliby dziś od takich, ale jestem filologiem Belki od Kielc ja mogę ja wam dziękuję za wszystko dziękuję za każdy temat jeśli chodzi o filmy to już Chmielnika realizuje wieś żałuje Dejewski kamień i mam talent genialne filmy dzięki temu żyje dziękuję dobra bardzo pani dziękujemy serdecznie pozdrawiam i uzyskiwanie pozdrawiamy tutaj powiem pani pan Jerzy wspomniał tuż przed audycją o tym, że sprawdzą czy są już wkrótce do deszczowej piosenki do Casablanki itp itd no chyba nie ma chyba nie ma, a ja ja nie zdałem może gdzieś tam się pojawiła może był zorganizowany jakiś jakiś pokaz takie oczywiście znam pana Kiss i czytane przez niego książki, dopóki nie sięgałem po po e-booki, dopóki nie sięgałem po po komputer to też słuchają w ten sposób owoce trzeba rzeczywiście czyta się człowiek już nasiąknie literaturą na to nie da rady, by stworzyć wprost nie da niektórzy lubią poezję, ale skoro już mowa o klasyce to posłuchajmy jeszcze 1 przykładu filmu, który tym razem tak naprawdę mają już sporo dlatego jest 1 z głośniejszych polskich filmów na taką scenę chyba dość oczywista i liczyć wstęp na zawód finansów małych i NKW dali się jak wznoszą poza mównicą na scenie Bayerowi ufa mu przypomnę, że goście nasłuchiwanie dziś pan Robert Więckowski rozmawiamy audiodeskrypcji, a ten fragment potopu w tym segmencie uderzyło mnie, że w opisie sceny jest czas przeszły, czyli tak jak pan możliwość niezgodnie z związał się ze sztuką to zresztą obydwa te zdania, które lektorka przestała cytaty to są zdania, które sam Sienkiewicz tylko prawdę mówiąc rozmaitych akapitów 1 stronie, ale to chyba 3 akapity pogodzeni są musi się o tym, powiedzieć, że szczególnie to robienie szablą z zapachniało i tak panem Henrykiem Sienkiewiczem zdecydowanie tak tak dopisał destrukcyjnego jak co zakwestionował wszystko, by zmieniać straszniejsze, bo bez względu na to oczywiście potop jest napisane już nie pamiętam z psami w czasie przeszłym to aktor związany w czasie przeszłym w przypadku, kiedy oglądamy film jesteśmy tu i teraz jesteśmy w tym kinie z tym filmem z tym Kmicica z tym panem Wołodyjowskim no to musi być czas teraźniejszy musi być czas teraźniejszy nie mamy retrospekcji mamy mamy mamy chwilę bieżącą tak zastanawiam się, bo przy domyślam się, że tutaj nikt mi przyświecała taka myśl twórcy audiodeskrypcji skoro to już raz wachmistrz Henryk napisał lato nie będziemy się wspomina z Wisły Henryk Juszczyk jestem tylko z rolnictwem nieuwzględnienie, robiąc Script no właśnie no właśnie no może nie ścigajmy był sobie taki pomysł, żeby napisać 13 zbóż Kowcun audiodeskrypcji do pana Tadeusza i dziewczyny pomyślały i porzucił momentalnie no bo nie, bo nie dzwonię w nie o to chodzi nie o to chodzi o dług byłby to fajny eksperyment powstała Audiodeskrypcja w cudzysłowie pijacka do stanu Jerzy Pilch pod mocnym aniołem spod własnego pod mocowanie do filmu Wojciecha Smarzowskiego bardzo fajne no no no bardzo fajna, ale niektórzy powiedzieli, że nie rzec, że za twarda, że jednak zupełnie inaczej to coś zupełnie nieprawdopodobne oglądamy najtrudniejsze sceny z Audiodeskrypcja do róże teraz powstała dyskusja do Wołynia tej jeszcze nie słyszałem prawdę mówiąc była do do do właśnie do pod mocnym aniołem i mimo wszystko, mimo że ten wzrok jest takim naszym absolutnie najważniejszym zmysłem dużo łatwiej jest nam przejść do porządku dziennego nad nad scenami drastycznymi ad 3 scenami odrażającymi dużo łatwiej niż w momencie, kiedy ktoś to nam zredukowana z 2 i zasoby IT są trudne to są w ogóle to dla psychologów do do zbadania nie może nie dla nie dla tłumaczy przy niej dla dni dla osób, które zajmują się audiodeskrypcją swift naukowo natomiast to jest natomiast są wulgarni ciekawe rzeczy tutaj tu i teraz czas teraźniejszy bardzo bym poprosił w zarządzaniu oraz pani Elżbieta halo halo w celach w co kochamy Anglicy zajęli Norwegowie nie widział go widziałam bardzo bardzo podziękować fundacji kultury bez barier to jednak wielkich działalność tej fundacji ja jestem w miarę na bieżąco w tym co się dzieje, zwłaszcza w filmach Boyle ich jeszcze parę zdań, o ile byłaby na filmie bogowie zachowali wideo z chemii ADM były audiodeskrypcją zdegradowani przez słuchawkę i odpadli z widzami powiedziały, że dzięki audiodeskrypcji kierować się na filmie zwiększenie liczby zobaczyłby audiodeskrypcji dzieł nie zwróciłyby uwagi na innych rzeczy, na które miliarder chętnie wróciłby to była uwaga od długiego bardzo interesujące jest to gest jest to, że to bardzo pani dziękujemy to jest trochę tak jak studni 1 z halami moneta i jak z tym nic nie wegański, że jednak lodówkę to czasami potrafi wskazać coś obija się obserwuje ekran to też zwraca uwagę na rozmaite elementy i to właśnie Autodesk to jakby decyduje zaraz co jest elementem najważniejsza to bez ryzyka tak dysk twardy decydujący pozwolić podziękować za za te podziękowania dla fundacji kultury bez barier Ania też słuchaj też na pewno jest uradowany bardzo dziękujemy audio deskryptor tworzenia audiodeskrypcji do filmu on też tak przeciętnie 2 tygodnie 2 tygodnie oglądania w kółko tego samego filmu 1,52 godzinnego czasami wystarczy czasami czasu jest za mało czasami pójdzie szybciej to jest naprawdę bardzo dokładne studiowanie tego wszystkiego co się dzieje na ekranie no i studiowanie każdej klatki przy czym błędem jest absolutnym błędem jest pisanie audiodeskrypcji klatka po klatce, bo to co się dzieje na tej klatce my w tej konkretnej kalkulacji cen na te na tej na tej kałuże musi być powiązane z tym co było wcześniej co będzie potem musimy wiedzieć niekoniecznie wszystkie szczegóły, nawet jeżeli nam się wydają najważniejsze w tym momencie dla tej daty wizualizacji będą najważniejsze z perspektywy audiodeskrypcji i się też bardzo ostrożnie używać języka nieprawdopodobnie ostrożnie żeby, żeby nie nie wpuścić odbiorcy jakiś zupełnie inne pole semantyczne natomiast tak widać więcej widzieli więcej ja mam takie swoje ulubione jest też znany pewnie filmy Volver Almodóvar Almodóvara w i taka scena jak Penelopa wraca do Penelope Cruz wraca do do domu córka zabiła męża i elastyczna sprzątać tę krew i to była dyskrecja pisana na podstawie innych scenariuszy albo do Waryńskiego Bond opublikował pozwoli na to, żeby to, żeby tego używać i rzuca papier rzuca papierowe ręczniki na okres dopiero potem zacznie nimi sprzątać i ręczniki nasiąkają nasiąkają w na czerwony kolor oczywiście nasiąkają koronkowa bielizna nieprawdopodobne pola się otwierają tylko przedwcześnie zauważy nikt nie zauważył i dopiero ludzie, widząc ludzi, którzy razem z nami oglądali to rewolwer wróciliśmy z po pokazie do tej sceny mieliśmy taką możliwość zaczęła się dyskusja czy to jest koronka czy niska ranga, jeżeli jest koronka taka koronka czerwone co oznacza jak ja w ogóle ja w ogóle nasze ma do tego wszystkiego, o czym opowiada radny ten film z powodu zabójstwa itp itd to są takie są takie przebłyski piękna tak w ale tak jak słucham bardzo orientuje się, że jesteśmy w Polsce od praktycznie 1011 lat tak, żebyśmy liczą jeszcze na etapie są poszukiwani to się, że co to jest technika sztuka rzemiosło, które się rozwija po polsku dopiero jak jest często jesteśmy co jest na etapie prób błędów to są tylko próbuje błędy pojedynczych kobiet, skąd dystrybutorów, aby generalnie wiemy jak to robić radni to wiemy jak to robić wiem, że trzeba próbować cały czas ja nie wiem czy gdziekolwiek hobbystów jest już na tyle okrzepła żeby, żeby można było pogodzić się tam wiedzą już wszystko zapewnienie, że zapewnienie, bo to jest taka praca z Rosji dziś czułym materiałem za każdym razem coś innego się zobaczy oraz na tacy to, o czym powiedziałem każda dyskusja będzie subiektywna będzie naprawdę przy całym obiektywizmie będzie subiektywna podane audio deskryptor mama inne przyzwyczajenia językowe dzieło sztuki tekst kultury muszę podawali mu się nie podoba mam mało więcej czasu i dobrze się czuje źle się czuje IT i w ogóle i w ogóle mnóstwo różnych rzeczy i to zawsze będą próby, a w końcu przychodzi taki dar dla in, kiedy trzeba oddać się tak samo dyskrecji i wtedy powstaje taka wersja 11 w najlepsze nie wiadomo nic mu nie było tego po to, tempo nie pojawią się takie pytanie też telefonów co z tą bardzo dziękuję państwu do telefonu, który byłej izbie za to, że to pytanie padło, ale ja bym z tego śmiać się zabrać, bo w 2 leżał sobie, że taki słuchać się zdarzyć, choć może się pojawić który, który powie tak zaraz, a może po prostu kino czy galeria malarstwa, jakkolwiek to dramatycznie zabrzmi dla osób słabowidzących lub niewidomych jak po co by jak one odpowiedzią na tak jednak takie pytanie czy to jest tak przekraczanie czegoś co mi w co być może da, bo świat taki jest po prostu Club no pewnie nie jest nie żartuje skoro osoby niewidome niedowidzące idą do galerii idą do kina i chcą oglądać te firmy chcą oglądać obrazy to pewnie jest, a ponieważ mamy już jakieś narzędzie mamy pomysł na to w jaki sposób starać się przynajmniej kompensować skutki niepełnosprawności to dlaczego tego nie robić to z kolei nie kosztuje tak bardzo dużo przeciętny budżet polskiego filmu on to jest 20  000 000 zł chyba tak mniej więcej w powstaniu warszawskim kosztował chyba 25  000 000 rocznie pamiętam obława na 15 z rządem nie chce niestety wprowadzać błędy, gdyby na etapie produkcji opatrzyć ten film wszystkim wszystkimi ścieżkami dostępu i zrobić to na takim pełnym da na najwyższym możliwym poziomie najdrożsi audio deskryptor, że najlepsi lektorzy najdroższe studia najlepsi montażyści itp itd to na wszystko się wydać 10  000 zł żali się wydać 10  000 zł żydowscy w relacji do 20  000 000 kiedyś tam 1 reżyser powiedział, bo spotkamy się też takimi środowiskami powiedział 10  000, dlaczego o tym nie wiedziałam, że ja wam powiem tak zupełnie szczerze, jakie zgubił taką fakturę na planie filmowym się tak za bardzo nie przejmuje się jako jakoś to będzie tak to kosztuje 10  000 zł tylko brakuje cały czas świadomość bardzo dużo osób nie wie o tym, że można nie myśli o tym jak dopóki widziałem absolutnie nie zastanawiam się nad tym w jaki sposób osoby winne niewidomy niedowidzące oglądają filmy spektakle teatralne czytają książki przechodzą do muzeum czy nie chodzą do muzeum to była taka wiedział oczywiście, że to osoby istnieją na świecie żony mają swoje pewne potrzeby zastanawiam się pewnie bardziej na tym co one jak one mogą zarabiać nażycie itp itd w jaki sposób na sobie gadają nie wiem wrzątku do do szklanki ale, ale jednak ta kultura, który cały czas piramida potrzeb starała się kłania się z bardzo wysoką to bardzo bardzo bardzo wysoko i my ludzie po prostu się nad tym zastanawiają wystarczy troszeczkę tej świadomości będzie ta świadomość i dlatego bardzo dziękuję za ten program no bo no, bo no, bo on jesteśmy na początku cały czas to już jest troszeczkę troszkę już tych tekstów polskich krewnych powstała jesteśmy jeszcze cały czas na początku, ale co sądzi pan, że potrzebne są jakieś rozwiązania na poziomie przepisów państwowych to jest raczej kwestia taka, żeby wytworzył się wytworzyła taka presja opinii publicznej to jest potrzebne po prostu i toby i to dostawcy jako drugi pięknie było, gdyby ludzie po prostu wiedzieli, że jest, że sumienie ludzi, którzy na to czekają tak po prostu, żeby to z tego bicia serca wynikało natomiast od paru już lat środowiska pracujące na rzecz osób z niepełnosprawnością wzroku czy niepełnosprawnością słuchu twórca audiodeskrypcji twórcy napisów dla niesłyszących apelują o to, żeby wprowadzić twarde zapisy, bo jak będzie przepis to naprawdę nie kosztuje tak bardzo dużo jak będzie przepis będzie realizacja, dopóki nie będzie przepisu to, nawet jeżeli serducho bije fani, a nie ma wiedzy NATO NATO no to znowu jakiś tam kolejny ważny film mnie nie i zostanie opatrzony tutaj zaczęliśmy od od bogów prawda duży metalowy rower zajrzeliśmy do wszedł ten film na ekrany zaczął być bardzo mocno oglądany zaczął być komentowany i tutaj środowisk osób niesłyszących buch podniosły wielkie larum, ale my chcemy obejrzeć ten film to jest ciekawe tematy głusi nie znają kina polskiego boksu na Polski nie trafia do polskich kin z polskimi napisami w po co natomiast jest grupa osób które, która w związku z tym traci no i oni podnieśli wielkie larum znalazły się pieniądze powstała wówczas już też powstała od skucia został szybko zorganizowany jakiś tam pokazy w kinie kultura tutaj w Warszawie, a potem została dołączona do do płyty DVD dzięki temu jest fajnie fajnie w bardzo bardzo dziękuję, że rozmowy odciąży Honeywell kolejny temat może ona kiedyś Han naszym gościem był ekspert od audiodeskrypcji Robert Więckowski dziękuję bardzo dziękuję nie jestem ekspertem odbiorca dziękuję panie prezydencie z PSL, trzymając się tematów filmowych to będzie muzyka Wojciecha Kilara z filmu Krzysztofa Zanussiego bilans kwartalny kłania się w imieniu wydawcy nasłuchiwanie Mitta strzeleckiego realizatora Jacka Kozłowskiego i własny mówił
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA