REKLAMA

Ludzie, zwierzęta, maszyny i insekty są sobie równi - mówią posthumaniści.

Weekendowy Poranek Radia TOK FM: Idealna Niedziela
Data emisji:
2017-04-16 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pozycja idealna niedziela teraz na antenie Radia TOK FM Zuzanna Piechowicz jej autorka w studiu dzień dobry Zuzią dzień dobry ciekawy dzisiaj temat zresztą jak zwykle u ciebie w swoich audycjach idealna niedziela tematy idea post humanizm, w czym rzecz to ciekawe pytanie, bo nie miał właściwie od czego zacząć myśleć, że można powiedzieć, że post humaniści to ludzie, którzy uważają, że człowiek już bowiem być centrum naszego zainteresowania oraz centralnym punktem Rozwiń » odniesienia do obniżenia do etyki moralności i szef cały świat nie musisz być podporządkowane inie powinien wręcz być podporządkowany człowiekowi to znaczy post humanizm zakłada, że różne typy i mówię specjalnie, by czynnie istoty żywe są sobie nie tylko nie zagraża nie tylko istoty żywe to dotyczy zwierząt to dotyczy również wirusów bakterii i charakteru jest dużo więcej na ziemi niż ludzi lub po Tarnowie aż, ale też maszyn to znaczy ripostą magistrze dają podmiotowość maszyn co to oznacza oszczędności łączyły i jakie ma konsekwencje o tym, będę rozmawiał z dr Aleksandrą Przegalińską, która jest filozof komu i pracuje na masę 3 set Instytut w technologii MIP pewnie państwo słyszeli to jest najlepsza uczelnia na świecie, jeżeli chodzi o technologie w Polsce dr Przegalińska jest związana z Akademią imienia Leona Koźmińskiego i dodaje znaną postacią już to trzeba też przyznać moim zdaniem jedyną taką nauką w cieniu, która w Polsce zajmuje się bank na poważnie etyką technologii oraz filozofię związaną z technologiami w idealna niedziela Zuzanny Piechowicz zapraszamy po pisze w swoim tekście dla polityki, że emancypacji godny jest każdy byt nie tylko człowiek, ale też wg posła listów oczywiście, ale też maszyna zwierza insekty bakterie wirusy oni wszyscy mają być wg postkomunistów sobie równi i jakie ma konsekwencje to znaczy, że możemy ich nie tylko zabijać, ale wykorzystywać, czyli wg postkomunistów nie będziemy mogli wykorzystywać maszyny do naszych celów naszych myślach do celów ludzi no myślę, że to jest bardzo stopniowa na jej gruncie rzeczy wcale jeszcze nie jasne tak naprawdę, bo post humanizm to jest taki nurt, który jest mu norka młodym dopiero się rozwijającym no, jakby on dostrzega obecne potrzeby emancypacji rozmaitych istot, które traktowaliśmy do tej pory bardzo użytkować też instrumentalnie i roboty tutaj są najlepszym pewnie tego przykładem, ale zwierzęta są równie dobrym i mówi o tym, że nagle, że na przemyśleć raz jeszcze, jaki jest nasze miejsce tak po całym świecie, w którym można istoty funkcjonują ich rzeczy rzeczywiście mamy do tego prawa czy możemy sobie uzurpować prawa do tego, żeby te wszystkie pozostałe istoty całego przyrodę, ale też, że w świat sztuczny świat oparty na sianie po prostu eksploatować także, gdy nie ma chyba aż znajdzie Jasnej odpowiedzi na gruncie rzeczy zgodnie nawet z założeniem ekologii rozumianej w taki bardziej klasycznym sensie nut po prostu jest także zwierzęta, jakby rzeźby rozmaite BT pokus na sobie nawzajem żerują czy też, że na pewno wzajemnie się wykorzystują, dążąc do dominacji tez, jakby ekologii gdzieś tam dosyć uznane organizmy dążą do jakich tematów, ale prawda my jesteśmy takimi organizmami, które tego dorzuci też wirusy pełnymi podobne w gruncie rzeczy mają UE cele być może nieuświadomione salon istniał natomiast zgodnie z takimi nowszymi pojęciami ekologia to właśnie chodzi o troskach i dbanie o bardziej przyrody i całego systemu to, żeby tego, jakby tej Komosa ze tego systemu nie naruszyć my tutaj post humanizm się ten nowszy sposób myślenia ekologii chyba wpisuje bardziej j w . dobrze rozumiem postkomuniści skupiają się na tym, aby szukać podobieństw ani różnic między tymi różnymi bytami, czyli między ludźmi maszynami zwierzętami i to myślenie o kategorii podobnych ma stworzyć tam nowa filozofia myśleniu kategorii podobieństw ma stworzyć nową metafizykę, która ma otworzyć nową etykę czy całkowicie nowy system etyczny rys jedno zgodnie z post humanizm mamy celebrowanie różnic też jest Tokaj znaczy to, że jesteśmy różni diametralnie różniła od c innych zwierząt od innych istnień tutaj na ziemi jest jest w porządku natomiast rzeczywiście posłani proponuje się, by nowy sposób patrzenia na człowieka, bo człowiek to nie tylko re no takie nasze specjalistyczne myślenia o tym, że jesteśmy nie wiem ciałem duchem i posiadamy języka, ale to także np. płynny ustrojowe nadal fizjologia cała z tym związane można człowieka można spojrzeć jak ona po prostu jakiś taki zbiór pasożytów, które w nim siedzą i którymi się nawzajem wymieniamy znaczy to co proponuje post humanizm to inny punkt widzenia tak naprawdę inny punkt opisowo, ale w rozmaitych istotnie w związku z tym ma też, że konsekwencje inne są patrzenia Mach i prawa i na to co one co ona ewentualnie wymogły na ból człowieka opisany jako właśnie jakiś taki amalgamat własnych cudzych płynów ustrojowych to niewątpliwie są bardzo innego niż ta po co myśmy myśleli o człowieku z takich typowo humanistycznych wobec starszych kategoriach Stawarz taką tezę w swoim tekście, że nawet papież Franciszek jest w pewnym sensie post humanistą notes ryzykowna teza jestem tego świadoma, ale myślę, że dosyć ciekawa, dlatego że wg mnie papież Franciszek proponuje jakiś taki bardzo nowe spółki z punktu widzenia kościoła chyba spojrzenie na to czym jest przyroda, jaki jest miejsce człowieka w przyrodzie ostatecznie ranne bardzo długo myślę, że również kościół Emil Noll owczy w kościele panowało takie przekonanie, że należy czynić natura sobie poddaną jej cały świat, żeby Nizio nieożywionej to jakiś taki imperaty w czy zadanie człowieka natomiast od tej na papież Franciszek właśnie raczej proponuje takie podejście zgodne z tą nową ekologią, o których mówiłam wcześniej, czyli takie, że Noonan wszystkim istotom niezależnie od tego gdzie w tej piramidzie są należy się szacunek KO w ogóle być może samo piramidy jako konstrukcję myślenia sieci na razie ranne zastąpić Maćka trzecią prawda, bo piramida jest taka bardzo hierarchiczna i te byty w związku z tym jednak panują inne ranne są zdominowane natomiast tutaj ja mam wrażenie właśnie że, zwłaszcza w laudatosi papież Franciszek proponuje inny punkt widzenia chyba jest też wyraźnie zainspirowany metafizyką Indian chociażby jak Chopinie tutaj takich źródeł bardzo nietypowe bym powiedział dla kościoła sięga, opisując stojaki powinny być nasze racje przed radą, żeby ten nie doprowadzić do katastrofy no też myśli w takich kategoriach o tym, że jeśli będziemy dalej eksploatowali to się po prostu dla wszystkich bardzo źle skończy, więc ma takich też charakter letniego tekst niż prewencyjny trochę zastanawiam się ostatnio też wygrywa audycji rozmawialiśmy na temat tego jak człowiek może podejść do do sztucznej inteligencji oraz do robotów w kwestii świadomość to znaczy nawet w zespole ze studiów bardzo prostego przykładu czy, jeżeli roboty dojdą do momentów, w których maszyny, które będą wyglądały jak trudno o w sztucznej inteligencji czy człowiek będzie mógł poślubić np. czy będzie mógł być z nimi związku oraz kto będzie o tym, decydował, ponieważ to programuje taką maszynę ma promują człowiek w bliżej dostali świadomość co będzie co będzie z tym dalej czy to jest właśnie 1 z tych kwestii, które podnoszą postkomuniści chronimy się już o maszynach w kontekście takich bardzo przyszłościowe czy maszynach już w kontekście dzisiejszym podmiotowości w bazie takich jak komputery album Skype, przez który rozmawiam właśnie minął myślę, że w obu kontekstach postkomuniści się dobrze czują tutaj zresztą widać silne nawiązania post humanizmu do trans humanizmu czy taki honor to nam powiedziałabym emancypacyjne ego wobec technologii takich, które na celebruje technologii jako nowy sposób bycia człowieka jest bardziej entuzjastyczni fani nastawiony jednak post humaniści wydaje się, że bardziej jednak skupiają się na nas na świecie ożywionym i nas na przyrodzie tez, jakby taka ich rola w tym w tym wszystkim, ale one tak naprawdę jeśli wrócimy do tego pomysłu z nowym poziomem opisu, a to jeśli możemy myśleć o człowieku jako jakimś takim właśnie Magda macie ustrojowych płynów albo w nie wiemy, gdzie ich gnieździe rozmaitych bakterii wirusów którymi się też wymieniamy wzajemnie to można równie dobrze o nim pomyśleć jako takim byczek, który jest technologicznie za pośredniczący który, który ma pomóc mimo rozszerzenia rozmaite zastrzeżenia pamięci, ale też ciała w technologii, który może inne swoje jakiś tam własne wspomnienia i przechowywać na twardym dysku który, korzystając z telefonu łączy się z innymi także na myśl, że w tym sensie dla postkomunistów technologia już dzisiaj jest po bardzo zintegrowana człowieka jest jego częścią natomiast na takich nadaniu praw osobowych tego typu technologie, bo jeszcze, ale nie ma żadnej dyskusji, ale raz w kontekście przyszłości znaczek nabywania przez maszynę nowych kompetencji Leandro i rozszerzania jej spektrum inteligencji także nasze staje coraz bardziej rośnie samo świadoma osobowa i t d. dotąd to dyskusja na pewno trzeba będzie rozpocząć itd to chyba nie będzie już mówić o tym, że jakiś człowiek będzie też sztuczną inteligencję pisało albo ją jakoś tam nad nią panował tylko raczej będzie mówić o takich bardzo samodzielny byt ach, które będą częścią naszego społeczeństwa to się bardzo wiąże też, by mętnym tekście na temat teorii osobliwości tej sesji dla IT, która tak, jakby jest pewnego rodzaju może być pewnego rodzaju przyszłością, gdy jest to na razie taki bardzo spekulowano bym powiedziała ja osobiście bardzo lubię ten ten termin, bo chcemy iść do żony takim taką ciekawą obietnicę koło od ograniczenia dzisiejszego świata czegoś co będzie radykalnie nowe innego, ale nagrody nie mamy w PRL przekonania pewności na pewno nie mamy nie mamy nawet przekonanie wielu ekspertów nie ma przekonania, że osobliwości istotnie narzędzia może nabyć jakąś rychło znaczek można pomyśleć, jakim takim długim ewolucyjnym procesie emancypacji maszyn i walczy też takiego właśnie Anno ewoluował Ania ku byciu inteligentną istotą, ale ten tempo rzeczywiście się pojawią czasami nawet jest wyznaczany na rok 2045, czyli bardzo blisko zupełnie niedaleko no i to jest taki punkt, w którym tak w zasadzie to ten post humanizmu jako myślenia o tym, że inne istoty będą miały prawa ludzkie albo równa ludzkim ni et on się może sam stać tak naprawdę no bo ktoś może być bez naszego zupełnie udziały jeśli Waldemar Guja nagle pojawi się inteligentna maszyna to ona może iść będzie dostatecznie silna narzucić swoje prawa i nie będą już prawa człowieczy tylko właśnie post człowiek czy Ano takie inne zupełnie, czyli jak reduktor i osobliwości będzie jednak do tej w 2040 piąte roku not Dead to także czy to w ogóle będzie 2044 roku to wielu nawet futurologów entuzjastów technologii ma dużo wątpliwości co do tego to raj Kurt Weill taki znany właśnie futurolog i też Joanna i Zienia, który pracuje dla Googlea jest zwolennikiem tego, że to się właśnie te zdarzenia i Anny k on uważa, że z takiej optymistycznej wersji będziemy mieć świat hybryd z technologiczną ludzkich takich właśnie te technolodzy kichać amalgamat w gruncie rzeczy też jakoś tam postkomunistyczny Bond uważa, że gatunki się z sobą, wywieszając znaki człowiek oparty na białko wymieszać z krzemem męża będziemy mogli cenne również nasz kat płodzić rozmaite istoty, które nie będą jednoznacznie klasyfikowany jako jakiś tam gatunek z 3 i te raczej rzeczywiście myśli o ludziach i technologie czołgiści maszynach mnie ludziach zwierzętach ich na, ale to taka przyszłość tron ona opisuje inkluzywnego, gdzie nie ma już kłóci i gdzie nie ma już w gruncie rzeczy żadnych takich ograniczeń Joanną, które znamy dzisiaj tak znaczy, jakby nikt nie ma jednoznacznych klasyfikacji kim, kto jest albo czym kto jest tylko tak naprawdę można trochę być wszystkim i trasa turystyczna wersja na Anna Caterina to była taka, że po prostu maszyna PL Terminator uzna, że jesteśmy niezbędni i nas się albo pozbędzie albo nas po prostu ominie i jest swój proces rozwoju już dalszy na rozpocznie bez nas samych tutaj albo zostaniemy z niczym albo zostaniemy przez nią właśnie kosztami no po unieszkodliwieniu ich w raj kuc, by tak bardzo i tak głęboko wierzy w to, że ta ostatnia osobliwość nadejdzie Żyłka dziennie kilkadziesiąt tabletek chcą nas do życia daje też innym, chcąc dorwać się tego momentu ostatnio wyszła w Polsce dość niedawno wyszła w Polsce jego książka, jakie inne lektury pożycza być tym, którzy są zainteresowani tematem chcielibyście dowiedzieć więcej tych właśnie osobliwość jest blisko to myślę, że żabińscy bardzo ciekawa pozycja, ale taka bardziej kas humanistyczne czy taka techno optymistyczna natomiast na pewno można, ale też sięgnąć chociażby do książki Maxa u SA o procesorach procesach myślowych ale gdzie mamy właśnie na ciekawe porównania między tym jak my myślimy, a jak myślą maszyny i dużo więcej podobieńst w niższe o przeciwstawieniu może być zaskakująca ja sama wydałam niedawno książkę istoty wirtualnej tam też tematyka i tras humanistyczna i postkomunistyczna się pojawia, więc mogę tutaj kosztami nieskromnie skłania ją polecić im masa artykuł właśnie takich postkomunistycznych dużo lektur postkomunistycznych typowo takich ekologiczną post humanistycznej jeszcze czeka na wydanie, ale z anglojęzycznej literatury na pewno PL wszystkie praca autorstwa niejakiej Rosji brak dotacji pełni bardzo gorąco poleciłabym tym naszym słuchaczom, którzy władają angielskim na tyle dobrze, że mogliby to przeczytać ja polecam również swój tekst ostatnim niezbędnik inteligenta tygodnika polityki tytuł wielki post, jakby z kryzysu w rzeczywistości mają gości była dr Aleksandra Przegalińska z Massachusetts Institute w technologii bardzo dziękuję ja również dziękuję bardzo się Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: IDEALNA NIEDZIELA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA