REKLAMA

Elżbieta Penderecka o Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-04-11 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą, a kultura osobista dzisiaj w Filharmonii narodowej warszawskiej Filharmonii narodowej ze mną jest Elżbieta Penderecka dzień dobry dzień dobry paniczny, który państwo będziemy państwa zapraszać jeszcze na ostatnie wieczory z festiwalem imienia Ludwika van Beethovena w inne festiwale trwają jeszcze do piątku na my jesteśmy tutaj Filharmonii narodowej, ponieważ trwają też przygotowania do dzisiejszego Rozwiń » koncertu do dzisiejszego wieczoru więc, zanim porozmawiamy w ogóle o samym festiwalu to może powiedzmy co dzisiaj wieczorem tutaj będzie się wyjątkowego działo na tej scenie no dzisiaj młoda orkiestra orkiestra z tej ius określałby Arminia pod batutą młodego dyrygenta Sylwii asymetria Naja znanego dyrygenta od wielu lat w Seulu ukończył studia Royal Akademia Music w Londynie w zeszłym roku dostał nagrodę Annie pierwszą nagrodę na konkursie dyrygenckim w Berlinie, ale dyrygował już w czasie festiwalu filharmonię orkiestrą Filharmonii narodowej dyrygował też w Polsce, a narodową klęskę, a orkiestrą symfoniczną polskiego radia w Katowicach tym razem ze swoją orkiestrą młodymi muzykami w większości wykształconymi w Armenii Erywaniu, ale też z wielu młodych i jej muzyków, którzy zostali wykształceni w konserwatoriach rosyjskich, ale przede wszystkim nas PL i San Petersburg natomiast programy jest również ułożonych chcieli przedstawić muzykę i premie ormiańską tylko nienaturalnie Arama Chaczaturiana balet to jest w ogóle ta tego kompozytora tak główna postać Armenii i mniej mamy wspaniałych solistów jest wolny inaczej pcha nas Arian, czyli pierwsza nagroda nie jest jednak konkret 1 w poprzednim konkursie Piotra Czajkowskiego zresztą mój mąż wtedy ruszyli z konkursu Czajkowskiego i stan pamiętam jak za pan Darek właśnie otrzymał pierwszą nagrodę ogromny sukces on u nas już był, bo brał udział w poprzednim festiwalu, gdzie wykonywał m. in. trzeci potrójny koncert Ludwiga van Beethovena, wykonując partie wiolonczela po, ale też nasz znakomity Polski, a Skrzypek Jarosław nadarzyński, który z kolei jest laureatem pierwszej nagrody na konto na konkursie Arama Chaczaturiana Bjerre dania w armii gen ten koncern Rosji dzisiaj o dziewiętnastej 30 początek SN jest nim dowiemy kolejnych punktach programu to był chciałam ze zapytać panią czy pani widzi zmiany też publiczności podczas tych wszystkich lat trwania festiwalu Beethovenowskiego, bo test dwudziesta pierwsza edycja w tym roku prawda, więc to już ogromna historia drobne środowisko, które zbudowało się wokół tego na festiwalu jak taka pani obserwuje publiczność, która pojawi się na festiwalu zmienia się, w którą stronę festiwalu od strony publiczności podąża myślę, że festiwal otworzy 2 strony rzeczywiście bardzo się zmienia, ponieważ mamy coraz więcej młodych ludzi i to jest też nasz cel Ewy Winnickiej przed chwilą miałem okazję wspominać że, siedząc w sali koncertowej zawsze paczek z tysięcy na balkonie parcie na dół i wiceszef bez głowy i zastanawiam się od daty siwe włosy muszą być zastąpione młodymi ludźmi niedługo co się dzieje na całym świecie jej koncertów abonamentowych tak naprawdę jest coraz mniej, a ja muszę powiedzieć z wielką radością, że mamy ogromnie dużo młodej publiczności w niedzielę na koncercie o godzinie dwunastej mieliśmy również bardzo duże dzieci, a program nie był wcale taki łatwy i przez co chcecie powiedzieć przez to, że dzieciom nie powinno się grać muzyki dla dzieci dzieci powinny być słuchaczami dzieci powinny od początku słychać wielkiego repertuaru naturalnie niezbyt trudnych utworów, ale naprawdę wielkiego poważnego repertuaru klasycznego i z tego się cieszy dzieci młodzi ludzie ZASP zacierają zaczynają wracać do Filharmonii chcą żyć cieszą się na kolejny festiwal się, pytając co będzie w przyszłym roku i to stanęli i największa radość dla nas animatorów kultury od organizatorów festiwali wydaje mi się, że Warszawa przyjęła festiwal jest czternasty festiwal w Warszawie tak jak pani wspomniała 2001. już festiwal Beethovenowski, ale pierwsze 7 lat byliśmy w Krakowie jak bronić się z publiczności warszawskiej jest bardzo dużo cudzoziemców, a te festiwale pokrywają się z festiwalami w Edynburgu w Lucernie widać, że ludzie zaczynają jeździć pomiędzy festiwalami w tym okresie przedświątecznym okresie wielkiej nocy to stało się tradycją Jazz Festival w Salzburgu jest festiwal w Lucernie w UE publiczności części to było ogromnie dużo wcześniej cudzoziemców, którzy powiedzieli przyjedziemy w przyszłym roku jeszcze na jeszcze dłuższy okres im się, że to jest komplement dla nas i daje nam też dużo siły i ich wiarę w to, że to co robimy jest słuszny w najbliższe sam festiwal w Warszawie oczywiście są koncerty codzienne codziennie, ale wy też nie zostawiać jak do tej publiczności ogólnopolskiej miałem też przez cały miesiąc oddajemy odbywały się koncerty w różnych miejscach przed nami jeszcze Lublin PL dobrze pamiętam 2012 . tak jutro 12 kwietnia, więc też, gdzie się tym nota publiczność z innych regionów Polski ma okazję z festiwalem się spotkać je pani ja mam ja chciałabym dać taki przykład przykładem był taki dla mnie osobiście był festiwal Szlezwik-Holsztyn, gdzie odbywały się koncerty w Hamburgu widelcem i we wszystkich okolicach ja się, że Przewozy, przywożąc duże międzynarodowe zespoły nie chcemy dać również melomanom, którzy są w innych miastach i tę możliwość wysłuchania pomoże pojadą do lucerny czy do Salzburga nie będzie ich stać na kupienie biletów bilety są dużo dużo droższe, a tutaj mogą tych samych zespołów posłuchać i właśnie mnie tych zespołów, które kiedyś przyjeżdżały bardzo często do Polski, ale tych, które są w Polsce nieznany domy po raz kolejny zaprosiliśmy na niejednym orkiestrach z 3 rund funk z Frankfurtu tym razem pod batutą ich nowego szefa majstra oraz kasa estrady raz grali wspaniale skrzypkiem na 1 z mniej Emanuelem czek za wariantem jej koncert skrzypcowy Mendelssohna w Real z kolei kat drugi koncert zagrali Rachmaninowa czwarty koncert kwartet fortepianowy ze znakomitym pianistą macedońskim Sejm many Enterprises kim dajemy oprócz tego staramy się uprawy przed przywozić na festiwal każdego roku zupełnie nowych artystów tak jak wspomniałam Irena Bednarek hak na serial jest już znany polskiej publiczności Jarosław Kulczycki również, ale tym razem wystąpi z inną orkiestrą innym czy to właśnie z międzynarodowym zespołem nie kończy się z polskim zespołem no mamy wszystkie najlepsze polskie orkiestry, ale mieliśmy również orkiestrą z tzw . Polski BAEL proszę mi nie wzięli za złe, że tak mówię, ale jest miastem mniejsza jednocześnie ze wspaniałą publicznością w i okazało się ze świetną orkiestrą Filharmonii Warmińsko mazurską i muszę powiedzieć, że trochę byłam zaniepokojona jak koncert w dwunastej z programem dosyć trudnym, bo muzyka Polska na Nowowiejskiego obok Filharmonii i jest imienia Feliksa Nowowiejskiego później Andrzej Panufnik koncert skrzypcowy nieżyjącego już kompozytora, który był obchodził w NSR na drugą rocznicę urodzin geje oraz jej się z Szostakowicza koncert na trampki fortepian Pa na końcu marsz pretorianów wersji Quo vadis okazuje się, że dzieci i rodzice Alejami szczególnie o dzieciach świetnie słuchają naprawdę muzyki jeśli dajesz im się tę muzykę w odpowiednich do ZAK odpowiedzialny lub nie to najtrudniejsza naturalnie i pewnie bym nie zakreśla Mahlera Brucknera, ale mieliśmy salę wypełnioną diewięćdziesięciu 5 % ile osób podeszły wiedziało cieszylibyśmy się bardzo, gdyby stało się tradycją, że w niedzielę Palmową jest koncert w dwunastej w południe i myślisz to daje nam do takiego bodźca, że warto próbować warto uzyskać właśnie tu zupełnie nową inną publiczność, a poza tym sprowadzamy jednak młodych artystów magia artystów, którzy są w państwie nie z nami zarówno polscy jak i międzynarodowi również zawsze przywozimy jakąś orkiestrą, która jeszcze nigdy w Polsce nie była to w tym roku była to Deutsche Filharmonii radio Saarbrücken Kaiserslautern, ale ta orkiestra z kolei była znana naszemu wielkiemu rodakowi nieżyjącemu niestety już dzisiaj, a wspaniałym polskim dyrygentowi Stanisławowi ska Raczyński Emu, bo on nie tylko był 19 lat gmina polisy miast latami mniej miała gmina Police bronią orkiestra, ale od 440 lat nagrywał właśnie z orkiestrą Saarbrücken m. in. wspaniały nagrania Bruckner inny, czyli chcemy przywozić tych, którzy są nieznani tych, którzy są już znani, ale również wykonywać opery na wkład w cyklu rzadko wykonywany lub nieznane dzieła w tym roku wykonaliśmy operę Georgesa Bizeta będzie mniej i się na 1 jej pierwszą symfonię Georgesa Bizeta, którą napisał wizyt jak miał 17 lat i sam powiedział, że chciałby posłuchać tego utworu nie było mówi Daniel opraw wykonanie tego utworu odbyło się dopiero 50 lat po jego śmierci inkasowanie wspaniale przyjęta przez publiczność, a ten koncert w całości nagrany wyjdzie płyta raz w cyklu nieznany lub zapomniane opery wielkich kompozytorów zadymą o 2 rzeczy jeszcze panią zapytać pani poruszyła tę monetę te 2 wątki z 1 strony to jest to jak jest mylny powstały w ogóle te zostały wybudowane w ostatnich latach miejsca w Filharmonii w całej Polsce, że to już nie jest także faktycznie musimy na siłę szukać miejsca, w którym możemy posłuchać dobrej akustyce pięknej sali Anny muzyki, a syn drugiej strony mam jednak wrażenie, że w Filharmonii strony muszą przejąć no właśnie edukację muzyczną co znaczy to one dość muszą teraz te miejsca muszą wychować nowego słuchacza takiego słuchacza, który później z muzyką ambitniejszą z filharmonią z tym miejscem po prostu zwiąże na dłużej wydają się, że najbardziej, ponieważ mam po pierwsze, ogromna ilość młodych niezwykle utalentowanych młodych artystów mniej mamy wspaniałych pianistów takich jak Łukasz Krupiński Szymon Nehring silnej obsady startuje w konkursie nie jest mniej imienia Anny Artura Rubinsteina w Tel Awiwie nie w Izraelu z kolei Łukasz Krupiński startuje w konkursie Grand Tiger w stanach Zjednoczonych, a równocześnie w konkursie był za niego polecano już doszedł nawiasem mówiąc do półfinału na 1 prezentujemy staramy się prezentować się jak powiedziała młodych artystów, ale też wprowadzać utwory, które bardzo rzadko są w Polsce wykonywany nowej graliśmy naturalnie, nawiązując do tematu festiwalu utwory, które by związany jest jej tematem festiwalu, czyli Beethoven i sztuki piękne w związku z tym graliśmy obrazki z wystawy Musorgskiego, który napisał ten utwardzony po śmierci swojego wielkiego przyjaciela Wiktora Hartmanna, który był nie tylko i malarzem był cięższy scenografem był architektem nie graliśmy wyspę umarłych Rachmaninowa, ale też, pod którym obrazów Arnolda McLean w kinach napisał Max Reger 4 dni 4 poematy symfoniczne filie UAM w niedalekich Eugen będziemy grać jeszcze przed końcem miejsc intymnych temat histerię, gdy maleje, ale też i mniej Bohuslav marki New utwór, który też powstał pod wpływem wielkiego malarstwa także staramy się wprowadzać coś co w Polsce nigdy nie było grane, ale to jest też związany z programem, który mami sympozjum sympozjum naukowym, który rokrocznie się odbywa w ramach festiwalu zapraszamy muzykologii, którzy nie tylko dyskutują na temat twórczości Beethovena, ale związków Beethovena i wpływu Beethovena na dalszą twórczość na czym ci się inspirował Beethoven i to są to jest niezwykle ciekawy program nie tylko muzykologów profesorów, którzy się specjalizują w tym kierunku, ale zapraszam w tym roku również młodzież i co każdego roku coraz więcej i młodzieży przybywa co jest czyje jest powiedziałabym dla mnie zachwycający się w miejscowości młodzież muzyczna, że mamy więcej melomanów na sali ruch właśnie z uniwersytetu Warszawskiego z Politechniki warszawskiej i studentów Uniwersytetu imienia Fryderyka Chopina i tutaj jest mówię to ze smutkiem w podziale wydaje mi się, że taki młody człowiek, który mam możliwość wysłuchania wspaniałych dyrygentów jest ogromnym doświadczeniem posłuchania utworów, których prawdopodobnie na żywo nigdy nie słyszeli oni powinni być zainteresowani brać udział w koncertach, a mamy dajemy im takie warunki, bo to jest właśnie ten dar ten problem edukacji, że nie tylko młody człowiek, który idzie GOK w ich decyduje się na studia muzyczne, gdzie studiować na Uniwersytet Fryderyka Chopina czy Akademii krakowskiej muzycznej, ale on powinien mieć zresztą trochę szersza, więc wielce niekoniecznie, grając na nasz wiolonczelista tylko w wariancie Love powinny, więc interesować się wielką klasyką, ale też muzyką romantyczną prawda i 400 potrzebny tak do ogólnego wykształcenia jak za moich czasów trzeba było grać na fortepianie trzeba było wiedzieć, kto był Monteverdi Brahms i IBF w powietrze w tamtych czasach, kiedy ja wychowałam się w okresie szkoły pańskich, czyli naszych wielkich kompozytorów, których był Wojciech Kilar Henryk Mikołaj Górecki PIT Witold Lutosławski, ale też mój mąż no, a bardzo mało wiedzy mamy też fragment twórczości Andrzeja Panufnika prezesa, gdyby taki powrót poniesionymi kierował wjechał w par jedno nazwisko jest park zostanie szczególnie w NBA, czyli to co chce uzyskać poprzez festiwal Beethovenowski nie tylko jej promocję młodych talentów to jest w ogóle zadanie dla linii nr 1 i bardzo dużo czasu poświęcam się w tym młodym ludziom pomóc na tyle na ile mogę również przez europejskie centrum muzyki Krzysztofa Pendereckiego i są niezwykłe możliwości dla młodych ludzi ne, ale właśnie, żeby zachęcić publiczność zachęcić studentów Uniwersytetu Fryderyka Chopina przychodzić na koncerty Słuchajcie bierzcie przykład z czystych wielkich postaci w świecie muzyki to im się ogromnie dużo przyda na przyszłość, a nie zawsze każdy ma możliwości jechać i kształcić się dalej nie wiem czy Nowym Jorku są mniej tyle skóra Music czy przyjechać do oferty z Instytutu fala Filadelfii czy dotyczy też na naszych znakomitych europejskich uczelniach my mamy znakomite wykształcenie w Europie w Polsce, ale mimo wszystko jeśli taki festiwal powinien być bodźcem dla młodych ludzi którzy, którzy na co chcą w przyszłości wykonywać zawód ten zawód bez przygotowania wystąpień koneksje i bez wsparcia jest bardzo trudny na koniec zaprośmy na koncert finałowy jeszcze w piątek to już nie Filharmonia narodowa to teatr wielki atak na piątek już tradycji wielkiej nocy wielkiego piątku staramy się zawsze przedstawiać utwory, które są związane z tą tradycją tym razem będzie to niemieckie Requiem Brahmsa i znakomite Marlies Peter sen sopran Thomas Bauer baryton orkiestrę Sinfonia Varsovia chór teatru wielkiego opery narodowej i koncert odbywa się 1930 w teatrze wielkim Operze narodowej zapraszamy bardzo gorąco 2001 . festiwal imienia Ludwika van Beethovena Elżbieta Penderecka była moim gościem bardzo dziękuję dziękuję dziękuję państwu życzę wspaniałych świąt wielkiej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA