REKLAMA

Jakich umiejętności oczekują od absolwentów szkół zawodowych i liceów pracodawcy? Mówi Bogna Frąszczak

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-20 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Joanna Mąkosa witam ponownie ze studia w Poznaniu moim gościem jest pani Bogna Frąszczak socjolog sesję terapeutka z centrum doradztwa zawodowego dla młodzieży, a także autorka szkoły liderów dzień dobry dzień dobry to będzie ciekawa na pewno rozmowa, bo będzie rozmowa z przeszłości zawodowej młodych ludzi zarówno w kontekście reformy edukacji, jaki w kontekście tego czym ci młodzi ludzie się kierują, wybierając przyszłe zawód to może to będzie pierwsze letnie Rozwiń » czym się kierują dzieci kierują poza tym czy nie da nam się bardziej kierują, a to jest zbyt ogólne pytanie, ale oczywiście sugerują, kiedy decydują właśnie o tym co dalej czy iść do zawodówki czy iść do liceum czy iść do technikum, w którą stronę na pewno jest tak, że sugerują się opinią otoczenia wita otoczenie na to otoczenie składają się zarówno rodzice jak dziadkowie wujkowie koledzy z klas, ale koledzy z klasy przyjaciele też starsze rodzeństwo starszy otoczenia i na tym poziomie dokonują pierwszych wyborów zbierają informacje o szkołach też patrzą, która jest, która ma w ciekawą atmosferę, która ma może mniej przychylną Mann dlatego też na naszej stronie internetowej naszego centrum jest dużo wejść na zawsze na dni otwarte, które są w poszczególnych szkołach Czyżby tak naprawdę trochę zmieniło bo kiedy stało się np. marzyło, że się będzie lekarzem dziennikarzem albo innej niż konkretyzacja wybierało i to w tę stronę czasem pochwaliła się też rodzice, a teraz rozumiem, że wiele czynników decyduje to znaczy rodzice nadal pchają są takie zawody z tradycjami, gdzie gdzież jest to myślenie, że dobrze, by było, żebyś ty wykonywał taki sam zawód jak ja, ponieważ będzie ci łatwiej, a poza tym notę dorobek rodzinne już ten trend ten prestiż LM będziesz celem będzie kontynuowany będzie śmiało tą osobą jako taki pakiet startowy natomiast nie zawsze jest to on dobre rozwiązania buntują się uczniowie uczniowie się buntują czasem się buntują za wcześnie, ale czasem się buntują za późno, bo buntują się za wcześnie i wtedy zrobię wszystko, żeby tylko nie wykonywać tego zawodu z takiego samego zawodu jak moi rodzice, bo tu cytuję ucznia to niehigieniczne i nie ma w ogóle rozmowę czy jak trudno podjąć rozmowę na ten temat Zobacz, jakie są plusy z wykonywania tego zawodu i czy twoje predyspozycje twoje zainteresowania faktycznie nie ma odnalazł, by tutaj w tej profesji, ale takiego o takich dużych możliwości rozwoju i mógłby zrobić coś dla innych dobra COVEC wygląda taka rozmowa z takim zbuntowanym nastolatkiem, który przechodzi do pani mówi tak mama chce, żebym był lekarzem babcia była lekarzem mama była lekarzem, a ja nie chcę i koniec i tupie nogą i co pani mówi jak się taka rozmowa zaczyna on na to nas zaczynamy co chciałbyś robić innego albo jaki masz inny pomysł on odpowiada nie wiem no tak jest bardzo często notesie zastanawiamy czy się interesujesz no i tutaj nagle się okazuje, że te in za interesowania albo są bardzo takie sprecyzowane i wiadomo, że już z tego można wybrać jakąś przyszłą drogę zawodową albo to są takie za brak zainteresowania powierzchowne i tu jest zdecydowanie trudniejszy, a sprawa co np. pani słyszy, że interesuje się ciem no interesuje się muzyką, ale jak pytam, jaką muzyką Noto taką jak wszyscy notą, jaką muzyką interesują się wszyscy my tu zapada milczenie i bardziej wychodzi na to, że lubił po prostu pójść na imprezach jest muzyka Annie, że interesuje się twórcami rozumiem ucieczek z konkretnym gatunkiem, a on nie no po prostu lubi posłuchać, że jest spędza w ten sposób jakoś mile czas odreagowuje jakieś napięcia, które bank wiadomo, że w tym wieku często na, na które często napotykamy no i nie skupia się na tym co co faktycznie jest ważne często też słyszy, że interesują się sportem, ale pytam, jaki sport uprawia się tutaj jest już najczęściej zalega cisza najczęściej, bo nie zawsze, a potem się okazuje, że to jest jakieś kibicowanie to też takie jak i jak nasi wygrywają no to kibicuję tym tych graczy interesuje się tym sportem jeśli przegrywają no to, że przerzuca je w Polsce no bo atmosfera jest poważny start jest atmosfera kup kibicowania i t d . no, więc w tym momencie mówimy, że już ważna jest impas atmosfera przebywanie w grupie not tom to właśnie trzeba się skupić się na ten co takiego jest w tej atmosferze a jakie jakich umiejętności, jakie korzyści masz z tego tak co umiesz robić dobrze jakby, współpracując w tej grupie czy umie w ogóle z tą grupą współpracować tylko jakoś pomaga w sprecyzowaniu tych zainteresowań albo w ukierunkowaniu dzieci na jakiej się tory szkoła ma taki obowiązek ich, bo każda szkoła gimnazjalna ponadgimnazjalna powinna prowadzić wewnątrz szkolny system doradztwa zawodowego i w każdej szkole powinien być koordynator, który się takimi zadaniami zajmuje, a w praktyce to w praktyce jest różnie są szkoły, które robią to wzorcowa jeśli nie mi pani wierzy, że my doradcy zawodowi sprzyja jest przez zawodowi z przyjemnością chodzimy tam, żeby zobaczyć i nauczyć czegoś o c od tych koordynator od doradców zawodowych, ale są też szkoły, które są nastawione na osiąganie wysokich wyników w rankingach i w tym momencie rozwijanie zainteresowań informowania uczniów o możliwościach drogi edukacyjnej i zawodowej jak już poruszającej to obszary zawodowe jest dla tych dar dla tego grona pedagogicznego mną nie jest priorytetowym zajęciem w związku z tym oni szejkiem kierują na osiąganie bardzo wysokich wyników nauczania i robią to dobrze ktoś nie niszcząc, dlaczego uczniowie nie dostają w szkole, że się zgłaszają do pani mówimy o tych szkołach, które jednak nie robią tego wzorcowo przede wszystkim nie dostają informację o zawodach w UE tak naprawdę jak nasi doradcy wchodzą do szkół gimnazjalnych i nie jest to często się spotykają z taką mamy dużą niewiedzą uczniów jeśli chodzi o o konkretne zawody od siebie też rzadko giną rzadko, której szkole na poziomie pierwszej lepszej drugiej szkoły, gdy klasy gimnazjalnej innym wiedzą, jakiego zawodu można się uczyć w jaki szkole to też troszeczkę już późno, żeby oni się dowiadywali trzeciej klasie, że zawód nie wiem, a on mnie kosmetyczki nie jest osiągalny dla uczennicy szkoły zawodowej cieków, by w przyszłości branżowej albo też gmin, niemniej można się nauczyć takiego zawodów technikum to jest dopiero szkoła Policealna lub też studia z kosmetologii, więc tutaj jest często takie rozczarowanie, bo to jest zawód, który dziewczyna dziewczętom wydaje się atrakcyjne, ale trzeba przyznać, że coraz większej liczbie chłopców ten zawód się wydaje też atrakcyjne to, bo mam po prostu młodzi, ale dużo spędzają czasu przed ekranami zarówno telewizora wizerunek bardzo ważne WizzAir zaś jest bardzo ważny i całą drogę mówi szczerze, że wizerunek jest ważne, chociaż raczej też trochę moda kieruje przy wyborze zawodu tymi młodymi ludźmi, a zdecydowanie, ale też no takie wzorce, jakimi pokazujemy, a my in jeśli oni oglądają seriale to w ilu serialach pokazujemy zawód cieśli, który zawód, który jest w tej chwili na niezwykle po tym, jak pracownicy w tym działający w tym w tej profesji są niezwykle poszukiwani ta co poszukiwaniem, bo mogą też dobrze zarobić, bo teraz zawody ukierunkowane na nas na konkretne branże jedno to są zawody gdzie, gdzie rzeczywiście ma brak tych pracowników faktów, które w serialu możemy zobaczyć na czym polega zawód drukarza albo introligatora i to powinno wkroczyć szkoła powinna skrócić się wkroczyć szkoła to mu zadanie my szkoły jest organizowanie wycieczek zawodów znaczy mamy na terenie akurat Wielkopolski bałem się, że to nie tylko jest nasz rejon MDM firmy, które chętnie przyjmują na wycieczki zawody oznacza, iż robią to naprawdę atrakcyjny sposób AM my jako osoby dorosłe chętniej jeździmy na narty wycieczki zabieramy zabieramy uczniów żeby, żeby po też pokazać, że praca na produkcję w tej chwili to nie jest brudna praca jak się wchodzi do volkswagena albo do Solarisa na taśmę produkcyjną na to to jest zupełnie inny świat uczniowie są zaskoczeni, że to tak wygląda tak są za zaskoczeni są tym, że jest czysto, że jest przyjemnie, że są sale konferencyjne, że z sali konferencyjnej widać co się dzieje na produkcji, że są dobre parking i 3 stołówka, ale też samą taką oprawą PRM w mniej jak wygląda rozpoczęcie roku szkolnego jak wygląda zakończenie roku szkolnego, kiedy na w tych klasach patronackich nałożona na rozpoczęciu roku pojawia się zarówno dni ktoś ich zaś przedstawiciel firmy przedstawiciel szkoły, ale też starosta powiatowy burmistrz radny to jest celnym troszeczkę tak jak nigdy już rozpoczęcie roku szkolnego czy zakończenie jest impreza prowadząca wprowadzające w świat zawodowy tak mamy okazję spotkanie się też z potencjalnymi naszymi klientami albo współpracownikami, a LG może takie pytanie, bo to jest troszeczkę także my szukamy teraz młodych ludzi do konkretnych zawodów, ale NBP na tegorocznej marcowej konferencji w Dubaju mam taki wytatuowany cytat pan Thomas Friedman autor nagradzanych książek globalizacji powiedział, że kiedy on dorastał musiał szukać pracy, gdy dorastają jego dzieci muszą odnajdywać nowe zawody, jeżeli nie uczy dzieci do zawodów, które nie istnieją w ogóle ich nie uciecze czy to jest także metrach musimy też wybiegać w przyszłość myśląc o kształceniu zawodowym oczywiście, że to taki jest suwerenem są zawody, które są zawodami ginący mi, a jednak warto je utrzymać, ponieważ nigdy, by się wydawało, że zawód ona zniknie, ale 1 każdy z nas chciałby mieć dom z kominkiem, tak więc się na bis zdarza się sporo za to płaci, bo ten donos jest mało tak tak w Zdunowie jest mało kominiarzy jest mało ach, a zatem profesje no na naprawdę wymagającym rynku wielkiego kunsztu tak, bo za to od od nich zależy bezpieczeństwo no tak, ale rozwija się też nowe technologie tworzą się nowe stanowiska ja sama niektórych naz w stanowisk w branży IT nie rozumiem, czyli też musimy trochę wybiegać na przyszłość inna musimy je powinniśmy dlatego gdy trochę się dziwię, że w kanonie lektur Rzym tak mało mamy książek z fantastyki naukowej tak naprawdę jeśli im poczytamy stare powieści Lema to się okazuje, że celem był takim wizjonerem, że wiele profesji przewidział kończymy już powoli, więc chcemy się go zapytać czy pani zdaniem szkoła branżowa robimy to zmienić coś w tym systemie kształcenia zawodowego czy wszystko robi dobrą stronę to znaczy ja nie wiem czy zmieni ja wiem, że ona ma szansę zmienić żona ma szansę tak naprawdę przywóz lub przywrócić rangę tym zawodom i a podnieść prestiż zawodowy cennik oczywiście groźni zawodówkę gorzko branżowa brzmi to jest lepiej to jest szkoła branżowa to jest szkoła też, która ma troszeczkę inną podstawę programową i to jest szkoła, która zarazem powinna uczyć młodych ludzi przedsiębiorczości i miała nadzieję, że tak właśnie, jeżeli chodzi o szkoły branżowe będzie to, że to wyglądać moim gościem była pani Bogna Frąszczak bardzo dziękuję za te rozmowy, a z akcją usłysz swoją szkołę zostajemy jeszcze w Poznaniu Ennio o osiemnastej zapraszamy na międzynarodowe targi poznańskie tam debata zarówno z udziałem publiczności wstęp jest wolny, więc zapraszamy wszystkich poznaniaków zapraszamy też do udziału w naszej debacie poprzez aplikację mikrofon TOK FM przez naszego Facebooka, a nawet przez Nigela szkole małpa w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA