REKLAMA

Mateusz Burzyk o książce Giorgio Agambena "Piłat i Jezus"

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2017-04-05 14:40
Audycja:
Krakowskie Przedmieście
Prowadzący:
Czas trwania:
13:29 min.
Udostępnij:

Czy Piłat naprawdę osądził Jezusa, czy zapadł wyrok a jeśli nie zapadł to co to oznacza? Temu nie tylko od strony prawnej w książce "Piłat i Jezus" przygląda się włoski filozof Giorgio Agamben, a my stawianym przez niego tezom przyglądamy się wspólnie z Mateuszem Burzykiem, redaktorem miesięcznika Znak.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście w katolickim credo znajdziemy taką informację ukrzyżowany pod prąd z suszem Piłatem Poncjusz Piłat jest taką figurą jak dowodzi Giorgio Gabon postacią dramatu pomiędzy Piłatem ma Jezusem rozegranego, w którym dramacie warto porozmawiać, a będziemy rozmawiać na bazie książki Łukasz Wojtusik krakowskie Przedmieście książki na opublikowanej nie tak dawno George Adam Piłat i Jezus to książka, którą w swojej serii wydawniczej prasa publikuje Rozwiń » miesięcznik znak Mateusz Burzyk jest moim gościem redaktorka miesięcznika dzień dobry dzień dobry i współautor posłowia, które możecie państwo znaleźć na końcu książki Piłat jest tutaj bardzo ważną postacią dramatyczną i od strony prawnej bardzo ważną postacią tak Piłat został wybrany przez Georga gangrena na moście głównego bohatera tej książki Jezus, który pojawi się w tytule jest taką postacią, która pojawia się właściwie w tle to Piłat tutaj leśnicy Piłat jest właściwie głównym tematem tej książki, a dzieje się tak z kilku powodów, które autor gier czak MEN tłumaczyło się na samym początku po pierwsze, Piłat jest jedyną postacią jedyną osobą, która poza Jezusem Maryją pojawia się chrześcijańskim credo co ciekawe pojawi się dopiero w drugiej w drugiej wersji badanie nie było go w credo nicejskim dopiero pojawił się tam po soborze w Konstantynopolu po to, aby uwiarygodnić chrześcijaństwo jako religii historyczną Ponaru, aby pokazać rzeczy rzeczywiście te zdarzenia przyjście Jezusa jego osąd śmierć dokonały się po drugie, Piłat interesuje gramy na z tego powodu, że jestem barwną postacią niejednoznaczną tak tak jest jak BATE przywołuje też agamy niczego pod taką postacią z krwi kości rolniczy pisze antychrześcijańskie w całym nowym testamencie tylko 1 postać, której nie sposób nie darzyć czcią i podnosząc oczy, kiedy Piłat i Daniel Piłat jest taką ocenę, która potrafi się ze złości potrafi być zdecydowana, kto mówi co napisał napisałem jest też postacią, która się waha, która ulega namowom arcykapłanów i tłumu postacią, która posługuje się ironią tego w ewangeliach mamy bardzo niewiele jest też taką pasją, która potrafi się przestraszyć prawda gdy, gdy pojawia się jego żona, mówi że miała dziwny sen na temat Jezusa i Piłatem pokazuje też Ziobrze, że się bolid po prostu więcej to postać bardzo wieloznaczna po trzecie w końcu wydają się też godną uwagi jest to osoba, która po pojawiła się już wielu motywach i w wielu miejscach w sztuce myślę tutaj o literaturze świetnym przykładem jest mistrz Małgorzata Bułhakowa, ale też w sztuce obrazy Piłata i poświęcali Caravaggia czy Hieronim Bosch, a nawet firmie czy muzyce Andrzej Wajda, o czym czasem się nie pamięta również nakręcił film p t. Piłat i inni, a co ciekawe już zupełnie współcześnie piosenkę p t . Piłat właśnie nagrał zespół Tarasiewicza właśnie o to co rozważanie filozofa lubuskiego Odrze brzeg emblemat trochę niepokojące jest on wychodzi od takiego założenia, że jeśli dobrze rozumiem trzeba sprawdzić co prawda nie wydarzyło się podczas procesu czy możemy w ogóle mówić o procesie czy można używać sformułowań takich jak wydanie wyroku bardzo ważne słowo pojawia się w tej filozoficznej narracji wielokrotnie powtórzone również w tekstach synoptyków w ewangeliach, czyli wydanie to znaczy oni sobie go przekazują wydają, ale wyrok jak donosi Adam Ben tak naprawdę formalnie od strony Piłata nie zapada tak tutaj Piłat i jest jest bardzo ciekawą figurą również z tego punktu widzenia Reagan ten zajmuje się filozofią, że tak naprawdę jest prawnikiem filologiem klasycznym i inne słowo, którego się pan odwołuje wydanie, czyli greckie paradoksem łacińskie Traditional pojawia się w ewangeliach w wielu kluczowych momentach agamy zauważa, że tak naprawdę Piłat Piłat nie wskazuje wrócą na śmierć nie wydaje wyroku, ale wydaje go, że do marca kapłanom tak lekarce kapłani wydają go pilotowi i brak też nieprawda tak jak je jeszcze wcześniej tak jak Judasz zaś daje on wydaje Jezusa arcykapłana z kolei rodzaj żołnierzom jednak to nie koniec z tym z tym zdaniem najistotniejsze wydaje się to, że Jezus na krzyżu również wydaje ostatnie tchnienie typuje się znowu to samo to samo słowo, a jeszcze wcześniej to Bóg ojciec wydaje swojego syna na świat po to, aby ten świat z bardziej na karnety miejscu pojawia się to samo słowo o wydanie i w kontekście tego właśnie słowa i Piłat okazuje się bardzo ciekawą postacią, ponieważ wydaje się on wpisany w boski plan zbawienia świata może to wydawać paradoksalne, bo Piłat jednak poświęceń gotowi kilka godzin waha się raz chce ocalić została uwolnić go jednak ostatecznie wydaje go na śmierć innym pokazuje to, że właściwie trudno wpisać go w taką jednoznaczną ramy trudno pokazać, że jest on tylko marionetką w Bożym planie zbawienia i tak jak chociażby Judasz, na który w, które daje się ten plan bardzo łatwo wpisać też jest co ciekawe nie poświęca Grasiowi wiele miejsca mówi właściwie co masz czynić czym prędzej z kolei Piłata owi z Piłatem rozmawiała parę godzin wiemy, że jest to 56 godzin które, które jest z SP k spędził w Pałacu namiestnika Judei no właśnie goście uporządkuje od strony prawnej, bo ten wątek nie dość mocno interesuje to jest trochę także z ambon dowodzić, że arcykapłan inni zarzucają Jezusowi zbrodnię obrazy majestatu na kanwie, której wg praw wtedy obowiązujących Piłat mógł nakazać ukrzyżowanie obłożyć go na pożarcie zwierzętom albo wygnać go po prostu, a tymczasem decyduje się na handel paschalną amnestię to znaczy mówi możecie wybrać i trochę przerzuca ten obowiązek właśnie sam nie podejmuje werdyktu nie ma nie ma winnego tylko tak naprawdę przerzuca odpowiedzialność Kalita też z nami Piłata od od tej strony są te słynne maty region umywa ręce premiera i diety po tej odpowiedzialności nie chce brać na siebie agamy poświęca temu wątkowi również sporo miejsca w, próbując pokazać Piłata nie tyle jako sędziego co my jako arbitra na kogoś, kto pośredniczy pomiędzy Jezusem pomiędzy oskarżonym, a on arcykapłana niektórzy to oskarżenie wnoszą co ciekawe Piłat Bieruta na blaszane Adam będzie, że tutaj na warsztat Ewangelii Świętego Jana, w której znajdujemy najbardziej szczegółowy opis oraz rozmowy, która rozgrywa się między Piłata Jezusem pokazując, że tak właściwie można zbudować z tego fragmentu Ewangelii pewnego rodzaju dramat Piłat wychodzi tam do arcykapłanów, ale wraca też do Pretorii, gdzie znajduje się Jezus i 7 takich wątków na zewnątrz wewnątrz taką podzieli ono go prawdziwa powiedziałbym pełnokrwiste sztuka teatralna z tego wychodzi im dokładnie jeszcze co ciekawe wcześniej znajdujemy dokładną analizę na konkretnych form, które powinny znaleźć się w procesie czy też powinny znaleźć się zgodnie z prawem rzymskim w formule wnoszenia oskarżenia przeciwko danemu człowiekowi jak amen dokładnie to studiuje pokazuje że, gdy Piłat przyjmuje arcykapłana i widzi Jezusa to tak naprawdę pierwsze słowa, które kieruje do osób, które przychodzą są następujące jako skargę wnosi się przeciwko temu człowiekowi na wykopanie odpowiadają, gdyby do niego Złocieńca nie wydalibyśmy go tobie i tutaj pojawia się ten wątek, którym zespół nie wspomniał pan redaktor mianowicie Piłat nie widzi tutaj oskarżenia podanie w tej zarzut konkretnego powiedzieć dość ogólne sformułowanie złoczyńca dlatego znajdą się do arcykapłanów mówiąc weźcie go i osiągi osobiście wg swego prawa, czyli nie znalazł tutaj żadnego zarzutu wobec zgodnie, z którym mógłby zastosować prawo II kapłani jednak, odpowiadając mówią nam nie wolno nikogo zabić jeśli pojawia się tutaj sformułowanie kary głównej pra w do zabójstwa Piłat uważa, że być może warto rozpatrzyć ten przypadek biorąc pod uwagę, że być może podpada to pod obrazę majestatu zbrodni przeciwko cesarstwu agamy zwraca uwagę, że jest to specjalny przypadek w prawie rzymskim, a nie zwykła procedura jest rzeczywiście od samego początku procesu widać, że nie toczy się normalnym trybem to jeszcze 1 wątek dorzućmy do tego, ponieważ George Logan van der dość przewrotnie przekąską książkę czy też są to swoją filozoficzną opowieść, ponieważ doszło wraca perspektywa i co ciekawe sam jak piszecie w posłowiu będąc często krytycznym wobec samej religii jako takiej oddaje głos temu, że być może Jezus reprezentuję tutaj i prawo ziemskie i prawo boskie tak to czy matką i go tam maturę z podwójnej go, a i w związku z tym zadaję pytanie, kto tak naprawdę kogo sądzić to znowu wywołuje kwestia logiczną i ponieważ, a i prawną zarazem ponieważ, aby mógł zapaść wyrok zgodnie z prawem rzymskim sędzia powinien siedzieć na Trybunale powinien siedzieć na krześle, z którego w LM wygłasza wyrok, bo jest to problem w logiczny z tego powodu, że tak naprawdę nie wiadomo, kto na tym krześle siedzi nie wiadomo czy to jest został osadzony na na krześle na 6 Colian strupem zapaść wyrok, a taki trop mamy w ewangeliach, gdy WIG jest czytamy, że odziany został w purpurę miał koronę cierniową i berło w ręce, a żołnierze z niego wszyscy siedzieli właśnie tu być pewien rodzaj farsy upokorzenia prawdę tak, ale od strony formalnej można smażyć inaczej tutaj jest przedstawiony jako jako jako sędzia jako suweren, który może decydować o życiu śmierci innego, a z drugiej strony możemy się domyślać, że to Piłat właśnie powinien zasiadać na tym na tym miejscu, które przypada sędziemu Nemec do tej oczywiście nie wiadomo, kto kogo sądzić jest to również związane z tym, że jak już powiedzieliśmy w wyroku nie zapada wyrok zostaje wydany co co ciekawe w nauczaniu Jezusa często powtarzało się czasem zdarza się przestroga nie sądzicie, więc Adam Ben przywołuje również ten wątek nauczania Jezusa pokazując, że sąd boski ma być odroczony do ostatniego dnia do Dody do dnia końca do końca świata to jeszcze państwo trochę bardziej mieszamy, ponieważ w posłowiu, by trochę konstatuje dziś tak naprawdę największą tajemnicą tego procesu i tych 2 postaci jest to, że w tym procesie tak naprawdę nam pokazuje, że nie ma tajemnic i to jest zarówno zaskakujące jak rozczarowujące gra w posłowiu staramy się razem z Mikołajem Ratajczakiem wpisać tę książeczkę Piłata Jezus cały projekt intelektualny Georga Hagena, a stawką tego projektu jest pokazanie, że w tzw. teologii politycznej czy też poszukiwania, które miałyby legitymizować ziemską władzę nie ma żadnego boskiego pierwiastka taki boski pierwiastek mógłby się pojawić zgodnie z przywoływanym przez Georga gramy na Dante w momencie, gdyby Jezus przeszedł przez wrota nazwiemy tak je umownie przez wrota prawa rzymskiego, bo Jezus chce się poddać osądowi człowieka chce się poddać rzymskiemu prawu, a to zdaniem Dantego miałoby uwiarygadniać właśnie moc prawa rzymskiego miały pokazać, że nawet Bóg uszanował respektował ziemskie prawo jednak agamy stara się pokazać, że skoro wyrok nie zapadł skoro te 2 płaszczyzny Boska ludzka nie spotkały się nie spotkały się w sposób ostateczny to znaczy, że Jezus poddał się wyrokowi, że wyrok zapadł to tak naprawdę trudno mówić o tym, że do tego spotkania tego co boskie tego co ludzkie doszło trudno mówić o tym, że Jezus ostatecznie uznał władzę ludzką uznał prawo, które prawo rzymskie, które wówczas obowiązywał to oznacza, że jej, że tak naprawdę wbrew ludzkiej władzy władzy władzy, która jest na ziemi nie ma tego boskiego namaszczenia i stąd nie ma tajemnicy dodał, że nie ma tajemnicy możemy powiedzieć, bo są na to dowody ewangeliczne, ale także w apokryfach i poza biblijnych tekstach znajdziemy tam wiemy już interpretacji tak naprawdę o o tydzień publiczność obu postaci Piłata jako taki świat faktów, a jest przez rynek trochę świat prawdy prawdy objawionej, ale prawdy ta nielogiczność istnieje wtedy logiczności szczególnie interesuje na nas jako redakcja miesięcznika znak, bo tak staramy się myśleć o książkach, które wydajemy właśnie, próbując zderza ze sobą różne światy tak tutaj do żony zasobom Piłata Jezus czy też świecki myśliciel przyglądający się praktyce religii wiary tak wcześniej proponowaliśmy czytelnikom książkę, która była zapisem rozmów neuro biologa i teologa zderzenie 2 różnych światów prasa Jerzy Vetulani ksiądz Grzegorz Strzelczyk tak to tutaj też staramy się pójść tym tropem druga w serii publikacji książkowych miesięcznika znak niewielka książeczka Szanowni państwo mogłoby się coś w naszej rozmowie, że to opasłe tomiszcze niewielka książeczka z bardzo ciekawym posłowiem 1 ze współautorów tego co jest Mateusz burzy, który był moim gościem na co dzień redaktor miesięcznika znak działa przy ogromnym Piłat jest o tej książce rozmawia się w krakowskim Przedmieściu wielkie dzięki Mateuszowi te studia dziękuję bardzo Szanowni państwo najwyższa pora na informację w radiu TOK FM o krakowskie Przedmieście powróci po 1440 za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!