REKLAMA

Jak słuchać Boga, skoro go nie słychać? Z ks. Grzegorzem Michalczykiem rozmawia Jerzy Sosnowski

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-04-16 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nikt nas Michigan dobry wieczór państwu przy mikrofonie Jerzy Sosnowski proszę państwa dziś przypada największe święto chrześcijaństwa religii, który być może państwo nie wyznają, ale stanowimy ważny składnik naszej kultury, a poza tym wyznają zapewne państwa krewni przyjaciele sąsiedzi i 7 może zdać się państwo zastanawiać jak oni sobie radzą z tym co przecież jest doświadczenie nas wszystkich, że mianowicie ten świat 13 na zawodzi, a jego naczelną zasadę Rozwiń » zdaje się opisywać 1 z formuł znanych jako prawo Murphy ego jeśli coś mała, żeby pójść to pójdzie tylko o tym, właśnie będzie dzisiejsze nasłuchiwanie o nasłuchy daniu Boga o tym co ludzie uznają niekiedy za jego głos ma też jego milczeniu, bo nie tylko niewierzący skłonni są sądzić, że właśnie nic nie słychać stamtąd, skąd ludzie wierzący spodziewają się nadziei pomocy wpłynie na ogół cisza, ponieważ chorał gregoriański wiele jest wymyślne Cisy zaklęta jest cisza moim zdaniem to właśnie chorału gregoriańskiego i zaczniemy nikt nas dzięki wam naszym gościem jest dzisiaj ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych rektor kościoła pod wezwaniem Świętego Alberta Świętego Andrzeja war soli tam, więc dobry wieczór po rozwodzie zaczął do mnie to lubią powtarzać wzorem przez to, że stoję na rozdrożu między Atenami Jerozolimą między miastem sceptyczne filozofii miastem gorliwej wiary między 1000 ludzi do ruchu, a także jak z mody jest optyka w sobie i zasypie się z zapytaniami, które stawia człowiek wątpiący niech tak będzie i zasad tak oto co mnie tak będą na polskie ekrany wszedł film Martina Scorsese zatruwane milczeniem wydaje się, że właśnie jest w milczeniu Boga o okolicznościach, w których chciałbyś, żeby przemówił ksiądz nie zdarza się myśleć, że przynajmniej raz na jakiś czas Bóg mógł przemówić nie trzeba człowieka niepewności w co zdarza się nieraz zdarza się nieraz to znaczy w takich momentach, zwłaszcza kiedy, kiedy dotyka wątpliwości czy to co mi się wydaje słuszne dobre czy droga, którą wybieram to jest konsekwencja, jakby mojej koncepcji, które z tym zniewolony czy jest to rzeczywiście jakieś natchnienie jak mówimy na natchnienie od Boga, który pokazuje tym właśnie drogę jak to rozróżnić, gdzie jest granica w planie, bo nie ma na to odpowiedzi to nie jest także w ogóle dotykamy dzisiaj takiej kwestii, która mu nóż z perspektywy mojej jako księdza jako chrześcijanina także jest dotykanie tajemnicy Boga przeznaczymy mam wrażenie mówiąc o tym, że Bóg mówi nieustannie poddajemy Boga pewnych operacji antropomorficzne akcji taktu znaczek z tłoczonego z naszą koncepcję my mówimy albo nie mówimy mówimy, bo mamy coś dopowiedzenia nie mówimy, bo się obrażamy prawda i t d. tak dalej i w tej w tym kontekście bardzo często patrzymy na Boga jako takiego analogicznego do nas człowieka, który zachowuje się analogicznie właśnie do naszych reakcji i tu oczywiście mam wrażenie, że troszkę możemy analizować co znaczy Bóg jest tajemnicą, że pytanie co mamy namyśli w ogóle myśląc, że Bóg mówi diakon mówi pamiętam taką, jaką średniowieczną ryciny, która przedstawiała obrazowo pojęcie letnia pisma Świętego i wyglądała ona także siedzi sobie skryba i on sam pisze, a na ramieniu siedzi gołębica duch Święty, który muszek czy do ucha co ma napisać tak, ale władzę, którą mówiliśmy, żeby się do studia ktoś wymalował taki obraz 1 wyszedł Mateusz dopisze Ewangelii i też wyraźnie była w bilansie w miastach, tak więc właśnie dokładnie nad tym nad nimi nie polega na tym polega na tym, że ktoś dyktuje mi słowa, które ma spisywać tylko polega na nas jakaś wypadkowa bardzo wielu składowych tak doświadczenia mojego osobistego mojej historii przez ci ludzie, którzy pisali teksty, które my dziś nazywamy natchniony mi inny, odczytując w nich tak naprawdę zamysł samego Boga oni, pisząc teksty wcale nie mieli świadomości żonie, pisząc tekst natchniony spisywali po prostu słowa Jezusa pisali pamiętniki apostolskie Paweł pisał list do kościoła w Rzymie w galarecie czy gdziekolwiek indziej i do głowy ból nie przyszło też natchnione teksty rząd będzie tak odebrane okazało się, że tak właśnie jest, dlaczego właśnie ten tekst był czytany na liturgia we wspólnotach chrześcijańskich cała masa być może literacko doskonalsze tekstów nigdy nie weszła do tego kanonu to jest też ciekawe pytanie jak czosnek, owszem, dobór kadr, jeżeli zdarzą się stać za sprawą tego Martina Scorsese z innego filmu słynnego wyciągania ludzi jak, ale myślę w tej chwili o tym, który był kontrowersyjny przed 30 lat myśląc o założeniu, że nie wszyscy są to zresztą genialne cieszy się docentem mówi były to 1 z najważniejszych w moim życiu, ale wiem, że z wzbudzał wiele emocji także negatywnych i za jego sprawą zderzają się zastanawiać co właściwie myślał jest o tyle nic się do głowy różne, że prostsze pytanie niewątpliwie jest to myśl się typowo np. z Instytutu pracy jest dosyć mocno mocno wątpliwe adresy, lecz chęć do uświadomienia sobie, że rozmawiając z kimś, kto pierwszy w gminach dobrze się orientuje, w jakich okolicznościach podejmujesz decyzję pójścia do pójścia do seminarium to jest taka zasadnicza decyzja życiowa, w której zakłada się że, że jest to powołanie, czyli jest to sygnał, że nie tak, ale nie jest zasadniczą decyzją życiową pewnie jest podjęcie decyzji o małżeństwie, jeżeli naraża się różnie mówiła też imiona żony mam wrażenie, że my w kościele nie mówimy o powołaniu w formie totalnie sklep zlokalizowany w locie módlmy się o dobre powołania na przełom, jaki powołania no i módlmy się oczywiście, żeby człowiek, który ma być mężem i ojcem albo matką żoną właśnie tak wybrał no bo to na pewno będzie dobre jednak ktoś, kto ma dziś ma być księdzem czy siostrą zakonną daj Boże, żeby poszedł tą drogą toczy się też nie znaczy, że żal, że zagrasz predestynacji w tym powołanie, że ja mam taką formę, którą pan mu nie wymyślił co mnie z nią wtłoczyć no to też jest wypadkową różnych doświadczeń życia i tego nasłuchiwał Ania Boga i czasami milczenia i czasami zwątpień no to dla mnie jest fascynująca kwestia pytanie jak Bóg mówi tak jak Bóg mówi nie uciekniemy od Biblia w nieciekawe w ogóle, by w Biblii pojęcie słowo w hebrajskim Starym testamencie pojęcie słowo dawała art ono oznacza prestiż niż inaczej niż u nas ono oznacza słowo, ale zarazem oznacza wydarzenie, czyli Bóg mówi, wypowiadając słowo to słowo może być słowem twórczym w brzegu bułki stało się tak cało PiS stworzenia przepiękny poemat metaforycznych symbolicznych, z których utkany właśnie takich odniesień Bóg mówi i to się dzieje, gdy jest jedyną w historii przypadek, kiedy słowo ma moc nie tylko komunikowania nie tylko objawienia jakiejś prawdy tak tylko ono ma moc sprawiania tego co samo oznacza po oznacza sprawienia tej treści, którą sobie mniejsze i że mój dług i oddzielił światło od ciemności tak i widział, że było dobre, więc dla człowieka Biblii także zacieśnienie przeszły korzeniami swojej wiary tkwimy w dziedzictwie pierwszego przymierza i tradycji żydowskiej słowo to jest coś więcej niż komunikat słowo to jest rzeczywistość, która się dzieje i ty jesteś ciekawy bo, bo na tym etapie żony jak możemy powiedzieć, że Bóg mówi przez wydarzenia już słyszę słowo Boga, że wydarzenie jesteś tym co Bóg do mnie co są co mi Bóg komunikuje co do mnie mówi takie mogły zaś są bardzo często chrześcijanin kiedy, kiedy się modli i patrzy na swoje życie i widzi doświadczenie jakieś egzystencjalne, które może być trudno mówić co Bóg nie chce przez to powiedzieć to bardzo ważne pytanie dobrze może nie pojedzie zobaczy jesteś głupi tak Boże sam sobie nawarzył tego piwa, które teraz musisz wypić, a czasami jest odpowiedzią na to pytanie jest pustka no i jest ich wątpliwości tak, dlaczego nie mówi Tomasz kominek w latach 80 ZL czystego dyskusję o 2 pojęcia cudu w ustawiono również 4 tezy, że cud można uważać nie, tyle że nie można już samo można, by w innym meczu nie jako wydarzenie niezgodne z porządkiem natury, ale jako wydarzenie naturalne czynię to jakby trochę bez znaczenia, które my uznajemy, że znaki pamiętam takiej dyskusji z kolegą agnostykiem oboje byliśmy bardzo poruszeni tylko jak teraz po latach to myślę to dość niebezpieczna kwestia interpretacji, że wtedy pojadę tym co do zaczyna zależeć od nas tak naprawdę, o czym jest także my nazywamy ich cudem jako rzeczywistości, która jest cudowna dlatego np. że generalnie się nie zdarza, bo zdarza się bardzo rzadko, że my się nie jest w stanie zachwycać części co istotne niesamowitym cudem biorąc pod uwagę, że to kim jesteśmy, jakie złożony nasz organizm tak tym, że myślimy, dlaczego rząd to też codzienność róży codziennie wstajemy myślimy nad byśmy nie Stali pewnego razu np. bo myśmy się obudzili sparaliżowani to wtedy cudem, by nam się wydawało to będziemy w stanie wstać, więc z tym z tymi celami różnie bywa w Biblii cuda często dzieją się w kontekście no, jakby nie tyle cudownych wydarzeń, jakoby takowe się nie zdarza, by w naturze tylko wydarzeń, które być może normalnej konwencji się dzieją, ale niezwykłe jest to, że zdarzył się właśnie tu i w takiej formie tak rzec, że zarządca tradycja śledzenia tych wydarzeń biblijnych, które opisane są jako cud oczywiście w tym nowo w tych mitach założycielskich Izraela prawda większe fundusze i t d. czy to może mogło się tak postąpić lotu mur zwód po lewej poprawia oczywiście, że nie natomiast specjaliści od innych od tych terenów mówią bardzo wyraźnie, że są takie sytuacje, w których bardzo wyraźnie widać, że coś takiego się dzieje, że gdzieś tam jest potężny wiatr cofa wodę prąd daje tylko, że to stało się tu w tym momencie właśnie tak w tym opisie biblijnym już abstrahuję od tego jakie tam były fakty historyczne albo jest również pewna w pewien nim wy no właśnie mi tu też tutaj jest wokół tego no bo to jest fundament całej historii Izraela, więc w tym momencie jest cudem no i wiele chorób pewnie, które nazywane są bibliotek zdaniem choćby Ewangelii Jezus, który wyrzuca demona człowieka opętanego dzisiaj w psychiatrii zakwalifikowało tę jednostkę chorobową zupełnie inaczej natomiast fakt jest taki jest człowiek, który jest zniewolone tą sytuacją i w Chrystusie widzieli kogoś, kto go z tego uwalnia, kto mu ukazuje inną drogę, czyli można powiedzieć, że mógł do niego przemówił tak zobaczmy jesteśmy bliski klacie kocham mam dla ciebie dobrą nowinę ta dość sztywny pojawia się taki dylemat, który przyznał, że sami utrudniają lekturę książki uchodzący za szczyt literatury religijnej w Polsce, czyli Quo vadis czy widok stąd się do jej bohaterką uratować nie zawsze w kosztach w tym, że to nie wzrasta bardzo brutalny, ale myślę, dlaczego i działanie tych, którzy zginęli chwilę wcześniej w meczu z plaż w kontekście Jezusa i trudno też można zadać pytanie tak wskrzesił no bo wskrzesza ludzi tak, ale ilu wskrzesił no we dwoje, że grozi im się w młodzieńca zna i alergologii oraz Ogłaza radny uważa się różnic rozwojowych no kurczę ktoś może wiedzieć, dlaczego nie całych cmentarzy przez całą masę ludzi opłakuje swoich bliskich nie my tak wszystkich wskrzesił, dlaczego uzdrawia no już oczywiście więcej osób uzdrowił mnie wskrzesił ale dlaczego uzdrawia tylko nieliczne, dlaczego tych, którzy z niego przyszli, dlaczego nie wszystkich jest taka masa chorych, dlaczego chleby rozum może dla tych paru tysięcy, które posłuchały, a przecież gigantycznej rzeszy ludzi umierają z głodu środa to są pytania, które są bardzo ważnymi pytaniami człowieka tylko one dotykają kwestii nie ma z drugiej strony, bo Jezus nie przyszedł po to, żeby rozwiązać na ziemi problem głodu i nie przyrzec o to, żeby zmarły nie wiadomo poco tak wyciągać jak truchła z grobów po to, żeby drugi raz umierali, bo to absurdalne no nie uczyła zawsze cieszył wszyscy się wokół cieszyli Marta Maria prawda inni dachy z 3 we władzach zadowolony wymieniają się drugi raz zamiast tego nie wiemy raczej ikonografii przedstawiano jako takiego Maćka biednego raczej smutnego niż wesołego, bo jest naprzód rozwiązywać tego typu problem w Odrze zbawić świat toczony przy wtargnąć w ten świat zupełnie nową mutacją życia, którą przynosi jako zmartwychwstały, że na dzień dzisiejszy, którym rozmawiamy jest o tyle niezwykły, że on pokazuje totalne zaskoczenie uczniów, którzy nie rozumieją, o co mu kim przez to co powiedzieć, dlaczego nie rozumieją Otóż, dlatego że oni wierzą w zmartwychwstanie tylko żona ma być ostatnim etapem historii świata zmartwychwstanie w dniu ostatecznym tak jak mówili Maria do marca do Jezusa tak wiem, że zmartwychwstanie w dniu ostatecznym no nie Jezus zmartwychwstały przynosi w ten świat na nowo życia to znaczy on z tą mutacją życia tak powiedzmy wtargnął w ten stary schemat ktoś nie powinno zdarzyć, gdyby to był koniec świata panie, żeby zmartwychwstał nigdy nie był zaskoczony i w tym sensie zmartwychwstanie jest tak totalnie szokujące dla uczniów nie rozumiem w jaki sposób jest to możliwe powinien przeminął ten świat wtedy może być zmartwychwstanie on nieduży przyszedł, że jest z nimi Rebel wydaje się po masować można palec włożyć jego boku jeszcze mówić o życie dla was tak ja was chce zaszczepić tu niekiedy umrzeć pół to życie, której one przynoszą, bo to zwycięstwo na śmierć możecie igrać ze śmiercią w tym momencie w tym sensie, że możecie powiedzieć tak jak pan już napisał, gdzie jest śmierci twórczości tak wolno tylko, że w tym momencie rodzi zatem niż do Jerozolimy tym sceptykom nie ten mierzący bowiem na dobrze byłoby gotowe jesienią skoro wierzy Biblii na to by było tak fajnie tu się może nastąpiło to ta jest stok wskrzesił Łazarza dowód, że skończyło Jobs zadaje pytanie, ponieważ pasjonujące są moim zdaniem takie pięcie domowej pracy prof. Jarosława Pelikana tradycja chrześcijaństwo chcemy rozwoju doktryny wyczytałem, że to było pytanie, które już stadionie chrześcijanie do 1,51000 zlotemu więcej, dlaczego nie ma spektakularnych proc, dlaczego nie ma spektakularnych cudów, że coś co się skończyło prawdę mówiąc to się, że niejeden taki przywódca duchowy z tych pierwszych wieków chrześcijaństwa twierdził, że właśnie, że nie skończyło i twierdzi, że jego duch Święty natchnął, żeby w dalszym ciągu, jakby przepowiadał nadal w koszu wtedy właśnie okres czasu okrzepł właśnie instytucję kościoła i nie chce być okrutne, ale sprawdzonych chciał mieć bałaganu wynikającego z kolejnych rewelacji ducha Świętego wolała wywołało liczy na jakich MFW i tak nie udało generalnie, bo przez rząd charyzmatyczny ententy stany, które powstały najpier w zresztą w środowisku zielonoświątkowców przecież to często to co się zaczęło, ale potem przeszło do kościoła katolickiego i nie mamy niezależnie, jakby od tego czy akceptuje tę formę duchowości modlitwy i t d. nie ma podstaw twierdzić, że tam duch Święty właśnie taki sposób dość niekonwencjonalny i jakby niemieszczące się trochę w strukturach działa dom, bo rzeczywiście no my wierzymy w to, że Bóg wie każdy chce w związku z tym może nas nieraz zaskakiwać jeszcze zresztą te cuda się dzieją tak naprawdę, choć pewnie nie w takiej formie nie wiem zresztą, gdybyśmy zostali w 2000 lat i popatrzyli na te uzdrowienia i cuda, które tam się dzieje to być może z naszym sceptycyzmu też byśmy mieli wątpliwości brak no cóż z tego, że Łazarz wstał z grobu zresztą ciekawe ewangeliczny Łazarz wstał z grup wszyscy powinni uwierzyć w Jezusa, a część uwierzyła część postanowiła zabić Łazarza ze względu na to, że z żywym dowodem na to, że Jezus robi cuda, czyli w ogóle istnieje poruszyło to, że Jezus rzeczywiście może ma moc przekracza granice śmierci w ten sposób tak to ich do głowy nie przyszło w tamtych czasach ludzie religijni i starszyzna żydowska prawda mówią trzeba zabić Łazarza, dlatego że jest żywym dowodem na to, że duże, że ten na zajęcie czynić cuda no tak że, gdyby dzisiaj przyszedł Jezus uczynił bardzo dużo spektakularnych cudów przypuszczam, że wielu, by gruchnęła śmiechem i powiedział no to niezły hochsztapler tak jesteśmy dziś bardzo odporne na cuda może, dlatego że nie dzieją, bo co do Ewangelii działy się po to, by potwierdzić prawdziwość słów właśnie słów z prawdziwość tego co Jezus mówił cuda były bardzo i zawsze powiązane z głoszeniem Królestwa Bożego w ich nie było cudami hochsztaplera i tak były głoszeniem słowa, bo co byłoby potwierdzeniem tego, że Jezus mówi rząd doskonale to widać w 1 ze scen, gdzie zresztą właśnie padają słowa do człowieka sparaliżowanego, który tam przez 4 swoich kolegów do Jezusa przeniesiony inny oni rozbierają dach, bo tam jest w domu i t d . Jezus Paczos dlatego po pokrzywdzonego opuszczonego sparaliżowanego mówi odpuszczają ci się twoje grzechy koniec kropkę jednak zaczynają się niektórzy burzyć, jaką może tak powiedzieć, kto może odpuszczać grzechy to Bóg może odpuszczać grzechy mówi tak skoro trudno wam to przyjąć to mówię ci wstań weź swoje w nosie idź do domu i 9 Stal jest trudniejsza bowiem ICO ważniejsze zarazem to 1 z trudniejszych odpuszczenie grzechów rzeczywiście okazuje się i ważniejsze zarazem to, że ten człowiek mógłby zostać ukończone leżący na swych noszach, a zarazem doświadczać tej wewnętrznej metamorfozy płynącej z faktu przebaczenia grzechów, ale tym co ta idea, że Rzym czy uda się tak spektakularne takie taki zniewalający również okaże się w niedzielę, dlatego że jesteśmy zbyt sceptyczny jest on jest pokusie, aby tak powiedzieć, ale jeszcze 1 wydaje się bardzo poważny bunt przeciwko mianowicie to mistycy nasączony co unormować mówi Wiesław mistyka matka Teresa z Kalkuty jak wynika z zapisków których, które pani zostały przez większą część życia w ciemności tak w nowym przekładają się na taką kategorię na takie kategorie czytelniejsze być może dla ludzi niewierzących, a nowości w jakiś śmiech nie wierzyła w nocy biedaczyna miał poczucie całkowitego opuszczenia den ty chyba nie można zarzucić, że była zbyt sceptyczna, a jednak także ją także ją poddano próbie ich w, kiedy się o tym czy Teatro to z 1 strony budzi podzi w, że ona odporna na bok dyskusję ogromny wart uwagi na temat tego Bijak dokładnie wyglądało w mediach i posługę wiadomo, że rzecz, że ona stała się postacią w pewnej chwili bardzo krytykowano nie mam za mało danych, żeby rząd, żeby to się wypowiadać, ale chodzi o to, że jeżeli ktoś ma poczucie opuszczenia absolwentom mam poczucie czy taki właśnie mit płaczącego milczenia i trwa przy tym to budzi podziw odznacza się rodzi się pytanie, dlaczego trwa skoro skoro Bóg nam to robić skoro właśnie milczenie nawet o wydanie nam się, że nie daje nam znaku nie pamięta mi jej słowa kiedy, bo nie siostry które, która nagromadziła i które wychodziły na ulice do tych ludzi najbiedniejszych umierający one niesamowicie mają takie radykalne rygorystyczny tryb życia wstaję bardzo wcześnie i mają poza mszą świętą oczywiście tu też mają mają jeszcze tam godzinę czy dać więcej adoracji, czyli tkwią w prostocie niesamowitej poda, siedząc na nadane na podłodze przed Chrystusem obecnym Najświętszym sakramencie bardzo prosta modlitwa w ciszy zupełnie takiego trwania jedno ligi kiedyś tam mają także matkę Teresę z Kalkuty pytano nas no właśnie przyrządzone tak muszą rano wstawać, że ta modlitwa czy muszą tak długo modlić tak na wywiezienie nie byłby w stanie przeżyć pół godziny na tych ulicach robi z tego co robią, gdyby nie to, że trwały na modlitwie i ona nieustannie o tym, mówiła pamiętam jak pewien ksiądz, że była taka dyskusja jak ona mówiła, że właśnie każdy powinien to godzina adoracji dziennie mieli w modlitwie któryż to mówić ale by trzymać kim jestem jestem tam rektorem wicerektor całą masę spra w mam sekretariat Monti kleryków na głowie mam program nauczaniem żydowskim ona i tak ma się coraz większe od 2 godzina adoracji są potrzebne jest szansa na to normalny sposób rozwiązywać nikt nie, gubiąc siebie tak nie, robiąc głupot jest tego nie doceniamy tego trwania modlitwie ciszy, gdzie mógł być korzenie mówi, bo to czasami tak jest życie trwa i nic i wydaje się wszystko wskazuje na to, że to jest absurd czy wreszcie można było w tym czasie całą masę rzeczy zrobić pomóc wielu ludziom biednym może coś sensownego stworzyć, na których trwa, bo widzi w tym sens może dlatego, że ma świadomość, że trwa przed kimś nie przed czymś nie dla takich wzniosłych idei tylko dla spotkania no bo spotkanie tak naprawdę jest fundamentem chrześcijaństwa nie ma chrześcijaństwa, by spotkanie z osobą Jezusa Chrystusa jakkolwiek by się to spotkanie nie realizowało w praktyce w to by to presja dobiegliśmy został premier Libii nie są jednak taka opowieść, którą zresztą wiadomo, że przez stulecia budziła ogromny niepokój przez chyba więcej, ale przez stulecia na pewno pokazująca, że jak tylko się wydaje, że słyszy głos Boga, kto to jest może jeszcze bardziej niebezpieczne nie chcę, żeby nie służy głosu Boga myśleć o siebie Abrahama oczywiście pan były przedwczesne uczyłem w szkole średniej omawialiśmy w 2 i żadna chyba powiedzieć, żeby nie budziła wśród moich uczniów łącznie z takiego protestu jako opowieść o Abrahamie, który był taki jest, że los byłby to Senat zabić do wiadomo skądinąd z imieniem Boga na ustach ludzie robili upiorny żart pewnie nie tylko chrześcijan lustro my chrześcijanie niestety również w Mexico co będzie z tym, że to, że tak, bo bywa takim uzasadnieniem dla nowo zachowań do przyjęcia lub inny tak myślę co ma Graham miód jest niesamowicie ciekawy zespół ciekawie interpretowane też troszkę inaczej w tradycji żydowskiej bo, bo tradycja żydowska mówi Takeda mówi o związaniu Iza AK tak, a tradycja chrześcijańska mówi ofiara Abrahama i tam są takie wątki w tym opowiadaniu oczywiście utkany no tak jak wiele historii i midraszu w takich ze starego testamentu utkany z różnych odniesie różnych symboli z pewnych rzeczy, które wydają się nieistotna nagle okazuje się istotne, że właściwie na co ten Abraham radnych i 3 czy wiara jego polega na czym rząd zdecydował zabić syna czy wiary jego polega na tym rząd wypełniał zamysł Boga tak jak uważał, że do niego mówi, ale wierzył jednocześnie, że Bóg nie jest irracjonalny znaczy, że to ma jakiś sens, że skoro on tego Izaaka dziesiątki lat wyczekiwał ująć w końcu urodzi i jestem synem z obietnicy wiadomo, że już nie będzie nikogo innego, że to już jest ukoronowaniem jego życia dotąd nie będzie absurdalny na ile to była interpretacja Abrahama, który był tak niektórzy mówią niewolniczo związany właśnie Izaak nie był od pępowiny one nigdy i za cały czas jest przy ojcu Izaak nie ma swojego życia te wzrosną, mówi że Izaak Newton chłopakiem kilkunastoletnim komu czterdziestoletni mężczyzną on nie ma swojego życia Abraham z tatusiem oni z ukochanym beniaminkiem najukochańszym słoneczkiem, gdy czekanem i to się musi skończyć się musiał tempo Znicz i zakaz ten moment, kiedy Abraham z umów do usług był już dotarli do góry moja pod górą mówią mają wejść za chwilę Iza bierze drewno na dane na datę ofiary całą palnął Abraham mówi do usług zostańcie tu razem z jasnym osłem tak, a my pójdziemy i wrócimy do władz potem wrócimy do waszych idzie z rakiem nabór także u Lizbona widać, że wrócimy do walki z idzie tylko wizaż mamuś ten dźwiga drewna na nowo po, że figura kogoś, kto do błędnych krzyż w szczecińskiej perspektywy to są niesamowite symbol i tym Izaak niosący pod górę drewno na na ramionach i tynk baranek, który się nagle znajdzie nic z tego nic nowego i on będzie złożony w ofierze zamiast Iza AK ta figura baranka też prawda jako jako ofiary no ostatecznie w Chrystusie wypełniana z naszej chrześcijańskiej perspektywy, by ta sytuacja, w której Abraham bierze nóż i słyszy nie rób cie, jakby na jest to logiczne tak to zrozumiały chciały wykonać to co wydawało ci się czy tak zinterpretował, że od ciebie chce nie odmówiliśmy swojego syna i tu siedzi coś niezwykłego Abraham się pomylił oni nie wrócili razem do usług i za taki, gdzie są droga od tego momentu zaczyna się historia życia Lizak to był moment, kiedy Bóg za ingerował w taki sposób oczywiście to wszystko jest opisane ubrany w słowa doświadczeń człowieka, ale tak naprawdę okazał się błogosławieństwem dla Izaaka to jest coś w osi i Koniuszy są rozdzieleni Iza ma swoją historię zaczyna się jego historia zbawienia tak naprawdę w tym momencie także tutaj nawet z dzisiejszej perspektywy psychologicznie można było mówić o tym, takim nadopiekuńczy ma ojcostwo zniewalający w pewnym sensie dziecko już nie dziecko dorosłego człowieka siła kadry, a kreda, o których wspomniano tradycja żydowska, mówi że Izaak prosi ojca to coś się stanie między wierszami to nie jest wprost powiedziane w tej historii jest u nas z księgi rodzaju, ale że Izaak prosi ojca Zwiąż mnie, bo w momencie, kiedy z wyciągnie nóż i mogę się przestraszyć mogli odetchnąć i za jaki jest czterdziestoletni MOSiR łukiem, a nie małym chłopcem, który wg tej tradycji i ta ofiara tak naprawdę jest nie tylko ofiarę Abrahama co jest również półosie Ruiza AK Iza wie, że chcemy spełnić wolę Boga, jeżeli ona taka jest taki do końca prosił ojca zrób to Zwiąż mnie mocno nie zwiążemy się nie rozmyśli w ostatniej chwili są wstrząsające rozważania, ale muszę wiedzieć, że one odsłaniają zupełnie inną perspektywę interpretacji tego tego wydarzenia, które znamy z księgi rodzaju nikt nas Hiszpanie już chorał gregoriański, ale początkowy fragment utworu popularne Australii na wolnym przekładzie ludową Ludo węgierskiego kompozytora na osiedlach Bartosiak, który kiedyś usłyszałem w Filharmonii prymusów przez kilka dziesięcioleci ze mną chodził naszym gościem jest dziś ksiądz Grzegorz Michalczyk innych wciąż są w książce Hansa kim dla moim zdaniem bardzo intrygującego, ale dla skłóconego z Watykanem teologa wystąpiły z uczonych coraz bardziej przywrócenie go starannie Benedykta nawiasem mówiąc w książce zatytułowanej credo apostolskie wyznania wiary obie strony ludzie współczesnym autor stawia w pewnej chwili pytanie o to jak pogodzić się zło pochodzi zło Auschwitz tak spektakularne zło dwudziestego wieku wzrośnie dobrego designu dobrego Boga i pisze, że wszelkie próby to wycenić, gdyby tak powiedzieć usprawiedliwienie mogę to ostatecznie poczytuje drwina z człowieka, szczególnie że zrozumiał co teologów i pisze dalej i tak o wiele bardziej wskazana wydaje mi się w tym nadzwyczaj trudnym miejscu teologia milczenia w, gdyby go poznał byłby niemal głosi stare żydowskie powiedzenie milczeniem już teraz wraki relacje międzyludzkie może być dobrą odpowiedzią na nas złamać dopiero myślę, że nieraz konieczną, jeżeli odpowiedział nam np. w relacjach międzyludzkich, a czasem przecież tak bywa możne nierzadko, jeżeli odpowiedzią na zło, które ktoś wyrządza ma być odwet n p . do którego mogą zmierzać tak to milczenie jest w tym momencie figurą zaniechania tego odwetu czy milczenie i przyjęcie, jakby tego ciosu wtedy, kiedy człowiek decyduje się go przyjąć jest świadoma decyzja nie wypadkowa jakiż to sytuacji, które się wydarzyły to tak naprawdę moim zdaniem to jest Echo tego, o czym mówi nie jest wskazaniem na Górze w Ewangelii Mateusza, czyli np. miłości nieprzyjaciół tak modlitwy za wrogów przebaczenia tym, które są winowajcami to się właśnie wiąże z milczeniem jako zaniechanie zemsty Jezus też milczy, doświadczając sprawiedliwości nie zawsze, kiedy zostaje w czasie procesu przez Sanhedryn uderzony w policzek to mówi i jeżeli coś źle powiedziałem to odpowiedź co było złego, jeżeli nie czemu mnie bijesz, ale zarazem przez cały czas procesu poza tym 1 wyjątkiem właściwie milczy nie odpowiada arcykapłana i kiwać się dziwić nic nie mówisz nie odpowiada zobaczmy co cię oskarża ją tak milczy nie wchodzi w ten dialog nie wchodzi w ogóle na ten poziom relacji i nikt nie jest poza tym, bo przez las za chwilkę będzie w wydanej w Rosji będzie ukrzyżowany on z kim jest tak naprawdę, ale zarazem powstrzymuje się przed tym, żeby wejść w tę logikę, z którą ta dyskusja, by go za przylgnęła co nie zmienia faktu, że są inne miejsca w Ewangelii jest coś bardzo radykalny rozmawiano przykład z ludźmi z elity religijnych tamtego czasu mówiąc wprost zresztą mam wrażenie, że tylko on może to powiedzieć no w naszej sytuacji zawsze byłaby to forma nieuprawnionej nadinterpretacji, bo nie znamy serca drugiego człowieka w odróżnieniu od od od Jezusa, ale mówi jesteście hipokrytami tak jesteście grobami pobieranymi tę dzielnicę Lidlem już minęło kolejne żniwo nocą, dlaczego koneksji Instytutu fragment remont od w momencie, kiedy ojciec jest jak nie oni dostałby bardzo chętnie są ludzie, którzy w tym którzy tak są zwolennikami tydzień chrześcijaństwa nie bezbronnego to lubię ten fragment, kiedy jedno jest jak zobaczył tych kończących tam na podróż na dziedzińcu świątyni to strony, bo przy w środku dosłownie prosto z mówieniem środków w środku świątyni rozumu jest skomplikowana, bo to było kilka takich graczy logistyka wskazuje, że rzeź to wypędzenia przekupniów tzw. boty na tę scenę z barw znana pod tym tytułem mierzono dotyczy tak naprawdę to są to też jest drugie dno albo popularnej prawda jest taka, że pani, z czym zdenerwował się, bo zobaczą, że nie handlują już barankami gołębiami pieniędzmi mają kantory swoje wymiany waluty i t d. wściekł się wziął sznur powracał dobrze, dlaczego to zrobił ktoś zapyta przecież miły Bóg te gołąbki to banki i to wymiana pieniędzy była potrzebna no nie można było dawać pogańskiego pieniądze do świątyni skarbony trzeba wymienić nasze kluby nie można było składać ofiary jedno jak się nie miauczy wnętrza mógł kupić tego baranka Igołomska ZUS problem nie był taki, że to Chan, że ten handel był, bo musiał być no KUL z Izraela kult świętych do skór zwierząt ofiarnych to jest kult zażegnany Baranów gołębi, czyli cały i wielu innych stworzeń tylko gdzie to było od logistycznie wydaje się, że to działo się w miejscu, które gdzieś na dziedzińcu świątyni robot był taki system koncentrycznie dziedzińców fontanny świątynia Heroda, który Bona zwany dziedzińcem Pogan, czyli miejscem, do którego najdalej, bo dalej już nie mogli pod karą śmierci i to respektowano bardzo ostro niewiele pracy niewierzący nie wiadomo również Żydzi również Żydzi nie mogli wejść dalej dalej budzić gnie w kobiet żydowskich dalej budzić jak mężczyzn, a tutaj była granica Otóż poganie, czyli ludzie uczyli mnie brzydzi go im tak mogli przyjść tu po to, by szukać Boga obok rozmawia Halina wzorem dla was legalny handel Lolita znajdowali handel tak i to miejsce, które było przeznaczone dla ludzi spoza Izraela poszukujących Boga, chcąc dotknąć tej obecności tak na tyle na ile mogli został zajęty przez stragany i przez uczących handlarzy i to była ta świątynia zbójców ani sam fakt sprzedawania co musiało to być wzrost ciekawy wątek właśnie jest ugięcie się Jezusa za możliwością lotu opcją dla ludzi, którzy nie byli spośród Izraela, by mogli dojść do Boga na swój sposób bank Chin nawiasem mówiąc jak istotne są kontekst w tym przypadku kontekst przestrzenny do innych pokazuje prostą sympatycy możemy bardzo hinduska Super Star, w którym kasy miasta wzrósł przez przesunięto nawet w rezultacie wyszło na to, że już wszystko kapitalizm tak potężnych rynki ale by ten towar wróćmy do 3 do kwestii mimice, jaką jest przez chwilę się, by były przyjrzyjmy się przyjrzy się postaci jest w takim razie bowiem, że idea jest taka intrygujące scena, w której właśnie jest nie odpowiemy na pytanie tylko milczy, pisząc na piasku laty słynna scena z rąk Jana, kiedy przyprowadzono do Jezusa to co dzieje się jednak od świątyni, żeby orzekali przyprowadzono do Jezusa w tym kobiety, którą złapano na cudzołóstwie trudno się ruszamy z Marią Marią Magdaleną bezprizornych realnymi menela GL odgrywała bardzo nam bardzo ciekawa w tym sensie, że ona właśnie, a propos mówienia Boga ona mówi w ich w sposób tak mocnej radykalny dotrze do przesłania jest tak radykalny żona była dla pierwszych chrześcijan gorszące i ciekawej seks dzieci mówi, analizując teksty i sceny z Ewangelii Jana, że ona tak naprawdę prawdopodobnie pierwotnie w ogóle nie była w Ewangelii Jana tylko przez długi czas i w ogóle nie było w rękopisach, dlatego że zbyt łatwo Jezus przebacza grzech cudzołóstwa w pierwotnym chrześcijaństwie były te 3 grzechy, które były najczęstszymi grzechami to była postawiono to było zabójstwo i to, bo cudzołóstwo, a tu nagle w w jak i cienie potem chemicznie lub więcej, czyli przebaczenie bez pokuty bez jakiejś analizy tego co nas zrobiła i t d. oczywiście widzimy w tej hipokryzji tych ludzi, którzy przeprowadzili tę młodziutką dziewczynę, bo okazuje się jak wejdziemy głębiej analizę tego, dlaczego ukamienowanie okazuje się, że to prawdopodobnie nie była jakaś dorosła już mające swoje lata żona tylko młodziutka dziewczyna, która trochę z takiej sytuacji jak Maria w czasie Zwiastowania znaczy żona jest chybiona mężowi, ale jeszcze nie żyje z mężem nie stanowią nie mają wspólnoty domu tylko jeszcze czekają na to drugie to małżeństwo i prawdopodobnie złapano ją gdzieś tam właśnie w takiej sytuacji na niewierności ciekawe, że inni nie przeprowadzono tego pana, z którym na co złożyło, że między sobą sama złożyła to też pokazuje hipokryzję prawda nie pamięta zawsze będzie w gorszej sytuacji w energię wolę zawsze 2 mężczyzn chyba w sport oraz członek władz miała 30 oczywiście uśmiech czy raczej do na te wszystkie pytania możesz nakazano taki Kamil Nowak jadł co mówisz o swoją drogą ścieżki pytanie pełne hipokryzji, bo prawdopodobnie w ogóle w tamtym czasie w wyroku śmierci za taki, że nie wykonywano, a jeżeli w ogóle jakikolwiek wyrok wykonywano też muszą być zalegalizowane przez władzę ziemską przecież, bo to, chociaż samorząd na szczypanie rzeczywiście miał miejsce mnie jak mówią dzieje apostolskie, ale tutaj widać wyraźnie jak już pisze palcem po piasku ciekawe są interpretacje tego co jest już pisał wróćmy do zwolnionych z grzechów z uwięzionych ludzi tobym go zakaz jest taki tekst Jeremiasza w tej chwili pamiętam dokładnie rozdziału genialny, gdzie jest powiedziane o ludziach na niewiernych właśnie takich którzy, jakby podeptanie pra w do Bogu, że to, że ich imiona są zapisane na ziemi oni są przeklęci w tym sensie, że odwrócili się od Boga, której źródłem życia tak w swojej hipokryzji są zatwardziałe serca te imiona zapisane na ziemi tutaj też grają Augustyn z kolei, mówi że że Jezus pisał cudzołóstwo i wiatr, który przez świątyni wiał rozwiewał ten piasek i zacierał ten napis, na który czyścił pole do wyobraźni jest ogromne natomiast milczenie Jezusa i potem to co powiedział tak mi ciebie nie potępił ja ciebie też nie potępia i ci więcej niegdyś NATO jest to słowo no, które w tym kontekście stanowi przesłanie bardzo mocne mówi do tego stopnia mocno, że prawdopodobnie ta scena dlatego zniknęła na jakiś czas w ogóle z Ewangelii, że była zbyt radykalna osy w tym w tej łatwości przebaczenia ze strony Jezusa niektórzy mówią, że to Łukasz ją w ogóle skreślił mnie nie Jan Bonna nie pasuje w ogóle do stylu Jana ona pasuje do ona pasuje do syna marnotrawnego i Miłosiernego ojca ona pasuje do szukającej drachmy kobiety czy do Boga, który szuka każdego do tego, który zostawia 99 zagubionych za to 1 ona pasuje do tego Jezusa, który przestaje z celnikami i grzesznikami zasiada z nimi dostał uczciwości kładzie się do stołu, bo czeka w piśmie świętym jest mowa o tym, że jest siedzi przy stole kompostu leży przy stole też zresztą ciekawa w wyobraźni uruchomiono tu trochę inaczej te sceny wyglądały, więc jedno być może dlatego ten radykalizm przebaczenia ze strony Boga jest jest gorszące no właśnie gorszące dla tych, którzy dla grzeszników nie uważają w związku z tym nie sądzę, że potrzebują tego przebaczenia w żadnym razie to aktualne to co ksiądz mówi docenta mógłby kwestionować tego łatwości przywracania zarzutu to typowa ważne, że dziś Lecha współczesną dyskusję w życiowych na własny będziemy tego wątku ciągnąć tę wersję wrócił do przysłowie o tym, że milczenie bywa odpowiedział na agresję wtedy już o oznaką, że oto nie nie nie odpowiada, że na zło czynienie nie przymierza się do odwetu, ale ja myślę wreszcie milczenie jako reakcję Donalda na cierpienie drugiego człowieka z tym, że lekarz wiem to nie jest w dół to milczenie milczenie równają się dobrze nam kwotę taką scenę przed laty nie chce zdradzać swoich tanich zespołem tego także byłem świadkiem sceny kobieta, która właśnie straciła męża co do koni przyjaciółka i 2 przez wiele godzin po prostu żyć obok niej i może powiedzieć, że to była 1 z nabrzeży pouczające są w moim życiu przez poruszające dlatego, że to milczenie tak naprawdę no właśnie mówi bardzo wiele bez słów tak znaczy bycie przy kimś, kto cierpi nie wchodzenie na poziom słów, które zawsze będą w takiej sytuacji bagatelizowanie w pewnym sensie mogę zdradzić czy wciąż prawdziwe w związku z jego Pasieki wraz z Lechią, który stał się też dopominał do Boga moja ucierpi na tym nie odpowiadasz tak w ogóle ten wątek ułóż przywódca listów się pojawi wiele razy wielu sama łącznie z tym 2002 . który jest już mówi z krzyża Boże mój Boże czemuś mnie opuścił pan też jest krzyczy do ciebie raty nie odpowiadasz, ale na to milczenie w tym kontekście, kiedy jest stowarzyszeniem u Czycie Bóg nie może tak milczeć namówiliśmy do Auschwitz i innych rzeczach także, że rząd powinien zaangażować, by coś powiedzieć nam na ten ogrom nieprawości Infernal piekielny nieprawości może właśnie to on do powiedzenia może ma do powiedzenia to, że on jest w swym milczeniu obok ofiary czołg opuścił rzeczywiście Jezusa na krzyżu czy opuszcza człowieka, który cierpi nigdy nie opuszcza go w oczy tutaj też nie chce wchodzić Bano i powiedzieć, że Bóg był z tymi, którzy zginęli w Birkenau, chociaż myślę, że generalnie takie sprawy dobrze oczywiście tam był, jeżeli ktoś pyta, gdzie był Bóg w Auschwitz nocują głównie w komorze gazowej, by auta no tak, ale to nie znaczy nowy trend ten trend wspominam o tym co jest zaczęte ten czyn grozi temu tempem Sosnowski z Jerozolimy to drogową taka albo to, bo to przejmujący obraz, ale te związki z Aten powinno mu w 2 dom to było już takie natężenie demonicznego zła, że aż 3 do 2 RR to dość niezręcznie mówić, bo powinien zrobić to jednak staniemy się wykastrować no ale aż prosiło o interwencję, bo skoro Amerykanie zbombardowali dla grupy de toros rano trudno jednak ktoś powinien zachowywać się paść ofiarą czarnej damy podaż mieliśmy kiedyś takie doświadczenie rekolekcji w Auschwitz przeprowadzonych z Piotrem Cywińskim dyrektorem wtedy zaczynał dopiero swoją pracę tam z młodzieżą studencką mieszkaliśmy na terenie obozu mieli możliwość wejścia w takie miejsca, gdzie się normalnie nie wchodzi 200 to powietrze zastały prawie 100400 czterdziestego piątego roku wisi mieć możliwość spojrzenia z wieżyczki wartowniczej na obóz tak zobaczenia z tej perspektywy z karabinu maszynowego, który tam jeszcze śrubę jeszcze było od niego tak spojrzenie na to również doświadczenie spotkania z ludźmi, którzy tak jak n p . wtedy już nieżyjący w tej chwili pan Henryk Mandeli, bo 1 z ostatnich członków Sonderkommando, a więc od dotykającego tej najbardziej realnej strony tak no wpycha ludzi do komór gazowych potem wyciągał z mniej wyciągną ciała do pieca i pamiętam jak ono po 1 ze swojej historii do nas prawda grupy z duszpasterstwa akademickiego pewne będzie się uniósł się mówi Boga nie ma a gdzie jest ten wasz Bóg wtedy, kiedy ja robiłem to kiedy coś takiego siedziało myśmy wszyscy jak sparaliżowani siedzieli w milczeniu nie wiedzieliśmy, że w tym momencie nie ma co w ogóle dyskutować jest jego doświadczenie ze ciekawe, że nie ja rozmawiałem też był w radzie oświęcimskiej na ładnych parę lat i mimo okazji niesamowicie dla mnie cenna jako doświadczenie spotykanie się z więźniami i to było naprawdę oni albo tam tracili wiarę na czas od pamiętam, że żydowskie relacje rzeź to było nie do pogodzenia z tą wizją Izraela, którego Bóg wybrał, o którym od, którego do Izraela poniesie troszczyć i nawet jeżeli gdzieś tam historii zbawienia przez byli wrogowie byli bliscy przybyły bitwy przegrane i były dramaty różne, ale generalnie test nie do pogodzenia z tą historią tak, że woda nie istnieje, jeżeli takie rzeczy się, gdzie się liczy, ale z drugiej strony doświadczenie ludzi, którzy na czas perspektywy chrześcijańskiej patrząc odkrywali rzeczywistość jakość, którą oni z tej chrześcijańskiej perspektywy nazywali krzyżem przed mówili że, gdyby nie doświadczenie krzyża Chrystusa i tej tajemnicy, która dla nich stała się fundamentem życia to z całą pewnością, by zwątpili totalnie, czyli te drogi i milczenia Boga i ludzkiej interpretacji doświadczeń, które przychodzą to są bardzo bardzo różne tutaj nie ma chyba żadnego schematu, aczkolwiek ja mam wrażenie, że wobec tajemnicy takie jak objawia się w Auschwitz-Birkenau to rzeczywiście najwłaściwszą rzecz często co zrobi Franciszek, kiedy tam przyszedł po prostu nie wypowiedział słowa tylko milczał przywiązany do obliczenia, ale to przejmująca opowieść o tym, tylko krzycząc, że nie ma, bo go z perspektywy takie były takie kodeksowe Jelinek to pewnie można wygłosić wcześniejszego bluźnierstwo przecież i tutaj wracamy do Abrahama, bo współcześnie jednocześnie mamy takie poczucie, że moi partnerzy człowiek ma prawo do buntu bunt niemal wszystkie się dobry sierpień to zależy jak patrzeć na bungee, jeżeli ja mam wrażenie, że lepiej jest, kiedy człowiek buntuje się przeciwko Bogu w tym sensie, że jest autentyczny niż skrywa ten swój istniejący był za maską jakiś fałszywej pobożności czy będą schematu Niewiem tradycji zwyczajów obrzędów dom w Biblii znajdujemy wiele razy tych, którzy się z Bogiem bardzo któryś z Bogiem kłócą, którzy mają swoje doświadczenia z Bogiem takie inie widzę powodu, dla którego my mielibyśmy z naszych poszukiwani wie, że uczynić taką drogę na nie ułatwiła łatwiej takiej słodkiej laurki dla pana Boga no, jeżeli dał nam wolną wolę żyć na wschód dał nam zdolność myślenia to również dał nam tę czasami łaskę myśmy zwątpienia, który mobilizuje do tego, żeby jeszcze bardziej szukać przed panem Bogiem ja osobiście z młodą głęboko przekonany, że być szczerym takim, jakim się jest to nie, dlatego że Bóg nie wie, jaki jestem ja mu zakomunikuje tylko dla mnie jest to potrzebne czy nie jest potrzebny to, żeby przed nim stawać szczelnym, żeby nie udawać, żeby nie grać dopiero wtedy stanie się to rzeczywistością, która tak naprawdę inne Serie przenika moje życie to dotyczy też modlitwy dotyczy pewnej szczerości w stawaniu przed Bogiem Otóż w nawiązywaniu z mojej strony relacji, choć wiadomo, że to oni z tym, który daje mi łaskę bycie z nim relacji no być sobą tak być sobą przed dniem to jest moim zdaniem fundament w ogóle życia duchowego nie ma co udawać się rozegrać przed kim będę go przed Bogiem będę grał kogoś innego niż jest to morze powiększone pytam na koniec rozmowy, ale zaryzykuję hal stanie będzie osobiście bardzo przepraszam ksiądz lubi milczeć i ciasto wyczuciem księdza zdarza się przebywania w ciszy po okolicy kościoła Świętego brata Alberta 7 Andrzej Tatar dość duży ruch na sejmowym taka, ale ja mam po bardzo często pokusa, który niestety ulegamy się pokusy nie milczenia czy dużo mniej kosztuje naprawdę bardzo wiele nie kosztuje, żeby znaleźć taki czas, który będzie czasem na milczenie np. na medytacje w ciszy tak nie narracyjną nie tak Kurzeja coś sobie myślę mówię do Boga w myśli tak dalej to też oczywiście jak inne dopiero owoce takiej medytacji odkrywa wtedy, kiedy zacznę, kiedy nagle okazuje się, że te telefony, że te sprawy do załatwienia, że 10  000 różnych rzeczy, które koniecznie muszę zrobić nagle przestają być istotne tak wchodzę w tym cisza i jest cisza, która jest naprawdę błogosławieństwo nie, dlatego że z ucieczką od tych rzeczy wręcz przeciwnie, dlatego że są odkryciem właściwych priorytetów w bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem był ksiądz Grzegorz Michalczyk dziękuję, że dzięki wszystkiego dobrego na koniec dobrze wykonywany często podczas mszy wigilii paschalnej Kante Mojżesza, a jeśli państwo wierzącym niewierzącym wielkanocny kłaniam mówi Jerzy Sosnowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!