REKLAMA

"Późna polskość", czyli artyści opowiadają o naszej tożsamości po 1989 roku. Opowiada kurator Stach Szabłowski

Światopodgląd
Data emisji:
2017-04-14 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub podgląd itp i Agnieszka Lichnerowicz, a teraz proszę państwa o polskości trochę po rozmawiamy, a może zachęcimy przy okazji państwa do odwiedzenia centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski, bo tam wystawa jest zaczęła się trwa można przyjść obejrzeć późna polskość Stach Szabłowski krytyk sztuki i kurator właśnie tej wystawy jest państwa gościem dzień dobry współ kurator dżina we współ kurator razem z rąk rządek we dwójkę zrobiliśmy ten Rozwiń » projekt późna polskość formy narodowej tożsamości po 1989 roku, ale to jest imponująca rozmachem wystawa w długą wymieniała na autorów artystów, których znajdziecie tam państwo, ale może to nazwiska, które akurat teraz jak przeglądam długą długą listę nie widzę to pan Paweł Althamer Oskar Dawicki Dorota Nieznalska rangi Daniel Rycharski Karol Radziszewski Sasnal Uklański Wodiczko Żmijewski, ale to naprawdę bardzo krótko nawet gdyby obejmuje czytałam recenzje w Rzeczpospolitej, której autorka Monika kuc byłbym taki postawią zarzut za dużo tego przystało za dużo pocztu przytłacza w tak być może troszeczkę przytłacza, ale polskość wszyscy przytłaczająca w tym sensie, że jest bardzo go to złożona tożsamość i niejednoznaczna, ale bardziej niż gminne tożsamości czy po prostu bardziej niż nam się wydaje Mikołaj Grospierre artysta, który bierze udział w późnej polskości i jest Polakiem z wyboru, a Francuzom z urodzenia panterki w artystą, który w pewnym sensie wybrał sobie sam polskość włożył bardzo dużo wysiłku nauczysz języka nauczył się konstytucji RP nad mapami, żeby zdać taki taki egzamin powiedział mi, że we francuskim niema odpowiednika tego terminu to znaczy nie ma w końcu z kości i to 4 i jest 1 z takich cech kondycji polskiej, które jego jest naszym żywiole bardzo interesuje go tu przyciągnął, że jest coś takiego jak jak polskość i Niemcy polskość jest bardziej złożona z od innych tożsamości wydaje mi się, że jeżeli byśmy porównali do tych identyfikacji zachodnich to jest prawdopodobnie słabsza wątłej sza i bardziej delikatna i dlatego tak strasznie się nią przejmuje histeryczna lekko i neurotyczna neurotyczna przepraszam neurotyczna, ale skłonna do historii też MF używa się jako autorzy takiego sformułowania jak późna polskość, ale gorzej z tą polskość cytuje poddana ciśnieniu płynnej późnej nowoczesności polskość, która od 1989 roku konfrontuje się z wielowymiarową rzeczywistością globalną polskość, która na własnej skórze wyparowuje różne scenariusze modernizacji to niemal jak bardzo potrafi pan zrekonstruować jak my jako autorzy konstruowali szczyty wystawa, ale te Cisy głóg kluczem myślenia o jej konstruowaniu powróci pan tropy tak szukaliśmy szukaliśmy terminu w, który by dobrze wygrażał ten moment, w którym znalazł się w złym to Polski Polski paradygmat i centrum znaleźliśmy u Tomasza Kozaka, który jest uczestnikiem naszego projektu artystą wizualnym, ale także filozofem i eseistą i to eseistą bardzo głęboko zaangażowanym w sprawy polskości chyba tak głęboko jak może być zaangażowane intelektualista ze Środkowej czy wschodniej Europy czy z tego tak sobie innego obszaru, gdzie tkwi setek tożsamości nigdy nie jest oczywiste trzeba cały czas nad nią nadal pracować i ten termin późna polskość opowiada o naszej tożsamości u takiej synchronizacji z późną nowoczesnością opowiada o tym, że w tej historii polskości na pewno nie jesteśmy u zarania tego dyskursu trakt to nie jest moda Polska CEZ Polska po pewnych przejściach bogata w rozmaite dość doświadczenia być może są Tomasz Tomasz Kozak wchodząca w taki moment zmierzchu, który niekoniecznie musi oznaczać koniec, czyli co z okolic Jaś no właśnie to jest bardzo bardzo ciekawe, bo dla dla Kozaka a zanim i dla nas Zmierzch jest jak i raczej okazją do refleksji niż do zamknięcia całego interesu to jest moment, który sprzyja nam zdobycie pewnej samowiedzy podsumowania bagażu doświadczeń i pokuszenie się o świadomym pogłębioną odpowiedź kim właściwie jesteśmy i kim moglibyśmy się stać, gdybyśmy zrozumieli naturę naszej tożsamości niż państwo nie ma się zaraz będą szczegóły, żeby to PIP to może bym teoretyczne czy może nieco abstrakcyjną rozmowę my, w jakich przykładach umieścić, ale zaczęłabym może jeszcze od Stanisława Szukalskiego artysta, od którego organem rekomenduje się oglądanie wystawy, które przyznam, że mi ta reinterpretacja Maurycego Gomulickiego Jacka Staniszewskiego twórczość Szukalskiego zrobiła na mnie ogromne wrażenie to jest bardzo ciekawe jak bardzo sobie cenię, dlatego że oglądając wraz z chwilą powiem o Szukalskim Anny opowieść Szukalskiego o Polsce będą wprowadzimy zupełnie w konfuzję wręcz rozbiło jakieś moje oczekiwania mówią o lot będzie zaraz jakaś obrzędowość albo to będzie jakiś takie posty Narodowy nie mogą jakiś podejście i chodzę i widzę, że twórca, który w la zaczął tworzyć się je jeszcze przed drugą wojną potem po drugiej wojnie i mam wrażenie, że Persepolis albo świat Tolkiena wkraczam jakiś pogański mijają bardzo antysemickie z drugiej strony wcale nie chrześcijański gigantyczną pogański, o co chodzi z tym Szukalski był pan w dni zarysować słuchaczom tym, którzy może mniej wiedzą, o co chodzi, ale tak rzeczywiście w tym w tym projekcie chcieliśmy opowiadać o polskości współczesnej, czyli tak jak pani powiedziała, konfrontując już się z taką rzeczywistością globalną z tym wszystkim nie polskością ami, które swym dzisiejsze spotkanie na ogromną skalę, ale zaczęliśmy ten projekt od artysty, który zupełnie się z tej ramy czasowe i wymyka Stanisława Szukalskiego, który umarł 100 osiemdziesiątym siódmym roku, a my i tak pokazujemy jego projekty pochodzące z lat międzywojennych w i Szukalski rzecz to to taki twórca, który po odzyskaniu przez Polskę niepodległości przyjechał przyjechał do ojczyzny zastanów, w których się wychowywał i wtedy zaczął obiecującą artystyczną karierę w przybył tutaj jest taką misją, którą sam sobie powierzył takiego radykalnego przeprojektowania polskiego Imaginarium w wychodząc od diagnozy, że ten repertuar form symboli znaków z Gemini Polska weszła w dwudziesty wiek i świeżo odzyskaną niepodległość jest anachroniczne wykuty w dziewiętnastym wieku wcześniej nie bardzo kompatybilne z tym współczesnym światem przede wszystkim też nie bardzo nie bardzo Polski, więc Szukalski postanawia zamieszkać to wszystko od nowa ma kilka radykalnych postulatów m. in. oczyszczenie polskości bez elementu chrześcijańskiego zupełnie chciał to chrześcijaństwo jako rzecznik polską słowiańską z polskości z polskości usunąć i i myśli Polskę w sposób bardzo radykalny, ale również miały jeśli chodzi o przesuwaniu sobie granice wyobraźni nie rozwiązał za Zachodzie jest im postawiliśmy przed wejściem w Polskę współczesną pokazać taki właśnie projekt dla narodowej tożsamości w tym wszystko jest możliwe i z tym pojawia się też tę kategorię mocy i format, czyli czegoś co w Polsce zawsze było problematyczne, a na pewno bardzo dyskusyjna dyskusyjny jest teraz z całym dobrem i złem inwentarza no bo wg Szukalskiego nietrudno jest zrobić takie momenty, które upodabniają go do artystów trzeciej rzeszy, gdzie jeść rezonuje to na taras otrzymuje od góry serdecznie mnie, bo jest go nazwać wprost nie Szukalski Szukalski miał takie takie para faszystowskich sympatii o jego zaciekłym antysemityzmie już sama pani sama pani powiedziała w niestety tak to tak to wygląda radykalne myślenie w kategoriach narodowych wiedzie i te zakątki temat obcym, chociaż muszę od razu będziesz kas, gdyż swoją wyobraźnię jak dotąd paradygmat faszystowskiej również przekraczał trojga i jest bardzo nieoczywisty, jeżeli państwo oraz Maciek skojarzenia z symbolami, które znamy ze współczesnej debaty czy znów podziałów w dwudziestoleciu międzywojennym to on do przekracza i nie umie to przecież nie wprowadziło bardzo dobrych fuzję nie ma już zrozumiała Antoniego poczułam przekaz, ale nie zrozumiał, że to nie jest takie oczywiste z tą polskością jak teraz np. jednak MDM próbują nam zwolennicy takiej bardzo narodowej katolickiej koncepcji mówi z nieba, bo Szukalski bożka skinieniem nie bał się eksperymentować z polskością co z polską sztukę Stocha Stec Kafel choinka skała trochę tak jak pani powiedziała Stal Kiema i w tym sensie on i jest pewnie trudne do przełknięcia przez liberałów, ale również bardzo trudne do przełknięcia przez tradycjonalistów ze względu NATO swoją odwagę i pozostaniu na rzece przy takiej konkluzji, że na szkockim tak samo jak artysta, który mówi bardzo wyraźnie polskość jest otwarty projekt polskość to jest coś co możemy wymyślać sobie o innowacji możemy poszerzyć granice tak możemy uwolnić wyobraźnię to nie jest jakiś pieczę to one przez tradycję jest zamknięty zbiło z obrażeń, których nie można ruszyć tu wszystko jest mobilnej ruchome, a od tej opowieści o polskości już po osiemdziesiątym dziewiątym roku wrócimy po informacjach Stach Szabłowski kurator wystawy późna polskość w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski z państwa gościa Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest cały czas Stach Szabłowski krytyk sztuki i kurator wystawy późna polskość formy narodowej tożsamości po 1989 roku w Warszawie w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski mogą państwo zobaczyć zmierzyć się z tymi właśnie opowieściami artystów LO w tym właśnie Elvis zastanawiamy jak i jak w jakikolwiek sposób opowiadania o polskości, jaką aut i kuratorzy wybraliście pouczał, że nie wiem czy Wealth to on jakoś narzucili jeszcze czy to naturalnie wyniknęło, że to są często takie symbole polskości, w którym artyści się mierzą czy to będą flagi czy to będzie Jan Paweł II, w czym to będzie Sejm czy no czy to będzie mnie kościół katastrofa Smoleńska manifestacje kobiet w obronie praw takie miny no właśnie kierują węzłowe hasła w takt trzeba coś powiedzieć, że na tytule wystawy obiecujemy polskość, ale pokazujemy jednak prace artystów wizualnych i po części również twórców filmowych i i wracamy, więc to co państwo znajdą na tej wystawie to są reprezentacji polskości są formą stworzone przez artystów dla żywiołu naszej narodowej tożsamości samą polskością byłoby znacznie trudniej, dlatego że jest jakaś postać z rejestru lub abstrakcyjne pojęcie na nas sam początku tej tej wystawy nad wejściem nad nią zawiesiliśmy prace Huberta czerep oka taki neon z tekstem nigdy nie będziesz Polakiem i to praca ma za sobą swoją anegdotę, że to jest cytat z takiego wielkiego transparentu, kto umie rozwinęli kibice Jagiellonii Białystok, aby powitać nim piłkarza brazylijskiego pochodzenia ludzie za granicą, który przez chwilę dostał polskie obywatelstwo od prezydenta Lecha Kaczyńskiego i jest pierwszym ligowym meczu grać jak zobaczy na trybunach taki wielki baner z tekstem Roger nigdy nie będziesz Polakiem i ta praca Huberta czerep oka no jest na temat z elastyczności czy też braku elastyczności polskiej tożsamości zadaje takie pytanie czy można ją ściągnąć na kogoś, kto tu przyjedzie jak to ma inny kolor skóry, kto być może nie mówili jeszcze dobrze po polsku, a może kiedyś będzie mówił, ale Alana dotyczy też, czego innego, bo celem to hasło nigdy nie będziesz Polakiem nie jest skierowane tylko do do menedżera Georg już zacząć się stan daleko w Indiach, gdzie indziej w piłkę ongiś skierowanych bat co nas dla nas wszystkich, dlatego że te to spełnienie tej abstrakcji polskiej tożsamości to jest utopijny nieosiągalny cel nikt z nas wychowanych w Polsce mówiących po polsku, a z dzieciństwa chyba nigdy do końca tej tożsamości niewypełnienie nie zrealizuje to stek i znikające na horyzoncie na horyzoncie punkt, ale to, o czym możemy mówić konkretnie robimy na wystawie w to są formy są obrazy to są symbole to są figury wokół, których jest metan to substancja polskości się krystalizuje stąd pewne postaci pewne zdarzenia, które potraktowaliśmy SO uprzywilejowany sposób np. reprezentacje artystyczną Lecha Wałęsy takie postaci, którą można opowiedzieć się z opon sosami historii Lecha Wałęsy można będzie duży kawał polskości ostatnich 300 lat Ludowym bohaterem bohaterem socjalistyczny robotniczy lewicowy bohater Narodowy bohater katolicki ale, toteż człowiek z establishmentu potem i człowiek uważany przez niektórych za zdrajców postać, wokół której dokonała szyny rekonstrukcja pewnego mitu Max pozytywnego mitu Solidarności i Narodowego buntu i postać Vogue, a kluby i dekonstrukcja tego samego mitu również zaczęła dystansem przykładzie Lecha Wałęsy można zobaczyć jak pulsuje to wyobrażenie o tym, czym z Polski są w nich z pozytywnego i co należałoby odrzucić podobnie podobnie postać papieża Jana Pawła II, ale też zdarzeniami tak jak np. katastrofa Smoleńska, czyli przykład tego tego rodzaju zdarzenia, które się zdecydowanie nie zmieściło w tym post politycznym po nowoczesnym polu symbolicznym tego skonstruowaliśmy są w trzeciej RP nagle okazuje się, że jest dzieje się coś takiego, czego się tym językiem o nowoczesnym nie udaje w Polsce opowiedzieć im, więc następuje szarży jazdy bierze kamerę idzie na krakowskie Przedmieście i rejestruje też tak my pokazujemy to katastrofa za pośrednictwem kilku kilku prac 1 z nich jest dokument Artura Żmijewskiego o tyle ciekawy, że jest to dokument bez namiętnych stąd taka jest Francja tego co działo się na krakowskim Przedmieściu w pierwszych dniach tygodniach po katastrofie i to jest taka opowieść o szukaniu jakiegoś języka jakiś formę przeżycia katastrofy mówienia ani na tym filmie widać doniesień z taką kliniką na tydzień po dniu potem po tygodniu jak wszyscy zdezorientowani szukamy tej formy jest znacznie wiele osób odnajduje ją z takich kodach anachroniczne archaicznych dawnych religijnych pieśniach jakiś figura ze stanu wojennego, ale w tym czasie z powstania styczniowego i nagle się okazuje, że ten repertuar form, które sobie stworzyliśmy do przeżywania wspólnoty narodowej z niewystarczającym tych form współczesnych post osłon balistycznych rzeszy, jakby nie dali nam na stole są po kładce quadem starych pytanie tylko czy to czy to dobrze i czy te stare formy są odpowiednie, aby z ich pomocą dyskutować ze współczesnym światem, który na pewno nie jest rzeczywistością czasów powstania styczniowego lub jest też bardzo dużo wątków, ale oczywiście takie polityczne demokratyczne gorzka lewica jest słodka prawica Jadwigi Sawickiej są opowieści na Opolszczyźnie m. in . Rycharski ego brama MO w drugiej wojnie światowej Solidarności mówiliśmy o symbolach narodowych mnie czy wasze opowieści z liberalna lewicowa bardzo bardzo dobre pytanie myślę, że mecze czy część byłby lub część szczególnie konserwatystów ma taką gniewem może projektuje, ale obawy o kontakt jest bardzo bardzo dobre pytanie myślę że, że etykieta lewicowości odkleił bym od razu tego projektu, bo cóż ona miałaby znaczyć w kontekście w kontekście sztuki w wydaniu 3 SA wysta w czy nasz projekt został zrobiony z liberalnych pozycji przez bardziej dbać cel i o powierzchni będzie niech będzie taka, że w nie przyjmowaliśmy żadnych ideologicznych założeń przy dyskusji o polskości byliśmy jednak świadomi, że ten paradygmat konserwatywne zachowawcze bardzo utrudnia to, zwłaszcza artystom ciekawe dyskutowanie polskości, dlatego że z samej natury konserwatyzmu, który jest nastawiony na zachowywanie pielęgnację w miarę okazuje się, że oboje rodzice ważne z Łodzi towarzyszącej tej wystawie WM ono tradycjonalizm i tam słuchałam w Pawła Rojka związanego z tym krakowskim środowiskiem cover Band to już sama nie wiedziałam, że on zachowywać czy jednak jest bardziej rewolucyjne to była bardzo ciekawa dyskusja o tak Paweł Rojek środowisko pisma presje z Krakowa, do którego do, którego baba 3 polskiej kultury należy to jest bardzo interesujący krąg osób, które się nazywają konserwatystą konserwatystami i jednocześnie starają się twórczo pracować z paradygmatem polskość Antoni, ale to nie jest łatwe i rzeczywiście dojdzie PiS Jerzy trzymamy się zużywa zięć trzymamy się Pawła Pawła Rojka co on sam, aby umożliwić sobie takie kreatywne otwarte myślenie o polskości musiał skonstruować taką paradoksalną figurę awangardowego konserwatyzmu, chociaż Awangarda jak do samej natury jest anty anty konserwatywne, ale to co są zawiłe zawiłe zagadnienia w sens tego pytania o to z jakiej pozycji znajoma z Beatą wystawa w 2 jednak upierał się, że z licznymi wyjątkami ten postawa konserwatywna utrudniała ruch krytyczne dyskutowanie o polskość i to był nasz drogowskaz to znaczy Brands rekonstrukcja prace artystów, którzy są w stanie podejść do do polskości w sposób w sposób krytyczny i to dlatego, że jeżeli traktujemy naszą narodową tożsamość sposób bezkrytyczny to oznacza, że chyba nie jesteśmy w stanie powiedzieć na jej temat nic nowego nic wykraczającego poza cel ten zespół wyobrazić jak zostaliśmy zostaliśmy wychowani czy on nie jest nienaruszalny no bo może on nie jest nienaruszalny, bo tak się zmienia cały czas natomiast cały widz wydają się polega na tym, aby cały czas być świadomym tych tych zmian i raczej, aby panować nad naszą polskością, a nie pozwalać polskości no tak na to, aby panowała nad nami limity zwożone mitom żony nie regulowały nam dziś z naszych narzucone nam zachowań w imię właśnie były biegi skonstruowanych opowieści o przyszłości wyidealizowanej no i nieprzepracowane mity to jest potężna siła o takim go nie waha się tego, gdzie demoniczną charakterze, która potrafi opanować jednostkę dotację pan patrzy cały naród i historii historii Europy dwudziestego wieku mamy aż nadto dużo przykładów na nas takie na takie opętania indywidualna i ich zbiorowe i te nieszczęsne przypadki podpowiadają, że narodowa tożsamość może być ciekawą platformą do budowania projektów politycznych, ale trzeba się posługiwać się to dziać, gdy natomiast ważny przede wszystkim z ogromnym zapasem samoświadomość i teraz 3 kroki, bo długo długo moglibyśmy jeszcze rozmawiać ja zamierzam co najmniej raz jeszcze na wystawę wrócić późna polskość formy narodowej tożsamości po 1989 roku można obejrzeć były twórczość działa wielu wielkich polskich artystów po osiemdziesiątym dziewiątym roku w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski proszę też przejrzeć program, bo tam są ich prowadzenia i dyskusje, które towarzyszą opowiada o wystawie Stach Szabłowski krytyk sztuki ich w współ kurator tejże wystawy bardzo dziękuję i tyle co Społem hiszpańskim dla państwa przygotowaliśmy program realizował Kamil Wróblewski informacja o nich Maciej Zakrocki zaprasza na rozmowy z posłem PSL Piotrem Zgorzelskim i spokojnych świąt bez sztychu spokojnych świąt, kiedy ATA świat lub pod blond zdobycz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA