REKLAMA

O prawie autorskim w edukacji opowiadał dr. Alek Tarkowski

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-04-12 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM i pozostajemy niejako w temacie będziemy teraz mówić o rozpowszechnianiu wiedzy o edukowaniu studio dr Alek Tarkowski dzień dobry dobry wieczór próbujecie państwo dyrektora centrum cyfrowego jest petycja na stronie All Right kopiować PL można ją podpisać chcecie zmian wprawie autorskim i w jakim zakresie bardzo konkretnych zmian, które uczynią to prawo lepszym prawem dla edukacji skupiamy się na edukacji, która w dyskusję o prawie autorskim się zazwyczaj nie Rozwiń » pojawia zazwyczaj prawo autorskie traktowane jako temat między twórcami wydawcami jakimiś odbiorcami można je z kimś, kto łamie prawo i korzystając z kultury naszego wszystkie wydziały ciemne muzyki słucha mnie do internetu to przede wszystkim nam się kojarzy nawet na co zwracać na wagę zapomina się na co dzień, że także w szkołach korzystać z rzeczy tego są objęte prawem autorskim jest to wszystko podręczniki materiały dodatkowe filmy, które coraz częściej nauczyciele pokazują apotem też programy komputerowe materiały on ani tak i t d. się wydawało powiem szczerze, że edukacja jest inny w pewnym sensie w lepszej pozycji, że wystarczy użyć tej klauzuli, że oto dla potrzeb edukacyjnych już możemy skorzystać ze wszystkiego, a to nieprawda rzeczywiście taka ogólna zasada działa manager żaden po pierwsze jest przestarzała i dla niej bierze pod uwagę tego, że edukację dzisiaj ma być cyfrowa ma też być edukacją online nauczyciele uczniowie mogą się czuć dosyć pewnie w wąskich granicach klasy działania w klasie na lekcji wszystko wskazuje na to, że są okręgi, ale występ tuż przed zrobić przed kółko po sekcji, więc nie tylko dotyczą one na różnych takich dodatkowych form aktywności to nagle przestaje być jasne czy rzeczywiście nauczyciel uczeń może to jedno po drugie, jak się chwilę zastanowić edukację dzisiaj to także działalność oddziałów edukacyjna muzeów biblioteki bardzo często po lekcjach mają zajęcia dla dzieci, a potem mamy różnego rodzaju stowarzyszenia organizacje inicjatywy Fideszu zaczyna rozmywać i w ogóle jak się myśli o nowoczesnej edukacji to wszyscy mówią, że test taki bardzo szeroki front także mówił dużo o tym, że doradcy mają się uczyć prawda nie obyło się tego zazwyczaj w szkołach w kosza kosz doszkalają, a prawa autorskie Tychy nadal bardzo operuje pojęciem szkoła klasa w ruinę w czasie lekcji umownie no, więc cel jest taki, że nadarzyła się dobra okazja w Brukseli trwa właśnie duża debata o prawie autorskim od już ponad roku jeszcze będzie trwać kilka miesięcy, gdybyśmy chcieli, żeby w tej debacie ma po prostu naprawić prawa autorskie dla edukacji Noto, jakie postulaty konkretnie w to właśnie po pierwsze, taki, żeby nim sztucznie rozgraniczać lub nie ograniczać edukacji tylko mu pozwoli wreszcie wszystkim lokatorom i wszystkim osobom robiącym też dla edukacji nie mieć takiego lęku czy ja na pewno mogę pokazać ten film czy powinien się bać, bo może złamałem złamałam prawą no tak tylko jak tutaj w takim razie sem zabezpieczyć przed takimi oto sytuacjami, że ja, która nie nie zamierza nic zrobić n p . z perspektywy edukacji od dziś tam pod kranem filmie pokaże znajomym jak nikt ich przyłapie to powiem o nim nie to jest moja prywatna forma edukacji to jest wszystko w porządku prawnym prawa to jest nie działa także można się w ten sposób tłumaczyć to będzie w takiej sytuacji kłopot tej osoby, że tak mówimy raczej staramy się myśleć też tej pozytywnej stronie o tym, że to może uruchomić dużo dobrego wydaje nam się, że rzeczywiście pozornie każde zastrzeżenie budzi wątpliwość czy nie zostanie złożony ze standardem lekarze są przykłady nie tak daleko od nas przed Westa nigdzie to działa bez kłopot, więc też nie wymyślamy zupełnie tego od nowa to co też chciałem podkreślić, żeby było jasne, że nasze pomysły nie są pomysłami jakimiś takimi można, by powiedzieć wymyślonymi w nic nie wiem teoretycznie my dużo rozmawiam z nauczycielami jak oni to w liceum robiliśmy niedawno badanie i to nie tylko w Polsce, ale wpięciu krajach w Europie, żeby zobaczyć jak to wygląda i rzeczywiście widać 2 rzeczy widać że, że to prawo nie przystaje Davida jest też bardzo wielu nauczycieli nie rozumie tego prawa ręka się tego prawa co zresztą z pewną normą w ogóle jest także jakiś nieznany naprawie te są zazwyczaj ba trochę ludne bardzo skomplikowane rzeczy niemiecko prawie autorskim w dowolnym, a więc tutaj nie jest inaczej skokowo polega na tym, że w momencie, gdy pojawią się nowe technologie to prawo dotyczy wszystkich praw do 20 lat temu nie było zbyt łatwo pokazać w finale akcji może jakieś wideo dało się gdzieś zdobyć potem były takie momenty, że system szkół kupował DVD masowo do do 10 strzały w telewizor w szafach na dzisiaj po prostu wystarczy, że uczeń wniesie do klasy nie wiem jakieś taniego tabletka może cała klasa się wokół tego zabrać jakiś robić rzeczy no i w kółko pojawia się pytanie czy wysoka jestem prawym czy nie Ano właśnie, bo jak się dostosować do tych cyfrowych narzędzi to też jest 1 z waszych postulatów chcemy prawa, które umożliwi pełne wykorzystywanie narzędzi cyfrowych dostępnych w dzisiejszych czasach, a także chcemy takich samych praw dla wszystkich pedagogów w unii Europejskiej no to muszę przyznać wiem brzmi bardzo zdroworozsądkowo odda też trzeba powiedzieć, że w Polsce jesteśmy w dosyć dobrej sytuacji nasze przepisy są nie najgorsze w ramach naszego projektu tak Sanok portugalska prawniczka zrobiła taki barometr patrząc czy prawo jest dobre czy złe dla edukacji w różnych krajach Polska ma np. za 15 krajów jest bodajże na trzecim miejscu nad morzem powiedzieć, że wygrywamy w tej konkurencji nadal uważam, że można, by net w Polsce to prawo poprawić czasem powiedzieć, że wiele innych osób i wiele w wielu krajach ma naprawdę gorzej czasem ograniczenia są absurdalne jest bardzo cieszy, że w Polsce np. nauczyciel nie ma takiego kłopotu, że nie może w całości pokazać dzieła sztuki na lekcji obostrzenie może w niektórych jak może pokazać tylko kawałek albo na odwyk nie może być celem Granowo tak to to są blogi takie ograniczenia te przeczą zdrowemu rozsądkowi to dotyczy tylko np. sztuki współczesnej 3 w ogonie Niemca Michaela o niej jest w starych Juchach już w ogóle dzięki Bogu nie są objęte prawami autorskimi ich przypadku w ogóle nie należy się martwić o czymkolwiek by się było, ale założeniem dużo się mówi o nowoczesnej edukacji edukacji medialnej edukacji innowacyjnej to prawie zawsze polega na tym, że nie chcemy już mieć tylko jakieś podręcznika sprzed 10 czy nawet 2 lat wydrukowanego na papierze ma to być multimedialne różnorodne najlepiej, żeby nauczyciel swobodnie wykorzystał różne materiały więc, jakby mówimy, tyle że brzmi to świetnie tylko to prawo autorskie okazuje się być taką trochę kulą u nogi zróbmy także, bo na takie nie było oczywiście myśląc też interesach tej drugiej strony ponadto idea polega paradoks te prawa najczęściej o nim rozmawiamy Okocim dotyczącym twórców dla twórców to prawo jest sojusznikiem prawdy jest źródłem ich wynagrodzenie z takim sposobem chronienia ich twórczości tak powinno być wykaz właśnie ta druga strona medalu, w którym w edukacji są też oczywiście twórcy to są ci nauczyciele, którym też zależy na tym, żeby na początek piszą podręczniki to, żeby one były odpowiednio chroniona, ale oni mówią jednocześnie często ci sami nauczyciele, że to prawo się do masy niepewności masy niepokojów najlepiej, żeby tak nie było, bo to nie pomaga edukacja czy Jonas niejasny to o co chodzi na 1 kłopot jest taki, że nauczyciel dzisiaj, ucząc się swego zawodu właśnie nigdzie się o prawie autorskim nie dowiaduję na studiach estetycznie wiele wsparcia w SSD już mówiłem jest to temat trudny pewnie dużo innych rzeczy tych nauczyciel musi się nauczyć najpierw w skład w ogóle jak być dobrym nauczycielem, ale jesteśmy przekonani o posturze rzeź właśnie ten pozornie tak jest tak czy temat podawana jest uruchamiany każdego dnia wprawie każdej klasie, bo każdy nauczyciel korzysta z jakich materiałów na kłopot polega na tym rzeczywiście są odpowiednie przygotowanie deseru radzić z tymi wyzwaniami nie dostanę najprostszych wskazówek, więc jest też masa takich różnych mitów, które się mu np. targują norm, abyśmy zbadanie dziecka w jaki bardzo dziwny wątek, że na 24 godziny można dowolną rzecz ściągnąć do powtarzali nauczyciele też uczniowie nie ma żadnej takich zasadach zdroworozsądkowo ona tak brzmi czemu w Reserved i wypróbować i skąd się takie pomysłem biorą, ale jak pan teraz wspomniał o tym, że nauczycielom brakuje edukacji w zakresie prawa autorskiego to to jest rzecz pewnie do naprawy jakoś tam tu też drodzy nauczyciele nauczycielki nie są pretensje do was tylko chodzi raczej do systemu uczenia, ale też już samych uczniów warto by intensywnie oprawie autorskim uczyć, który jest przecież raz, że jest potrzebne 2 jest coraz trudniejsze w tym zmieniającym się cyfrowym świecie i trzeba się w tym wszystkim jakoś umieć ogarnąć to właśnie warto też nasze badanie pokazuje, że właśnie pozytywny scenariusz jest taki, że nauczyciel zaczyna się interesować prawem autorskim, bo widzi, że musi pomóc swoim uczniom i są tacy, którzy tak jak to jest świetny scenariusz oczywiście to są wyjątkowi nauczyciele, którzy sami tak potrafią sobie zagrać dziś rzeczywiście problem istnieje, bo tak jak już mówiłem, że w klasie w kółko się korzystać piesi nasi uczniowie też jeszcze w momencie, gdy dostał do ręki komórka dziś widać już zbadaj się te komórki rodzice dają dzieciom naprawdę młody no może nie w tej edukacji wczesnoszkolnej 13, ale już niedługo opóźniony się pojawiają no to ta komórka z takim umowną Abramow w dowód do korzystania z pięści potencjalnie też do ich ruszania i właściwie no nie ma przedmiotu prawa autorskie pewnie nie ma sensu, żeby taki był, ale jakoś byłoby dobrze, żeby dał niewiedzę przemycać obym się upierał, że z różnych rodzajów prawa to prawo pewnie jest 1 z takich w tym czasie częściej do czynienia paradoksalnie, choć ten tak nie myślimy o tym, proponował się zastanowić czy przypadkiem obok nie ma prawa drogowego prędzej pewnie będzie mieć kontakt z prawem autorskim i nie wiem z prawem spadkowym od podatkowym jako mały nastolatek miał, więc to jest naprawdę dosyć taka zaniedbana swego życia na potencjalnie grożąca jednak jakimiś problemami tak, szczególnie że jeśli nauczyciel nauczycielka mówią łączą się z podręcznika uczniowie mogą sobie pod stołem sprawdzić co tam tak naprawdę mówię to w cudzysłowie Anny, o co z tym chodzi i co piszą w internecie to tworzy się taka niepotrzebna dychotomia tymczasem można po prostu robić to wspólnie w ten sposób też to wielokrotnie chyba ten temat na antenie TOK FM poruszaliśmy uczyć, które źródła są w porządku, a które są ewidentnie jakoś się z manipulowane, że nie tyle konkretnie lista dobrych złych źródeł, ale nauczyć jak to w ogóle selekcjonować depozytem jest teraz więcej mamy takiej ochoty, żeby też uczyć wszystkich w tym młodych ludzie też tworzyć prawda mam tylko ten sprzęt się świetnie nadaje do robienie filmów nagrań i znów najlepsze przykłady takich dobrych nauczycieli te są tacy, którzy też murów wiecie co to zróbcie może własna firma limito edukacyjny i tam bardzo szybko pojawia się pytanie czy mogę skorzystać z tej muzyki czy mogę to potem grać na jej Czuba setki pytań, które my proponujemy 2 drogi po pierwsze, rzeczywiście musimy zacząć się tym więcej mówić o systemie edukacji wiem, że dziś jest bardzo dużo rzeczy doceniono lidera chcemy wygrać pewnie nie jestem priorytetowe, ale gdzieś może niejednego w pamięci, a po drugie, gdyby to prawo trochę wyprostować tak jak my mamy perspektywę Europejską, ale w Polsce jest aż do zrobienia na to po prostu powinno być łatwiej system radzi, bo nikt jeszcze będą związanym byśmy chcieli straci, kto jak najczęściej nauczyciel może faktycznie być nie przejmuje się tym to mnie nie dotyczy, bo rzeczywiście prawo mitu tworzy taką przestrzeń swobody w tej czuje się dobrze mogę robić te różne nowoczesne świetne rzeczy w jeśli czują się państwo przekonani to proszę zajrzeć na stronę rajd Copyright PL to można podpisać petycję dr Alek Tarkowski z dyrektor centrum cyfrowego opowiadał przekonywał państwa dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA