REKLAMA

Anna Giza o narodowym detoksie (powtórka)

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2017-04-03 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Wiktor Osiatyński witam w kolejnej audycji zrozumieć świat naszym gościem jest pani prof. Anna Giza-Poleszczuk dobry wieczór pani dobry wieczór państwu witam panią i pani profesor Giza-Poleszczuk jest socjologiem z prorektor koło ds. rozwoju polityki finansowej Uniwersytetu Warszawskiego jest autorką wielu książek m. in . w rodzinach system społeczny wcześniej przemiany więzi społecznych strategii system Polacy w obliczu zmiany społecznej Cyganie Polacy Rozwiń » w Mławie konflikt etniczny te społeczne to już było 20 parę lat temu na jej 2 lata temu pani wraz z kół pracownikami napisała książkę gabinet luster o kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym tak to jest pani, że ta książka mną wstrząsnęła teraz tym, dlaczego w, bo ja myślałem, że w Polska jest w państwach społeczeństwem podzielonym, że jesteśmy właściwie do niczego się nie mamy do siebie zaufania, że właściwie jesteśmy zawistni i jest, że jesteśmy niechętni wobec innych i t d . a z pani książki może się mylę, ale wywnioskowałem, że może wcale tak nie jest tylko może to jest obraz, który dostajemy sami, którzy dostajemy, który dostajemy z mediów i życia politycznego i który w, których w, jakim sensie uwierzyliśmy w Kętach Tatarzy jest to tylko obraz to jest sople Salej i my bardziej są powielane i powtarzany, tym bardziej twardnieje i rzeczywiście może się zamienić w pewnym momencie w lustro czyli, jeżeli działamy jak gdyby jak, gdybyśmy byli niechętni vis-a-vis i t d. to stajemy się niechętnie z nich zawistni Ocha absolutnie proszę zwrócić uwagę, że jeżeli zaczynamy wierzyć, że Polacy sobie nie ufają to w nie podejmujemy działań, które się opiewają na zaufaniu czy to da się na podstawie pani badań ani współpracowników wiemy czy Polacy sobie ufają ci nie ufają czy wiemy tylko, że obraz Polaków jest tak, jakbyśmy sobie nie ufali czy te badania pokazały te rzeczywistości tylko aż o odbicie w krzywym zwierciadle pokazały bardzo dużo rzeczywistości może może powiem tak, że tym co stoi za owym gabinetem luster to są nieuprawniona generalizacja po pierwsze, może ja zacznę od tych nieuprawnionych generalizacji, ponieważ są też staram się pokaz nie przeraża zaraz pani powie do mnie i nieuprawniona generalizacja co pisze, że generalizacji czym jest najpier w jeszcze gabinet luster od tego zacznijmy razem to jest to jest bardzo piękna zresztą metafor gabinet luster jest zestawem różnego rodzaju opowieści o nas samych, które napotykamy w swoim życiu nawet powiedziałabym od dzieciństwa i które stają się, jeżeli nie wierzymy, że trochę nie mamy wyboru, które stają się obnaża akcją, która zaczyna zarządzać naszym życiem to 1 z tych rzeczy bardzo dobrze opisane w psychologii tak pod nazwą procesu etykietowania, kiedy komuś powtarzamy od dzieciństwa n p . że się do niczego nie nadaje, że niczego nie osiągnie i że jest za mało zdolny, żeby się uczyć to może dziecko w pewnym momencie się poddać się, że oczywiście zacząć być taki, jakby to wszystko była prawda problem polega na tym czy jesteśmy wystarczająco uzbrojeni, żeby z tymi obrazami dyskutować, a inne obrazy tez medialne show medialny weźmy odjeżdża, lecz publicystyczne od innych ludzi ja bym powiedziała w najmniejszym stopniu dlatego, które mają siłę zasnął albo autorytet siły i autorytet właśnie tak i dlatego one są takie niebezpieczne, bo bardzo trudno jest im się przeciwstawić powiedzieć, ale ja niczego takiego nie widzę tu zacytuję panią Monikę w wyniku tych zmian przestrzeń jest plan przekazywania wiedzy zmian technologii wiedzy technologii komunikacji w wyniku tych zmian w przestrzeń dyskursu publicznego zaczyna coraz bardziej przypominać gabinet krzywych luster, w którym jednostki są konfrontowane z odbiciami konkurujących ze sobą obrazów przy czym każdy z tych obrazów jest wykształcony, a zarazem każdy rości sobie pretensje do bycia tym jedynie prawdziwym i to właśnie wiedza o tym, zniekształcenia zaczyna być podstawowym elementem wiedzy wspólnej, czyli to są rzeczywiście krzywe zwierciadła jedno to jest telewizyjne buduje też parlamentarne trzecie jakaś Gazeta z magazynu absolutną szkoła autorytet i każdy najważniejsze w tym dla mnie każdy jest przekonany, że jest prawdziwym jest absolutnie prawdziwe tak też oni też nieuprawnione generalne są ocenie uprawniona generalizacja i tak konie uprawniona generalizacja np. jest to teza, że Polacy sobie nie ufają ponieważ, kiedy się temu przyjrzymy to bardzo widać dokładnie, że pod pewnymi względami sobie ufają pod pewnymi mnie 1 Fojut drugim nie ustają w i powiedzieć, że po prostu w ogóle sobie nie ufają jest właśnie dokładnie nie uprawiała generalizacji jak popatrzymy sobie nawet na listę instytucji, które się cieszą zaufaniem to okazuje się, że królujące od wielu lat na liście wielką orkiestrą Świątecznej pomocy cieszy się zaufaniem niemalże diewięćdziesięciu procentową ulgę diewięćdziesięciu procent Polaków, więc to nie jest tak, że Polacy niczemu nikomu nie ufają natomiast im bardziej to powtarzamy im bardziej w dodatku lokujemy to w sferze naszego kodu genetycznego i kulturowego, tym bardziej staje się to rzeczą wobec, których jesteśmy bezradni bezsilni zawsze powie nam dach ośrodka Piński diagnozie społecznej Marka z jakichś badań wychodzi też tak, że o braku zaufania społecznego są nie to jest jedno elitarne on też prowadzi badania takie to pytanie, którego on używa to brzmi mniej więcej tak czy pana pani zdaniem ludziom na ogół można ufać czy też nie dość nigdy nie dość ostrożności no to pytanie można odpowiedzieć tak albo nie to jest niezwykle wątła post podstawa, żeby wypowiadać się o zaufaniu społecznym w sondażach, których panie obwieszone są tak z ust robione, że można i tak tylko tak lub dniach i ten, który ten sondaż zrobił wie, czego chce wie, jakie odpowiedzi w terrariach analiza sondaży publikowanych w prasie na przestrzeni całego roku bardzo dokładnie to pokazuje, że nawet zaczyna 2000 ósmy rok frajdą był 2 jedno + 0 aktor, gdy to jest styl nawet taki rodzaj je użyję takiego może dostać się ryzykownego terminu badania opinii społecznej tak, bo to jest kwestia taka, że n p . bardzo długo powtarzamy w przestrzeni publicznej określenie jedni mówią o okrągły stół to była zmowa elit drudzy mówią to była umowa społeczna, jeżeli te 2 pytania są na to z notowaniem wołanie diet było tak dużo więcej nie możemy powiedzieć inaczej tak jakby w momencie, kiedy zadamy to pytanie to ta opinia jest uprawna w tym sensie, że można teraz powiedzieć to Polacy tak myślą oni wcale tak nie myślał, ponieważ ludzie w ogóle nie myśleli o okrągłym stole w tych kategoriach prawdopodobnie myśleli inaczej to było bardzo różne wszystkie te grupy te elektoraty one Soły agregatem czysto statystycznym zresztą jak popatrzymy sobie nawet w danych, które są zawsze dołączane do komunikatów co bossów to, więc widzimy, że to jest pewne kontinuum prawda, że np. jakie są opinie na temat nie wiem kościoła no to ci najmłodsi, którzy mają poniżej 19 lat no to powiedzmy 13 % co się uważa po tym, 15 potem coś tam i rzeczywiście jak porównamy skrajne kategoria tych 19 latków z 70 latkami to wtedy ujawnia się różnica iluś tam procent, ale to nie jest tak, że to są jakieś 2 skrajne grupy i możemy powiedzieć młodzi uważają tak starzy uważają inaczej jest też nieuprawniony, ponieważ wszystkie te rozkłady są właśnie rozkładami one mają charakter statystycznej za nimi niekoniecznie musi stać jakąkolwiek społeczną rzeczywistość PSL powiedziała pani chwilę temu, że pod pewnym względem ludzie sobie ufają pod pewnym nie 1 ufają innym nie liczy ja mogę teraz w dużej mierze w oparciu o moje notatki z pani książki coś spróbować generalizować wiek wiedzą, że to może nieuprawniona generalizacja, że ludzie w Polsce może też wielu innych krajach bardziej ufają swojemu bliskiemu, czyli rodzinne później osobom znanym osobiście, w czym większy dystans tym mniejsze też zaufanie czy jakby pani przed chwilą podział większa ostrożność z kolei w sprawach dotyczących życia osobistego, więc ludzkiego ufają bardziej sprawach, które są też odległe, czyli sprawach publicznych i t d . czy to byłoby uprawnione są już nie tak jak i aby je i to też, że to pokazują teorie społeczne tak czy nie mówi już o poważnych naukowych opracowaniach i one mówią tak, że po pierwsze, zaufanie nie jest jakoś w ich drogi Stone jakąś wrodzoną rzeczą, którą my mamy w sobie, którą łódkę, której ilość określa kod genetyczny to jest tak, że my się uczymy ufać albo nie ufać tak, że zaufanie jest tym co wyrasta z naszego doświadczenia jak popatrzymy sobie na wyniki zaufanie mieszka w stanach Zjednoczonych, a tego uogólnione go tzw. zaufania to widać, że one są najniższe w tekstach czarnych prawda, dlaczego dlatego, że tam ludzie aktywnie uczą się, że nie można ufać innymi słowy zawsze miasto jest więcej mniej prawa i porządku większa przestępczość i więcej ryzyka tam, gdzie mogą komuś obrabować ukraść czy pobić tam zaufanie z natury rzeczy jest mi absolutnie tak teraz jak popatrzymy sobie na te kraje, które mają najwyższy wskaźnik uogólnionego zaufania dań Dalin Myślenice w Ardenach, ale to nie tylko jest także tam jest ten porządek, w którym pan wspomniał, ale w dodatku tam ludzi stać na ponoszenie ryzyka to znaczy chcę powiedzieć, że jak jestem bogata atomowych zaryzykować pożyczyć komuś 100 zł nie wiedząc czy mi oddać czy nie, ale jeżeli jestem bardzo biedna to tego ryzyka nie poniosę, czyli zaufanie to jest nie tylko doświadczenie, ale to jest również możliwość ponoszenia ryzyka tak, czyli zaufaniem takim może się wiązać to, że dania społeczeństwem, gdzie zdecydowana większość ludzi chce podniesienia podatków, bo mają takie zaufanie do państwa, że państwo lub na rzecz ta pożytecznego z tymi pieniędzmi absolutnie tak i teraz, gdy tak jak Lech też w tej książce patrzymy na sposób w jaki przedstawiane są instytucje publiczne w mediach to oczywiście to jest sposób bardzo negatywnej bardzo jednostronny co wynika z natury medium aktywizują ma być taniej sile dobra wiadomość, że z wiadomościami z rodziny, ale do morza teraz ja rozmawiam z moją mamą, która mnie nie byle czym ma swoje lata w bardzo rzadko wychodzi z domu i dla nich tym oknem na świat jest telewizor taki on mi mówi Ania to może nawet dobrze, że już nie mogę chodzić, bo świat się zrobił straszny i wszędzie jest pełno przemocy i wszystkiego i to jest właśnie to niebezpieczeństwo którymi cały czas mówię, bo chciał powiedzieć co napisałam w międzyczasie takiej inny tekst o społecznej odpowiedzialności nauk społecznych szczególnie socjologii, ponieważ my nie możemy udawać głupich lub głupich i udawać, że to co my opowiadamy o naszym społeczeństwie pozostaje kompletnie bez znaczenia muszę panu powiedzieć, że jak wybuchła afera Amber Gold i widziałam publicystów, a także ekspertów, którzy mówili nam wizji fonii gdziekolwiek, że ludzie byli zachłanni sami są sobie winni to ja nie mogę się z tym zgodzić, bo podaż akcji lub w Polsce przejść na Polski grunt tych, którzy obwiniają ludzi, którzy brali kredyty we Lwowie, ale przecież im musiano taki kredyt na OZE w złotówkach nie dostaną, bo bank chciał zarobić dokładnie, tak więc ich, więc to jest taki wredny powiedziała, gdy prawda, że państwo wyrzeka się coraz większym stopniu swojej odpowiedzialności za kształtowanie godnej zaufania infrastruktury i za pilnowanie wiarygodności instytucji, przerzucając całą odpowiedzialność na ludzi, którzy niekoniecznie mają takie kompetencje nie potrafią ocenić wiarygodność banku ani nie wiemy kogoś, kto mi proponuje pożyczkę Jakusz mikro pożyczkę kolejne, ale w książce pani potrafiła ocenić wiarygodność sondaży pani to jest bardzo ciekawe to co pani ani współpracownicy zauważają, że nasz po pierwsze, że sondaże sam sposób zadawania pytań potrzeba jest uzależniona od ideologii gazet, kiedy pani badała rzecz pospolitą gazetę wyborczą o trudnych, a po drugie, że sondaże z natury rzeczy wyodrębnia różnice i w efekcie dzielą społeczeństwo czy nie jest także sondaże media gazety ten rów zaczęły wykopywać z Polski społeczeństwach jest ulegamy polityce pogłębili poszerzyli absolutnie tak jestem o tym, bardzo głęboko przekonana co więcej z naszych badań, które są w tych właśnie jakościowe, ponieważ jak najbardziej wierzy w to, żeby usiąść popatrzeć komuś w oczy i z nim po prostu porozmawiać wynika, że w tym życiu takim codziennym rodzinnym ludzie potrafią dyskutować ze sobą i potrafił akceptować różnice między sobą, że w zasadzie i to aż media już wie o mediach już nie, bo oczywiście to jest także osoba, która nie skoczy do oczu komuś drugiemu nie jest medialna, a także to bardzo trudne jest to, aby pokazywać ludzie sobie zdają z tego sprawy przecież w naszych badaniach, gdzie pokazywaliśmy właśnie różne teksty i t d. ludzie mówili my wiemy, że oni nas do siebie dopuszczają w Targ my wiemy, że oni robią taką robotę, żeby właśnie ją komuś wskoczył do oczu, bo im nie zależy na tym czy do wyborów pójdzie 40 % 80 %, bo wynik będzie tak ważny, a poszukiwania czas cytuje pani z danych jest podsumowaniem tego, że odnosi się wrażenie, że Polska składa się z 2 polskich, że te różnice są wyodrębniane nie tylko z w sondażach, ale w opracowaniach i komentarzach dotyczących wyników sondaży pani pisze cytuje oprócz kierowania 2 opozycyjnych w istocie rzeczy Group konstrukcja powołująca do życia 2 Polski ma również inną paradoksalną konsekwencje Otóż przesłania pozostającą w środku większość, która staje się czarną materią, a dokładnie tak jest, ponieważ jak się skupimy i weźmiemy sobie młody historyk i dramatyzm ujemne różnice w ich odpowiedziach to nie jest ani nie są m. in. wieku są też absolutnie, których jest 60 % ich nie widać, bo oni są właśnie pomiędzy, a to oni stanowią nazwijmy to z braku lepszego słowa Main Stream tak czyni ten główny nurt myślenia główny nurt życia społecznego i to jest tak myślę, że strasznie bym się tu bez przerwy powtarzać, że właśnie ten dyskurs o nas samych jacy jesteśmy beznadziejni podzieleni nieżyczliwi i t d . że ten dyskurs 1 daje alibi, bo jakże łatwo jest wtedy byliśmy w tym kraju to już nic nie da zrobić z tym społeczeństwem to ja po prostu się absolutnie nie dogadam, więc 1 daje alibi proszę zwrócić uwagę ten zwrot ten kraj to społeczeństwo już tak wszedł do obiegu ja dostaję piany jak to słyszy, bo to wy to wyrażenie pokazuje właśnie ten dystans taki prawdą, że oto ja jestem tu i jestem dobra jestem to porządna, ale ich kraju, że brak ofert zdradza Bolek oraz zwrot po prostu ujawnić nie mogę zrobić, więc mogę się zająć swoimi prawami Peryklesa czy jest pani badań wynika to albo klik klik kacu pani badań jest, że w Polsce jest więcej porozumienia wokół ważnych rzeczy niż nieporozumienia właśnie w tej czarnej materii tak to niech pani wymyśli w połowie albo od dzisiaj albo kiedyś jak to wydobyć jak zasypać ten rów ten rów rośnie i właśnie polityka go powiększa i wraz z tym jak polityka powiększa to znowu media powiększają ich pani da radę ludziom ze społeczeństwa obywatelskiego takim Dalkia, którzy chcieliby oddać energię po to, żeby, żeby pokazać te te podobieństwa, żeby ten rów zasypać jak to zrobić to co jest 1 z moich licznych obsesja a gdy naprawdę próbowałam myśleć o tym, wiele różnych sposobów, bo oczywiście jak pan rozumie paradoks polega na tym, że media w tym miejscu zainteresowanych panu opowiem anegdotę zrobiłam ze swoimi studentami badania i to nawet było ono ilościowy mady skłonnością młodych ludzi do angażowania się w działania społeczne i wyszedł nam kompletnie inny wynik niż ten, który się zaś rytualnie tak sondażu dla młodych licealistów w Warszawie wyszedł nam wynik, który kompletnie były inne niż to, że w ogóle tam mole, by ją, że tam się w chacie, a już w toaletach w ogóle cały ten dyskurs o tej okropnej młodzieży i nie będą już litościwie mówiła, jaka to była Gazeta, ale każą wysiąść na pierwszy zainteresowała potem pani do mnie zadzwoniła dziennikarka i powiedziałam, że one nie rozumie, dlaczego nam wyszedł taki kompletnie inny wynik zaraz powie, dlaczego w pamięć powiedziałam, dlaczego w rejonach po jakimś czasie zadzwoniła i powiedziała, że pokazała ekspertom moje wyniki oni powiedzieli, że to nonsens, więc jakby, jeżeli chcemy te różnice zasypać to musimy pamiętać o tym, że trzeba się przebić przez stereotypy, które stały się już w tej chwili w akcję matami boja też zwracam uwagę na to w swoim tekście moi współpracownicy też, że dzisiaj już nikt tych wszystkich cech nie formułuje jako hipotez tylko mówi obywatel jak wiadomo w Polaku mały Polacy z tą swoją nie życzliwość uczyli słucha słyszy pan to prawda, że to już nie jest nie jest rzeczą, której możemy dyskutować to nie jest hipoteza my już to wszyscy wiemy jest w tym dyskursie taki właśnie ukryte założenie, że to jest udzielana wiedzą, że co do tego się zgadzamy i teraz już tylko nam pozostaje albo Hamlet Zobacz albo się dystansować albo coś robić, więc dla mnie pierwszą i podstawowym pytaniem jest pytanie o kanał artykulacji w la wszystkich tych ludzi, których jest bardzo bardzo dużo, o których my oboje znamy, bo jeździmy po Polsce spotykamy mogą organizacje pozarządowe koła gospodyń wiejskich wszystkie ludowe zespoły sportowe i specjalnie wymieniam nawet stary trzeci sektor obecnie jest masa wspaniałych ludzi Targ, którzy gotują wiejskim dzieciakom zupę i potem robił im za wodę i robił jeszcze różne inne rzeczy te spełniały te są jak znaleźć takich Anna pachną jak znaleźć taki kanał nie będzie to telewizja publiczna dzisiaj tak nie będzie to telewizja prywatna, bo tam reklamy no oczywiście jak znaleźć taki sam w pewnym momencie myślałem o internecie, ale oczywiście jak polaryzuje internet polaryzuje są hejterzy, których można wynająć ten dach potem myślałam sobie o tym i w dalszym ciągu myślę, że to wcale nie jest zły pomysł, że mogłoby zrobić uczelnie jak kiedyś do nazywała się na własny rachunek Narodowym detoks przepraszam ale, ale to takie wyrażenie prawda, bo tak naprawdę trzeba też ludzi ośmielić się zaraz do tego wrócę nawet próbowałam namówić wtedy wielkiego wielkiego rytm telefony od telefonii komórkowej naprawdę takiego dominującego na rynku wtedy to to było parę lat temu z Pawłem Łukasik Kielc za Akademię rozwoju Filantropii mu też się ten pomysł bardzo spodobał, ponieważ tak naprawdę my potrzebujemy takiego takiej akcji, dlaczego o tym, mówię, dlatego że ludzie zostali upokorzeni inni prawda u pokornie w tym znaczeniu może ożenić ukochanych w ogóle nie organizował tak, choć nie ma auta oraz niekonieczna także o pozostawieniu poleciałam do 60 % to co ja tutaj zresztą to jesteś ten dyskurs prawda, że jakiś człowiek powinien, ale n p . coś tam to ktoś mówi co ty możesz wiedzieć ekonomii w liczbach modele ekonometryczne prawda co tam prawda, więc jak brak reakcji rząd korzeni to jednak też dodać, że ta co tam grać my wiemy, że winni myśmy z moim zespołem naprawdę kochanymi cudownym FR zrobili po prostu wyimki z takich prawdziwych tekstów publicystycznych cytatami, które właśnie u nas mówił i to była taka praca warsztatowa jeździliśmy po Polsce i te karteczki się rozkładało ludzi czytali, bo myśmy chcieli zobaczyć jak oni się do tego odniosą uczą oni w tym siebie rozpoznają jak oni na to zareagują w i nigdy nie zapomnę ciągle o nim mówię takiego starszego pana, który wyjął okulary założył tafty karteczki poczytała potem zdjęła okulary Westovii powiedział o nim na Wiśle obserwują pani profesor czy to nie byłoby np. pani mówi o tym, kanale artykulacja czy to nie byłoby zadanie, a kodu, który nie jest partią, w którym nie jest ruchem, który jest wspaniałą mobilizacja ludzi do obrony pełnej wartości czy np. kod nie mógłby być kanałem szukającym tego co wspólne tego co pozytywne też na to za późno to myślę, że jest ona go za późno, ponieważ on wszedł w tej rzeki, jeżeli mogę tak powiedzieć prawda w natomiast ja myślałam o tym, że zrobiły to uczelnie i zaraz opowiem o swoim pomyśle, bo dla Pomorza po chwili przerwy w ich zrozumieć świat Wiktor Osiatyński rozmawia w TOK FM witam państwa ponownie Wiktor Osiatyński rozmawiał z panią prof. Anna Giza-Poleszczuk rozmawiamy o sondażach o w gabinecie luster, czyli krzywym zwierciadle, w którym widzimy samych siebie nie widzimy siebie takimi, jakimi jesteśmy, a przed chwilą o tym jak można byłoby znaleźć kanał artykulacji dla tego co jest wspólne większości Polaków pani mówi, że ma pani jakiś powiedziała pani ma pani jakiś pomysł tak mam taki pomysł, który Narodowego do taksówki Narodowego detoks, bo musimy zacząć od tego, żeby ludzie odważyli się uwierzyć, że to nie jest tak w jakim się mówi, ponieważ w tej chwili to żyjemy trochę w takich właśnie nowych szatach cesarza tak, bo to też sprawdzili sprawdziły się sprawdziły się głównie, chociaż byli tam też chłodnicy w naszych badaniach mianowicie ludzie mówią no ja tak patrzy dookoła toyoty wrednych Polaków nie widzę i właściwie my tutaj całkiem fajne rzeczy robimy, ale prawdopodobnie po prostu nie ma szczęścia po sobie tu żyje tu jest fajnie tu się akurat zebrali tacy fajni ludzie natomiast cała reszta to jest po prostu beznadziei trzeźwe czy to nie jest wyjaśnieniem z innych badań niestety też sondażowych, które mówią, że Polacy są nie tylko Polacy także ludzie zapytani jak się mają sprawy w świecie albo w Polsce albo w kraju to mówią ku gorszemu jak się mają sprawy w twoim osobistym życiu to mówią ku lepszemu Ależ dokładnie oczywiście, że tak jest to jest dokładnie fenomen opisany w literaturze nawet przez noblistę Baumana, a i to jest fenomen zbiorowej ignorancji w szwach, czyli właśnie ilustrowany przez baśnie nowych szatach cesarza, kiedy każdy z osobna widzi, że jest magii natomiast trzeba małego chłopca, który to głośno wypowie, żeby się przebić przez co przez mur lęku o posądzenie o niekompetencję w jak robimy Narodowy detoks bierzemy grupa uczelni, która będzie chcemy pracować mamy fantastyczną sieci regionalne uczelnie docierają wszędzie właściwie może tam można tam wszędzie robić się spotkania i robimy spotkania z ludźmi warsztaty, na których wypisujemy sobie i wypracowujemy co jest na swoim ego, jakie mamy wady, bo oczywiście to też nie możemy od tego uciec z prawdą, bo ja chcę powiedzieć, że to nie jest tak, że teraz mamy się Wach goni drugą stronę, więc mój zachwyt fantastyczni uważa Lech wkładamy historyczny samozachwyt od 2 jako państwo jest o czym ty śpisz w książce prawda, że tak naprawdę, jakby mamy tylko tych tt tt 2 skrajności, że albo słów widzimy jak mawia moja znajoma mówimy no po prostu w ogóle naród, który wycierpiał tyle wszyscy go Oliviera lin, a myśmy tutaj zachowali nasze fundamentalne wartości albo coś z drugiego wyszła wielka kula tutaj blizna na chińszczyznę absolutnie, tak więc my musimy nauczyć się i tego nam brakuje to we wszystkich badaniach headhunterów wychodzi prawda, że nasza najbardziej podstawowa nieumiejętność to jest nieumiejętność wydawania informacji zwrotnej, czyli przyjrzenia się komuś bardzo uważnie i powiedzenia od tych rzeczy robisz fajnie albo i jak te rzeczy rozdzielić bez oceny moralnej nędzy bez potępienia z zachwytu ta nowa jest tylko tylko zobaczmy tak zobaczmy zachowanie innych nie zapomnę mojego syna jego wrócił roztrzęsiony ze szkoły to mnie chyba pierwszy raz wstydu uświadomiło ten problem i powiedział, że dostał tam jakoś z marnych stopień z wypracowaniem mówi wiesz mamo ale gdyby mi nauczycielka powiedziała no Wojtek no tu trochę prawda zobaczmy dociągnąć to trochę głównie do interpretowane i t d . ale one mi powiedziała tylko kretyn mógł coś takiego napisać zdołowany MQB jest właśnie dozowania gazu w edukacji częste to, że pewne, że pani jest prorektorem Uniwersytetu Warszawskiego co prawda do innych spra w pieniądze, ale ma panika może jakiś wpły w na pewno ma pani sojusznika w sprawę Libickiego, który chce takiej debaty takie zrobicie zaczynamy od Uniwersytetu Warszawskiego co pani robić co pani proponuje na najbliższe 3 miesiące w ramach Narodowego, gdy patrzy na Uniwersytecie, że środki w ramach Narodowego detoks, ponieważ jesteśmy na Uniwersytecie to ja bym zaproponowała rozmowę o młodych ludziach prawda czyli jakie mają bariery, jakie ograniczenia co dobrze robią, czego nie potrafiły robić i w związku z tym, czego oczekują od Uniwersytetu dobry o młodych ludziach z młodymi ludźmi z młodymi ludźmi, ale właśnie z młodymi ludźmi, bo ja pamiętam reakcje moich studentów, kiedy ukazała się ukazał się raporty młodzi 2011 i oni dostali szału, ponieważ nikt z nimi nie rozmawiał wszystko to byłoby szans na wiele innych badań nad zostali potraktowani przedmiotowo i właśnie domy na podstawie sondaży i t d. myśmy skór wołowych w gdańskim zrobi kiedyś taki eksperyment, który w ogóle przyniósł rewelacyjne efekty no ale oczywiście skończyło się finansowanie było trudno to zrobić mianowicie w 2009 roku, kiedy była jak wiadomo rocznica okrągłego stołu pojechaliśmy najpierw w domu na obu stokach w, żeby porozmawiać z młodzieżą o tym jak oni widzą przyszłość swoją przyszłość Polski to było w formie warsztatowej karteczką owej, czyli właśnie dokładnie takiej żonie mówili jak wyobrażają sobie siebie za 20 lat i coś się i co jest potrzebne, żeby było takie konie myślałam żeby, żeby właśnie tak nie było, jeżeli to było coś złego np. za 20 lat jestem w podkoszulku bezrobotny siedzę oglądam telewizję po całych dniach i t d . ale co próbuje powiedzieć chcę powiedzieć, żebyśmy jadąc tam jechał tam zresztą Mateusz malował głównie, które tutaj napisał świetny artykuł z takim ogromnym lękiem, że do tych naszych namiotów, gdzie będą te dyskusje do nich nie przyjdzie no bo każdy ma mocnych przeżyć do roboty niż z jakimi się ją gumowymi gadać o przyszłości tymczasem do namiotu była kolejka i niektórzy zostawali drugi raz, bo mieli poczucie, że jeszcze nie powiedzieli wszystkiego co jest dla nich naprawdę ważne i to wtedy po raz pierwszy nam uświadomiło gigantyczny głód słuchania takiego właśnie słuchania bez oceny bez potępienia bez natychmiastowego Hertza to po prostu bardzo śmieszne co powiedziałeś i drugie warsztaty były poświęcone zrobiliśmy 2 rodzaje spotkań jedno właśnie o tym, o ich poczuciu sprawstwa o ich przyszłości ich wolności dostawania się człowiekiem, jakim chcą być, a drugi było w Polsce i o tym co oni mogą zrobić, żeby w Polsce tak było jak oni by chcieli albo, żeby nie było tak jakby nie chcieli i zachęcenie tym doświadczeniem jeszcze pojechaliśmy na różne inne młodzieżowe spotkania, ale tam była prawo do tej młodzieży całego, bo oni tam wspólnie się zastanawiali chodzi mi o to, żeby ludzie naprawdę uświadomili sobie co myślą to trzeba z nimi przejść pewną drogę nie można ich złapać między zup koła drugim daniem w sondażu telefonicznym i zapytać czy wolność dla ciebie ważna no bo on wtedy odpowie nam pierwszym stereotypem dążyć do głowy trzeba z nim usiąść z karteczkami żółtymi charakterystycznymi dla warsztatów z dobrym moderatorem i naprawdę przepracować sobie różne rzeczy i pamiętam, ale wychodzi, że na Uniwersytecie można będzie to można oczywiście, że w grach robimy Neya ja po prostu będę zachwycony bardzo ciekawe, że to co pani powiedziała mi właśnie w chodzie ktoś zapytał jak trafić do młodych policzan w pójść znaleźć się słuchać ich słucha ich ruch lotniczy miał mówić w bojach można znaleźć program atrakcyjny dla Bumaru nie oni sami mają oni muszą wypracować, a nie wypracują oraz ich słuchać o barwach, choć trzeba pomagać im w tej pracy tak, dlatego że coś dobrego sondaży wynika, że pani powie moja takie zdanie, że ja bardzo się, bo jest w sondażu od dawna nie lubię, dlatego że moim zdaniem sondaże czy koncepcji demokracji demokracji i całkowicie wypłukały przywództwo pojęcie przywództwa bo kiedy demokracja polegała na tym nie na tym, że dzisiaj myślimy, że wybieramy takich jak my tylko, że wybieramy lepszych, którzy lepiej widziało dalej widzom, którzy jak Libia wiem kanclerz Gerhard czy Adenauer potrafili Niemców przeprowadzić przez straszliwe wyrzeczenie cierpieniach ku lepszemu i też przywództwo tak, a w 20 lat później kanclerz Schröder chciał przeprowadzić konieczną reformę ubezpieczeń systemu ubezpieczeń, które były zbyt szczodry, bo on był wymyślony, kiedy ludzie umierali 57 lat po przejściu na emeryturę, a teraz żyją 30 i chciał to zrobić i zanim ogłosił tego poparcia było ponad 60 %, a 2 tygodnie później sondaże wskazały, że ma 1822 % wycofał żywości sondaże polityczne te dotyczące celu poparcia dla przywódców dla partii uniemożliwiają przywództwo absolutnie się zgadzam, ale to pokazuje również, że myśmy zaniedbali pewną pracę fundamentalną i organicznym charakterze edukacyjnym przyciemnienie myślą o takiej edukacji, że to mamy już dziś usiłuje, jakie są stolice państw i t d. ale myśleli, że edukacja to są te turnieje w po to, właśnie coś ja myślę o krytycznej refleksji o zdolności stawiania sobie pytań w EUR, czyli w myśmy w zasadzie mnie nauczyli ludzi w poważnej debaty poważnego myślenia zastanawiania się po prostu nie ma takich ruch Lechia w świecie tej nominacji krzywych luster i tego konfliktu nieustannego można byłoby w ogóle nad czymś takim się zastanowić jak ja myślę, że to jest podstawowe zadanie społeczeństwa obywatelskiego to jest po pierwsze po drugie myślę, że teraz jest, ale u nas społeczeństwo obywatelskie właściwie zajmuje się pomocą socjalną, kto mógł narobić parę słów właśnie wydaje mi się, że na tym polega problem, że zamiast wyręczać się instytucje publiczne co tym samym pozwala im pozostać słabymi, bo właściwie co myśmy takiego zrobili po pierwsze, stworzyliśmy sektor komercyjny co spowodowało, że wszyscy ci, którzy są wystarczająco silni, żeby wywierać presję na zmianę wynieśli się do sektora komercyjnego, kto został w publicznej ochronie zdrowia ludzie tak słabi powiedziałabym społecznie jeśli chodzi o kapitał kulturowy i t d . że oni nie są w stanie wywrzeć prze presji na te instytucje, żeby te instytucje się zmieniły na szkołę też nikt nie wywiera presję, dlatego że ci, którzy mają zasoby po prostu przenoszą dziecko do lepszej szkoły i nie martwił się tymi wszystkimi dziećmi, które w gorszej szkole zostały ja myślę, że jesteśmy w tej chwili w takim momencie refleksyjnym w tym znaczeniu, że bardzo wiele Tychy przekonani legło w gruzach Peszko wrócił już wiedzą, że rynek sam w sobie nie dąży do żadnej równowagi pra w do coraz więcej się mówi na temat tego, że kryzys finansowy jest właśnie tak naprawdę kryzysem etycznym prawda, który wynika z przyzwolenia na zachłanność, która jest niczym nieograniczone no i tak, że z pewnego Formuły myślowej myślenia w pani wstrząsający rozdział książki kabiny lusterka z pań pióra popytem słowa jak pokazuje w jaki sposób słowa w między tym liberalno demokratyczny ma prawicową konserwatywnym i paradygmat sami jak wygląda ten podział opozycji słów między współodpowiedzialny albo ofiara ku pokrzepieniu serc albo ku pogłębieniu dzieciństwo niedojrzałość naiwność niewinność brak wizji w celu wspólnego dobra i brak jedności niezdolność do akceptacji pluralizmu trójstronne zdrada nielojalność skrępowanie Kotwica niedostatek modernizacji nieudolność walki o swoje i to prawa strona właściwie wygrywali wygrała teraz na trwałe czy na trwałe jak to zmienić czy na trwałe to nie wiem natomiast ja myślę, że ktoś się wywróci na wdrożeniu, bo te wszystkie rzeczy jest bardzo łatwo powiedzieć natomiast jeśli bardzo trudno zrobić, ale można się wywrócić to będziemy mieli dobre krajobraz po bitwie co trzeba zrobić i teraz pytanie naprawdę za 100 punktów jest tak pani badania, bo jednak niektóre badania coś mówią o Polsce wbrew badania, które pani potwierdza i czy przeprowadza na tle tych krzywych zwierciadeł jest taki, że uderzające jest to, że refleksja nas samych zdecydowanie dominuje idea identyfikacja narodowa w nieco dalej identyfikacja społeczne i identyfikację społeczne tak jak społeczeństwo my obywatele wyborcy nasz kraj, pojawiając się zaskakująco rzadko, a ich treść jest trudna do uchwycenia, czyli jednak obywatelstwo Polakom małych, a naród to ogromny pech jednak z tych badań to wynika i teraz ta identyfikacja narodowa jest podatna bardzo na to wszystko, o czym przed chwilą mówiłem ofiarna pognębienie zdrada i imitacji wolności w zarządach i na tym, iż powiedz mi, że to się wrócić jak na tym krajobrazie po bitwie co można, by robić, żeby te identyfikacje próbować zmienić i myślę, że to jest znowu w dużej mierze kwestia języka znowu po bo tak zawsze protestuje ktoś, mówi że Polacy nie mają tradycji społecznikowską jeszcze demokratycznych na bojach Sejm patrzymy na rok 3009. to ruch Spółdzielczy, gdyby uwzględnić rodziny Otto obejmował nie wiem chyba ponad 10  000 000 ludzi, więc nasza walka w Wielkopolsce alarmowanie to są Bratkowski napisał najdłuższej zwolniona to niesamowite to jest niewolno ranić innych krajów mamy prawda e-myto mamy tylko nie cenimy, a nie cenimy, ale też inni nazywamy jak kiedyś co zostało bardzo wyśmiana ech, ale myślę, że to była bardzo taka trafna metafora to powiedziałam coś takiego, że jesteśmy trochę jak niemowlę, które nie potrafi w i powiedzieć swojej miłości opowiedzieć o sobie prawda, ponieważ nie ma do tego odpowiedniego aparatu co mam tutaj namyśli mam namyśli to, że jednak ten w te terminy takiego obywatela społeczeństwo obywatelskie trzeci sektor i t d . one są też obce naszej tradycji to nie jest to społecznik kłamstwo, o którym my wiemy mówi bez żalu, że dla wielu jest zgodnie z Azji wolno, ale niech wspólnota lokalna i nie nasze doświadczenie i ja jako i jak się przy innej okazji mój zespół robił badania nad starymi społecznikami wie pan Goprowcy tam ludzie ze działacze sportowi NZS -u i t d. jak pojawiało się słowo i mówił moderator, czyli jest pan wolontariuszem to się taką rzecz o 1 000 000 EUR broń Boże było wolontariusz jest urynkowienie zaangażowania ludzkiego na prostotę i też nie lubię też nie jest wylanie dziecka z kąpielą też napisałam o tym, artykuł, gdzie pokazuje, bo była to świadoma decyzja, ponieważ po osiemdziesiątym dziewiątym roku uważano, że takie słowa jak działanie społeczne społecznych zostały skompromitowane i ludzie ich nie chcą i to była świadoma decyzja, żeby zacząć np. mówić sektor pozarządowy na litość boską prawda do dzisiaj ludzie nie wiedzą co to jest sektor pozarządowe organizacje społeczne Targ i to spowodowało, że ten utwór zaczął być bardzo sztuczny poza tym z powodu bardzo racjonalny, bo stary trzeci sektor, który przecież istnieją w Polsce w osiemdziesiątym dziewiątym roku nabył inaczej finansowane może nie był taki fajny i nie powiedział znajomym, że właściwie było tego świadoma decyzja, że zamiast dinozaury reformować dużo, ale nie zdołają jej stworzymy stworzymy nowe tymczasem te dinozaury zostałem już całkiem dobrze, a społeczeństwo obywatelskie jest bardzo kruche, ale na ogromnych pieniądzach było utrzymywane nie ma to niemal nie ma nic nie stworzyliśmy zdolności samofinansowania teraz strony crowdfundingu mówi się, że ludzie śpią, ale też Arcus, ale i Han, ale jak myśmy myśmy długo pracowali z moim zespołem z ludowymi zespołami sportowymi, które były w ogóle śmiech na sali prawda Wąsacz faceci fioletowego bar dynia nie, ale tam jest niewiarygodny potencjał ja mówię, że przecież, gdyby oni mają 4 ,51000 klubów sportowych zarejestrować zarejestrowanych i 4000 takich luźnych oni są autorami sukcesów sportowych chyba połowy naszej kadry olimpijskiej oni robią gigantyczną robotę widać, a widać kiboli o to chodzi pewno, ale to są, w jakich pokazać ludowe zespoły sportowe trzeba 3 trzeba po prostu im pomóc, żeby oni się też nauczyli o sobie mówić o swoje wady zrobić np. zjawili się w państwowym wysiłkiem albo społecznym państwo nieprzychylne olimpiadę NZS -u, żeby zobaczyć w 1 z rodziców nawet z nich robiło 2 na 2 walki notarialnych pokazać jak i pojechać tam z czymś nie mam pojęcia promować to na uczelniach trzeba wszystkie w mediach przede wszystkim w mediach, ale muszę panu powiedzieć, że jak ja znam bardzo dobrze ZSI uwielbiam lofty to jej jak oni dla nich, a nie mieszka nie dostali od wyników prawda tylko orliki został dostały szkolne zespoły sportowe, dlaczego nie dostali, bo są starymi dziadami prawda, którzy są oskarżeni socjalizmem i w ogóle mają na czele za przeproszeniem no PSL nazwijmy rzecz po imieniu prawda no tak, ale jest też PSL zachował coś dzięki PSL-owi przetrwało z tego z danego społeczeństwa bardzo ważne Ochotnicze straże pożar oczywiście, że Platforma wiertnicza częścią społeczeństwa absolutnie tak jest cudownej są cudowne opracowania na temat Ochotniczych straży Pożarnych to jest potęga koła gospodyń wiejskich zamiast na tym budować to myśmy za przeproszeniem stworzyli lokalne grupy działania na bardzo przepraszam latarników cyfrowych no to zrobi wszystko mamy 4 minuty da się jak chce pani jeszcze powiedzieć co mną wstrząsnęło rozdział, który pani napisała o roli ramówki telewizji w ich bardzo proszę, że pani krótko powiedziała co właściwie z tego wynika, że w ramówkach kształtuje postawy kształtują wartości Och, absolutnie taki co więcej robi to w sposób niezauważony tak dlatego, że to nie jest kwestia oddziaływania 1 bodźcem, od którego mogę się odseparować ramówka jest w ogóle, jakby ustawieniem wszystkich treści, które się w tle nawet pojawiają to jest coś co się przez sąd co prawda tak jak nie jesteśmy świadomi krajobrazów, którym żyjemy i funkcjonować funkcjonujemy, ale ten krajobraz dla nas oddziałuje i to ten świat, który widać w ramówce jest światem bardzo specyficznym prawda wersja miasto wielkich miast OC nie mają rozmawiali z nim są marginalizowane ich nie ma grup chorych jest zindywidualizowana i społeczne, a jest i jest jednocześnie negatywny obraz świata i pustka wokół jednostki rodziny i pustka instytucja ma swoje społeczeństwo jest negatywne zagraża trójce PAX tak i pęknięcie między sferą publiczno-prywatnego do kiedy ta Polska czy też obraz Polski czy jedno grosz w LED oczywiście, że to nie jest obraz Polski tak jest to 1 z 3 we zwie się we zwierciadło, w którym pewne rzeczy widzimy, a pewnych rzeczy nie widzimy to jest też wszystko, bo jeszcze chce też powiedzieć, że to jest niezwykle przymusowe prawda dlatego, że to jest dyskurs, który jest kształtowany przez przez podmioty powiedzmy wody są też media, które mają potężne środki oddziaływania co my możemy przeciwstawić tym środkom oddziaływania na nasze rozmowy rodziny możemy sobie pomagały dziś możemy napisać blog w internecie, ale to wszystko nie stoją teraz kończy książkę o ty chyba takim tytułem, chociaż nie jestem pewna uczeń czarnoksiężnika, czyli społeczna historia marketingu, gdzie próbuje pokazać proces oraz świąt, który wytwarzają praktyki marketingowe są bardzo złożony, gdyż cały ekosystem oczywiście to są agencję badania rynku agencje reklamowe dystrybutorzy liczą na razie sondaże również oczywiście oczywiście, że tak natomiast by powiem tylko także w roku 2014, bo to sprawdziłam na reklamy, a to jest 13 budżetów marketingowych wydano w Polsce 7 , 2 miliarda złotych w tym samym roku na naukę wydano 4 , 9 w mowie z ta ma, więc jeżeli porównamy siłę oddziaływania, jaką z 1 strony mają agendy racjonalny nazwijmy w ten sposób prawdach, które działają na rzecz dobrobytu społecznego czy w ogóle na rzecz społeczeństwa i w porównaniu z agendami, które wyrastają z rynku prawda, który to rynek kieruje się nie przecież nie dobrem nie tworzeniem dobra społecznego i dobra publicznego tylko kierują się generowaniem oraz dobra prywatnego to co jest niewspółmierne i znalazłam naprawdę świetne opracowanie jakiegoś Anglika, w którym MON pokazuje, że właściwie bez aktywnej roli państwa to żadnych ofert Reid ruchy świadomych konsumentów czy minimaliści my w ogóle nie mamy szans na dachu innymi słowy, że te siły, które my możemy uruchomić społecznie, żeby się przeciwstawić tym potężnymi naprawdę destrukcyjnym siłom tak, dlatego że przecież to co robi marketing to ono przykłady demontujemy wszystkie mechanizmy samokontroli mówi profesor na koniec książki pani mówi coś co rzeczywiście poraża, ale może jest jakąś szansą przekonasz się bezpieczny i lepiej czujemy w kręgu prywatnym, a te w którymś sfera publiczna jest jakby nie oswojona z daleka nieprzewidywalna to nam jest bardzo wygodnie Czyżby postrzegać społeczeństwo jako groźne, żeby się zdystansować obecnych w obecnej wspólnoty społecznej tam, gdzie jest to swoiste zaklęcia oddalające wynik od prywatnego oskarżonego okręgu złe emocje społeczne niezdolność do współpracy kłótliwość egoistów, jaką wierzymy w to to spokojnie siedzimy sobie w domu jest takich co mamy przestać to wpierw wierzyciel wejście wpierw, żeby przestać to wieś musimy wpierw wyjść, bo każdy, kto wychodzi to nagle się przekonuje, że wcale nie jest tak źle my jesteśmy jak ślimaki w takich Skorupa zalęknione, że jak wysłuchujemy tych róż, gdy ktoś nam Przymorze, ale jak już rysujemy tona ogół to też wynika z naszych badań jesteśmy zaskoczeni, że to wcale tak źle nie wygląda jak nam się wydaje jak co na koniec powiedzieć bardzo ważną rzecz, która jest takim dorobkiem mojego zespołu nam brakuje skryptów społeczne wszyscy rozumiemy takie proste techniki metody tak jakby wchodzenie w świat społeczny, które są też z mlekiem, które dajemy innym, że jesteśmy gotowi jesteśmy otwarci chodzi mi o to, że kiedyś takich kredytów było bardzo dużo prawda wiadomo było jak się zachować to, że to nawet nazwać kindersztubą jak się zachować, żeby pokazać komuś szacunek jak do kogoś kogoś podejść, żeby zasygnalizować, że ma się ochotę z nim porozmawiać tak dalej tak dalej my tych skryptów dzisiaj do marzeń dziś stworzyć tylko w inteligencji odpowiem staromodny nie tylko edukacja tylko przykład ludzie w badaniach mówili tak bardzo bym chciał być miły dla osób niepełnosprawnych, ale cholera Niewiem jak podejść, żeby nie obrazić jak zagadać do dobrego nam połączonymi, bo nikt tak dziękuję pani bardzo moją rozmówczynię była pani poseł Anna Giza-Poleszczuk dziękuje dobranoc państwu do suszenia za tydzień Hołdys ci zrozumieć świat Wiktor Osiatyński Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA