REKLAMA

Chrześcijaństwo poza kulturą zachodu. Opowiada Ignacy Dudkiewicz

Świąteczny Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2017-04-17 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świąteczny poranek w radiu TOK FM Karolina Głowacka dzień dobry państwu ponownie trwa nasz świąteczny poranek Radia TOK FM tymczasem od lat obserwuje się w w Europie zachodniej odchodzenia od religii to oficjalne czy praktyczne w Polsce ten trend też jest widoczny ale, żeby trochę o odejściu takiego płoną oczy Europo centralizmu spuśćmy na to jak sytuacja wygląda w świecie n p . Afryki Afryki Południowej Ameryki Południowej studia Ignacy Dudkiewicz magazynu kontakt dzień Rozwiń » dobry kina no właśnie jak to wygląda gdzieś poza Europą czy ten kościół jest żywy dynamiczny zwija się rozwija oczywiście bardzo trudno odpowiedzieć na to, że 1 zdaniem kościół poza Europą jest niezwykle różnorodny, ale faktem jest, że jeżeli, o ile obserwujemy zwijanie się przynajmniej częściowe kościoła w Europie czy w Ameryce północnej not ta Ameryka Południowa Afryka i Azja wciąż przeżywają rozkwit chrześcijaństwa, a zwłaszcza, że tak do tych katalogów słusznie trzeba dodać nic już dzisiaj to jest widzimy, że 40 % katolików konkretnie konkretnie wyznawców katolicyzmu 40 wrocławskich katolików mieszka w Ameryce Południowej jak Europa wciąż jeszcze okupuje drugie miejsce mając 25 proc wszystkich katolików na Alasce Afryka, która ma już 15 % Azja Ameryka Północna po 10 %, a czy widać, że tak geografia kościoła w 3 wyraźnie zmienia zdanie należy to tylko jakoś uwzględnić prawdopodobnie również sposób funkcjonowania kościoła katolickiego stąd też ciekawy wątek może trzeba by przenieść stolicę z Rzymu z Europy już niekoniecznie może jest taką centralnym punktem na mapie myślę, że to oczywiście byłoby bardzo trudne stare z góry z powodów czyta tradycji czy czy logistyki Niemcza jakieś państwo na świecie zgodziłoby się wydzielić swój teren dla państwa kościelnego wstaje z SGH w tradycyjnych jest to o tyle prostsza, ale w pewnym metafor licznym stanie się to się trochę dzieje taki jest jak najbardziej widocznym tego znakiem jest oczywiście osoba papieża Franciszka, czyli papieża spoza Europy, ale również jego decyzje personalne, bo bardzo wyraźnie widać, że w składzie Kolegium kardynalskiego i za czasów papieża Franciszka następują daleko idące zmiany te proporcje teraz bardziej zaczynają przypominać te, które dotyczą proporcji po prostu katolików na świecie tak jak jest ich za pontyfikatu Jana Pawła II za pontyfikat Benedykta XVI zdecydowanie najwięcej kardynałów było mianowanych przez tych papieży z Europy i Ameryki północnej o tyle papież Franciszek ten trend odwraca co więcej sięga również po wsi hierarchów z datą uzupełnienie zauważalnych regionów tak znaczy to właśnie za papieża Franciszka w swoich pierwszych kardynałów miały wyspy zielonego Przylądka wyspy Tonga Birma Panama najmu w celi, a zobaczycie w efekcie różne stolice biskupie dotąd uznawane tradycyjnie za kardynał Skin żel z grubsza wiadomo było, że ktoś zostaje metropolitę Krakowa to prędzej czy później w zostanie kardynałem podobnie było nasze, a co ze nie znam teraz jest stała już dużo mniej oczywista, a czy wcześniej nie było tak, że właśnie w kościele w Afryce Ameryce Południowej Azji nie było mnie wśród hierarchów czy też wiernych takiego właśnie poczucie stanie gdzieś zboku już nigdzie nie było, czego fermentu wewnętrznego, że to my tutaj żyjemy na wystarczająco się Europa ciągle wytrzymasz to wszystko w swojej garści myślę, że był ten ferment jednoczy się jeszcze było bardzo mocno wzmacniany przez kontekst kolonialną, ponieważ chrześcijaństwo, chociaż trudno je nazwać wprost jednoznaczny narzędziem kolonizacji no ale przynajmniej że, choć jakąś tam można dyskutować nad ranem, ale każe na pewno w tym samym czasie dochodziła do kolonizacji dechrystianizacji kontynentów nie europejskich w związku, z czym ten opór wobec kolonializmu i pewna emancypacja narodów globalnego południa najogólniej rzecz ujmując również wiązała się ze negowanie pewnych kategorii Europejskiego chrześcijaństwa, ale co ciekawe i to jest w zasadzie najbardziej interesujące być może za ile kolonializm już w Norwidzie macie, czego rozmaite konsekwencje jarzmo cały czas, ale nowy wyższy upadł o tyle chrześcijaństwo się i w Afryce Ameryce Południowej bardzo żywiołowo rozwija i niektórzy teologowie, stawiając tezę, że teologowie socjologowie antropologa wie, że chrześcijaństwo będąc przez kolonizatorów również używane jako narzędzie kolonizacji nie został przez nich doceniony jako narzędzie również emancypacji, że chrześcijaństwo miało swój swoje emancypacji ma charakter dla narodów globalnego południa na wstecznym edukację przykładem jest teologia wyzwolenia o tej Ameryce powody, żeby mnie na Zachodzie z teologią wyzwolenia teologia wyzwolenia to jest taki ruch teologiczny to się w Ameryce Południowej powstał, ale można również mówić o częściową afrykańskie teologii wyzwolenia niezależnej i trochę innej, ale przede wszystkim chodzi oczywiście kontekst Ameryki Południowej, które teologowie południowo amerykańscy widzieli w Chrystusie wyzwoliciela TUI teraz na ziemi to znaczy byli przekonani, że z chrześcijaństwa wynika konieczność przeobrażania stosunków społecznych tu i teraz, a nie tylko oczekiwanie na sprawiedliwość czy czy zbawienia wreszcie świecie przyszłym i związku z tak źle się trochę stare oczekiwanie na Mesjasza to, które mieli Żydzi czy też mają do tej pory rząd przydzieli wyzwoli przecież taki był też klimat tego się co teraz wierzyło w sprawczość tu na ziemi i w pewnym sensie o to chodzi tak to znaczy, żeby nie tylko oczekiwać Królestwa niebieskiego, a gdzieś w przeszłości, ale również budować królestwo Boże to na ziemi to z tego oczywiście rósł pewnego rodzaju radykalizmy społeczne teologów południowoamerykańskich w niektórych Renia znowu tak bardzo licznych przypadkach wiązało się to również z jakąś fascynację filozofią marksistowską, ale i bardziej lewicowy ruch czy też jest po był jest tak nudno oczywiście tam w podstawowe przeciwnikiem ideowym teologii wyzwolenia był kapitalizm i raczej w tym kontekście mąż też dominacja stany Zjednoczone kapitalizm tak wyzyskowi kapitalizm klasy panujące i t d . tak ten dyskurs skasował uczy się tam trochę przenika, chociaż był w trojaki sposób przeobrażony przez przez chrześcijan właśnie, ale jak kościół centralny zareagował chociażby na taką silną idei, jaką jest teologia wyzwolenia przecież krytycznym były z Watykanu były głosy początkowo niewątpliwie tak to znaczy wydaje się że, że papież Jan Paweł II ze swoim bagażem doświadczeń z Polski, gdzie podstawowym graczem był komunizm ani kapitalizm nie był w stanie zrozumieć teologów wyzwolenia w pełni i rzeczywiście początkowo teologia wyzwolenia była mocno krytykowana przez cały Watykan, chociaż jak się wczytać dokładnie dokument podpisany wtedy przez jej kardynała Józefa Ratzingera ówczesnego prefekta Kongregacji nauki wiary to tam również są pozytywne słowa na matematyce teologów wyzwolenia i tylko niektórzy z nich są wprost uznawani za tych, którzy jakoś odeszli od prawowitych nauki kościelne, ale co ważne to ten pontyfikat przynosi jednak pewną zmianę to już, że Benedykt szesnasty na stanowisko prefekta Kongregacji nauki wiary, czyli jest taki strażnicy poprawności nauczania kościelnego mianował kardynała Gerharda Müllera, który jest uczniem Gustavo Gutierrez za 1 z ojców teologii wyzwolenia i które jednoznacznie pozytywny sposób się o teologii wyzwolenia wypowiada je również papież Franciszek, który oczyszczenia z teologii wyzwolenia, ale dużo większym stopniu rozumie na czym teologia wyzwolenia była budowana, jakim miała źródła i dlaczego jest tak ważna dla społeczeństwa Ameryki Południowej czy również Środkowej czy kontynuuje tę drogę przywracania jej i jej uwagi i rangi, a czy jest więcej w kościele światowym takich fermentu fintechowych podobny do teologii wyzwolenia tak silnych z całą pewnością tak to znaczy można mówić o tym, że w Afryce właśnie ten oddał nagan zwierzęta afrykańskie teologii wyzwolenia, która nie miała styczności nie była inspirowana południowoamerykański niezależność wyewoluowała z reklam pokazywała również na gruncie kultury afrykańskiej, chociaż toczy się trzeba zrobić mały przepis nazwę Afryka jest im kontynent z trenerem Widzewa kultury i t d . ale dla pewnego uproszczenia tak to nazwijmy pokazywała, jakby jedność wyzwolenia społecznego politycznego i duchowego tak to jest coś co właśnie dla Europejczyków było bardzo trudne do zrozumienia nawet dla teologów wyzwolenia z Ameryki Południowej nie było takie oczywiste dla teologów afrykańskich czy niektórych teologów afrykańskich była to zupełnie jasne w Azji dla odmiany jest dużo większa wśród teologów katolickich odwaga w dialogu z innymi religiami, ale to znaczy to Totolo Gorzovia azjatyccy stawiają tezę, że Jezus Chrystus, a nie tylko cząstki prawdy, ale sam Jezus Chrystus wcielony wcielone słowo Boże objawia się również innych religii na to pan powie o odwadze w dialogu ma ktoś inny powie, że to jest rozmywanie doktryny katolickiej jedynego kościoła, który ma w sobie prawdę oczywiście, ale takie postawienie tezy jak jak jak pani proponuje, by to ogranicza teologia do konserwowania tego co już wiemy, ale niektórzy tak chcą no ale nie jest to wg mnie z pożytkiem dla kościoła innego znaczenia banku przekonanie że, o ile właśnie w Europie można widzimy takie rozumienie dialogi i również dlatego Europejska to lekarz nie rozwija w prawie w ogóle tak tłumaczy, dlaczego mówimy, że to 3 miejscu raczej mówimy o dyskusjach na poziomie nie wiem jakiś zaleceń moralnych obyczajowość inny ciężar dotyczący sfery seksualnej oczywiście, ale teologia Europejska już od dawna nie spróbowała nam powiedzieć z nowego obok tak my jednak to jest chyba podstawowa rola teologii i to właśnie teologowie z Ameryki Południowej Środkowej z różnych rejonów Afryki z różnych rejonów Azji próbują nam powiedzieć, że o Bogu coś nowego nie próby, wstawiając się w kontrze do kościoła nie tylko, próbując tę naukę kościoła rozwijać pokazywać nowe rejony, które być może nas dotąd ceny nie były oczywiste Ignacy Dudkiewicz z magazynu kontakt jest w studiu rozmawiamy o my kościelne poza Europą w GM w Afryce Ameryce Południowej Azji w tych rejonach, gdzie nie wygląda na to, że kościół katolicki żyje dużo żwawiej mit niż ten w Europie za chwilę do państwa wróci świąteczny poranek w radiu TOK FM jest świąteczny poranek Radia TOK FM Karolina Głowacka przy mikrofonie Ignacy Dudkiewicz magazynu kontakt jest z nami wciąż się dobrze jeszcze raz w Chinach wraz z różnorodne kościoły tak pan powiedział przed w pierwszej części naszego spotkania przed kościołem właśnie 1 kościół Wizytek używaną nie wiem jak to być kościołem kontynentalne no ale wiedzą państwo, o co chodzi żony są niezwykle różnorodna i ja widziałam bardzo wiele takich chociażby przedstawienie Maryi w wersji indiańskiej 3 ciemnoskóre czy azjatyckiej to wszystko się odbywają nam się wydawało że, jakie to jest dziwne, ale przypomnijmy, że chociażby przedstawiania Jezusa są takie mocno Europy izolowany zrealizowano na koszt, jakim jest blondynem to wszystko się też to łączy prawda z lokalnymi kulturami toczy się też się łączy również, że z lokalnymi kulturami innych dyskusja o tym na ile chrześcijaństwa powinna przemieniać lokalną kulturę jak zasadzie np. kiedyś świętej pamięci ojciec Jan Bereza sugerował że, żeby z Krystian Zawadzki globalne południe musimy z jego mieszkańców uczynić Europejczyków to chyba Ależ to zapomniana dziś tak dużo zależy jest teza zapiał zapomniana dużo bardziej aktualne jest za papieża Franciszka z z jego nauczania o tym, że żadna kultura nie wyczerpuje tajemnice odkupienia Chrystusa żadna również Europejska nie w związku z tym, że to w jaki sposób kultura z rożna motywy chrześcijańskie dopasowuje do swojej rzeczywistości jest niezwykle ciekawa jest też niezwykle inspirujące jak pani powiedziała ty przedstawieniach Marka jest piękna bazylika w Nazarecie, gdzie bazylika Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, gdzie na dziedzińcu cały dziedziniec otoczony właśnie wizerunkami Maryi za wszystkich krajów świata ja tam chodziłem bardzo długo, bo to było dla mnie zarządzenie, więc można się zadziwić, a może zachwycić, bo to jest zadziwienie, które się przeradza w zachwyt przynajmniej w moim przypadku ani z jakąś obawy i nawet nie jest jednak tak, że Europa nie chce słuchać tych inspiracji niż innych kontynentów, że wciąż czuje się jako taka starsza siostra żyją tutaj wiemy lepiej myślę, że już tak jest czytałam ten ruch i ta obawa jest rzecz jest silna w Europie, ale odpada z kopalni pytanie powiedziałbym, że Europa nie ma albo zaraz nie będzie miała innego wyjścia niż słuchać się w tak głosy my tutaj znowu można wysłuchać jeszcze do osoby papieża Franciszka jego polityki jego decyzji personalnych w oczy to jest pewien trend, który już będzie bardzo trudne do odwrócenia ba nawet kiedy papież Franciszek skończy swój pontyfikat to w Kolegium Kardynalskim ten skład kontynentalnej to poparcie pan już zupełnie inne nowego papieża będzie wybierać Kolegium kardynalskiego śnie zdominowane przez Europejczyków i przedstawicieli Ameryki północnej więcej wydaje mi się, że to nie jest trend, który da się odwrócić, chociaż oczywiście napotykał na rozmaite opłaty bo, bo wielu teologów europejskich czy przedstawicieli kościoła hierarchicznego w Europie jest bardzo przy przekonana o tym, że ten Europa Center jest nie jest niczym złym, że to dziedzictwo greckiej filozofii i Europejskiej dialogi rzymski najogólniej rzecz ujmując jest czymś co właśnie zwarte przekazywane do panowania, a nie jakiś modyfikacji, ale wygląda na to, że z niteczek pan właśnie mówi nie bardzo będzie w Europa miała w przyszłości jak jeść cokolwiek do gadania w tym sensie, bo chociażby jeśli chodzi o liczbę wiernych to nie dość, że Europa się starzeje jest Europejczyków coraz mniej to 2 widoczne jest silny trend odchodzenia od kościoła katolickiego także, a wpły w tych młodszych kontynentach to wszystko żyje gdzieś w Ameryce Południowej też czytałam, że protestanci mocno szaleją, a dziś można tak powiedzieć tak na wątek ekumeniczny jest też, że nie jest też ciekawe w Ameryce Południowej jest szczególny, bo tam rzeczywiście dochodzi do ewidentnej rywalizacji rozmaitych odłamów chrześcijaństwa zupełnie inne oblicze n p . ma w Afryce w niektórych krajach, gdzie chrześcijaństwo jest religią ewidentnie mniejszościową i w tych krajach gdzie, gdzie chrześcijaństwo z religią ewidentnie mniejszościową można zauważyć właśnie taki ekumenizm bardzo w praktyce to pytanie zgodnie z komunizmem dialogu Teologicznego ustalania prawdy wiary, ale wspólnej modlitwy wspólnego życia najgorzej w całym mieście z nas jest kilkadziesiąt osób, które nie są chrześcijanami ktoś naprawdę na drugi plan schodzi ta 3 to są katolicy protestanci ewangelicy luteranie czy jakieś odłamy niem kościołów koptyjskich trans Europa, by się mogło wiele nauczyć mogę się nauczyć co więcej myślę, że się naucza również w tym sensie, że nie bez znaczenia dla kościoła w Europie jest również kontekst emigracyjny to znaczy do Europy przybywają jak wiemy przecież nie tylko wyznawcy islamu, ale również chrześcijanie z IZ krajów Afryki i z bliskiego Wschodu i siłą rzeczy mnie to przybywając przynoszą ze sobą również swój kontekst kulturowy swój kontekst teologiczny swoją tradycję liturgiczną i to będzie coraz większa nie coraz mniejsza siła również w obrębie Europejskiego kościoła też być może również bardzo ciekawe wyzwanie dla europejskich kościołów lokalnych, które nie będą mogły powiedzieć tylko na dobrze gdzieś tam w Ameryce Południowej Azji Afryce sobie kombinują coś wymyślą, ale my sobie możemy kultywować to co mi o wypracowaliśmy przez lata, ale będą musieli się zmierzyć się zmierzyć, ale może z pożytkiem zainspirować ani zainspirować się tym co przyniosą chrześcijanie, którzy do Polski do Polski, ale może, ale dla Europy na pewno przyjeżdżają z rozmaitych zakątków świata jak też sobie tak myślę, że to naprawdę warto czasem spojrzeć na swoją własną kulturę w list w lustrze tych innych kultur, czyli właśnie zobaczą państwo, jakie są przedstawienia świętych np. właśnie dziś w Ameryce Południowej czy Afryce czy Azji i można się też złapać za głowę Och, jak to Maryja ze mnie ze skośnymi oczami, ale przecież wystarczy sobie przypomnieć jak zostałem nasze ludowe święta zaadoptowane przez kościół zielone Świątki i t d. chce też nie ma przypadków waty Krzystek już wsiąkł w tę tradycję, że się o tym, zapomina, więc tak myślę sobie, że warto właśnie się samemu sobie też przyjrzeć im tak jak się pojeździ po Polsce, toteż te obrzędy kultu maryjnego czy wizerunek Maryi potrafisz bardzo różnorodne tutaj się przypomina taka anegdota jak Erykiem kawał drogi zjechał do Meksyku swoją pierwszą pielgrzymkę na zagraniczną to była pielgrzymka do Meksyku i tam miejsca wieje chrześcijanie przygotowali taki wielki ołtarz i chcące zrobić taki gest w stronę Jana Pawła II z 1 strony ołtarza był wizerunek matki Bożej z góry z Gwadelupy zamieszana była matka Boża częstochowska przyjechał tam ceremoniarz papieski wskaźnik poprawności liturgicznej złapał się za głowę w tym jak te 2 matki Boskiej tak to znaczy to, że 1 z Guadalupe, a druga jest częstochowska nie oznacza, że to jest nie jest jednak ta sama matka Boża maleje, a to był niestety to były takie wizerunki zrobione z kwiatów, który bardzo misterną konstrukcję są też się dało się jakoś rozdzielić postawił w 2 nawach, żeby było jasne że, że to nie jest sugestia, że matka Boża z Guadalupe jej matka Boża częstochowska oferuje różne Marie, ale to jest jakby anegdotka, która wskazuje na to, że w tej całej różnorodności również wizerunków tradycji zwyczajów myśli Teologicznej kościół wciąż może szukać powinien szukać jedności te korzenie da się budować jedności na takim despotą absolutnym dyktandzie 1 kultury czy ci jednak tylko prąd od analogicznego związanego z danym regionem świata i Ignacy Dudkiewicz z magazynu kontakt opowiadał dla państwa dziękuję serdecznie dziękuję słuchają państwo Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĄTECZNY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA