REKLAMA

Usłysz Swoją Szkołę. Białostocka odsłona debaty o reformie edukacji (część 1)

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-06 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 14:50 min.
Udostępnij:

Reforma edukacji - Jakie problemy polskiej szkoły rozwiąże, a jakie stworzy? W spotkaniu udział wzięli Wiesława Ćwiklińska, zastępca dyrektora Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego, była podlaska wicekurator oświaty; Agnieszka Rzeszewska, szefową Regionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność, radna PiS i szefowa Komisji Edukacji i Wychowania w Radzie Miejskiej, nauczycielka w Szkole Podstawowej; Jadwiga Mariola Szczypiń, Podlaski Kurator Oświaty, współpracowała z Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, była przewodnicząca Rady Miejskiej Suwałk w ostatniej kadencji z ramienia Prawa i Sprawiedliwości; Andrzej Gryguć Prezes Okręgu Podlaskiego ZNP; dr Alicja Zawistowska-Sadowska, Instytut Socjologii i Kognitywistki Uniwersytetu w Białymstoku, autorka prac na temat nierówności edukacyjnych, reform edukacji, zróżnicowania wyników edukacyjnych ze względu na płeć, sypendystka Fulbright Senior Award. Debatę poprowadziła Agata Kowalska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
akcja usłysz swoją szkołę Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór dzień dobry mówię i słuchaczom i słuchaczom Radia TOK FM mówię wszystkim tym, którzy przybyli do klubu zmiany klimatu tutaj w Białymstoku przy ulicy warszawskiej 6 zapraszamy cały czas można do nas dołączyć i oczywiście naszych gości panelistów usłysz swoją szkołę to akcja, która przez 9 tygodni odwiedzi 9 miast będziemy dyskutować z ekspertami ekspertami przedstawicielami władz i tych Rozwiń » rządowych samorządowych na temat tego co ma się wydarzyć się już właściwie dzieje się w polskich szkołach w związku z reformą edukacji na początek przyjrzymy się chciałbym przedstawić naszych panelistów i panczenistki znakomity zesta w gości tutaj w Białymstoku są z nami dzisiaj pani Jadwiga Szczypiń Podlaski kurator oświaty dzień dobry dzień dobry panie z innych państw jest z nami przedstawicielka tutejszego urzędu Miejskiego pani Wiesława Ćwiklińska zastępca dyrektora departamentu edukacji właśnie w urzędzie miejskim dzień dobry dom państwa bardzo serdecznie jest z nami również dach mówi dzisiaj władza z nami, tyle że naprawdę będzie, o czym dyskutować z kim jest z nami mnie pani radna Agnieszka Olszewska radna prawa i sprawiedliwości to większościowy klub w tutejszej radzie przewodnicząca komisji edukacji, a także przewodnicząca sekcji oświatowej w NSZZ Solidarność w Białymstoku dzień dobry witam serdecznie, ale również poza władzą mamy też przedstawicieli trzeciego sektora szeroko rozumianego nieznanej pan Andrzej Trybusz prezes związku Nauczycielstwa polskiego dla Podlasia dzień dobry panu jedno ryba niczym dobry państwu i ekspercka, którą szli państwo okazję słyszeć na śniadanie przed południem dr Alicja Zawistowska Sadowska, która zajmuje się systemami oświaty również powstawaniem i likwidowaniem nierówności w oświacie z Uniwersytetu w Białymstoku udzielają proszę państwa zamiast takich szerszy wizytówek im, że być może tłumaczenia, jaką rolę państwa państwo wszyscy pełni się o systemie oświaty to chciałbym prosić o odpowiedź na wszystkich państwa na to samo jedno zwodnicze proste pytanie moje pytanie jest takim, jakim jest cel reformy edukacji przeprowadzonej obecnie w Polsce, jakie państwo rozumiecie z punktu widzenia właśnie tych ról, które spełnić się zawodowo ze swoich doświadczeń chciałem zacząć wreszcie odpowiedź na pytanie o cel edukacji reformy edukacji pani Jadwiga Szczypiń, czyli można powiedzieć przedstawicielka rządu Podlaską kurator oświaty posiada w odmianie zwięzłą odpowiedź, żebyśmy wszyscy zdążyli oczywiście bardzo dziękuję pytanie ocen zawsze ma sens dlatego bardzo pytanie dziękuję celem tej reformy proszę państwa jest po pierwsze, zmiana sposobu kształcenia młodego pokolenia zmiana strukturalnej zmiany programowe należy mówić o 2 zmianach w końcu świata stoi na 2 filarach na strukturze szkolnictwa i na podstawie programowej w związku, z czym te ta zmiana systemowa dotyczy zarówno zmiany struktury szkolnictwa jak zmiany programowej ona jest potrzebna, bo oto, żeby przygotować w sposób właściwy młodych ludzi do wyzwań, jakie niesie rzeczywistość, jakiej niesie życie po ostatnia reforma systemowa, bo w takim sensie należy odmówić miała miejsce w 1990 ósmy roku rdzeniu chodzi o częstotliwość wprowadzania reform tylko o ich potrzeby po tylu latach funkcjonowania systemu w tym kształcie, który w tej chwili już jest na wygaszenie, czyli zmiana struktury zmianą programową nowej zmiany wszystkiego dokładnie ta jest zmiana systemu proszono ich to samo pytanie panią Agnieszkę Olszewską radną prawa i sprawiedliwości tutaj z Białegostoku ta zmiana, którą właśnie przerabiamy, która wchodzi do szkół ma przede wszystkim podnieść jakość edukacji tak, by młodzież faktura chciałaby uczyć się dłużej, czyli przygotować się do studiów miała szansę na dobrą Ogólnokształcącej szkoły, bo dzisiaj ta szkoła niestety straciła swój wymiar pierwsza państwo to jest to ukończenie gimnazjum pierwsza faza liceum ta pierwsza klasa liceum jest ukończenie gimnazjum, a 2 kolejne po jest kurs przygotowawczy do matury nie tak powinna wyglądać szkoła Ogólnokształcąca ona ma dać dobre podstawy w każdej dyscyplinie wiedzy tak to był człowiek rzetelnie przygotowanej i mógł naprawdę dostać się na wiele kierunków studiów natomiast dla tych, którzy chcą szybko trafić na rynek chcą być niezależni finansowo będą szkoły branżowe już po pierwszej szkole o pierwszym etapie będą mogli znaleźć sobie miejsce na rynku było celem jest przygotowanie młodzieży do dostosowania ich do potrzeb rynku pracy i właśnie na to liczymy, że znajdą się przedmioty w szkołach, które pozwolą młodzieży szybko i dobrze co mam rodzinę ja bym prosiła, żeby tak jednak postarać się odpowiedzi z punktu widzenia państwa doświadczenia z nowo zawodowego i zadanie wiąże się z państwa funkcjami, a oni właściwie zdecydował o uzasadnieniu ustawy, który przygotowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, a jako w takim razie w Pile działaczka związku zawodowego reprezentującego m. in. nauczycieli to wie pani rozumie cel tej reformy właśnie tak, żebyśmy mieli szczęśliwych mieszkańców, bo dobrze mieć zawód w ręku i móc na tym rynku pracy się sprawdzić niż być niedouczonym magistrem nie mieć szansę na pracy to jest chyba najważniejsze, żeby ludzie, ale ci, którzy chcą mogli się uczyć mieli do tego właściwe podstawy, a ci, którzy szybko chcą pracować też, by mogli na tym rynku zaistniał to tutaj, żeby koszyki taki dom był bardzo szczęśliwi będą płacić podatki i my jako mieszkańcy miasta będziemy mieli więcej w kasie na świetnie co za zapowiedź w 1 miejscu będziecie państwo płaci do budżetu, ale jeszcze chciałby grać 1 rzecz mówi pani o tym, że ta reforma sprawi, że zmieni się po prostu rynek pracy zmieni się potencjał pracowników to dlaczego ja panie jak pani myśli, dlaczego w ogóle nie ma tego przewidzianego w ocenie skutków tej regulacji, którą przedstawiło ministerstwo edukacji nie ma w nim powrotach ze styczniem pojawiło się, że samo zarówno sama zmiana nazwy jest już początkiem do tej zmiany w związku na branżowe szkolnictwo tak to też ma od pozwu pozbawić tego pejoratywnego określenia bomb młodzież niechętnie wybierała szkołę chętniej szła do liceum, a potem no tak jak wiadomo była magistrem bez bez zatrudnienia do szkoły mają się właśnie pogodzić z tym, czego oczekuje rynek pracy mają się ze sobą połączyć Chiny mają łącznie jest jasna te 3 lata nie będzie dobrze ocenione i nie jest w nim żadnych przewidywań do tego, jakie będą skutki miejmy nadzieję, że taki dobry jak jak pani Navi jest taki jest zaś o zdarzenie jest poza uzgodnione z samej ustawie posiada również o PIT od 2 jak jak to wygląda z punktu widzenia urzędu Miejskiego tutaj w Białymstoku z punktu widzenia prezydenta i jego przedstawicielki, jaką pani Wiesława Ćwiklińska pracująca w departamencie edukacji jak państwo rozumieją te reformy po co mnie w z naszych perspektywę reforma jest wyzwaniem wyzwaniem dla samorządu dla prezydenta dla pracowników urzędu, ale przede wszystkim dla szkół dla dyrektorów nauczycieli możemy wiele mówić o jakości edukacji i jej wynikach i to jest temat rzeka nie chciałbym tego w tej chwili nawiązywać, bo naszym zadaniem jest wdrożenie zmian, które zostały zapisane w prawie oświatowym każdy z bardziej taka klasówka z matmy czy bardziej, ale długo oczekiwany projekt gimnazjalny, w którym będą mogli państwo się wykazać innymi słowy to jest fajne wyzwanie czy raczej nieprzyjemny, bo w tej chwili to wyzwanie wiąże się z wieloma zdaniami, które muszą wykonać konkretne osoby, więc w trosce o to, aby dzieci jak najmniej ucierpiały na tych zmianach, aby zapewnić im jak najlepsze warunki musimy musieliśmy przygotować 10 szkół i placówek w mieście Białymstoku i czasie została już przyjęta mamy nadzieję, że obecnie prowadzona rekrutacja potwierdzili dobre założenia którymi kierowaliśmy się w trakcie przygotowania tych zmian właśnie to jest paradoks tutaj zwracam się bardziej do słuchaczy spoza Białegostoku i słuchaczek Białystok to miasto, w którym zostanie zlikwidowana czy też wygaszona tylko 1 szkoła jest do tego jeszcze wrócimy do wydaje się, że to jest jakiś miastu sukcesów tego, że udało się zbudować jednak tak, bo taką współpracę czy taki, że taki mechanizm, który przyniesie przynajmniej tak twierdzą twórcy jak najmniej szkód dla choćby nauczyciel i tu właśnie zwracam się do pana Andrzeja trybu życia prezesa związku Nauczycielstwa polskiego tutaj dla Podlasia czy rzeczywiście jest tak wspaniale tylko jedno gimnazjum wygaszane reszta przekształcona podstawówki lub przyłączona do liceum wygląda na to, że Białystok staną na wysokości zadania nawet opozycja w radzie miasta chwali, ale w tym też siatka szkół przygotowaną przez miasto to prawda nie większość samorządów stanęła na wysokości zadania, dlatego że gmina zrewanżuje się samorządów na twarzy tak zdecydowanie, dlatego że zależy im przede wszystkim na jakości tej małej ojczyzny i tutaj oświaty jest 1 z takich priorytetów których, który nie jest takimi zadaniami ciągłym, a jednocześnie, przekładając się na to jak postrzegany jest samorząd artystki pytanie troszkę dalszy, jeżeli chodzi o to pierwotne pytanie, które pani redaktor tutaj postawiła ona jest piekielnie skomplikowane, dlatego że jako związkowiec wiem, że będę miał mnóstwo pracy, dlatego że ta reforma oraz, że powoduje zdecydowany chaos w oświacie w 2 jest przygotowanej dla danego regionu oceniają ani nie jest pana zdaniem NIK chce serio to co jest dla mnie cel jest prosty w realizacji obietnicy wyborczej, który nie ma żadnego przełożenia ani uzasadnienia jeśli chodzi o o potrzeby rzeczywistą reformą, dlatego że to, że dokonano zmian strukturalnych twór stworzono nową podstawę programową to jest w zasadzie, jakby pokłosie tego, że ta ma to zapotrzebowanie na zmiany już za funkcjonowało w okresie wyborów, ale mówi pan tutaj jesteśmy na tym dość, że pojawi się nawet w uzasadnieniu przedstawionym przez krajową w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przy przyjęciu tej reformy, że to jest to było życzenie społeczeństwa wiele o większość społeczeństwa i to potwierdzały ówczesne sondaże była za likwidacją gimnazjów chipsy czy pana zdaniem rzeczywiście ta reforma jest pewnego rodzaju spełnieniem społecznego marzenia nie nie jest absolutnie nie, dlatego że statystyki mają to do siebie, że te liczby możemy w różny sposób czytać i pokazywać to co chcemy co mam namyśli mam namyśli np. taką rzecz, że jeżeli weźmiemy wiek 3545 lat, więc wiek tych ludzi rodziców przepraszam, którzy posyłali dzieci do gimnazjum i zrobiono też takie badania na bardzo dużej grupie ponad 1006100 osób 82 % jest zdecydowanie za tym że, żeby gimnazja nie tylko zostały, ale oceniany ocenione zostały bardzo dobrze to taka piątka z plusem, ale jeżeli już zmienia skład grupę osób powyżej sześćdziesiątego roku życia to tam faktycznie 6568 % jest za tym, że najlepszą szkołą była szkoła podstawowa, ale jeżeli zadamy pytanie jak oceniają gimnazjum to odpowiadają źle jak źle oznaczone źle oznacza akurat tutaj generalnie niewiedzę lub wiedzą tylko ze środków masowego przekazu od umowy z duchownym, że to wina mediów niezależnych serwisach volvo znaleźć chętnych mamy dziś też jest dla nas, że media kreują dzisiejszą rzeczywistość, jeżeli pokazuje, że mamy za sobą może przejść dalej w ja też będzie powolne podanie jest z nami również ekspertka naukowcy nie zbył Uniwersytetu w Białymstoku, która na co dzień zajmuje się badaniami i nie tylko sama je przeprowadza, ale również krytycznie podchodzi do tych, które są upubliczniane przez media pani doktor jak to jest tą reformą z punktu widzenia pani pracy naukowej po co ona pani zdaniem jest i to też chętnie w tym zachęcono odniesienie się do tych sondaże, o których mówił przed chwilą pan prezes wydają się z mojego punktu widzenia to jest przede wszystkim ciekawy eksperyment naturalny znaczy to jest okoliczność towar do tego, żeby sprawdzić przekonać jak będzie działała, jakie fakty będzie miała taka zmiana jak właśnie nas czeka na nich Tomasz Lis owca wysłaliśmy dokładnie tam w społecznym tak dodatkowo takich naturalnych Next w naturalnych okolicznościach, które nie są w żaden sposób wywołane ani nie nie znajdujemy się z tej laboratorium tylko znajdujemy się na społeczeństwie jest na żywej tkance będziemy obserwowali, jakie skutki będzie miała ta zmiana co zresztą zawsze fascynująca obserwacją podobnie jak na dużą ciekawością też widzieliśmy skutki poprzedniej zmiany Lalek mówiąc o tym warto nauczyć czy też wspomnianej przez panią sposobach ewaluacji tej reformy trzeba czy w oczekiwaniu skutków tych zmian wydaje się, że podobnie w przypadku tej poprzedniej reformy z 90 tego dziewiątego roku nie możemy tutaj oczekiwać w żadnym razie jednoznacznych odpowiedzi, bo ta naliczonego od czego można przeprowadzić diagnozy prognoz posiłkować się wiedzą takich osób jak pani, żeby przewidzieć co się wydarzy w szkole, zwłaszcza że mamy doświadczenie poprzednich wyborach możemy sprawiać pewne procesy jak no cóż jak na ekranie młodzież rozumie albo nauczyciele tak oczywistym, że ma pani raz znaczenie żyjemy całkowicie zupełnej niewiedzy z Chin miałam namyśli tylko to, że na kiedy, gdybyśmy rozłożyli tu reformy na czynniki pierwsze to uczy czy do poprzednio no to okazałoby się, że różne czynniki przeróżne elementy tej zmiany mogą działać w różnych kierunkach nieźle dać przykład idealny przykład, który przychodzi mi w tej chwili do głowy też np. przedłużenie okresu nauki, który był dotychczas, kiedy dzieci uczyły się o 1 rok dłużej to ja na tym, że są zupełnie poza systemem 6 lat podstawówka 3 lata gimnazjum daje 9 teraz będzie o krok ludzkości wrażliwy i traw i cudzoziemców to pani czyta w tym w wydajny, że to miało taki efekt, że wszystkie osoby ty, czyli cały cała ta cała ta grupa cała kohorta poszła do szkoły ponadgimnazjalnej trochę lepiej przygotowane bogatsza, a wiedzę ogólną, ale to też opóźniało moment tego najważniejszego progu selekcji, które właśnie dokonuje się po po szkole gimnazjalnej, a i to w moim przekonaniu było coś dobrego to znaczy, że uczniowie przez długi czas znajdowali się we w miarę takim stabilnym w swoim środowisku a, ale z drugiej strony to co widzimy również i to co innego na niekorzyść tego przemawia to to, że selekcja po gimnazjum im przejście między szkołą gimnazjalną szkołą ponad pon ponad gimnazjalnymi się w ostatnich latach powiększył i już nie ma wzrosnąć do Wołomina gimnazjum czy w związku z tym czają ukarali zlikwidować, bo to jest osobny temat na poważną dyskusję żałuję, że nie ma z nami przedstawiciela resortu edukacji, jeżeli pani kurator bardzo mi to cieszy natomiast muszą państwo bierze myśmy już od miesiąca wysyłali zaproszenia i otrzymaliśmy taką informację, że ministerstwo postara się brać udział w debatach w myśl, że też mnie zainspirowany słowami pani premier Szydło, że resort edukacji do naszej dyspozycji naszego społeczeństwa i chętnie będą od państwa pytania no nie w Białymstoku, ale jeszcze przed nami 8 debat 8 miast, więc na pewno jest szansa na spotkanie przypomnę to jest debata z udziałem publiczności są z nami osoby zgromadzone w tej próbie zmiana klimatu i będę państwa serdecznie zachęca do zabrania głosu w ich też mam wrażenie, że ta pierwsza część debaty pokazała, że właściwie zależnie od tego, jakiego punktu widzenia patrzymy na szkołę nie tylko na reformy to zupełnie inną opowieść o zmianę czy różne rzeczy stają się dla nas bardzo ważne mam wrażenie tutaj na tej sali wydarzyć coś podobnego i tylko mam taką prośbę do wszystkich do panelistów one listy do osób na sali, żeby się nawzajem słuchać to znaczy każdy z nas przeżył szkołę ma niejaki zdanie i z tego myślę, że wychodzimy, oceniając i te reformy i współczesną szkołę, więc może warto próbować się może nie spotkać w 1 punkcie, ale przynajmniej zwrócić uwagę na to jak trudno jest dyskusja no i teraz moje drugie pytanie jest o Białystok i oto co tu się dzieje odpowiedział, że wydaje mi się po prześledzeniu doniesień medialnych one dymu kreują rzeczywistość zamiast ją odtwarzać wygląda na to, że Białystok miasto cudów tylko jedno wygaszone, więc jasna szkoła nie ma takich potężnych strajków protestów no nawet jak wspominałam radny opozycyjny radny Platformy Obywatelskiej mówił na radzie miasta, że nie jest to prospołeczna siatka szkół przygotowane przez miasto i że wygląda na to, że udało się dogadać cóż to za cud coś co się wydarzyło chciałam, żebyśmy o tym, chwilę porozmawiali i zaczęłam od prośby o ocenę tych tego ukrytego tego tej mojej tezy o mieście cudzie pana prezesa związku Nauczycielstwa polskiego dla Podlasia pana Andrzeja dery budzi snu przychodziłem tutaj nie ma generalnie cudu, dlatego że gdy jest nie tylko Białystok mamy ogląd na całe województwo podlaskie i powiem, że poza pojedynczymi przypadkami większość samorządów z starała się tak dostosować się sieć szkół ażeby jak najmniej placówek wygaszać, dlatego że wiąże się to nie tylko z utratą miejsc pracy przede wszystkim z pewnymi niepokojami społecznymi, dlatego że rodzi się wtedy frustracja wśród rodziców również dzieci młodzież no no powiedzmy krótko przyzwyczajeni są do pewnych już obwodów szkolnych do miejsc, które są dla nich bardziej przyjaznej każda zmiana po prostu to wszystko ułoży, więc samorządy starały się generalnie tutaj zachować dotychczasową sieć szkół o pojedynczych gimnazja tak są wygaszane jest mamy sytuację na pewno złożone w toku WSB zachęca do strajków nauczycieli skoro tutaj się tam wywożone staną na wysokości zadania w używaniu to jest kwestia zupełnie inna dlatego życzymy innym jest dostosowanie sieci szkół patrzymy innymi są sprawy pracownicze gwarancje miejsc pracy i czym innym są jeszcze sprawy wynagrodzenia to są zupełnie inne rzeczy, aczkolwiek cała skomplikowana sytuacja polega na tym, że reformę uchwala strona rządowa natomiast wykonawcą tej reformy jest samorząd i tutaj jest to też całe pole, jakby trudne do zagospodarowania, dlatego że skutki tej reformy odczują rodzice nauczyciele myślą o unieważnienie w Białymstoku szkoły sił chowają zespoły szkolne są nie jest przenoszone nawet tutaj padały deklaracje choćby ze strony pań radnych, że będą małe bezpieczne i jedno zmian nowe szkoły mówiła pani radnej 1 z rad miasta, więc wygląda na to, że naprawdę ktoś po prostu uda powiem tak do pewnego momentu to się uda na to do pewnego momentu, dlatego że Białystok jest 1 z nielicznych miast w Polsce, który ma dodatni przyrost ludności jest naprawdę ewenement byliście państwo w Łodzi również częściowo na Śląsku to zobaczycie dokładnie odwrotny proces, a co, jakie ma znaczenie dla po kapitalnym znaczeniu, dlatego że tutaj przybywa głodnych ludzi przybywa dzieci pilnować zamykać szkół można zatrudnić karną, jeżeli są problemy to są problemy, przewożąc takie określenie na starych osiedlach, gdzie faktycznie szkoły zaczynają być może nie puste, ale mają duże można powiedzieć zapasy w cudzysłowie, czyli tych oddziałów może być więcej, a jest problem na nowych osiedlach tam trzeba się zastanowić, bo czy budujemy nowy czy też tworzymy nowe obwody no ale jednak zdziwienie pana spokój wydaje się, że zgłoszą się pan za głowę jak też tego spodziewało, że będzie pan rwał włosy z głowy mówił tragedia chaos to usłyszymy m. in . w Warszawie, a tu spokój na Wschodzie w sumie dobrze mieć też hołd jest zawsze troszeczkę innej bardziej przyjazny ludziom, którzy wzięli się wyjaśniła się dobrze teraz już mamy dużo droższa jest chociażby ze swojego klimatu i poglądy pytam o pieniądze jak mówiłam z nami przedstawicielka mnie urzędu Miejskiego w reprezentantka prezydenta ani wysłać Lipińska z biura mnie z departamentu edukacji wiele nas to będzie kosztowało ten prospołeczny projekt przekształcania szkół tak, żeby nikomu krzywda się nie stało i może zacznę od kryteriów, które stosowaliśmy przy projektowaniu sieci szkół, bo po pierwsze, braliśmy pod uwagę dobro ucznia potem dobra nauczyciela pracownika i optymalne wykorzystanie bazy, którą Białymstoku posiadamy i dlatego nasze dzieci jest tak optymalnie przygotowany natomiast, jeżeli chodzi o skutki finansowe one będą podobne jak w innych miastach nie dowiemy ilu miastach to do umowy umowa jest po prostu tragedia, że jeśli MEN nie wesprze samorządy pieniędzmi to tam po prostu sobie nie poradzą cmentarzy już przygotowujemy wniosek o dotacje choroby, o ile prosicie będziemy prosili o kilka milionów na pewno na ile wydacie na imię wraz z tą dotacją ewentualną którą, która cmentarne szacunki, które pamiętam to około 6  000 000 na co są te pieniądze te pieniądze są potrzebne na doposażenie pracowni w szkołach podstawowych, czyli stworzenie pracowni fizycznej chemicznej biologicznej w szkołach podstawowych, ponieważ tworzone są klasy ślub mają one będą powstawały w bieżącym roku i gimnazjum jeszcze potrzebuje swoich pracowni, więc po nie będzie możliwości przekazywania to są potrzebne podpisy potrzebne jest wyposażenie stoliki krzesła zarówno w klasach 13, jaki w klasach siódmych nową o powstających będziecie zatrudniać nauczycieli, bo ministerstwo edukacji w swoim założeniu nie założeniu, że w ocenie skutków regulacji przewiduje, że w skali kraju zostanie zatrudnionych 5300 nauczycieli to ilu w Białymstoku z nie chciała, żebym wiedziała Azję wygrała tam teraz rynek rodzimy uzasadniają zerwała z nim rozmawiać o liczbach, ponieważ w tej chwile, ale będzie czuwanie różnorodnych zdarzeń rozdane w bardzo szacunkowe i tak jest w górach rzędu teoretyczna, więc w teorii tych etatów powinno być więcej ale dlaczego my mamy któryż to mamy dzisiaj 6 kwietnia, dlaczego nauczyciele jeszcze nie wiedzą czy zachowają pracę czy widmo możliwej chwili zaczyna się rekrutacja w tej chwili dyrektorzy, tworząc arkusze organizacyjne szkół i mam nadzieję, że do końca miesiąca takie dane będą już przekazywane będą podane jak najbardziej faktyczne no proszę szybko można pracować w Polsce pani lat zabrała głos bardzo liczę, że w szpony radna prawa i sprawiedliwości większość w radzie miejskiej Agnieszka Raszewska mówi pani stół w 100 nauczycieli będzie szukać pracy, a wsi taka, że zwolnienie taka liczba padło w uzasadnieniu uchwały o sieci szkół na terenie Białegostoku to ja oczywiście liczba teoretyczna pomóżcie państwo pamiętać, że w wielu szkołach dzisiaj następuje rotacja część nauczycieli jest na urlopach część jest na zwolnienie i nic ich miejsce pracują nauczyciele na czas określony i teraz, gdyby chcieć uporządkować sytuację tym wszystkim, którzy zastępują poprzednich przywrócić im miejsca pracy to nie wiemy czy to będzie takie korzystne, ale liczymy na to, że jednak tych klas siódmych będzie więcej niż byłoby klas pierwszych gimnazjalnych i do tego mamy szansę przenieść tych nauczycieli, a w innym miejscu uzależnić męża pani wyjaśni, bo ja naprawdę tego nie rozumiem, że ministerstwo edukacji jako 1 z argumentów za likwidacją gimnazjów podaje to, że w gimnazjach jest za mało uczniów, że po prostu zrobiło się wiele innych klasach jest mało uczniów i generalnie no nie spełniają swojej roli zamiast koncentrować teraz mówi pani, że właśnie będzie jeszcze więcej klas w podstawówkach wyjeżdżali na liczebność klasy dąb taka jest, że w regionie przynajmniej w Białymstoku jest także klasy gimnazjalne są bardziej liczne niż klasy szóste, więc one staną staną się czasami siódmy w tej samej liczbie, czyli mniejszej niż klasy gimnazjalnej i stąd liczymy na to, że ci nauczyciele, dla których zabraknie miejsca znajduje w tych klasach, bo wiem, że w Warszawie na Mazowszu gogle z miasta, z którego pochodzę znam najlepiej te dane, ale też śledziłam doniesienia nauczycieli i u rodziców z innych miast często jest bezpłatny że, owszem, tych miejsc pracy tzw. jest więcej, ale to są miejsca pracy typu 18, a 14 etatu czy Białymstoku też jest taka sytuacja, że nauczyciele, owszem, np. zachowają pracę, ale będą uczyć w o wiele mniejszym wymiarze godzinowym panie radną mam nadzieję, że dowiemy się tego po zakończeniu rekrutacji po uzupełnieniu arkusz organizacyjny my jako związek Solidarność walczyliśmy o to, żeby mieć kontrolę społeczną właśnie nad tworzeniem arkusz organizacyjny zadbaliśmy też o to, żeby kurator oświaty miał możliwość opiniowania arkuszy i to będzie nam pozwalało ocenić, a właściwie pomóc przygotować lepiej ten dokument, który porządkuje sytuację między pracodawcą pracownikami jest to ta kontrola, która pozwala i pomaga na lepsze przygotowanie tego materiału i wtedy dopiero będziemy wiedzieli po zaopiniowaniu tych arkuszy czy tych miejsc starcia wszystkich przed wszystkim nauczycielom na to pytanie dziś nie odmówimy chcielibyśmy oczywiście, żeby każdy to miejsce pracy miał być może będą tacy, którzy będą mieli ograniczenie pan do mniej niż cały etat czy do połowy może być nawet mniej, ale mam nadzieję, że gęsto zapisane w opinii w uzasadnieniu uchwały stanie się rzeczywistością inni z nauczycieli zatrudnionych na stałe pracy nie straci jedno 1 proc wzrost to nawet po 1 z celów tej reformy jest to, żeby uczniowie byli lepiej przygotowani do rynku pracy, żeby mieli szansę na 1 już przemyślenie tego co chcą robić w życiu kim chcą zostać, jakie przed sobą co otwiera ścieżki natomiast jeśli chodzi o nauczycieli to właściwie w kwietniu może jeszcze mieć pracę mają już więcej pracy nie ma, więc będzie miał miesiąc na przemyślenie co właściwie zrobić zresztą swego życia pani kuratoria nie rozumie te tempo tej reformy wprowadzania tej reformy, dlaczego np. urok nie wniesienie przez niego w tym sensie, żeby przez rok nie pożałują wdrażać nauczyciele mogliby stopniowo zacząć się np. doszkalać, ale czy przele w lub przebranżowić jeśli pani dlaczego, ale nie ma tutaj powodu mówić o konieczności przebranżowienie się nauczycieli ani o niedzieli mówi nam ministerstwo edukacji o tym jak rozumiemy, ale zapytała mnie ani jego tempo reform, jeżeli poda pani przykład ewentualnego przesunięcia reformy rok oto, żeby nauczyciele mogli się ewentualnie przebranżowić czy też przemyśleć swoje losy zawodowe i inne o tym, że nie ma powodu mówić o konieczności przebranżowienie się nauczycieli, bo nie jest systemu elitarną mówiąc bardzo potocznym językiem zamknąć to objaśni natomiast, jeżeli pani pozwoli chciałabym się też odnieść też zabrać głos w tym, by w związku z tym pierwszym dzwonkiem, którym pani w Pekinie nazwała czy Białymstoku był cud tak te można, by przytoczyć Gałczyńskiego on w 1 z utworów napisał pracujcie cudów nie ma, a więc żadnego kontaktu pracuje nad Zobacz ile spowiedzi, ale nie tylko samorządy, które znane są one, że euro, by rzeczywiście Gminny samorząd pracuje i to bardzo sensownie tak mamy powiedzieć natomiast u progu tej reformy podjęłam wszelkie działania rządu po pierwsze, wprowadzić szeroko zakrojoną nie lubię słowa Kompania, ale to chyba najkrótsze najlepsze określenie informacyjną przeprowadziła mnóstwo spotkań wraz ze swoimi współpracownikami z samorządami i z nauczycielami rodzicami z dyrektorami szkół spotkam się z kilku tysiącom osób, ale przede wszystkim spotyka się z samorządowcami w tym z samorządem białostockim umówiliśmy się na pewne działanie podjęliśmy współpracę mając pewien cel przed sobą 2, widząc pewną perspektywę i by widząc ten cel wspólny podjęliśmy też takie kroki i samorząd ze swojej strony ja ze swojej strony, aby ten cel wspólnie promować Śląsk będzie od razu zweryfikuje Jezus do pani dyrektor z pytaniem czy rzeczywiście tak było rzeczywiście pani zadowolona ze współpracy z przedstawicielem oraz administracji rządowej nie jest złośliwe pytanie panie podejrzliwe po prostu chce mieć doświadczenie w innych miastach, gdzie będą mówić, a w Białymstoku potrafili w trakcie prowadzenia kampanii informacyjnej rzeczywiście tutaj samorząd współpracował w podlaskim kuratorem oświaty a w jakim aspekcie niewspółmierną w każdym aspekcie staramy się współpracować mam nadzieję, że efekty są widoczne no proszę o nią do 2 miasto cud pani kurator powiedział pani nauczyciele nie wypadną z systemu nie inna jest na trudności np. szukać pracy w innym zawodzie, ale oni do nawierzchni szosy, by zostać pewnie nie ma potrzeby obszerniejsze wyjaśnienia tego mechanizmu, który spowoduje, że nauczyciele nie wypadną z systemu wpływają istnienie niezbyt eleganckiego określenia przede wszystkim tak mówiliśmy tutaj o zatrudnieniu nauczycieli mówiła pani dyrektor mówiła pani przewodnicząca i, żeby nauczyciele nie straci pracy, ale nie w wyniku reformy tylko w wyniku postępującego niżu demograficznego co roku ilość nauczycieli traci pracę bądź ma ograniczony wymiar zatrudnienia w związku z tym, że forma strukturalna nie ma kompletnie 100 % wpływu na stan zatrudnienia nauczycieli tylko liczba dzieci w szkołach i teraz wszystko przez pryzmat 1 szkoły i liczący 11 n p . w przypadku wygaszania gimnazjum, jeżeli tam zatrudnionych 60 nauczycieli do gimnazjum jest przeznaczone do wygaszenia przez 2 lata oznaczać mogło się 60 nauczycieli pozostaje bez pracy i bardzo często kreacji przestrzeni publicznej równie smaczne, ale ona jest nie do końca spełnia, ponieważ mówiąc o zatrudnieniu nauczycieli każdy samorząd patrzy raczej na 2 osób kadrowy, jakim dysponuje ani poprzez pryzmat poszczególnych szkół chodzi tutaj generalnie mówiąc krótko przed ich nauczycieli do różnych placówek o zagospodarowanie tych zaczyna mówić ani samorządy muszą znaleźć dla nich pracy samorządy starają się dobrać coś należy się pewne Ależ oczywiście, bo to są też poznali pewność, że nikt nie wypadnie z Anglii powiedziała, że nikt jak powiedział, że nauczyciele nie wypadną z systemu nie będą musieli przebadać się mało tego w tej chwili pracuje w Ministerstwie Edukacji Narodowej zespół ds. statusu zawodowego nauczycieli jest praca, która ma po pierwsze, opisać na nowo status nauczyciela zaproponować zmiany ustawy karta nauczyciela zaproponować sensowne zmiany do systemu doskonalenia nauczycieli zresztą notabene parę dni temu w Edynburgu odbyło się spotkanie ministrów edukacji narodowej, które było poświęcone statusowi dofinansowanie miliarder uczestniczyła Maria dość krótko, ale tylko skończę wątek i proszę państwa w dość na tym forum w Edynburgu pani minister ogłosiła, że pewnie do końca czerwca zostanie w Polsce też przygotowany i ogłoszonej krajowy nie pomysły na rozwój zawodowy nauczycieli w związku z tym Reasumując, nauczyciel trwają prace wokół określenia statusu zawodowego nauczycieli w tym miesiącu pojawi się również informacja o harmonogramie podwyżek planowanych dla nauczycieli nowe prawo oświatowe dopuszcza różne inne rozwiązania jeśli chodzi o za dotychczasowe zatrudnianie nauczycieli, czyli są wszelkie instrumenty do tego, aby dobrze wykorzystać dla osób z kadry nauczycielskiej na poziomie 1 i samorządami, że czytałam o tym, że między nimi bibliotekarze mają szkolni mają przestać mieć status nauczycieli, więc się później zwolni to co nie będzie padało statystyki zwolnień nauczycieli rozumiem, że to wciąż jest w fazie projektów mają one zostały zdementowane głos Lili ma o czym pani mówi, jeżeli chodzi bibliotekarz to pewnie znów do kreowanej przez mediów media, gdy już dawno została zdementowana nic takiego się nie wydarzy bibliotekarze są w systemie są należnościami pod kartą nauczyciela nic jednak mylić, bo ma on jest odwrotnie różne rzeczy płyną z ministerstwa edukacji, które później okaże się prawdą odzież samo ministerstwo twierdzi, że nic taki właśnie w darze od zwolnienia się, więc zostawmy na razie wątek mówić, że głos chciałby zabrać się przedstawiciele ZNP, a cały czas też z nami przecież pani doktor pani dostroić Zawistowska udostępnią też chciał mu wysłać na Podlasiu potwierdza, że ad vocem rozumiemy zwolnień nauczycieli tej wspaniałej sytuacji panującej z tą wspaniałą sytuację z przeróżnych, dlatego że w miastach prezydenckich mamy tylko 3 takie 2 wystawy są Suwałki Łomża faktycznie można panować w cudzysłowie i zarządzać tym zasobem nauczycieli natomiast już w pozostałych ośrodkach szczególnie w gminach wiejskich czegoś takiego nie mamy i tak, jeżeli w gimnazjum jest wygaszany to powiedzmy sobie szczerze zwolnienia będą tylko żony będą rozłożone w czasie i tutaj trzeba sobie uczciwie powiedzieć czy Agro tej całej sytuacji będzie dopiero za 2 lata, dlatego że nie damy rady oszukać matematyki, jeżeli jest 9 lat kształcenia ogólnego przychodzi mi na 821 rok wypada żadne żadne można powiedzieć zakusy i za leczenie pomogą nam w tym, żeby ci nauczyciele przeszli do liceum po tych liceów w środowiskach wiejskich jest jak na lekarstwo to są pojedyncze licea także te zwolnienia niestety będą co innego jest opowiadanie i wyliczanie na papierze, a co innego jest rzeczywista sytuacja i z jaką mamy do czynienia z poszczególnych gmin miast chciałbym jeszcze zapytać naszą ekspertkę przedstawiciele Uniwersytetu w Białymstoku panią do trojga Zawistowska z boską i widzę w tej wpiszą słuchaczy słuchaczki na profil Radia TOK FM na Facebooku i m. in. pani Agnieszka pytała o skutki tej reformy dla konkretnych roczników i m. in. pyta o tzw. rocznik podwójny, czyli moment, w którym wyścigu do liceów spotkają się absolwenci ostatnich klas gimnazjum i pierwszej klasy czy pierzemy pierze klasy pierwszej istniejącej klasy ósmej, jakie będą tego skutki pani doktor czy pani buble AM ma jakąś pociechę na takich rodziców, których dzieci są właśnie z majątku bardzo ogólne akcje po bardzo ogólną ocenę wyznaczy mi się wydaje moja intuicja jest taka, że każdy system również taki system edukacyjny wszelkie wspomniane wcześniej na system służby zdrowia, kiedy podlega na jakich reform na początku jest taki dosyć silny wstrząs, by ten wstrząs po kilku latach zaczyna stabilizować i wydaje się, że wszystko wraca do pewnej ustalonej normy i wydaje się, że w przypadku tej reformy też tak będzie znacznie najwyżej wrócimy do reformy 90 tego dziewiątego roku tych obaw, które to towarzyszyło jej wprowadzeniu bardzo tu bardzo dużo różnych argumentów się w lesie również wtedy pojawiał znaczne realne właśnie wydaje się, że takich argumentów przemawiało za tym, żeby je raczej nie wprowadzać tak i pewnie dałoby się tutaj sporo wyjaśni do tego, że wydaje się, że szkoła jest taką intuicją Żyd przepraszam z taką instytucją, która szczególnie lubi stabilność, a zresztą związek Nauczycielstwa polskiego i wtedy woda stoi teraz protestuje też dlatego bardzo rozumiem, że właśnie ze względu na to mój ulubieniec stabilności w edukacji miało dostęp także wydaje się że, gdybyśmy wybiegali w przeszłości kilka czy kilkanaście lat wydaje się, że rzeczywiście pewne roczniki będą bardziej tym dotknięte będą miały pewnie trudniej, jeżeli chodzi o nasz od wejścia do szkół średnich czy później też na studia i to pewnie też efekty tych podwójnych roczników będziemy widzieli też np. badanie Pisa, które na 2018 roku teraz się pojawią na zimno jak kiedyś wrócić do winy reformy było, że to będzie wina reformy dotyczyć, jakim się trochę gorsze warunki, ale rozwiązujemy najbardziej zdumiała mnie denerwuje to efekt pani kurator zabierze zapraszam do wy ad Vocem jeśli będą mieli proszeni o interes klienta, aby państwo proszę na razie prośba jest wręcz zdumiona taką narrację PiS gra rzeczywiście będą 2 roczniki w 1 czasie przywołane dzisiaj ponadgimnazjalnych za chwilę pana od nowych, ale też po pierwsze, sytuacja przejściowa po drugie, ale jak widać nie dla interesów przez lata będą wspólnie z drugim rocznikiem nawet w naturze niezrealizowane rocznikiem przecież to niemal nie walczyć ulica wspólnie walczyć ma wymiar niż ja mogę odpowiedzieć na stworzonym przez panią pytanie to bardzo realne zjawisko korzystne natomiast jeśli pani stawia tezy no cóż to mnie, że ma ich nie rozwiązuje żadnego znaczenia są im, ale razem ze swoim dzieckiem, które będzie mediował między wzrost w naszym starzy, ale nie mają, gdzie stało proszę pozwolić Milito objaśnić myślę, że będzie nam się łatwiej w sprawie rozmawiać tzw. zderzenie 2 roczników w szkołach to czasem brzmi jak jakaś hiobowa wieść jak czasami zastanawiam się z jakichś względów być może wynika z pewnego dnia najlepszego zrozumienia tej sytuacji co znaczy 2 roczniki przez 3 lata w szkole to znaczy dokładnie, tyle że w szkołach ponadgimnazjalnych pojawią się uczniowie, którzy ukończą gimnazja będą pracować tzw. starą podstawą programową, czyli będą kończyć swój cykl kształcenia w sensie merytorycznym, ale nie widzę dróg duże, która psuje się do tego, by układu nerwowego równolegle pojawił się prawda inni uczniowie w klasach pierwszych, którzy będą realizować trolle liceum czteroletnie liceum i inną podstawę programową, więc do niej oznacza, że te dzieci się w jakikolwiek sposób zderza się do szkoły się one należą się z osobna sprawa pani redaktor mamy różne aspekty wyjętego z tzw. podwójnego rocznika wiele się słyszy, że podwójny rocznik ojej co to będzie, ale zaczniemy rozbierać na czynniki pierwsze co konkretnie oznacza to popatrzmy być może wyciągniemy trochę inne wnioski ja staram się objaśnić na czym polega w sensie strukturalnym i programowym obecność obu roczników w szkole, a pani w tej chwili mówi o tym, że budynek pani to w nich różne rzeczy jest wspólne życie to rzeczywiście są różne aspekty, które generalnie wpłyną na dobrostan danego ucznia czy dzielnice Warszawy teraz o zabranie głosu również osoby, które tutaj zjawił się w klubie zmiana klimatu mamy stale pełno ludzi i myślę, że różne też perspektyw mam nadzieję, że są z nami też rodzice ani rusz jacyś rodzice tzw. podwójnego rocznika może zabierać głos po kolei przypomina on od serdecznie o przedstawianiu się bardzo istotne będzie dobry nazywam się Mariusz Sokołowski jest nauczycielem gimnazjum cieszę się, że był moment, że pojawi się uczniowie chcą przesunąć na ścianach właśnie chciałam zwrócić uwagę na uczniów i może zadawać pytania, więc kilka pytań czy może pan też mówić o sobie tylko rozeznać się modlić się do celów tej reformy nie żadne badania analizy mówiące o wynikach gimnazjalistów nie wskazują na to, że jest potrzeba likwidowane gimnazjum druga rzecz czy dla uczniów będzie korzystna szóstoklasistów, zwłaszcza wskoczenie zupełnie na dno dno nową podstawę programową takich dokończenia cyklu, który zaczęli w pierwszej klasie tak czy szkoły podstawowe mają już stale chemiczne fizyczne czy gimnazja wygaszane, które będą wracać poszła do szkoły czasowo mają świetlice dla żony kolega geograf z świetny nauczyciel będzie musiał świetlicy łatać etat, bo nie ma już etatu tylko 14 godzin mogą wymieniać z tych badań może inny przykład geografem wyjaśnić był dla myślę, że większość z nas, którzy idą także jasne, dlaczego uwielbiamy jeździć do rozważań reprezentujący związek zawodowy, że skutki tej reformy nauczyciele, o czym za 2 lata my mamy wyliczenia i wiemy ile będzie mi do oddziałów klasowych następnych latach będzie coraz mniej, więc nie tylko dzięki naprawdę wielkim staraniom i Sojuszu takim pomiędzy szkołami i samorządami udaje się na razie zapewnić etat, ale następnym roku już dla kilku nauczycieli pełnych etatów nie ma, więc zacznie się łatanie tych etatów, jeżeli po szkołach, a nie w taki nauczyciel związany z 3 szkołami jest jedno będzie bardziej efektywne w swojej pracy druga rzecz to właśnie nasza placówka załóżmy trawa gimnazjum wąskimi korytarzami wybudowana w latach sześćdziesiątych nie spełniają oni naszym zdaniem jedynie takie, że jeśli zejdziemy z wejściem w życie rozporządzenie tych podstawowych zasad fani, bo bez warunków bezpieczeństwa higieny i ty co dalej lub umowie wróciłem do konsensu, dlaczego tak, dlaczego nikt z nami konsultuje, dlaczego kilkadziesiąt tysięcy w nowej hali Trefl też ministerstwo zorganizowało to są one wraz z moich rąk ubiegł go wszyscy znający branżę o tym, że było mnóstwo debat konsultacji i spotkanie ze mną ściele placu Hoffa uczestniczyli w tych spotkaniach oba spotkania przy ciastkach herbacie kolejne rzecznym w Warszawie kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli tego mało w tym ja jeszcze wtedy jako działacz Solidarności, ale kandyduje pani teraz jestem Solidarności, bo uważam też związek zawodowy powinien nie tylko obronić nawet oraz nauczycieli Powiśla wszyscy patrzeć na edukację jako pewien proces tak tutaj każda grupa ma dzieci teraz ci, którzy dobrą reformę planują widzom interes taki, że po prostu spodobają się społeczeństwa obok nazwy są źle postrzegane jest nowym liderem możesz się o nich poważnie przy stole wydarzyło się także można zobaczyć obraz współpracy, której wszyscy widzieli różne być może interesy, ale też konieczne wspólnego działania dla emerytów i nauczycielom, że warto rozmawiać z nauczycielami, bo akurat kozie głów kończy kurs zarządzania oświatą i 2020 kilku nauczycieli, którzy mają od nas i aspiracje są może trwać z dyrektorami oni zupełnie inaczej postrzegają ją online jest o innych sytuacjach także zaczyna się rywalizacja uczniów jakiś walki, gdyż nie wiemy co będzie będzie mi do oddziałów to co się wydarzy Skowronek tonował jest bardzo dużo znaków zapytania poza tym nowy system już był tak czy na pewno nawet w tym roku można projektować zmiany wydają się, że z 2001 . 2 i powinniśmy taką wolę przygotować po pierwsze to wieloletnia jest debata dyskusja poprzedzona żadnymi analizami powstanie też o ekspertów towarzyst w tych, którzy poznają inne stanowisko i planowanie edukacji odpowiedzialnie, a jeszcze pół roku, kiedy naprawdę są programowo słyszeli opracowane są w nim błędy nie ma podręczników nie można tak pewną podobno znany laureat jest, więc jest moją pracą dla mnie edukacja jest wartością wspólną wartością narodu, tak więc wiatr wzburzony po podaniu tych złych rzeczy 10 lat poświęciłem nie chcą o tym, że moja żona córka chodziła do władz szkoły właśnie w planowanych przez gminę Trzciel nie mają czasu, gdzie w sposób taki układ graficzny wyłączy, a nie nie tak i grze nowa Ewa dziękuję bardzo serdecznie też od razu powiem słuchaczom, że nasz nasz, wypowiadając się właśnie nauczyciel wziął udział w audycji dzisiaj rano radio TOK FM możną worki mocować opowiadam o aspektach życia nauczycieli z małych miejscowości tego jak coś jest reformą, ale tutaj słyszałam głos z panelu, protestując przeciwko tej tezie, że szóstoklasiści nagle z UE są zaskakiwani wchodzą zupełnie nową podstawę programową siódmej klasie zamiast oczekiwaną pierwszą klasę gimnazjum, więc może pani kurator zechciał się odnieść do tego wagę zarzutu, że państwa, a ja oczywiście rozumiemy różne obawy wątpliwości obiekt jest normalne w tej sytuacji nie będę tutaj państwo magicznego normalność wynika z powodu i wiele różnych pytań, ale też wiele różnych obiekcji takich sygnałów niepewności ja chcę powiedzieć tak podstawy programowe po zarządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego jest spory był taki hałas, że państwa w grudniu w listopadzie, że jeszcze niema podstaw programowych narusza reform, ale pytanie związane, ale coś się znikąd zrazu, która myślała, że idzie do gimnazjum teraz dowiaduję, że jedzie do siódmej klasy, gdzie będzie niedozwolone logicznie pejzaż za zgodne z logo powinno podstawach programowych, bo tutaj pada wiele wątków jak też nie działa tak zostawiać pewnych wątpliwości, które pan sygnalizowały, korzystając z tej okazji po części też odpowiedzieć na wątpliwości pańskie spełnienie wszystkich, ale przynajmniej niektóre firmy idea jest taka, że państwa co to znaczy nie w listopadzie grudniu o przestrzeni publicznej nie mamy takich niepokojących niepokoje, że nie ma podstawy programowej, by w końcu w listopadzie pani minister pokazała roboczą wersję podstawy programowej warto pamiętać o tym, że podstawa programowa to jest tak naprawdę zarządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie podstawy programowej, a każde zarządzenie jest przepisem wykonawczym do ustawy w grudniu nie było ustawy prawo oświatowe nie było nowej ustawy w związku z tym domaganie się w taki już absolutnie końcowej postaci podstaw programowych oczywiście mało zrozumiałe oburzenie na końcu zaniepokojony mąż pani wyszła mu rolę drugiej stronie są argumenty tych, które mu jeszcze bardziej pokazują, że tempo przyjmowania tej całej reformy jest prawda wizjoner jak unieważnić i miast na zawsze było wiadomo, czego będą uczeni uczniowie niczego do czegoś tam mają się przygotować nauczyciela, ale ja staram się pani redaktor tłumaczy, dlaczego tego nie mogą być pozwólcie państwo, że dokończy zdanie nauczyciele zdążą się przygotować do realizacji nowej podstawy programowej, bo w tej chwili trwają już szkolenia, które mają zakończyć się do 30 czerwca dla wszystkich nauczycieli właśnie z zakresu realizacji podstawy programowej, która w tej chwili już postać rozporządzenie obowiązuje w państwach wszystko idzie w pokorze już kolejni nauczyciele, ale rzeczywiście ośrodek rozwoju edukacji na polecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej przygotowało cykl szkoleń dla nauczycieli szkolnych dla nauczycieli konsultantów pracujących w placówkach doskonalenia nauczycieli, które otrzymały zadanie szkolenia kaskadowe jego, który ma się zakończyć dziś jest Echo Lublin następnych lat jest szkolona grupa w ośrodku rozwoju edukacji istnieją publiczne placówki doskonalenia nauczycieli nad którymi kurator sprawuje nadzór i te placówki doskonalenia nauczycieli przygotowują w tej chwili już nauczycieli ze wszystkich przedmiotów do realizacji nowej ustawy, o ile panie prezesie rzeczywiście dobrze to wygląda z tymi z tym nauczaniem nauczycieli jak to jest jak mówią fakty kieruje się wydawało dla pani pyta oceny powoduje różne sprawy no i volvo i musi zaistnieć w tej debacie fakt jest taki, że żadnych szkoleń dysydent pory nie było być może one będą natomiast ja powiem no to teraz mamy zgodę na moment w ujawnianiu dawno już mówię chwileczkę oddzielny fakty lub inny były albo rodziny proszę państwa trwają szkolenia nie w szkołach plików w ośrodkach doskonalenia nauczycieli i Daria ośrodek doskonalenia sobie zaplanuje to szkolenie czy zaprosi nauczycieli należy jednak nie trzymają idzie oczywiście z halą czy pójdzie do szkoły, gdy jest inna sprawa ma prezes widać nie wie co mówię wcale nie dziwię, ponieważ pan prezes prawda Broniarz, który miał uczestniczyć w tym, że w spotkaniu w Edynburgu na temat doskonalenia nauczycieli, mimo że był tam zapisane w ostatniej chwili poinformował o swojej nieobecności, mimo że w dokumentach konferencyjnych jego nazwisko na listach istnieje nie dziwi się one też nie wiem co się dzieje w doskonaleniu też wczoraj usłyszeliśmy, że minister rządu władz nie weźmie udział ją w obcym dla nich to jest strata czasu słuch, ale dzisiaj informatycy ja też z tym doszkalanie nauczycieli to są 2 aspekty 1 z przygotowaniem nowej podstawy programowe, a drugiego jeszcze nie było uzyskanie pewnych uprawnień w przypadku, kiedy np. nauczyciel dotychczasowy nauczyciel przyrody chciałby uczyć biologii w podstawówce tej nowej ustawy o diagnozę wygląda wirowania zupełnie innych zmianach w wywiadzie jesteście zupełnie co innego jak wygląda z punktu widzenia nauczycieli i tutaj na Podlasiu czy oni czują się w wielu unijnych w nowej roli i na jeśli chodzi o kwalifikacje nauczycieli to powiem, że oni są znakomicie przygotowani większość z nich jest dwu lub 3 przedmiotów sami i to tutaj nie ma problemu ja przeglądach pokazuje ręką na publicznym ja się identyfikuje się tą wypowiedzią mojego kolegi nauczyciela, dlatego że ja też przeszywa przeżywałem tworzenie gimnazjów akurat moja córka jest też w tym roczniku podwójnym jako rodzic wcale nie jest zadowolony z tej reformy mówimy, zupełnie jakby to troszkę dyskusja myślę, że zmierzanie do końca dobrym klimacie, dlatego że mnie tak naprawdę nie powiedzieliśmy sobie winni nie zadaliśmy sobie innego pytania, dlaczego w ogóle ta reforma wchodzi i dlaczego ona jest właśnie to co tutaj przedmówca prezes najpierw zlecono nauczycieli mocą i stare umowy z nut dymu miał ponadpartyjną one nie bardzo, dlatego że jest to zostało przyjęte jacy tylko powiedzieć tyle, żebyśmy nie przedłużali czasu wszystkie normalny kraj, który się naprawdę w dosyć szybkim tempie rozwijają niezależnie czy to jest Azja 3 tys euro, a jest wydłużają kształcenie ogólne dlatego, że to jest przede wszystkim lepsze przygotowanie dzieci młodzieży do późniejszej rzeczywistości i nauki pracy my jako jedyny kraj w unii Europejskiej nie wiem czy na świecie, bo aż takiej wiedzy nie mam robimy krok wstecz dokładnie robimy odwrotnie skracamy kształcenie ogólne jest pomijane ich, że nauczyciele poniosą straty, ale teraz jako rodzic jestem świadomy tego, że moje dziecko będzie miało pod przysłowiową górkę z racji podwójnego rocznika z racji całego chaosu związanego z programami i z racji tego co również pani doktor mówiła, że wszyscy przeżyjemy wstrząs i za tym wstrząs niestety zapłacą najbardziej dzieci rodzice umrą rodzice nie miało przyjść na akcję Enei 1 klasie tak mamy wpojone rocznik 2 i nieraz żałował cała masa ludzi trwała odrębnym żony rozwiązywało to zrobione wypchnięto sześciolatki siłą do szkoły i jakoś nie było wtedy protest mamy co dalej wiem, że są kolejne pytania, więc jeszcze wyższe przypomnę, że wystarczy zasygnalizować ręką wydawca debat Mateusz Luft krąży z mikrofonem prosi też przedstawiać podnosić rękę po kolei państwo mają czas dla siebie dobrym nazwać masywem Viessmann 3 krótkie pytania pani jeździła przepraszam czy pan jest uczniem takich domów z liceum a gdy pytamy, tym bardziej że dalej może być serdecznie dziękuję mam kilka pytań konkretnie 35 lat to jest sprawa tego, o czym było mówione mianowicie tych królików doświadczalnych też będzie też ma doświadczenia druga rzecz to będzie kwestia Uniwersytetu i kwestia tego co powinniśmy zmieniać rzeczywiste postanawia wynieść z tej podstawy programowej PiS prezes to są te uniwersytety mianowicie skoro mówimy o tym, że uczniowie z nieprzystosowania do rynku pracy w wielu aspektach służby do tego przygotowani bo dlaczego nie zmieniam uniwersytetów Politechnik Politechniki Politechniki, ale jeśli chodzi o uniwersytety powiedzenie, że uniwersytety najlepszy w Polsce, bo 1 z lepszych w Polsce niestety coraz mniej znaczy 1 naprawdę bardzo niewiele znaczy co wiem, bo niedługo jednak inwestor zamierza PiS i niestety jeśli chodzi o polskie linie WizzAir uniwersytetów, które byłyby w Ecole zachęcający natomiast jeśli chodzi o szkoły ponadgimnazjalne to licea są plony w Europie, więc skoro mówimy o tym, że zgodnie z naturą to powinniśmy, więc podstawę programową, a nie zmienia całą strukturę, a w tym momencie skoro uczniowie liceów są chwaleni na międzynarodowych z akcyzy mimo wszystko od lica w jakim stopniu mniejszym bądź większym jednak się sprawdzają na tym etapie, które są w tym momencie już w trybie przy ZUS i gimnazjów m. in. ja do czegoś tam jednak nadają pensji druga rzecz trochę pożyć jeszcze inwestycji podstawy programowe mianowicie jesteśmy w komendzie na etapie ich dobrze wiem wybierania podręczników przez wielu nauczycieli, zwłaszcza w podstawówkach w tym momencie powinny listę podręczników wybierane i przygotowywanie wizyt doszkalanie powinno być kilka miesięcy wcześniej, a przy tym dyskusja powinna być kilka miesięcy wcześniej petent jest kolejna rzecz bardzo chcieliśmy zorganizować wcześniej, ponieważ nie było żadnych informacji, iż żona pani Borys powiedziała, że dopiero w grudniu mieliśmy ustawę dopiero wtedy zostały założenia do podstawy programowej PiS nie było bardzo, o czym rozmawiać z tego, że likwidujemy gimnazja, więc właśnie w tym momencie jest dobrze kojarzę wpięć miesięcy mamy zmienić całą strukturę jest dużą część struktury jak jest obecnie z jednoczesnym, gdyby w szczytowym momencie w serwisie przygotowywać do następnego roku szkolnego wybierać m. in. podręczniki, a może też dowód na wyjątkową sprawność naszego państwa co inni robią w 345 lat mamy pół roku przekonamy się we wrześniu, ale na razie nauczyciele mimo wszystko mówi o tym, że są pewne problemy i trzecia rzecz do zwolnienia, a mianowicie coś zostało pominięte czyli o ile dobrze kojarzeni są 2 godziny ponadwymiarowe czy jedyna opcja dzicy placówkom szkolnym nie bardzo się opłaca te po ludzku dodać pewne godziny ponadwymiarowe, które są wykonalne bez etykiet stałe godziny ponadwymiarowe zamiast rekrutować szkolić nowych nauczycieli bądź przyjmować tych z gimnazjum tego, że już mają wyszkolić podstawówek i liceów ludzi, którzy nie mają tego, że ma wymiary nie mają wszystkich pomiary godzin ponadwymiarowych anonimowy i można zrobić nie trzeba wydawać kolejnego etatu wtedy, że już w tym momencie wiele placówek szkolnych zapowiadało się po prostu tak zrobi zamiast dawać kolejne lata, więc moje 3 pytania, a możesz zostać przy mikrofonie oraz pana chciano wyspy wzrosty pytania buddyjskiego panelistów czy pana zdaniem rzeczywiście liceum obecnie zmieniło się tak jak mówiła o tym, pani minister Zalewska w ostatnią klasę gimnazjum pierwszy pierwsza pierwsza pierwsza klasa liceum w ostatnich klasach gimnazjum, a pozostały czas to kurs przygotowawczy do matury czy rzeczywiście tak jest on zlotym pewne problemy mianowicie pojawi się jako cmentarz humanistycznej wiem, że w niektórych aspektach baśnie opowiadane, dlaczego nie było gimnazjum schodzi pieszo klasy liceum tego nie mówię moim zdaniem to nie jest problem struktury go raczej mimo wszystko wolę podstawy programowej, którą mamy obecnie też jeszcze nie mamy tu mieliśmy niedawno i dotąd należałoby zmienić ani z niej strukturę i z tym mówiąc kolokwialnie się babrać tego, owszem, przyznaje problemy z tą post z tymi rzeczami są, ale moim zdaniem nie można ze światowym ekspertem bardzo dobre podstawy programowej i ewentualnych programów nauczania do tej podstawy programowej, a nie struktury, jaką mamy obecnie dojazd pozwolę sobie decydować, kto jak ma odpowiadać dzięki hojności pani dr Alicja Chełstowska Sadowska Uniwersytetu w Białymstoku 2 kwestie właściwy do pani pani doktor i o to czy rzeczywiście ta uczelnia, a tak bardzo rozczarowują jeśli chodzi o gotowość na rynek pracy wiem, że to nie jest dyskusja o szkolnictwie wyższym, ale mimo wszystko w oświadczeniu o parę słów na ten temat no i oto kwestie zamiast zmieniać strukturę może lepiej popracować nad podstawą programową no właśnie jestem zwolenniczką tego co przewidział pan powiedział, że nie może się wyklaruje jako osoba, która nie jest ekspertem DM, ale myślę, że zaniżanie roli obsadził Malezji ludzie mówią po panu z publiczności powiedziała sobie, że nie jest względem masy wydaje się, że jest dużo racji kiedy, kiedy rozmawiając o reformie oświaty raczej mówimy o tym, żeby nie zmieniać całego systemu szkolnego, ale raczej dopracować elementy, które są teraz dopracowania, bo z pewnością takich elementów dużo jest znaczenia takie przekonanie, kiedy słucham z 1 strony państwa i wydają się ten obraz jest dosyć różowy z drugiej strony pojawiają się też głosy publiczności, która absolutnie ten obraz żaby zaczynają burzyć ten pan nauczyciel, który się wypowiadał na bardzo mocno zaakcentował wydaje mi się takie wspólne na bardzo wielu ludzi oba obawy czy niepokoje związane z wprowadzaniem reformy, bo wydaje się, że ta cudowny sposób wprowadzania reform w Białymstoku, którym pani wspomniała też nie jest do końca taki cudowny kojarzony z propozycji jechali właśnie ocenia, więc to jest mój występ Sobali nauczycieli w raj posłuchali rodziców wydaje się, że bardzo szybko o ten obraz, by się zmieniło, ale tuż przed sprzedażą pomoże też słuchaczy nieznanej słuchacze, dlaczego w tej debacie nie mamy przedstawiciela rodziców Otóż, o ile w różnych miastach związał się pewne stowarzyszenia rodziców pewne grupy, która protestują przeciwko reformie to tak w Białymstoku okazuje się nie, więc też mieliśmy pewien kłopot, żeby tutaj zaprosić przedstawicieli przedstawicielek takiego ruchu do tego tak na boku wyprawę na wyjaśnienia nie wiem czy to efekt tego rządu jest tak wspaniale czy też, w jakich innych czynników nowa wstyd, że to to, o czym pani wspominałam wcześniej to znaczy, że nauczyciel Białystok nie protestują wcale nie oznacza, że są z tej zmiany zadowoleni być może po prostu ją przyjmują taką, jaką ona jest z różnych powodów, że po pan z publiczności wspominają o no właśnie kilku rzeczy to znaczy na kiepskiej postawie właściwie może nie kiepska takiej podstawie programowej, która nakłada, na którą się częściowo nakładaj być może, ale jest to prawda i być może to ostatnie 2 klasy liceum są pewnym kursem przygotowawczym do matury, ale jest to ludzie nie zdziwiła, gdyby rzeczywiście tak było, dlatego że matura nie jest wcale taka prosta sprawa jest to egzamin rzeczywiście będzie miał i ma dla uczniów poważnych konsekwencji, więc stałaby się nie zdziwiła, gdy było także uczniowie rzeczywiście przekładają się do tego, żeby ten egzamin zdać jak najlepiej potrafią i że nauczyciele robią wszystko, żeby to na uszy ułatwić oczywiście można tutaj twierdzić takie argumenty się pojawiają wydaje mi się też warto o nich wspominać i dyskutować, że właśnie, kiedy sprowadzony został system egzaminów zewnętrznych to pojawiło się takie opinie, że uczniowie uczą się pod test także nauczą się doskonaleniem denerwują myślę, że egzaminator tak oddać doskonalących technikę zgadywanie strzelania, a on i wydaje się, że to jest taki element systemu takich egzaminów zewnętrznych testowych, które z, którym borykają się wszystkie kraje i również Polska i wydają się stany Zjednoczone tutaj byłyby pewnie idealnym przykładem, gdzie tych egzaminów ze stacji testów jest Super dużo w porównaniu z polską to wydaje, że w Polsce akurat jest ich tyle ile powinno być raju oczywiście można się zastanowić się edukacja to to co przeczyta edukacja, która odbyła się rzeczywiście polega na tym, że uczniowie uczą się pod PS czy jest to leczniczym czy jest to Gminnego PIT przemawia to na niekorzyść realnego całego procesu edukacji, bo jak sobie wyobrażamy oknem, bo każdy system oczek każdy etap kształcenie będzie się kończyć jakimś egzaminem na pewno szkoły ponadgimnazjalne będą się kończyły jakimś egzaminem kiedyś w przeszłości były to egzaminy, jaki uczniowie pisali eseje, acz rozwiązywali zadania i wtedy też uczyli się pod ten właśnie egzamin tak wyobrażam sobie, że wtedy też toczą różnego rodzaju dyskusje, jakie będą na tematy wypracowań, jakie będą to na rzeczy mówi pani to nie jest kwestia struktury, czyli tego ile lat spędzonych w danej szkole to nie jest kwestia samej podstawy programowej to jest kwestia tego co do czego ma dążyć chcemy uczynić ostateczny egzamin nie jest dany rok później ta cała reszta odbyły się dostosowuje, więc w gruncie rzeczy moglibyśmy się odbyć osobną debatę i pewnie 1 z naszych debat będzie na ten temat, jakie powinny być egzaminy ja albo czy w ogóle powinny być nie je sprawdzać postępy ucznia, bo przecież koniec konfliktu dochodzi sprawić, że ten uczeń nie poznałem Anię, jaką dostanie ocenę z matematyki tancerzy w piłce Wodnej wartość netto to pytanie o osoby o studiach znacząco Rzym i tułów pytanie, kto ma przygotować do tego rynku pracy, który z jakimś złotym graalem, do którego cała ta świadoma rozumiem zmierzać właśnie jest wielkie pytanie czy jest tak rzeczywiście mają za zadanie przygotowywać ludzi do rynku pracy do wykonywania konkretnych zawodów i wydają się, że również ta reforma szkolnictwa wyższego, która również nas czeka na nią już niedługo dowiemy się jak jak jak duże to będą zmiany pewnie też w jakim stopniu będzie będzie podejmuje ten problem nie znaczy to jest oczywiste kwestia otwarta z 1 strony dobrze byłoby, gdyby kształcić ludzi, którzy będą przygotowani do wykonywania pewnej puli zawodu, którzy będą mieli pewnego rodzaju umiejętności, ale ja jestem raczej przeciwna temu, żeby traktować szkolnictwo wyższe jak szkoły zawodowe czy przedłużenie szkół zawodowych, a więc takich, które miałyby przygotowywać człowieka do jakich bardzo wąskiej specjalizacji z 1 strony ustawianie temu służą raczej służą temu, żeby rozwijać człowieka w różnych kierunkach jego kreatywne krytyczne myślenie, ale z drugiej strony też wydaje się, że nie powinniśmy żyć w takich dyktaturze rynku pracy to znaczy każde wahnięcie na rynku pracy nie powinno wywoływać wydaje mi się wywoływać natychmiastowej zmiany z o systemie, a nie zaskoczy być może część państwa jest jednak część uzasadnienia do ustawy, którą przygotował Ministerstwo Edukacji Narodowej w wyjątkowo mi się podoba Otóż tam wprawdzie rynek pracy dyktuje warunki są tam się pojawia natomiast jest mowa o tym, że pracodawcy wskazują, że to nie te umiejętności, jakie konkretne są najważniejsze wśród uczniów tylko miękkie, czyli umiejętność porozumienia się w zespole współpracy komunikowania tego i rozumienia komunikatów kierowanych do pracownika umiejętność uczenia się dostali wezwanie do nowych warunków i to oczywiście z opłat wskazanych miejsc w tej w tym uzasadnieniu w kontekście szkół branżowych, a nie w ogóle edukacji, a może następny rok, ale jednak się pojawiają być może to myślenie się pojawi się może jak upowszechnić i zobaczymy jak to będzie miało jak będzie wyglądało w szkołach tutaj zgłaszała gotowość przedstawicielka urzędu Miejskiego wieś rożnym w temacie w tych domach dziennego nauczycieli uwagi jak i ewentualnie tej samej reformy zwolnienie to mówił przypomnę licealista, że może skończyć się także podstawówka będzie wolała rozszerzyć zadania danego nauczyciela niż zatrudniać kogoś, kto właśnie stracił pracę w gimnazjum w i tutaj podzielam pogląd i pana, który się opowiada o nauczycielach i młodego naszego obywatela niestety nauczyciele będą w tym w tej reformy najgorzej ich to najbardziej dotknie, dlaczego wiele szkół musi po prostu w tej chwile poszukiwać między sobą współpraca z form współpracy z 2 i dobrze dba o ochronie praw w wolnych miejsc w bramce Marvipol zmusiliśmy go zgłaszaliśmy ich do współpracy bardzo wiele debat los mu było prowadzonych z rodzicami nauczycielami dyrektorami szkół, ale zajęć w widzeniu rewelacje, że były nauczyciel z pewnego rodzaju Noma demon, który zamiast tworzyć zespół z daną szkołą w danej szkole z kolegami ze swoimi nauczycielami będzie krążył między różnymi placówkami i tam nauczono w skład danego przedmiotu różne, ale nauczył nas łodzian na początku może w tej chwili tworzone są arkusze organizacyjne i może tych angażach na pewno będą zaznaczone wakaty będą też takie sytuacje, że nauczyciel będzie miał niepełny etat w Warszawie i jedno 16 etatów dla jakiegoś nauczyciela w 1 szkole oferowana jego nauczyciele będą mieli czas przed sobą taki bardzo trudną oraz okres poszukiwań różnych rozwiązań, ale tutaj ogromna rola jest z dyrektorów szkół, bo to oni są pracodawcami dla nauczycieli nie będzie także zatrudni pani kurator czy pan prezydent dyrektor jest pracodawcą dla nauczyciela i dlatego będziemy bardzo mocno współpracowali z dyrektorami szkół i nauczyciela nasz region jest oszukiwany pieniądze na te pieniądze teraz minister znana i znanych m. in. gminy napisała do nas słuchać na profilu Radia TOK FM na Facebooku pani Barbara wiem, że są pozostali teraz państwo wraca mikrofon pani Barbara pyta czy w szkołach ponadpodstawowych przybędzie miejsc pracy dla nauczycieli ze względu NATO skumulowane roczniki odwołuje się tutaj dodać część wcześniejszej części naszej rozmowy z i prosi o to, żeby odpowiedź na pytanie czy jeśli np. w danej milicja obecnie są 4 klasy to ministerstwo edukacji wiedząc, że mamy Lennon 2 roczniki naraz do tego liceum chętne będzie zmuszało szkoły do utworzenia dodatkowych klas czy też po prostu cieszmy się będzie musiał wybrać szkoły zawodowe branżowe i inne, bo liczą się nie zmieszczą pani kuratoria pani myśli pan ocenia radny też będą różniły się od 8 zostało wydane, ale bardzo ciekawe wyzwanie i zalane przez słuchaczy nie ma mowy o tym, żeby ministerstwo zmuszało jakiegokolwiek ucznia czy jakikolwiek uczniów do takiego bądź innego wyboru w momencie, kiedy będziemy mieli do czynienia z pan tzw. podwójnym rocznikiem będą prawdopodobnie też opracowane, bo takie myślenie jest pomysł na to jak można będzie samorządom pomóc w organizacji w organizacji tego zniekształcenia, więc nie ma mowy na pewno nie ma oba w o to, że tak będzie zmuszał, tym bardziej ministerstwo uczniów do przejścia do szkoły branżowej, a nie do liceum ze względu na ewentualną liczebnych pojąłem, dlaczego jest taka obawa zdaniem nie rozmawiają o tym, wie, ale w ocenie skutków regulacji jest taki rozdział jak ewoluowała n p . jak oceniana będzie ta reforma 1 z groźnym punktów, które muszą się pojawić dewaluacji jest odsetek uczniów kończących nowe szkoły branżowe, czyli rozumiem, że im będzie więcej będzie większy taki taki wzrost dla reformy, która te branżowe szkoły z stworzyło, aby nie więcej tych uczniów w tych szkołach jeśli nie zmieszczą się do liceum, ale być może proszę państwa to jest system, czyli zasada naczyń połączonych do tej obowiązuje, ale nie zawsze możliwe, bo te podwójne roczniki będą musiały walczyć nie nie mówimy o żadnej walce mówimy o systemie, który stwarza możliwości nie ma mowy, że gigahercom żadnych dotacji rzeczywiście w uzasadnieniu do ustawy jest mowa o tym, że 1 z elementów ewaluacji całego całej zmiany systemowej będzie sprawdzenie odsetka ego i spojrzenie na to ilu uczniów, do której którzy poszliby Dody do dotychczasowego liceum poszła do szkoły branżowej, ale nic z tego powodu, że obawiamy się jakąś kolizję tylko z tego powodu, że otrzyma dowód, że modemu lub ulepszone modele ubojem systemu oświaty, żeby stworzyć uczniom których, którzy dzisiaj najchętniej szli do liceum większego wyboru nie było, ponieważ tzw. zawodówka, ale nie malała z Osaki odjazd piraci, którzy co wpłynie na studia rośnie w Polsce nielegalne wrzątku, ale są różne ścieżki pójścia na studia jest ścieżka ogólnokształcącą zaangażowanie pozwoli Ależ liczbę szkoła branżowa zwana później na skończenie technikum czy mamy 2 + 3 bądź 5 i te plany pięcioletnie uwolniły głównie Kijów jak i nazw tak samo jest to się nic nie ogranicza przeciw nam się z NATO jednak jak absolwent szkoły branżowej nie będzie mógł późno dowolne studia patronem szkoły branżowej tak jak dotychczasowej zawodowej na drzwiach nie mógł schronienie, u których na co je, dobrze więc ten absolwent szkoły branżowej pójdzie do branżowej drugiego stopnia, czyli zamknie się w pięcioletnim de facto kształceniu zawodowym i będzie mógł pójść na studia, ale tylko w swoim zawodzie nie dowolne wiemy komu o tym, uczniów, którzy być może marzyli o ulicę, ale ze względu na to, że są odbędą się w podwójnym roczniku to po prostu może dla nich nie znaleźć niech pani redaktor nie możemy stawiać taki sposób sprawy bardzo przepraszam, ale muszę tutaj sprostować i nie można stawiać takiej tezy, że z powodu braku miejsc bądź jakichkolwiek innych uwarunkowań uczeń będzie lekko i przekierowywane normatywnych oraz pojeździć pani redaktor reforma tworzy możliwości nie dłużej czasem moja niech no i nawet ewaluacji nie ma mowy o tym, żeby sprawdzić ilu uczniów chciało pójść do liceum, ale niestety nie znalazł mi, ale inna jest wcale nie powiedziane, że takie badanie nie będzie prądu w Sydney pani redaktor Roman WI rundzie nie próbuje powielić, a następnie Rejonowa w mundurach ograniczał się tak zupełnie przeciwna konkurencji mądrej dobrze i one tak mówią różne punkty widzenia bardzo przecież mamy różnice zdań to jest najlepsze dla mediów jak wiadomo to jest najważniejsze pani radna Agnieszka Olszewska jeszcze tej samej sprawy dokładnie my jako samorząd mamy teraz 2 lata na to właśnie, żeby przygotować się na wchłonięcie 80 dodatkowych oddziałów i tu współżył współpracujemy bardzo prezydentem jako rada, bo to właśnie, żeby przygotować miejsca dla tych chętnych, którzy wybiorą akurat szkołę ogólnokształcącą szkołę branżową, ale jest to czas właśnie, żeby też wypromować dobre szkoły branżowe, bo dzisiaj technika np. gęsto elektryczne czy mechaniczne cieszy się ogromnym powodzeniem teraz, kiedy jest wolny czas były 2 lata mamy na to właśnie, żeby przy lądowaniu jeszcze nie powstały nie stop mamy sporo szkół Ogólnokształcących i mamy sporo szkół dzisiaj zawodowych techników na wysokim poziomie, ale cierpimy na niż demograficzny tak i te szkoły mają miejsce, żeby wchłonąć kolejnych uczniów do 80 oddziałów chłoniemy jeśli dołożymy ewentualnie jeszcze 1 czy 2 szkoły np. branżowe, bo pojawi się takie zainteresowanie młodzieży te 2 lata są właśnie o to, żeby przygotować dobre dobre szkoły branżowe, żeby była alternatywa też dla tych, którzy najpierw chcą skończyć szkołę branżową mieć zawód, a potem ewentualnie studiować, a nie odwrotnie tak po wielu, którzy są bardzo zdolni i zgód i od samego początku wiedzą i trafiają do szkoły to chcemy, żeby to aż czteroletnia szkoła Ogólnokształcąca, bo na wysokim poziomie, żeby nie była to gonitwa tylko i rozwiązywanie testów ale, żeby była naprawdę dobrze przygotowana do studiów i druga grupa uczniów, którzy najpierw zaczynają edukację w szkole branżowej mają fach mogą iść do pracy i jednocześnie skończyć edukację też na poziomie studiów wyższych najprostszym na to 2 × odwołam się do tego co pan mówił sprawdzimy jak to naprawdę jest wiem, że są kolejne głosy z sali zachęca przypomina o przedstawianiu się komuś taki jak SA w Białymstoku trwa pierwsza debata z naszego nowego cyklu usłysz swoją szkołę mogą ją państwo dalej śledzić transmisję na Facebooku na profilu Radia TOK FM, a także na naszej stronie TOK FM Group kpl po zakończeniu całość pojawi się w naszej bazie podcastów, a w przyszły czwartek będziemy z naszą akcją w Opolu wątków wokół reformy edukacji jest mnóstwo zapraszamy do dyskusji już za 2 godziny wieczorze Radia TOK FM po dwudziesty pierwsze 20 w międzyczasie czekamy na państwa mailem wieczorną, a to kropkę FM oraz do skorzystania z aplikacji mikrofon TOK FM, a w czasie programu dzwonienia do naszego studia, a tymczasem podana informacja o Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!