REKLAMA

Czy polska szkoła może być demokratyczna? Z Igą Kazimierczyk (Obywatele dla Edukacji) rozmawia Agata Kowalska

Post Factum
Data emisji:
2017-04-11 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a z nami już zapowiadane gość pani Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobry dzień dobry, ale dzisiaj też jako obywatele dla edukacji Otóż to ich bardzo dobrze, dlatego że tutaj w tym studiu rozwiniemy taką przestrzeń dla edukacji właśnie przez najbliższe w LM najbliższą część tej audycji, a dla państwa, ale też zadanie i pytanie prośba o Chopinie w minioną, ponieważ Köln Rozwiń » Fundacja przestrzeń dla edukacji jako członek rozumiem takiego większego porozumienia obywatele dla edukacji Stwórz współtworzyła tezy tezy edukacyjne, a ja mogę powiedzieć po prostu postulaty, a nawet roszczenia względem Ministerstwa Edukacji Narodowej chodzi o to jak ma wyglądać reforma edukacji jak ma wyglądać ostatecznie szkoła w i dla państwa naszych słuchaczy słuchaczy taka prośba pytanie czy popierają państwo 1 z tych też są one z mężem 1 z ważniejszych Otóż obywatele dla edukacji domagają się demokratyzacji szkół i demokratyzacji edukacji stwarzania przestrzeni i możliwości sprawnego funkcjonowania samorządów uczniowskich rodzicielskich, czyli dopuszczenia większego uczniów rodziców do decydowania o tym, jaka ma być szkoła w czy państwo uważam to dobry pomysł, a jeszcze dobry to czy jest to realne, żeby w Polskiej szkole takie mechanizmy zaistniałe proszę pisać zachęcam szkoła małpa to klub KSM albo na profilu Radia TOK FM na Facebooku czy szkoła w Polsce mogła być demokratyczna albo gdzieś odrobinę bardziej demokratyczna niż jest teraz 224444044 można też dzwonić opiniami PL zachęcam zachęcam zachęcam do to może rzeczywiście zaczniemy od tego cóż to za tezy o coś co za pomysł i czy przebijali się je w gwoździami do mit, że drzwi ministerstwa edukacji one chyba są zabytkowe, więc nie ma tak jak to sobie poradzi liście kontaktowym najpierw odniosę się do tego ostatniego pytania pani redaktor przybijać żeśmy w dno w pewnym sensie przebijaliśmy, bo my jako obywatele dla edukacji chcę być trochę jak ta reforma rzekomo naprawdę chcemy się ta reforma, czyli sięgać do tego co jest tradycyjne i co powinniśmy szanować, ale też jesteśmy nowocześni, więc zabraliśmy ze sobą tradycyjne dwudziesto centymetrowe gwoździe, żeby mu, żeby jednak oddać szacunek tradycji przybijania tez do drzwi zwierzchników, którzy nie słuchają w a, gdybyśmy zaś oczywiście nowocześnie zebraliśmy absolutnie nieprawdziwe plastikowe młotek i szacunku dla budynku zachować się nowocześnie i tata z przekazaliśmy jako załącznik do pisma wymienione są w podaniu załącznik do tezy sztuki 1 wydrukowany w formacie, a 02 w bankach mamy nadzieję, że pani minister, gdzie się wyeksponuje może niekoniecznie z użyciem tych gwoździ, które zostawiliśmy jako załącznik do załącznika mam nadzieję, że one gdzieś z racji tego, że są rzeczy się gigantyczne były wydrukowane naprawdę duże formacje rzadziej rzeczywiście tam się w ministerstwie Oslo stanął na na dłużej w nas, dlaczego tezy pojawiło się teraz piękną wiosną 2017 roku, a nie np. w czerwcu, kiedy pani minister po raz pierwszy ogłaszała start reformy i dawcę na prezentacje miast miejsce rok później po analizie Shell przy przechodzić jest tam, skąd propozycja odpowiedź na to pytanie niestety bardzo prostej bardzo smutna, bo to jest ponad rok naszej pracy tutaj tych dotychczas, które są na naszej stronie jest stale jest 15 na trochę brakuje nam woli tych tez Doda do oryginalnej liczby, ale myślę, że z biegiem biegiem czasu do zoo odbijamy od maksymalnej liczby tych tez no to jest ponad rok naszej wspólnej pracy myśmy jako ruch obywatele dla edukacji często strukturę, który trwa już dosyć długo zrzesza kilkanaście organizacji zajmujących się oświatą edukacją kształceniem szkolnictwa w i jej notes taka praca, którą myśmy zaczęli po wysłuchaniu obywatelskim GDA w projekcie poselskim pani poseł Marzena Machałek wieża odwraca szkodliwą są reformy i zwraca głos rodzicom i obywatelom w lalce w tych zaraza zaczęliśmy zaczęliśmy te działania i jest wtedy też to była to był luty zeszłego roku w erę, kiedy rozpoczęły się dyskusja o tym jak reforma edukacji nawożone z 10 do ministerstwa z takim wnioskiem z prośbą możemy jako obywatele dla edukacji to różne organizacje z ministerstwa się spotkamy Denis jest dzisiaj tej odpowiedzi nie otrzymaliśmy żadnej formie żadnej formie i stół czegokolwiek, ale nie minie zaraz ponoć można było uczestniczyć w tych debatach konsultacyjnych zobaczymy nie wybraliście się na mnie not ponoć można było, ale to już zresztą państwową pozycja w Chinach, o czym opowiadam jak to wyglądało ponad 1840 osób jedynie mogą wziąć udział na zamkniętej Platformie dedykowanej tylko włącznie tym ludziom, którzy byli tam zarejestrowania 1 ze słuchaczy pisała, że chciała wziąć udział, ale nawet poszła, bo chyba się zapisał dały się, ale można było tylko otrzymać informację natomiast odpowiedzi napytania nie padały w związku z tak na równinach dolinach między sobą zarówno na tych debatach, które były organizowane w ministerstwie również na dedykowanej do tego do tego Platformę tak, ale rok później poznamy zapowiedź tworzyć te tezy te różne propozycje, kiedy już rozpędzona machina ministerstwa edukacji w połączeniu z samorządami realizuje z likwidacji gimnazjów i stworzenie nowego systemu, więc znów pytanie czy aby na pewno to jest dobry moment dobrą robotę rozpędzoną machinę w każdej chwili może zacząć wyhamowywać i jak się też tak dzisiaj też, że ze stron koalicjantów, którzy zbierają podpisy pod wnioskiem na obywatelskie referendum różne szacunki podają 730860  000 głosów pod wnioskiem o referendum tak samo jak go jak teatr ustawę można było można było przyjąć tak samo można ją można można ją odwrócić znacznych u nas na razie reforma rzeczywiście tylko w 2 i wyłącznie zaplanowano, dopóki się faktycznie nie zacznie działać, dopóki nie zaczną się faktycznie zmiany przestrzeni w zmiany takie jedno już konkretne temu remonty zadłużenia przesunięcia sali ścian to to rzeczywiście można się w tej chwili odwrócić się też takim zarzutem ze strony ministerstwa, które padały w stosunku do nas jako dowodu Fundacja, ale też do wszystkich tych którzy, którzy opiniowali teatr formy i podkreślali liczne wady było to, że nowe media to krytykujemy ani nic nie robimy i nic no no my przechodzimy są z tymi tezami po jedno po jakimś czasie po tym, jak myśmy je myśmy wspólnie z w obywatela dla edukacji wypracowali, żeby dać absolutnie czytelne szczery jasny komunikat to naprawdę można zrobić dobrze, że ministerstwo minister Zalewska i pani, a pani wiceminister Marzena Machałek one wielokrotnie podkreślał żony słuchają głosu obywateli wielokrotnie teraz w pani minister zaleca się na antenie tego Radia powiedziała, że ta reforma to jest wynik życzeń nauczycieli wielu nauczycieli rodziców tak ich w momencie, kiedy odwracamy obowiązek dla szkoleń dla sześciolatków, toteż powoływano się na to, że przecież obywatele podpisywali się pod wnioskiem o referendum w tej sprawie dużo do tego argumentów to Rosja 1 zasadniczej tej reformy w erze i ja szczerze wierzy w to, że tym razem też może właśnie dokładnie tak być na ludzi jest dosyć krótkim czasie zabrali te podpisy in ze świadczą o tym, żonie po pierwsze, tego nie chcą w ale też nasze wystąpienie i tak gwoździe i ta pianka, ale przede wszystkim to co to co my przez rok wypracowaliśmy jest to jest czytelnym dowodem na to, że jest bardzo szerokie grono ekspertów również rodziców również nauczycieli Czyżby te debaty rodzic uczeń ma dość dobra zmiana zadziało się tylko uzupełnienie chciał tego jest zupełnie innym miejscu zwolniony Żuka zmysłowo po podpowiem przypomnę, że radio TOK FM też chce uczestniczyć w tej debacie, a przede wszystkim chce słuchać państwa państwa głosów państwa doświadczenia państw opinii w związku z tym zorganizowaliśmy akcję usłysz swoją szkołę z i ta akcja polega m. in . na tym, że 9 miastach w Polsce organizujemy dyskusje debaty z kuratoria mi z właśnie z samorządowcami z przedstawicielami w różnym rodzaju organizacji rodzicielskich i nauczycielskich, bo takie zaczęły albo już istniała, bo zaczęły powstawać w wyniku tej reformy w taki obywatelski element się się właśnie ujawnił i najbliższa debata już w czwartek o osiemnastej w Opolu w LM, a dla tych państ w, którzy nie są z Opola można wtedy przejść się wziąć udziału dyskutować z nami to oczywiście pozostaje też kontakty luk, które państwo bardzo fajnie bogato wykorzystują, czyli szkoła małpa to klub KSM tam państwa głosy, że zawsze pisać z jakiego miasta to możemy możesz tego miasta do dotrzemy i będziemy się w UE wspólnie spotykać i właśnie potykać o tyle o tę o tę reformę, bo są głosy za Iza i przeciw, więc usłysz swoją szkołę, więc informacji oczywiście na stronie TOK FM lokata el ukośnie szkoła proszę proszę zaglądać w teren i tam rzeczywiście szczebel, zanim będą informacje pod poznać od 1 z tych tez, które nigdy jakoś wyjątkowo interesująca z 2 względów po pierwsze, jej treść jest ciekawa, choć demokratyzacji szkoły, ale i 1 rzecz też nieciekawie czy ona nie jest możliwa w ramach tej reformy to znaczy czy powstrzymanie reformy jest kluczowe czy też może jej element zreformowanie reformy, czyli pewnego rodzaju wpływ na to co się w tych szkołach dzieje czy też państwo zdaniem reforma prawa i sprawiedliwości przekreśla szansę na realizację tych waszych postulatów może część z tych rzeczy można zrealizować wspólnie część z tych rzeczy może zrealizować wspólnie część z tych rzeczy, że to bardzo brzydkie słowo można zrobić mimo tej reformy niekoniecznie wbre w reformie, ale mimo tej reformy ona o w żaden sposób nie nie powinna przeszkadzać tego typu rzeczą pani redaktor mówi o demokratyzacji szkół i edukacji min zlote podkreślam, że w ramach obowiązującego prawa dlatego, że to żadne wielkie zmiany nie są konieczne, dlatego że zarówno rodzice, jaki uczniowie mają prawo do samorządności w kolejną prywatyzację szkoły jest legalna jest legalna umowę z tak mimo tego, że kuratorzy sprawą sprawdzają, które dzieci i inni uczestniczą w strajku rodzicielskim no to nadal jednak demokratyzacja i demokracja w szkołach jest legalna podobnie napisał, że w szkolnictwie nie może być demokracji, bo wyjdzie z tego rozpasanie tak jak w 1 z gimnazjów, gdzie troje uczniów uprawiało seks w szkolnej toalecie, a dyrektora zwolnili Niemcy to ma do demokratyzacji pani dobrze poszedł do precyzować co ma jedno z drugim wspólnego, bo na pewno ma tylko tutaj trudno znaleźć to to połączenie, ale rozpasania zarzut, że to będzie rozpasanie, a nie stanie nowa forma zarządzania w UE także tym argumentem rozpoznany kierował się wszystkie systemy totalitarne skończyły jak funkcjonował tu wszyscy wiemy na czym to elitarna szkoła jest kierunkiem, do którego my zmierzamy, powołując się, że żona po prostu jest totalitarna nie znam te wątpliwości, że z mostu instytucją, który przeżywa się często traumy i chce się jak najszybciej opuścić, ale pan Grzegorz napisał, że rodzice powinni mieć możliwość zwolnienia nauczyciela, którego nie są zadowoleni to jest prawdziwy Troll problem ani nowy program likwidacja gimnazjów, bo dobry nauczyciel da sobie radę z każdym programem tak dobry nauczyciel sobie z każdym problemem tak samo jak bogaty sobie zawsze poradzi ze wszystkim, ale co 7 × szkoły ma polegać na tym, że to rodzice mają wpły w na to kto uczy ich dzieci czym innym jest demokratyzacja czynny jest partnerstwo, a czym innym jest pomieszanie odpowiedzialności kompetencji, bo to na co pana na co pan tutaj na nas na nalega jednak proponuje notes pewne pomieszanie kompetencji, dlatego że jednak z całym szacunkiem dla AEO dla rodziców mówi też jako rodzic no nie ja pracuję w szkole i to nie jestem liderką 3 czy szefową tego zespołu, więc nie powinna podejmować jako rodzic decyzję o tym kto pracuje jest z uczniami, kto jest zwalniany, ponieważ ja też nie jestem jakoś radzić pracodawcom nauczyciel natomiast rodzice już w ramach obowiązujących norm obowiązujących praw dotyczących praw rodzicielskich mają prawo opiniować to jak prasuje nauczycieli mają prawo z wnioskami zwracać do Dyrekcji jak pytanie na ile rada rodziców, wykorzystując uprawnienia i są rady rodziców są już wszystkie teatrów, które obserwujemy w sferze w tej chwili rodzicielski one powstają na bazie rad rodziców, które w bardzo zaawansowane i mądry sposób korzystają ze swoich ze swoich, a każdy z nas trudno pytać o szczegóły jak ktoś działa ktoś robi po informacjach pani Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji członkini ruchu obywatele dla edukacji jest z nami w studiu po informacjach wracamy z państwa też komentarzami głosami proszę pisać szkoła małpa TOK FM w post factum post factum Agata Kowalska przy mikrofonie Zamość, gdzie cały czas pani Iga Kaźmierczyk z ruchu czy porozumienia organizacji pozarządowych obywatele dla edukacji, który to ruch zaniósł do ministerstwa szereg tez do 13 tez dotyczących reformy edukacji szkoły w ogóle z nóg, a to, dlatego że przez rok ministerstwo nie znalazł czasu, żeby się z tymi organizacjami pozarządowymi oświatowymi spotkać w tym pewnie było zajęte dyskusją z państwem z rodzicami nauczycielami i z ekspertami nie było dna SP ZOZ nie starczyło czasu trochę ironizuje, a to, dlatego że rzeczywiście właściwie dostajemy też od państwa maile sygnały to bez przerwy pojawia się u mnie ten wątek, że nie przebija się krytyka reformy się nigdzie nie przewidziała, że spotykał się państwo z murem w Elin m. in. na psa pani Magdalena, w które z nauczycielką języka angielskiego uczyła w we wszystkich możliwych szkołach bój w podstawówce w gimnazjum w technikum liceum w ich, że i tajemna pisze, że to nie struktura decyduje o tym jak przebiega proces nauczania, jakie są jego efekty to raczej sposób prowadzenia lekcji system oceniania i ogólna organizacja życia szkolnego w i to jest głos pani Magdaleny z, a reforma rzeczywiście skupia się wyłącznie tym pkt 1, czyli na strukturze zmiana gimnazja likwidujemy przedłużamy podstawówka i licea w i ma być dzięki temu dużo dużo lepiej mają być mądrzejsi uczniowie i pracujący w lepszych warunkach nauczyciele w LM to właśnie boję się ten wątek systemu oceniania i ogólnej organizacji życia szkolnego obydwie sprawy poruszać w swoich tezach w gazetce i troszeczkę mu już od demokratyzacji szkół mówiła pani, że obiecywała pani, że powie na czym to w ramach obecnych przepisów może polegać na rodzicem na co mogą mogliby mieć wpły w, gdyby chcieli skutecznie od tego, że rodzice mogą zbierać się od innych rodziców pieniądze na swoje własne rodzicielskie działania i niestety w w wielu miejscach i to też, że też ruch rodzicielski zwraca na to uwagę, chociaż ten problem z on rzeczywiście do debaty publicznej się niespecjalnie przebijała nyski problem ukrytej prywatyzacji kosztów reformy dlatego żaden rodzic w związku z tym, że zbierają pieniądze na bardzo często niestety, chcąc nie są z partycypują w kosztach związanych z oraz funkcjonowaniem placówki w papier toaletowy albo kupią sprzęt elektroniczny w związku z tym, że zbierają pieniądze z Dyrekcji wraca do rad rodziców i delikatnie prosić żyrandoli, ale nawet dziś brzmią one już toaletowych po rundzie tego kupcie, ale jest 1 z ważniejszych instrumentów, które może i powinien brać się wykorzystywany przez UE przez rodziców do tego żeby, żeby działali samorząd nieodpowiedzialny i dokładnie tak jak chcieliby działać zaczął w przepisach jest taka bardzo ważna rzecz w nową, która w części placówek działa w części nie, że rada rodziców funkcjonuje zupełnie niezależnie od dyrektora, a są rady rodziców, które nie są powoływane nowi, którzy w porozumieniu z dyrektorem albo wręcz z każdej z rodziców, którzy nas słucha na pewno widziała posłużą taką sytuację, kiedy wybierasz się tzw. trójki klasowe ile jest chętnych do do tego, żeby w tych kręgach władzy nie ma, ale było mówi pani mogą zbierać pieniądze mogą w ten sposób wpływać na szkołę, ale i tak no dobrze powiedzmy, że w szantażu tym papierem toaletowym powiedzą nie będzie papieru toaletowego jeśli w szkole coś tam się nie zmieni mogą zorganizować wycieczkę dla uczniów przecież tak naprawdę nic poza tym no cóż coś nadzór nad 6 Mons olsztynianie wpływów ponoć nie nie oni zatrudniają nauczycieli nie oni, ale mogą w ramach swojej działalności organizować zajęcia dodatkowe dla uczniów mogą organizować się koła zainteresowań mogą podjąć decyzję, że jeśli klasa wyjeżdża na wycieczkę do podejmują się do finansowania oczko dla uczniów, którzy nie mogą na to wycieczka jechali z nowo zorganizować np. prawdziwa lekcja edukacji seksualnej, a tego nie wiem co bardzo ciekawe pytanie to po to, rzeczywiście trzeba się było tych rad rodziców zapytać, które są bardzo świadoma kompetentne odpowiedzialne 3 rzeczy one na coś takiego się, by się odważył się do nowo to jest to znów program ustala LM bez podstawy programu ustala ministerstwo później program dość, że szkoły, ale no no to pytanie na ile rodzice mają wpły w na to co się dzieje w szkole czy wśród zajęć dodatkowych bardziej, że łyżwy nie są ideologicznie obciążony, a już bezpieczeństwo i zdrowie seksualne dzieci jest ideologicznie obciążone w i znów wtedy się zaczyna zaczyna problem, choć słyszałam, że w niektórych szkołach nawet ustalenie miejsca wycieczki jest takim taką debatę wywołuje, jakby chodziło o w prezerwatywy w USA, a co z tym ocenianiem o tym, pisała właśnie nasza słuchaczka nauczycielka, że system oceniania może w bardzo dużym stopniu wpłynąć na proces nauczania państwo też o tym, piszą w tych tezach to jaki macie pomysł efekt zmian dotycząca oceniania ona jest łatwa trudno jednocześnie łatwo, dlatego że w zasadzie nie wymaga to żadnych środków żadnych nakładów finansowych tak jak mówimy o nauce programowania żółtych tablicach multimedialnych, które pani minister przelicza mówią, że zamiast referendum można byłoby je kupić, bo to są konkretne środki wymierne środki finansowe natomiast przy ocenianiu szef MON to jestem pozostanie wymaga pieniędzy minus jest taki, że to wymaga od wszystkich aktorów życia szkolnego na zmianę podejścia zmiana oczekiwań co do tego czym jest ocena i czym jest nauka na zmiany od wszystkich, czyli przede wszystkim nauczycieli, którzy zupełnie inaczej oceniają oni oceniają nadmiernie cyfrowo tylko oceniają w formie informacji zwrotnej mówiąc uczniowi czegoś nauczył cieszy się musi coś, czego jeszcze musi nauczyć w jaki sposób ma się tego nauczyć, ale my was również możliwe no ale zgromadzono Przyjezierza zamiast trują na szynach wsiadaj usłyszała nie przygotowała się nie potrafisz tego nie dam się na zachętę do 3 z minus, a to bardzo bardzo proste i droga pani redaktor dostawała pani w szkole oceny pod jakąkolwiek pracą dostawała pani tam truje toczy pani wiedziała co pani zrobiła dobrze, a co państwo nas bardzo określony na czerwonym długopisem no Adidas czy z tego wynikało co należy dokładnie zrobić, żeby utrzymać piątkę, a nie to zupełnie Ano właśnie kończę z tym problem w, że w momencie, kiedy dostajemy ocenę dostateczną ocenę dobrą nowiną, że gdzieś się umiejscowione na skali, ale nie mam absolutnie żadnego pojęcia co mam zrobić, żeby umieć to naprawdę dobrze co gorsza nie wiemy co możemy zrobić, kiedy już tego nauczyliśmy się jak zagospodarować swój czas jak pracować dalej, kiedy osiągnęliśmy taki poziom umiejętności i nieumiejętności ich wiedzy, więc to jest to jest najtrudniejsza zmiana, że nauczyciele nauczyciele i przede wszystkim rodzice, bo to też się poza anteną rozmawiałyśmy o tym, że rodzice dostają nawet ocenę opisową w klasach 13 koniec końców i tak trafią do nauczycieli i pytają no dobra naraz to dużo pań dobrze wiecie co to znaczy tak jak to jest ostateczna cena informuje, że są tak byli ocalali my wszyscy jesteśmy tak my wszyscy byśmy tak ocenianie, więc to jest to jest ogromny minus to rozumowanie opowiada znana i mówią tak delikatnie, że to wymaga zaangażowania wszystkich aktorów życia szkolnego taflę wody oznacza ogromną pracę, zwłaszcza nauczycieli, ponieważ co może oznaczać, że oto uczennica Agata Kowalska w, owszem, łatwo zapamiętuje w pisowni słów, ale już gorzej idzie z cyframi i w związku z tym być może jej sposób nauki fizyki biologii chemii powinny być inne niż, gdy Krzysia, który z kolei duma dokładnie odwrotnie w cyfrach jest biegły azyl gorzej z ortografią w i ten nauczyciel wtedy być może tę samą treść do naszych głów przekazywałby winny sposób ocena to już byłoby tam za ostatnie stadium tego po prostu muszę brać też dostosować ojcu jest, by być może trafią na pewno podstawowy błąd związany z tym oporem przeciwko przeciwko ocenianie wspierające mu Wajda dużo wniósł wasz nauczyciel musiałby inaczej uczyć tak musiałby na to nie do końca o to chodzi, bo to, jakby cały czas mówimy o szkole, w której nauczyciel uczy, a może powinniśmy zacząć mówić o szkole, w której uczeń uczy się i jest zupełnie inny proces ich wygląd zupełnie inaczej przebiega w momencie, w którym pani jak udzielić jako uczeń dostaje informację, że czegoś nauczą czegoś jeszcze się nauczyłam to ja się uczę ja nie oczekują na czczo rząd stanie nadano imię metodą wykładową albo metodą przepisania notatki do zeszytu w UE w drukują w głowę to, czego ja nie wiem, bo większość uczniów jest w stanie opanować to samodzielnie, o ile dostaną precyzyjne wskazówki, czego dokładnie się nie na uczelni, więc być może to jest jeszcze jeszcze inna warstwa problem może też w ogóle zmiana myślenia o tym, że szkoła nie jest tylko miejsce, w którym się uczyli się naucza go też miejsce, do którego uczeń przychodzi się nauczyć w MON ona przechodzić na bardzo pani Alina uczonym nauczyciel musiałby tyle samo rozumieć i umieć też przekazać na czym polega proces uczenia się to znaczy, dlaczego pewne rzeczy zapamiętujemy łatwo a dlaczego inne przychodzą nam trudniej zaś różnie później miewamy z tym Bogna bo gdyby sam sam uczeń jeszcze nie posiada narzędzi nie jest myślenie o nią nie posiada w doktoratu z pedagogiki, żeby zrozumieć, dlaczego tak nas np. języki obce wchodzono do głowy same el, a potem się gazu Nafta do tego, że wszelka jest wyjątkowo miła i się psu nie stresuje na tych lekcjach, a z kolei z fizyki słabo, bo na obu uczelniom czy ostry i zamiast nauki to tam głównie Litwa survival tzw . wal uczeń poseł, jaki powstał instrument, który wyposażyła rewolucję roznosić ciekawość i zna, ale i to też są liczne badania pani prof. Stańska czy czeka rok są, którego większość z nas zna z internetu są z jego spółek oraz jest dla mnie tak w białym dowodzą, że w miarę trwania edukacji szkolnej stopień ciekawości zainteresowanie szkołą maleje skończ to się bierze jakoś się w uczniach w różnych szkołach głupia szkoła zniechęca do uczenia się, ale wracając do do pytania pani redaktor oto jak to w praktyce mogłoby wyglądać własnym czasem niestety w różnych sytuacjach życiowych nie tylko szkole mam tendencję do utrudniania rzeczy szalenie prostych do sięgania prawą ręką przez lewe ucho w PRL tak samo jest złe ocenianie, dlatego że my jako tę trasę z perspektywy nauczycielki w momencie, kiedy w no, kiedy oceniamy czyjąś pracę zawsze widzimy co jest w niej dobrze zawsze widzimy co jest w niej źle to nie wymaga skomplikowanych procedur i tabelek dzienników sprawozdań z kosztów, których szata wpisać to można nawet za przedłużeniem moskwianie machnąć na pracy 1 z 3 zdaniami co tam jest dobrego, a co wymaga wymaga poprawy zawsze nawet, wręczając uczniom prace dajemy do tego komentarze to wysoka i to z nią Okaj na tym jeszcze popracuje w ciało nie włączyć tego w system skoro ministerstwo chce przeznaczyć 1 000 000 zł na doszkalanie nauczycieli to co jest taki element, który naprawdę można byłoby im dorzucić, bo nie wymaga to ani z podręczników ani z tablic multimedialnych w no proszę taka propozycja będziemy wracać do tematu nie tylko z panią Igą Kazimierczyk z ruchu obywatele dla edukacji z fundacji przestrzeń dla edukacji, ale również z państwem zapraszam w czwartek o osiemnastej w Opolu na antenie Radia TOK FM oczywiście, bo transmisja zawsze na żywo w miejskiej bibliotece publicznej przy ulicy Minorytów 4, a w bibliotece będziemy się spotykać cudownie z zapraszam państwa serdecznie dyskusja z przedstawicielami miasta z przedstawicielami związku Nauczycielstwa polskiego zna nauczycielami nauczycielkami o reformie edukacji zapraszamy, zwłaszcza rodziców i też uczniów zapraszamy i uczennice to w czwartek 18 transmisja na antenie Radia TOK FM w ramach akcji usłysz swoją szkołę w już państwu dziękuję to była audycja post factum dziękuję naszemu gościowi dziękuję bardzo ciasnej formacji post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA