REKLAMA

Usłysz Swoją Szkołę. Białostocka odsłona debaty o reformie edukacji (część 2)

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-06 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
35:24 min.
Udostępnij:

Reforma edukacji - Jakie problemy polskiej szkoły rozwiąże, a jakie stworzy? W spotkaniu udział wzięli Wiesława Ćwiklińska, zastępca dyrektora Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego, była podlaska wicekurator oświaty; Agnieszka Rzeszewska, szefową Regionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność, radna PiS i szefowa Komisji Edukacji i Wychowania w Radzie Miejskiej, nauczycielka w Szkole Podstawowej; Jadwiga Mariola Szczypiń, Podlaski Kurator Oświaty, współpracowała z Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, była przewodnicząca Rady Miejskiej Suwałk w ostatniej kadencji z ramienia Prawa i Sprawiedliwości; Andrzej Gryguć Prezes Okręgu Podlaskiego ZNP; dr Alicja Zawistowska-Sadowska, Instytut Socjologii i Kognitywistki Uniwersytetu w Białymstoku, autorka prac na temat nierówności edukacyjnych, reform edukacji, zróżnicowania wyników edukacyjnych ze względu na płeć, sypendystka Fulbright Senior Award. Debatę poprowadziła Agata Kowalska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kijak Fundacja Graf klasy ignorant jest nauczyciel dziś rada nie nie jestem nie jestem odpowiedzieć mam miał dużo do czynienia jako instruktorka harcerska, czyli architekturze prowadzi warsztaty dla dzieci wiele różnych takich akcji, aczkolwiek chciałam powiedzieć to właśnie do rodziców, bo gdzieś była mowa o tym, że w Białymstoku rodzice nie protestują, gdy powiem tak w Białymstoku rodzice poszli o krok dalej bowiem stoku rodzice zakładają swoje szkoły mówi tak, Rozwiń » ponieważ jestem 1 z osób, które zakładają właśnie szkołę niepubliczną mozaika i od września mam zamiar te początkowe klasy podstawówki kształcić się ruszyć z i tutaj idziemy tak naprawdę inną drogą także adres odpowiedź na zapowiedź reformy czy to jest nie powiem także przy szykowaliśmy przyszykował myśmy swoją własną reformę edukacji już wcześniej się okazało, że uprzedził byśmy same reformy edukacji tu ogłoszoną w Polsce taki pomysł na NATO, żeby powstała szkoła już wcześniej, ale znaczą, chociaż pani przyłączyli rozumiem, że panie Arek Piech założyciel założyciele tej szkoły krytycznie odnosili się do zastanej rzeczywistości te jeszcze przed reformą minister Zalewskiej i w związku z tym osnowy ten system opuścić tak dokładnie dlatego trochę martwi mnie rozmowa o tym, tutaj są kolega powiedział w liceum wcześniej i wspieram zostanie ja jestem fanką 8 klas jestem fanką też 6 klas trzecich klas i 7 prac ile by było jestem fanką każdej ilości klas, bo tu nie ma znaczenia w TK naprawdę ma znaczenie to i w jaki sposób będziemy kształcić nasze dzieci bardzo się cieszę, że pani redaktor w którymś momencie powiedziała o tym w kompetencjach, czyli o relacjach o umiejętności uczenia się o stanie pracy i po to, są te rzeczy, na które właśnie w tej szkole chcemy tak naprawdę postawić, czyli to jest to, żeby dzieciaki wiedziały jak się uczyć ani koniecznie jako taką podstawę programową realizowały w tym realizują zaraz niezbędną będziecie musiały musieli realizować nowy program tak, ale w formie takiej, jaką my rodzice, ponieważ jest kolejna rzecz, która moim zdaniem z innej ważna rzecz bardzo mocno chcę współpracować sami jesteśmy rodzicielka ami i chcemy współpracować mocno wy dziećmi nauczycielami gronem pedagogicznym, tworząc tak naprawdę społecznych, a wdrożone legalny czy choćby, dlatego że jak mówiono o zwrot w różnego rodzaju relacją rodzinną precyzuje co jest legalne nie interesuje dobro mojego nieudolnie no nie prosiła, ale co się odwlecze kuratorium na pewno będzie miał nadzór nad państwa spółki zależne od 2 i przyjaźnił się o wolną chwilę bardzo często mówią nie możemy nie wiem poszerzać oferty dla uczniów uczyć ich np. komunikacji czy współpracy musimy ginąć w stadninie gromadzenie na nich wiele zastrzeżeń mamy uczyć czym mamy wiele przykładów i są w Polsce szkoły w kat szkoły z mocą Fundacja szuka wybrała się z podaży szkół w Polsce, które realizują program, a są z tego co wiem 5 szkół w systemie edukacji to szkoły publiczne 1 jest niepubliczną szkołą i są to szkoły, które realizują podstawę programową, ale tak naprawdę zupełnie inny sposób i moim zdaniem właśnie reforma powinna tak naprawdę tego dotyczyć pomocy tutaj rozmawiamy o liczbach o zmianie szkół przenoszenie się w innych drugi bilet pieniędzy będzie kosztowało nawet nieliczenia pojęcia, a cud, a to tak naprawdę idzie o to chodzi i bardziej niż uratujemy to tracimy na rozmowy dyskusje kłótnie kto, gdzie były akcje na jakiej konferencji nie był albo w w jakiej szkoły mamy stworzyć czy nie tak naprawdę to kolega powiedział do niego nie było ważne taką kończy taką kończy takie liceum, jaki jest trzyletnia i to ma znaczenie co tak naprawdę w środku siedziało ani jaka to jest bardzo silnym głosem, który pani podnosi i tester moje doświadczenie z ekspertami ekspertami zajmującymi się oświatą, że oni pytani przeze mnie, a jak pani ocenia, że szkoły będą łączone albo pani ocenia, że coś będzie wygaszane to mówią, że w ogóle nie chcą o tym, rozmawiać w Krynicy istota sprawy w związku z tym bardzo trudno rozmawia się ostatnio z ekspertami od oświaty, bo nie chcą znać o reformie edukacji, ale chciał panią zapytać, dlaczego to, o czym pani mówią ważne w założeniu dla szkoły nie nie jest możliwe w szkole publicznej obecnie czy to po reformie czy przed reformą, dlaczego to się po prostu nie wydarza w szkole wiem, że system jest bardzo sztywny moje dzieci są obecnie w pierwszej drugiej klasie podstawówki ja widzę, że nie mam kontaktu takiego z nauczycielem nauczycielką w jakiej bym chciała nie ma dyskusji na temat prac domowych, czyli jeżeli, gdy nie zaskakuje fakt, że mają 8 i siedmioletnie dzieci mówią, że nie lubią się nie lubią szkoły, dlaczego dziecko sześcioletnie, które ma siedmioletnie, które ma naturalną potrzebę poszukiwania uczenia się doświadczania, mówi że nie lubi szkoły i to tak naprawdę CV asystentem trenera nauczycieli, którzy nie potrafią zachęcić wie pani co myślę, że to jest jedno drugie, bo nauczyciele akurat nauczycielki mają dzieci są bardzo fajne i po prostu je wice, że one tkwią w pewnych zasadach, których nie są w stanie przeskoczyć, tłumacząc mi, że czegoś od niego będzie wymagana, że coś musi tak być, że dzieci leniwym choćby samo siedzenie dzieci sześcioletnich w klasach naprzeciwko tablicy 1 stronę zwróconych i dostają uwagi za to, że rozmawiają zbyt bądź poruszają po klasy, a Ryszard Zbrzyzny dziecięcej poruszają chcą rozmawiać i chcą nawiązywać relacje, których my dzień przez to, że zjadamy ich w tych ławkach wprost do pani zabrania im relacji współpracy to, o czym często mówimy na uczelniach i i szkołach, że nie umiemy współpracować nie tworzymy rzeczy projektowania przez rząd też pary studiów i szkoła tak jak były średnią i podstawową jak każdy z nas to pewnie obecnych w ja nie pamiętam takich naprawdę dużych projektowych współpraca w rzeczy rywalizacja ocenianie to była podstawa, jaką myśmy musieli nosić pozwoli mu, że odpytać, bo tak korci mnie, żeby zapytać premiera mamy 3, a dziś miałaby, żeby pani dziecko czy pani dzieci w momencie, kiedy pani komunikuje jakąś ważną informację do nich rozmawiały między sobą w tym czasie tak jakbym rozmawiała z nimi była zainteresowana tym są one mają dopowiedzenia np. uwaga, żeby dziecko nie rozwód dziecko rozmawia podczas lekcji nie interesuje mnie interesuje, o czym dziecko rozmawiał pomoże dziecko miało potrzebę pożyczania ołówka albo porozmawiania na temat tego co jest w ćwiczeniach rozumiem, że jest dużo dzieci, że są dużo możliwe już więzienie man za narzeka, że jest za mało drzemała we własnym oraz prawo do 65 ostanie moich klasach moje dzieci jesteś Super boisko koło dwudziestki dzieci tych naprawdę wspaniałe i Eli z zakładami rozmawiamy z nauczycielami, którzy będą w naszej szkole nauczycielkami i wiem, że będziemy poszukiwać eksperymentować i wiem, że w dzieci poznają świat nie tylko przesłuchanie, ale też przez poruszanie się przez oglądanie w i przez doświadczanie także razem z nimi chcemy dorobić i pozwolić każdemu dziecku na swój własny sposób doświadczania i poznawania świata, czyli niezwrócone jest w 2 w słuchawce 1 stronę i słuchające pani przez 45 minut tylko taki sposób, żeby dzieci niekoniecznie w interwałach 45 minutowych tylko tyle czasu ile im potrzeba doświadczały tego, czego mają, czego mogą się nauczyć, żeby pozwolić im NATO w odpowiedniej ilości czasu dobrze jak skończy i tak już za bardzo, że ten pani wiosna nas na to, o czym mówią, że godzą się z list szkoły w ogólnie nazywany szkłami alternatywnymi czy demokratycznymi czy nawet wolnymi od zmian wydaje się bardzo też kuszącej sama rozważałam taką szkołę, kiedy wybierałam i właśnie zastanawiam się nad szkołą dla swojego dziecka i nawet rozmawiałam z pracownikami takich szkół w Białymstoku, które też się powoli tworzył i wydaje, że ten system jest bardzo interesujący i pociągający zarówno dla dziecka i dla rodzica, ale wydaje się, że on się sprawdza tylko w sytuacji, kiedy klasa jest maksymalnie pięcioosobowa albo albo albo coś nowego znaczenia pewnie w Warszawie mamy się zespół szkół Bednarska, gdzie klasy zdecydowanie nie są pięcioosobowe co i cały zespół działa na zasadach demokratycznych społeczności i to się udaje dostają mnóstwo nagród, więc chyba co się da tylko rzeczywiście mnóstwo warunków musi być nowa z pełnionych pytanie o te warunki w mechaniku zatroszczyli się uśmiechają się zeznawać aż oczy to jest legalne co panie planują proszę państwa jak bardzo się cieszyli z uwagą słucham pani wypowiedzi takie szkoły mają swoje miejsce w naszym systemie oświatowym bardzo ważne jest to co wybrzmiało w pani wypowiedzi, że podstawa programowa Szymona musi być realizowana przez każdą formę szkolną, która jest w systemie oświatowym natomiast jak ona będzie realizowana to jest kwestia absolutnie autonomiczna należności oni żyją nie możemy dzieci usadzić inaczej niż w tych urzędach jest nieprawda proszę państwa to jest sytuacja, iż nauczyciele mówią, że nie mogą zaliczyć mogą tylko czasami klasa jest za ciasna czasami ławki są za ciężkie czasami nie ma komu przystawić natomiast właśnie reforma rozgrywek Orlęta ideą jest to limit 25 osób w klasie to jest w miarę optymalna grupa do pracy i nauczyciel może przystosować anturaż, którym toczy się lekcja do celów tej lekcji może tę właściwą wyrzucić przecież na korytarz może posadzić dzieci jak chce dzieci czy młodzież ważna jest tutaj kwestia celu w jakim to robić natomiast wielka autonomia nauczyciela jest rzeczą kluczową rolę właśnie można się zastanawiać, dlaczego nauczyciele z jakich powodów nauczyciele z tej autonomii nie korzystają z liderem ławki stoją zawsze zwrócone przodem do nauczyciela zawsze tak było miewają się, że przez długi czas się też będzie mnie się wydaje z moich licznych rozmów z ekspertami, że zawsze podała sama diagnoza taki rodzaj nauczania, który przed chwilą mówiła pani z sali niestety wymaga więcej od nauczyciela i po prostu ich umiejętności nasz pies może należy więc, dlaczego z nauczycielami był problem, że tego rodzaju znaczy, że miasto zbyt zbyt zaangażowani w proces edukacji, dodając że są wydajne, że szkoły tak właśnie wcześniej wspomniałam jest trzymają się pewnych ustalonych rytuałów dla innych i ich lubią w nich zostać Max może to jest taka inercja instytucjonalne parą również wg przedstawicieli to nie jest problem nauczyciele tak jak pani doktor mówi też nikt nie jest z nami przedstawiciel ZMP Andrzej Grębosz panie prezesie jak to z tymi nauczycielami potrafią czy nie potrafią tworzyć szkół o takim profilu w demokratycznym społecznym, czyli takim już teraz wie, o co się ani o strukturze, w którym uczniowie czują się partnerami, a nie, a podmiot nie przedmiotem nauczania potrafił natomiast mają ogromne trudności z racji tego, że współczesne nasza szkoła mówił Polski została mocno zbiurokratyzowana i to jest w problemy z, który powinniśmy też rozwiązać umowy czy w ramach tej reformy, ale to jest rzecz, która sporo cennego czasu zabiera jeśli chodzi o pracy nauczycieli tego nie widać bezpośrednio w Wilanowie jak to wygląda tak w takiej codziennej pracy doznał co to znaczy, że biurokracja uniemożliwiała traktowanie oraz wyraźnie, że wiele za dużo czasu na lekcje w 245 minut w tym czasie biurokracją zajmuje czas też częściowo zajmuje nas na tę dziedzinę życia się, więc przygotować do takiej lekcji nie nie nauczyciel jest generalnie naprawdę dobrze przygotowany natomiast całe to otoczenie to co jeśli chodzi o innym tzw. wychowawstwo sprawa rozliczania, jeżeli chodzi o koniec semestru i t d. jest mnóstwo rzeczy biurokracji w erotyczną autonomię mają tylko proszę panią powie pani inaczej przeciętny czas pracy nauczyciela to jest między 525550 nawet 7 w skrajnym przypadku było 57 godzin man w mediach i nauczyciel jest takim troszkę, ale już wiem, który pracuje 1820 godzin, chyba że czasami ma nadgodziny w VAT to linia mienie i wiemy o nazwie gimnazja, jaki jest często odbiór społeczny, a powiedziałem przed chwilą, że pracuje tak naprawdę więcej niż te 40 godzin i powiem pani więcej, że grono nauczycieli szczególnie w edukacji wczesnoszkolnej, której tutaj pani przedmówczyni wspominała poświęca jeszcze więcej czasu, bo my nie wykształciliśmy takiego sposobu pracy, że część tego czasu jakby organizuje szkoła co mam namyśli przede wszystkim w cudzysłowie wycinanki dekoracje pomoce często nauczyciel z szamb to robi Champs de Rubio aktor aktor powinien robić przepraszam to co jest nam o powiem tak to niech pani pojedzie do takiej Holandii Danii Finlandii zobaczy pani, że to wszystko generalnie mamy przygotowany w ramach pomocy naukowych centralnie natomiast nauczyciel tylko bardzo wierzę w to co robi państwo generalnie samorząd chcemy uświadomić rolę pani dyrektor, która odbyta się już nie najwyżej jedno 6 rano wychodzimy z Anglią, ale nie służyły miastu po prostu to jest przepraszam na wyposażeniu pracowni Ross to nie jest taki, kto to jest ten sam ucho prezesa pewnie koleżanka też sami w słuchawce, jeżeli ten Jazz toto dziecko z edukacji wczesnoszkolnej jestem tornistry kilku czy kilkunastu kilogramowym nawet w skrajnym przypadku o tym gdzie my jesteśmy w 2 kolejne wydania Stali powoli zmierzamy do końca jak ktoś chce zadać pytanie do stanu w ostatni moment, żeby podnieść rękę proszę przypominało przedstawia ręczny Karol Krzywiec ojciec dwójki dzieci oboje w podstawówkach ja miałem szczęście być dotknięte wszystkie etapy edukacji od żłobka aż po studia teraz, obserwując jak moje dzieci się uczą w podstawówce widzę, że czy to reformy czy nie reformy zabiera się nie zmienia wiem, że to co zawsze się zmienia to tablice budynków i struktura zatrudnienia, a co ja bym chciał, żeby się zmieniło chciał, żeby się zmieniło właśnie to co wcześniej pani powiedziała sposób sposób nauczania potrzebna jest właśnie to cała energia, która teraz to reformy jest pompowana te samorządy tyle pieniędzy powinno zostać wpompowane szkolenia dla nauczycieli zmiany sposobu nauczania chociażby te zwykłe z głupie ustawienie ławek, który mam na bardzo ważne do bardzo ważną sprawą dla Nadala dla dzieci kontaktu i to jest moim zdaniem podstawa takie rzeczy trzeba zmieniać, a nie, a wszelkie tablice przepraszam bardzo bardzo dziękuję za wypowiedź jeszcze rok panuje duży zapytać czy zwanego rodzic uczestniczy w życiu szkoły tak jestem w trójce klasowy i uważa pan, że to jest dobrze zorganizowane ten sposób włączania rodziców szkołę to w jakim mogą podejmować decyzje na co my to jest system bis Markowski i koniec snu oraz, a co to znaczy jest tak potrzeba dużo to jest po prostu narzucane nowej z góry widać oczywiście, że nikt nie jest chętny włączają się w życie szkoły, bo szkoła sama się nie chce angażować za bardzo każdy ma 8 godzin dzień pracy do domu część, a powinno to być środowisko, gdzie jednak te dzieci chcą być w tej szkole, a rodzice jak wyobraża sobie pan, że zachęciłaby szykowana do uczestnictwa w życiu szkoły wypytała o to, dlatego że bardzo wielu ekspertów ekspertek zwracają uwagę, że bez rodziców wykutego w tej trzeciej nogi szkoły poza nauczycielami uczniami po prostu trudniej stworzyć prawdziwą społeczną Obywatelską i jeżeli dzieci będą szczęśliwe szkole rodzice też będą chętnie angażować się też nad wysłani w 2 może, gdyby rodzice zaangażowali dzieci byłyby szczęśliwsze raczej się ze szkoły chętnie wychodzi z nich chodzi jeszcze jedno wiem, że mamy jeszcze z nami 1 głos z sali zachęcam do zabrania głosu mikrofon już do państwa powoli, ale trafia do wieczora roznosi Michał Kozłowski akurat tu, bo jak rozliczyć jestem już po karierze nauczyciela 30 lat był nauczycielem tych dzieciach jakieś wolne, czego on, że szkoła zawodowa czy techniką, bo NFZ miał 3 profile 3 przedmioty, ale związane z szeroko, ale zawodowe jak to było zwrócić uwagę na jedno spodziewaliśmy się kiedyś jak była też gimnazjalna akurat poznałem gimnazja trochę może z bliska i aktywnego punktu widzenia, bo i były kiedyś przeciw powodzi, kiedy pojawiały się pierwsze roczniki przychodziły do nas młodzież natomiast powiem uczciwie, że moje mój pogląd na efekty uczenia gimnazjów zmieniły się diametralnie jakich dochodzi ze szkoły postęp był kolosalny nie można zarzucić, że to gimnazja zrobił jak i szkoda dla młodzieży czy ktoś tak, ale postęp, jaki masz konto ZUS i jak oznaczone w błoto przychodziła przygotowana także mentalnie była to młodzież, która byłaby bardziej już psychicznie dojrzała, która się bardziej była świadoma ten 1 rok powita Kobyli nie znaczy parę lat funkcjonowania gimnazjów w planie, ale rozum w starszych ludzi to tak jak Trybunał może z tego powodu, ale także to były doświadczenia lata pracy nauczycieli w gimnazjach one po prostu jak każe się w gotowości ćwiczyć ćwiczyć i kończy się dochodzi do pełnych efektów tak jak zdawalności egzaminów natomiast by pierwsze skutki tego, że był egzamin gimnazjalny, który kończył się w zasadzie niczym doprowadziło do tego, że przy także przy pewnej presji może taki społeczny czy medialny na tzw. szkoły zawodowe doprowadziło do tego, że też zawodówki tzw. obecnie być próba budowania dobra, żeby zniknęły, a wystarczyło tylko skorzystać na paru modele, które funkcjonują w Europie czy Szwajcaria działce jeszcze parę tych w maju rozdział na kierunek w średnim wykształceniem lub zawodowym niektórzy nawet wyższa niż w klasie szkoły podstawowej w gruczole Real źle któryś pojawiał się nasi przyjaciele ze Szwajcarii też nauczyciele mówili, że nie mogę wyjść z podziwu, dlaczego nikt na poziomie tego gimnazjum egzamin albo egzaminu gimnazjalnego nie postawił taki tam 15 % przy zdawalności 15 punktów nie ma możliwości pójścia do szkoły średniej żal, że być może teraz ktoś się odważy o tym, podyskutować, kto rozwiązuje problem wszystkie narody państwo praktyczne tak robię ale jaki problem rozwiązuje także ZUS jest duże jak będzie przypadało tylko 20 punktów na 100 to nie możesz pójść doliczyła do technikum i zawodówki funkcjonują wtedy od zostają szkoły branżowe obecnie nazywane przez zawodowe w taflę oczywiście atak NATO, że poziom w technikach czy rozliczać, w których poziom zdawalności matury był słaby powoduje m. in . dlatego że te Gizela z otwartymi rękoma większości słabych liczył uwijają się wzdłuż pasa przyjmowały każdego jak można żądać od dzieciaka, który albo z lenistwa albo z braku zdolności zdaje egzamin gimnazjalny 1520 punktów, a potem idzie do liceum zdać maturę w jakiej sytuacji stoją nauczyciele tuż pod Różą ocenianie, że zdawalność matury jest niska i domu jest wyżej nie odważyło nowe podyskutować o tym czy możemy jak pisze też duża mobilizacja i dla rodziców widać dzieci, jeżeli byłaby jakakolwiek bariera, która powiedziałaby, że uczy się musi zdać, bo łyżwy albo szkołę zawodową wtedy jej tutaj do pań i radnej, a ja nie wierzy w to, że młodzież wie, że szkoły branżowe te są innego niż zawodówka została nazwana niczego nie zmieni nie ma już kadry to jest teraz nie ma praktycznie tradycji i odbudować teraz będzie dobrze życzę powodzenia, ale będzie bardzo ciężko nam jak wydaje się jednak wzrost o zdanie nic dziwnego, że reformy kiedyś byliśmy w szkole w Szwajcarii i pani koleżanka, która z nami była firma od języka niemieckiego poprosiła o podręczniki i nauczyciel w podręczniki do niemieckiego biologa zdziwiona, bo podręcznik był w roku 271003 . i Władek zdziwione jak to możliwe, żeby się uczyć się z takich starych książek oto Dydek była dyrektor mówi a, że to i poróżnili się Jerzy mówił po co tworzyć podeszli do rzeczy oczywistych w języku i oni są praktyczni my natomiast wojujemy z podręcznikami tworzyły tworzymy naprawdę dużo przypuszczał, że pieniędzy na mieście pożar 1 z koszty tej reformy wtedy kosztował bardzo dużo przejście do gimnazjum i ile kosztowało czy kilka lat temu wejście nowych PL nowy hostel programowej do szkół zawodowych przecież to zdało weźmie wf znowu ktoś napisze weźmie pieniądze za podstawę programową szkoły na nowo zawodowe będą siły do tego się dopasować będą nowe egzaminy jesteśmy specjalistami w reformie w oświacie była na poziomie Europy wykonywać mówi stać nas, a we właściwym żwirownia pytanie wejdą do przedstawicielki urzędu miasta w ich z czego zabierzecie go 6  000 000 musi wydać to na co nie będzie pani dyrektor w samej nazwie, a może mamy nadzieję, że pozyskamy fundusze oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej, czyli gaz subwencja ogólna w rocznym, a pani minister obiecała wszystkim w całej Polsce, że sfinansują one zakupy czy nie trzeba będzie komunikat na ten temat proszę państwa jest komunikat ministra edukacji narodowej został poczyniony specjalne odpisu rezerwy budżetowej, które ma być przeznaczony dla samorządów są konkretnie mówiąc wprost znaczone pieniądze ma być przeznaczony dla samorządów na dostosowanie szkół do skutku żywioły zdań może liczyć na to, że jeśli nie muszą wziąć żony swoich aplikowania środki w skali kraju szacuje się, że jest około 300  000 000 zł dla samorządów na dostosowanie szkół do rezultatów z nami już 0 zloty środki z blond 300  000 0006  000 000 to Białystok terenie jak inne samorządy, ale na jeziorze w 8 miastach z Birmy czarnych to odpraw dla nauczycieli, bo o tym, już raz jeszcze liczyć na wydziale prawa do tak nieźle przestraszyć ZNP panie prezesie pan zgłaszał się nie tylko wściekły, że ten szacunek się upiera się przez niezależnych ekspertów jest 2 miliardy koszty całej operacji i to są takie delikatne obliczenia pani mówi o utracie pewnych substancji tutaj przedmówca mówił tylko nie tylko gimnazjalnej w przeszłości tych szkół zawodowych jasne to jest coś co po prostu już nieznośna lekkość nie będzie jeszcze wiem, że co nam 1 osoba Stali zabierze głos powoli zmierzamy do końca, więc naprawdę zachęcam do zwięzłości dzień dobry Jakub Grabowiecki jestem studentem, a zarazem absolwentem gimnazjum i zachodzą w głowę podczas tej dyskusji, dlaczego tak mało czasu poświęca się tak naprawdę na rolę i samej reformy i przygotowania w tak ekspresowym tempie, kiedy będzie miał wpły w na przyszłe pokolenia i na tych młodych ludzi, którzy tak naprawdę pierwszy doświadczył tych wszystkich zmian czy to nie jest trochę tak, że pisała teksty w szybkim tempie na kolanie nowa podstawa programowa jest też to tutaj niestety taka patologia właśnie wypełnienia tego wszystkiego na szybko okazja do powiedzmy sobie tworzenia własnej historii tej też chciałbym, żeby się można podniosła się któryś z państwa gości do sprawy braku w podręcznikach historii postaci Lecha Wałęsy i jego zasług Solidarność jest minister pani Solidarności miano podkreślił, że jest nie znałem już wcześniej, ale są też takie właśnie głos z mediów prawda są tylko głosy nie chodziło w nich podstawa programowa, w której nie pojawia się nazwisko Wałęsy natomiast, ale nie musi proszę państwa podstawa programowa jak sama nazwa mówi jest podstawą jest pewnym zapisem ogólnych osiągnięć edukacyjnych uczniów natomiast jak to zrobić nauczyciel, o czym mówiłam wcześniej mówiąc o tej autonomii dydaktycznej ani papierowej, o których pani redaktor powiedziała, że autorem jest pozorowanie proszę państwa autonomia merytoryczna w procesie kształcenia całkowita zależą od nauczyciela rodzaje pomocy jakich środków zrealizuje podstawę programową podstawa to jest cel, jaką drogą do nich nauczyciel będzie do niego będzie zmierzał od niego zależy, a biurokracja to jest zupełnie inna sprawa nie ma nic wspólnego z autonomią, którą miał namyśli, a więc podstawa programowa jest przepis ogólny wierzymy w naszych nauczycieli wierzymy w to, że będą świetnie na podstawie budowania też zespołu Uczniowskiego, korzystając z ośmioletniego np. cyklu kształcenia w szkole podstawowej, który da szansę na mocniejsze osadzeniu w procesie grupowym, a tym samym dać większą szansę na lepsze relacje na oswojenie miejsca na oswojenie ludzi, z którymi uczeń ma do czynienia, a przez to na lepszy grunt do sukcesu edukacyjnego w ośrodku działań analizowane moje pytanie o to jak się pani odnieść do tych wszystkich głosów dotyczących, że reforma w homilii na główny problem rozwiąże ten główny główne wyzwanie szkoły, czyli jak uczyć do czego uczyć to trochę zależy od nauczycieli od 200 w niedzielę od bardzo zależy bowiem rok od, a właściwie różnych zajęć o pani dr Alicja Zawistowska Sadowska z uniwersytetu w Białymstoku też końcowym słowo Katyń nieważny tego, o czym pani przez rok powiedziała znaczy, że od tej sprzyjającej atmosferze czy takim dobrym klimacie, kiedy uczniowie są przez dłuższy czas razem z sobą szkole rzeczywiście tak jest co znaczy to trend ten kapitał czy to te więzi, które wytwarzają rzeczywiście mają dobry wpły w na relacji pomiędzy uczniami też na jej wyniki edukacyjne to może się zastanawiać czy na jak przebudowanie tego systemu jak w tym kierunku, jaki to idzie rzeczywistych potrzeb, żeby ten cel osiągnąć, bo proszę zwrócić uwagę, że bardzo wiele gimnazjów działa w razem ze szkołami podstawowymi zmalała i miały związek z Tarnowa jestem pewien paradoks rynek, a uwierzcie nam na dobre ostatecznie zastanawiam się właśnie, jakiego odsetka uczniów tak naprawdę dotknie temu ten, kto te kwestie, o których pani wspomniała wydają się żoną dotknie tak naprawdę nie tylko uczniów tych, którzy uczą się szczególnie w przede wszystkim w dużych miastach, bo w szczególnie tam te klasy szkolne uczniów ze szkół podstawowych i szkół gimnazjalnych są ze sobą stosunkowo mocno wymieszane w mniejszych miastach czynnościach GM w bardzo często jest tak, że uczniowie rzucała cały oddział skończy cała klasa szkolna, która uczyła się ze sobą w szkole podstawowej w czasie też ze sobą w szkole gimnazjalnej, więc można się zastanawiać czy ta motywacja reformatorów jest znowu trafiona innymi słowy czy to z czystych złapanych problemów wynika wniosek likwidujemy gimnazja czy może zupełnie inny i końcowe zdania im bardzo bardzo zachęcam przedstawicielka miasto, bo strasznie ciekawi co teraz znaczy jakie kolejne wyzwania za co pani dyrektor będzie się łatwo od jutra rana bowiem, że siatka szkół już gotowa w Białymstoku, więc pani dyrektor rysować Niklińska co teraz ręce włożyć w tej chwili prowadzona jest rekrutacja do przedszkoli do szkół podstawowych w dalszej kolejności będzie prowadzona rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych Vineta usłyszałam, że szkoła dwujęzyczna to jutro tylko można się zgłaszać strasznie krótkie terminy 2 krwawienia są zbyt krótki zbyt krótkie być może natomiast wymusza to reforma reforma po prostu dała nam bardzo krótki okres do przygotowania, czyli rekrutacja, a potem jak jest dostępny dla państwa organizacyjna, ale się wydłużają się ogromne wyzwanie dla nas przez morze wtedy w Białymstoku zaczną się jakiś potężniejszy sporej awantury płacze krzyki, a może nie, bo może uda się państwu to wszystko znów jakoś wspólnie rozwiązać jeszcze wyższa o końcowy taki wyścig trwa w sumie dotyczące wyzwań panią radną Agnieszkę Olszewską jak pani myśli co teraz tutaj dobra rada miasta, jakim będzie się wyzwania wymusza zmielonym, chociaż chwilę móc się wypowiedzieć jako związkowiec o nich czcimy w ogóle nie poruszyliśmy sprawy edukacji nauczycieli mówiliśmy o szkolenia, które się odbywają, ale też moście państwo pamiętać, że zarobki nauczycieli nie są takie jak media podają my nie zarabiamy takich pieniędzy, żeby warto było się zabijać ten zawód, a tylko ten, kto dobrze zarabia jest szanowany w naszym kraju i chcielibyśmy i dzięki temu zespołowi, który pracuje jest szansa na to, że w końcu znajdą się pieniądze i znajdzie się taki system, który do wartości naprawdę tych dobrych nauczycieli, ale też ważna kwestia zmierzyliśmy zmierzać powinniśmy o państwo do tego, żeby było jak np. w Finlandii czy uczelni, które dają kwalifikacje do pracy jako nauczyciel było kilkanaście, a nie ponad 400 to jest ten błąd, który mamy, bo to przecież zarobione edukacji fajnie jest pracować w szkołach niepublicznych, które dają kwalifikacje nauczycielom i potem się zaczynają schody na odnowę Trzciela wymagane bardzo dużo to powinniśmy to też bardzo dobrze nagradzać i wynagradzać tak, ale wtedy mniej mamy prawo od nich wiele oczekiwać, że mamy wspaniałych nauczycieli, którzy potrafią siebie dać wiele tutaj słyszę głosy rodziców się jednak te dzieci chodzą do szkoły tak i nikt nie jest tak, bo panie są fajne one też chciałyby wrócić do domu i być część należy ożywić sali padło sprawdzam moje dzieciaki się dla Trześni lubią szkoły co liczyć się zdumiewająco jeszcze w tym wieku jeszcze nie młodym nie wie, dlaczego dajmy szansę nauczycielom na dobre zarobki z taśmy stwórzmy im dobre warunki, a nasze dzieci będą ciążyć coraz bardziej muszą żałować nie ma z nami przedstawiciele rządu, bo moglibyśmy zapytać od razu te pieniądze ponoć mają być mają być podwyżki i ostatnie słowo z przedstawicieli ZMP pan prezes podlaskiego ZNP leczymy w tej chwili bardzo kończymy zbieranie podpisów pod referendum w sprawie właśnie tejże reformy oświaty mamy jeszcze ponad pół 1 000 000 zebranym dziś troszeczkę więcej i dlaczego to robimy, bo to silny wpływ ma wymiar polityczny nie z wymiaru politycznego robimy tylko właśnie z tego wymiaru, o którym była mowa i w tej audycji i na tej sali chcemy, żeby w sposób absolutnie demokratyczny państwo, ale rozumiem jako obywatel tego kraju mieliśmy możność szkoda mi najpier w przedyskutowania rzeczywistych założeń reformy i czy to jest reforma nam potrzebna czy też należy ją zmienić przemodelować tak, żeby faktycznie służyła jakości edukacji referendum to do siebie, że każdy obywatel się wypowiadać mam nadzieję, że ekipa rządząca, która tyle zapowiadała na temat referendum, że będzie szanował moje weźmie pod uwagę te głosy, żebyśmy mieli taką możność wypowiedzenia się w takim właśnie ogólnokrajowym referendum, dlatego że oświata nie jest sprawą ani związku zawodowego ani partii politycznej i odnoszenie się do tego, że jesteśmy przedstawicielami suwerena tak jak mówi dzisiaj to rządząca ekipa to powiem, że jest ogromnym nadużyciem, dlatego że wiem, jaki jest współczynnik osób w procedurze inaczej powiem procent osób chodzących na wybory, a wiemy, że raz źle zrobione reforma niestety będzie się odbijała na nas, czyli w społeczeństwie i dlatego stąd taki apel, że rozmawiajmy słuchaj, by jak przed sobą mam tutaj i wypowiedzi o Polskiej Akademii Nauk uniwersytetów wszystkie wypowiedzi są krytyczne tylko nie odbierajmy tego żony są negatywne Anna krytyczne nie są w 22 tylko raporty, które generalnie mówią, że ta reforma może mieć, ale pod pewnymi względami sens pozytywny trwa tylko raporty są tak, że nie mógł być takimi oczywistymi rzeczami, bo aleja mogę zoptymalizować swoje kurator jeździli hammerem hondy nic co pan czyta ze swoich źródeł, które ma pan w tej chwili przed sobą i tylko taki jest, więc to jest wyłącznie tylko wypalone piksele każda pani kradnie skończmy, jeżeli tak, by Polska galeria nauk jest instytucją polityczną to jak kolejna rzecz biorąc działa jak powiedziałam pani generał wzywał swoich wypowiedzi, by doprowadzać słuchaczy była prawdą jest rzeczywiście trudno znaleźć ekspertów zajmujących się oświatą, którzy uważali, że ta reforma ma sens, ale będziemy ich szukać, ponieważ to nie jest ostatnia debata tylko pierwsza debata z cyklu akcji usłysz swoje miasto w 8 jest jeszcze przed nami dzisiaj był Białystok bardzo dziękuję naszym panem listom byli państwo znakomicie mam wrażenie, że ta wielość perspektyw się pojawiła i pozostawiamy w ocenie słuchaczy słuchacie rodziców to, jaką ostatecznie w opinii sobie wyrok w sprawie tej reformy, jakie pytania jest sobie postawią na nowo możecie się odpowiedź padła, wywołując kolejną falę pytań i dobrze, bo będziemy szukali danie wspólnie odpowiedzi przez następne 8 tygodni przypomnę za tydzień w ogóle tam będziemy z naszą akcję naszą debatą z naszymi dyskusjami na antenie mogą państwo zeszyt na stronę tokfm PL klub kapel ukośnie szkoła tym więcej informacji na temat adresów debat nad godzin i składu naszych kolejnych paneli coraz przypominam, że liczymy na Ministerstwo Edukacji Narodowej mogą państwo przede wszystkim widać na profilu Radia TOK TOK FM na Facebooku dziękuję tym wszystkim, którzy nasłuchali, którzy pisali w trakcie oraz można nagrać swoją wypowiedź przez aplikację mikrofon TOK FM, a teraz na antenie Radia TOK FM po, a właściwie teraz tylko po dwudziesty pierwsze 20 wieczór Radia TOK FM, w którym dyskusja ze słuchaczami komentarzem do tej dzisiejszej debaty oceny tego co tutaj padło już oczywiście oceny reformy edukacji, a następna debata w czwartek 13 kwietnia o osiemnastej jeszcze tylko raz dziękuję panu listu pani Jadwiga Szczypiń Podlaski kurator oświaty serdecznie dziękuję za odcinanie bardzo dziękuję również pani dyrektor w sprawie Ćwiklińskiej z departamentu edukacji w urzędzie miejskim dziękuję panie serdecznie pani Agnieszka Olszewska radna prawa i sprawiedliwości i Piechna podkreśla również związkowcy nie z NSZZ Solidarność tam zajmujące się oświatą nauczycielka też dziękuję pani radna dziękuję wszystkim mieszkańcom jestem dumna z białostoczan są kreatywni i wspaniale pan Andrzej Gregorczyk prezes związku Nauczycielstwa polskiego dla poddasze dziękuję panu serdecznie dziękuję pani dziękuję państwu mówi pani dr Lidia Zawistowska z dostać się wyjątkowo samotny, ale dzielny w roli ekspertki ds. edukacji próbujące nas wszystkich poświęcać oświetlać więc, tym bardziej dziękuję Uniwersytet w Białymstoku dziękuję ja znam się Agata Kowalska spotykamy się w Opolu za tydzień przypominam też adres mailowy szkoła małpa to klub FMT można pisać i z pretensjami i z pochwałami i z pytaniami i doświadczeniami ze swojej szkoły dziękuję ido usłysz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA