REKLAMA

Kogo dotyka klasyka?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-04-12 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą straszne korki w Warszawie, a więc będziemy umilać państwo mam nadzieję czas tym osobom, które na Annę w samochodach teraz przebywają, ale małe sprzężenie tutaj Dariusz Kosiński proszę państwa tak rozrabia w studiu, ale za chwilę to taki, że sytuacja zostanie opanowana Dariusz Kosiński jestem ze mną w studiu, a będziemy rozmawiać, że państwo klasy c o klasyce ranne w teatrze rozpoczyna się, że niedługo Rozwiń » taki festiwal w Opolu konfrontacji teatralnych czterdziesty drugi już w tym roku hasłem tego festiwalu to hasło tego festiwalu brzmi klasyka dotyka z Titanikiem na końcu, więc od tego pytania czy klasyka dotykała za chwilę Renaty Butryn za chwilę zaczniemy, ale przez telefon jeszcze za chwilę będziemy rozmawiać jest Gabriela Muskała z aktorką dobrze państwo przecież również znaną, która również o klasyce będzie z dnia z nami rozmawiać ale zanim zaczniemy właśnie im rozmawiać o konkretnie konfrontacjach teatralnych to chciałam zapytać panie Dariuszu czy faktycznie klasyka dotykać znaczy po co wskrzeszać klasy ten list i Elano żyjemy tu teraz i są te teksty z przeszłości wróble mogą nam powiedzieć klasyka dotyka to nas różne sposoby przede wszystkim, dlatego że klasyka to jest nie coś co było gdzieś kiedyś daleko i w ogóle nie można nic wspólnego tylko to są teksty napisane przez ludzi, którzy żyli w tym samym miejscu w tym innym czasie oczywiście ale mierzyli się z tym samym i na dodatek wyprodukowali czy wytworzyli nam coś z czego my jesteśmy stąd też mierzymy się tak naprawdę rozmawiamy o tych samych drzwi za nos polskość związek z RosUkrEnergo żadnych kosztów oczywiście też to tego nie unikniemy, tym bardziej że Polska została wytworzona w dużej mierze przez dramaty przez to co nazywamy klęską totalną, ale też nie dotyczy to kwestia powiedzmy takich w ogóle ludzkich spraw którymi się spotykamy na co dzień i od święta wtedy, kiedy nadchodzi tzw . czas refleksji zadumy każdy z nas ma takie sytuacje, kiedy muszę o tym, pomyśleć i klasyka w pod tym względem jest cennym materiałem do pomyślenia, ponieważ to są głosy z innym zupełnie czasów my często tak, bo nikt nie tłumaczymy sobie tego napadu jeździmy do innych krajów o to, żeby zobaczyć jak inni ludzie żyją jak zbliża się ze swoim wyzwaniami spotkanie z klasyką teatralną jest taką podróżą do bardzo innych ludzi, których inność polega na tym, że po prostu żyli w innej rzeczywistości kulturowej winny, ale jakoś podobny i to przesunięcie podobna, ale trochę inna pozwalałam znamy dystans, czyli tak, choć w lewo w rodzaju dyshonorem Otóż jeszcze innego mianowicie o to, że oni udzielają odpowiedzi o to chodzi tu na długo już nie przychodzą właśnie dlatego są tacy inni, że myśleli inaczej, że inaczej reagowali, że byli przyzwyczajeni do czegoś innego mogą nas zaskoczyć to jest 1 rzecz druga Polska kultura została stworzona w dużej mierze przez wielkich twórców i większość dobytku czy teatralni, więc kiedy my się spotykamy z nimi jak spotykamy się tym 13 oraz kształtuje się i to jest ten wymiar spotkania z klasyką, ale też nie demonizujmy w ramach tego festiwalu i w ramach konkursu praska żywoty nie są finałem są teksty z założenia regulaminowego starsze niż 30 lat jest to niezwykle zamierzchłe klasyka Atom w w czasie tego festiwalu w Opolu będzie można zobaczyć np. nową inscenizację bardzo interesującą kartoteki Różewicza czy do jego tekstu to ciągle jest jednak traktowany jako teksty bunt całkiem bliski, więc nie mamy do czynienia tylko z bardzo dużymi zabytkami i też jest chyba także klasyka teatralna zawsze ma taki wymiar współczesności lub po prostu ci ludzie, którzy ją robią to są nasi rówieśnicy ludzie z naszego pokolenia i manifestują swoją wrażliwością z tymi tekstami klasycznymi mierzą, więc to dotknięcie kaset jest też po prostu dotknięcie wrażliwości współczesnego artysty nie bardzo często traktującego tekst klasycznym w sposób mniej historycznie zupełnie i jego przez te wszystkie mechanizmy spotkanie z teatrem, który wystawia klasykę gender Index w każdym artystom teatralnym i spotkań dotykając nadzoru ma on kilka pytań tutaj się w głowie oczywiście od razu mi pojawiło, czyli na jedno pytanie pan trochę odpowiedział, czyli co to znaczy ranne teksty klasyczne i pan powiedział tutaj o Różewiczu, ale to oczywiście też czy Mickiewicz Wyspiański tolerancji, ale nasi wielcy Annę twórcy, a czy np. twórcy, którzy teraz piszą swoje teksty o współczesności czy pan widzi np. kogoś, kto klasycznym z 30 lat może być mniej od zajmuje się tego typu dywagacje, gdyż z tego prostego powodu, że my nie jesteśmy w stanie przewidzieć co będzie za 30 lat czytane, czyli jest próba czasu trwa stanie się klasyką, a drugie tyle też próba zainteresowania w i akurat w tym z pierwszego stopnia historykiem teatru i mam takie doświadczenie spotykania się z recenzjami teatralnym dziewiętnastego wieku np. w, gdzie pisano o im współczesnych autorów jako wybitnych i uniwersalnych ponadczasowych jak oni umarli to 10, a potem w lidze pamięta o, więc z tym, że spokojnie my też jest także bardzo wiele dzieł, o których współcześnie w ogóle nie widzi żonę istnieją dla nas są słodkie chwile perfum fundamentalnej i wracam do nich nieustannie coś bardzo zmienia to zależy czy Szczot współczesnej wrażliwości od tego kto co znajdzie elit jak ktoś odczyta to jest coś bardzo dynamiczne jak tak myślimy o klasyce jako takim zestawie kanoniczne, gdyż nie zmienia się zmienia coś co inne było oczywistą klasyką powiedzmy 2030 lat temu dzisiaj już jest przyjmowany jako odkrycie i inne nowatorskie znalezisko, więc to jest proces dynamiczny aktorów dzisiejszych współczesną od pisarzy będzie uznane za klasyka z lat 50 napad trudno powiedzieć chciałbym, żeby Gabriela Muskała dołączyła do naszej rozmowy dzień dobry dźwięk obraz z 2 ujęć jest wielką przyjemnością a gdy Gabriela Muskała została nagrodzona wzeszłym roku nagrodą aktorską właśnie Nędza w ramach konfrontacji, ale w tym roku będzie jurorką, czyli będziesz oceniać te teksty i te spektakle, które na scenie będziemy oglądać od osiemnastego do 23 kwietnia ne w Opolu, ale chciał być właśnie zapytać, jaka tobie wchodzi się w teksty klasyczne to znaczy czy ty wolisz właśnie dramaty, które gdzieś tę próbę czasu przeszło i można na nich spojrzeć już z innej strony czy wolisz jednak wchodzić we współczesne dramaty, a nie nie mam takiego takiej hali Hancock to 1 z napędem dla mnie najważniejszy zabytek był ciekawy no i LPP w Utah, nabywając ciekawe bywają mniej ciekawe tak samo jest tylko arktycznymi, chociaż w tych cyklach rocznych i danych wiele lat temu lub pozostają właściwie tylko te najciekawsze bodaj najciekawszy najczęściej wystawiane, ale nogi miałam takie odkrycie w 2 lata temu, kiedy robiliśmy właśnie za cholewką, że dobry dramaturgii napisane nawet Niemek archaicznym językiem alkohol, a tam tak bywa hol jest ich ataki nie wykryły już nie używa ich kapitana dobrze, jeżeli ktoś jest dobrze zerwane relacje i bohaterowie i cała intryga i historia dramat postaci o PIT tylko w pierwszym czytaniu ma się takich wrażeń jakich odtworzyć jej prawda tego języka, który jest taki dziwoląg nagle poparł czytaniach tylko paru próbach okazuje się, że to wszystko nagle staje się Koko Claire ich dzisiejsze, bo ten dramat i to widzimy też, grając w, grając w sztukę jednak podjęta w sferze ludzkiej skóry wychodzą z tego spektaklu mówią, że to jest o nich, że to jest, który mówi, że odnajdują tam siebie swoje relacje z graczy podpatrzone niż u sąsiadów i dramaty rodzinne to wszystko co pan Dariusz powiedział, że to wszystko tak naprawdę jesteś bardzo współczesne mogło się ludzi, jeżeli kiedyś, ale Polka też podglądałem swoich sąsiadów podglądała ich znajomych i ich odpowiem tak tak i stała się Kikkan blokowała ich historię ich o jej ogórkach i korytarz autobiograficzna, ale również bardzo cierpnie, kiedy ich obserwacji i jedno w rodzinach nie zmieniano po prostu zmieniać społeczeństwo zmienia się polityka zmienia się zmieniać świat i tak na koniec, ale to swojej rodzinie, bo najważniejsze prawda relacje między ludźmi MO i takie najbardziej pierwotne dynamiki tam powodują, że nie zmieniają i ryzykiem wypadku mieliśmy poczucie wychodząc na plenerze, a jej odkryć absolutnie współczesna i nie trzeba jej na siłę uwspółcześnić nie trzeba zmieniać tego języka z Legią zjeść tak jak mówiłem nawet chciałem was na koniec jeszcze tak króciutko zapytać, bo czasem się powoli kończy, ale chcę zapytać, jaki wasz stosunek do tych barbarzyńców tych reżyserów, którzy biorą tekst i tutaj tu coś uszczknąć coś zmienią, a w, którym pomiędzy po składają jeszcze na jakiś im przez siebie napisane sceny ja nie mam z tym najmniejszego problemu każdy artysta kierowane są potrzebą i tym w jaki sposób myśli, o czym myśli ma prawo dokonywać zmian także dość klasycznym 1 zastrzeżeniem wyraźnym sygnałem, że wtedy jest to wg na podstawie albo jak pisze Jerzy Gotowski słowa już Wyspiański scenariusz teatralny Jerzy Grotowski namiestnik Chełm miasto sytuacje nie, a też inna historia, że taka ich idea grania jak zostało napisane to trochę jest utopijna dobiera kluczu jako Jan Jakiel Gałgan Ramos lutnik oznacza dla mnie jedno z najważniejszych dróg, jeżeli ktoś dopisuje, choć autorowi to, żeby to miało ten film Ethana, aby nie było robione na siłę od kolegów współcześni logopeda lekarz mieczy sława mikstura, która jakoś będzie wartością dodaną w tym przetargu, że państwa zapraszamy bardzo gorąco jeśli ktoś może to do Opola między 1823 kwietnia tam opolskie konfrontacje teatralne, ale też zachęcam państwa do tego, żeby śledzić te konkursy też tyle co roku organizujecie, czyli klasyka żywa i te teksty teatr spektakle, które pojawiają się one, na który wybieracie właśnie do co do tego konkursu klasyka żywa bardzo dziękuje Gabriela Muskała aktorka z Dariusz Kosiński przewodniczący komisji artystycznej drugiej edycji klasyki żywej byli dzisiaj ze mną studia dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA