REKLAMA

Czy ktoś pytał o zdanie szóstoklasistów? Posłuchaj pierwszej części opolskiej debaty o reformie edukacji w ramach akcji "Usłysz swoją szkołę"

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-13 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 15:58 min.
Udostępnij:

Debata o reformie edukacji: jakie problemy polskiej szkoły rozwiąże, a jakie stworzy? Debatę z udziałem publiczności poprowadziła Agata Kowalska. W spotkaniu udział wzięli dr. Irena Koszyk, naczelnik wydziału oświaty w Urzędzie Miasta Opola, Uniwersytet Opolski, Wydział Pedagogiczny Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, współautorka książki "Edukacja i/a mózg. Mózg a/i edukacja"; Marcin Gambiec, przewodniczący klubu w Radzie miejskiej Mniejszość Niemiecka - Nasz Samorząd, radny opozycji z gminy przyłączonej niedawno do Opola Dobrzeń Wielki, członek Komisji Edukacji i Kultury, nauczyciel języka niemieckiego, były Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Miasta Opole; Marzena Kawałko, radna niezależna, szefowa Komisji Edukacji i Kultury, nauczycielka wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej nr 11, Ukończyła pedagogikę na Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu; Barbara Chyłka, wiceprezes Związku Nauczycielstwa Polskiego w Województwie Opolskim, nauczycielka w Państwowym Gimnazjum nr. 5 w Opolu, organizatorka akcji"Nie dla chaosu w szkole"; Michał Siek, Opolski Kurator Oświaty, wcześniej radny Miasta Brzegu z ramienia PiSu i naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Starostwa Powiatowego w Brzegu, dyrektor w II Liceum Ogólnokształcącego im. Zbigniewa Herberta w Brzegu i wieloletni nauczyciel

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
usłysz swoją szkołę akcja Radia TOK FM jesteśmy w Opolu to już druga edycja tarczy drugie wydanie naszej akcji w zeszłym tygodniu byliśmy w Białymstoku przed nami jeszcze 7 miast dzisiaj Opole przyjrzymy się temu jak Opole radzi sobie z reformą edukacji, a może już na nią wyczekuje oczywiście będą z nami nasi paneliści goście tuż przed nim przez los słyszeli państwo przedstawiciele władz m. in . ale także nauczyciele i oczywiście zgromadzona z nami publiczność Rozwiń » miejskiej bibliotece publicznej przy ulicy Minorytów 4 jeszcze kilka krzeseł jest wolny, więc zapraszamy spóźnialskich je osoby do nas mówią publiczności, bo oczywiście ta debata będzie również z państwa udziałem, a jeśli kogoś w Opolu nie ma co może skorzystać z szeregu kanałów kontaktu z nami 1 z nich, który w Białymstoku bardzo pięknie nam służy to Facebook tam odbyła się transmisja wideo i w ramach niej również państwo zostawiali komentarze bardzo interesujące zachęcają one wezmą udział też w tej debacie można oczywiście z pisać maile szkoła ma patent klub KSM albo skorzystać z naszego mikrofon TOK FM to już aplikacja dla tych najnowocześniejszych teraz czas na przywitanie naszych gości są z nami rzeczywiście znakomici paneliści pan kurator Michał Siemek, który jest o polskim kuratorem oświaty, ale i to będzie bardzo istotne w tej dyskusji również był wieloletnim nauczycielem biologii oraz dyrektorem liceum dzień dobry panie kuratorze dzień dobry jest z nami również przedstawicielka urzędu miasta, czyli można powiedzieć kolejny szczebel realizacji celów czy wdrażania reformy oświatowej pani dr Irena koszyk naczelnik wydziału oświaty właśnie w urzędzie miasta Opola i znów ważna jest informacja była nauczycielka historii i również dyrektorka liceum dzień dobry będziemy Otóż oprócz tego z przedstawicieli władzy kolejnych pani Marzena Kawałko radna niezależna w radzie miasta Opola i znów ważne informacja nauczycielka wychowania fizycznego w szkole podstawowej dzień dobry dzień dobry witam państwa no i jeszcze 1 radny, bo dobrze jest rozmawiać z radnymi w pan Marcin g jest radny również opolski przewodniczący klubu mniejszość niemiecka dla samorządu nauczyciel niemieckiego w szkole podstawowej zignorowanie radny witam państwa, ale i równie ważna, chociaż można wyjść z miasta struktur władzy bezpośredniej, chociaż tego trzeciego sektora pani Barbara Chyłka wiceprezes ZNP związku Nauczycielstwa polskiego dla Opola i oczywiście nauczycielka języka niemieckiego i religii i to jeszcze i gimnazjum i sól w szkole podstawowej co pani doświadczenia też będą z nami brały udział w debacie dzień dobry dzień dobry witam serdecznie jednak podkreślam te państwa doświadczenia, bo to jest dno ze strony pewnie troszkę oczywiste, że oświatą zajmują się ci, którzy są świadome mają dużo wspólnego przeżyli szkołę uczniowie, a następnie nauczyciele, ale i tym taki temat od Śródmieścia dzisiaj zacząć w wynika z tego co się dzieje w samym Opolu w, ponieważ jeśli przyjrzeć się czy doniesienia reporterów Radia TOK FM czy to doniesienia gazety wyborczej czy państwo lokalnych mediów to wynika z niego jedno Opole całkiem nieźle poradziły sobie z tym pierwszym etapem wdrożenia reformy, czyli siatką szkół wiadomo mniej więcej, że wielkiej tragedii nie będzie wielkich likwidacji wyburzeń nie ma, a świat siatka szkół powstała ze będą różnego rodzaju problemy, ale generalnie wydaje się wszyscy są w miarę zadowoleni natomiast mnie ciekawi, jaki jest etat nr 2 to znaczy jak ty ten system ta struktura, która powstanie przekształcone gimnazja podstawówki przekształconych w liceach wydłużona podstawówka jak to wpłynie na pracę nauczycieli na ile w biznesie zmieni ich rzeczywistość szkolna od 1 września i bardzo bym prosiła, żeby państwo ze swojego doświadczenia nauczycielskiego, ale również tej działalności aktywności funkcji, które teraz spełnić się troszkę się do tego pytania odnieśli, a potem już oddam też głos z sali będzie można ich narzekać i ich chwalić i może zaczniemy od przedstawicielki miasta, która lnu, która w, które wdraża te reformy siatkę szkół przyjęło i uzyskało poparcie kuratorium pani pani bar o przepraszam pani Irena Petryna koszyk naczelnik wydziału oświaty no tak to to jest tak pierwszy etap, który tworzy pewne ramy dotyczące innych zmian ustroju szkolnego w mieście natomiast chodzi o efekty jak z takimi efektami to będą wyniki egzaminu zewnętrznego po ósmej klasie wtedy, kiedy już siódma i ósma klasa, czyli dzisiejsi absolwenci szóstej klasy zdadzą pozytywnie egzamin i nadal będzie egzamin u tych działają to będzie egzamin dla nauczycieli ale zanim nauczy się równolegle absolutnie tym to przecież nauczyciele pełnią taką służebną rolę wobec uczniów w związku z tym chodzi przede wszystkim budżet jest podstawą uczniów to jest podstawowa funkcja jest funkcja szkoły natomiast ułatwi wydaje mi się jest coś za relikt zaprojektować, aczkolwiek w Opolu też tak się nie odbyło się jeszcze w zaciszu gabinetów tworzyliśmy tam były siatkę, ale w porozumieniu z dyrektorami, że za ich pośrednictwem z przedstawicielami rad rodziców i również i nauczycieli i też nie uważamy, że to jest optymalne rozwiązanie, ale braliśmy różne zmienne pod uwagę dużym stopniu warunkowało to infrastruktura szkoły i otoczenie i to czy szkoła podstawowa 3 liceum czy jeszcze jakiś inny typ szkoły jest to, że miasto większych alternatywą nie było w Brazylii powyższe założenia, że jednak tworzymy na bazie szkół wygaszanych gimnazjów jakąś określoną rzeczywistość szkolną i szukaliśmy optymalnego mariaże w radiu TOK FM pan prezydent Arkadiusz Wiśniewski jesteśmy przygotowani od września startujemy w w nowym scenariuszu oświatowym w Opolu łatwo było wrócić do modelu pierwsza ósma klasa, ponieważ tamte poprzednie przekształcenia przy reformie Handkego też na jedno państwo były w miarę bezbolesne, a zwolnienie będzie lub bardzo mało do 1 % zlotego wolałabym 6 lutego następnego etapu co ta nowa struktura oznacza dla nauczycieli czy będzie łatwiej jak przewiduje ministerstwo edukacji będą mieli większe możliwości jako nauczyciele też ich uczniom będzie lepiej, gdy je jak jak to się będzie przenosiło na pracę nauczyciela dodano, że na pewno to będą wyzwania w przypadku nauczycieli szkół podstawowych i w przypadku nauczycieli szkół również, że gimnazjalnych, bo jeżeli gimnazja przekształcają się licea to pewne formy metody pracy, jeżeli chodzi o ulica to również będą wyzwaniem, ale zaznaczył w tym sensie, że jednak są inne metody pracy jest inny inny program ma w ogóle rzeczywiste marzy, by pomóc związanej z utworzeniem 2 dodatkowych liceum, żeby był to pomysł efektywny, czyli wszystkie ręce na pokład, jeżeli chodzi o rekrutację wiele uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych i przesłanki za tym, że nie jest potencjalna możliwość, że te 2 typy nowych szkół licealnych utworzymy i dla nauczyciela będzie to oznaczało na pewno podniesienie o określonej poprzeczki, jeżeli chodzi o formie metody pracy no ale łatwiej będzie, dlatego że oba gimnazja mają bardzo wysokie wyniki egzaminów zewnętrznych to pokazuje potencjał, jaki kadra ma stać się tak dalej, ale już trzeba też pamiętać o tym, że liceum też przekształcali są czteroletnie jest rozbudowany salsy program na pewno jest to kontynuacja w jakim sensie kształcenia ogólnego, ale zupełnie w innym wymiarze kończącym się jednak egzaminem maturalnym, który też ma swoje określone wymogi teraz od razu chciała przenieść mu uwagę na mnogość naszej debaty nad kuratorami Błasik Shreka jak widać również o to co nowego czeka nauczycieli czy co dobrego coś co złego, ale też poprosić o komentarz czy nauczyciele są przygotowywani było tych wrześniowych nowych wyzwań, o których mówiła przed chwilą pani naczelnik czy tutaj na Opolszczyźnie są zobligowani tak, jeżeli chodzi o przygotowanie nauczycieli to z tego, że mogliby rozpocząć prace przede wszystkim dają na myśli nową podstawę programową to rozpoczął się proces szkolenia dla nauczycieli będzie duża liczba tych spotkań, które powinny się do końca zajęć dydaktycznych syndyk w czerwcu powinniśmy zakończyć to jest wspólnie z ośrodkiem rozwoju edukacji szkoleni są i doradców metodycznych i ośrodki doskonalenia nauczycieli z 2 od nauczycieli te, które funkcjonują na terenie województwa od benzyny pytano nas, że już wiadomo dokładnie, który nauczyciel, w której szkole, czego będzie uczył, bo wydawało się, że jeszcze wiele miast nie jest gotowy, w którym nauczymy dzieci będą one zatem do szkolenia nauczycieli, więc znam się faktury, bo no to, czego będzie uczył nas to zależy od tego jakie ma kwalifikacje i od tego jakie są możliwości w szkole, w której jest dziś wiadomo czy grupa nauczycieli o Polski wiele, do której szkoły trafi, czego będzie uczyć, bo mieliśmy dzisiaj przed południem wywiad z nauczycielem z Kędzierzyna-Koźla, który mówi wiem, że będą uczyć historii, ale nie jestem pewien, że będę czuł, bo subwencja to jest już o tym, że mamy w tej chwili w tej chwili są konstruowane arkuszy organizacji właściwie one już napływają do zaopiniowania no i tamto jest określona, więc rada pedagogiczna powinna zaopiniować ten arkusz, więc nauczyciele powinni już na tym etapie wiedzieć, ale albo w najbliższych dniach wpłat w gettach na akcje w górę zobaczy to my sprawdzamy to pod względem zgodności z prawem czy te rozwiązania są zgodne natomiast jesteśmy pracodawcą nie jesteśmy od tego, żeby wskazywać, które nauczycieli ile godzin, jakiego przedmiotu ma realizować to wróćmy do tych szkoleń, czego tam nauczyciele się dowiadują się o tej nowej, bo mówimy o wydłużeniu liceum wydłużenie podstawówki, ale co to będzie oznaczał dla nauczyciela jak już w codziennej pracy w szkole też czy też szkolenia tego typu szkolenia z mają dotyczyć tego no jak stanowi podstawę skonstruowana co to jest nowego na co zwrócić uwagę to są tego typu spotkania z usług nie pierwszy raz podstawa programowa się zmienia tak jak i ramowe plany nauczania wysłanie znowu jakaś taka nadzwyczajna nadzwyczajna sytuacja dla nauczycieli ponadto czeka natomiast pamiętne zdanie może nauczyciele jeśli są obecne w sali not dzieli się odnieść do tego czy ten cieszy się nie jest nadzwyczajna sytuacja, bo zmienia się też długość prawda długość na czas wykonania pewnych przemian zmienia się to, jeżeli popatrzymy też na inną pracę nauczyciela to zmienić na pewno to, że niejeden nauczyciel będzie dłużej pracował z uczniem, więc będzie miała okazję lepiej go poznać ich też lepiej przygotować do tego efektu finalnego, czyli do do tych egzaminów, które znamy już na etapie na konkretnym etapie edukacyjnym będzie musiał uczelnie zdawać natomiast ja bym się też dodać tylko także od strony pragmatyki zawodowej nauczyciela same w sobie no to tutaj się nic nie zmienia w organizacji, bo póki co rozwiązaniach, które mamy w ustawie karta nauczyciela, który mówiąc o obowiązkach nauczyciela o zasadach awansu do zasady wynagrodzenia nie zmieniają się na razie i tutaj od tej strony nic się nie zmienia natomiast jej pewna z kwestia można być organizacji pracy w pewnych warunków tej organizacji pracy mogą zmienić, czyli reforma dotyczy struktury szkoły siatki szkoły, a nie tego jak nauczycielem można świetności mają inny sposób uczyć podstawa programowa, nawet jeżeli się zmienia no to ona nie zmienia faktu ani praw fizyki tak jak to normalne czasy gramatyczne ani innych rzeczy nie dotyczy tylko pewnych treści należy metodyka później ewentualnie pojawią się natomiast nauczyciele przygotowany przez strony prawda on jest mistrzem w swoim zawodzie i tutaj co jest w tym momencie uznane za ważniejsze, a co za mniej ważne no to aż tak istotny z aresztu po chwalimy nauczycieli przypomnę sami nauczyciele w panelu, więc też może to z tego wynika, a może po prostu takie są fakty jest z nami, że przedstawicielka związku Nauczycielstwa polskiego dla Opola pani Barbara Chyłka również nauczycielka aktywna i teraz może z 200 jechali okręg opolski był dla Polaka jest prezes oddziału pani Anna Boruch, a także dzisiaj nie ma ja jestem tylko taką skromną przedstawiciel króla okropnie się cieszymy, że jest pani z nami na morzach i wróży dla dobrze sprostował o nich bez zmian pani ochoty sprostować to co panu do tej pory, a może odnieść do mojego pytania o to gdzie będzie to szkoła dla nauczycieli, ale po 1 września, ale tak się składa, że jestem akurat nauczycielką gimnazjum, które będzie przekształcone w liceum powiem tak moją przygodę zaczął w 2000 czwartym roku w gimnazjum, które obecnie pracuje czy ja jak już po studiach weszłam w ten system gimnazjalny także wybaczcie państwo nie znam tego tylko jako absolwentka klasy ósmej i powiem tak jak związek Nauczycielstwa polskiego, ale jako aktywna nauczycielka taki trochę edu wariacji mogę tak siebie określił wcielenie Superba Alfred się nazywa taktyczne chodziło o Super Belfer 2, ale w owym tak jest to jest po prostu pasjonatką tego co robię kocham swój zawód i trochę z niepokojem patrzy z drugim takim strachem nawet co będzie potem wracając do dotykania w naszym gimnazjum, które naprawdę bowiem tak od 24 kwartał, którym przyszłam to było naprawdę ciężka praca, dlatego że jesteśmy Rejonowym gimnazjum w tej chwili jesteśmy mogę powiedzieć tutaj jeszcze z tym sumieniem, dlatego że siedzi moja pani dyrektor 1 z 5 najlepszych gimnazjum we w województwie i to zawdzięczamy naszej naprawdę ogromnej pracy teraz tak mamy siano, o co chodzi z tym strachem mówi pani, że ze strachem jak to będzie wyglądać też również zatrudnienie będzie nowa wieś golenia wyjęłam używania montują nawet te przyniosła różne właśnie wspaniałe książeczki, a propos to jest właśnie uczy języka niemieckiego związku z naszym miałam okazję być na takich szkoleń dotyczących podstawy programowej w szkole podstawowej również w szkole ponadgimnazjalnej nie boi czegoś, czego się boi wie pani co mu powiem tak jako podstawa programowa języka niemieckiego n p . w tym dzieciom zabrany został rok nauki języka obcego ja stoję na innym takiemu stanowisku przypomnijmy że, odkąd 3 lata w gimnazjach teraz można z zakładaniem uważam, że jak nie wcześniej dziecko powinno tego drugiego języka się uczyć, który miał okazję przeczytać taki artykuł inne stowarzyszenia nauczycieli języka niemieckiego w stanach Zjednoczonych, gdzie ba oni tam namawiają nawet do tak, żeby uczniów uczyć 3 języków, dlatego że tak naprawdę nauka języka to jest przyszłość się w szkole zajmuje też koordynowanie wymiany międzynarodowej i widzę jak dzieci robią skok jak miedziowe i mogą wykorzystać to nauczyli się, ale zaraz po w 2 lata postępów co potem 4 lata, a księża liceum, więc stać zaliczył tyle samo dno nie, dlatego że jak pytana o rok zostanie zabrany ponad jeśli chodzi o egzamin gimnazjalny dzieci na przemian deszcz nagrany 3 lata gimnazjum światek liceum do 6 z matematyki miał 3 trojga, ale jednak sobie radzą z budowaniem, a tutaj 2 lata w podstawówce 3 lata i decyzje azylowe chodzi o liczbę godzin tutaj, a także jest rzadka różnica poza tym jeśli chodzi o egzamin po szkole podstawowej po ósmej klasie dzieci nie będą go zdawać mniej więcej na poziomie dzisiejszej matury podstawowej w ostatni więcej osiąga 1 powiem bardzo duże wyzwanie dla nauczycieli myślę, że tak jak pan kurator powiedział Mes postaramy, ale co z naszymi dziećmi ranni jak przypuszczam, że będzie kwitu bardzo dobrze rynek szkół językowych, ale to chyba nie odchodzili korepetycje będą dokładnie ja uważam, że szkoła jest od tego, żeby pokazać dzieciom a, a jak wspaniale można się tego języka obcego czy też innych przedmiotów uczyć, a te dzieciaki już nie chodzą na korepetycje ja czasami tu ważą zyskają taką porażkę, bo to znaczy, że ja nie do końca drogi to co do mnie należy jak go jako nauczyciel, a wracając jeszcze do do tych siatki do tej siatki szkół i ewentualnie w pewnych roszad nowy Jaś wiem, że nóżka z niektórymi koleżankami spotkam się we wrześniu nie znaczy to żona straciła pracę, jaką wydała samorządowa akurat nie mam jakichś większych and pretensji z uwagi na to, że po prostu robią co co mogą, żeby kleić tak naprawdę natomiast one trafią do innych szkół ma rację w lożach euro czasami jest także kilka osób 1 osoba będzie w kilku szkołach pracowała od stron taki wychowawczyni do końca do tego domu pani mówiła o tym, że państwo gimnazjum jest świetne do wzorem innych bardzo dobre zachęcamy do nowej rentę czy może zlecać reklamy zespół jako całość nie przetrwa, ale zespół jako nauczyciele ani teraz mówi no tak no ten, który co nie wiąże się ze wszystkimi nauczycielami będziemy pracować, albowiem tak znowu matematyka ja tam humanistka jest tam 6 oddziałów mamy pozwolenie na 3, więc non pro można policzyć prawda o ilości godzin 200 zlote się teraz do naszych radnych część radnych opolskich, którzy są z nami tutaj w panelu pan Marcin gamie jest radnym klubu mniejszość niemiecka dla samorządu jest nauczycielem języka niemieckiego i to jest ważne elementy wypowiada się pan publicznie przeciwko tej reformie, a jednocześnie w komisji edukacji, który pan zasiada głosował za siatką szkół dla Opola jak to rozumieć dokładnie tak Szanowni państwo do reform od tak naprawdę nie jest reformą oddolną ono nie jest reformą, którą wymyśliły jak samorządy, którą wymyśliła lokalna społeczność to jest reforma, która do nas dotarła z Warszawy oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej wprowadza się dokładnie tak i dlaczego takie głosowania nie inne z tego powodu, że na komisji edukacji nie wszystkie wątki nie mogliśmy poruszyć na komisji edukacji sprawa nie była aż tak bardzo upolityczniona jednak na sesji rady miasta czy sprawa jej jednostek oświatowych sprawa sieci szkół została bowiem wprost upolitycznione, a co to znaczy to znaczy wprost powiem, że partia ta 1 i druga, której się ze sobą w Polsce jakby kłócą wykorzystały, jakby ten moment, żeby również w samorządzie zepchnąć to do samorządu i nam na dole powiem wprost w radzie miasta Opola Espadon wyperswadować, że albo jesteście po 1 stronie albo jesteście po drugiej stronie ja nie chcę stawać po żadnej stronie z tego powodu, że mamy pewien taki impas i samorządy muszą zrealizować ten reformy muszą to znaczy muszą dostosować sieć szkół do tych zasad, które zostały wypracowane w ministerstwie i nikogo tutaj nie będzie obchodziło czy jakaś szkoła zostanie wyburzona na przypadku w przypadku miasta Opola tutaj doszło do takiej sytuacji, że na samej sesji rady miasta zostało to mocno upolitycznione my jako klub radnych powiedzieliśmy, że nie będziemy brać udziału w tej kłótni dlatego się wstrzymaliśmy rozumiem no dobrze, ale i teraz chciałbym prosić pana w bazie jako nauczyciele nie jako radnego o odpowiedź na to pytanie co pana zdaniem zmieni się dla nauczycieli od 1 września, czyli w momencie, kiedy te zmiany zostaną wprowadzone od tej przed chwilą mnie przedstawicielka ZNP mówiła o konkretach o podstawie programowej języka niemieckiego, ale może coś w samym samej tej rzeczywistości codziennej nauczyciele też ulegnie zmianie w mam nadzieje na lepsze, bo taktycznymi to jest przez MF dąży się bardzo dobrze znamienite pani mówiła przedmówcy również musi się zmienić, jeżeli jest to reforma, bo to musi się coś zmienić, jaki będzie efekt tych zmian Szanowni państwo my nie będziemy nie dowiemy się tego przeciągu roku 2 to będzie tak naprawdę efekt sprawdzianu po klasie dokładnie tutaj ósmej bezwzględnie należy go nie było nie rozumiem, dlaczego nie można przewidzieć skoro reforma ma wydłużyć podstawówki wydłużyć licea zlikwidować gimnazja to jest jej celem jest to wiemy z uzasadnienia ustawy z wypowiedzi pani minister jej celem jest lepsza edukacja wyrównywanie szans większa swoboda nauczycieli w pracę z uczniami i poszerzanie horyzontów i nauczycieli uczniów, dlaczego teraz nie możemy powiedzieć, a jeszcze panice mówi zawsze te kierunki wyznaczeni nauczyciele zaczęli już teraz nie możemy mówić o o o spodziewanych zmianach od 1 września nów wchodzicie do szkoły 2 września zaczną się lekcje itp i co się z tego powodu ich nie ma w edukacji przy rozłoży się rozżaleni na edukację takich spektakularnych od razu osiągnięć wszystko siedzi w procesie są stworzone jakieś ramy organizacyjne oraz nożnej przypadnie szkoły podstawowej wydaje mi się wydłuża się okres funkcjonowania jest pobyt dziecka w szkole, czyli absolwent w większości szkół podstawowych klasy szóstej pozostanie dalej uczniem klasy siódmej ósmej, że z punktu widzenia wychowawczej dać się z tymi problemami szczególnie emocjonalnymi dzieci i dorastające dzieci dorastającą młodzież ma ogromne problemy, czyli z tego punktu widzenia można byłoby to zapisać się na + 1 dziś szczególnie o środowiskach miejskich na niej nie chce tego odnosić do małych miejscowości małych miasteczek, bo być może tamto wytworzy jakąś tam i inne inną sytuację natomiast gdy pani nauczyciel, który do tej pory opiekował się uczniami do szóstej klasy teraz będzie zajmował również siódmą ósmą i dla niego to lepiej, bo będzie mógł, ale nie do końca ten musi się zajmować, dlatego że dyrektorzy mają autonomię w zatrudnianiu i patrzą na te siódmej ósmej klasy one mają swoją specyfikę pewną to znaczy, że gimnazja też na to przystać wytworzyły inny typ nie tylko z punktu widzenia programowego, ale też z punktu widzenia pracy z uczniem w FSO to jest właśnie chodzi o 20 lat, czyli Eli i w edukacji w ogóle nawet 16 wyróżnia ich edukację wczesnoszkolną i tą wielo przedmiotowy i 46 i Dario przedmiotowo, że ona będzie wydłużona tak, ale w przypadku dorastającego młodego człowieka ona będzie zupełnie miała inny charakter metodyczny wydaje się, że też inny charakter organizacyjny razem z lobby w USA Duda bardzo ważnego istotnego wykształcenia na poziomie licealnym czy trudno jest od 1 września wszystko diametralnie się zmieni cała kwestia doskonalenia nauczycieli powinna właśnie w tym kierunku iść jak optymalnie się przygotować, żeby te treści, które w podstawie programowej są zapisane bardzo dobrymi efektywnymi metodami były wdrażane w życie w edukacji tak osobliwym nie ma takiego pojęcia, że ktoś jest przygotowany do zawodu i zawsze to to jest taki szczególny zawodnicy nigdy nie można obejrzeć się w pełni przygotować zdrowe myślę, że to będzie takie rozpoznanie bojem, ale nie nie mam doświadczenia Nowosielskiego, a i podziwiam bardzo, bo mam takie poczucie, że to jednak co klasa to co rok do nowych wyzwań NATO absolutnie do konwojowania jest wyzwanie na terenie Anna koszykarz oddajmy głos, bo nie wciąż cierpliwie czeka na swoją wypowiedź pani Marzena Kawałko dziękuję panie rano za zatem cierpliwość przypomnę nauczycielka wychowania fizycznego, ale przede wszystkim przewodnicząca komisji edukacji tutaj w radzie w Opolu jak to szkoła się zmienić, żeby trzyma pani swoją własną perspektywę na to NATO co czeka panią od 1 września najczęściej chodzi o to co mnie czeka borykały się osobiście do siebie odnosić do tej rozmowy się wypowiedzieć jako nauczyciel już w starszym prawie trzydziestoletnim jest liderem pracowała i tym Starym systemie latem w nowszym systemie w tym najnowszym będzie pani Tasmanii tamtejsze to wszystko było też wszystko było nożem powalił słup, czyli nielegalne przyczyna gorszej tego nie wiemy jesteśmy niczym nie wie jak w innych warunkach w 20 lat później cywilizacja poszła do przodu młodzież mamy wspaniałą dzieci bardzo mądre wykształcone i rozmowa z 20 lat temu z dzieckiem z pierwszej klasy, a teraz jest na pewno diametralnie różna i warunki się zmieniają jeśli chodzi o nauczycieli na pewno będą mieli kłopot na pewno są niepewni na pewno zastanawiają się czy będzie musiał ten będzie musiała taka osoba łączyć etaty biegając po szkołach polskich czy innych szkołach my w Opolu mamy to naprawdę dobrą sytuację, gdy już bowiem z pozycji komisji edukacji naszych dni prezydent i wydział oświaty stara się o to, żeby naprawdę zminimalizować jakieś straty w ludziach się w dzieciach i w UE w etatach dlatego to wszystko jest pod tym kątem robione, żeby to zminimalizować natomiast nauczyciele są niepewni naprawdę swej przyszłości obawiają się, że stracą godziny zawsze parę godzin, które mieli, bo jak w jak państwo wiecie nauczycieli posiada 1 kierunków wykształcenia, ale 234 i ustawicznie się kształt łaźni, ale niech się pani, że ten element niepewności który, zwłaszcza na przylot mówią niepewność w tym zawodzie to 1 z największych w blokach do rozwoju, bo po prostu nie wiemy co z nami będzie los jak my się rozwija zresztą tak w każdym zawodzie liczymy się pani, że można było tego uniknąć ja uważam, że przede wszystkim nie trzeba robić rewolucyjnych zmian, jeżeli coś funkcjonuje dobrze taka jest moja opinia i niekoniecznie zgadzam się z tym co się w tej chwili dzieje, ale z drugiej strony przyjmuje ten nie ma innego wyjścia jako nowość, jeżeli barykady na strajk szkolny na wolność jest na referendum nadaje sens ma też robiliśmy przerabialiśmy, ale niestety to wszystko się toczy dalej troszeczkę bez naszego udziału takiego bezpośredniego możemy wyrażać opinię możemy te tak jak dzisiaj dyskutować, ale naprawdę nic nie zmienimy możemy się dostosować do tego coś się co się dzieje i jesteśmy przygotowani jako nauczyciele ani niepewność to jest to co teraz właściwie czeka nauczycieli mają rozmiar będą największe dramaty się odbywały 3 m zresztą 1 ze słuchaczy już napisana profilu na Facebooku profil Radia TOK FM, że już się pojawią ogłoszenia o pracę jest marna na na 418 etatu, ale to jest to co teraz, a czy wobec pani Ela jak zmieni się pani rzeczywistość po 1 września albo pani kolegów koleżanek z kadry ze szkoły na film jestem w tej dobrej sytuacji, że w szkole podstawowej nam się tutaj wiele nie zmieni na pewno przybędzie nowych wyzwań obowiązków obawiamy się troszeczkę o rozszerzenie jak gdyby tego czasu w pobyt dzieci w szkole, dlatego że ilościowo chociażby po ze swojej profesji sala gimnastyczna nie jest gumy nie rozciągnie się będzie trzeba jakoś poukładać, żeby nie wrócić do tego co kiedyś byłam mianowicie, że są oddzielne lekcje wychowania fizycznego były inne na salę na nowe korytarze właśnie tego na pewno nie chcemy Elany po Andrzej moje państwo kłopot, bo Opole jest takim to zwracam się do słuchaczy słuchaczy spoza Opola jest takim miastem, w którym wydarza się rzecz niesamowita Otóż miasto przygotowało takie bony dla rodziców, którzy chcieliby swoje dzieci sześciolatki posłać wcześniej do szkoły i to chodzi o to, że właśnie wesprzeć ten pomysł wcześniejsza edukacja znacznie odciążyć przedszkola jest mam wrażenie troszkę zemści się teraz ten pomysł na tych ulicach na tych sześciolatka, bo spotkają się nawet z 13 latkami w przyszłym roku w szkole i czy ktoś ma 14 latkami oczywiście mówiąc już z matmy no, więc zna tego czy to nie będzie on na pewno na pewno nie mówiono wiele takich rzeczy wyjdzie nam w trakcie w trakcie roku to w lesie roczniki spotkają takie taka też, że sytuacja może nawet zabawna uczeń sam mówi do przerwania więzi ze swoim bratem spotkań w pierwszej klasie licealnej tylko, że między nimi jest 2 lata gaśnicy radarami podwójny rocznik, a jednocześnie wcześniejsza edukacja dokładnie, więc na innym rok na innym etapie rozwoju dzieci będą na pewno niezależnie jak będą realizowane realizowane programy nauczania pewne różnice będą i to jest jak gdyby te są te trudności, które trzeba będzie pokonać i to jest problem i nauczyciela rodzica i Tychów przede wszystkim tych uczniów uczniów oczywiście, bo to jest materia, na której cały czas się to wszystko dzieje, ale nieźle pani zdaniem są przygotowani na taką sytuację są w te buty pan kurator mówią nauczyciele poradzą sobie, że jest duża wiara w Groznym w ciało pedagogiczne są do tego szkolnej czy przydałyby im się jakieś dodatkowe kursy myślę, że są przygotowani nauczyciele się ustawicznie kształcą naprawdę to jest proces ciągły i co jest pewne stałe w oświacie to zmiana właśnie, więc to jest PSL, gdyby pewni i dlatego jesteśmy wszyscy przygotowali na głowie rozpoznanie bojem wiersz bardzo proszę bardzo lubię kreci Ka Barbara Chyłka minister jest na zmianę tak wyobrażam, żeby tak nam w oświacie tak na 10 lat po prostu dano spokój, żebyśmy mogli robić to co robimy najlepiej, czyli uczyć dzieci głuche na jego drodze trzeba było zapisać, żeby to był trwający niemal pewne idealistyczne podejście, bo ja sobie wyobrażą, że generalnie edukacja jest poza polityką, dlatego że po zmianie więźniowie z partii lewicy, ale marzenia przywiązujemy do wydania zarządzenia wydawane jest jak mówiono tutaj i w testach nam się z panią radną jesteśmy merytorycznie przygotowani natomiast na pewno w szkołach podstawowych nauczyciele będą mieć wyzwania jeśli chodzi o wiek od licencji, bo to są naprawdę już inne też problem ja w tym jak wojna mamy tutaj pełną salę zgromadzoną w bibliotece publicznej na Minorytów 4 za chwilę oddaje państwu głos wystarczy, by podnieść ręka w tym czasie przeczytam, bo mamy na bieżąco komentowano naszą dyskusję na profil Radia TOK FM na Facebooku na dodatek jeszcze jesteśmy oglądani pozdrawiamy wszystkich widzów gliwickiej pani Beata napisała Szanowni państwo zmiana ta to kolejny raz zmiany pozorowane rozmawiamy o temacie zastępczym likwidacji gimnazjum to temat nośny, więc przestajemy rozmawiać o treściach nauczania o wspieraniu nauczycieli nie no pani ba to właśnie w Miami Heat o demokratyzacji szkół o roli rad rodziców i wreszcie o szkole jako przyjaznym miejscu dla ucznia największym grzechem tej reformy jest brak konsultacji byłam ekspertką tych pseudo konsultacji to co państwo robicie w tej chwili, czyli rozmawiacie halny jest komplement to tym bardziej przeczytam to co państwo robicie w tej chwili w każdym powiecie jest bardzo ważne dziękuję pani Beato prosimy o więcej komentarzy i też może doświadczeń własnych czy to uczniowskich czy to rodzicielskich czy do nauczycielskich jeśli mamy go widzę, że są już głosy z sali, więc proszę o podanie mikrofonu naszym w naszej naszej widowni i przypomną prośbie prośba o przedstawienie się witam serdecznie Elżbieta Wydra jestem nauczycielką języka niemieckiego w zeszytach germaniści są jak szkoła jest poziom szkoły gimnazjum z, aczkolwiek mięsa o z Opola, ale z Kluczborka mniejsza miejscowość pracuje w gimnazjum, który ma być przyłączone do podstawówki jestem w podwójnej roli, ponieważ jestem rodzicem dziecka, które powinno w tym roku skończyć szkołę podstawową, a jej nie skończy jestem rodzicem dziecka, które kończy w tym roku gimnazjum jestem nauczycielem gimnazjum mieliśmy takie spotkanie, gdzie obydwie rady pedagogiczne wzdłuż połączonych spotkały się, gdzie nas inne władze lokalne poinformował jak to będzie jeszcze zagram bardzo ważne pytanie z punktu widzenia rodzica czy moje dziecko, ponieważ szkoła, do której dziecko wchodzi podstawówka ma w tej chwili 2 budynki po przyłączeniu naszego gimnazjum będzie miało 3, więc 3 budynki Niećko różna, ale 3 budynki rozumiem, że klasa siódma w przyszłym roku powinna się do tego kolejnego budynku jako rodzic uważam, że za tym dzieckiem powinni być nauczyciele, którzy od wielu lat znają być może niektórzy się zmienią takie założenia reformy ładnie bym, aczkolwiek przepraszam w Opolu są szkoły, w których w 1 z podstawówki klasa siódma i ósma z różnych szkół będzie dowożona do innego budynku i to jest przypadek również w województwie opolskim jest tak de facto zmienić tylko nazwa, że to nie będzie gimnazjum, ale zostanie stara zjechał z żywiołowych w Opolu dotknie także będzie inaczej nie w Opolu, ale w strzale w Strzeleczkach prawda także w gminie Strzeleczki dzieje i tak będzie wielu z wielu stacjach ja zadam takie dane jako rodzic rozumiem, że część nauczycieli przejdzie i teraz jako nauczycielka gimnazjum, który ma być przyłączone i które być może znajdzie pracę, aczkolwiek powiedziano mi też, że to nie jest ten drogi nie ten rok jest problemem, jeżeli chodzi o pracy nauczycieli nie za rok, ale za 2 lata, kiedy do czwartej klasy wyjdzie obecna klasa pierwsza, której prawie nie ma i kiedy odejdzie ostatnia klasa gimnazjum 2000 dziennie na liczbę aut tak oczywiście wtedy szykują się i wtedy już dyrektor nie będzie mógł już bez efekt reformy tylko efekt tego, że nie będzie miał dla nas po prostu, bo tak też mówi ministerstwo, które stwierdza, że sama reforma spowoduje zwolnień natomiast to, że samorządy będą później zwalniać Noto to już nie jest kwestia resortu do hali w 2 % podejmę rozmowy właśnie idzie pan burmistrz wiceburmistrz wtedy Jan jedno teraz jako nauczyciel czy ja jako przedmiot owiec, które ma gabinet wyposażony jak w każdej chwili zareagować może w możliwe, żeby zareagować, jeżeli widzę, że np. lekcja nie toczy się w tym kierunku wkrótce ma swoje materiały mam mnóstwo gier uważam, że na lekcji powinno się przede wszystkim wyjść z ławki braci bawić się po to, czy ja będę biegać między 3 budynkami picia wtedy już sobie kupić takich udziela się ruchome chodniki będą one trzeba było zrobić z bardzo religijnej, po czym odpowiedź pana jest w Castoramie panie w wieku do dechy opowiada pani Barbara Chyłka OC wyborczym odpowiedź pana burmistrza była taka proszę panie niektórzy nauczyciele, żeby mieć etat będą biegać między 3 szkołami ani między 3 budynkami i teraz pytam się o efektywność takiego na analizę przewidują one można powiedzieć nawet z kolei nie muszą między 3 żyłami i już to powiedziano już tak będzie Voyage zapytam czy ja będę musiał biegać między 3 budynkami Gdyni pan burmistrz powiedział, że niektórzy, żeby włączyć, żeby mieć etat będą biegać między 3 szkołami ani budynkami i teraz moje pytanie, jaka będzie efektywność latającego Holendra, czyli nauczyciela, który będzie biegał między 3 budynkami, jaką on jakiś czas poświęcić temu dziecku jak efektywność będzie poprawka snuje też liczbę jak będzie budował zespół pedagogiczny się przez 3 miejscach, ale byli kuratorzy co pan powie pan rozumie pytam pana do tego, że możecie słać niewiele kurator jest takim może być przedstawicielem ministerstwa w tych debatach wybrano na nieobecność przedstawicieli resortu to usuwanie mówił o tych kilku budynkach oczywiście po okresie przejściowym wskazywanie miejsca realizacji obowiązku w szkole obowiązku szkolnego w szkole, która powstaje z przekształconego gimnazjum w szkole podstawowej w nowej jest dopuszczalne tylko je wyłącznie w okresie przejściowym dla natomiast samorząd powinien dążyć do tego, żeby szkoła była w 1 budynku to jest 1 z nowych to co pani mówi o tym, że być może będzie pani musiała biegać między 3 budynkami ty się państwu powiedzieć, że takie sytuacje mają miejsce się teraz bez reformy są nauczyciele, którzy jeżdżą z miasta do miasta, żeby mieć etat i dziękują, że mają etat rywalizowało w niej, że to jest takich sytuacji czy mniej raz do krajowej radzie głównej nie robią serwuje już od lat taką sytuację ja pracowałem również w samorządzie znam to cios ze strony praktycznej, że to nie jest nic nowego to nie jest, ale nie jest to nie pomoże, bo to nie poprzez reformę mamy sytuację taką, że coraz więcej o nauczycieli ma problem z tym, żeby pracować w 1 miejscu na 1 etacie to o co też prosi samorządy na spotkaniach różnych szczebli to proszę o to, żeby oni ze sobą współpracowali, żeby patrzyli na wszystkie zasoby zarówno gminne powiatowe zlotu ptaka o to, żeby można było jak najwięcej etatów uzupełniać jak najwięcej nauczycieli, żeby miało właśnie pełne zatrudnienie co daje oczywiście bezpieczeństwo i przywileje te zwlekając ani treść zapisów karty nauczyciela właśnie to nie jest sytuacja może, którą generuje reform, ale czy to nie stoi w sprzeczności ze preambuła do po tej ustawy prawo się 812, która się nazywa prawo oświatowe dach, który mówi o tym, że zadaniem szkoły stworzenie między nimi wspólnoty społeczności i dalej pójdzie przygotowanie ucznia do dalszego życia, więc taki sposób ten dobrze czerwone usta mamy jakąś sytuację w każdej szkole jest taka sytuacja została ona jasno mamy jakąś grupę nauczycieli dyrektor 1 realizował swoją politykę kadrową lepiej w drugiej gorzej, ale nikt żaden nauczyciel nie jest być zwolniona jest taka sytuacja i teraz mamy oczywiście zapisy, które nie są w te, o których pani przytoczyła z ustawy to jest jak model, do którego powinniśmy zdążyć, ale mamy sytuację taką, a nie inną, jeżeli dyrektor działa tak, żeby jak największą liczbę nauczycieli uratować to będzie szukał takich rozwiązań, żeby to one to zatrudnienie zapewnić, nawet jeżeli to będzie miało wyglądać tak, że będzie to nauczyciel pracował w 3 szkołach, jeżeli będzie chciał dobrze pracować będzie dobrze pracował przyszła na pewno będzie ciężko, ale takie sytuacje mają miejsce już również teraz takiego nie mamy prawa jazdy mam wrażenie, że ta reforma pogłębia ten problem, dzieląc między nimi tutaj w Opolu, bo takie zaproszenie moim zdaniem pogłębia, bo jeżeli wydłużamy od czasu nauki w klasie ósmej czy Donald się będzie bilansować na + 3 szkołach inne licealnych czy w technikach, gdzie też się wydłuża okres edukacji Noto to od tych sytuacji powinno w perspektywie być mniej powinno być łatwiej właśnie no jeśli ktoś bez osłony chcieli proszę bardzo pani naczelnik Sowa nie da się, mówi że w tym okresie przejściowym za ile na to będzie już tak sprawny organizacyjnie to te problemy, o których państwo tutaj mówią że, że będzie łączenie etatów, bo ono będzie na to kto tu nie mamy się co tutaj wzajemnie czarować na pewno nauczyciel najbardziej efektywny jest ten, który jest związany z ministrem pracy tak było, bo czy w przypadku edukacji wczesnoszkolnej czy w przypadku młodych ludzi tak 1415616 letni mato określone zbliżone znaczeniami będzie znikać Europa woli tak, dlatego że zgodnie z nożem, żeby było bardzo ustabilizuje się struktura to znaczy będą to 8 bilansowe szkoły podstawowe czteroletnie licea pięcioletnie technika tylko dzisiaj nikt nie przewidzi, za jaką cenę tak, jeżeli chodzi o ewentualne zwolnienia i t d . i t d . to jest trudność w tym, że siatka godzin poszczególnych przedmiotów Czyż nie pokrywa się z przygotowaniem tak zawodowym nauczycieli i tak 1 do 1 to dzisiaj naprawdę bardzo trudno powiedzieć, że wierzę, że będzie to inny w ten sposób rozwiązany jak chce dodać, że w mieście Opolu pożyczkę mamy pod tym względem mniejszy problem, dlatego że my mamy ponad 500 po ponad 1000 godzin dajemy z miasta na rozwój pasji zainteresowań na i t d. ulgowo bardzo nerwowo tak to są godziny miejskie, które na pojednanie po 2 godziny na oddział związane są z wyrównywaniem szans edukacyjnych, czyli zaradzić trudnej dysfunkcyjnej toyocie uzdolnionych to związek z realnym pozostanie to pozostanie absolutnie i zawsze można też tymi godzinami w dużym stopniu wydaje mi się łagodzić pewne trudności, ale absolutnie jest zwolenniczką, żeby nauczyć jak najbardziej wiązać ze szkołą z radą pedagogiczną ze środowiskiem z rodzicami, a przede wszystkim z uczniami, bo czasem pani Agata na woli w Facebooku napisała osób mających czuła się temu co tu padło były wcześniej głosy dotyczące tego, że nauczyciele są przygotowani do nauki w tej porze pod przedłużonej podstawówce napisała to nieprawda sama uczy angielskiego jest ogromna różnica w uczeniu języka piętnastolatków, a jedenastolatków to też mogę się ukłonić w stronę nauczycieli języka, które są tutaj z nami chodzi przede wszystkim jeśli można odliczyć ulgę odgórne to prawda natomiast ostatnio, kiedy rozmawiam z nauczycielkami i właśnie innych przedmiotów, ale tu mówią na pewno będzie to wyzwanie nauczyciele też tutaj chodzi, ale to słowo wyzwanie, ponieważ w któryś raz czy to temu wyzwaniu nie zadbał o Rzeszowie aktywnie, a za koszt szkolenia muszą sprawdzić, jakie technologie, ale my mamy na świat wmieście, bo konkretnie Opolu mówimy tak zdarza, by nie własny miejski ośrodek doskonalenia nauczycieli nie wszystkie samorządy mają takie własne ośrodki i o to chodzi o żadnych diagnozują potrzeby określonych środowiskach zamawiamy, jaki się w formie seminaryjnej warsztatowe konferencyjnej, jeżeli chodzi o doskonaleniu są kontuzjowani czy to jeszcze nie wiadomo do końca, kto i, gdzie będzie pracował, więc kiedy te szkolenia się ceną, ale i one non-stop się odbywane co może edukacja wymaga non-stop form doskonalenia, jeżeli my diagnozujemy zajrzała w gimnazjum obecnie uczą się jak i dzieli nas realnie jest tak, że uda się znaleźć chętnych, kto to jest tak chaty kluby NBA w te to na razie jesteśmy na etapie organizacji nowego roku szkolnego my na razie konstruujemy obsadę personalną innym dużym stopniu dyrektorzy za to zatrudnienie odpowiedzialni są to, o czym mówiłem jest pełnimy rolę taką wspomagającą tym doskonaleniu dyrektorów dyrektorzy wiedząc o tym, że za 2 lata jest egzamin zewnętrzny i że ci absolwenci spotkają się również z kolegami po szkole ponad limit ponadgimnazjalnej ponadpodstawowej, że będzie ona nie ma co ukrywać dość duża konkurencja, jeżeli chodzi o dostaniu się do szkoły ponadgimnazjalnej dzisiaj muszą stawiać nauczycieli najbardziej efektywnych jakościowo bardzo dobrze przygotowanych do nauczania w wsi w klasach i 77 Office wyznaje pani Barbara Chyłka zaczęli szarpać oddamy głos samego związku Agnieszka o kwestie doszkalania pokoje są one są organizowane przez miejski ośrodek doskonalenia nauczycieli w Opolu dla nauczycieli szkół podstawowych dla gimnazjów nie ma nie ma u nas jakby nie ma prawda dla liceów tak naprawdę nie ma podstawy programowej granicą jest tylko tak naprawdę mu ramówka i to właściwie wszystko, czyli działa w mieście jedziemy tak tzw. nową starą podstawą programową, ale ministerstwo obiecuje, że za 2 lata będzie pan najnowsza podstawa programowa czyli kiedy nie oszukasz liści będą przystępować do egzaminu i obecni tylko pierwszoklasiści kryje, że ważą się od kultury kleszcz dzisiaj nasi moi 3 właściciele plaż życia bez walki Rasia nie pomogli cewniki ważna będzie go właśnie ma tylko i wyłącznie w ich już Wolania jeśli chodzi o rozpoznaniu bojem, a jeszcze słówko ze strony pani radnej Marzeny Kawałko radna niezależna tak myślę, że to wszystko zaś co się dzieje po prostu nie ma szans na przygotowanie tych wszystkich elementów, o których mówimy nie ma podstawy programowej nie ma podręczników po, więc no trudno, żeby już też szkolić nauczycieli jeszcze dokładnie nie wiadomo, jakie treści będą te będą to czas ten pośpiech no właśnie pytanie poco ten pośpiech i myślę, że to wszystko mogłoby się odbywać dużo spokojniej łagodnie nie było takiego oporu i ze strony rodziców nauczycieli, gdyby to wszystko spokojnie i przebiegało ono nie widzę właśnie powodu, dlaczego jest taki pośpiech jest mowa jest jak ustalenie może niech będzie raz za mikrofonem znaleźć się do nasienia w 2 letnia Elżbieta Wydra Jamontta odniesienie do tego co będzie jak będziemy uczyć, czego będzie mógł żyć tak jak fizyk Chemik z gimnazjum idąc do szkoły podstawowej nie dostanie pierwszej klasy taki język owcy np. mogą dostać mogę się liczyć z tym, że jeżeli zostanę przyjęta do tej szkoły podstawowej jako nauczyciel to mogą się dowiedzieć, że uciekł pieszo raz jest to przeskok ogromny dla mnie, ponieważ tak jak kiedyś się nią ukrywane wprowadzono dawno temu gimnazja to była do tego sceptycznie nastawiony do teraz wiemy dokładnie, ale teraz po tych pracuje w gimnazjum tak 17 lat gimnazjum pracuje od 17 lat wiem, że to był okres taki przejściowy dla dzieci najświetniejszych okres na projekty dzieciaki bardzo często też, ponieważ są dzieci ze szkół wiejskich wchodził właśnie do gimnazjum dla nich to był taki przedsmak tego co czeka pomagały im to w podjęciu decyzji co dalej i teraz pytanie czy dobrym będzie, ponieważ zaczyna się też robić coś takiego, że w podstawówkach nauczyciele, którzy uczą przyrody lub takich przedmiotów, których dane nie mogą robią podyplomowe kij i w ciągu roku nagrania tą datą ten przedmiot, czyli fizyk Chemik biolog których, czyli gimnazjum nie znajdą pracy nie będą mieli pracę potem zostaje nauczyciel, który w ciągu roku zrobił się pod prąd w Braniewie żonie i nie wierzą ani z fachowcem może być równie dobrze w dobrym fachowcem tylko znowu tam decyzja dyrektora nie zawsze zaniedbań rządu, ale co pani przygotowaniem do uczenia ewentualnie pierwszoklasistów z podstawówki po tym, jak pani teraz będzie 17 lat gimnazjum to zanosi się stać, żeby była pani czuła się pań przygotowano takie jak chociażby trochę czasu na to nie ma ja nie mogę się na tego dowiedzieć n p . jest także czerwiec będzie dla mnie późnym terminem, ponieważ dla dzieci była praca z dziećmi nie wymaga innego przygotowania, aczkolwiek my gimnazjaliści bardzo często twierdzą, że pani z nami czasem się obawiać maluchami, ale dzięki temu dzięki temu paliwowe będą to dla gimnazjalistów zęba małymi dziećmi jest odwrotnie trzeba traktować pobłażliwie, ale uważam, że my potrzebujemy, owszem na pierwsze spotkania to pierwsze spotkanie odnosiło się do podstawy programowej i do pewnych treści i to było tylko spotkanie informacyjne godzinny test wszystko w dziele miałam jednak są kolejne pytania z sali to proszę tylko zasygnalizować podnieść rękę od razu od razu wracamy, a tutaj widzę, że pan kurator chciał się odnieść do tych kwestii, które padły zachęcam tak dużo się chciałem tylko podkreślić, że mamy w opolskim dosyć dobrą sytuację, jeżeli chodzi o ośrodki doskonalenia nauczycieli i pod tym względem mamy do dużą liczbę doradców w ogóle jak na takie małe województwo to jest to jest taka wartość dodana, bo samorządy mają podpisane umowy z tymi ośrodkami niewiele jest takich części są też takie białe plamy, które nie mają takich umów podpisanych, ale te są objęte tym programem, jeżeli chodzi o inną podstawę nową programową, która będzie tak od 1 września obowiązywać w klasie pierwszej czwartej siódmej pierwszej branżowej także to jest jeszcze czas na pozostałe, a co do tego że, że to jest mało czasu teraz na to podstawę programową też się państwu przypomnieć, że w roku 2012 podstawa programowa była nowa wtedy wprowadzona rozporządzeniem było podpisane w 27 sierpnia obowiązywało od 1 września nie było żadnych konsultacji nie było nic takiego też dostałam dostajemy informację ministerstwa np. rozporządzenie dotyczące programów wychowawczych, które mają być zupełnie nowej nacisk na nowe wychowanie w szkole jest kładziony jest pojawia się również duży rozdział o tym w uzasadnieniu ustawy jest rozporządzenie ma się pojawić się do 1 września 2017 roku, więc można powiedzieć pewne jest branie przykładu z tamtych najgorszych wzorców sprzed lat i tutaj też sytuacja będzie miała miejsce mam nadzieję, że to, że nie będzie tak tak późno ja też planujemy żadnych szans wyraziło również do pierwszej wypowiedzi pani ze związku, bo pani ten porusza taką kwestię, że będą kwitnąć korepetycje i szkoły językowe będą umiały żniwo one się zauważyć, że szkoły językowe tak naprawdę zaczęły powstawać jak grzyby po deszczu właśnie, kiedy pojawiły się gimnazja i one tak naprawdę cały czas mają się świetnie i rynek korepetycji inny cały czas kwitnie bardzo dobrze chodzi o to właśnie, żeby ten trend zatrzymać w kanale dolnym zdaje się od nas, ale wobec mnie obraża obecne czwarte piąte szóste klasy biologia chemia fizyka będą mieć dopiero siódme ósme czy te dzieci już są do tyłu ja jestem absolwentką tak jak wcześniej wspominam czasy ośmioklasowej szkoły ośmioklasowe przepraszam czy ja biologię geografię miałam już od czwartej klasy fizyka weszła w szóstej lenia wyżła siódmy, czyli jak w tej chwili czy te dzieci są koty łomotu matematyka wystarczy dodać odjąć jest nie są jakieś wielkie kwoty i t d. także czwarta piąta szósta plan wobec maja uważam, że to są roczniki eksperymentalne no niech coś takiego słowa, ale gra dla mnie troszeczkę straconych to mówię też jako osoba, która rozmawia z rodzicami jak mówią, ale trudno to co z moimi dziećmi młodzież i są w tej chwili królikami doświadczalnymi ASO mają powiedzieć obecni uczniowie liceów Ogólnokształcących, którzy mają po 1 godzinie geografii fizyki chemii jak możemy w tym układzie mówić w ogóle o kształceniu ogólnym efektywnym, kiedy w liceum wypuszcza absolwenta, który ma 1 godzinę warto zauważyć, że reforma oświaty tak, że palenie szybko, bo trzeba coś zmienić edukację w pierwszą osobą, która powie, że trzeba coś zmienić, dlatego że edukacja tak naprawdę cały czas się zmienia to wie pani radna wspomniała o tym, że to jak rozmawiała 20 lat temu z uczniem, a w tej chwili jak te różnice pomiędzy obecną pierwszą klasą obecną trzecią klasą gimnazjum jako niemowlę leży w innym języku to dokładnie już nie wszystko i ostatnie harce jakich nowych słów się odnalazłam w tym wiedział, że istnieją w pokojach, więc tutaj Iwo zasadniczo powinni istnieją, ale w jego oczach w technologii, ale w każdym razie na pewno liceum nie spełnia swojej roli, ale że mówisz o tym, że spółka przygotowała nowy wymawia się tutaj zgadzam ale dlaczego w przestworzach szkoła licealna stąd szkoła ponadgimnazjalna aktywny sposób nie nie spełnia swojej roli przygotowania do matury w tym momencie wiemy jacy są absolwenci na studiach nie wiemy jest opiekunem brak, więc ja mam tych ludzi u siebie w szkole, gdy stoi za rodzinę z byłym liceum czy maturalnych jest, że cały system zburzyć w momencie, kiedy je, by 1 element zawodu rozmawiajmy o reformuje my, ale nie rozważa ich dusze zastanawia mnie to co będzie pan kurator o tych pojedynczych godzinach geografii fizyki w liceum co nie jest tak, że nie mogą być ich więcej to może nie trzeba aż reformować wszystkiego i wracać do do starego systemu, żeby np. licealiści posiedli więcej wiedzy w tych przedmiotach ścisłych wniesienia zgadzam się też powrót do starego systemu dane jest podobny nas na oko, że tak powiem natomiast jest jest jest inny Bobowa też inną niemal z gumy ileż on teraz więcej, ale ziemia słonych kar za mienie z VAT więcej geografii mniej religii albo Bożenę Witt otaczana przez rozłożyć na prawdę nie w ten sposób jak i jaki jak tutaj dyskusja w oczy, że rozpatrujemy, bo tu gimnazjum, bo tu szkoła podstawowa od liceum mamy cały system, który zaczyna się od sześciolatka, bo jest w przedszkolu oczywiście dziecko sześcioletnie później szkoła podstawowa wydłużona co daje lepsze przygotowanie do kolejnego etapu, czyli do szkoły ponadpodstawowej do liceum, która kształci bardziej efektywniej w ogólnie, a równocześnie dajemy wyraźny sygnał do zmiany w szkolnictwie zawodowym nie, zapominając jednocześnie również samo kształceniu ogólnym kształcenie zawodowe, które się zmienia, bo celem jest również lepsze przygotowanie absolwenta w ten sposób, że odciąży się go trochę od ilości zdawanych egzaminów dotyczy z kwalifikacji zawodowych ogranicza się to ułatwić jednocześnie zdanie egzaminu maturalnego przez to, że zdany egzamin kwalifikacyjny zastąpi przedmiot dodatkowy którzy, którzy zdają uczniowie absolwenci liceów Ogólnokształcących powstaje nowa szkoła branżowa, która jest dwustopniowa drugi stopień jest nad budową do kwalifikacji pierwszego stopnia i jednocześnie uczeń absolwent branżowej szkoły może uzyskać tytuł technika zdać maturę na takich zasad ogólnych zasadach jak absolwent technikum i kontynuować studia na każdym wybranym kierunku aż 0 zlotych żelazny rezerwowy zawodowe, że wiąże się również Jonasz coś jeszcze może dodatkowo wybrać sobie przedmiot dodatkowy na maturze i tutaj jest wyraźny uelastycznienie jak dodatkowa ścieżka jeszcze dla absolwenta, ale nie szkodzą może pani kuratorzy czy wszyscy państwo założyli, że akurat głosów krytycznych wobec przygotowywanej wielkie reformy szkół zawodowych na branżowe i t d. nie ma pojawiają się znaki zapytania pojawia się pytanie czy tak szybko uda się jest z nich stworzyć coś się coś się rzeczy się dobrego, ale główny nacisk kładziony jest na to co państwo znają edukację powszechną przy czym tak ogólnokształcącą i ich tych na te problemy kolejny głosami w państwowym Krzysztof Kazanowski publiczne gimnazjum nr 3 z Kędzierzyna-Koźla to pytanie pana kuratora, który reprezentuje też środowisko rządzące, bo powiem szczerze, że od wielu miesięcy czeka na odpowiedź na to pytanie co tak naprawdę nie lubicie gimnazja, dlaczego chcecie zlikwidować, bo ja słyszę dzisiaj nawet podczas tej debaty, że każdej opolskiej gimnazjum nie tylko Polski, ale także i z mojego miasta czy jest innych miast Opolszczyzny osiąga naprawdę niezłe wyniki i uczniowie rzeczywiście wykazują się dużym stopniem umiejętności wiedzy, a ty się okazuje, że trzeba też szkoły likwidować na to pytanie, dlaczego nie widzi tu gniazdko bardzo pana proszę panie kuratorze bez tych wyświechtanych frazesów, które powtarza nam pani minister, bo tak tego już się nasłuchałem i jeszcze jedno mam pytanie do pana kuratorem to znaczy są możliwe jest to pierwsze pytanie zostało już wiemy też pan doskonale wiedzą i wyjęłam z nową lewicą w uzasadnieniu ustawy, o którym jest mowa o tym, że patologia i t d. żyli z teatru w Lesznie po w ogóle chodzi o to, że badanie Pisa wykazało, że istotnym osiągnięciem po wprowadzeniu gimnazjów było znaczne ograniczenie różnic między szkołami osiągnięcia 15 letnich uczniów jednak nie miało odbyć w szkołach ponadgimnazjalnych dlatego likwiduje się gimnazja pani kurator to może, że moje 2 anteny już na drugie pytanie zależy od dobrze, że to nie jest kwestia nie Lubienia tylko wyłapano też pewnie też się pan zgodzić z tym, że był taki czas wszyscy mówili, że te gimnazja są złe kasku, ale też skończyło no ale bardzo szybko i niedawno w dziale i asystenci bardzo szybko niedawno, kiedy za nieważny mówi czerwoni kuratorzy przepraszam, że dość mocno w wielką wspólnotę wiary w stosunku do gimnazjum w lesie skończyły wtedy, kiedy się zaczął mówić o gimnazjach, że w wyniku reformy one znikną nieprawda wschodzącej moje obserwacje są panie kuratorze, jeżeli pan pozwoli ja jestem nauczycielem, który pracował w we wszystkich typach szkół począwszy od podstawówki ośmioklasowej poprzez gimnazja skończy się na liceum jest proszę mi naprawdę nie argumentować w ten sposób, bo to nieprawda ja obecnie pracuje w gimnazjum, które jest specyficznym gimnazjum gimnazjum z zespołami Integracyjnymi i musiałby pan zobaczyć jak świetnie tam funkcjonuje empatia wśród tzw. patologii gimnazjalnej wżyciu tzw. Gim bas, ale one panu mówi o tym, patologia nie powiedziało, a nie to ja mówię pani Renata rozważnego to nie jest aktor nie potwierdziła jak zasadnie uznały one ładnie mówił nie dzwonię z ustawy to z ministerstwa wpłynęły takie głosy, że likwidowane gimnazja, ponieważ tam odnotowuje się największe przypadki patologii pani kuratorzy Michał Szpak miał pan Michał Fiszer pewnie jakieś podstawy ku temu był, żeby takie stwierdzenie dojazd jest taki jest stwierdzenie padło na jakieś badania konkrety poproszę liczby może jakiś w tej chwili tak, bo ignoruje powiem proszę pana jestem ojcem sześciolatki sześciolatki i Marcysia swoje dziecko dobrze dlatego jako nauczyciel i ojciec zamierzam dowiedzieć się jak będzie funkcjonował ten system, a że jest niestety nieprzygotowane to mam obawy, że pan znowu wraca do tego modelu, o którym mówiłem dyskusji, że koncentrujemy się na 1 tylko ogniwem tej reformy absolutnie nie zamiast dotychczasowy system on stwarzał wrażenie takiego mostu szarpanych w butach 3 lata nauczanie początkowe 3 kolejne lata szkoła podstawowa nowa nowa, jakby sytuacja, bo boi, bo nowi nauczyciele czy gdy 3 lata gimnazjum, a właściwie tak niecałe 3 był egzamin gimnazjalny w kwietniu, a potem to już takie trochę High Life i niecałe 3 lata liceum to wszystko jedno do drugiego nie pasuje pokoleń i nie daje stabilnej układa, ale w badaniach jestem w badaniach Pisa nasi 15 latkowie z roku na rok byli coraz lepsi i osiągali też 1 poziom z wdrożenia Wizard koncentrują się nie oceniają efektywności programów szkolnych, ale nie rozwijają umiejętności hormony ważnych dla nowych nie oceniają zostały także nie można na tej podstawie powiedzą głośno daje wytchnienie nie dlatego są dobrze, że jest gimnazjum, bo to nie odnosi, dlaczego w takim razie ani żadnej nasz abonent pytania, które nie są w tym są w tym zadaniu badaniu one dotyczą również zagadnień, które wykraczają zjawili, ale o to, że to ustalmy albo dlaczego im się udaje to znaczy zaczyna się 15 latkowie potem tylko dowodzi, że oni są coraz lepsze względem innych Ależ ten skok jest teraz coraz mniej rzeczy, bo pozwani, jeżeli dobrze przeczytamy to te badania trwały i ustawimy uczniów na skali centrowej, czyli 100 uczniów od najsłabszego do najlepszego to piąty uczeń czy na piątym Center 35 od końca w porównaniu z UE z uczniami wśród innych europejskich krajów jest Polak Polski już na 12 miejsce 3 bardzo dobrze tak, ale jeżeli zaczniemy dziewięćdziesiątych piąty centyl, czyli piąty od góry to już jest daleko dalej tak myślę, że postęp zawdzięczamy tym, że słabszy jest trochę lepszy uczeń na tych najlepiej, gdyby nam o to chodzi brudna należały nie mamy dobrych bardzo dobrych mam nie mamy elit mamy są poniżej przeciętnej lepszych uczniów to są wyniki Pisa również te wyniki mówią o tym, że nasi uczniowie nie lubią szkoły jesteśmy na pięćdziesiątym dziewiątym miejscu za Rosją a dlaczego my polubią ją po tej reformie Turzno wszystkich państwa, jeżeli można tu wrócę do tych jeszcze w zlotych, czyli kompetencji tak do budowanej wizja może to jest 8 te kluczowe kompetencje to są właśnie przede wszystkim umiejętności począwszy od języka ojczystego, a kończąc na bardzo miękkich, które dzisiaj są niezbędne i potrzebne i faktycznie w wielu Pocztowy język i z tymi język obcy zjawiska zachodzące w przyrodzie i gorzowianie związane są na badania te bardziej że, gdyby ewidentnie widać postęp natomiast, jeżeli chodzi o kompetencje społeczne to tak już ciekawiej nie wygląda, bo m. in . dlatego został wprowadzony projekty edukacyjne jako obowiązkowy do realizacji ileś tam lat temu gimnazjum co też nową trzeba pokazać ciemnej stronie pracy, jeżeli chodzi o metody aktywizujące metody projektem uczenie myślenia projektowego, że nauczyciele jednak na co dzień tak nie wszyscy je tym projektem pracują, bo w poprzedniej jeszcze chyba ekipie rządowej rozporządzeniem trzeba było wprowadzać projekt edukacji do tego Grecji z Ecole, czyli gimnazjum to błędne decyzje społeczne były te zmierzają w rozmiarze i tak już do pracy w grupie i zlotach rajdach to jest bardzo ważne, bo dziś pracodawcy pożyją, bo poszukują przede wszystkim oczekują rozwoju kompetencji miękkich, a zgodnie nauczyciele to w dużej dużych grupach WOS zbadań Instytutu badań edukacyjnych wynika, że bardzo wielu nauczycieli np. jeśli chodzi o język Polski to aż 90 % wykorzystuje wyłącznie pracę indywidualną z poszczególnymi uczniami, dlaczego są tak niechętnie do pracy też mroźna dodaje, że dużym stopniu to, o czym pan kurator wspomniał było ustawienie uczenia pod egzamin też pod testy zewnętrzne są w ten sposób i nadzorze pedagogicznym większości dyrektorów szkół było też ustawienie na efektywność, jeżeli chodzi o wyniki egzaminów zewnętrznych teraz słyszeli ani nie twierdzę, że się zmieni, bo my mówimy póki są reformy strukturalne ja nie mówimy jeszcze o całych okoliczności, które mają towarzyszyć zmianom programowym, ale to w dużym stopniu zależą od nauczycielami dzisiaj mówimy, ale o to co do jedno jedno 3 Resovia, jeżeli badania IBE zrobiono naprawdę narażone na ZUS dzieli kwestia bardzo dużym stopniu ministerstwo edukacji uzależniona jak ten nacisk będzie rozłożony, bo jeżeli będzie sygnałem słyszałam, że zmieni się rozporządzenie dotyczące doskonalenia nauczycieli będzie szło w kierunku stosowania metod aktywizujących, o których teraz mówię i rozwoju kompetencji społecznych to absolutnie będzie to miało przełożenie nadzór pedagogiczny w przypadku szkół dachy wszystkiego wszystkich typów szkół natomiast, ale i jeszcze raz podkreślam, że najsłabszą stroną polskiej szkoły wielu właściwych kompetencjach porównują zdało do wszystkich państ w, które uczestniczą w badaniach Pisa to co 3 lata zresztą one były powtarzane to my jesteśmy uplasowali się wysoko, czyli to pokazuje, że w pewnych aspektach nastąpiły wyrównanie szans edukacyjnych jak tu też chcę podkreślić szczególnie to jest ważne w przypadku środowisk takich dni nie tylko miasta Opola szczególnie takich małych tak bliskich to miało wydaje mi się w tym momencie ogromny Arsenij chciałam jeszcze poprosić obydwu obydwoje panie państwa radnych nauczycieli aktywnych czy ta idea nowy, zwłaszcza to jest inaczej, ale chciałam też nauczyciela niemieckiego czy ratalne innych to praca projektem sprawia panu kłopoty czy w ogóle w nauce języka to do czegokolwiek służy czy też po prostu się dzieje robić dyktanda z usług myślę, że każdy nauczyciel pracuje tutaj na swój sposób każdy ma swoje metody pracy są nauczyciele, którzy pracują metodami całkiem innymi te metody są zauważalne w środowisku naturalnym to są metody projektu via również uczestniczę w różnych projektach, które są realizowane przez różne zewnętrzne instytucje w niedzielny płynnie ciekawe czy pana realizuje metodę projektów szkolenia com narzędzie metodyczne, czyli czy uczniowie z dachu, ponieważ zmusza ni stąd jego obrazy jest doraźna sobie w ogóle nauczyciela, który nie pracuje tą metodą na niego naprawdę jest ich mnóstwo Poraj bożyszcze, ponieważ nie wyobrażam sobie są są przedmioty, na których tak naprawdę dobry musimy do nich pracą, dlaczego pojazd używany godzą się rosyjskiego francuskiego angielskiego w szkole i naprawdę nie istniała nie istniały zadania zbiorowe, ale one wzbogacają człowieka ubogaca naszego ucznia do tego, żeby on rzeczywiście mógł w swoim otoczeniu wżyciu codziennym wykorzystywać te rzeczy, które my w tym projekcie w danym edukacyjnym realizuje wołowiny język powoduje bajzel nikt tak czy ważne znaczenie przestanie być działaniem się uczymy także tutaj no nie można jaja sobie sama nie wyobrażam, choć musimy się po prostu krzesło i jako też jako nauczyciele po prostu wyjść, bo tutaj już taki taka nomenklatura Super Belfer ska grupa, której jestem aktywna nowe tomy jesteśmy taką grupą ludzi, które tak naprawdę to edukacja co oddolnie zmieniać tak to znaczy, że są projekty edukacyjne to znaczy, że ja wykorzystuję smartfonu na Lechii czasami aż 1 nauczyciele ani zachęcała do sięgania do telefonu w czasie wycieczki w Malborku to nas zielony dach, a także ojczym nowa szkoła ta po reformie utrudnić ułatwi pani tego tygodnia już nie chodzi o kwestie językowe nie, dlatego że tutaj pewne rzeczy zostały uszczegółowione pod Soczi cieszę się, że jest w nowej podstawie programowej jako drugi język o to, że Maćka możemy działać i tuningu to jest taka fajna bardzo fajna Platforma wymiany doświadczeń międzynarodowych i tutaj ja się cieszy, dlatego że w Europie akurat szkolę się wiatr notabene mamy tutaj w Opolu w regionalnym centrum rozwoju edukacji nie taką sieć i gmina robi się spotykamy to co 2 miesiące proszę sobie wyobraża dżihadu zmieniacie, bo tak chyba mogę ich też nazwać przyjeżdżamy i dzielimy się swoją wiedzą nic nam za to nie płaci ale by miasto w tym momencie też wykorzystujemy później na naszych lekcjach i to widać, a mówicie o tym co wam się nie udało, ale jasne, że tak, dlatego że dzięki temu, że popełniamy błędy dziś możemy uczyć możemy wyciągać wnioski Cionek jest istotą refleksyjną prawda cały czas trwa transmisja w radiu TOK FM, ale również na profilu Radia TOK FM na Facebooku w formie wideo wiem, że to jest bardzo popularna forma ostatnio ono musi być obrazek, więc jest proszę zajrzeć na Facebooka to do tych słuchaczy słuchacze, którzy chcieliby też zabrać udział w wzięło udział w dyskusji zabrać głos można zostawić komentarz cały czas mam NATO podgląd wiem, że tak proszę bardzo pani radna i zaraz potem wracamy na salę, bo są kolejne pytania do Brześcia odnośnie tego marzenia mówi, ale to nie znaczy, że w wychowaniu fizycznym się nie pracuje właśnie takimi metodami jak zresztą jestem nauczycielem informatyki pierwszej pomocy i wychowania fizycznego, więc jak najbardziej niekorzystnie odbije się naszym dlatego sugerowano, ale miasto było źle dostawaliśmy piłkę do siatkówki po godzinach oraz wymianę pieca minęły naprawdę trudne w szkołach to mogę zaręczyć za swoje koleżanki ja teraz wygląda fantastycznie zapraszamy na na każdy na każde zajęcia sportowe dzieci potrafią się wspólnie bawić się zajęcia nacisk kładziemy na zasady fair play współpracy właśnie zwycięstwo razem, ale porażka również razem także Polacy uczą się naprawdę wielu ciekawych rzeczy osiągnęli płynie na poprawę osiągnięcia sportowe będą miały, bo każdy nauczyciel pracuje także do osiągnięcia mieli pretensje, gdyby podsumowanie jego pracy dla radości dzieci, bo one właśnie sukcesu potrzebują, zwłaszcza na pasie na niwie sportowej także tu myślę, że akurat reforma nie przeszkodzi mu nie przeszkodzili cieszę się, że pozostały 4 godziny wychowania fizycznego na każdym etapie to kto za to dziękuję i cieszę się, że tak właśnie jest, ale nie znaczy, że ziemia tak metodami pracujemy już od dawna to reforma tutaj ani nie przeszkadza mi mamo wracamy z mikrofonem na nosa, ale jeszcze słowo z Kędzierzyna-Koźla, a później kolejne osoby jeszcze raz Krzysztof Kazanowski chciałbym zapytać mianowicie taką rzecz wg informacji, które otrzymujemy to reforma została szeroko konsultowana ja tylko o tym, że pan kurator nie odpowie na to pytanie, bo nie ma takiej wiedzy ja tylko o 3 przywołanej 1 przykład tym brak odpowiedzi ministerstwa na petycję, którą wysłali uczniowie do pani minister czy uczniowie czekają już od pół roku na oddźwięk w natomiast chciałbym zapytać czy panu kuratorowi wiadome jest o konfliktach, które mają miejsce na terenie województwa opolskiego dotyczących właśnie rodziców i sytuacji w szkołach i w jaki sposób państwo konsultowali się z uczniami właśnie kwestii, jaką jest reforma, bo powiem szczerze, że z moich doświadczeń i głosów, które do mnie docierają szóstoklasiści nie są wcale zadowoleni z tego, że nie będą przychodzić do gimnazjów dziękuję bardzo pan kurator Michał śnieg i Banco Novo nie bardzo wiem jak miał wyglądać konsultacje z uczniami o w konsultacji konsultowaliśmy z rodzicami samorządami z dyrektorami spotkań mieliśmy ponad 200 z rządu noża Dynamo z razem żadna grupa MOL uczniów nie zwróciła się do nas o to, żeby do nich przyjechać porozmawiać tam, gdzie ich tylko kto nas zaprosił wszędzie byliśmy nawet najmniejszej grupy do najdalej położonej miejscowości do najmniejszej miejscowości do najmniejszej szkoły jeździliśmy nie było z tym problemu nie sądzę żeby, żeby była taka potrzeba ściągania zaraz by była zaraz by była podnoszona kwestia, że my wciągamy dzieci w jakąś grę polityczną to jest bardzo niebezpieczne i to co jest to jest no, jeżeli ktoś ściągnął to przepraszam bardzo się szacunkiem, ale jedno chodzi o to, że np. dzieciaki czasami uważają, że przejdzie do gimnazjum to jest szansa, żeby zacząć go na nową czasami to zmiana środowiska wyzwolenie się dziś tak jest pewne łatki, którą czasami uczniowie jest przyklejonych tak mogę powiedzieć dzisiaj ciastem świeżo po takiej rozmowie nie jest matką ten podział orzeka się cieszę, że moje dziecko skończyło Otóż to nie znaczy, że wszystkie szkoły podstawowe są złe i t d. być może w tej danej szkole były już po wyjazdowej tak głosowali w, że dziecko było dumne, że teraz z najwyższych walorach ich forma wytworzona zaczynam coś nowego jest coś nowe wy no znowu tutaj przeprasza w jego słowa użyję tym razem dla dziecka będzie to wyzwanie wyciągnęła ludzi, żebyśmy wspólnie uważam, że szkoła czy generalnie ja nie uważam, żeby rozmawiać na ten temat z dziećmi politykować, bo to nie jest takie miejsca natomiast oni też są osobami, których ta reforma dotyczy i pytania zadawanie pytania chcemy opowiedzieć dziecku pani Basiu, że nie będzie z nami od września nie wiem no to chyba nie wie czy to jest kultywowanie dotychczas tak samo nauczyciele wielu nie wiedziała czy będzie od września reformy nie było natomiast my dodano do tego, żeby przygotować w jaki sposób uczniów do tego, że będzie zmiana, że z reformą na to prostą sumą wychowawcy jest dyrektor szkoły no to tego, że nie powinno przynosić na nowe narzędzie do zarządu PFRON rozrastać samorządowy przyznano żadnych mam nadzieję, że mamy już kolejnych debatach w ramach tej akcji usłysz swoją szkołę zajmiemy się bardziej mu być kwestią uczuć, ale właśnie takich stron wyznaczy spróbujemy zaprosić do dyskusji większej grupie, bo mam wrażenie trochę to jest tak jak w szkole, czyli że ten uczeń to jest odbiorca ostateczny jakiegoś produktu czy do wiedzy czy to właśnie pakietów wychowawczego, a po wypłatę mówi o nich się do nas nie zgłoszono to się do nich zwróciliśmy być może to jest ten moment, w którym władza i to tak już wysoka poważna może trochę jest dla uczniów straszna otwiera swoje drzwi dla uczniów i mówi zapraszamy i czeka na pozytywny odzew, bo wyobrażam sobie, że sami siebie uczniowie mogą po prostu o nim, że każdy z nas nie wykazaliśmy, że jesteśmy do dyspozycji jest, że na każde zaproszenie odpowiemy natomiast tak jak powiedziałem nie uważam, że za to powinna być inicjatywa moja 33 np. nowego organu prowadzącego, jeżeli chodzi o takie rozmowy z młodzieżą z dziećmi, bo to to jest zbyt niebezpieczne zbyt takie stąpanie po kruchym lodzie wraz z poniesieniem pytał o to, żeby pan podać jakieś jakieś dane dotyczące gimnazjum to z ubiegłego roku badania i był właśnie mówią, że 60 % gimnazjalistów nie potrafi ocenić odróżnić faktów od opinii o 23 nie jest w stanie wskazać w tekście typowych cech dla manipulacji to taktyka Nowak uważnie przestudiować o to chodzi, żeby na jej strukturę zmieniać tylko naprawy tam, gdzie jest błąd prawda dyskutujemy dyskutujemy, bo jeszcze w odpowiedzi ciągle się tu kłania cały proces gościnnie Adam wyrwać, że z gimnazjum tak jest oceniany FSO szkolna tak wszystko dzieje się w procesie, jeżeli u dziecka oraz rozwijamy tylko myślenie odtwórcze poprzez stosowanie metod, które stwarzały klimat do do twórczego rozwoju twórczego myślenia to trudno, żeby po potrafił na poziomie gimnazjalnym wyrażeń takich opinii, bo nie stanie, bo jego umysł mózg nie jest nastawiony do tego, żeby wyrażały opinię czy to jest 1 kwestia nauczycieli pewnej ciągłości na pewno ukaże tak jak tu siedzimy i ma na swoim froncie do czynienia z edukacją uważa, że każdy szansy i każdy zmiany mocne tak one budzą niepokój i na pewno mają wpływ na na określoną stabilizację, ale jak pamiętamy trochę z edukacją lat jestem związana z ziem wyliczone permanentnie poddawani jesteśmy tym zmianom ważne jest tylko o to, żeby widzieć ten finalna finalnych jest właśnie z Nashville zadaniem dla jedno w przypadku liceów Ogólnokształcących absolutnie mnie trzyletnie licea, które praktycznie były 2 ,5 letnie i to co się później zaczęło przekładać się również na wyniki maturalne i na pewno umiejętności tych, którzy na studia przychodzili okazały się naprawdę mało efektywnej inni w tym sensie rozwoju intelektualnego do tych dzisiaj mniejszy problem tak samo jak mniejszy problem jest przygotowanie przedmiotowe nauczycieli w sensie wiedzy, ale właśnie w post punku widzenia rozwoju osobowości owego ilu zginęło na poziomie liceum pojęcie naszej klasy po pierwszej klasie licealnej i wtedy w uczeniu się rozchodzili się do różnych klasach Gumiela różne rozszerzenia w zasadzie ten optymalny okres rozwoju osobowości tego nie było wykorzystywanym w 1 000 000 zlote o sprawdzaniu, a wiadomo, że czteroletnie licea powinny były wrócić na dobę z, jaka konfiguracja 334 × 4 być może tak tak czy są 48 i 4 tu można byłoby długo dyskutować, ale jesteśmy już po pewnych faktach i jakby mówimy o tym co na bazie tej struktury, która zacznie funkcjonować w nowej rzeczywistości jak to ewentualnie czegoś możemy spodziewać, jakie mogą być konsekwencje tego ja od początku zacząć takim pytaniem, które może było troszeczkę niezrozumiałe, ale co w tej strukturze się wydarzy, bo sama zmiana struktury to nie dość to co w środku związane jest istotne i rozum, że to co się dzieje w środku ma być lepszej wciąż szukałam w i szukam odpowiedzi na pytanie co tam się wydarzyć, dlaczego te miały być lepsze niż to co było jeśli chodzi o sprawdzanie państwo mówił już kilkakrotnie wskazali, że będziemy wiedzieli jak ta reforma działa i jak ją przez jezdnię poradzili po pierwszym egzaminie ósmą rasistów, czyli w za 2 lata natomiast zdumiewające jest to jak ewoluować swój własny projekt jest 1919 w polu trwa debata Radia TOK FM w ramach akcji usłysz swoją szkołę nadal można ją śledzić na naszym Facebooku po zakończeniu całości debaty pojawi się w naszych podcast tech dostępnych na tokfm PL i aplikacji TOK FM za tydzień w czwartek ekipa akcji usłysz swoją szkołę odwiedził Poznań szczegóły znajdą państwo na tokfm PL ukośnie, gdy szkoła i można pisać oczywiście w temacie szkoła małpa to krótka FM już teraz zapraszamy na nasz Chalid park po godzinie dwudziestej drugiej otworzymy antenę na państwo opinie dotyczące reformy edukacji czekamy na głosy wszystkich rodziców uczniów nauczycieli samorządowców po dwudziestej drugiej w ramach wieczoru Radia TOK FM proszę już teraz korzysta z naszej aplikacji mikrofon TOK FM jest bezpłatna łatwo w obsłudze aplikacja można też napisać na wieczór małp, a to kropkę FM im będzie można dzwonić do naszego studia to po godzinie dwudziestej drugiej cała godzina na państwa opinie zapraszamy, a teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA