REKLAMA

Jak umysłem objąć umysł?

Radiowa Akademia Nauk
Data emisji:
2017-04-08 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
aukcja radiowa Akademia nauk Karolina Głowacka jak pojąć działanie danego narzędzia, używając tego narzędzia właśnie, czyli jak zrozumieć działanie umysłu naszym umysłem czy w ogóle się da ani w jaki sposób uporządkować próbę takiego pojmowania zanurzymy się ran ne co nieco w tej tematyce właśnie teraz dzisiejszej radiowej Akademii nauk jest z nami pan dr Mateusz Chochoł studia w Krakowie dzień dobry dzień dobry witam serdecznie kognicję Wista filozofa z Instytutu Rozwiń » filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk członek centrum Kopernika badań interdyscyplinarnych, a także autor książki nawet przede wszystkim w tym kontekście wyjaśnić umysł nowe wydanie Copernicus Center Press mnie lekko chyba poprawiony rozumiem skoro nowe tak to jest książka, która pierwszy raz pokazała się w 2013 roku i sami nie bardzo zdziwiło oczywiście pozytywnie nas spotkała się z dość życzliwym przyjęciem Naidoo drukowała się drukowała się, że wydawnictwo postanowiło no wznowić ją w nowej szacie graficznej aleja postanowi po postawię taki warunek, że część poprawek mu się po prostu wprowadzić, dlatego że ta książka no nauka się po prostu rozwija przez ten czas i ocaleli z tak tak te 4 lata to czas, kiedy pokazało się dużo prac ważnych prac prac, których po prostu nie sposób nie sposób było nie ująć w tej mojej książce noce otrzymają państwo do dyspozycji absolutnie najnowszą wiedzę na ten temat panie doktorze, jaka nauka ma wyjaśniać czym jest umysłu no właśnie to jest trochę problem, dlatego że teoretycznie nauki takie jak psychologia filozofia umysłu neurobiologia cena euro kognitywistyka miałoby być tymi dyscyplinami, które mają wyjaśnić umysł, ale jest cały kłopot co to znaczy tak naprawdę, że wyjaśniamy umysł no bo gdy podchodzimy do in tego tematu neuro biologiczne, a to przecież zbadamy mózg przejawy działania mózgu oraz wpływ na zachowanie tam trochę nie ma miejsca na umysł, gdy badamy psychologicznie na równie badamy tak naprawdę zachowania człowieka cały kłopot polega na tym, że my musimy na podstawie różnych danych różnych danych płynących z wielu nałóg zlepek tych nauk z tego rodzaju nazywamy kognitywistyka com czy Neuron neuro kognitywistyka dom, ale i ten zlepek nałóg ma pomóc nam oczywiście przy stosowaniu odpowiedniej metodologii otworzyć tę czarną skrzynkę komisu jest znaczy wyjść poza taki schemat, że mamy bodźce, które docierają do naszego umysłu i obserwujemy zachowanie, które niosą wygenerowane przez to, bo cena my patrzymy na to co jest jakby pośrodku i tak jest właśnie całe to zadaniem jest stanie umysłu, ale czy to pośrodku w ogóle istnieje w takim razie jeśli o mnie chodzi to by nie dałbym sobie za to ręki uciąć, ale standardowym założeniem nauka poznanie psychologii poznawczej lingwistyki kognitywnej od lat pięćdziesiątych no i jest takie założenie, że to pośrodku, czyli procesy poznawcze takie jak np. pamięć uwaga kontrola poznawcza przetwarzanie języka przetwarzanie pojęć są systemami, które można badać można je badać na bardzo różne sposoby one przejawiają miałby swoje działanie, więc w związku z tym rozsądniej jest założyć w systemie oczywiście one są można tak powiedz zainstalowane w naszych mózgach nasz mózg jest w rzeczywistości naszym umysłem prawda natomiast postulatem takim teoretycznym, który okazał się owocny, dzięki któremu można było przeprowadzić wiele eksperymentów udanych ciekawych mówiący dużo myślę to jest właśnie ten postulat istnienia systemów, które składają się na naszą Miss i co toby było w takim razie jak się definiuje umysłu OIP w myśl przede wszystkim, że żadnego problemu naukowego nigdy nie rozwiązano poprzez zdefiniowanie tego bym zaczął się obaw rzeczywiście w żadnej nauce umysły się z pewnością nie da zdefiniować, dlatego że umysł to jest pojęcie potoczne, które funkcjonuje w bardzo różnych kontekstach LOT -u momencie momencie skoro to jest pojęcie potoczne w takim razie no to ja w ogóle można je badać jak można tylko pan, mówi że się nie definiuje znany tutaj, jaką my ludzie spoza nauki powiemy no w momencie, gdy przecież musi być jakaś definicja musicie wiedzieć co w ogóle badacze nie tyle definicja co raczej operacją inicjacji o ruchu, kiedy no i jak działa nauka zwykle i to nie chodzi tylko nauki w mózgu czy nauki umyśle no zwykle jest tak, że mamy jakiś interesujący problem badawczy no on wziął się albo generowany innymi problemami albo po prostu przeniknął do nauki bez problemów, z którymi spotykają się ludzie na co dzień na słowo umysł funkcjonuje w kulturze od wielu wielu wieków jest to coś, czego się na trudno pozbyć i teraz cały kłopot jest taki, że zamiast definiować je trzeba próbować przetłumaczyć jako na język nauki można też powiedzieć, że trzeba próbować jakoś te procesy umysłowe o zmiennym nić i gdybym miał taki sposób są operacje migrować mięso Mes to jest to zbiór procesów poznawczych zbiór procesów poznawczych zbiór programów, które pozwalają nam w świecie działać na podstawie docierających bodźców, a co do rozumu rozciąga się dokończyć i teraz cały kłopot polega na tym, że my musimy dopiero eksperymentalnie dochodzi do tego, jakie to są procesy poznawcze no wiemy na pewno takimi procesami jest pamięć przetwarzanie słów czy przetwarzanie języka kontrola poznawcza procesy percepcyjne, a więc to co my nazywamy umysłem to jest takie zbiorcze pojęcie, które my musimy przetłumaczyć na język nauki na takie mniejsze fragmenty, które są dopiero dość łatwo dość dobrze banalne, ale z tego wszystkiego co pan mówi to te wszystkie elementy są po prostu czymś co nad tym panuje nasz mózg, a zatem być może używanie kategorii umysł jako takiego jest po prostu tęsknotą za istnieniem duszy ducha czegoś tworzącego nas jako ludzi tych ważniejsze, że nie jesteśmy tylko taką biologiczną maszyną tylko, że coś tutaj jest ponad tę może to jest ślepa uliczka w głowę ja się z tym zarzutem nie tylko zgadzam, ale ja się zastanawiam nad tym codziennie w zasadzie z my mamy czym robimy dobrze mówiącą myślę w ogóle jednak e-sąd taki pogląd taki pogląd nazywa się np. eliminacje niż mający materializm na eliminacyjny ME no pogląd, który jest przyjmowany przez wielu uczonych, mówi że czegoś takiego e-commerce po prostu nie ma jest mózg i tyle i my posługujemy się takimi kategoriami odnoszącymi się do umysłu do tego, że my mamy jakiś akt woli zjemy coś chcemy za coś czujemy, dlatego że nie mamy jeszcze odpowiedniego słownika neuro naukowego i ja bym się jednak z tym nie zgodził, ale nie z przyczyn światopoglądowych tylko z przyczyn absolutnie naukowych co narzekać ciekawe Otóż z, stosując kategorie pamięci, stosując kategorie, stosując kategorie kontroli poznawczej, stosując kategorie, które odnoszą się mówiąc krótko do psychologii poznawczej czy psychologii naukowej udaje się nam sensownie wyjaśnić zjawiska i teraz jeśli używamy tego słownika i ten słownik jest prawda i gdyby ten słownik nie było przynajmniej jakiś ogromny w przybliżeniu prawdziwe czy zbliżony do tego, jaka jest rzeczywistość to nie znaczy, że to jest pełna zbieżność być może czegoś takiego nie ma w rzeczywistości natomiast sukcesem nauki świadczą o tym, sukcesy psychologii poznawczej neuronauki poznawczej czy kognitywistyki świadczą o tym, że to się udaje, gdyby czegoś takiego jak procesy poznawcze nie było, gdyby było, gdyby był sam mózg to wówczas no to, że nauka działa ze eksperymenty się replikuje on to że, gdy robi jakiś eksperyment behawioralnej wychodzi jakiś efekt to znaczy wzorzec, który powtarza się w wielu wypadkach wychodzi NATO byłoby po prostu cud i wtedy byśmy tak naprawdę dosyć metafizyki drzewnego i wszystkiego tylko kwestią jest to jak my rozumiemy ten numer z ja osobiście umysł rozumieć całkowicie naturalistycznie procesy poznawcze rozumiem jako funkcje mózgu po prostu jako to co robi to co robi to co robi po prostu móc tam się w pojedynczych neuronów i t d. tak to bardzo tak fizykochemicznych zupełnie natomiast, jakby postulowanie tych kategorii psychologicznych nie chcę tutaj chodzi skomplikowane słownik reprezentacji mentalnych kategorii mentalnych tak dalej natomiast cały ten słownik proszę mi uwierzyć sprzedaje się po prostu w eksperymentowaniu i nawet jeśli uważamy zatem nic nie stoi to w zasadzie można powiedzieć, że możemy traktować to trochę jak użyteczną fikcje, pomimo że tego nie widać nie słychać to jeśli eksperyment działają jeśli aparatura działa jeśli statystycznie da się przetwarzać dane to dlaczego z tego rezygnować tak naprawdę to byłby jakiś w zasadzie akt ideologii skoro naukowo to po prostu działa to tak Hula pan powiedział, że jest zwolennikiem podejścia naturalistycznego tak czynili to co się dzieje w mózgu to jest generalnie to apteki są inne ujęcia umysłu Jaś zajmuje kognitywistyka ma w stronę lirycznej od strony naukowej natomiast no mamy też cały szereg filozofów umysłu, ale nie wszyscy wierzą, że nie wszyscy wierzą, że nauka daje nam wgląd w umysł niektórzy twierdzą, że poznanie i umysłu to właśnie myślenie umysłową myślę przekracza możliwości umysłu i tak naprawdę nauka jest ślepą uliczką, że umysł będzie tajemnicą niektórzy tacy jak nam przed koniem Magin tak twierdzą też nazwa ministerialni dymem, tyle że te podejścia z nauką nie mają po prostu zbyt wiele wspólnego to są swego rodzaju filozoficzne po prostu dociekania filozoficzne kategorie, ale filozofia o filozofii pan też sporo pisze w ze swojej książce, więc pozwoli pan wrócimy do tego EPO skróci informacji Radia TOK FM przypomnę naszym gościem jest pan dr Mateusz chochoły kognitywistyka no i filozof zresztą też, że Romney, który napisał książkę wyjaśnić umysł Copernicus Center Press wydawnictwo niedawno wydało je wznowienie uzupełnione o najnowsze informacje naukowe to jest radiowa Akademia nauk za chwilę do państwa wrócimy i wracamy do radiowej Akademii nauk Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studio w Krakowie pan dr Mateusz chochoły autor książki wyjaśnić się umysłu dzień dobry jeszcze raz dzień dobry tam rannych weszliśmy powoli na grunty filozofii pan o tym, u siebie pisze sporo już raz pierwszy zdania nawet wprowadzenia zwracano uwagę na taki podział filozofii neuronauki oraz neuro filozofii brzmi to bardzo podobnie niech pan wyjaśni różnica ja bym się sprzeciwiał wszelakiej im filozoficzne spekulacjom na temat pomysłu takie, które są nie ugruntowane wiedzy z zakresu nauk empirycznych neurobiologii psychologii eksperymentalnej czy lingwistyki słowem pan był przeciwko takiemu zdumiała mnie na to ma działać jak sądzę, że myślę, że 2001 . wiek i to co my wiemy o naszym mózgu no to jest czas, kiedy po prostu z tego nie wypada robić bez odwołania do nauk, ale dobrze mówi pani on filozofii neuronauki neuro filozofii Otóż chodzi o jednak filozofia w całym tym konglomeracie badań nad pomysłem ma jakieś ważne miejsce co to jest na euro filozofia to jest taki pomysł na badania czy taki program badawczy jeśli można tak powiedzieć, w którym to nie jest tak, że spekuluje na temat umysłu tylko przy pomocy wiedzy z zakresu neuronauki psychologii ogólnie rzecz biorąc nauk kognitywnych spróbujemy rzucić nieco światła na stare problemy filozoficzne takie, które były dobrze zdefiniowane takie problemy, z którymi no myśliciele wiele wieków się borykali i spróbują wykorzystać te narzędzia naukowe co podkreślam można próbować zastanawiać się np. COS wolną wolą czy człowiekiem Macy nie ma jeśli tak to jak to jest możliwe, dlaczego my się czujemy sami sobą, dlaczego my widzimy kolory tak naprawdę to są oczywiście problemy, z którymi filozofia przez to wiele wieków się borykała z kolorami sobie poradzili całkiem dobrze należy zresztą tych problemów no jednak nie teraz jest pytanie takie czy euro nauka może tu coś powiedzieć ja myślę, że trochę może, ale co w takim razie jest zupełna śmierć filozofię pozostaną udzielono odpowiedzi bardzo mocny nie raz no właśnie teraz drugie hasło, bo to była neuro filozofię, ale teraz jeszcze filozofia neuronauki Otóż z twierdze, chociaż jeśli mamy 4 to, gdy pisałem tę książkę to tematy zainteresowały mnie bardziej później już troszeczkę w inne strony moje, jakby ciekawość naukowa zaczęła dryfować są absolutnie nie oznacza, że sondaże te problemy są mniej ważne są strasznie ważne uważam że, o ile nauka może w pewnym sensie oświetlać zabijać to może nie, ale przyczyniać się jakoś się do przezwyciężenia pewnych problemów filozoficznych to jednak nauka sama w sobie generuje problemy filozoficzne w takim sensie, że można powiedzieć nawet, że nauka jest cała pewnym problemem filozoficznym, dlaczego nauka działa, dlaczego te efekty, które my badamy n p . w rezonansie badawczy w rezonansie magnetycznym czy, robiąc po prostu proste badania behawioralne, gdzie osoby reagują na jakieś bodźce odpowiedni sposób staramy się wyciągać z tego pewne prawidłowości, dlaczego to wszystko działa, dlaczego mówiąc krótko metoda naukowa działa i w zasadzie też można się zastanawiać czym nauki o umyśle co, do których nas sama pani zauważyła jest problem czy ich przedmiot istnieje prawda to też jest problem filozoficzny, z którym nauki o mózgu i umyśle muszą sobie też jakoś poradzić, więc notę jest trochę coś na zasadzie, że być może być może trochę tej filozofii neuronauki zabieracie kognitywistyka morze zabiera trochę pola dla czystych spekulacji uważam, że nie można dziś spekulować czym jest sumy z sobą jest po prostu badać natomiast ta nauka sama generuje problemy filozoficzne MO co pana książka to by roztrząsanie różnych teorii to naprawdę aż tak ważne, żeby mieć taki element może nowy aparat naukowy, żeby pojąć czym jest umysłu czemu pan poświęca temu tak wiele czasu no wydaje mi się, żeby coś badać to po pierwsze trzeba udowodnić, że to działa nowy ten sam wyniki prawda wyniki badań wiemy, że one działają skoro są systematyczne nie są jednorazowe no to nie jest Królik z kapelusza, ale też trzeba wyjaśnić wyjaśnić nie tylko umysł, ale też samą tom metodologię naukową oczywiście można podejść do każdej nauki jako techniki, która jest taką czarną skrzynką której, która generuje nam po prostu dane naukowe, które można publikować co na temat, których można dyskutować na konferencjach, niemniej wierzę, że samo zrozumienie metodologii naukowej to znaczy przed patrzeniem się w jaki sposób nauka zbiera dane tworzy teorie i wyjaśnia przy pomocy tych teorii pewne zjawiska jest owocne nie tylko dla nauki w tym momencie, ale przyczynia się w zasadzie do jej rozwoju, dlatego że stąd w pierwszym rozdziale tej książki dość dużo miejsca poświęciłem temu, żeby przekazać, że w zasadzie rozwój nauką myślę to nie jest rozwój myślenia umyśle to nie jest rozwój jakiś spekulant pewnych przypadków tylko to jest po prostu rozwój metod przy czym współcześnie przez metodę naukową nie rozumiemy tylko używanie jakiegoś narzędzia IT był taki di BRE matematyki fizyk matematyki fizyk Andriej Ankarę był też czy inny francuski matematyk fizyk filozof Pierre biłem i oni twierdzili że, gdy naukowiec korzysta z jakiegoś narzędzia niech to będzie nauczka mikroskop, żebyś nie wchodźmy, żebyśmy nie jakieś inne Super trudne rzeczy to on tak naprawdę korzysta z 2 narzędzi korzysta z tego, którego dotyka, czyj tego, który ma pod ręką, ale w umyśle ma idealne narzędzie to znaczy taki mikroskop, który nie popełnia błędów, w którym rozdzielczość jest doskonała, w którym no nie ma żadnych zabrudzeń, którym obraz jest mówiąc krótko całkowicie klarowny memorandum o drastycznym pan spojrzenie na nasz mózg się przyznać tylko, że teraz tak naprawdę metoda naukowa polega właśnie w związku z tym co powiedziałem cały czas i po co badać metodę naukową polega ona na tym, że porównujemy dane, których dostarczają nam rzeczywiście fizyczną urządzenia z pewnymi abstrakcyjnymi teoretycznymi ich odpowiednikami to znaczy z całą teoriom przy pomocy, której udało się dokonać tej obserwacji, że my zawsze musimy wiedzieć dokładnie jak dane narzędzie działa po to, żeby wiedzieć co ono po prostu nas nie okłamuje w tym konkretnym przypadku stąd też wydaje mi się, choć moje badawcze zainteresowania poseł od czasu napisania tej książki zupełnie inną stronę to uważam, że dalej się pod tym podpisuję zupełnie, że zrozumienie jak nauka działa jest czymś koniecznym po to, żeby ją po prostu uprawiać ten, a mówiąc o samym zrozumieniu umysłu na tzw. chłopski rozum ile ten rozum chyba nie jest może utrwalić steki językowe inne komentarze 1 ile bezpośrednią jesteśmy w stanie badać mózg, a w sensie bezpośrednio to znaczy, choć metody badawcze coraz bliżej Chorwat lepszy no właśnie cały kłopot jest taki, że bezpośrednie badania nad mózgiem wymagają chirurgicznych interwencji, dlatego że trzeba po prostu się do tej tkanki mózgowej mówiąc wulgarnie podłączyć, dlatego że jak wiadomo na mózg działa głównie mierze elektrycznej głównie polega na przekazywanie impulsów elektrycznych oczywiście one są pośredniczą one im przetwarzaniem chemicznym na syna co prawda natomiast takie narzędzia, które dają nam bezpośredni wgląd w to co się w mózgu dzieje, bo to są narzędzia inwazyjne, których nie można stosować na zdrowych ochotnikach one są wykorzystywane przez naukowców tylko przy okazji pewnych trudnych przypadków przypadków chirurgicznych, czyli nie mamy dostępu takie właśnie trochę mamy też mamy następnie mamy Basi nie mamy tej pani powiedziała dostępu bezpośredniego natomiast mamy dostęp pośredni mianowicie wiemy n p . że wiemy n p . ze pojedynczej komórki, które generują potencjały czynnościowe, które generują impulsy generują też jeśli popatrzymy na to trochę bardziej globalnie nie na pojedyncze neurony no i generują one sygnał, który można badać elekt ręce, ale graficznie ten sygnał jest uśredniony to nie jest sygnał z pojedynczych neuronów rozdzielczość przestrzenna to się o cenie mówi jest tutaj sporo niższa, niemniej przy pomocy eeg rzeczywiście badamy to co mu skrobia, więc generuje fale prawda i Estonia oraz pośrednie, bo właśnie tutaj nic nie mam wątpliwości może pan mnie uspokoi bo owszem, badamy to, że mózg generuje fale innej osobie rejestrujemy, ale to jest właśnie to co robi mózg to, że sobie generuje jakiś fale sprawia, że ja teraz do pana mówię konkretnie takie takie słowa jeśli mam być szczery to ja w to wierzę jestem o tym, przekonany, że mózg, który generuje impulsy generuje generuje impulsy, które są przetwarzane w różnych strukturach informacje, które są przetwarzane przy powinienem powiedzieć precyzyjnie generuje informacje, które są przetwarzane w różnych strukturach no to jest to co sprawia, że my żyjemy myślimy czujemy no ja jestem o tym, osobiście przekonany że, gdyby tak nie było to prawdę powiedziawszy bym się w pisanie książek robienie badań zupełnie nie chciał bawić, ale też trudno pojąć wie pan teraz nie dopadł jakiś takie dziecięce zadziwiony tym wszystkim jak to jest, że po prostu mamy jakąś aktywność państwa tak to nazwę jako naukowca aktywność mózgu i to powoduje, że teraz przykład właśnie się łapię na tym, że gestykuluje ręką jak ktoś w ogóle przetwarza jedno drugie pana cudnie zadziwienie zachwyt dla zachwycała się z rodziny dlatego dlatego jestem tym polo prawdę mówiąc wciąż cały czas odczarowany Nate słowa powiedzieć, że w dużej mierze to jest tak jak wiary, dlatego że nasza wiedza na ten temat no jest jeszcze ograniczona, a to może ten tytuł w ogóle moje książki jest trochę oszukańcze jeśli tak można powiedzieć, bo tutaj raczej chodzi o wyjaśnianiu umysł jak my robimy to czynność, którą jest wysłanie umysł natomiast do tegoż, żeby przejść od tego jak poszczególne neurony w poszczególnych strukturach przetwarzają informacje do tego, że my jesteśmy tego świadomi, że uważamy ze mnie, że jest nam zimno, że jest na chłodno, że boli nas ząb droga jest naprawdę strasznie daleka nauce jednak udało się już wyjaśnić tak dużo, że myślę, że można zawierzyć, że to już nie jest żadna ślepa uliczka ze, że to jest coś co po prostu warto iść dalej to niech pan jeszcze nam powie jak wiele wiemy o mózgu jako takim po to, bardzo ogólne pytanie próbuje jakoś z tego wybrnąć prawdę powiedziawszy wiemy o mózgu, że skonstruowany jest jego architektura no nie jest czymś co zostało stworzone naraz tylko jest to architektura rewolucyjna to też widać prawda tak to widać jej, by w związku z tym mózg pod kolorowy i kolorowy różni się od siebie to nie jest wcale tak, że możemy sobie podzielić mózg na starej nowe rejony, które są emocji bieg funkcjonalnie odseparowane no właśnie to za połowę pozostajemy my jako wspaniałe osoby tak mówi Daniel Dennett taki kogo ty Wista też naturalista zupełny no właśnie jest skutkiem tego, że to podkoszowej korowe struktury ze sobą współpracują wiemy, że wiele naszych podziałów klasycznych, które gdzieś w języku w kulturze w naszym codziennym mówieniu o świecie się przewijają nie są do końca adekwatną na pewno takim podziałem adekwatnym nie jest takie ścisłe rozdzielenie na rozumie moc raczej co szczególnie widać w badaniach nad podejmowaniem decyzji i do decyzji bardzo prostych wtedy, kiedy uchylamy się nad odsunięciem od lecącej cegłówki albo wtedy, kiedy mamy kupić samochód, więc decyzja bardziej poważnych albo wszystkim się związać czy nie no wiemy, że nie spekuluje my nie rozumujemy, ale nie tylko wyłącznie z nie jesteśmy czystymi umysłami, które tylko i wyłącznie Rahul ją jesteśmy umysłami emocjonalnymi te emocje i nasz rozum przenikają się na naprawdę wielu poziomach tego typu jak i na euro nauka, by myśleć co nam dała mu pozwoliła zrewidować też wiele takich zdroworozsądkowe przekonanie wydawałby się na temat umysł mam takie wrażenie, iż w przestrzeni publicznej nazwijmy to wśród nich profesjonalistów w tej dziedzinie panuje jeszcze takiej przekonanie, które z pokłosiem tego nieszczęsnego mitu, że oto wykorzystujemy tylko 10 % naszego mózgu co jest bzdurą jest komplet Chiny ludowe wykorzystujemy 100 % dla wszystkich słuchaczy w razie w ramach obalania mitów TK, ale dają nam wrażenie, że jest w tym pokłosie właśnie takiego myślenia, że mieszczą to mózg tak mało wiemy żony steku zupełną tajemnicą, że nauka rozwija się swoim torem może ja jestem trochę wpatrzony Bonda prawdę powiedziawszy znam się tylko na tym nie znam się na fizyce nie znam się na ziemi, ale jeśli miałbym zaryzykować to postawiłbym jednak trochę pieniędzy na to, że to właśnie wiedza mózgu jest wiedzą, która rozwija się najbardziej dynamicznie może to nie jest, więc najbardziej zaawansowana, ale bardzo obiecująca, a ja widzę raczej większy problem w popularyzacji tej wiedzy jednak rzeczywiście mało, kto wierzy w to, że ziemia jest płaska, bo jest to kompletna bzdura oczywiście no ale porównywalną bzdurą jest wspomniana przez panią teza, że korzystamy nie jest 10 % mózgu całych Chin wena bierzemy tego powstawały w czasie filmy Lucy ze Scarlett Johansson, ale dilerzy nie pamiętam tytuł, ale trzeba było łyknąć pigułkę już wtedy się miała tam 100 % my tam nowa data jej w Sendero Tax no no tak moi to niestety jest to niestety jest bolączka mianowicie notatka bolączka popularyzacji, której trochę brakuje jednak to jak pan pozwoli będziemy nadrabiać czy chociażby w radiu TOK FM już teraz zapraszam na kolejne rozmowy dziękuję serdecznie pan dr Mateuszem Chochoł autor książki wyjaśnić umysł wydawnictwo Copernicus Center Press dziękuję bardzo dziękuję serdecznie pozdrawiam, a teraz skrót informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RADIOWA AKADEMIA NAUK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA