REKLAMA

Cóż to za Bóg, który żąda śmierci swojego Syna? Teologiczne zmagania na Wielkanoc. Opowiada dr Sebastian Duda

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-04-16 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Karolina Głowacka słuchają państwo niedzielnego świątecznego poranka Radia TOK FM studio pan dr Sebastian Duda dzień dobry dzień galerii filozof teolog redaktor miesięcznika więź dziś Wielkanoc największe święto chrześcijaństwa w tym roku tak się złożyło, że obchodzą je wspólnie kościoły wschodnie i zachodnie myśli teraz cofniemy wiele wieków historię i zastanowimy się nad tym jak to ustaloną w ramach kościoła kim Jezus był uczynnym człowiekiem czy był Rozwiń » Bogiem czy bardziej Bogiem i człowiekiem czy bardziej człowiekiem, który w wyniku różnych skomplikowanych procesów stał się Bogiem czy Chrystus w ogóle istniał przed swoim urodzeniem mnóstwo interesujących kwestii się działo i to wszystko rozważany jak to było na początkach pierwszym pytaniem chrześcijan w kościele tych także, którzy go znali osobiście jak w sporze znali osobiście Jezusa z Nazaretu było, dlaczego on umarł skoro był synem Bożym, dlaczego spotkała go tak straszna śmierć na krzyżu i różne dawano odpowiedzi, ale znamy nie, dlatego że już pierwsi chrześcijanie mówili o tym, że musiało coś być szczególnego w tej śmierci szczególnego jeśli chodzi o znaczenie teologiczne, które należało jej przypisać Jezus umarł, dlatego że na był ofiarą prze błagalne no dla Boga za to, że ludzie zrzeszeni w danej grze sią tak brzmiała pierwsza odpowiedź inna odpowiedziało było Jezus umarł, dlatego że tam zaciągnęliśmy względem Boga wina staliśmy się w ten sposób dłużnikami niewolnikami on nas odkupił ta metafora była bardzo czytelna w świecie, gdzie niewolnictwo było czymś powszechnym i w kupowana niewolników, więc odkupienie drugą taką metaforę później mówiono jeszcze inaczej Jezus umarł dlatego, żeby mu Bóg mógł przez to jego ofiarę nie tylko zostać prze błagalne w swoim inie wiem ale, żeby przebaczyć nam koszach żaby przebaczenia grzechów i musiał to być ktoś szczególny właśnie, dlatego że Bóg był kimś zupełnie spoza ludzkiego świata także dla tych ludzi, którzy w niego wierzyli i ta ofiara nie mogła być dokonana przez byle kogo, ale ktoś, kto Bogu było równe miał jakieś uczestnictwo w jego boskość, ale pytanie nie jest takie te wszystkie metafory, które pan teraz wymienił no w tle gdzieś słychać tego okrutnego Boga starego testamentu, który jest ZAK nie one, który żąda, żeby zostały prze błagalne, żeby odkupić właśnie te winny jest tutaj jakiś paradoks, że w teraz, kiedy o tym, się opowiada, że oto pan Bóg jest zaginie vany, więc ofiarowuje własnego syna, żeby przebłagać samego siebie to troszkę jest skomplikowana bardzo okrutna koncepcja, której my w większości już nie akceptujemy to prawda ona jest zakorzeniona w obrazach starotestamentowych niektórych przynajmniej były one tak trudna także dla innych pierwszych chrześcijan się na niektórych mam świadectwo z drugiego wieku o jaki ma oficjalnie, który tak nie akceptował tego okrutnego Boga stary testament, ale rangę, że po prostu odrzucił stary testament odrzucił także większość nowego testamentu zostawił tam kawałki Ewangelii Łukasza inie listy Świętego Pawła trafnie wszystkie jest oczywiście pewnym nadużyciem mówienie, że ten Bóg starotestamentowy jest tylko okrutne musimy sobie to od razu świat namierza to nie jest jednolita obraz Boga albo ubywa wojownikiem bywał okrutnikiem domaga się bardzo takich brutalnych spraw, a z drugiej strony jest aż miło się terminem jest też nazywany ojcem nie tylko ojcem, a także matką i są przepiękne obrazy starotestamentowe, na których Bóg matka tuli swoje dzieci do policzka albo karmi swoją pierwszą tak zatem powinniśmy wspomnieć o tym, pamiętać nie była jednoznaczna, ale jednak ten obraz, do którego się tutaj odnosimy tego przebyła grania Boga rzeczywiście zakorzenione w teologii judaizmu tzw. judaizm po drugiej świątyni, gdzie najważniejszym świętem był dzień przebłagania Boga Jom Kippur obchodzony do dziś ani bardzo takie mocne świętej mocnym oświadczeniem wyznanie własnej grzeczności własnej z pełnej znikomości względem Boga nie tylko na poziomie indywidualnym, ale przede wszystkim zbiorowy toczył się cenne Bóg nowego testamentu Bóg, który jest dzisiaj czczone szczególnie w kościołach różnie od cen tego Boga, który domaga się tak okrutnej ofiary przecież słyszymy dokładnie to samo, że Jezus umarł za twoje grzechy, aby odkupić ciebie wobec kogo wobec Boga przecież tam nie mógłby odpuścić po prostu pewne metafory rzeczywiście są powtórzone i nawet jeżeli nie chcemy o nich pamiętać co tam musimy jednak sobie uświadomić, że chrześcijaństwo bez nich nie jest nie bez tych metafor właśnie to pierwsza odpowiedzi teologicznych chrześcijan na pytanie, dlaczego Jezus umarł w domach także inna i ona są traktowane chrześcijaństwo jako komplementarne pierwszą taką stworzył właściwie mam im nową metafora Święty Paweł mówiąc o tym, duża Bóg przez śmierć Chrystusa pojednał świat ze sobą pojednanie oznacza zasypanie przepaści między Bogiem człowiekiem między tym, że jesteśmy jako ludzie bardzo poddani podatni na zranienia wrażliwi właśnie, że kruchość to jest jakby podstawowa w podstawowym okresie naszej egzystencji, a także to można jesteśmy zdolni do okropnego zła i to nas bardzo oddziela od tego, który nas stworzył, więc Paweł dość paradoksalny sposób, mówi że przez śmierć Chrystusa ta przepaść została zasypana już mamy troszeczkę inaczej to ujęta w inny akcent inny akcent tak i to pojednanie, czyli bardzo istotnym, dlatego że na, nawet jeżeli to jest ofiara prze błagalne to jest ofiara pojednania Paweł cytuję ataki najstarszy tekst może wspomnę o tym, chociażby wynajem bardzo trudne w odbiorze właściwie w polskich przekładach to gdzieś ginie, bo u niego w liście do Rzymian on cytuje starszą na pewno formuła właśnie tą formą odpowiedzi pierwszych chrześcijan Jezus jest nazywany dosłownie miejsce Miłosierdzia miejsce Miłosierdzia to dwuletnia Jerzy Ożóg ołtarza ofiarnego, który w czasie święta Jom Kippur smarowano chwilową smarowano krwią o to, żeby urzeczywistnić przebaczenie Boga względem niego ludu, więc tutaj tak krwawy obraz ukrzyżowania został, jakby z tym obrazem z pianki PUR z księgi kapłańskiej połączony jest został nazwany miejsce Miłosierdzia ogniska Save ten obraz nas jednak chodzi o to, że w ten sposób miłosierdzie Boga względem nas nie tylko jego gnie w prawda, który ma być ucieszony przez przez tak krwawą ofiarę, ale właśnie jego miłosierdzie w jaki sposób się uwydatnia i urzeczywistnia, niemniej i data pani także zwróciła uwagę ten w obraz przebłagania bardzo długo istniał chrześcijaństwo kościół istnieje do tej pory jej właściwie bez ciasta dziedziczymy z socjologii zachodniej myśli zachodniej takie mocne mocne wrażenie mocno ekspresję tego tematu tego wątku została dokonana przez Świętego Anzelma z Kate Berry i jedenastym wieku, gdzie w ogóle jesteśmy traktowani jako ludzkość jako wasale boskiego seniora czy już na nałożył się na tę wystawę obrazy Inowrocław Jagodę Ciechan dawny świat z jego okrucieństwem tak, że z jego niesprawiedliwa to jak sobie w takim razie jest ze śmiercią Chrystusa i jej koniecznością w dziele zbawienia radzi współczesna teologia to jest z byłym trudno oczywiście zagadnieniem dalej musimy na to pytanie odpowiadać i ja myślę, że teologia przebłagania i pojednania inaczej już trochę rozkłada akcenty niż dawniej gniew Boga w nie jest traktowany jako rodzaj agresji powiem od razu w ten sposób się próbuje to zinterpretować, że Bóg to nie jest osoba taka małostkowość, która się obraża prawda, która reaguje na agresywnie po prostu na to co czynimy mocno, ale jednak Buk reaguje mocno nas zło, ale próbuje za wszelką cenę ocalić człowieka akcentuje się, jakby różne momenty to zawsze jest mocno dyskusyjna, ale akcentuje się np. pożary Jezus cierpiał i umarł i dzięki temu był z nami solidarny w cierpieniu i śmierci także, że Bóg, który przez wieki tak potraktowany jako takim nieporuszony mówiono, że nie może cierpieć nie może być nim cierpiące pasji Willisa PUP jest jakieś poruszenie nie mówiono po łacinie tarota ta jest niemożliwe mówiono przez całe wieki teraz się mówi, że to coś jest tradycja kościoła dwunastą wieczna z kolei Święty Bernacka 2 mówi Bóg jest nie tyle pasji Bielic prawda poruszony jest zdatny podatny na cierpienie czy im pasji bliskiej taka Boga wizja bądź od kąta okresie siada się do wizji Boga takiego absolutu dziś ruchomego pierwszego poręczyciela nie może z tej filozofii Arystotelesa w ski nie Bóg jest kompresji Willis współczuję z nami współ cierpieć z nami na lata się bardzo silnym składzie teraz nacisk ja również na takie fragmenty są także ten faktycznie takie fragmenty w piśmie, kiedy się mówi o cierpieniu Boga i ich jego słabości raczej jego słabości, ale oczywiście nie jest tak o słabościach słabość ludzka, ale jednak mamy do czynienia ze słabością Boga wtedy, kiedy pozwala na ekscesy ludzkiej wolności innych cierpi z tymi, którzy cierpią przez to eksces, a jest też taka koncepcja, bo jest wielkie pytanie w chrześcijaństwie, dlaczego Bóg pozwala na zło ta no i jest takie pomysły, które wydaje mi się rozwiązywać wiele spraw mianowicie Bóg właśnie nie jest doskonały i nie jest Wszechmogący jest cel bardzo dobry bardzo wiele może, ale wszystkiego nie może to są takie pomysły trochę zakorzenione w refleksji dzikich sprawiła wielką konkurentką chrześcijaństwa ani 0203. wieku, czyli gnozy włodarzy mamy różne postaci niewiele, a nie wiedzieliśmy przez długie wieki poza tym co nam przekazali ojcowie kościoła, dlatego że ostatecznie jedno 100 tys przegrał jako taki ruch religijny mnóstwo dokumentów zniszczono powiedzmy sobie szczerze o nas odkrywamy niemal rok od dziewiętnastego wieku, a to dla różnych wysypiskach starożytnych, a to nie jest chowane przez kogoś czy miały być wydrukowane z historii hak liczą na to, że jednak, że ktoś trafi na zwą ewangelie gnostyckie apokryficzne takie dokumenty to inaczej przedstawia trochę Jezusa inaczej przedstawiają Boga, ale znów będą się bardzo silne było takie przeświadczenie, że ten świat pełen zła cierpienia nie mógł zostać stworzone przez dobrego Boga i albo został stworzony przez złego demiurga albo w pełni moc Boża się jeszcze w nim nie objawiła Targ jest takie silne przekonanie właśnie na jakiś sposób jak ma na czym polega to zwycięstwo dzisiaj mówimy o zmartwychwstaniu, bo jest niedziela zmartwychwstania na czym polega na zwycięstwo jest sandacz śmiercią wtedy, kiedy o tej ofierze krzyżowej po jego zmartwychwstaniu dalej cierpimy dalej doświadczamy zła dalej bardzo często wielu ludzi doświadcza nieobecności Boga bardzo traumatyczne przeżycia bardzo traumatycznych doświadczeniach czy rzeczywiście się dokonało to w pełni wielu ludzi pyta pan w oczywiście chrześcijanie, którzy mają mocną nadzieję mówią, że to się jeszcze dokonać to zwycięstwo już dokonała taniec zwycięstwa stary testament, ale tego Boga wojownika na wojnie takiego prawda, który krwawo rozprawia ze wszystkimi swoimi przeciwnikami to właśnie w tym nasza odmawia agresji agresywnego odpowiadania z czasem zaczął się objawia się to co jest nazywane zbawieniem wciągnęła nas takie duża pytania teologii chrześcijańskiej za chwilę do państwa wrócimy opowiada dr Sebastian Duda dzisiaj Wielkanoc największe święto chrześcijaństwa i my rozważamy sobie teraz w radiu TOK FM to, z czym się teologowie chrześcijańscy od setek lat zmagają dr Sebastian Duda filozofii teolog redaktor miesięcznika więź jest z nami wreszcie wrócić do tego od czego zaczęliśmy, czyli osoby Jezusa Chrystusa w teologii chrześcijańskiej właśnie tych początkowych rozważań kim był czy pomysł taki, że był Bogiem pojawił się na początku czy to później wymyślono jak to było bardzo ciekawe pytanie, dlatego że my RO mowie innych ludziach mentalności współczesnych generalnie wolimy myśleć o Jezusie bardziej polu ludzki sposób szukamy Jezusa historycznego bibliści szukają to znaczy takiego, gdyby się różni od Chrystusa wiara jest taki podział wśród uczonych teologów się mówi Jacques był Jezus z Nazaretu wędrowny nauczyciel w Galilei a jakie było wielu wtedy no właśnie przyciągnął do siebie grupę zwolenników zostało ukrzyżowany wtedy, kiedy namiestnikiem Judei był Poncjusz Piłat, ale boi my znamy z biblijnych także w podobnych kroków np. Jana Chrzciciela atak, który na nowego testamentu był kuzynem Jezusa na salę to też nie mieliście zastanawiają czy to przypadkiem nie chodziło o to, żeby w, jaki sposób Jezusa połączyć z Janem Chrzcicielem szczelnie ściślejszej Unii więzami Artur Bielawski kombi nam, że uczniowie mściciela nie wszyscy uczniowie chcieli się przyłączyli do Jezusa imię to z nowego testamentu, ale właśnie my szukamy tego Jezusa historycznego w miast lub Czepiec chrześcijaninem bardzo często szukali tego co w Jezusie było z Boga elementu boskiego pojawił się nawet pierwszym wieku już takie grupy, które uważały, że właśnie Jezus nie być skoro był Bogiem tak nie mógł ścierpieć nie mógł umrzeć na krzyżu, a tu od początku myślano właśnie w kategoriach boskich czy najpierw był jako ten prorok wskrzeszone np. przez Boga, a później dopiero, że całkiem Buko jak Bóg to może w ogóle nie miał ciała przy to wszystko było rozważane nie wiemy tego do końca ma ci, którzy doznali, jaką człowiek kask i kości jako tego nauczyciela jego uczniowie tacy ludzie jak Piotr Kajfasz z notą na pewno mi trochę inny do tego stosunek niż tacy tacy ludzie jak Paweł w pierwszy teolog chrześcijaństwa, który z konceptu realizował pewne wątki, które do dziś używamy pojęć właśnie on zawał Suzanne w ramach swoich listach do 5 gmin chrześcijańskich i właściwie tak uczynił z chrześcijaństwem religią uniwersalną do tej pory nasz rozwijała raczej wśród Żydów, ale wyszła także do Pogan jak jak wiemy było pewne napięcie, ale szukano oczywiście chyba bardzo i coraz mocniej z kolejnymi dekadami po śmierci Jezusa tego boskiego, jakby motywu opisze jego postaci w i do tego doszło właściwie zanegowano jego człowieczeństwo jego historyczność jego cielesność była taka grupa nazywana adwokatami, którzy po prostu umówieni, że Jezus nie miał ciała ludzkiego tylko miał ciało pozorna właściwie coś co było iluzją się wydarzyło na krzyżu, że zostanie ona sama jak ktoś inny dokleić nawet niektórzy mówili, że to się most syreny, które co inni pomagał mu nieść krzyż nieść fali osłabły tak podparła się i zamieniono jakoś tam leciała prawda Inter i domach na krzyżu zamiast Jezusa i to, że spotkał w bardzo silną reakcję UE ze strony niektórych chrześcijan oczywiście tak mówimy sobie chrześcijan chrześcijanie prawda nie wszyscy byli chrześcijanami wtedy nie było aż takiego mocnego zewnętrznego autorytetu jak dzisiaj papież czy biskupi różnych kościoła, którzy mu go siłą swojego autorytetu mówią co jest poprawne wieża ma być co nie wtedy obok siebie istniały równolegle w różne grupy o różnym znaczeniu w różnych miejscach tak dużo, które miały bardzo różne ujęcia i postaci Jezusa i tak jak sobie wyobrażano właśnie jego boskości jak sobie obrażany jego człowieczeństwo stopniowo rzeczywiście kształtował się taki mocny nurt ortodoksyjny, w którym który był właśnie z zaczęto coraz bardzie liter teologicznie na sposób pojęciowy ujmować to kim był Jezus z Nazaretu pojawiały się pojęcia osoby z natury Boskiej i ludzkiej pojawiały się pojęcia Trójcy pojawią się w końcu pojęcie Trójcy świętej ojciec syn duch Święty tak nie było znane z nowym testamencie Aksum to jest kategoria, która jest pojawia się wyznaniem wiary Jezus jest zrodzone ani stworzony w bardzo stara formuła, ale właśnie wskazująca na to standardową myślę, że używano już ich podczas chrztu być może już w drugim wieku także, wskazując na to, że Jezus nie tylko był synem Miriam i bardzo często dodawano, że jego ojcem był Józef Cieśla prawda z Nazaretu, a Leo, że nastąpiło coś co było wcieleniem właśnie kogo w i inni już w czwartej Ewangelii w ich rola bogów w pierwszym rozdziale Ewangelii Świętego Jana czytamy na początku było słowo słowo ubyło uboga i Bogiem było słowo ono było na początku uboga w mówimy słowa po polsku co jest takim w 1 z oddaniem łacińskiego tłumaczenia wyrazu greckiego Logos logo stoi jednak coś dużo więcej niż słowa to jest rozum to jest w niektórych ujęciach filozoficznych zasada harmonii świata w zasadach, a dobrali dobrego postępowania w świecie Targosz, a tutaj od występu jako odrębna postać w zgodzie z takimi tendencjami w pewnej filozoficznymi w pierwszym wieku szczególnie na ślub zwolenników filozofii Platona, który jak wiemy bardzo silnie podkreślał rolę dłuższy nie mówił, że dusza jest najważniejsza ciało jest znaczek z więzienia dla duszy znamy tę formułę do szkoły już na, ale mówiono także, że materia jest czymś niedobrym i w części są po prostu mu ulega zniszczeniu unicestwieniu Bóg, który jest absolutnym ducha nie może z nią mieć kontaktu, więc pojawia się pani pytanie jak stworzył świat oto, żeby stworzyć świat musiała się pojawić jakaś inna postać i tę postać nazywano filozofii greckiej często logo, owszem, także wśród Żydów, którzy mieli kontakt z filozofią grecką taką postać nabyła potrzebna, bo do tego, żeby działać materii, żeby tworzyć świat właśnie materialny to postać nazywany lodowcem jest pytanie, dlaczego się pojawia Ewangelii Świętego Jana bowiem, że ten Logos dla Jana stało się ciałem i zamieszkał między nami oczywiście odczytujemy to dość dokładnie, jaką świadectwo tego, że ten pre egzystują Cymborski logo z stałości Jezusa z Nazaretu, czyli istniał przed narodzin istniał przed narodzinami i próbowano wytłumaczyć, jaki istniał tłumaczy, że Bóg stworzył tak jak stworzył wszystko inne uważano, że nie, że trzeba inaczej to powiedzieć inaczej to wyrazić pojawiło się na słynne zdanie właśnie słynne wdrażania był to Jezus Logos nie było stworzeniem nie został stworzony przez Boga, ale Bóg go zrodził oczywiście z pytaniem, kiedy przed wiekami, zanim ciasna i z zaistniałą tak tłumaczono ten początek, ale powiedzmy sobie szczerze koncepcja Jezus Logos nie jest raz zrażony niestworzone wywołała bardzo wielkie reperkusje teologiczne w czwartym wieku jeszcze to jak u takich kapłanów Aleksandrii, a już jednak twierdził, owszem, Jezus z Nazaretu Logos, które egzystują cel to było to toto to był ktoś prawda, kto miał udział w boskości dużo większe niż my wszyscy, ale jednak było to boskie stworzenie i był był taki moment mówił Mariusz g czy kiedy ten Logos nie istniał już istniał tylko Bóg jak wiadomo wzywała wywołało to walki uliczne niemalże między zwolennikami teorii, że jednak Logos istniał wiecznie oni, że miał pełnić boskości, a zwolennikami Dariusza spór rozstrzygnął właściwie cesarz Konstantyn wezwała w 3002005 . roku setki miejscowości nica w obecnej Turcji sobór, czyli zgromadzenie biskupów, którzy się wypowiedzieli przeciwko Mariuszowi wprowadzili jeszcze inną formułę pierwszy raz chyba taką formę zupełnie nie biblijną jeśli chodzi o urodzeniu syna to można znaleźć jakieś takie fragmenty Biblii Hebrajskiej nawet Kreta sugerują, że Bóg mógł zdradzić kogoś na uznali cenę, ale ojcowie soborowi w zaborowi nica i wprowadzili termin filozoficzne, które mówiły, że Jezus jest tej samej istoty jest takim samym Bogiem jak ojciec jest współ istotne ojcu zdanie to wyrażanie to weszło do kraju do jest powtarzana do dziś w większości kościołów chrześcijańskich jako wykładnię wiary jako coś najbardziej ortodoksyjnego, a było to zdanie skierowane zwolenników Mariusza koszu twierdzili, że jednak tam także stojący na gaz był stworzenie w jak patrzeć na teologię, która tak jak tych wynika to z pana powieści przez lata była albo uwikłana w kulturowe obciążenia z przodków tak jak właśnie Bóg starego testamentu albo ta historia z uwikłaniem feudalny świat stworzony przez człowieka to wszystko jest przecież oparty na ludzkim myśleniu, więc może cała teologia i rozważania nie mają proszenie zrozumieć, ale większego sensu w tym znaczeniu że, gdzie one mają prowadzić skoro są ludzkimi rozważaniami cha cha się z tym mocujemy także, ale nawet te nasze rozważania dwudziesta pierwsza wietrzna na temat Boga musimy sobie zdawać sprawę też są kulturowo uwarunkowane też używamy takiego ani innego języka takich ani innych pojęć wierzymy, że coś jest dobra, by z UAM w kontekście dziwnie składa, że szukamy takiego Boga, który akurat zgadza się z naszym spogląda spojrzeniem na świat tak, ale to czyniło bardzo wielu ludzi ja myślę, że zawsze na poziomie tych tekstów biblijnych tych rozważań teologicznych w kościele, który mieliśmy do czynienia przez wieki mamy transu strat kulturą, która często wyrzucamy dzisiaj palą nie możemy się z tym zgodzić my wychowani w społeczeństwie demokratycznym na lidera liberalnej bardzo wolnościowych równościowych tańsza opcja odziedziczonej pewną wizję polityczności czarną wizję filozoficzną z oświecenia często nie nie rozumiemy nawet tych tekstów, a jeżeli ich znów spotykamy się z nimi to odrzucamy jako coś co było strasznej barbarzyński ja nie wiem czy za 500, dla których o nas nie powie, że byliśmy barbarzyńcami z czymś, o czym nawet trzeba nawet nie widzimy w in plaża mogłoby budzić jakichś kontrowersji i nie ma dużo pokory względem tak AIM, odkrywając sposób myślenia ludzi dawnych nie zakładam z góry, że byli głupi i że byli w ograniczeni umysłowo prawda czy nawet ograniczeni moralnie takich, którzy pojmują to ten świat tak wygląda to oni wierzyli w różne sprawy, które dla nas są nie do przyjęcia, ale właśnie to, że wierzyli w to sprawny świadczy także o tym, że byli ludźmi w całej pełni, dlatego że my też tacy jesteśmy zmienił się tylko kontekst, jakby to, w czym uczestniczyłem w ja uważam jednak, że jest pewien postęp w tym wszystkim tanie chodzi tylko z, a to żart jakościowo pewne rzeczy nam przychodzą dużo trudniej o jakościową mówi w ten sposób, że nie godzimy się na brutalność tak jak np. swoją brutalność była powszechna w sieci to tam całkiem niedawno w tym dawnym świecie niedawno zupełnie alarm ilościowo naprawdę coraz mimo wszystko rozwijamy naszą myślą rozwijamy naszą koncepcję, odnosząc się do tego dziedzictwa, które mamy i które ciągle daje nam możliwość rozpatrywania z różnych stron spra w najważniejszych dla nas to jest chyba ważne w tym wszystkim niani mówią, że Biblię trzeba traktować literalnie, czyli literalnie przyjmować wszystko co napisali Święty Augustyn Święty Tomasz Żak finał to nie o to chodzi, a to są teksty, które nawet jeśli stawiają nas opór po torze, stawiając nas opór budzą teraz no właśnie refleksja temat naszego człowieczeństwa i to już jesteśmy bardzo istotne, a być może najbardziej istotne jak ta sama prawda o zmartwychwstaniu, która jest dla wielu nie do przyjęcia rozważamy ją w różnych aspektach cielesności duchowości boskości Jezusa jego historyczności stawia nas przed dylematami, które nawet na poziomie PL oraz tego świata co wiemy coraz więcej świata pierwszego wieku wydają się nam albo absurdalne albo tak jak pani powiedziała, o czym dziś nie do zaakceptowania mimo wszystko to, że to stawia nas opory pobudza myślenie wciąż bardzo ważny dla ZAKSY Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika więź bardzo dziękuję bardzo dziękuję wesołych świąt Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA