REKLAMA

Szybsze wybory w UK: co na to rynki? / Czy auta elektryczne zawładną polskimi drogami?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-04-18 12:40
W studio:
Czas trwania:
14:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest prawie 1242 Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam na raport gospodarczy Radia TOK FM w raporcie gospodarczym na gorąco pierwsze komentarze te z punktu widzenia rynkowego na wieść o tym, że wielka Brytania już wkrótce znów będzie wybierać wybory parlamentarne w wielkiej Brytanii w Brytanii przyspieszone wybory parlamentarne taka jest decyzja premier tego kraju Theresy May w po 8 czerwca Brytyjczycy pójdą do urny będą wybierać się inne swoich przedstawicieli May właśnie mój Rozwiń » tegoroczny raport gospodarcza naszym pierwszym gościem jest pan Marcin Kiepas analityk rynkowy dzień dobry dzień dobry w przedterminowego przedterminowe wybory w wielkiej Brytanii nowoczesnej co na to rynki finansowe jak reaguje funt informacje o tym, że Theresa May jednak zdecydowała się ogłosić, że już niedługo no przecież to zostało zaledwie 2 miesiące do wyborów parlamentarnych w wielkiej Brytanii po takich kompetencji mówi się potwierdzić parlament płyta głosowanie ma się odbyć jutro jutro taka odpowiedź na wiatr prawybory w Wiśle będą tylko jedno ponadto rynek walutowy to on na pojawiające się wcześnie plotki zareagował spadkiem wolnych po ogłoszeniu jej, by Visa obrady rady i tak chociażby, żeby to unaocznić w przypadku złotego notowania funta spadł poziom 501 do poniżej 498 teraz ich ponownie w okolicach in 01 nic to trwałych oraz w Miami w przypadku rynku akcji, gdzie nastąpiło pogorszenie nastrojów i to zarówno wierzycielom w Londynie jak i na innych europejskich parkietach, bo niewątpliwie taki dodatkowy wybory w Europie o tym jak ich liczba dnia w najbliższą niedzielę do urn pójdą gwarantuje ich następnie w czerwcu pan i będą wybierać parlament i 40 będą głosowali Brytyjczyka na jesieni Niemcy niewątpliwie większa spory wykop polityczna polityka, a w tej chwili odgrywa marginalną rolę wystarczy wspomnieć choćby ostatni tydzień, gdy po takim tematem rynkowym nr 1 była geopolityka i Korei północnej kim z punktu widzenia rynkowego jest taki dodatkowy czynnik ryzyka w nowość, bo te wybory w Europejskiej tak w tym roku tych wyborów trochę jest no Holendrzy pokazali, że jednak przynajmniej 1 kraj jest stabilny z takiego punktu widzenia mylące w takie bieżącej polityki takiego głównego nurtu nadal jednak głównego nurtu, żeby Europe utrzyma się w miarę stabilną no i w miarę spójną Holendrzy pokazali, że można w nie wiadomo jak biuro zaraz Francuzi cały czas Tiesto Marie Le Pen no jest czynnikiem ryzyka dla tych, którzy szli do otrzymania takiego Europejskiego statusu quo, ale teraz mamy wielką Brytanię oczywiście w tle cały czas Brexit też do tych politycznych komentarzy jeszcze w TOK FM będziemy parą powracać, ale też pytanie o to czy przypadkiem to teraz brytyjskie wybory to nie będzie takim pomysł czy przeczy jakiś sposób na to, żeby obejść Brexit może jakoś się z tego brexitu ostatecznie wycofać to też ciekawe jak to będzie politycznie chętnie komentowane, jakie będą te polityczne ten polityczny wydźwięk tej waszej decyzji, którą podjęła Theresa May, ale jak rozumiem za każdym razem, kiedy coś takiego dzieje niespodziewanego jak są wybory no to rynki finansowe mogą być nerwowe, ale też zmiany, które możemy widzieć w tym w pierwszej reakcji jest tak duże wahania donosi powinny za chwilę trochę występowali należy się przejmować tymi takimi szybkimi pierwszymi nerwowymi reakcjami dokładnie tak jeśli chodzi o same wybory w wielkiej Brytanii to chyba po wpompowaniu brexitu będzie trudne, kiedy ono oficjalnie zostało ogłoszone, bo tutaj już wspomniałem twarde terminy bodaj 2 lata na ustalenia znanego jak je natomiast czy po tym okresie po prostu prawo unijne na Wyspach przestanie funkcjonować mamy wybory tak na gorąco, oceniając wadliwej takim krokiem polityczną, bo to było po konserwatystów i przypomnimy Baron Pierre BOR w normalnym terminie powinny to być 2 tysiące osiemnastym roku, gdyby konserwatyści mają przewagę, którą PRA jadają w parlamencie potwierdzili czwartkowych wyborach bohater pokój mają dotknąć ich aż po 2202. roku ich bardziej jak na gorąco oczywiście oceniałby to w kategoriach politycznych niż w kategoriach brexitu nawet punktu widzenia rynku niewątpliwie to ryzyko jest podwyższone bardzo dziękuję za komentarz na gorąco pan Marcin Kiepas analityk rynkowy był moim państwa gościem to jak tylko dodam, że teraz za euro w Polsce płacimy 4 złj 23 gr dolar kosztuje w tym momencie 3 zł 96 gr za franka też trzeba płacić 3 zł 96 gr, a funt brytyjski w tej chwili po 5 zł i 1 gr, a giełda w Warszawie i tarasy na plusie, choć te plusy były wyraźniejsze już w ciągu dzisiejszej sesji WIG 20 w tym momencie zyskuje 21 % w raport gospodarczy, a w studiu Radia TOK FM nasz drugi gość pan Jakub Faryś prezes polskiego z związku przemysłu motoryzacyjnego w dzień dobry dobry nie chciała z panem popatrzeć też się w przyszłość tylko być może to trochę nieco bardziej odległą, jeżeli chodzi o Polski rynek motoryzacyjny i chciałbyś zapytać jak to jest z tymi samochodami elektrycznymi rząd obiecuje pełną rewolucję chciałby zapytać czy są podstawy do tego, żeby twierdzić, że ta rewolucja, chociaż na jakimś odcinku może nie w pełni, ale może lekkie przecinku może w Polsce rzeczywiście się udać do niej jak bardzo daleko spojrzymy, bo jeżeli chcemy bawić się futurolog jak to widzimy same elektryczne samochody, a może wodorowe, a może przemieszczamy się po chodnikach, które same jeżdżą i t d . tak udany, ale oznajmia Zieliński, ale wróćmy na ziemię rocznie w naszych przewidywaniach no powiedzmy do najbliższych lat rozumianych jako nie wiem 510 lat i na pewno dzieje się coś ważnego w branży motoryzacyjnej co do tego nie ma wątpliwości z bardzo różnych powodów również politycznych no bo niektóre kraje chciałyby się uniezależnić od dostaw ropy, a w każdym razie je zmniejszyć uzależnienie stąd pomysł z pojazd elektryczny pomysł nienowy, bo 1 z pierwszych rekordów sprzed ponad 100 lat 100 lat samochodu niż rekord szybkości należy to samochody elektryczne w związku z tym elektryczny samochód nie jest niczym loft czy może elektryczny napęd oby, tak więc prawidłowo no i teraz ta ten pomysł był trwał w ostatnim czasie, kiedy po pierwsze, okazało się, że jesteśmy w stanie zbudować baterie, czyli mówiąc nie technicznie pojemniki na energię, które są w stanie zgromadzić tej energii więcej niż to było do tej pory Bodo, gdy jeszcze do niedawna mieliśmy ciężkie akumulatory kwasowe ołowiowych i tu nie było żadnej szansy na jakiś sensowny dystans w tej chwili mamy szansę na to, żeby na pokładzie samochodu zgromadzić energię na przejechanie no powiedzmy na razie kilkuset niedużych kilkuset kilometrów, bo jeżeli weźmiemy pod uwagę takie normalne rzeczywiste warunki to ten dystans SSD 150170200, ale już teraz, więc tak daleko auto miejskie natomiast, że ten pierwszy punkt, jakby pierwszy pomysł przeznaczenia na to sposoby spisywał się ani tak dlatego nie sądzę, żebyśmy mogli mówić w perspektywie jakichś kilku czy nawet kilkunastu lat o tym, że cała Flota samochodów na świecie zmieni się na elektryczne, bo to jest moim zdaniem niemożliwe, ale na pewno pewna część tych pojazdów n p . służby miejskie np. taksówki np. autobusy tutaj warto się chwilę nad tym zatrzymać, bo autobusy miejskie mają moim zdaniem nie tylko moim największą szansę, żeby najszybciej zaistnieć na m. in. polskich drogach, dlaczego dlatego, że dystans, który autobus miejski pokonuje jest bardzo przewidywalny i na ogół jest to kilkaset kilometrów w dużych aglomeracji, a często z mini, czyli możemy na pokładzie zgromadzić energię, która wystarczy na przejechanie tego dystansu, a nawet, jeżeli nie to autobus z dość regularnie zatrzymuje się na pętlach w związku, z czym możemy podładować te baterii po drugie, możemy w zajezdni, gdzie większość autobusów jest stoi przez całą noc zbudować dedykowany stacje ładowania, czyli nawet możemy trafostacji specjalną wybudować, żeby naładować akumulatory następny dzień i zdaje się, że to jest ten kierunek, w którym polskie władze chcą mieć, bo są przez list intencyjny podpisany z władzami polskich miast rzeczywiście ten ta komunikacja miejska elektryka może iść no ale w inny, a on ten 1 000 000 to mam się do tej liczby kas przywiązywać Niemiec Polski na autorytaryzm nie sądzę, że powinniśmy się przywiązywać akurat, że zdobędzie 1 000 000 samochodów 10 lat wydaje się, że najważniejsze jest to, że Polski rząd dostrzegł temu jeszcze chyba nie ośmielę się użyć słowa rewolucja, ale tę dużą zmianę, która nadchodzi i chce, żebyśmy w tym, by z 1 strony chcą, żebyśmy w tym byli jako klienci na tułów pewnie 1 000 000 samochodów 10 lat nie uda się, ale nie jej co ważniejsze moim zdaniem brzmi Polski rząd chce, żebyśmy byli w tym i jako uczestnicy, którzy uczestniczą w produkcji tego pojazdu oczywiście znowuż czy to będzie fabryka nowych kompletnych samochodów pewnie nie natomiast całą pewnością możemy znaleźć się w tym łańcuchu poddostawców jako ci, którzy dostarczają coś co jest bardzo skomplikowane technologicznie mamy fantastycznych informatyków, więc możemy np. dostarczać oprogramowanie możemy dosta w dostarczać rzeczy, które są bardzo drogie bez, których te elektryczne samochody nie mogą jeszcze może rząd Chin jest trochę źle adresuje swoje oczekiwania związane właśnie samochodami elektrycznymi, bo my na razie słyszymy, że ma powstać jakiś Polski w kompletnie całkowicie produkowany w Polsce samochód elektryczny wszyscy, czyli większość ekspertów mówi, że to będzie szalenie trudne do osiągnięcia w w Polsce właśnie, żeby to była nasza wewnętrzna produkcja może niepotrzebnie ZAK są niepotrzebne zarysowanie takich dużych oczekiwań, ale ich było się skupić np. NATO musi pan teraz mówi, czyli stać się gdzieś w miarę potentatem w jakimś jakimś odcinku tej roboty z autami elektrycznymi ja myślę, że tutaj mówimy o 2 obszarach pierwszy obszar to jest ten obszar polityczne jak wiemy polityczny co jest każdej partii w każdym kraju różne rzeczy obiecują i rzucają pewne hasła, które chcą hasłami bardzo daleko nie idącymi myślę, że w aspekcie tego rzuconego hasła właśnie wzrok właśnie pojawi się ten drugi obszar, czyli to, że coraz więcej ludzi w Polsce mówi o elektrycznych pojazdach i autobusach samochodach osobowych przez coraz więcej ludzi się tym zajmuje, że to jest któraś rozmowa, którą nawet swojej państwa radiu prowadzimy na ten temat to oznacza, że coraz więcej osób może pomyśli dobrze elektryczne samochody to jest coś co się wydarzy w związku z tym Słuchajcie to może usiądźmy może spróbujmy jakiś program napisać albo może spać może spróbujmy zrobić jakąś czy jest jakiś fragment sterowników do tych samochodów albo albo albo albo i właśnie to jest to albo gdy jest właśnie to nie do czego powinniśmy dążyć i co jest bardzo realne, żeby jakiś fragmencik otrzymujemy dość hasłowo, ale jakiś fragmencik tego pojazdu elektrycznego, a może zupełnie duży fragment ja bardzo chciałbym, żeby tak było pochodzi z Polski, żeby tam było napisane Made in Poland i wszystko jedno czy to będzie robił zakład z polskim kapitałem czy z innym ale, żeby nasza myśl techniczna tam była, żebyśmy my z tego mieli jak największą korzyść czy nie możemy sobie na tym ponad jedno rewolucji jednak z Mel c w samochodach jakoś skorzystać obyśmy mądrze z tego korzystali, żeby nasze pieniądze te będą adresowane będą przeznaczone na chociażby przez rząd właśnie trafiały dobrze były dobrze zarysowane, ale na atak wróćmy zupełnie do dnia, który mamy dzisiaj do teraz tego jak jest dzisiaj w Polsce i myśląc o tym, że może rzeczywiście perspektywą są samochody elektryczne to niech pan powie jak wygląda teraz sprzedaż samochodów w Polsce, jakie samochody my w Polsce kupujemy, skąd wywieziono w samochody elektryczne to ciągle margines to ciągle powiedzmy małe kilkaset sztuk, aczkolwiek już hybrydy to już tysiące, ale ciągle jeszcze to jest bardzo mały fragment rynku, bo samochody elektryczne oprócz wad, o których mówiliśmy, czyli dystans, czyli koszt, czyli masa i duża ciągle jeszcze z tych powodów nie są popularne natomiast Polski rynek, jeżeli mówimy o sprzedaży ma się zupełnie dobrze, bo w tym roku po raz kolejny test rok wzrostów i samochody osobowe mamy dane za ostatnie kilka miesięcy, ale tego roku to jest prawie dwudziesto procentowy wzrost samochody użytkowe 3 %, czyli zupełnie przyzwoicie samochody dostawcze w tym to mniej więcej 5 % pojazdy ciężarowe na poziomie mniej więcej za, czyli co to oznacza to oznacza, że nowy rynek Polski ma się dobrze, choć musimy powiedzieć tutaj o eksporcie, bo ten nasz sport jest znaczący, ponieważ nie ma danych nie ma Centralna ewidencja pojazdów Niko jak nie inny nie w centralnej ewidencji nie ma takich danych ten reeksport jest szacowany różnie między 10 lat niektórzy nawet 20 % mówią średnio rynku, ale nawet, jeżeli weźmiemy pod uwagę ten eksport to i tak sytuacja na polskim rynku się poprawia oczywiście na eksport związany jest w sposób prosty z kursem euro złoty, bo jak złoty się umacnia Norweg sport maleje i i odwrotnie, więc nawet o, nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę ten duży reeksport to to i tak sytuacja jest w tej chwili nie jest, czyli nasz rynek poprawia się stać nas też na coraz lepsze samochody, chociaż jak rozumiem to też zadanie jest także większe decyduje się na taki świeże nie ma nawet nowe tylko z tej pierwszej też 23 lat użytkowania pojazdów przepraszam, bo chciałabym dopytać, ale już raz go, że nie ma dla nas to, aby taki jestem bardzo dziękuję za 2 dziękuję bardzo Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego było im państwo gościem kończymy zatem raport gospodarczy do informacji Radia TOK FM jeszcze parę chwil po nich popołudniu i Maciej Zakrocki raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA