REKLAMA

"Co będę robił po reformie? Na pewno będę uczył historii. Co dalej nie wiem". O efektach reformy dla nauczyciela z gimnazjum opowiada Krzysztof Kazanowski

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-13 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Joanna Mąkosa dzień dobry witam ponownie z naszego terenowego studia w Opolu w miejskiej bibliotece publicznej przy ulica Minorytów 4 to już druga odsłona akcji usłysz swoją szkołę, a ze mną w studiu gość pan Krzysztof Kazanowski dzień dobry dzień do żony pana przedstawiać, bo ma pan wiele funkcji jest nauczycielem historii geografii WOS -u w publicznym gimnazjum nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu jest pan współ organizatorem protestu nauczycieli opiekunem szkolnej grupy Amnesty Rozwiń » International oraz rzecznikiem prasowym szkoły i pełnomocnikiem Dyrekcji ds. równego traktowania i wojowniczego zgadza się jeszcze mogę dodać do tego 1 specjalizację to jest etyka w takim razie ja na początek, zanim przejdziemy do tego co pan tak naprawdę nas nic robić te wszystkie funkcje da się po połączyć Jenny my zapytamy o protest przeciwko reformie edukacji pańska szkoła w tym proteście wzięła udział i mówią o tym, strajku nauczycieli 3001. 2 marca i jej pytanie moje takie czy były jakieś łamię strajki akurat w przypadku naszego gimnazjum absolutnie nie zdarzyła się taka sytuacja 100 % załogi wziął udział w strajku no bo doskonale każdemu każdy z nas zdaje sobie sprawę z sytuacji, jaka nas czeka po tzw. reformie wg edukacji czy o reformie oświaty, więc absolutnie nawet ci, którzy może ich tutaj trochę narażona na konsekwencje nawet ci, którzy należeli do Solidarności należymy Solidarności dzieli w tym proteście udział co czeka ważny gimnazjum po reformie edukacji Janas to po imieniu czy likwidacja najzwyczajniej w świecie natomiast oczywiście nie będzie także całkowicie zostaniemy wykreśleni z mapy szkół miasta Kędzierzyn-Koźle będziemy stopniowo organizowanie natomiast przejdziemy pod opiekę ze strony naszej zaprzyjaźnionej szkoły podstawowej to jest szkoła podstawowa nr 11 w Kędzierzynie-Koźlu tam trafi większość z nas, choć z tego co wiemy już sytuację niektórych kolegów koleżanek będzie taka, że będą musieli powiem kolokwialnie biegać pomiędzy szkołami były związane nie tylko tymi 2, a dokładnie umyje ujmuje przejdziemy pod opiekę co to dokładnie oznacza w praktyce nawet do pana czy pan wie pan będzie robił pierwszego na pewno będą uczyć historii wiem, że nie będę uczył geografii wiemy, że może zdarzyć się także pozostanie jeszcze wiedzą o społeczeństwie w przypadku klas gimnazjalnych i natomiast w przypadku niektórych z kolegów koleżanek i będzie łączenie etatów z kilkoma szkołami, więc w moim wypadku można powiedzieć, że jestem bezpieczny, ale to wynika z faktu posiadanych kwalifikacji, chociaż wiemy, że ministerstwo przygotowuje się do pewnego rodzaju weryfikacji, ale z był już pan szkolony z podsta w programowych ministerstwo chwali się szkolenia i Janie uczestniczyłem w takim szkoleniu jedyne co to on w tej chwili bombardują nas propozycjami szkoleń wydawnictwa, które oferują podręczniki na kolejny rok i tam też pojawiają się elementy związane z podstawą programową nowa, by na to nie spojrzeć łączą się one z treściami, które znajdą się tu podręcznika także to jest to szkolenie, które miały okazje treści myślę, że nie czuję takiej potrzeby, żeby analizować podstawę programową, bo już znam i tym bardziej jest mi przykro, że profesorze, który był moim wykładowcą na uczelni jest wskazywany jako szef grona ekspertów przygotowujących tę podstawę programową z historii akurat obie bowiem treści w niej zawarte nie przekonają przypominają jako żywo PRL i to co miałem okazję się uczyć sam czy okresie ośmio letniej szkoły podstawowej czy później liceum oczywiście poszerzono konkretne treści, które treści konkretnie np. postać Jana Pawła II czy żołnierzy wyklętych zjadą się obawiał mówiąc szczerze to tematyka tak wprowadzać, zwłaszcza na poziomie szkoły podstawowej, ale służą też do zrobienia tej podstawie, a mianowicie tak jest n p . teraz podstawówka będzie zamykała pewien etap to znaczenie będzie także współczesnej historii nastolatki te młodsze się nie będą uczyć tylko właśnie, że ona jest to dobrze, że to, by zwiększyć świadomość co i wiedzy o współczesnym świecie ja powiem pani to szczerze, że obawiam się tam jest z własnego doświadczenia, które obserwują, że to podstawa programowa pana też będzie za chwilę wymagała zmian to po pierwsze po drugie, dlatego że spisano za szybko czy, dlatego że jest klasa ważne i zostać zweryfikowane zweryfikowana przez sytuację, jaka będzie miała miejsce w szkołach po ich prowadzenia tak mnie się wydaje bony powtarzało też suma specjalistów, którzy mówią, że niemożna tak naprawdę robić takiego szaleństwa w szkole i nie zaobserwować jak pełen cykl edukacyjny zdanym można być materiałem zostały przetworzone 3 czy i jak uczniowie sobie poradzili z tym co zaproponowano, by tak naprawdę od samego okresu transformacji nigdy nie mieliśmy takiej możliwości, żeby cały pełny cykl zaobserwować zawsze w trakcie jak gdyby tych cykli które, który miał miejsce pojawią się nowe pomysły nowe reformy i nowe zmiany w ich w tej chwili tak naprawdę współczuję młodym ludziom, że muszą się uczyć w szkole i swoim kolegom również, bo nie mamy chwili czasu na oddech tak, żeby przeanalizować wnikliwie to w jaki sposób dzisiaj wyglądają efekty naszej pracy i efekty prac uczniów to, jakie są plany to będzie także państwo będą tam będzie uczył też się tego, czego uczył pan do tej pory podstawa programowa będzie 2 z obu nie mogę tego zrobić prawda bo, bo tak stanowi prawo oświatowe, a więc z 1 strony będą musiały dostosować do podstawy programowej z drugiej strony myślę, że znajdzie się takie miejsce, gdzie można będzie przemycić w cudzysłowie oczywiście mówię treści, które dziś może poza tą podstawą do pubu nowy przypuszczam, że będziemy realizować różnego rodzaju koła zainteresowań różnego rodzaju zajęcia pozalekcyjne i tam będzie szansa na to, żeby to realizować dzisiaj jestem chaos, bo pani minister ogłasza, że zlikwidowała około godziny karciane tak naprawdę one mimo wszystko istnieją jeszcze zamarzniętych zajęciach pozalekcyjnych przez chwilę zatrzymać, bo inne jest pan m. in. opiekunem szkolnej grupy Amnesty International, a także pełnomocnikiem Dyrekcji ds. równego traktowania co to oznacza w praktyce, jeżeli chodzi o szkolną grupę Amnesty International jest to próba pokazania młodym ludziom na czym polegają prawa człowieka nie tylko tak słucham na lekcji wiedzy o społeczeństwie na zasadzie reprezentowania treści zawartych w powszechnej deklaracji praw człowieka, ale praktyczne rzeczy prawda i tutaj dzieciaki mają okazję na to od, o czym chyba dziś zapadnie zapomniał bardzo często na aktywizowanie się najprostsze aktywizowanie się poprzez warsztaty poprzez działania także działania w swojej przestrzeni publicznej, więc to jest głównym zadaniem szkolnej grupy, a jeżeli chodzi o funkcjonowanie mają w sobie jako pełnomocnika ds. walki z dyskryminacją to powiem tak jestem w środowisku bardzo specyficzne, bo moja szkoła jest szkoła z oddziałami Integracyjnymi i tutaj uczymy dzieci najzwyczajniej w świecie empatii nie poprzez kary nagrody tylko głównie przede wszystkim poprzez edukowanie ich tego jest wydaje się za mało po prostu w szkole na przygotowania uczniów do tego, że obok ktoś może być inny i niekoniecznie musi to być widoczne, z czym przychodzą do pana uczniowie zdarzały się sytuacja oczywiście, które są dzisiaj chyba najbardziej powszechne to dysk przed dyskryminacją, iż nie ma miejsca w samej szkole to dyskryminacja najczęściej ma miejsce w internecie i to jest kłopot, w którym musimy się zmierzyć i niejednokrotnie uświadamiać młodych ludzi, że internet to nie jest miejsce, którym coś znika dążą oni wykazują miękkich pomost na na portalach społecznościowych to nie znaczy, że to zniknie, bo to po pierwsze, zostaje świadomości drugiej osoby, których dotknęła po drugie, mimo wszystko można odtworzyć dużo ma pannę uczniów, którzy do pana przychodzą porada albo rozwiązanie problemu szczęśliwie powiem, że nie jest tych uczniów niezbyt duża grupa myślę, że to jest efekt wypracowanej w naszej szkole nią metody pracy z uczniami właśnie w sferze działań antydyskryminacyjnych my już od wielu lat prowadzimy przygotowywaliśmy szkoły właśnie na ten fakt, że zostaniemy gimnazjum integracyjnym poza tym obecna szkoła podstawowa, pod którą będziemy niedługo podlegać to też jest szkoła z oddziałami Integracyjnymi, więc po części osoby, które tam uczył się przychodzą do naszej szkoły ma w tej chwili jesteśmy jedynym gimnazjum w Kędzierzynie-Koźlu, które zajmuje się integracją mamy jeszcze oczywiście szkołę specjalną, ale jako, jaką ośrodek gimnazjalny jesteśmy jedyni w zasadzie całego miasta do nas trafiają przypadki dzieci z dysfunkcjami młodszych w tej nowej szkole w szkole po reformie będzie też miejsce na to co stanowi teraz mam nadzieję, że jesteśmy o tyle w trudnej sytuacji, że obecny rok to jest rok kończenia się kadencji dyrektorów w wielu szkołach Kędzierzyna-Koźla tak naprawdę oczekujemy na to co zdarzy się niebawem, czyli co stanie się po konkursach na na stanowisko dyrektorów na na dzień dzisiejszy nie mogę tego potwierdzić czy obecna pani dyrektor szkoły podstawowej wystartuje w konkursie, bo tak, aby taka deklaracja jeszcze nie padła, ale myślę że, gdyby tak się stało no to jest szansa, żeby kontynuować nasze dzieło i tym samym myślę, że ona też przychylnie patrzą na nas na moją działalność w sferze anty dyskryminacyjnej czy 3 z edukacyjnej, jeżeli chodzi o prawa człowieka, który rozwiąże pan jest gotowe również ormiańskiego odgrywają one pełnić tę metodę in my o edukacji w Opolu będziemy jeszcze dzisiaj dyskutować o godzinie osiemnastej tu w miejskiej bibliotece publicznej przy ulicy Minorytów 4 czynny będzie debata, nad którą zapraszamy wszystkich poprowadziła Agata Kowalska wezmą w niej udział zarówno radni RM związek Nauczycielstwa polskiego rodzice nauczyciele, więc zapraszamy do udziału w naszej debacie zarówno na żywo jak i przez Facebooka czy aplikacje mikrofon TOK FM i jak bardzo dziękuję za rozmowę moim gościem był pan Krzysztof Kazanowski dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA