REKLAMA

Pracowity jak Japończyk

OFF Czarek
Data emisji:
2017-04-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i ich z 100 nadgodzin w miesiącu to coś co niektórych przeraża, a dla niektórych jest normą np. dla pracowników w Japonii Stanach godzin to właściwie to właściwie przez poniżenie i dodatkowego czasu pracy jak to wszystko działa jak można pracować i reszta godzin w tygodniu i jeszcze 100 godzin nadgodziny rzeźby niema czasu być może potrafi to wyjaśnić prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, który Rozwiń » studia w Poznaniu siedzi sobie w czasie, gdy w Japonii kwitną wiśnie dzień dobry panie profesorze dzień dobry jak to dlaczego Japończycy tak dużo pracują toczy się myślę, że jestem jedyną osobą, która zauważyła w najnowszym tygodniku jakiekolwiek kanony jest inny autorzy piszą w sekcji fajne są reklamy wzrośnie o o rynku pracy na polskim może trochę zbyt wolno zmieniających się podejście do UE m. in . do Don nadgodzin w taki jest rzeczywiście jeśli chodzi o nadgodziny jeśli, choć japoński model pracy to z pewnością każdy z nas coś już słyszałam na ten temat i w bardzo trudno być pierwszym jeśli chodzi o ogłaszanie jakichkolwiek jakichkolwiek informacji na ten temat tutaj do dziś jest rzekomo jest oczywiście bazuje na danych to z 1 strony MF z drugiej strony zaś w jaki sposób jak we wszystkich przekazach nadawanych na wielką skalę bazuje na pewnych powszechnych przekonaniach dotyczących pracoholik czynnych Japończyków ze wszystkimi tego konsekwencjami, które również sama artykuł otwartym tekstem wymienia no cóż czy rzeczywiście w Japonii każdy pracuje więcej niż to nominalnie wynika z jego umowy o pracę z pewnością takie stwierdzenie nie byłoby do końca uprawnione, choć rzeczywiście wielu pracowników spędza czas pracy, który nie jest w innych częściach świata uważam, że tak za nadgodziny rzeczywiście tych nadgodzin niekiedy jest wyjątkowo wiele również z tego powodu zwykle zewnętrzne czynniki oceniają Japonię jako kraj, z którym ludzie właściwie niczym innym poza pracą nie zajmują jest oczywiście te pewne pytanie, które również zostało podjęte także przez japońskie czynniki rządowe, a mianowicie co właściwie można robić wżyciu poza pracą a, czyli czy ten czas to przykład nie byłby wykorzystany nieco lepiej, gdyby dano pracownikom możliwości konsumpcji w tym w tych godzinach, które są pracy Work taką rzeczywiście ileż można efektywnie pracować poza tym ja też myślę, że musimy pamiętać to co powiedziałem to przed chwilą, że jest to przekaz w znacznej części stereotypom to znaczy, jeżeli powiedzmy sobie na anglojęzyczne media twierdzą, że w Japonii pracuje się zadłużą to w związku z tym może warto by było też pomyśleć nad tym, skąd my wiemy ile to jest właściwy wymiar pracy, ale być może na oślep partnera, który jest właściwy wymiar pracy chcieli staje pan tezę, że być może my pracujemy za mało może nie tyle płacimy za mało może to nie tyle jest kwestia opozycji dużo mało tylko jest to kwestia pewnego podejścia do tego co to jest praca po co jest praca co robimy poza pracą po co zarabiamy pieniądze, gdyż to jest oczywiście 1 ze sposobów podejścia do pracy, że za pracę otrzymujemy pieniądze, które też proszę zauważyć, że w naszym środowisku korporacyjnym istnieją rozmaite opowieści na ten temat, ponieważ niektórzy uważają, że idziesz do pracy właśnie o to, żeby zarobić niektórzy uważają, że to jest właśnie też swego rodzaju niewolnictwo prawda mamy przecież do czynienia z takimi opowieściami dotyczącymi pracy, zwłaszcza wielkich korporacjach w związku z tym tutaj problem pracy w reż prawdopodobnie jest w dużym stopniu związane w ogóle z definicją cywilizacji jako taki i realnych japońskich z pewnością jest to nieco inaczej traktowane i niż w znanych nam na co dzień ale, chociaż roli to się różnią gdyż, gdybyśmy się przyjrzeli rynkowi pracy typowe MO, że dla Europy i rynkowi pracy polskiemu bądź też rynkowi pracy polskiemu Europejskiemu i północno amerykańskiemu zapewne również można, by tutaj było nie jestem specjalistą to absolutnie, więc nie podejmuje się daleko idących uogólnień, ale można, by było tutaj rzeczywiście znaleźć wiele różnic do TFI czy pracujemy za dużo za mało czy jaka jest właściwa liczba godzin trudno to myślę wymierzyć, ale być może o tym, że Japończycy pracują za dużo świadczą o jedno pytanie czy to są odosobnione przypadki w myśl o samobójstwach przepracowanych Japończyków tak to jest dosyć popularny wątek jak wiemy zresztą w ostatnich miesiącach praktycznie rzecz biorąc Japonii również kilka takich przypadków się zdarzyło m. in . tutaj na wiosnę na początku tego roku zaszły pewne zmiany przynajmniej oficjalne zresztą te zmiany w Japonii oficjalnie są reklamowane już o sól kilku albo nawet kilkunastu lat, jeżeli nie dłużej dotyczące zapobiegania właśnie nad rodziną przynajmniej w tych instytucjach, na których funkcjonowanie państwo bezpośrednio ma wpły w i rzeczywiście wiąże się niekiedy tutaj kwestie dotyczące samobójstwa z nadgodzinami, chociaż to 3 trudno mi powiedzieć czym wiąże się wystarczająco odpowiedzialni niegdyś przecież trudno jest powiedzieć, że w przeciwieństwie do Japonii np. praca innych środowisk korporacyjnych w innych krajach jest kojarzona powszechnie, że dobrobytem i samorealizację prawda zdajemy sobie sprawę z tego wystarczy otworzyć serwisy społecznościowe w każdą niedzielę poniedziałek, żeby zobaczyć ile znajduje się memów na temat numerów memów na temat tego, że w poniedziałek np. w Niemczech tylko dla chętnych brak wiemy, że ten syndrom poniedziałku właściwie nieobecny specjalnie w Japonii w Japonii ich specjalnie mówi się o czymś takim w poniedziałek tak oczywiście nie znaczy, że w Japonii nie ma obiegowych przekonań dotyczących zniechęcenia np. rzadko tutaj podejmuje się taką kwestię, że w Japonii istnieje bardzo ciekawa nazwa tzw. syndromu majowego, który dotyczy przyjmowanych między nimi właśnie teraz do szkół, ale również do pracy w świeżo świeżego narybku przyjmowanego do szkół do pracy to właśnie mniej więcej w okolicach maja, ponieważ w Japonii rok fiskalny oraz rok szkolny rok akademicki zaczyna się wraz z kwitnieniem Wiśni, czyli mniej więcej od tego momentu w roku, w którym się w tym momencie znajdujemy i tutaj odnosi się również do pewnego spadku entuzjazmu, który właśnie jak widzimy jest obserwowany na początku maja, czyli w okolicach 1 z dłuższych okresów jakich Japończycy zwykle biorą wolne i wyjeżdżają ze wszystkimi tego konsekwencjami oczywiście też taki zbiorowy wyjazd na wakacje wiąże się z korkami z tłumem tłokiem rozgardiasz i różnego rodzaju zjawiskami, które możemy sobie tylko po części wobec naszych realiach ale, odwołując się jeszcze do samobójstw i nic nie wiem czy można porównać tutaj jakiś rzeczywiście godny zaufania sposób liczbę samobójst w z liczbą nadgodzin, tym bardziej że musimy też pamiętać, że liczba tych przypadków samobójst w na pewno to oni są przypadki wymyślone ani nie są to przypadki, w których ktokolwiek w Japonii jest zadowolony z, ale też musimy tę liczbę odnieść do kwestii populacji Japonii, która jest nadal około 3 × większa niż populacja Polska i musimy też to też odnieść do kwestii tego, że dno wraz z wielkimi liczbami wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia pewnych zjawisk patologicznych i pomimo że trudno zaprzeczyć temu, że te zjawiska jak oni istnieją z całą pewnością nie można stwierdzić, że istniała tylko w Japonii albo, że jak oni one rzeczywiście przybierają jakiś potworny wymiar wróciły do naszej japońskie rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiątej 20 już za kilka minut w studiu Radia TOK FM w Poznaniu jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza i sobie, że ze studia Radia TOK FM w Warszawie, a informacje też z Warszawy za chwileczkę, a polską cel wracamy do programu off czarek pełno studio Radia TOK FM w Poznaniu z prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza i Japonii Japończyka w jeszcze rzuca panie profesorze pan pozwoli tego artykułu wdychany jest taki jest konieczne, bo skąd wiemy, że za dużo pracują może marzenie może sam raz albo za mało no ale wspomniał też zwyczaj taki, że w Europie w istocie w stanach piątek jest takim dniem, kiedy osoby, które zwykle noszą garnitury krawaty mogą przyjść n p . na luzie pierwszy piątek miesiąca w Polsce no to jest wiadomo, ale ostatni piątek miesiąca w Japonii to jest taki piątek, kiedy z pracy można wyjść o godzinie piętnastej to znaczy czy taki jest czy chcielibyśmy, żeby tak było to i wydaje mi się, że są 2 różne kwestie, gdyż to jest oficjalne zalecenia rządowe, które ma m. in. służyć temu, o czym przelotnie wspomniałem, czyli umożliwieniu pracownikom skonsumowania części zarobków w sposób bardziej, że tak powiem zrelaksowany niż to by mogło mieć miejsce, gdyby ta praca zakończyła się później w piątek no właśnie, a w Tokio w tym tekście jest wspomniany badanie opinii publicznej, że się w razie srebra waży mniej niż 4 % pracowników w Tokio pomimo tego, że mogę sobie wyjść o piętnasty to tornister z całą drogę do źródeł znaczy jedno duże na pewno to nie jest zwyczaj powszechny tylko to był 1 z pomysłów rządowych zresztą był on również raczej szeroko komentowane w mediach nawet nie wiem co dodaje, że głównie The Economist jesienią zeszłego roku coś na ten temat opublikował le w tym upatruje się jakiś tam szansy na powiedzmy sobie zwiększenie współczynnika dochodu Narodowego co z pewnością było lekką przesadą, ale z pewnością wpisuje się to również takie dążenie do tego, żeby pozbyć się tego odium Japonii jako kraju pracoholików, a wiadomo, że pracoholizm mówiliśmy pod koniec poprzedniego wreszcie na antenę zdaniem niektórych prowadzi do samobójstw wiadomo, że samobójstwa to jest termin to jest temat, który ze względu na to, że naszej kultury jest tematem tabu sprawia, że z wypiekami na twarzy można o tym, również odpowiadać można obudzić tę ciekawość Czytelników jeszcze przepraszam z taką dygresję, ale przypomniałem się to taka wzmianka na temat samobójców jak oni, że rzekomo samobójców w Japonii już tak jest dużo, że służby, które zajmują się sprzątaniem czy tak powiem miejsce samobójstwa mają specjalny zesta w do tego celu przeznaczone co brzmiało mniej więcej taki sposób, jakby dachu organizowany od samobójców prawda ruszy zestaw tym zestawem 7 samobójcza sprząta przez miłosierdzie nie powie, kto o tym, napisał w jakiej Gazecie, ale i zapewne nasze służby również mają jakiś zesta w do samobójców niezależnie od tego czy samobójczy tych mniej czy więcej, ponieważ taki samobójca wstrzymuje jak wiemy przypadek samobójstwa wstrzymuje funkcjonowanie środków komunikacji coś z tym trzeba zrobić zupełnie niezależnie od tego czy jest to w Japonii czy w Polsce i czy jest to w trakcie kwitnienia Wiśni czy inną porę roku panie profesorze, a czym jest praca dla Japończyka i czym jest długa wracać, bo różne różne teorie spotykam niektórzy mówią, że do pracują długo w myśl wobec naszego rozumienia tego standardu Europejskiego rozmieścił standardu, bo n p . nie wypada wyjść z pracy przed szefem tak jest tak jest to jest stosunkowo częste, a przyczyna, o których się, mówi że przy czym pamiętajmy, że samo pojęcie szefostwa to jest również pojęcie, które w Japonii występuje w wielu wersjach z całą pewnością i na pewno inaczej to coś wygląda w realiach tak powiem wieloosobowych korporacji, które funkcjonują w warunkach stołecznych czy w ogóle wielkich metropolii, a zupełnie inaczej wygląda na prowincji w firmach rodzinnych w związku z tym tu choćby mamy pierwsze zróżnicowanie jest całą pewnością ten czas pracy i jest dla nas tutaj bardzo czynnikiem takim, który zwraca uwagę, gdyż 3 proszę pamiętać, że w Polsce przede wszystkim jesteśmy bardzo często ograniczanie, jeżeli ktoś pracuje w korporacji to wieś musi się meldować przy wejściu przy wyjściu z takimi już znacznie mniej jest sprawdzane to co robi między zameldowanie się zameldowaniem się, ale ten czas jest pewnego rodzaju fetyszem, który pozwala stwierdzić ile czasu ktoś spędził przy biurku w związku z tym w Japonii z pewnością ciasto nie dłuższy od już nie mówiąc o tym, że w aglomeracjach jest też dłuższy dojazd do pracy, gdyż oba skończy trzeba dojechać jakiegoś miejsca, w którym część jest mniejsze prawda się to wiąże również różnymi torturami komunikacyjnymi, o których może nie będziemy tu mówić, bo to zupełnie inny temat, ale z całą pewnością praca zajmuje bardzo dużo część życia i jest generalnie rzecz biorąc ogólne podejście takie, że nie można mówić o odejściu z ogólnymi uśredniony japońskim to posiadanie stałej pracy wykonywanie tej pracy w sposób przewidywalny sposób odpowiedzialny jest bardzo ważnym czynnikiem tzw. dojrzałości społecznej w związku z tym to co się robi poza pracą to co się u nas uważa za relaks czy też zabawę jest traktowanie jako jest traktowany jako znacznie mniej poważne i nawet można, by tutaj wysnuć pewne, że tak powiem semantyczne tropy, które nas prowadziły do znaczenia samego czasownika odpowiadającego zabawie, która to zabawa jest właściwe i w ten sposób ma nieograniczona, ale też nieefektywna z całą pewnością można, by było tego rodzaju tutaj rozważania snuć przyczyn istnieją również zresztą w popularnych klubach Japonii istnieją różnego rodzaju od od odsyłać dotyczące tego, że rzekomo w Japonii pojęcie pracy zawiera pojęcie służby w związku z tym jest traktowane bardziej poważnie stąd z kolei oczywiście niezależnie zupełnie od pojęcia od kwestii samobójstwa ukryte wspomnieliśmy tutaj mówi się o tym, że, ponieważ ma nie można wyjść wcześniej, ponieważ szef jest cały czas w pracy w związku z tym nie wolno przerywać pracy, ponieważ wiemy, że nadrzędnym szefem wszystkich Japończyków jest cesarz w związku z tym cesarz nigdy nie wychodzi z pracy, a zatem Japończycy starają się dla cesarza różnego rodzaju bardzo dziwna relacja na ten temat słyszymy z całą pewnością podejście do pracy jest inne niż znamy z naszych realiów polskich to jest prawda natomiast ja myślę, że ta, że tak powiem ten znak równości między pracą odpowiedzialnością i czyjąś funkcję społeczną jest nakreślone realia japońskich o wiele bardziej wyraźnie co również oznacza opresyjny niż w warunkach polskich warunkach polskich niekoniecznie posiadanie pracy stałej jest postrzegane jako wartość przestałem w wielu miejscach, ale też w u autorów, których pan ceni może ubiegać się u autorek, które ceni pan ma szczególną w sposób szczególny, że Japończycy są anty indywidua mistycznej i kolekcji w 2 stycznia kolektywizm japoński Diana indywidualnie z bywała rzeczy da się takie rzeczy tak, bywa że mówi się właśnie rzekomym kolektywizm indywidualizm to prawda zresztą to się świetnie łączy z problematyką pracy tak, ponieważ nie wychodzimy, bo nie wychodzi grupa, a zatem jest to guru PiS jest to kolektywizacji i jest to bardzo często przenoszony na brak kreatywności i to nie tylko autorki również autorzy to w nie jest bynajmniej kwestia czuwa upodobanie dla pewnych stereotypów dotyczących Japonii natomiast pamiętać my to znaczy ja mam taką hipotezę osobiście, którą nawet 3 w wielu miejscach całkiem poważnie zgłosiłem, że podejście do indywidualizmu w Japonii nie jest, że tak powiem podejściem nacechowanym jakimś strachem wstrętem czy schabu tylko raczej uznaje się z góry tak jak co powiedział bardzo prosty z konieczności uproszczony sposób, ale chyba był łatwy do zrozumienia w realiach polskich, że zakłada się z góry, że każdy z nas jest indywidualistą butów i znowu sztuka być indywidualistą tak wszyscy jesteśmy inni w związku z tym, żeby coś osiągnąć razem niekiedy warto jest nie tyle manifestować swój indywidualizm tylko być może nieco powściągnąć, gdyż być może w ten sposób będziemy w stanie razem zrobić więcej to oczywiście możemy uprościć i powiedzieć, że jest to kwestia upodobania do grupy jest to kwestia do tłumienia wszelkiego indywidualizmu jako bardziej się pewnie również da się natomiast czy w realiach polskich rzeczywiście tylko i włączy indywidualizm występuje i czy my jesteśmy kreatywni tylko przez to, że każdy budzi się codziennie rano oby wyrażać siebie to ja również do tego miałbym pewne chyba uzasadnione wątpliwości wrócimy do naszej rozmowy o Japonii i Japończyka po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 40 państwa mają właśnie jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w najnowszym tygodniku The Economist bardzo trujący tekst o interesujące, ale właśnie pan profesor pozwala zrozumieć jeszcze więcej przyjęć różne punkty widzenia to, żeby z tego tekstu wyciągnąć jeszcze więcej być może i korzysta ze złożami bardzo proszę do Super prof. Tomasz jest dobry interes z informacji już za kilka minut o godzinie dziesiąty 40 po informacjach wracam z studio Radia TOK FM w Poznaniu z prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu panie profesorze jak to jest tym z Indii kolektywizm ME japońskim kontra nasz indywidualizm Ano właśnie japoński nasz, czyli ta tradycja zmieniali oni opozycja tak między nami nie nami tkanek, czyli to co znamy m. in. z renty Lis Musa i da czy też z wielu innych narracji, które muszą nam o tym jak to wyglądają ci którymi nie jesteśmy my, czyli jak my nie powinniśmy wyglądać tu nawiasem mówiąc artykuł z The Economist, w którym od, którego rozpoczęliśmy pierwsze wejście na antenę również bardzo ciekawy sposób wpisuje się tutaj właśnie w doradzanie Japończykom w jaki sposób ich pracownicy powinni być bardziej uciążliwi dla pracodawców, bo tego dotyczy konkretnie tytuł artykułu, nieprawdaż to tak przypomina troszeczkę tutaj jakby Niewiem no, jakby np. życzliwe porady kierowane w stronę Japonii ze strony całego świata, by Japonia w areszcie zerwała ze szkodliwą i zbrodniczą polityką rozwijania energetyki jądrowej ja muszę powiedzieć że, gdyby to n p . ode mnie zależało w kontrolowanie nie wiem n p . z eksportu ropy naftowej w Japonii w sumie to premia po nie radzą, by Japonia zaprzestała rozwijania energetyki jądrowej przedstawia się na ropę naftową, a to całkowicie rozumiem i to jest pewnego rodzaju druga strona, a ten Rewers tego orientalny zmoczyć tego nurtu, który mówi nam o tym, że Japonia jest inna niż wszystko inne, a już na pewno inna niż my chcielibyśmy, żeby kraj przewidywalny był poza tym mieście tutaj mamy sytuacje skądinąd znaną, a mianowicie, kiedy opowiadamy o sytuacjach o realiach dalekich jakich słuchaczy nie zna to bardzo często jest także sami nie rozumiem i broń Boże, żebym ja tutaj się starał uchodzić za tego, który wie wszystko na temat Japonii bardzo wielu rzeczy w Japonii nie wiem, lecz również bardzo wielu rzeczy w Japonii wiem, że nie wiedzą niekiedy słuchacze i czasami lepiej jest powiedzieć coś prościej lepiej jest, iż stereotyp lepiej jest odnieść się do dosyć iluzoryczne powiązani liczby nadgodzin z liczbą samobójst w, gdyż nawet, jeżeli słuchaczy nie zyska, jeżeli odbiorca nie zyska z tego powodu nowych istotnych informacji to przynajmniej pozostanie oszołomiony na, tyle że da mu tylko satysfakcję ludyczną i to również jest pewnego rodzaju sposób na opowiadanie o Japonii, ale jeśli chodzi o kolektywnym indywidualizm Lech jak tutaj ich pozwoliłem sobie wysłać tego tezę dotyczącą tego rzeczywiście kolektywizm indywidualizm i jeżeli w ogóle takie pojęcia można wskazać i jeżeli one rzeczywiście są użyteczne dla definicji całych społeczeństw to już jest ryzykowne, bo bardzo trudno jest powiedzieć, że całe społeczeństwo są takie same to rzeczywiście akurat w przypadku Japonii bardzo często wskazuje się na ogromne tłumy, które uczestniczą w takich uroczystościach właśnie rzekomo też tak strasznie dziwne, że Japończycy, kiedy mają długi weekend to wszyscy jadą na urlop ma też, iż to należałoby zapytać, kiedy mają jechać na urlop skoro akurat mają weekend czy to rzeczywiście inaczej wygląda w innych społeczeństwach z pewnością inne społeczeństwa zawiadują naraz na większych przestrzeniach szyszkę mniejszymi miastami ludzkimi i to jest z pewnością też 1 z takich bardzo technicznych czynników, które sprawiają, że wielu z nas, czyli nie spodziewa się mas ludzkich w ogóle nie ma pojęcia o masach ludzkich, jakimi czy ma zamiar zarządzać w Japonii i z pewnością np. również te pod tym względem wydaje się, że Japończyków jest więcej, gdyż rzeczywiście jest więcej na mniejszej przestrzeni patrząc na to zupełnie technicznie w mieście to wynika to my czy z tego wynika, że Japończycy są kolektywy w styczniu, że są pozbawieni indywidualizmu to zależy jakich sytuacjach ten i drwin indywidualizm manifestował n p . gdybyśmy spojrzeli na bardzo często pojawiający się tutaj w przybytkach w różnych serwisach internetowych filmowych fragmenty programów japońskich czy gdyby telewizyjnych rozrywkowych tacie, gdybyśmy np. też są dostępne i to nawet bez znajomości języka japońskiego przykłady japońskich przekazów reklamowych, gdybyśmy spojrzeli na indywidualizm, gdybyśmy się dowiedzieć w jaki sposób np. można reklamować proszek doprania o to kto wie czym jeśli chcielibyśmy, żeby japońscy autorzy tych reklam wykazują się znacznie większą kreatywnością niż reklamy no właśnie tego przysłowiowego proszku doprania uczniem, który jak wiemy praktycznie rzecz biorąc ludzie oglądają właściwie cały czas tak samo w naszym środowisku kulturowym zatem kwestia ujawnienia indywidualizmu, a kwestia posiadania indywidualizmu to prawdopodobnie są zupełnie 2 różne sytuacje i w szczególności, jeżeli mówimy tutaj, bo bardzo często się mówi o tym, że w przeciwstawieniu amerykańsko japońskim także właśnie stany Zjednoczone to, iż ten kraj indywidualistów pionierów tak tych, którzy byli pico awangardą cywilizacji i oczywiście teraz jest pytanie no czy rzeczywiście ktoś wolałby np. być zatrzymany za przekroczenie prędkości jako indywidualista na autostradzie stanowej w stanach Zjednoczonych dyskutować z tamtejszym policjantem zaręczam, że w tym przypadku indywidualizm nie sprzedaje się zbytnio czym wolałby być zatrzymany przez policjanta japońskiego w wypadku, którego być może również kreatywnością nie zetkniemy, ale przynajmniej wiem, że nie będzie nas mierzył z broni ostrej jak Japończycy myślą o kolekcji brzmień Miss World dziś mieć drogi no bo dla nas jak wartości, gdy mówimy to znowu dla nas, czyli lat dla naszego kręgu tak, czyli nie Ameryka Północna Europa mówimy to każdy i każda jednostka powinna sobie być kowalem własnego losu powinna sobie ukształtować tak dalej tak dalej i przed nim trochę przeciwstawiamy 7 kolekcji wizję jako inny jakąś grupę właśnie, która ma cele wspólne tych, które raczej straszenie wyróżniać nie wystawać w żaden sposób nie odstawać od wieku myślą Japończycy czy też używają podobnych termin liczony też to samo znaczą w tle pod pewnym względem rzeczywiście do pewnego stopnia można mówić o podobnych terminach, jeżeli my zechcemy uznać za podobne, bo w bardzo wielu opowieściach Japonii cytuje się takie rzekomo wyłącznie japońskie przysłowie, które mówi o tym, że wystający gwóźdź prawda zostanie przywrócony do tego samego komornika jeśli, choć może gwóźdź, ale to już mniejsza o technikę, ale ja, który zostanie przy przy przywrócono tego samego poziomu co pozostałe elementy tak co wbre w pozorom jest mądrością chyba jej nie tylko i wyłącznie po i skąd bierze zdajemy sobie sprawę z tego, że Reno tam, gdzie rzeczywiście indywidualnie, że potrzebny tam jak najbardziej warto stawiać na jednostki natomiast tam, gdzie trzeba tylko na bardzo małej przestrzeni pogodzić się z obecnością innych ludzi nie da się z tym absolutnie nic zrobić tam być może rzeczywiście schodzą w grę nieco inne rozwiązania niż my jesteśmy skłonni preferować w Japonii jest rzeczywiście dosyć trudno uciec od ludzi, którzy nawet nie tylko w wielkiej metropolii już technicznie rzecz biorąc sam teren kraju, który jest niewiele większa od Polski, a w, którym jak już powiedziałem mamy do czynienia z prawie 3 × większą populację, która w dodatku znaczna część tego terenu jest zajęta przez mury KRUS, których mieszkacie właściwie za bardzo nie da, chyba że ktoś koniecznie chce być pustelnikiem, ale to już trochę innego rodzaju życie w Japonii jest rzeczywiście trudno by odejść z gry obcować się z cywilizacji co nie jest oczywiście niemożliwe natomiast wydaje mi się, że prawdopodobnie Japończycy rzadziej znaczniej niż to się odbywa np. z przyznanej nam kulturze rzadziej znacznie zdają się na ALU na iluzje i niezależność od społeczeństwa z drugiej strony, ujawniając swój indywidualizm w bardzo wielu konwencjonalnych sytuacjach, które dotyczą właśnie tylko i wyłącznie własnej aktywności czy babka możemy obserwować opowiedzą czym na pewno forach internetowych w pewnym stopniu działalność rozrywkowych tak możemy obserwować również pewnych zwlekało z rytuał wizualny śledczego do pewnego momentu aktywnościach ludycznych, czyli zabawowych i również w takich wypadkach Japonii mogą zdarzyć rzeczy indywidualnie i nieprzewidywalne natomiast jednak mimo wszystko powszechne pojęcie i powszechna preferencje społeczne zmierza raczej ku temu, żeby te sytuacje, które z konieczności i tak będą sytuacjami konfliktowymi brakuje wielu ludzi musi się spotkać na bardzo małej przestrzeni muszą współgrać w sposób taki, żeby nikomu z nich umożliwienie stała się krzywda, że jeszcze osiągnąć jakiś cel jednak tutaj społeczny tak i taka średnia skłania się ku temu, że Bytom zaniechać realizacji własnych indywidualizmu, gdyż to prawdopodobnie nie jest najlepszy pomysł bardzo dziękuję panie profesorze od razu wszystko stało się jasne jak słońce w no cóż, więc starałem się już tak powiem tutaj używać generalizacji jak na jej niską mniej, ale prawdopodobnie i powiedziałem tego wszystkiego co mógłbym powiedzieć być może powiedziałem pewne rzeczy za pomocą, których prowadziłem w błąd słuchaczy od zawsze być może będzie to można jakoś naprawić inną drogą starałem się nie generalizować zbytnio poza skonfrontować słowa pana profesora z tym artykułem w tygodniku The Economist wątek z kopią MUX 3 poszukiwani z wędlin i tacy kłótliwi pracowni jest zerem i jeżeli tylko jeszcze mogę nazwać jelenie malutkie, bo zaczyna rozpoczynasz artykułu od takiego przywołania w przypadku słynnego filmu oczy to może być taki słynnych ani inna sprawa z kurierem, który kopie paczki, jakie ma donieść i i tam porzuca swój wózek i tak wszystko rejestrowane potem firma jego przeprasza za to swoich potencjalnych klientów pamiętajmy, że narracja The Economist pochodzi z kraju ze Stanów zjednoczonych, w których pojawili się z turystów, skąd pochodzi dowcip o tym, że, jeżeli Kurier, a przecież również w Polsce znamy to zjawisko pozostawionym awizo innego zastajemy przed naszymi drzwiami i widać nawet nie ma paczki po z góry chciałem zostawić awizo nawet nie dzwonił mamy prawo zastrzelić na miejscu, ponieważ to awizo będzie alibi świadczącym o tym, że nastąpi w tym momencie nie było, która droga jest lepsza nie mnie to mówić, ale z całą pewnością widzimy tutaj pewne zderzenie kultur, że stawia na wielką Brytanię wychodzi oddychamy z bardziej niż stany Zjednoczone ale gdy był Adrian to prawda, ale jednak muszką środowiskom tu bardziej chodzi, bo rzeczywiście Tusk realizowała za bardzo bardziej tutaj chodzi Osielsko anglojęzyczne tak czy takie środowisko, w którym no i jesteśmy przekonani do tego, że np. powiedzmy sobie no poczta powinna dochodzić tak, ale też co robią ci ludzie na tej poczcie, że woda dochodziła to jakby nie do końca chcemy w to wnikać w prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwem moim gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA