REKLAMA

ZNP zebrało ponad 900 tys. podpisów za referendum ws. reformy edukacji. Usłysz Swoją Szkołę w Poznaniu! Z Elżbietą Walkowiak i Jackiem Leśnym rozmawiała Joanna Mąkosa

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-20 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Joanna Mąkosa witam ze studia w Poznaniu ze mną goście pani Elżbieta Walkowiak ekspertka ds. systemu oświaty była Wielkopolska kurator oświaty dzień dobry witam pięknie i pan Jacek leśny wiceprezes pot na poznańskiego związku Nauczycielstwa polskiego EMG zacne od tematu gorącego dzisiaj ponad 900  000 podpisów pod wnioskiem o szkolne referendum ląduje dzisiaj w sejmie to jest prawie 2 × więcej niż potrzeba przepraszam, że nie zacznę od pani, ale to jest pytanie na Rozwiń » początek do pana Jacka leśnego macie szansę i powiem tak jej to jest obraz siły związku Nauczycielstwa polskiego w ramach satelity aż, ale oczywiście, ale ja mówię tutaj o kwestii organizacyjnych oczywiście byłbym nieuczciwy, gdybym nie powiedział, że do akcji zbierania podpisów i w sprawie protestu przeci w reformie oświaty włączyły się liczne stowarzyszenia w ich rodziców stowarzyszenia oświatowe w innych włączyły się także partie opozycyjne, bo to jest przecież prawda, a także i po raz pierwszy w Polsce, więc obserwujemy nastąpił zdecydowany opór wielu rodziców w tej materii, a to właśnie, że włączyły się partie opozycyjne to jest coś robi to co pani minister Ewa tak naprawdę zarzucanie dalej jak dzisiaj mówił o tym, że referendum to licytuje dobrze zorganizowana polityczna robota no ja mogę tylko powiedzieć, że pani minister różne rzeczy opowiada inny natomiast natomiast 1 dachem można powiedzieć, że w naszej opinii każde działanie danie związku Nauczycielstwa polskiego jest określany jako działalność polityczna, aczkolwiek nie jesteśmy organizacją polityczną tylko jedno bodaj najpotężniejsze związki zawodowe w Polsce, które zapytam inaczej to nie jest tak, że trochę do podpisu pójdą na marne pani minister, mówi że odda teraz losy referendum w ręce Sejmu, a wiemy jak to będzie wyglądało niezmiennie i podkreślam tezę następującą prawo i sprawiedliwość wygrało wybory na podstawie obowiązującej ordynacji wyborczej, uzyskując 5  900  000 głosów ponad 9  000 000 obywateli, którzy wzięli udział w głosowaniu głosowało na inne Stronnictwa polityczne partie, a do tego do tego kolejne prawie 15  000 000 w ogóle do urn niż się nie pofatygowało się atakom dla mnie zdumiewające opowiadanie pani minister, jakoby suweren, czyli naród dał pewnie pełne prawo do realizowania takiej polityki oświatowej strategicznej polityki oświatowej to ja zapytam dorastania jak to jak ten suweren w Poznaniu w sprawie referendum jest aktywne zbierana tutaj były podpisy dużo obywateli podpisało bardzo dużo obywateli podpisało pod tym odbyło się kilka debat kilkanaście może nawet ja uczestniczyłam osobiście w kilku, ale myślę, że takim ważnym wskaźnikiem, który jest wart tutaj znaczenia jest udział rodziców z ostatnim strajku Otóż to nie nauczyciele w swej większości strajkowali, ale to rodzice nie posłali dzieci były szkoły, które miały musiał zaopiekować kilkoma dziećmi i mówiono strajk nauczycieli 31 marca tak tak jak to pokonała Poznań wyglądało to w ten sposób, że naprawdę wiele rodziców po prostu stwierdził, że nie chcą takiej szkoły, która będzie wracała do tego co już było tylko dla tego, że ma być tak jak było po takie dane, że w tym strajku wzięło 45 wzięło udział 45 poznańskich szkół na 300 no tak, ale jeżeli w tych szkołach znalazło się tylko kilkoro dzieci to oznacza, że w innych szkołach, gdyby przystąpiły do strajku byłoby pewnie podobnie rodzice poparli inaczej mówiąc te szkoły, które strajkowały, a to był to w takim razie to co dalej tym referendum czy to jest tylko taki głos suwerena na nie MO no nie ma ona większych szans chyba wyjechać pani ocenia Samsel nie wszyscy musimy robić, dlatego że jest jakaś szansa czy nie jest szansa postawa Obywatelska polega na tym, żeby zaakcentować co na ten temat myślę i co na ten temat wiem i czego oczekuje ich po to, było robione czy po to, przygotowuje się referendum po to, były liczne debaty te debaty zastąpiły te, które powinny być tak naprawdę realizowane ze strony ministerstwa czy też władz odpowiedzialnych za oświatę, a tych debat de facto nie było mianowanie miasta, mówi że było mnóstwo debat, jeżeli debatą jest wystąpienie pani minister i wyjście tuż po tym, wystąpieniu i zostawienie wszystkich bez jakichkolwiek ustaleń bez jakichkolwiek rozmów bez wniosków na to jak inaczej rozumiem debatę tak wyglądały debaty w Poznaniu pani uczestniczyła w tych debatach jest ich nie we wszystkich niemal wszystkich, ale wielu uczestniczyłam to na jakie pytania nie padła odpowiedź ze strony muzycy związani, bo możliwość zadawania pytań czy to było takie oświadczenie ze strony ministerstwa jak będzie wyglądała szkoła po reformie tak tak dokładnie tak dalekie były pytania w takim razie, które mogły być zadane nie pamiętam w tej chwili trudno mi powiedzieć w inaczej możecie tego bardzo czego tutaj w Poznaniu są najbardziej po tej reformy oświaty boicie przede wszystkim po pierwsze, podstawa programowa bardzo niepokoją rodziców zapisy w podstawie programowej, że wracamy do metod sposobów i treści nauczania tektury rzeźbę osobiście przeczytałam podstawę programową i znalazła w niej po pierwsze, wiele takich zapisów, które są, które świadczą o nich ludności n p . w zakresie poznawałam poznawczego obszarów rozwoju uczeń osiąga umiejętność rozumienia podstawowych pojęć i działań matematycznych samodzielne korzystanie z nich w różnych sytuacjach życiowych czy osiąga się samodzielne korzystanie to po pierwsze po drugie są różne definicje np. czytanie myli się ze zrozumieniem dla mnie czytanie jest czytaniem, a rozumienie tekstu czytanego ze zrozumieniem tekst czytany norze krytycy, jeżeli chodzi o to podstawę programową języka n p . jest szczególnie się tym zainteresowany bowiem kiedyś uczyłam RL fizyki jestem nauczycielem przedmiotów zawodowych i ścisłych fizyce podstawa programowa, lecz kierują się czyta się wrażenie, że czyta się przyszły podręcznik tak jak był kiedyś dawniej czarno-biały i n p . dział optyka uczeń będzie odtwarzał przebieg gry promieni w soczewce brak zupełnie połączenia tego z rzeczywistością z praktyką ja bym wolała, żeby uczeń i przyszły absolwent np. wiedział i umiał nastawić porządnie lusterko w samochodzie i żeby badał przebieg na konkretnych konkretnych przedmiotach, a nie schematy te, które były dawno to jest także teraz z uczelnią po reformie oświaty nie nauczy się ten nie będzie miał tych praktycznych umiejętności to zależy od tego jacy nauczyciele jak nauczyciele będą do tego podchodzić my oczekujemy, aby nauczyciel był autonomiczny, aby mógł decydować o metodach i by te metody dobiera adekwatnie do zasobów uczniów, z którymi w danym momencie pracuje, bo nie muszą się wąsko trzymać podstawy programowej teraz po reformie oświaty znika np. nauczanie projektem może powiedzmy w ogóle co to było nauczanie in projekty w gimnazjum to była osobna, by dziedzina osobna metoda pracy, która uczyła podejścia systemowego do tworzenia czegoś w kinie kazała trzymać się kurczowo podstawy programowej często uczniowie decydowali o wyborze tegoż projektu spośród wielu Elzab projekt zaproponowany przez nauczycieli przede wszystkim uczyli się planowania uczyli się od oceniania wg kryteriów, które wcześniej były zespołowo wypracowane uczyli się czynnej i czynnie działali musi coś wykonać zaplanować wykonać i ocen się właśnie o tym jak jak to uczniom wychodziło i co stracą, jeżeli tego nauczania projekt MF w nowej szkole nie będzie będziemy jeszcze rozmawiać z moimi gośćmi tuż po informacjach TOK FM ja przypomnę, że ze mną studies pani Elżbieta Walkowiak była Wielkopolska kurator oświaty i pan Jacek leśny wiceprezes poznańskiego związku Nauczycielstwa polskiego, a my wracamy już w Joanna Mąkosa witamy ponownie za studia w Poznaniu ze mną wciąż goście pani Elżbieta Walkowiak z ekspertka ds. systemu oświaty i była Wielkopolska kurator oświaty i pan Jacek leśny wiceprezes poznańskiego związku Nauczycielstwa polskiego przed przerwą rozmawialiśmy o podstawy programowej to jest bardzo szeroki temat, ale skupiliśmy się lamp Lisak zgubiliśmy się na projektach uczniowskich i na to, że te projekty prawdopodobnie po reformie oświaty zniknął albo będzie bardzo trudno o reali realizować się szkoda, bo projekt uczył tego co mówiłam już przed przerwą organizacji pracy uczył odpowiedzialności, ale przede wszystkim uczą współpracy w grupie daje nam zarzuca się, że my nie potrafimy ponosić współodpowiedzialności rzeczywiście tak to jest, że w tej chwili nas dzieli, a nie łączy, a projekt był czymś co łączył grupa dzieci wokół tego co mają zrobić, bo jest tak na jakimś przykładzie jak taki projekt wyglądał to było jakieś zadanie, które wymyślała sobie grupa uczniów razem z nauczycielem, które mają mogło być zadaniem wykraczającym poza poraża go wyzwanie to mogło być włączenie rodziców to to mogą być np. jakiś badanie dotyczące nastawienia czy udziału czegoś moja wnuczka n p . w ramach projektu tworzyła opowiadania, którego opowiadania o tym, by wysyłane umieszczane dziś na stronie internetowej żonie wspólnie wymyślali tematy, ale i kryteria oceny, ale i termin, bo tutaj jest bardzo ważny proces czasem i w czasie terminy wkład, w których musieli się wywiązać z tego zadania, ale też mogą być też czasem fajna zabawa dla uczniów np. gdy czytam dziś o projektach, które dotyczą nie badania np. jakości wód w rzekach albo albo hodowania roślin nostalgia znam nawet organy prowadzące, które wykorzystały potem materiały zebrane przez licealistów to i przyjemna zbożny, lecz rząd nie na poziomie liceum czy technikum Anny to były bardzo poważne projekty często jakieś nowe zupełnie maszyny często jak widział np. świetny rower płaski zrobiony przez uczniów z 1 z gimnazjum w Rogoźnie, który wygrał konkurs w ramach wielkopolskiej takiego projektu, który było zaproponowany przez marszałka województwa Wielkopolskiego, gdzie uczniowie naprawdę robili piękne rzeczy widziałam np. też prace wokół silni świetny projekt, który uczył przygotowania się w szczególnie dla tych uczniów, którzy zamierzają studiować coś zbliżonego do medycyny czy też sama medycyna czy też inne kierunki widać to już nie będzie to będzie tak sprawę, że nauczyciele nie będą oni tymczasem od wielu niech to będzie zależało od wielu czynników przede wszystkim od przyzwolenia dyrektorów od przyzwolenia władz i od tego na ile też rodzice polubili te metody czy będą starali się robi naciski pewne na szkołę ja osobiście uważam, że szkoły potrzebne jest autonomia uczelni jest mądry dyrektor ani dyrektor posłuszny, który będzie zmierzał do realizacji wraz z nauczycielami podstawy programowej literalnie pan Jacek leśny jako ekspert od autonomii ich można powiedzieć, że jest możliwe, że ta autonomia zostanie szkoła zachowane pan słyszy głosy nauczycieli niektóre jeszcze w jak powiedział takie autonomia musi być zachowana, ale mogę jedynie przyklasnąć to co pani kurator, gdy powiedziałem, że sposób funkcjonowania dyrektorów będzie miał decydujące znaczenie rzecz w tym, żeby rzecz w tym, by inny wybór dyrektorów w postępowaniu konkursowym wg rozumiem dotychczasowych przepisów odbywał się w sposób taki, który jednoznacznie nie wskaże najlepszych kandydatów wizyta w Harlemie, a wiemy, że i to odnotowuje z bólem serca, bo jestem członkiem wielu komisji konkursowych, że nie ma zbyt wielu znakomitych kandydatów na stanowiska dyrektora w ich jasność i jest i to jest oczywiście kwestia związana z tak, żeby z rolą organów, które nad dyrektorem sądu, że tak powiem, czyli jej organu prowadzącego organu sprawującego nadzór pedagogiczny, ponieważ dyrektor w tej chwili będzie podlegał ocenie i kuratora oświaty znajduje się w innej sytuacji niż dotychczas dotychczas podlegał ocenie organu prowadzącego mniej i to i to jest jej zmiana może niewielka pozornie, ale moim widzeniu z prawej zasadnicze strategiczne decyzje przekładane nastrój teraz wśród dyrektorów nauczycieli w szkołach dyrektorzy stoją przed niezwykle jak powiem o dyrektorach już gimnazjów przede wszystkim pośrednio również dyrektora szkoły podstawowej, ale przede wszystkim gimnazjalnych dyrektorów, którzy muszą dokonać niezwykle bolesnych operacji związanych z informacją o zmianach kadrowych zmianach kadrowych na niekorzyść nauczycieli, dlatego że wygaszanie gimnazjów to jest sprawa jednoznaczna, bo przecież w przyszłym roku już będą tylko 2 roczniki w sytuacji gdy, niemniej ten gimnazja zostaną włączone szkoły podstawowej to zmienia się układ również planów nauczania i na pewno dla wszystkich dyrektor i dla wszystkich pracowników pedagogicznych pomijamy, choć nie powinienem, ale w tej chwili mówimy o nauczycielach i innych również nie znajdą zatrudnienia jak w oddziale już otrzymujemy informacje od dyrektorów w ilu przypadkach, a któż jest kilkadziesiąt przypadków nauczyciele mają na razie pogorszone warunki pracy i inni też warunki płacy i pracy perspektywicznie będzie to zwolnienie z dojazdem z 5000 nowych miejsc pracy zapowiada najwyraźniej religia jak powiem wprost ja nie wierzą żadnemu słowu pani minister Zalewskiej to jest słowotok tak jak Rzeszów dzisiaj rano słyszałem również w RMF FM niewinny te nieustanne opowiadanie historii, które tylko WIG widać je w optyce ministerstwa miały w Polsce miejsce wyrazem tego są akcje protestacyjne związku Nauczycielstwa polskiego z wielką manifestacją w Warszawie na placu Piłsudskiego to jest również efektem takiego sukcesu organizacyjnego związanego ze zbieraniem podpisów w sprawie do tych zwolnień nauczycieli jeszcze tego do pytamy o pani minister mówi, że ma to wszystko konkrety wyliczone czy państwo tutaj nie związek Nauczycielstwa polskiego w Poznaniu też ma wyliczone te etaty wakaty zwolnienia winno jej kwestia ta leży w gestii dyrektorów, dlatego że dlatego my inni oczekujemy od dyrektorów informacji o zamiarach dokonywania zmian kadrowych w tym i w tym sektorze one spływają już, bo de facto do 15 maja powinny być zakończone i chcę powiedzieć, że w 1 z poznańskich liceów gimnazjów i jej samodzielny w gimnazjum już spłynęło 14 wniosków o jej zmiany na niekorzyść wymiaru zatrudnienia, a ta szkoła ma być przekształcona w szkołę podstawową zwrócił również uwagę należy na to, że te nowe szkoły podstawowej powstałej na bazie gimnazjów będą pracowały w nowych obwodach szkolnych i rada miasta uchwaliła tę obwody natomiast ostateczna deklaracja związana z zapisem dzieci i dom mieli tych nowych placówek oświatowych tych nowych szkół podstawowych pozostaje w gestii rodziców i w związku z tym co się ma zakończyć 5 maja, czyli moment niezwykłej coś więcej realnej mamy koniec kwietnia i nie wiem nauczyciele są przede wszystkim zaniepokojeni tym, że środki, które idą na reformę nie będą przeznaczone na ich doskonalenie na torze stawali się coraz lepsi w dobrej klasy pani minister, mówi że jest szkolenie z podstawy programowej dla nauczycieli teraz zakład przeliczy podstawę programową można przeczytać w szkoleniach kwestia jest tego jak dalej w zespole nauczycielskim przełożymy tę podstawę programową na codzienną praktykę potrzebny jest dobre doradztwo metodyczne tego brakuje tego brakuje tego brakuje doradztwo metodyczne wy w tej chwili nie chcą nauczyciele byli doradcami metodyczną może po reformie oświaty to się zmieni, ale jeździmy właśnie my widzimy jak uważa się w szkole jest związana z organizacyjnego widzimy zupełnie inne zapowiedzi i inne działania niż oczekuje Polska szkoła szóstka szkoła oczekuje dobrego rozwoju doradztwa zawodowego doradztwa metodycznego dla nauczycieli czytelnictwa podniesienia czytelnictwa, więc działań w tym zakresie uważam, że ważnym takim zadaniem jest zmiana organizacji roku szkolnego dzieci w tej chwili mają za długie przerwy ja nie mówię tu też raczej należy zwiększyć ilość treści, że należy wydłużyć rok szkolny chodzi mi o to, żeby był zupełnie inaczej zorganizowany trzymiesięczne wakacje dla dzieci test bardzo dużo rodzice chcieliby też mieć opiekę dla swoich dzieci wakacje nic nie mają tych 4, czyli 8 tygodni wakacji także Janie twierdzę tu też powinniśmy ich dłużej pracować, ale inaczej pracować i warto na nich rodzajach oczywiście, ale to trzeba mieć jej przedłożone konkretne sensowne projekty i chcę zwrócić uwagę, że pani minister nieustannie się w nim szermuje na rzecz jedno piarowcy go o podwyżce płac nauczycieli rada nie tylko, że nie ma do chwili obecnej żadnego sensownego projektu w tym zakresie, ale również nauczyciele dotychczas dostali po prostu policzek polegający na tym, że jej zrobiono waloryzację w wysokości 3035 zł brutto na etat no a dlaczego chcę się na ostatnim z Radomia jest natomiast wydaje się wydaje się, że to, o co pani minister Miazga tą podwyżką, która ma niby nastąpić, więc nie wiadomo wg jakich zasad ona polegać na tym będzie, że nauczyciele w ramach akcji z budżetu, jaki już w tej chwili jest sfinansuje je sobie sami podwyżkę co się wiąże z zabraniem po prostu pewnych świadczeń socjalnych dotychczas obowiązujących przez wiele lat w tym w pewnym zakresie również jeszcze sprzed wojny nie i i rozdanie po 1015 zł do etatu i jako tzw podwyżka tak, by na razie tak to się wydaje, że tak będzie wyglądał tak, bo te postulaty, bo podwyżek i tak zaoferuje pani pani minister wielokrotnie był też ponoszone na naszej antenie albo chciała jeszcze 1 pytaniem zwrócić się czy reforma oświaty bombę zgadzamy się właściwie co do tego, że szkoła Polska potrzebuje zmian pani LM nie wymieniłem chciał go zapytać czy rzeczy, na które się z tych potrzeb reformą oświaty odpowiada nie nie stanowczo mówienie powiem jeszcze więcej oczekiwałabym umożliwienia dzieciom spożywania wspólnego posiłku to bardzo łączy to bardzo je jak i w jaki sposób przygotujemy ich do życia w rodzinie jeśli my nie stwarzamy dzieciom możliwości np. spożywania posiłku uważam, że w ramach 500 plus część środków można, by było przeznaczyć na ożywienie zbiorowe u dzieci i ta ma jeszcze ogromne, jeżeli oczywiście nie walory wychowawcze niestety, ale schody, ale pod warunkiem, że to nie katering tylko po prostu przygotowany żywienie w placówce się o tym, jakich zmianę pozycji i t d . w szkole, które mogłyby zagospodarować czas wolny dzieciom tego, czego Polska szkoła właśnie od lutego ma o tym, czego oczekuje Polska szkoła inni i jak ewentualnie moglibyśmy zmienić będziemy dyskutować jeszcze dzisiaj cały dzień nauki na antenie w ramach akcji usłysz swoją szkołę w Poznaniu o trzynastej 40 zaprasza na kolejną audycję moim gościem będzie pani Bogna Frąszczak centrum doradztwa zawodowego dla młodzieży porozmawiamy o przyszłości młodzieży w MON o tym, Manny, czego oczekują pracodawcy od kształcenia młodzieży zaprasza też o osiemnastej na debatę do międzynarodowych targów poznańskich dziękuję pięknie ze mną w studiu byli goście pani Elżbieta Walkowiak i pan Jacek leśny dziękuję pięknie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA