REKLAMA

Coraz większy ruch na polskim niebie. Jak będzie rozwijał się rynek lotniczy?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-04-04 12:40
W studio:
Czas trwania:
14:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze itp jest 1242 Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam na raport gospodarczy Radia TOK FM ceny waluty w tej chwili to Europa 4 zł i 25 gr dolar po 399 za franka płacimy 398 w, a funt po 4 zł 97 gr w, czyli złoty odrobinę słabszy niż w ostatnim czasie, ale też nie ma nawet ta zmiana to osłabienie złotego nie jest aż tak bolesne jest tak widoczna zresztą inne też mamy wysyp wypowiedzi wicepremiera Morawieckiego, który z wizytą w Waszyngtonie, który mówi rząd Rozwiń » właściwie nie chce, żeby zrobić jakoś nadmiernie umacnia, bo to umocnienie nadmierne waluty rzeczywiście niekoniecznie musi przysłużyć się gospodarstwo reszta też zależy im kto na gospodarkę będzie patrzył w Warszawie, gdzie uda teraz na plusie WIG 20 rośnie o 65 % 43 w górę to indeksy szeroki WIG obóz w tej chwili to 333 ,51 000 000 zł w uczelni tak wygląda w tej chwili w obrocie gospodarczym za chwilę trochę popatrzymy sobie w polskie niebo w raport gospodarczy, a gościem raportu gospodarczego jest Michał szyk wicedyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC dzień dobry dzień dobry mówi o tym, polskim niebie chciałabym popatrzeć się w rynek lotniczy i rzeczywiście możemy się nie tylko nasze polskie nie wolno, bo chcę niebo jest powszechnie dostępne ani przewoźnicy z każdego kraju trwają tam, gdzie sobie tę siatkę połączeń zrobiono, ale tak właśnie metaforycznie to w całym zdarzeniu z tego pytania o tym jak to jest teraz się jak polskie porty lotnicze jak polskie lotnictwo sobie radzi polskie lotnictwo radzi sobie bardzo dobrze w ostatnim roku ten wzrost ruchu pasażerskiego w Polsce to był poziom około 1112 % ilość pasażerów przewiezionych przez port lotniczy w Polsce to jest poziom około 34  000 030 zlotym właściwie cała Polska OFE do samolotów Czecha zwierza się duch RWE jeszcze nie natomiast rzeczywiście są to los najbliższy rok i tu prognozujemy wzrost o około 11 % zbliżają nas do tego poziomu zdecydowanie w rynek to mamy mniej Polaków, którzy wyjeżdżają, ale przecież nie tylko Polacy korzystają sport sportów lotniczych w Polsce również turyści mnie z zagranicy, a jak wypadamy na tle innych krajów lobbystyczne jednak dużym państwem no i teraz właśnie w ramy w regionie jak wśród naszych konkurentów z Europy Środkowo-Wschodniej możemy się uplasować polskie weto dziś wygląda myślę i nieźle na cele regionu te poziomy jeśli chodzi o ilość pasażerów, ale są zbliżone tak naprawdę w jak popatrzy nasz region na cały region Europy Środkowo-Wschodniej oraz wybranych krajach takich jak np. Czechy ten to poziom są inni znacznie wyższe jeśli chodzi o ilość podróży przez Statystycznego obywatela w porównaniu do krajów zachodnich już to poziomy notowane w Polsce są istotnie niższe to również znaczący potencjał w zakresie rozwoju rynku lotniczego w Polsce jest cały czas bardzo duży, o czym my jako kraj mamy się mówić mamy konkurować z innymi krajami właśnie na te nie wiem palmę pierwszeństwa czyn może możny pierwszeństwa Lotto też o to, żeby być wyżej w tej klasyfikacji, a czy usłużni chodzi o to, żeby bić o palmę pierwszeństwa miast tak naprawdę to, że lotnictwo to również infrastruktura, a jeżeli pasjonują nas tematy związane z infrastrukturą drogową czy szynową tak samo połączenia lotnicze ich ilości jakości Jan umiejscowienie Polski na tle tego światowego światowej mapy nie dotyczy infrastruktury jest bardzo ważne to również jest, że to miejsce naszego kraju UE w ramach światowych połączeń gospodarczych w ramach dostępności z punktu widzenia innych krajów innych regionów w mamy nasze porty lotnicze na Okęciu znają wszyscy lotnisko Chopina duży port lotniczy zaraz zapyta maszyny ile dłużej na ile jeszcze Momo ma potencjał my rozwojowy, ale skoro przewozimy przez Polskę przez polskie numery porty lotnicze przechodzi tak wielu pasażerów to kto nam wyrabiać normy na Okęcie to jest tak oczywiście sprawa Acta jeszcze to oczywiście to koszmar jak pani powiedziała i również tam cały system regionalnych lotnisk w Polsce jeśli chodzi o innych liderów tu oczywiście Kraków, który nie w tamtym roku zanotował około 5  000 000 pasażerów, ale Gdańsk nie to jest około 4  000 000 pasażerów i inne wiodący wybrany wybrany porty regionalne jak np. w modzie Katowice czy Wrocław jak również poznać w dużych miastach porty lotnicze rozwijają się naturalna sprawa no ale właśnie sporo mówi się ostatnio o centralnym porcie lotniczym dlatego też momenty dojedziemy, ale byliśmy od samego lotniska Chopina na warszawskim Okęciu, bo jak widzę inne państwa prognozują, że ona nadal będzie się rozwijało nadal będzie przewoziło nowych pasażerów czy większą liczbę pasażerów, ale z drugiej strony nie brakuje takich głosów, które mówią, że to okręcie właściwości Bob Bell potrzebne lotnisko Chopina, że może na chwilę zatkał zapcha się już więcej już nie przerobić na 2 szczyty jak to będzie tak naprawdę ten punkt widzenia może być różna po pierwsze musimy sobie jasno powiedzieć, że już dzisiaj występują pewne ograniczenia operacyjne jeśli chodzi o funkcjonowanie lotniska Chopina i to jest fakt szczególnie pan biorąc pod uwagę sezonowość ruchu lotniczego w sezonie letnim przy wybranych dniach ograniczenie to m. in. ilość dobowa operacji jest około 6100 operacji na dobę to jest 1 punkt widzenia z drugiej strony biorąc pod uwagę teoretyczną możliwość obsługi pasażerów jeśli te limity jeszcze nie zostały wyczerpane natomiast podkreślam słowo teoretyczną, gdyby założyć, że ten ruch będzie rozkładał się równomiernie w ciągu roku w UE w ciągu doby to poziomy to nawet może być poziom około 20 kilku milionów natomiast faktycznie realnie już w tym momencie te ograniczenia występują w nogach no bo też jak się układa siatkę połączeń oczywiście, że każdy linii lotniczej zależy na tym, żeby jak najlepsze godziny mogą wlecieć w lepszej godzinie moc elektryczna Tesla notesu, jakby w Milewskiego w 1 momencie zrobić ilość pasów startowych jest, jaka jest to usługi monety naziemny też inni tyle jest ile jest nowość, czyli grozi warszawskiemu lotnisku woleli relacji skórze pana, że się z rzadka rzeczywiście się nie da więcej już służyć będzie mieć okres, który moment przeżył wypadku każdy infrastruktury jest pewien limit, do którego ta infrastruktura jest przystosowana i tak z pewnością jest jeśli chodzi o lotnisko Chopina i z pewnością są też pewne limity wynikające z samej lokalizacji lokalizacji, lecz bardzo blisko centrum miasta z różnego rodzaju ograniczeń, które są narzucone również geograficznie ta możliwość rozbudowy jakimś sensie jest limitowana, a z drugiej strony oczywiście można wciąż zwiększać cały czas pewne parametry operacyjne do pewnego poziomu funkcjonowania lotniska Chopina w ich, a i to jest faktem i z pewnością takie inwestycje będą musiały być poniesione w kolejnych latach również patrząc na pewien system i infrastruktury lotniczej wokół aglomeracji warszawskiej mówimy również w Modlinie, gdzie to lotnisko cały czas te możliwości dalszej rozbudowy one są spore właśnie, by współpraca między Chopinem, a Modlinem to też jest do matury często pojawia się lekki dyskusjach choćby o tym, planowanym centralnym porcie lotniczym teren ma być budowane dziś centrum w okolicach no właśnie w Łodzi działa działa Warszawą za chwilę do tego znajdziemy go można czegoś zrobić także w ramach z Warszawy 2 lotniska ze sobą ściśle współpracują niekoniecznie konkurują rewolta konkurencja to nie jest tak neony taka jest jednak żaden inny skład weszliby w tej chwili konkurencji no ale jednak z ewentualnym dojazd do Modlina z Warszawy o nim jest coraz bardziej uproszczony nie można wjechać kolejką, ale to wszystko trwa od przesiadki z autobusu na kolejkę z kolejki na autobus protest radnych nie jest tak zrobione, jakby pasażerowie mogą sobie wyobrażać, że między 2 lotniskami Teresą w centrum wyrwać się w stolicy kraju powinny być łatwy transport deskę z sobą współpracują jak nietrudno było proszę bardzo 1 spółka 1 firma tego nie możliwości, by nie wydaje się, że wejdzie w przyszłości mogło być w nie jest o niczym nieoczekiwanym niestandardowe, że pewna aglomeracji są obsługiwane przez jakość sieci infrastruktury lotniczej tak to wygląda bardzo wielu miejscach rzeczywiście kwestia współpracy jest oddzielny turniej drugim tematem i niektóre aglomeracje niektóre biznesy lotniczy funkcjonują w ramach tzw. dla przykładu aportów, czyli ten zarząd czy pewne decyzje operacyjne, ale są podejmowane wspólnie ten ruch w jakimś sensie w ramach znowu możliwości Niejestem kierowany zaczyna jednoczy na drugie lotnisko no właśnie tego kosztu tych w Polsce nie widać to dobrzy w zakresie centralny port lotniczy decyzja właściwie już zapadła jak się zdaje, ale znowu pojawiają się głosy, że po pierwsze, czy to jest potrzebne w Polsce po drugie, czy przypadkiem nie za opóźnienie za drogo ma powstać ten centralny port lotniczy w myśl, że te kwestie, o których powiedzieliśmy związane z pewnymi ograniczeniami operacyjnymi w tym przede wszystkim lotnisko Chopina, ale mogą być docelowo rozwiązany w dwojaki sposób po pierwsze, toczą się przed chwilą, czyli pewna próba pewna wizja funkcjonowania tzw. dumą portu i próba rozładowania tego rosnącego ruchu pomiędzy właśnie lotnisko Chopina lotnisko w Modlinie w tym dalsza rozbudowa operacyjnych możliwości tych lotnisk w tym również spore inwestycje właśnie lotnisko w Modlinie z drugiej strony alternatywną opcją jest opcja obecnie rozważana, czyli budowa nowej infrastruktury tzw . centralnego portu lotniczego, gdzie się era między Warszawą, a Łodzią i wydaje się, że tak naprawdę to odpowiedź nie jest oczywista nie jest banalna ta skala inwestycji jest gigantyczna jest to inwestycja, która będzie wpływać na skomunikowanie naszego kraju w kolejnych dziesięcioleciach więc, że tak naprawdę wydaje się, że pewne analizy powinny być przeprowadzane, żeby jednoznacznie, więc powiedzieć i która opcja jest lepsza no może lektura jest lepsza to chciałem pana zapytać no bo nie wiadomo, że zysk, który ma powstać od zera gdzieś między Łodzią, a Warszawą teoretycznie samo centrum kraju, który jest właściwie po okręgu wpisano można było powiedzieć, że to wydaje się, że ma to swoje logiczne uzasadnienie z drugiej strony finansowanie, które dni no i potężne pieniądze z sobą pociągnie Unia Europejska, która pieniędzy na to z całą pewnością nie da, bo już nie chce finansować lotniska, więc potrzebny jest inwestor inwestor nie może n p . z Chin, bo Chiny okręt interesują się bardzo rynki lotnicze w naszym w naszej części Europy on, a z drugiej strony pewnie też duże pieniądze, ale być może jednak mniejsze nakłady na to, że teraz budowę Modlina i tutaj współprace nie 2 warszawskich lotnisk zepsutym co wydaje się sensowniejsze i myślę, że bardzo ważna dziś powiedzieć tak naprawdę ewentualna inwestycja właśnie centralny port lotniczy i ewentualny wybór kierunku rozwoju tej infrastruktury lotniczej w Polsce powinien być elementem wiersz większej szerszej strategii rozwoju biznesu lotniczego w Polsce przeżyliśmy wyraźnie podkreślić, że tak naprawdę sama infrastruktura i ruchu nie generuje generować nie będzie stawać na studia Aniela jest pokazanie la Grande zakłady w Niemczech są tak lotnisk, które miały powstać w ten sposób właściwie wykorzystywane i stoją ministrowie nie dzieje tak naprawdę sukcesem ewentualnego centralnego portu lotniczego będzie uzależnione od funkcjonowania dużego tzw. przewoźnika sieciowego przewoźnika, jakim na dzień dzisiejszy jeśli chodzi o Polskę i jest lot nie i to to jest pytanie tak naprawdę i jaki podmiot w jaki sposób, jakiej skali będzie docelowo mógł funkcjonować właśnie na infrastrukturze w, a samoloty inwestor dla LOT -u mógłby też tematy no i firma jednak osoby doznały grali coraz lepiej po kłopotach kilka lat temu ustaje na nogi otwiera nowe połączenie toru teraz Los Angeles Solidarności 1 przewodnik w naszym regionie, który my tam będzie latało za 1 zamachem, a z drugiej strony cały czas nie ma informacji no szukamy inwestora mówi wicepremier Morawiecki na razie tego stronie widać po pierwsze, pewne działania związane z restrukturyzacją LOT -u od wielu lat przynoszą efekty lot, który w ostatnim roku zanotował dynamiczny rozwój przychodzi o ilość pasażerów to wstępne wyniki finansowe, a podawane przez los wydają się dobrze natomiast rzeczywiście w dłuższej perspektywie to wyzwania, które są przedmiotem są ogromne, ale też oznaczają, że i jest duża potrzeba poszukiwania inwestora prawdopodobni inwestora strategicznego, który mógłby wspierać rozwój naszego przewoźnika czy to mógłby być potencjalny inwestor chiński na dzień dzisiejszy ciężko na to pytanie odpowiedź na Zachodzie, gdzie zażyczy tekst one interesują się latami naszym regionem, więc kto wie czy to nie będzie ten właśnie tyle na honorze trzeba czekać na decyzje co do centralnego portu lotniczego Przemyk tylko polityczne to decyzja już zapadła, chociaż jeszcze, zanim inwestycja ostatecznie zostanie przygotowane i ruszy to jeszcze wiele się w tej sprawie może wydarzyć się bardzo dziękuję za spotkanie czeka bardzo szyk wicedyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC był moim państwa gościem kończymy raport gospodarczy za 3 ,5 minuty informacja Radia TOK FM raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA