REKLAMA

Polskie aktorki filmowe na emigracji. Gościem Karoliny Głowackiej był Grzegorz Rogowski

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-04-05 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM to jest wieczorze Radia TOK FM Karolina Głowacka przy mikrofonie na studia pan Grzegorz Rogowski dobry wieczór do góry czy filmografia z Filmoteki narodowej autor książki polskie aktorki filmowe na emigracji skazany na zapomnienie taki jest element tytułu mamy tutaj w książce zawartego też jeszcze 1 autora Michała Pieńkowskiego, który jest autorem tej części bardziej ogólnej natomiast dominującą część książki stanowią biografie właśnie polskich aktorek Rozwiń » filmowych na emigracji, która to biografia pan Grzegorz napisał właśnie dzięki temu dzięki takiemu połączeniu momentu Telekom porządną dawkę wiedzy o kinie przedwojennym i o naszych aktorka ach, właśnie, zanim do aktorek przyjedziemy inni ja bym chciała troszkę, żebyśmy ustawili odtworzyli ten świat na chwilę teraz na antenie to znaczy na jakim poziomie stało polskie kino przedwojenne czczono było marne czy fajny jak to wyglądało z perspektywy innych krajów, a jest bardzo bardzo selektywne chłód zależy jak na to spojrzeć, bo on przy tym czytając polskie recenzje w co się okazuje w Polskiej w Polskiej prasie to kino nie było zbyt zbyt dobrze odbierane i recenzenci rzeczywiście czasem są wyniki na takim filmie nie zostawiali nas natomiast bardzo ciekawie, bo uwielbia też zaczynałem zaczął badać się powoli ten na ten temat czy taki odbiór filmu tutaj w Polsce, a w stanach Zjednoczonych i okazuje się np. 1 film był tutaj przez krytykę absolutnie przyszłość związane z góry do dołu natomiast cała Zjednoczonych recenzji okazywał się, że publiczności bardzo się recenzentom miłości bardzo się bardzo się budową natomiast nie były to też warto zauważyć jakiś polonijny dzień czynniki w w stanach Zjednoczonych tylko takie recenzje Joanna największe największe amerykańskie dzienniki drukowały np. New York Times czy wręcz taki już z tych, które magazyn filmowy kulturalny wróci, że państwo wiedzieć, że sam był taki szał na kinematografię każdy chciałby się w kinie to też wyczytałam w książce, że nawet w ciemne piśmie kino był taki dział czy jesteś fotogeniczna czy jesteś fotogeniczna można było przysyłać swoje fotografie Herberta w wyłudzenia danych klientów takim decyzjom takim tak jest co rusz stare dawno Facebookiem, a wtedy lajków detektyw bez biletu w sho w, w którym dotrwał rzeczywiście, ale nowy zostało to równie przyjemne ambicje, kiedy takie zdjęcie jest z tysięcy innych zdjęć został wybrany do magazynu kino i się tam mogło pojawić z tym opisem rzeczywiście tak jest pan pani fotogeniczne wymuszeń nie mogę się powstrzymać tyje EMG części napisanej przez pana Michała Pieńkowskiego ze Stolna i jest taki wierszyk tom wierszy, który powstał z tej oto okazji, że miał być zlikwidowany tygodnik kino ten właśnie, w którym były umieszczane fotografie i wierszyki jest taki na oku, kto foto Ifo ono ograniczyć na fryzjerze Stali ją jak Valentino na stałe dla was chwila tragiczna umiera kino smucić i płaci wampirze z Konina martwi się Brygidy hełmy z Kołomyi już fotki swojej nie wyśle do kina, bo ledwo żyje jeszcze 1 zdrowa fotogeniczne kino Krystynie platynowa kretyn go blondynka już waszych oblicz nie będzie w kinie umiera kino to jest oczywiście takie tam ironizowała nie wobec innych tak każe robić sobie przesyłali je przysyłajcie fotografie z innymi nie z innymi z amerykańskimi np. imionami czy brzmienie bardziej interesująca pseudonimy to przecież rzecz typowa dla aktorów i tu też możemy przejść do pana bohaterek pana aktorek w tym sensie pan, że pan się nad nimi na nowo pochyliło Nora Ney jest na okładce chociażby to musi być pseudo na rajd rzeczywiście jest jak najbardziej pseudonim Wilk naprawdę nazywała się Sonia Nejman Nejman jak do tej pory było wszędzie wszędzie pisany na natomiast ona sama chociażby w listach o swoim ojcu pisała o tym, jaką jest ona ma nie i zajęli w tym jej pseudonim to jest oczywiście skrót od nazwiska lekko zniekształcony no bo Nora najpewniej nie brzmiały tak dobrze znanej Nora, dlaczego tego się nie dowiedziałem, bo wolę im córka strusie Miączyn spotkać inne nie potrafię powiedzieć, dlaczego wybrał sobie takie takie imię przypuszczalnie brzmiało ono bardzo bardzo egzotycznie w Lipnikach światowej to dobrze c, czyli krótko Calling All my im krócej tym lepiej w przedwojennym kinie, bo wtedy tak jak teraz żartował na pewno dużo lepiej niż szybciej zapamiętywane chociażby z tego imienia w o nikim przedtem tak wiele nie pisano tyle nie mówiono nikt nie wywoływał tylu skandali i mierzył tak hollywoodzkim stylu pisze pan ani takich wydają się wysuwa kwintesencja nory Ney Hahn ona była wydaje się jedyną polską aktorką, która może oprócz Poli Negri, która rzeczywiście była w bezruchu ludzką, ale jedyną aktorką, która tutaj w Polsce żyła, który też tworzyła swoje swoje firmy, która zbliża się tego hollywoodzkiego blichtru tego tworzyła wokół siebie taką taką aurę taki właśnie prawdziwy hollywoodzkiej gwiazdy, czyli co zawsze była niedopowiedziane jakiś wielki skandal w bardzo mi nie prosiłem tych rezerw utrzymywanych na mundialu, bo dzisiaj jest powiedzmy normalny kiedyś te skandale były pikantna, ale bardzo takie smacznej i gazowane z wielką wielką ostrożność, żeby przypadkiem nie było za dużo i muszę przyznać, że akurat na ranę jej mąż za jego absolutną mistrzynią w wykreowanym w kreowaniu tutaj w Polsce no właśnie taki swojej osoby za pomocą Bransona świetnie z tymi dziennikarzami musiała muszą dogadywać świetnie świetnie potrafiła ich nakierować na to co na co powinni napisać ani i jak artykuły powinny wyglądać stąd też nowy niesamowity no właśnie niebieski ptak czemu wyjechała co to są za historię właśnie tych wyjazdów emigracji tutaj in wyjazdy nam były spowodowane oczywiście działaniami wojennymi w 3009 . roku we wrześniu na życzenie dotyczyło to wszystkich moich bohaterek było chociażby Renata Radłowska wyjechała już po wojnie natomiast wszystkie one wyjechałem i nie chciały tutaj wrócić z różnych z różnych powodów no i przede wszystkim zmiana ustroju w Polsce wyniosły się zmienił na samym początku, czyli w tym w tym takim okresie na polskim Bieruta to rzeczywiście od tych filmach bardzo mało opisaną może nie tyle zapomniano o samych aktorka Halle innych chciano wymazać czy ten przedwojenny film Polski z Wisły z tamtej obecnej obecnej rzeczywistości zaś jako, że to druga Rzeczpospolita od estakady, który nie należy wracać do Łask burżuazyjnej ogień dotarł do takiej do takiej recenzji no właśnie tuż po zakończeniu działań wojennych był czterdziesty siódmy rok dobra recenzja filmu złota maska, gdzie napisano, że właściwie wszystkie kopie tego filmu powinny być natychmiast wolno, bo jest tak tak okropnej i tak nie da się go oglądać, ale i tak jest i takie było takiego nastawieni zaraz po wojnie dążą do tego filmu produkowanego przed wojną, a wiadomo, że aktorki żyją filmem, więc jeżeli jest zakazany w jaki sposób cieczy zmagania z marginalizowania film, w którym w, którym grały na to one same to już gdzieś się gdzieś na zostają odstawione na bok tym tej całej kinematografii i rzeczywiście one zostały one wyemigrowały po wojnie nie miał już wracać, bo moralnej próbowała, jakkolwiek właściwie jedyna mój bohater powrócić do tego przemysłu filmowego spotkała się z Aleksandrem fordem, który wówczas nowym był zarządzającym filmem polskim czy tym przedsiębiorstwem państwowym, który przejęło od gęby całość władzy nad kinematografią polską i żona usłyszała tam, że nie będzie dla nich miejsca w Novej w nowej rzeczywistości całej Polsce, że nie pasuje, że nie pasuje nigdy nie było tak jak córka Małgorzaty nie było nic osobistego to bardziej chodziło o to by także ona do tego filmu już właśnie nie pasowała, że to były inne filmy inna wizja całej kinematografii i stąd ona uznała, że jeżeli nie ma dla nich miejsca filmie co w Polsce również nagrani miejsce i wyjechała do po czterdziesty szósty roku Zofia maj Koneczny nam aktorka, po który nie został nawet 1 Hinc zasnął na historię, skąd pan ją znalazł w takim razie skoro nie został żaden film filmy nie zostało ono zostało oczywiście recenzje zdjęcia wspólnym mianownikiem dla wszystkich moja, których było to, że wyemigrowały do rządu Stanów zjednoczonych zagrały główne role filmowe wizowym w tym Jadwigi z poselskiej tam zmarł, więc jedno tutaj Zofia na konieczne jest aktorką, która grała główną rolę zagra z po 2 w 2 filmach miano niezwykłego pecha, bo on obydwa filmy zaginęły, więc nie służą prawdopodobnie już głosu, chyba że kiedyś te filmy się odnajdą też oczywiście zdarza natomiast w tej chwili to co roku nie zostało to to zdjęcie fotografię czy z filmów czy ze sztuk teatralnych wolno, bo ci bardziej aktorką na teatralną, a była aktorką porno naprawdę przeciętną, a więc wielka szkoda, że możemy zobaczyć na stronie, ale bardzo zależało na tym żeby, żeby ją przypomnieć, bo jak mówią była zła na pewno utalentowana i to potwierdzają recenzje teatralne i filmowe i była taką postać też bardzo smutno wydaje mi się też 3 dość tragiczną, bo to jest życie emigracyjne my już w nowym Jorku on był bardzo ciężkie ona sama zresztą nie miał takiej wróżby narzekać no ale jak pisała własne i przyjaciółka Karin cicha ona nosiła w sobie bardzo dużo takiego prywatnego smutku, którym się nie dzieliła, ale ludzie czuli córy oczywiście rzezie coś jest nie tylko ona pracowała jako jako modelka na samym początku w latach czterdziestych w nowym Jorku, a później jako dzielna sprzedawczyni w takim salonie z sukniami Nadarzyn to już się sama sama pisała zresztą tej pracy, że jest już jest męczące i ogłupiające i co jest mu, gdy wszystko było bardzo bardzo smutne, bo do reżyserki wspólny mianownik wszystkich moich bohaterek, że nigdy nie wrócił do swojego do swojego zawodu i musiałem pracować w w zawodach, które zupełnie nie były związane z tym co do tej pory robiłem, ale próbowały przecież za granicę i tak niektóre próbowały IT to właśnie w dół były to aktorki struktura inne teatralne, czyli Jadwiga Smosarska Janiny widzów na alei Zachem Koneczny one razem tworzyły wpłynąć na wszystkie razem spotkałem Nowym Jorku w takim polskim teatrze artystów tak też nazywało on trwał działom Nowym Jorku w czasie wojny natomiast gdy się on dofinansowany przez przez rząd londyński, kiedy skończą się wojna skończyła się finansowanie nie był już możliwości, żeby tę pracę czy samo utrzymać i wówczas wszystkie 3 inne musiały musiał znaleźć sobie powiedzmy normalną pracę czyli, czyli pracę daleko daleko od tego co do tej pory wykonywały daleko od zawodu aktorki, ale wszystkie były mniej więcej podobnym wieku to znaczy czy możemy mówić o jakimś jakimś rodzaju pokoleniu straconych aktorek pokolenie na pewno były tym samym natomiast tym wieku w salach w tym samym wieku nie były Jadwiga Smosarska urodziła się jeszcze w dziewiętnastym wieku np. wyrównano to już jest niech teraz ponoć już dobrze pamiętam 1916 rok Tamara Wiszniewska była najmłodsza z nich wszystkich 1919 sięgną urodziła, więc notę przekrój był dość duża, ale to było cały czas jednak jedno pokolenie, więc się, że najbardziej można użyć takiego sformułowania, że było to pokolenie stracone artystek do tego bardzo utalentowanych jednak bo, gdybyśmy go wydobyli ten dramat, który się odbył oto jest polskie kino przedwojenne innych, które się rozwija, której jest prezentowane za granicą w książce też ten jest napisane, że są znalezione takie wersje, gdzie są różne inne w różnych językach francuski niemiecki tak dalej, więc było za granicą mamy aktorki, które przeszły długą drogę, żeby stać się tutaj tymi gwiazdami i ich już wszyscy mieli rozpowszechniać miały rozpatrzyć swoje skrzydła albo już się, do których udało przychodzi wojna na uciekają wyjeżdżają albo po wojnie właśnie nie dają radę albo wrócić albo muszą wyjechać to jest jakiś potężny dramat całego całej grupy zawodowej myślę, że tak przynajmniej tych aktorek, które rzeczywiście z redaktorów, którzy zdecydują liczne migracje byli oczywiście aktorzy, którzy Stali w Polsce im to też różnie, bo doskonale to skala popularności co co przed wojną na nowo dużo mniejsze, tym bardziej że oni już raczej nie grali w filmach oczywiście były wyjątki bo gdy przegrał Adolf Dymsza to znany znany komik przedwojenny grał w jeszcze po wojnie trofeum w sporej ilości filmów, ale on właściwie był było wyjątkiem ci aktorzy przedwojenni niektórzy tutaj zostali na graczy puszyste strony w tym scenę teatru i tam byli rozpoznawalni i tam rzeczywiście mieli dalej rosną rzesze fanów natomiast, że ci, którzy zdecydowali się na emigrację oni właśnie zostali zostali w jaki sposób zapomnienie z obszaru przez chwilę, gdy zaczęto są do nich przekona, że gdzieś w okolicy odwilży kiedyś można było mówić pisać trochę więcej wtedy to już jest pierwszy artykuły natrafiłem przynajmniej takie artykuły, które opisywały co on bardzo króciutko zdawkowo, ale co się z tymi aktorami po wojnie działo było jak widać było jednak zainteresowanie ludzie chcieli o tym, wiedzieć skoro takie rytmy takie głosy pojawiały, ale rzeczywiście to było coś niesamowitego wydaje się, że Polska kinematografia straciła chyba w czasie wojny czy przez wojnę z Zielonej ma z nami czysto w kinematografii to ulubieńców publiczności w żaden żaden przepis mówi nie stracił nawet tylu ulubieńców publiczności nie wymienił znana na tych zupełnie na to zupełnie nowych duch chyba nawet ten pogrom, który się z PiS zaznaczył w Hollywood, kiedy dochodzi dźwięk nie był aż tak aż tak drastyczne jak ja w to co się stało u nas, ale to była historia ich Poznań 33 BM w tym aktorki, o których pan pisze mają podobną drogę do swojej kariery czy to jest także one, przechodząc wszystkie szczeble od marzącej o tych na takiej karierze nastoletnich marzeniach później właśnie na bardzo często tańce, bo to często były tancerki gdzieś tam rewiowych teatrzykach aż ktoś je dostrzeże, że to jest taka droga drogi były różne właściwie mnie nie było 1 drogi do filmu to zależy od bardzo wielu czynników od tych o tym, chociażby charakteru naprzód Lena Żelichowska ona była bardzo skromną nieśmiałą osobą, która trafiła do filmu ona zaczynała właściwie jako jako baletnica w teatrze wielkim, ale szybko wyczerpał możliwości które, które mogą tam osiągnąć i trafiła do Andory Izrael i trafiła z powrotem do na deski sceniczne takiej takich prawdziwych powiedzmy teatrów, czyli teatrów poważnych, a rozwój wsi Fin zaproponowano jej film, ale głównie, dlatego że co również śpiewała na dobrze się ruszała miała obycie sceniczne była już widziana właśnie w tych teatrach rewiowych, więc ona bardziej przez parafię Nora Ney on na stałe stawiał głównie na materię filmową raczej się w teatrach nie pokazywała oczywiście były jakieś występy, ale bardziej bardziej gościnne co nie było, ale nie była na stałe w tym składzie i tych teatrów rewiowych ona z kolei trafia przez szkołę filmową były tak szkołę filmową był to szkoła nie była szkół profesjonalną prowadził człowiek, który miał własną wytwórnię filmową, więc nie pozwolić sobie na to, żeby później Tychów uczniów usłużni kadrę zatrudniać Mariusz miał tam na takiej kadry jak n p . Michał Waszyński późniejszy reżyser i on wykłada w tej w tej szkole, więc też na pewno bardzo pomagał, żeby się do tego filmu do tego filmu dostać zatem konieczna była około wtorku głównie teatralną i tam przypuszczam tylna została została zauważona w teatrze tak samo zresztą Kieniewicz równa, której w czasie swojego popisu była założona przez właśnie Michała Osińskiego winny i zaproszona do udziału w taki film nieborak i Lolek także to rodzinne wyliczył na testach, która wskoczyła na miejsce słynnej TR tancerki, które się rozchorowała przypomina sam nie jest winny być równa to była ta, która założyła w Dallas restauracje od kursu, a on miał swój popis razem zresztą z DM Lidię Wysocką wraku bardzo znaną jeszcze długo długo po wojnie aktorką i to właśnie było to niesamowite nie są to rocznik tej szkoły szkoły teatralnej drugiej z, z którego wysłano największy z prawdy czy sławy filmu przedwojennego uczynić nawet teatrowi długo długo jeszcze witani byli oni po powojnie, a czy to naprawdę było życie jak z bajki teczek to sobie wyobrażano pewnie społecznie póki się nie było takim aktorem czy lektorką ze sławnym Czesławem czy to właśnie było życie usłane różami finansowo niekoniecznie, bo ten film oczywiście dawało zarobić jeszcze dość szybko natomiast patrząc chociażby na nas przed wojną kontrakty te nie były też muszą, więc sumy za za film, który która, w którym aktorzy mogli mogli zarobić, więc wydaje się że, że na pewno ci, którzy nie byli bardzo zamożni tak jak to jest powiedzmy jest w stanach Zjednoczonych był w stanach Zjednoczonych w Hollywood gdzie, gdzie te gwiazdy prawdziwe z prawdziwego zdarzenia było stać absolutnie wszystko inne tutaj nie oczywiście to była taka to jest najwyższa klasa średnia natomiast aktorki Przemyka moje one nigdy nie byłem niektóre nie nazwałbym ich bogatymi już oczywiście trzeba odnieść do do tamtych czasów, kiedy ile no i wcale nie był tak pięknej chociażby nasi posiadanie butów to już było to już było coś, a taka aktorka miała kilkadziesiąt sukni w drużynowym szaleństwa w ale czy to było już takie prawdziwe celebrytki jak współcześnie się to widzi inną sam pan mówił o tym, że Nora Ney potrafiła tak zakręcić dziennikarzami, że pisali my takiego one chciały konstruowała swój wizerunek, ale czy to tak było, że właśnie wszyscy śledzili ich losy na pewno śledzono ich losy też rzeczywiście tak było natomiast one były celebrytka mieli nawet nie lubi tego słowa Murzyn z Lechem i kojarzą się na rzeczy jak najgorzej jest takie inwestycje na tych natomiast do tych do tych eleganckich kobiet w stylu ekranu srebrnego przedstawionych na czarnobiałej taśmie w zupełnie nie pasuje ale, żeby nam, że był oczywiście siedzą natomiast one zupełnie inaczej kreowały ten swój ten swój świat to zainteresowanie, bo oczywiście wywiady, których one udzielały one zawsze były lekko niedopowiedziane też była taka tendencja, że nie pytano wszystko było np. wiek protokołu z takim pytaniem, którego absolutnie żaden dziennikarz nigdy nie zadał im, nawet jeżeli pytano go było oczywiście taki kącik między nami w kinie i tak można było zagrać na różnych najrozmaitsze pytania, a propos właśnie gwiazd natomiast, jeżeli pytało się, bo bardzo często padały pytania o wiek redakcji zawsze odpowiadała, że albo takich informacji udziela albo, że wygląda na 20 i kilka, a w zawsze to było raczej w oczy mocno zaniżone niższy niż zawyżony tak samo adresem też jest niesamowite, ponieważ dzisiaj ciężko, by było, że obecny obecnie, którzy podawali swoje adresy publicznie, a wtedy było to absolutnie normalny nie każdy każda aktorka oczywiście chciałabym, by takie, które ten adres miały taki sposób zakonspirowany, ale większość aktorów ZU ZI jak najbardziej pozwalała na publikację swoich adresów i wówczas fani mogli przyjść czy fotograf przez co chwilę porozmawiać albo po prostu wysłać list od tych listów też bardzo dużo wysyłano po Jadwiga Smosarska podobno otrzymywała nawet listy pisane krwią jest sprawdzenie wiem, ale nawet takie wyrazy właśnie uznania otrzymywała na dzisiaj absolutnie umocowanie do nie do pomyślenia byłem myślę że, gdyby którakolwiek z aktorek dzisiaj dostała list pisany w odwrocie znów się do Fiorentiny w zyskach, a wtedy było uznawane za wyścig z olbrzymim poświęceniem i oddanie swojej swojej ulubienicy no, więc wszystko wszystko zależy chyba raczej, o które od czasów i tego ryzyka w centralach szczypać, dlaczego zabrał się pan z aktorki właśnie Ania aktorki aktorów bez przerwy Czeszka Petra w murze sympatii po prostu jak zawsze lubiłem w tych chwilach oglądać na na ekranach kobiety może, dlatego że one miały taki niesamowity talent takich był kreowany taki typ kobiety demona trochę przy takiej Villa Hoff Atal, która niszczyła wszystkich mężczyzn którą, których spotkała na swojej na swojej drodze itd wydaje się, że przez to te kobiety były dużo bardziej fascynujący chociażby na ekranie niższy niż mężczyźni którzy, którzy zdecydowali się tacy raczej pozbawieni tych wszystkich właśnie cech takiej tajemniczości oni byli goście dość oczywiści otwarcie natomiast inne natomiast aktorki Otóż zupełnie zupełnie co innego doszły trzeba przyznać, że mężczyźni filmy przedwojenne, wyglądając najmniej dziwnie inaczej kobiety też z naszej perspektywy mężczyźni wyglądają same oryginalnie w inny natomiast chciałbym pana zapytać jeszcze taką, że 3 rzeczy udało się panu dotrzeć do pamiętników w Tychach aktorek lat już wtedy, kiedy były za granicą to znaczy co on sobie na tej emigracji myślały w tutaj miałem 2 drogi, jeżeli chodzi o o badania tego życia emigracyjnego, jeżeli wyłączy się z rodziną no to jak najbardziej to urodziny staram się na ulicy się jak widać udało i oparłem się na wspomnieniach podejrzewa, że Tamary Wiśniewską jej córki Ireny Jerzy, choć moralnej też jej córki i Anny, a jeżeli chodzi o genezie schowku syna syna Andrzeja i oni nie przedstawili to kobiety, które znają tylko z kranu to już bardziej Koman jako relacja dziecko ma grać, więc im nóż to patrzymy na to z pewnej perspektywie, ale jak na razie udało się nam się dopełnić tutaj znacznie te życiorysy gorzej, bo jeżeli aktorka nie miała żadnej bliższej bliższej rodziny, a te są tak głową, a koszt tych 3 bohaterek reszta moich faktoring, o których pisze rodziny dzieci nie miała tutaj muzycy grają zdecydowanie ciężej natomiast oczywiście pozostały jeszcze jakieś dokumenty na pojeździe jest na Saskiej były to były to lisy między nią, a Janem koniem mija po nich meczów nie było było takie wspomnienie już w prasie emigracyjnej, który też to sporo uzupełnią plus plus artykuły które, który był wpisany na tematy restauracji, którą w stylu otworzyła w Dallas Zofia Nakonieczna ona pisała do do Arnolda Szyfmana tutaj do Polski polisy się zachowały, więc też z tych listów mogliśmy ja mogę się dowiedzieć inne jak Chełm to już emigracyjny przebiegało i co ona czuła Wenecji sztorm ewentualnie bramką i co czuły frustracje zawód złość czy może niekoniecznie się cieszyły się, że żyją w oku jądrem tej historii taki sposób, że to były bardzo utalentowane kobiety, które miały w sobie olbrzymią dozą pokory on dłuższy taką grubą linią odznaczył osoby to co było psy tego co jest nim oczywiście zapomniały o tym, że, kiedy tu wielkimi gwiazdami w Polsce i miały z tym miały iście filmowe życie na le na emigrację to już była egzystencji zwykłego szarego człowieka, który przybył z innego kraju wzrosłoby zużycie w jaki sposób ułożyć pionowo i one w życie starały się właśnie to w jaki sposób w jaki sposób ułożyć i czy były szczęśliwe myślę, że myślę, że tak myślę, że one szerzyły cieszył z tego co mają cieszyły się, że przeżyły wojnę, jakby zupełnie zapomni może zapomniała alem nie chciały nie chciał za bardzo rozpamiętywać tego tego co było wiem, że niektóre z nich oglądały swoje filmy oczywiście z wielkim wzruszeniem bardzo bardzo się wstydzić się cieszy, bo te filmy były, więc jeszcze po drugiej wojny światowej wysiedlono w stanach Zjednoczonych, ale nigdy nie miałby powiedzieć nie zadzierał nosa nigdy nie skrywał się na wielkie damy z ekranu i nie mówiły ludzie dookoła, że kiedyś byłem na jego wielkim aktorkami także to co było to było to co jest to jest i w ten sposób w ten sposób to moje bohaterki myślę myśli pan, że w 2017 roku jest zapotrzebowanie na takie przypominanie tych skazanych na zapomnienie, że jeszcze kogoś interesują aktorki z tamtych lat szczerze powiedziawszy nie oni nie zostawia się od nad tym pod takim w tych kategoriach ofiarom robiłem tę książkę raczej dla siebie i dla tych aktorem, żeby je w jaki sposób przegonić to było dla mnie najważniejszy, jeżeli oczywiście ktoś po książkę sięgnie przeczytaj spodoba to będzie bardzo miło natomiast najważniejsze było to, żeby jak najszybciej Otóż ostatni moment, żeby spotkać ludzi, którzy coś jeszcze mogą pamiętać o coś powiedzieć, żeby wszystko zebrać z złożyć taką 1 pełną opowieść była do tej pory były to absolutnie białe plamy mierzy się wpiszą chociażby w w wyszukiwarkę Renata Rogowska na noc znajdzie się może z kliniki tekst na temat tych świętych postaci mi się udało nacji żyje więcej, ale to też Sołga nie twierdzę, że to sobie gra w zamkniętym one są cały czas otwarty czekają na jakiś uzupełnienia i kto wie może się kiedyś uda znaleźć coś więcej cech państwo słyszą w książce skazany na zapomnienie polskie aktorki filmowe na emigracji jest wiedza unikalne nie znajdą państwo jej w internacie w w alei tak pytałam o to trochę prowokacyjnie, czyli kogoś to jeszcze interesuje go szczerze mówiąc spodziewam się, że pan powie tak oczywiście w bo chyba tak jest, że mnie wraca się do tego są stare do tego co dawne stóp gór także dzięki temu, że są takie znakomity cyfrowe możliwości rekonstrukcji tych filmów odzyskiwania ich pokazywania na nowo pan sam się przecież zajmuje tym jak rozumiem takim pierwszym etapem porządkowania filmu tak jak na co dzień pracy w Filmotece narodowej i tutaj rzeczywiście na staramy się odzyskać te te filmy dla dzisiejszej publiczności na solidnym często w fatalnym stanie znaczy w fatalnym stanie no właśnie Indii co z tym filmem czy jest tak poszatkowany czym jest pobudzony, czyli jak co z nimi na drugą wojnę światową tutaj zdecydowanie dała się nam we znaki, jeżeli chodzi o nasze kopie filmów filmów polskich sporo z tych firm zostało zniszczonych i to co dziś możemy oglądać to zazwyczaj są filmy, które my wieko wieku Filmoteka narodowa sprowadzaliśmy przez 1 dziesiątkę ostatnich lat z zagranicy głównie ze Stanów zjednoczonych, bo tam jak z wcześniej wspomniałem tylko te były wysyłane na i 1 część tej tej naszej kolekcji udało się udało się odzyskać tych tych filmów przedwojennych są to kopie eksploatacyjne, czyli takie, które nabyły wysłanie go wysłany do kin przez strony są często dojście do zniszczone są porysowane inni są ubytki w restauracji poza tym no tylko jest też niekompletne powiedzmy 1 film składa się mniej więcej z 10 lat 60 takich dużych rolek filmu czasami zdarza się, że do naszych czasów dotrwało z 1 kopii powiedz 3 takie lalki winnych opli mamy 2 rolki jakiś inny kopie mamy jeszcze jakiś inny fragment i moim zadaniem oraz syna Michała, który dla mnie napisał ten rozdział wstępnym jesteśmy fotografami, więc naszym zadaniem jest sprawdzić wszystkie wszystkie kopie te wszystkie aktywne w ten sposób, żeby znaleźć jak, więc uzupełnień czy układać te puzzle dokładnie później jest skanowany już cyfrową jest uzupełniany, czyli to co dzisiaj widzimy, bo oczywiście mamy już kilkanaście filmów, które są zrekonstruowany cyfrowo i to są firmy, które są pod skórę z najróżniejszych kopii które, którą udało nam się odzyskać Wilno i mamy tutaj całkiem spore sukcesy, ponieważ niektóre firmy Sokół w tej chwili przed dłuższą 20 min niż to co do tej pory znaliśmy odpowiedz z telewizji jeszcze początkujący rynki nie, ale to jest także musi się zorientować w takim razie, jaka jest formuła chyba nie pomylić kolejności wątków we wszelkich, bo jest na nich najcięższe prace filmu gra w dłoń do tych filmów zachował się bardzo mało materiałów, jeżeli dysponujemy jakimiś materiałami typu scenariusz czy jakiś opis opis sekwencji dna to jesteśmy w stanie z stuprocentową pewnością powiedzieć, że tak to kto był właśnie tak należy złożyć przy filmie dźwiękowym jest o tyle łatwiej żyć, dzięki któremu pomaga to już wiemy, jaką się rozkładać czy możemy dopasować powiedzmy melodia czy czy dialog do tego co będzie się działo dalej najgorzej jest chwilami nie myli mu tutaj nuty wynik jest bardzo wiele badań przeprowadzonych wcześniej, zanim ten film będzie w stanie złożyć chociażby na sprawdzam gotujemy taśmy filmową, czyli że mamy sklejkę, czyli skrojoną jednocześnie z drugą patrzymy się czy to jest dokładnie to samo taśma, jeżeli nie jest to samo taśmę albo jest dotowana inny rok to już mamy pewne obiekcje, że film mógłby zostać w pewnym momencie przy montowane, a my staramy się wrócić do tego do tego stanu z z dnia premiery tego filmu, więc musimy go mając do tego stanu przywrócić to w jakim stanie zachowuje się dźwięk właśnie filmy dźwiękowych dźwięk to bardzo różne dźwięk na taśmie filmowej zapisany z boku, więc zdarzało się, że uszkodzona przez matkę która, która prócz taśmy z projektu może z tym, że z dźwiękiem jest o tyle łatwiej, że on jest na tyle szeroki, że można tak zygzakiem powietrznego wczytać na cyfrową i wówczas, gdy ten dźwięk jest jesteśmy w stanie uratować, nawet jeżeli nawet, jeżeli powiedzmy przez środek przechodzi jakoś się jakaś rysa to gdzieś bokiem można można go czytać, więc z dźwiękiem jest dużo łatwiej niż z obrazem, jeżeli mamy reżyser którą, który wykonał kiedyś inna projektora to niestety z tym już Niemcy zrobili zresztą też zależy jak nie podchodzić do restauracji cyfrowej byłaby oczywiście szkół jest tyle co co rusz górzystym zajmują natomiast jest to już inna forma trochę trochę zabytku tak samo jak postępujemy z malarstwem, a my też niczego nie do malujemy, jeżeli czegoś tam nie ma to po prostu tak musi zostać i tacy np. zdarzy, jeżeli mamy klatkę filmową, na której jeszcze gdzieś się z ruchu, ale ona jest już zjedzona powiedzmy przez przez grzech, bo dotyka taką kopię i wyłącznie mamy 2 tomy nie do malujemy w programie tych postaci, które tam są zawiesiny klatek tylko zostawiamy to tak jak tak to jest to trzeba nad nad tymi filmami pracować w specjalnych warunkach temperatury i higieny tego typu rzeczy czy to ich nie rusza już absolutnie ruszą jak najbardziej, bo w inne te filmy przedwojenne były nakręcone taśmy nagrywane co śmiech tak znamienite rody była też na palach rzuca się też wysoką 150 lat, więc rynek już jesteśmy bliżej jak analizować każdy też brak Wilna i ona on potrzebuje bardzo specjalisty specjalnych warunków przechowywania najlepiej w tej chwili są takie dni takie szkoły najlepiej z taśmy mrozić dopiero wtedy ona konserwować ten sposób tak i on wtedy ona rzeczywiście żywotność będzie będzie znacznie dłuższa natomiast większość w większości archiwów filmowych ma oczywiście z wyceną temperaturę wilgotność, żeby te taśmy przechować też, że już przemija, żeby przewietrzyć i to wszystko to wszystko powoduje, że proces, który boją się też bardzo łatwo degradują i ten proces degradacji te zabiegi pozwalają w jaki sposób powstrzymać mówił pan o tym, że Filmoteka narodowa od lat stara się właśnie zdobyć te dawne kopie to gdzie one są gdzieś w prywatnych domach strychach u babci w piwnicy, gdzie ten w znajdował się w przeróżnych miejscach nawet teraz mogę zachęcić idą do przeszukania swoich Stryków, ponieważ my mamy taką akcję poszukiwaczy skarbów i właśnie zwracamy się akcja społeczna zwracamy się do rządu wszystkich, do których ten apel dotrze o inne przeszukanie strychów piwnic czy jakieś filmy się może nie znajdują w tych domach, a tutaj historia przybycia tych kobiet często są naprawdę bardzo bardzo różne zazwyczaj są to kopie, które przychodziły do nas od zagranicznych dystrybutorów, czyli tak jak w stanach Zjednoczonych był taki pan Starczewski, które było właściwie biedy i chyba jedynym dystrybutorem filmów dźwiękowych na nas tak zmęczony tych polskich i po jego śmierci jego rodzina bardzo dużo rzeczy przekazała do do Filmoteki narodowej cud, że cieszy się były również filmy kopie filmowe w natomiast znajdował się też filmy czytał gdzieś w 2 w prywatnych domach w piwnicach strychach no one są już dużo dużo gorszym stanie, ponieważ takie wspólne to też jest właściwy dłużnika nie wymaga odpowiednich warunków, jeżeli jest przyjmowana przez dłuższy czas po szesnasty roku ludzie latem jest bardzo gorąco zimą jest bardzo zimno no to bardziej zaszkodzi, więc im szybciej oddamy taką taką ochotę na tym większa szansa większa szansa uratowania czasem są to naprawdę unikalną unikatowe rzeczy jak chociażby filmy Kościuszko bitwa pod Racławicami z 1913 roku, która na, który nie w stosunkowo niedawno się odnalazł w, a pan czeka na odnalezienie jakiegoś konkretnego filmu oczywiście tutaj, jeżeli chodzi o entuzjastów kina przedwojennego Torunia no i jest do 1 takich, na które wszyscy czekają i chyba w każdy kto, kto kocha tester firmy chciałby chciałby to produkcja oglądnąć to jest żołnierz królowej Madagaskaru 1939 roku właśnie z 1 z bohaterką książki planu Żelichowski w roli w roli głównej ten film Lukrecja tuż przed rozpoczęciem wojny drugiej wojny światowej był jeszcze w F 1 w zaraz krótko powołanie natomiast gdzieś to kopia zaginęła krążą pogłoski że, że już po wojnie spaliła się, więc chętnie w projektorze czy prawdziwe na umorzenie może nie do końca natomiast kopie rzeczywiście rzeczywiście nie ma w tym podobno powstają co jest takiego w Pekinie przedwojenna przedwojennym aktorstwie co pan Radek wyciąga, że poświęcił pan tyle wysiłku, bo przecież zjechało tam pół świata w poszukiwaniach powieści o aktorkach, które wyjechały 12  000 km te podaje wydawnictwo w tym w rzeczywiście tych podróży muszę odbyć aż 2 rzeźby, żeby porozmawiać ze wszystkimi którzy, którzy pamiętają moje bohaterki natomiast co mnie tak urzekło w tym kinach, bo taka jego trochę niedostępności, ale w jakimś sensie, że życie jest czarno-białe, którym się nam się tak trochę odległy, bo się może takie trochę zabytkowy bardzo się z gry przekonywał w tych filmach jest też coś niesamowitego tym konstrukcje, który był używany to tu takie właśnie, w których nie podrabiają Cuiavia nie potrafię, więc zrozum chciał, ale wydaje się, żebym teraz przyszedł do sklepu w taki sposób przywykły zwrócił na to pewnie by się pokona w głowach też gotował się te maniery których, które tam pokazywano dzisiaj w zupełnie mnie nie do pomyślenia, żeby takie stacje misje oczywiście zdaję sobie sprawę, że nie jest wykreowany, ale mimo wszystko trochę jednak pokazuje ten ten świat, w którym który tam występują także była taka scena, która zawsze się bardzo podobała w filmie kłamstwo Krystyny ne in tam ojciec głównego bohatera przychodzi do do tych właśnie Krystyny głównej bohaterki, która była z 1 domu, a tendencyjnym poprosiło rękę co się temu co oczywiście bardzo bardzo nie podobało i krzyże pomówić z Krystyną, żeby na końcu przestała poziomu ocenia tego inne tego syna Anny powiedział, że zaproponuje pieniądze za to, żeby ona zerwała z nim zaręczyny na co ona odpowiedziała mu w Res pon g rzeczy, dlatego że w pobliżu nie ma żadnego mężczyzny, a wtedy właśnie wyborcy też co dla niesamowitego że, że tutaj o kobietach sama nie może się bronić, bo zmusił mężczyznę, który musiałby to w jej imieniu wykonać także w zupełnie inne czasy chyba ich protest tak urzekające budzi się czegoś takiego absolutnie byśmy chyba nie oglądać w, a dla tych, którzy chcieliby ją zacząć swoją przygodę z sytym dawnym kinem domofony jakąś poranne 3 Filmoteka narodowa udostępnia możemy dziś można obejrzeć te filmy, ale rzeczywiście można, by rzec czym mamy kino Iluzjon, gdzie właśnie te odświeżone Jankowski z myśleniem, że oni też zupełnie inaczej wygląda naprawdę proszę mi wierzyć, że te zupełnie inna percepcja filmu, kiedy oglądamy, tym bardziej Tczew właśnie w kinie Iluzjon, które jest nim tego w kinie jest taki spadek o obrazie widzimy są schodki, jakbym co rząd to niżej natomiast tutaj do kina jest zbudowane, gdy wzrost cen transferowych, sterując lata czterdzieste i tutaj siedzi się na 1 poziomie ale gdy na ekran jest jest na wysokości trzeba zadzierać głowy żeby, żeby zobaczyć, więc nie żegnamy stary film to jeszcze właśnie w Starym stylu tak jak się kiedyś to oglądało, więc jest to absolutnie nic się coś magicznego do tego sojuszy prelekcję na temat na temat każdego filmu, bo w tej chwili jest taki cykl właśnie tamtego kina przedwojennego jest ono pokazywane raz miesiącu z reklam premiera, którzy są w purpurze są powtórki, więc na pewno warto się wybrać chociażby o to, żeby zobaczyć 4 wspaniałe aktorki na na dużym ekranie jeszcze tak sobie próbuję wyobrazić pana przy pracy, żeby Antek patrzymy te taśmy filmowe klatka po klatce widzi tam np. którąś ze swoich bohaterek i za chwilę widzi pan taką samą komisję kody później Hendel i t d. te akcje w pana głowie pojawia taki pomysł, a może tu książkę napisać tak to był koniec nadać ton węgla w Wierzchowie wytworzyła jeszcze rocznym synkiem interesuje się 12 lat w ale wtedy już pan książkę wymyślił nie książki wyższe marże, ale zaczął się tym tematem interesowaliśmy się nie okazało się, że absolutnie nie ma żadnych informacji wtedy nie było w interesie, by tego fora internetowe czy tylko 1 z Kraśnika ze świętem schodzą się takiej informacji niż siedzieć na forach internetowych był bardzo mało jej do dziś właściwie z bardzo mało komu z książką narodził się myszy zawiódł myślę, że jakieś 8 lat temu wówczas, że było to jednak pomysł bardzo bardzo kosztowne, ponieważ trzeba było pojechać zobaczyć zbadać, dokąd to wszystko wymagało jakiegoś większego przygotowania ja stanąłem stanąć przed takim wyborem, ponieważ inną moją pasją są statki transatlantyckiej zdecydowałem, że mocnym początku najbliższego innych polskich statkach transatlantyckich aktorki odłoży na najbliższe nie wiadomo, kiedy co się nazywa różnorodność w tym, ale publicznie nie wiadomo, kiedy zaczął się tak materializować właśnie trwa 2 lata temu przez 2 lata udało się wpisać te 512 stron dokumentujące historię tych z tych niezwykłych kobiet zarówno w Polsce takich jak i w tym okresie migracyjny bardzo serdecznie państwu polecam podkreślmy to jeszcze raz są unikatowe informacje znajdą ich państwo w internecie, tym bardziej żadnych forach internetowych jeszcze dodam, że żona w zdjęcie też unikatowe rzeczy rodzinnych pozwoliły mi zeskanować zdjęcia z rodzinnych albumów i możemy zobaczyć jak tylko krok aktorki oglądałem je znamy tylko by wszyscy ludzie Wenty warunku tutaj widzimy je w różnych okresach okres życia i takich bardzo prywatnych w warunkach proszę nie zapominać o tych, które zostały skazane na zapomnienie polskie aktorki filmowe na emigracji autorem jest Grzegorz Rogowski dodatkowe części takie bardziej ogólne napisał pan Michał Pieńkowski, a całość wydało wydawnictwo Muza i wydawnictwo Muza ma dla państwa egzemplarze proszę pisać wieczór ma na to kropkę tam wieczór małpa TOK TOK FM dziękuję panu serdecznie za ten wysiłek i opowieści pływać w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA