REKLAMA

"Górka, chmurka, trochę słońce" - chwyty retoryczne min. Anny Zalewskiej analizowała dr Ewa Pietrzyk-Zieniewicz

Post Factum
Data emisji:
2017-04-03 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie Gross na wstępie zaproszę państwa do udziału i to dosłownie do osobistego udziału akcji usłysz swoją szkołę akcja Radia TOK FM rozpoczyna się już w ten czwartek i co czwartek przez 9 tygodni będziemy w kolejnych miastach w Polsce zaczynamy od Białegostoku i będziemy dyskutować oczywiście o reformie edukacji z państwa udziałem więcej na portalu tokfm kropką PL tam adresy godziny droższe zajrzeć proszę przybyć Rozwiń » proszę z nami rozmawiać, a już teraz witam w studiu panią dr Ewy Pietrzyk-Zieniewicz wydział nauk politycznych i studiów międzynarodowych na Uniwersytecie warszawskim dzień dobrych win 1 dzień dobry państwu ekspertka od retoryki iberystyki i to bardzo nam się pani się przyda, dlatego że pomyślałam sobie, że warto się uczyć od innych warto się uczyć n p . do minister Anny Zalewskiej, która moim osobistym zdaniem teza robocza jest mistrzynią ery styki na nasz kraj przyjrzała się dokładniej jej w wypowiedziom m. in. w powiedział radiu TOK FM chciałabym wspólnie z panią pani doktor dokonać takiej wiwisekcji tego co potrafi pani minister zrobić w i w jaki sposób się z nami komunikuje, broniąc swojej reformy w jeszcze pani pozwoli od razu pierwszy fragment wywiadu przeprowadzone w czerwcu w ale to nie ma znaczenia, ponieważ tych chwytów pani minister się nauczyła i stosuje je płodzić dzieci pierwszy fragment rozmowy z Pawłem Sulikiem to co są tak duże zmiany w sytuacji, kiedy większa część ludzi w edukacji mówi mamy za dużo zmian w edukacji, czyli przez ostatnie lata co pokolenie talentu co okręty nowa reforma tak no panie redaktorze może pana zmartwić dlatego, że to jest tylko wyłącznie teorią w dodatku powtarzana czasem dosyć systematycznie dokładnie odwrotnie to, czyja odpowiadam za system edukacji od kilku miesięcy 8 lat CE NIO odpowiadał zupełnie inny rząd zupełnie inne panie minister, które doprowadziły do rzeczywiście mam dużego chaosu i zamknięcia systemu edukacji zimą zimno teraz mówią, że będzie chaos mamy tu na 50 różnych wypowiedzi na portalu Facebook, kiedy my mówimy o reformie edukacji domaganie się znają nauczyciele, którzy mówią tylko nie dawać nam kolejnych zmian, bo już tego nie wytrzyma, że muszę mu się uspokoić się nauczyć się, dlatego że ten te spotkania te debaty odważnie nauczyciela, a to oni te kierunki ustalili, dlatego że rzeczywiście rodzice nauczyciele wiedzą na pewno, że ważny jest cały etap, czyli 12 lat systemu i funkcjonowania młodego człowieka w systemie edukacji ptak mówiła Anna Zalewska minister edukacji rozmowy z Pawłem Sulikiem no i co i presję czy te kach na dach najpier w przed deszczem, ale trochę tak talię w końcu akademik takie słucham pani minister i oprócz pleneru artystycznego ja przez wiele dni jeszcze medale za 4 ×, czyli ponownie do pani minister jest bardzo elokwentny żądaniom minister i potrafi mówić długo i nic nie powiedzieć jak to wyjdzie pojęć no to rzeczywiście wychodzi taki chaos merytoryczny tak Górka chmurka trochę słońca volvo nie ma procesy zachodzą parą z drugiej nie zapomnieliśmy ale zanim w połowie stycznia w takim oto wzorce eterycznym winiety rezydent zaczepna odporne retoryka prawa i sprawiedliwości, a pan prof. Zieniewicz w ogóle mówić to jest retoryka obrotowa, która polega przede wszystkim na tym, żeby argumenty odbić jak ING ani przedyskutować tak jak byśmy mogli oczekiwać jak oczekiwał tutaj też ci cytowany przed chwilą anteny redaktorzy czy też tani w ITS cechy charakterystyczne, bo to naprawdę jest schemat pisowski zresztą pani minister po prostu tutaj idzie w szpicy właśnie elokwentna niewiasta, ale ten schemat jest nawet dość, że szczątki od razu powiem złośliwie dziwię się nie słyszał tego związkowcy, którzy być może wtedy odpowiadali bezprawnie nie chcę czynić pani to nie jest takie trudne moglibyśmy się wszystkiego nauczyć mówimy o cechy charakterystyczne tej retoryki takie ja lubię tak Bochnia i kolei BiT City to pierwsze gołosłowne zaprzeczenie bardzo charakterystycznych Ależ nie absolutnie nie jest wręcz odwrotnie złożyliśmy tutaj słyszeli i zresztą w wielu wystąpieniach kiedyś jak usłyszałem, że nauczyciele boją się, że będą tracić pracę wciąż nie jest wręcz odwrotnie będziemy zatrudniać będzie tak dużo więcej będziemy zatrudniać więcej jest wręcz przeciwnie po drugie, gdy taki związek pozorny tematu, którym mówimy o imię tego czy drabinę temat inaczej i tutaj charakterystyczne takie podanie przykładu bez związku z tematem dość często począwszy od takiej najlepszych na całym świecie są reformy nic się nikomu nie dzieje, a poza tym niech się nauczyciele nie mają po będziemy ich wieźć dzieci i bać a gdyby się nie bali toby pewnie nas popierali co bardziej przypomina o takie swoiste peerelowskiej i jeszcze gdy a w Ameryce biją Murzynów czym się zwykle kończyły ten wszelkie dyskusje dawkę jedno mogą być kapsle daniu butelek, a Temida tych Murzynów odjęliśmy poruszyli mówi wyniośle boją się chaosu, a pani minister mówi chaosu, bo do tej pory dokładniej proszę bardzo Platforma i tutaj umrzeć wskazani, że winien jest, kto inny tak ruchem ślizgowym miałem poprzedniczki, które przez 8 lat ten system demolowały inie w ogóle najpiękniejsze jest to, że kiedy mówię tutaj kolega zdanie o tym, że system edukacyjny rynek jest ważna rzeczywiście musi być tylko specyfika danej on nie znoszę takich i byli w następujących po sobie bardzo szybkich zmian to tani węgiel, skąd my nic nie zmieniamy one zmieniały no i jak nie zmieniają jak zmieniają, ale prawdę zostawiamy poza tym studiem na ten moment znów kompletnie nie ma znaczenia bowiem planuje wyjazd i tak winny jest innym jest zresztą też był przecież tak to ładnie się układa wtedy, kiedy my nie zaczynamy w tym zresztą choć, więc to są cechy charakterystyczne haseł takich zachowań martwi pana uspokajam pana to jest jeszcze czeka także znać uspokaja takie spersonalizowane nie tutaj jest bardzo ładna operację Inter teksty innymi słowy przywoływanie wiedzy, który musi się pojawić dziś w głowach odbiorców te poza tekstem, czyli tekst nie artykułowanych i tutaj przykładem Azjaci desygnuje do pana wiedzy panie redaktorze innymi słowy jeżeli, więc nasz doświadcza dziś, bo przecież to wszystko jest logiczne i wadliwe zmartwię pana nie bój się chłopie przecież, o co ci idzie tutaj chodzi adres pana pocieszy będzie dobrze dlaczego, bo jak my mówimy, że dobrze będzie to będzie, a efekt jest takich nam naprawdę źle słyszymy tyle ostatecznie się chwilkę zastanowimy zmienimy ba możemy Benjamin większość parlamentarną no to ich zdaniem można je szumieć hut to wszystko gdzieś pod nosem to klęska latem nie ma cienia refleksji, że być może ten przy czym trzeba by się zatrzymać za to co jest pani redaktor, bo to ciekawe jakich mamy Instytut badań edukacyjnych, a wszystko wygadał pecha, czyli krótko mówiąc on wszystko wydarzyło, więc wiemy najlepiej w Hanowerze i wzięła jeszcze 1 fragment przygotowany, w którym pani minister dwukrotnie odpowiada na to samo pytanie, dlaczego likwidowane są gimnazjum wiadomo ta reforma głównie opiera się na likwidacji gimnazjów i tych wszystkich skutkach tegoż i tu posłuchamy 2 fragmentów one są od siebie oddzielone w tym wywiadzie, ale padają przysięgam w tym samym wywiadzie pierwszy fragment w Chinach został de facto już nie ma czas w tej formie, która została zaplanowana większość gimnazjów to zespoły zespołu szkół podstawowych gimnazjalnych to jest chore wymóg demograficzny ten wymóg czy te prośba rodziców w tak mówiła pani minister i zaraz potem na pytanie o to samo odpowiada tak to w jaki sposób w Torzymiu 7400 gimnazjów w Polsce znacznie bilans powodować, że dla nich drogie panie redaktorze będą budynki będą nauczyciele będą te same metody wychowawcze, dlatego że mówimy o elastyczne o elastyczność to znaczy chyba możliwe jest w gimnazjach, a będąc w szkole powszechnej, ale będą oni stracą pracę stracą pracę, jeżeli niech wezmą Maria mówiła co będzie z tymi budynkami, ale żyjemy w kraju mówi Halina doszła gorączka tym razem nie redaktorze to jest to po to, żeby uratować te budynki, dlatego że nie są w Gryfii w tej chwili BMW nadal uczestniczy w tej narracji, ale rozumiem pana emocjami pozwoli pan zjawy tłumaczy, że będzie absolutnie denerwował i mógł reagować na nie po zaniepokojone w finale głosy tak mówiła pani minister Anna Zaleska tam ciąg dalszy remontu musieliśmy wstrząsnąć przebrać być wykonana jest to związek miast gimnazja te zostaną zlikwidowane drugim zdaniu już gimnazjami nie jest już od wina za już zostały zlikwidowane dawno przestały istnieć, ale w drugim zdaniu w one tak nagrodzeni zostają likwidowane, a nią jechać w ogóle nie jest to budynki się wezmę ich stanu w ZEDO z tematem z pytaniem na związek jak używał pozorny prawda no GI te budynki będą mitem zresztą dalej drożeć MOSM poczekają, bo przecież kiedyś tam tych uczniów będzie więcej nabędzie do niej będzie pani minister się politykom Renata el do zdaje i zajmować tutaj i czy wreszcie i ten etap po nich doniesieniem Gnojnik świnie rękach należałoby gadać niech pan Shadow czy niech pan doczytać to pan wtedy wpadnie w zachwyt, a tutaj pan z tymi swoimi lękami redaktorzy tak niech się obronić jedynie słusznej reformy no naprawdę to nie jest dialog to naprawdę chodzi o to, żeby argument odbić przy wekslach obrać natomiast dyskusji nie ma nawet z redaktorem no i dyskusje jest wtedy, kiedy obie strony rozmawiają mniej więcej w tym samym rozmiarze, kiedy dziennikarz mówi, dlaczego likwiduje gimnazja to zadaniem pani minister jest tak długo mówić i namiętnie, żeby słowo likwidacja za gadać, żeby okazał się zostają budynki nauczyciele metody wychowawcze, że tak naprawdę wszystko co dobre zostaje, a coś co złe to właściwie już dawno zniknęło, bo jak sama pani minister działa w gimnazjach de facto już dawno zostały zlikwidowane w ich własną opowieść tak zresztą to był jeszcze 1 wątek Beata redaktor też tenisem w tym samym wywiadzie zahaczył o tę o przedyskutowanie właśnie odebrał też, że to może jednak środowiska chce budować stolik branżowy właściwie powinien być nie wiem co to jest stolik branżowy to Bernie Damian przewodniczący związku Nauczycielstwa zasiadał, ale i ciekawsze no przecież w każdym była debata przez internet każdy mógł się zalogować na przepraszam, ale jak się odbywają debaty przez internet to my wszyscy wiemy prawda ten niszczył różne role siedział, który potrafił zmodyfikować każdą debatę no i przede wszystkim na rozmowie ze środowiskiem nauczycieli przez internet jak chcę do nich się zalogują, gdy już z nim poważne no ale do Poczesnej za to jeszcze ostatnie fragmencik, w którym EMG to jest mój ulubiony, bo z nim Niemcz państwo kojarzą, że głównym kłopotem takim bardzo ambitnym życiowym części rodziców Chiny i uczniów i nauczycieli jest to, że w liceum za 2 lata w pierwszej klasie spotkają się 2 roczniki piętnastolatki gimnazjów i 14 lat i podstawówek, czyli trzecia klasa gimnazjum z ósmą klasą z podstawówek wszystkie razem kur man ruszą do liceów naj to jest poważny problem, bo dzieci będą Węgrzy, gdzie dzieci 2 × więcej będą szły osobnymi podstawami programowymi osobnymi lekcjami w szkoły będą musiały jakoś pomieścić duży problem no i teraz posłuchaj my co o tym ma dopowiedzenia minister edukacji w ciągu najbliższych 2 lat spotkają się 2 roczniki, bo muszą się spotkać się dziwię się metraż dziwią, dlatego że musimy w sposób absolutnie harmonijne wygasić 1 system już prowadzić się drugi może pan powiedzieć, bo mam mnóstwo przyjaciół samorządowców, że we wszystkich starostwach wczoraj odpalano szampany, dlatego że ta reforma podniesie kompetencje obywateli no tak mówiła pani minister harmonijnie wprowadzimy reformę, łącząc 2 roczniki, a szampan, słuchając ich i tak też pani minister nie wjedziemy znowu napytanie zasadnicze dobrze, ale jednak w jaki sposób te reformy powinni się jako harmonijnie w Chorzowie 11 w zapomnienie wrócono do wydania z Chojnic oraz harmonii i szampana, a więc pani będzie dobrze, czyli pani minister mówi będzie dobrze by jak zrobimy i swoich wy sobie emeryci pokrzykiwać i na naprawdę nie wiem czy będzie dobrze wiem, że lekarz to nieładnie wygląda i jak będzie i nie wiemy jak i i że te roczniki się spotkają tylko się dowiedzieliśmy znowu jak będzie nie wiemy natomiast mieście jest takich danych za 1 rocznik będzie tam chodził razem ze szkołą świetnie na inny jednak zostanie w szkole powszechnej z domu nie wiem, o co i co do tych dzieci będzie waży za dużo albo, że Tymoszenko nadal jest ona również w mówią o tym, że wierzę, że będą w 1 szkole, ale chyba, że inaczej decyduje samorząd generalnie będzie to pozostaje do dyspozycji samorządów i ale generalnie są starostwo się cieszyły, czyli te jednostki zarządzające liceami w inny Otóż cieszyły się, ale tutaj głównie w mieście rzetelni jest tak bardzo dobrze nawet chyba z perspektywy pani minister czy ten starostwa czy ten samorząd będzie decydował o tym czy uczelni będzie chodził do tej siódmej klasy gimnazjum czy też mamy pozostanie w szkole powszechnej diagnoza jasno to to chyba jakoś trzeba by kogoś kompetentni niższego przy całym szacunku dla samorządów, ale liczba ta, że dostaliśmy takiego maila od 1 ze słuchaczek na adres szkoła małpa to krótka FMT pisarzy chciałaby, żeby jakiś dziennikarz zadał wreszcie pani minister szereg takich pytań i tam są tak naprawdę bardzo ciekawej ważne pytania za nami wymienione i teraz co możemy odpowiedzieć też słuchać chce na podstawie tego co usłyszał usłyszałyśmy, czyli Tyc sposobu w jaki pani minister z nami się komunikuje, że dobrze czy rzeczywiście warto wciąż te pytania bardzo merytoryczne konkretne zadawać wracałem do początku naszej rozmowy, jeżeli przyjmuje się retoryka przyjmuje się schematy eteryczny taki, który ma argumenty odbijać ani nie dyskutować to jest oczywiste, że dyskusji nie będzie, więc nic nie możemy odpowiedzieć i ich tutaj można tylko powiedzieć dobrze będzie co przypomina takie komediowe troszkę byli tak zadowolona w Chinach Health Tylka chcemy tutaj można z tego wyłuskać bytowi przypomina końcówka wywiadu to by odsyłam państwa do archiwum zresztą też na profil Radia TOK FM na Facebooku zamieściliśmy rozmowę z czerwca zeszłego roku i przypomnę 28 czerwca 2 ten wywiad się odbywa i pani miejsce na koniec, mówi że w rzeczy wszystkim spokojnych wakacji, bo wszystko będzie dobrze no i myślę, że nie będzie, bo asfalt i handlową Lenina zostajemy z tym przekazem natomiast tutaj umyka 1 rzecz unikająca podstawy programowe umyka ten cały system oświaty rozmawiali z nią albumem dla Ghany legalne i dziś w ogóle się poszło no ale to już rozumiem było zadanie tej rozmowy i wszystkich pozostałych wypowiedzi publicznych przedstawicieli ministerstwa, żeby raczej Meritum unikać, bo one dosyć nieprzyjemnej wywołuje nieprzyjemne emocje dużo lepiej jest tak jak pani Ashton powiedziała zapewnia, że wszystko pójdzie dobrze posilić piłeczkę i to jasno powiedzieć zaufajcie nam dr Ewa Pietrzyk-Zieniewicz musimy kończyć wydział nauk politycznych stole wiele międzynarodowych bardzo dziękuję za spotkanie czas na informacje po nich wracam z post factum jest tu będziemy prowadzić zorientować co się dzisiaj wydarzyło w Petersburgu w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA