REKLAMA

Po co uczniom szkoła? Cz. 1 debaty Usłysz Swoją Szkołę w Poznaniu. Dyskutowali: P. Suszka, R. Jocz, L. Piotrowska, A. Skiba i dr K. Błaszczyk

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-20 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 15:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
usłysz swoją szkołę debata Radia TOK FM w ramach akcji usłysz swoją szkołę jesteśmy dzisiaj w Poznaniu na terenie międzynarodowych targów poznańskich jeśli ktoś z państwa jeszcze do nas dociera to sala niebieska można spytać na dole do nas trafić, a z nami jest już publiczność właśnie tutaj na międzynarodowych targach poznańskich i oczywiście paneliści tradycyjnie jest to debata z udziałem publiczności, więc nasi słuchacze słuchaczki, a także wszyscy ci, Rozwiń » którzy oglądają nas w transmisji wideo w takie radio i jednocześnie mamy kamery jest transmisja wideo zapraszam na Facebooka na profil Radia TOK FM to może nas oglądać wszyscy ci będą mogli wysłuchać głosu w sali głosów z panelu, a także można wziąć udział w tej debacie, bo jest dobrym występie średni wiek wystarczy napisać komentarz właśnie na tym Facebooku już państwo na pewno jednak co zrobić albo wysłać do nas maila na adres szkoła małpa to klub KSM, czyli to jest debata dla wszystkich nie tylko tych, którzy są z Poznania w dzisiaj chciał przywitać naszych panelistów tak jak już przed chwilą słyszeli państwo w informacjach amen niż szeroki wachlarz gości strasznie mnie to cieszy i witam wszystkich serdecznie co jest z nami przedstawicielka rodziców tak panią pani Paulino osadziła my z poznańskiego forum rodziców matka również ucznia dzień dobry jest z nami przedstawicielka miasta pani Renata Jocz z oddziału organizacji szkół placówek oświatowych w urzędzie miasta Poznania dzień dobry witam serdecznie jedzie z nami nauczycielka pani Agata Skiba, która uczy polskiego w gimnazjum nr 58 podejrzewam, że do gimnazjum będzie też bohaterem dzisiejszej dyskusji więc, tym bardziej podkreślam to witamy na antenie Putina wbre w witam i jest z nami oczywiście przedstawiciel kuratorium wicekurator dr Krzysztof Błaszczyk dzień dobry panie kuratorze zachęcam do sięgania po mikrofon, żeby dobrze było pana słychać w dzień dobry wita ich może trochę nietypowo jest z nami również trenerka nauczycieli to pewnie pod tablicą dokładnie znaczy z centrum edukacji Obywatelskiej pani Laura Piotrowska witamy serdecznie dzień dobry architekt nauczycielka nauczycieli proszę państwa chciałbym porozmawiać o Poznaniu o tym co się dzieje w związku z reformą film, ale troszkę szerszym kontekście niż robiliśmy dotychczas w miastach, w których która odwiedziła akcja nasza i pomyślałam o takim pytaniu z bar z bardzo meta poziomu to pytanie brzmi po co uczniom i uczennicą szkoła, dlaczego ona istnieje, dlaczego oni potrzebują, ale jest to może trochę pytanie anarchistyczne i każda odpowiedź będzie tutaj dobra w tym sensie akurat czytam książkę Aleksandry Szydło godzina wychowawcza to są rozmowy ze ekspertami od edukacji i tam pada taka ciekawa myśl, że Polska szkoła MO odpytuje ona nie pyta tylko odpytuje innymi słowy zna odpowiedź tylko sprawdzać czy uczeń też można je odpowiednio do tego ocenia, więc ja nie będę dziś polską szkołą chciałbym bardziej państwa zapytać mówię tutaj do publiczności do panelistów oleiste zapytać po co uczniom szkoła ani odpytać WIA nie wiem, jaka jest prawidłowa odpowiedź i szczerze wierzę i liczy na to, że państwo im pomogą w tym trudnym zadaniu, więc oczywiście temat poznański 6 na pewno pojawią, ale może zacznijmy od tego jak takie pytanie no i metafizyczny dreszcz pytanie poco uczniom szkoła się pojawia to co państwo odpowiadają zaczniemy od pani Pauliny służki tak wspominał matki ucznia poznańskie forum rodziców myślę, że na to pytanie można udzielić odpowiedzi różny w zależności od celu w jakim sobie stawiamy taki, kiedy powstawała szkoła powszechna, a powszechnie dostępna talenty kilkaset lat temu to ona była po coś innego niż jest teraz i mrozem o tej szkole dzisiaj pani pani syn trafi do szkoły drapak mamy opłacają ich ze szkoły w Neue często borykam się z odpowiedzią na to pytanie prawdę mówiąc tak, dlatego że ja mam takie poczucie, że ta szkoła, do której chodził mój syn przez wszystkich jej Plusa i różnych miłych rzeczach, którego spotykają zupełnie nie jest tą szkołą którą, który on potrzebuje, a on, ponieważ ja nie chcę, żeby mój syn znacznie chciałabym, żeby mój syn chodził do szkoły po to, żeby tam się dowiadywać właśnie różne rzeczy, z których potem będzie od pytany jak działa od liczby jak dziś nie ma on świetnie potrafi sobie z tym poradzić nie wychodząc z łóżka, a nawet w tej chwili tak no tak naprawdę natomiast ja chciałabym, żeby on tam, żeby on to się uczyła, ale zupełnie innych rzeczy tak to znaczy, żeby się uczą funkcjonować w grupie, żeby się uczył współpracować z innymi osobami, żeby odkrywał swoje mocne strony w konfrontacji ze światem zewnętrznym tak nie tylko z mamusią i z komórką, ale z żywymi ludźmi, których spotyka właśnie w takim miejscu tak, żeby odkrywa swoje talenty, żeby mógł te talenty rozwijać tak jak on uważa, że jest to potrzebne, ponieważ wie, że w mądrość mojego dziecka tak i wierzę w to, że ona, kiedy odkrywa swoje mocne strony, kiedy i widzę to tak, kiedy ono robi rzeczy, którego pasjonują to oddaje się temu bez reszty jest zmotywowany konsekwentne pełne pasji apotem idzie do szkoły nagle się okazuje, że dziecko interesuje niczego nie chce i ta motywacja gdzieś znikają oczywiście przysługuje w tej chwili ta, ale jestem matką 3 synów i w przypadku 1 z moich synów właściwie tak się stało, że on był najbardziej otwarty z moich dzieci najbardziej ciekawym świata najbardziej aktywnym i po kilku latach w szkole stał się najbardziej zamkniętym i wycofanym z dzieckiem z całej trójki, a jest człowiekiem wielu talentów, które w tej szkole w taki do jakiej on trafił jak ona wygląda to talent nie znajdują rozwinięcia w ogóle, ponieważ ona tych talentów w ogóle nie zauważa, a jest nastawiona na edukację czysto akademicką właściwie tylko w takim mikro wydaniu co powie akademicy, by się oburzyli mój żal za mąż, ale nauczanie akademickie też może być wielorakie i pop, poszerzając Horyzonty, ale ja mam namyśli wokół naukowości tak to znaczy my stawiamy akcentu na przedmioty fizyka matematyka prawda na tego rodzaju dyscypliny natomiast nie stawiamy w ogóle nie zauważamy innego rodzaju talentów takich jak cała sfera działalności artystycznej np. fakt ekspresji artystycznej to w ogóle pomijamy także takie dodatki takie kwiatki do kożucha takie rzeczy, które są gdzieś na ząb albo będzie znał muzyka Lowell brzmiałoby plastyka, ale tak naprawdę to jednak nie będzie grał śpiewał tańczył i malował prawda, czyli dawał upust i rozwijał tej swojej ekspresji tylko po prostu będzie się uczył o sztuce muzyce, czyli o tym co skomponowali namalowali inni ewentualni tego słuchał, ale nie z nami nauczycielka Ania Agata Skiba, która uczy tworzenia muzyki tego języka polskiego, ale wobec języka polskiego też może mieć wiele zarzutów to zaś tego jak jest uczony czy czy jest pani słucha tej pani Pauliny suszki do myśli o tym, że taka szkoła, o którym marzy jest możliwa w obecnym systemie w tym, jakie szkoły mamy jak są zorganizowane są nauczyciele do nich przygotowania późniejszy pot pytam panią po co uczniom szkoła, ale najpierw jeszcze czy też w ogóle realne czy w ogóle mam wrażenie, że jesteśmy zupełnie 2 różnych światach, bo szkoła, w której ja pracuję przede wszystkim pyta ucznia, a nie odpytuje, bo mamy raczej bardzo dużą wolność słowa inni n p . na języku polskim mężem uczymy się słuchać krytyki wobec literatury my jako nauczyciele krytyki wobec sztuki bardzo mamy dużo projektów, które motywują uczniów do działania, a tu turysta się uczyć dowiaduje, że słowacki wielkim poetą był oczywiście z racji tego, że słowacki z moim ulubionym poetą Wioli z wielu chorych na złe, a to rynek IT w tej kwestii rozwiania wątpliwości, ale pozwalam uczniom powiedzieć, że Balladyna jest do niczego, chociaż z tym zgadzam, ale pozwalają im odegrać scenkę Balladyny współcześnie, gdyby coś co by się działo, gdyby Goplana żyła teraz my pozwalamy im narysować plakat groteskowy tak jak oni sobie wymarzoną i oceniam to mit i ile pracy włożyli narysowanie tego nie mam talent prosty plastycznym czy nie i wydaje mi się, że przez to, że nasza szkoła jest w ogóle tak w życiu chyba odrealniony z tego co słyszał od pani to tutaj linka Szkot, który u nas szkoleń czy wraz z uczniem 1 na 1 o to, żeby rozwijać jego talenty zainteresowania metody projektów nagrywanie filmów im rzeczy, na które poświęcamy wyszkolenia 20 godzin nie 18, ale 40 siedzimy z uczniami się tego chcą sprawia, że ten uczeń jeśli tylko chce to może się kształtować może się uczyć ME i myślę, że tam dawaniem poczucia bezpieczeństwa i wolności dzieciom miał rację w gimnazjum jest tutaj w gimnazjum i czekamy tylko takie poczucie, że mogą powiedzieć, że słowacki jest do niczego, ale bardziej się podoba Mickiewicz Herbert Białoszewski czy współcześni pisarze pozwala im się rozwijać drut odpowiedziała na drugie wydanie, czyli po co uczniem szkoły jako przestrzeń bezpieczeństwa jednocześnie wolności tak myślę, że tak, zwłaszcza że byłbym też nie oceniamy ich w poglądach politycznych np. dają mają gimnazjaliści oczywiście ostatnio w Opolu, by kurator tamtejszy mówił, że nie należy mieszać dzieci polityka między nimi dlatego nie należy pytać ich zdanie w sprawie reformy edukacji i też wyłączyć im telefony telewizory komputery dostęp do internetu zabrać się i kazać wczytać się kamizelkę tylko chciałabym chciała jednak tylko w zapytaniu pełno nasza skóra wraz z Opola jak w takim razie on wyobraża sobie potem obywateli, którzy mają poglądy polityczne potrafią ocenić różne polityczne decyzje i podjąć również różne polityczne decyzje jak rodzina Violetty niema go znany jest pytanie pozostawimy w sferze do ich usunięcia niedopowiedziane jest z nami przedstawicielka miasta pani Renata Jocz bardzo mi to cieszy, ponieważ też chce podpytać o to jak rozumie po co jest szkoła jak jego, toteż pierwsza myśl pani Lenczyk jako po prostu obywatelki czy jako właśnie przedstawicielki samorządu nie może to powiem, że jest nie tylko reprezentuje miasta, ale również jestem nauczycielem mam przeszłość nauczycielską szkoły znam doskonale od podszewki także na nie reprezentuje tylko tutaj aktualnie oczywiście pracuję w urzędzie miasta zajmuje się oświatą ważna i tak wymordowaniu dziś traktować 21 lat, ale jestem ważną w wydziale i znam szkołę doskonale od tej drugiej strony po co uczniom szkoła moim zdaniem uczą potrzebna szkoła po to, żeby odkryć odkrywali samego siebie, żeby mieli warunki do odkrywania siebie do odkrywania świata do odkrywania innych ludzi to coś to było powiedziane, że nauczyciel nauczyli się też w grupie ME współpracować to jest bardzo istotne ja powiem tak, jeżeli taką szkołą idealną dla mnie to jest taka, w której uczeń chce chodzić, o której nie opuszcza lekcji, a problemy myśli współczesnej szkoły i z tego co ja obserwuję jest to, że wielu uczniów do tej szkoły po prostu nie chodzi tu nie chodzi albo chodzi o niechęć, więc myślę, że wszyscy tutaj reprezentujący bardzo różne podmioty powinniśmy się zastanowić, dlaczego właśnie część uczniów nie chce chodzić do szkoły i nie chce przebywać w miejscu czy, dlatego że nie może właśnie odkrywać swoich talentów czy nie może realizować swoich marzeń czy nie może właśnie kształtować, jaki swoich umiejętności, dlaczego do tej szkoły chodzić nie chce ich zdaniem śledczych ja powiem tak jak byłam dzieckiem tak tutaj, bo mówimy dużo szkole też oswoić jakichś osobistych doświadczeniach i szkoły kochałam ja kocham szkołę i chodziłam do szkoły z chęcią IS itd zastanawia mnie, dlaczego dzisiaj właśnie reprezentuje pani pana magister poznański, który jest może być pracodawcą dyrektorów szkół i zarazem opiekunem tych wszystkich szkół miejskich i w związku z tym znajdziecie państwo mają jakiś pogląd czy diagnoza nawet, dlaczego uczniowie opuszczają zajęcia albo stresują się w szkole to znaczy tak, jeżeli tutaj mówimy o kompetencjach to jak w kompetencjach miasta nie są te problemy, o których akurat dzisiaj mówimy akurat podjęliśmy ten temat, czyli problem frekwencji tak oczywiście one są istotne, ale są to kompetencja nadzoru pedagogicznego myślę, że pan kurator tutaj na pewno w tej materii się wypowie miastu przede wszystkim dba o stworzenie odpowiednich warunków lokalowych administracyjnych i finansowych, żeby szkoły mogły funkcjonować i wspiera szkoły i dyrektorów szkół i również nauczycieli w sposób pośredni może nie bezpośrednie, ale pośrednio na pewno FT wszystkie narzędzia, żeby uczniowie te warunki, które są stworzone, żeby uczniowie czuli się jak najlepiej, czyli mogli chodzić z chęcią do tej szkoły do stażu co mówiła pani przetrwanie Agata Skiba nauczycielka z gimnazjum nr 58 wygląda na to, że ta szkoła jest właśnie szkołą, której uczniowie mogą się rozwijać jest można być nietypowa ami, ale rozwiązaniem to myślę, że nie tylko ta szkoła tak bardzo oczywiście się cieszę, że pani reprezentuje nie oznacza, że była to szkoła była przeznaczona do likwidacji ostatecznie się obroniła siłą nauczycieli uczniów rodziców, ale znam się, dlaczego chcieć zlikwidować szkołę zamiast ją utrzymać skoro ma takie wspaniałe ponad normatywne podejście co po swoich podopiecznych, ale może też sprostować im żadne gimnazjum nie było przeznaczone do likwidacji i założenia, jakie zostały przyjęte w Poznaniu i myślę, że nie tylko w Poznaniu były takie, żeby znaleźć rozwiązanie dla każdego gimnazjum, a w Poznaniu mamy ich 44 jeszcze do 31 sierpnia, żeby znaleźć rozwiązanie dla każdego gimnazjum trochę inna, żeby każdy gimnazjum mogło dalej kontynuować swoją działalność i gimnazjum 58 nie było przeznaczone do likwidacji tylko była inna propozycja ta pierwsza pierwotna propozycja wyłączenia z osobówką, ale to oznaczało, że ten zespół nauczycielką z totalną klęską, bo nie chce, że liczy teraz mamy przejść akurat już nie ogrom problemów gimnazjum 58 mg myślę, że odejdziemy od 14 BM, dlaczego o to pytam warczy, ale rozluźnione były przeznaczone żadne gimnazjum do likwidatorzy to pewnie ucieszy przede wszystkim pana kuratora czy czym nawet w MEN w Warszawie, bo dlaczego, bo jak ja czytam o tym, gimnazjum Brzeszcze zbywał mnie aktywność rodziców uczniów w obronie szkoły zamiast właśnie mówienia, że dobrze, że 1 z tak koszmarne szkoła zniknie i moją intuicję, że tutaj musiał być to coś dobrego dziać w tej placówce potwierdza choćby głos, który już się pojawią na profil Radia TOK FM na Facebooku napisała pani Maria, która słuchała przed chwilą nauczycielki z pięćdziesiątego ósmego pani Agaty Skiby im i napisała tak słucham i nie wierzę, że taki gimnazjum istnieje nauczyciele zwykle bardziej skupiają uwagę na poprawie testów i kartkówek, bo tych kartkówek jest przecież tak wiele, więc moja też nie dowierzam dlatego tym bardziej cieszę się, że rozumiem, że gimnazjum przekształcony będzie w liceum im się uchowa i tak miasto z 2 ostatecznie tak no taka jest ostateczna sieć szkół ponadgimnazjalnych przyszłości ponadpodstawowych w Poznaniu i gimnazjum pięćdziesiąta ósma dostał szansę przekształcenia się lewicą iglicą będzie od 1 września mamy nadzieję że, że nabór udowodni tę walkę żona była właściwa, a także, że też mamy gdzie jest haczyk małymi literkami, że musi mieć wypełnione sale muszą być po prostu panie kuratorze zaznacza się jak słuchałam tego wszystkiego jak pan odniósł się do pytania poco uczniom szkoła jak jak pan rozumie i Noble celowość utrzymywania sieci wielkich sieci krajowej szkół dla uczniów Szanowni państwo pani redaktor odpowiedzialny jest oczywiste jest ewidentna ja myślę, że tutaj na tym nie mamy co debatować czy szkoła jest potrzebne miano wyplenienie tak wnikliwie, ale czynione jest potrzebna prowadzonej z mędrcem na swoim wątek kontynuował zaprasza, albowiem chciałbym dojść do czego po co reforma po co zmiana, bo w zasadzie tutaj to w te głosy liczą na antenę ten swój wątek wprowadzić to co państwo mówicie w kontekstach 50 szkół Poznania z punktu widzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej i Wielkopolskiego kuratora oświaty jest bardzo istotne dla państwa my bardzo szanujemy i bierzemy pod uwagę w zakresie oczywiście swojej kompetencji głos rodziców nauczycieli przedstawicieli wszystkich środowisk i romanista samą odpowiedzialnością, gdy ja chcę podkreślić, iż widział Wielkopolskę to ja mogę z każdym podjąć dyskurs i udowodnią, że może go za mną, bo ja chciałam udowodnić oraz uczniom szkoła tak o tym, o tym posunięciu szkoła to myśmy rozmawiali pan redaktor już rok temu już jako darowizna, jaka padła, jaka jest to jest odpowiedź między nimi jest tak jak pani tutaj przed ligą rodzic ani reprezentujące nauczycieli oczekiwania szkoły są takie, aby ona była nowoczesna, aby była bezpieczna, aby była przyjazna, aby kadra była wysoko wykwalifikowana dobrze opłacana jest skłonny dowiemy byto wiemy z szerokiej spotkań ze wszystkimi środowiskami zainteresowanymi sprawami oświatowymi byliśmy w każdym mieście powiatowym byliśmy prawie w każdej gminie spotkaliśmy się z odpowiednimi organami, które w ramach swojej kompetencji ustalały to co dzisiaj od 1 września 2 chwilę, ale jest rozmawiali państwo tak jak teraz pan ze mną no to być może ta rozmowa była niedostateczna, dlatego że jak coś się znamion co pan powiedział uczniowi, który nie chce iść do szkoły i nie rozumiem po co ma tam chodzić, dlaczego ma o tym, ósmej do własnych czternastej szkole siedzieć i uczyć się matematyki jak on wolałby być wtedy na boisku albo grać na skrzypcach to co pan odpowiedział Watson ta szkoła, dlaczego ma do niej coś takiego wyjątkowego w tym całym etapie życia, który poświęcamy, którego większość poświęcamy na no właśnie przebywanie w szkole, dlaczego testem takie ważne to znaczy na zależności od wieku dziecka ta rozmowa powinna wyglądać inaczej, że państwa przyjeżdża tutaj grali z nauczycieli i doskonale wiecie, że akurat w dniu w Jałcie od tego pytania ale to nie jest zadanie jej koncepcja kuratora rozwiązywać jednostkowy problem Putina, który należy do pedagoga psychologa i teraz to, że musi źle dzieje to jest splot różnych rzeczy do państwa i to trzeba podjąć zjazd diagnozy na podstawie 1 przypadku albo tutaj to, że uczniowie chodzą na wagary czy państwo posługuje się jak i badaniami naukowymi, które potwierdzają, jakie to jest zjawisko, jakiego rzędu i zaprasza on cały czas w taki dyskurs c, kiedy rozmawiamy w oparciu o badania i Wiedniu oraz zdiagnozowali jedni mówią, że z UE rozmawiali z 3 uczniami inni z 5 szkołami i ja mam tytuł do tego, że wizytatorzy kuratorium oświaty przez 58 lat pani Laura to potwierdzi torowe ekspertką od spra w ewaluacji opisywała szkoły wg kryteriów m. in. bezpieczeństwa m. in. motywacji, jakie raporty co do raportu Najwyższej Izby Kontroli uznała, że sposób nadzorowania szkół przez kuratoria w Polsce jest ona na wysoce niezadowalającym poziomie, że sąd jest to bardziej papier Wilkowa robota niż realna ocena tego co się szkodzie, więc być może ja nie mam badań dotyczących frekwencji, ale wydaje się, że dane posiadane przez kuratoria też nie do końca są żadne redaktor to akurat w tym momencie powiedziałbym, że i spanie w trudnej sytuacji mianowicie rozmawia pani złym Ewa złoto i ja złożono już tam jest trudniejsze i nieprawda ja sporządziłem kilkadziesiąt raportów w Wielkopolsce i mogę się od dziś jest z punktu widzenia kuratora odpowiedzialnego za również jakość edukacji, a może przede wszystkim jakość edukacji i już ten okres, który pani tu zakwestionowała raporty NIK -u tego sposobu nadzorowania szkół bym powiedział delikatnie się wyczerpał i m. in. mówimy o zmianach również w kontekście nadzoru publicznego, że jest rozmiar Najwyższa Izba Kontroli uzna, że kuratoria nie spełnia swojej roli, więc w związku z tym man oddał im jeszcze więcej władzy nad szkołami i to ma sprawić, że będzie lepiej to jest przewrotne konstrukcyjnie nieuzasadnione zarzuty pedofilii to Zawisza będziemy się o to spierać, ale chciałem oddać głos w ostatni z naszych analiz, które jeszcze cierpliwie milczała, czyli wywołanej wcześniej pani laury z troski, które wpływami z nauczycielką nauczycieli, ale i słusznie pan kurator to podniósł również zajmowała się kwestią ewaluacji szkół oceny szkół, więc po co uczniom szkoła myślę, że zadałbym to pytanie trochę inaczej po co ludziom edukację jak sobie tak postawimy pytanie co myślę, że wiemy, że po co jest nam potrzebna edukacja mamy jako ludzkość spory dorobek, który warto przenieść na następne pokolenia i w dużej mierze po to, stworzyliśmy szkołę oczywiście ten dorobek wcale nie musi być transmitowany przez szkoły tak się złożyło, że kiedyś wymyślono szkolny szkoły i tak się jakoś jesteśmy do tej formy przyzwyczajeni nowością jest rozminowanie wojną mówiono że, gdybym mógł toby się teraz na telefonie komputerze leżąc w łóżku spędził ja myślę Janina myślę, że ta tendencja będzie się poszerzała się nawet w radio, które pani reprezentuje ich tutaj jesteśmy gośćmi tego Radia była informacja, że młodzież spędza przed komputerem z komórką 4 godziny dziennie i to jest są już badania, które potwierdzają, że w ten sposób luz pozyskiwania danych informacji będzie na pewno większe niż to co proponuje szkoła dobrze, ale to się co się wydaje, że dla wielu szkołę jako instytucja obecna organizacja ta część życia młodego człowieka jest wciąż potrzebna no właśnie tez pytanie czy jest rzeczywiście potrzebna ja nie jestem taką ich zwolenniczką takiej typowej szkoły uważam, że edukować można na różne sposoby i w różnych instytucjach nie tylko w tej naszej publicznej szkole, ale no tak jest w tej mierze uważamy, że złożymy środki publiczne na to, żeby spełnić tych Janas w domkach z czerwoną nie wiem dachówką z ładnie ogrodzony, żeby tam się dzieci spotkały tam się drukowały trochę jest to przyzwyczajenie wydaje mi się je, ale w sam i też hołduje innym formom edukacji nie wiemy w edukacji, która jest 1 może się odbywać w miejscach publicznych w muzeach w miejscach kultury i tak samo jest korzystna oczywiście gdzieś te dzieci wracają, żeby zostać ocenione czy, żeby dać informację zwrotną co tam uzyskały, nawet jeżeli raz jakieś projekty, ale wracając do tego się zastanawiam się zwodzić i dodaje szkoła do tych informacji, które dzieci mogą zdobyć same na pewno może dać to co się nazywa porządkowaniem informacji do tych informacji jest tak dużo, że inne dzieci nie dają sobie radę z tymi, które są ważne, które są istotne, którym są oparte na faktach dziennikarze gazety nie dają radę myślę, że to jest jakaś szansa, żeby wspólnie nad tym trochę debatować myślę, że również resocjalizacji właśnie absolutnie uważam, że uczenie się społeczną my z sytuacją i że samemu nawet jak teraz słuchaliśmy tutaj pojąć, że już dużo się nauczyłam, słuchając innych, więc po prostu, słuchając siebie wzajemnie my też chorujemy swoje własne pomiary dzielnej pani wskazano co bardzo ważnego znalazła się pani od różnych osób o nią tej jedynej, która tutaj z pozycji wodza dżungla mówi jak i życie wygląda to jednak szkoła w górnych dróg znów odwołam się na badania z kolei MIB w lecie Instytutu badań edukacyjnych, które mówią o tym, że większość nauczycieli to poważna większość woli formy wykładów i forma takiej pracy z uczniem, gdzie on sam dostaje zadanie sami rozwiązuje ten płaszcz prosi się docenia i może przejść dalej można zatrudnić się pod większą kontrolą myślę, że akurat ten kawałek ich pracy szkoły jest do zmiany albo do poprawienia nieuważnie używamy też określenia zmiana poluzować kreślenie poprawianie wydaje się, że byłoby pewnie byśmy się zastanowili co w szkole warto poprawiać, bo myślę, że zawsze warto poprawiać zawsze warto rozwijać jestem trenerką nauczycielce szkoły nauczycieli szkole dyrektor też szkoliła lista torów stąd ty tutaj pan wicekurator nie wywołał też w jakiś talent bez właśnie do tablicy do ich w swoich wspomnieniach jako trenerka też się zastanawiam się też w grupie trenerów co jest taką szkołę kluczową przestrzenią obszarem, który w szkole należy poprawiać i na pewno dotykamy właśnie teraz tego obszaru, ale myślę, że do tego jeszcze wrócimy na tę zastanawiając się po co szkoła faktycznie po to, żeby się młodzież ze sobą spotkała i w dużej mierze, żeby ze sobą współpracowała, żeby się wróciła do siebie ani do tablicy mamy też młodzież na sali bardzo mnie cieszy, bo rozmawiać o młodzieży bez młodzieży byłoby niejakim w opa, chociaż tak wspominam debaty, które organizowało Ministerstwo Edukacji Narodowej udało się zorganizować bez udziału uczniów również jak zarząd państwa na stronę ty o tej reformie dobra szkoła gov PL to tam zdumiewające jest to jak podzielona jest strona Otóż jest od dna odnośnik dla nauczycieli o reformie dla samorządów i rodzice i uczniowie, czyli tak jak nie ma uczniowie nie są jakąś osobną grupą, którą należałoby szczególnie potraktować tylko wspólnie z rodzicem połączeni i myślę, że to jakoś daje też to jak zajrzeć do uzasadnienia ustawy to tam też słowo uczeń w tych pierwszych najważniejszych form stronę, gdzie jest mowa o tym, po co robić reformy bardzo rzadko się pojawia pojawia się słowo struktura szkolna pojawia się wielokrotnie, więc chyba języki za zaburzenia, ale być może ta reforma oblewanie służyć uczniom tylko o czymś zupełnie innemu w Giro del Toro Pol Poznań gra na razie włączył proszą absolutnie się nie mogę z tym zgodzić co pani przed chwilą powiedziała w zaledwie dzisiaj panie redaktorze Szanowni państwo w Poznaniu w urzędzie wojewódzkim w sali sesyjnej zebrała się kilkunastoosobowa grupa młodzieży pod nazwą rada młodzieży powołana przez pana ministra edukacji narodowej, która by rozmawiała rozmawiała we własnym gronie na temat oświatowe jest to reprezentacja z każdego województwa co wyniknie z tej rozmowy to są wnioski przedstawione bezpośrednio pani minister, bo no, ale pani minister szanujemy szanujemy autonomię pani sobie wyobraża teraz on jednak do pewną dyskusję, kiedy założenia parada ma autonomię i ona tak jak poszczególne inne organy debatuje rozbawia czujesz się swobodnie bez żadnego wpływu to jest sens nadawania takim ciałom autonomii ale, żeby w gronie wyróżnionych głos ma jakiś później wpływ na rzeczywistość, bo reforma jak rozumiem z tych wypowiedzi pani minister jest już właściwie wdrożona, bo to jest sąsiadki szkół są już szkoły uporządkowane wg nowego nowego rozkładu po podobne są drukowane podręczniki, więc co za różnica co ta młodzież uważa, że coś tu znowu absolutnie spalanie zgadzam, bo to nie jest okazjonalna sytuacja powołanie rady młodzieży państwo redaktorom przy publiczności powiedzieć, że rozmawia się z rodzicami to jest właśnie już pewien sygnał pewien fakt, że bez uczniów o szkole, a co to rada młodzieży mówiła w czerwcu zeszłego roku, kiedy pani minister ogłosiła reforma to co m. in. rodzice mówią, że oni nie chcą się nudzić w szkole oni nie chcą mieć bierne i nauczycieli nie chcą mieć nieumiejętnie kierowanej szkoły przez dyrektorów i nieumiejętnie wybranych osób w tej procedurze wyborczej i Kate Bush mgr. Longin LO uczniowie mówią wprost i teraz oczywiście my musimy ten głos wysłuchać ten głos oczywiście zdiagnozować bo, bo to też nie może być tak jak każdy organ każde gremium co jest zgłosi natychmiast małych zeznania tak cudnie, ale teraz, ale można go on zgłoś się, że jeśli ktoś z państwa, bo słyszę śmiech nie wiem nic nie rozumiem, ale chciałam zrozumieć i jeśli test PS pomógł wyjaśnić, dlaczego się śmieje to zapraszam może stać się podnieść rękę mikrofon krąży po sali tu widzę z przodu w środku sali też są głosy wyścigowym o podanie mikrofony przypomnę tylko z serdeczną prośbą o przedstawienie się i ewentualnie instytucja ja stawiam na nas przez wiele lat powiedzieli, że w Danii była nerwowa powiedzieli nawet o dzieło ogólne, ale się w szkole baletowej wiadomo że ich, a dziś o o połowę lat były one z po astronomii prawa związany chemiczne czy, iż inne nauczyć również metody badawcze i jest pewna różnica między zagadnieniami postawionymi im się wydaje, że tutaj odpowiadam trochę na pytanie pierwsze jest pani, która mówiła o tym, że właśnie dzieci w szkole powinny być aktywny i powinny mieć możliwość takiej pracy tego uczyłam przez wiele lat nauczycieli i myślę, że niektórzy z nich jest prawda to w po prostu przyjęli jako swoją wizytę jako swoje zadanie na przyszłość, ale to wykonywać muszą być spełnione pewne warunki, a więc muszą być laboratoria muszą być przygotowane podręczniki muszą być przygotowane pewne opracowania i to daje możliwość to pomaga nauczycielowi właśnie pracować ten twórczy sposób tak dalej ja rozumiem, że moje pytanie trudniejsze sama z nim się zmagamy, ale on od lat dotyka właśnie tej szerszej perspektywy niż tylko tego, że szkoła z dnia służy do czynie przekazania takiej wiedzy, że szkoła jest czymś więcej, aby przy mogłaby być czymś więcej niż tylko etniczny koty metą Wikipedią w analogowe jeśli jest kolejny zostali dobrze tylko tutaj widzę z przodu pan podnosi rękę co już dostarczały mikrofon z pytaniem, które zadawać sobie ludzie myślą o swoim i od dawna i inaczej na nią odpowiadać jej kilkadziesiąt lat temu więzi czy gaz de Mel nie wiem czy większość z państwa do pisma wierzę, że więź jest znany zapewne tak minęły w bidon grawerowany poglądy myślicielami, który był mieszanką etniczną kulturową nie nazywał się i wanny i 3, który uważał, że szkołom to jest instytucja z mieszkające, których czas dobiega Kresów być może taki jest jak nawet byłbym skłonny się do tego przychylić natomiast nie dbanie o wydanie mieszkania rozległe przecież, że może jakoś odpowiedzieć czy raczej surogat odpowiedzi nie otrzymać mniejsze dodaje, że szkoła służy on otwarci na rzeczywistość tych młodych ludzi oni, że NRA bardzo szeroko to rozumiejąc różnie co się dzieje w poszczególnych indywidualnych wypłat tych jeśli chodzi o sympatie bądź antypatie do szkody, bo to są uzależnione przecież nie tylko od systemu szkolnego, ale uzależnione od uwarunkowań i indywidualnych, gdy te i przy tym przy okazji, ponieważ jestem z wykształcenia polonistą z praktyk dziennikarzy nauczycieli dla dyrektora miałoby to nieszczęście kilkanaście lat kierować wolnej Polsce oczywiście, bo już pod okupacją sowiecką nie był dopuszczany do jakiejkolwiek funkcji jak różni się do Meritum w siłach, więc są z Chojen jest trudnym pytaniem czy należy, że godny przekonywać ucznia, że słowacki wielkim poetą był do gombrowiczowskiej pytanie ciągle jest zobligowany do gali niewłaściwe pytanie, gdyby tak nauczyciele i premier zamiast odpowiadać w klubie dyskusyjnym na to pytanie przeczytaj je ze zrozumieniem niż pełne ekspresji estetyczną nie takie przyjemne wspaniały przecież, że liryk Słowackiego to by uczeń nie musi aurę nie odpowiadać na pytanie czy był bieg i czy nie ten PKO bank jest optymistą wielkie, bo mam wrażenie, że to jeszcze nie jest nie jest rozwiązanie, ale to jest ciekawa rzecz, która mnie cały czas zastanawia chyba upadł kilka razy w tej debacie, że szkoła powinna przygotować ucznia do życia czy w dziejach w jaki sposób go w euro i rozwijać tak, żeby następnie jako dorosły człowiek dobrze sobie radził, ale i mili państwo, gdy szkoła w ogóle jako instytucja w ogóle nie odzwierciedla tego jak wygląda realne życie, bo to po pierwsze jest hierarchiczna nikt w co chce w codziennym życiu nie mnie nie mnie nie funkcjonujemy w takich w takich systemach jest także są wyżej jesteśmy w dużej mierze w grupie rówieśników cały czas często są osoby z po pochodzący z tego samego miejsca co my życie realne tak nie wygląda więc, o co chodzi z tym zadaniem szkoły, żeby przygotować do tzw. prawdziwego życia zachęca pani w 2 Paulina Suszka poznańskie forum rodziców właśnie elekcja się do tego, iż mogło się pani Laura mówiła tutaj o tym, że szkoła przede wszystkim powinna być dzisiaj tak miejsce, bo na czym innym była po wojnie n p . ale dzisiaj powinna być miejscem spotkania tak, ale pytanie pana jest miejscem spotkania tak naprawdę, ponieważ tak naprawdę uczniowie przychodzą do klasy i zazwyczaj być może z pominięciem gimnazjum 58 siadają w ławkach 1 z drugim co widzą wyłącznie swoje plecy i tylko nauczyciele widzą przodem, a nie rozmawiają ze sobą na tej lekcji wojny nie wolno rozmawiają odpowiadają tylko na pytania nauczyciela potem mają 10 minut przerwy i muszą wybrać czy zrobić coś zjeść kanapkę czy może przez chwilę porozmawiać z kolegą czy na chwilę się oddalić i pomyśleć oczywiście prawda, więc na miejsce tego spotkania de facto nie jest nią mogą ewentualnie spotkać się po szkole, ale w tej chwili już jest także są dowożeni z różnych miejsc do 1 szkoły i potem odbieranie z tych miejsc już nie mają przestrzeń na życie towarzyskie, a który zresztą i tak w tym momencie ja rozumiem ze szkołą w ramach lekcji mogą być spotkanie, gdyby ono mogłoby, gdy była przystały wszystko np. dla młodych zdrowych, ale ja leżałam już coś powie jedno znanej później kolejne osoby i w ogóle słowo lekcja wydaje mi się już w tej chwili anachronizmem tak, ponieważ uważam, że to, żebyśmy podzielili wiedzy nad wydzieliny na coraz węższe dziedziny, a z, których każda każdy nauczany osobno nauczali, kto inny w innej sali wciągu 45 godzin lekcyjnych te godziny się, zmieniając znaczy jest Polski choćby nie wiem jak fascynująca była lekcja to jest dzwonek i wchodzimy na chemię i to z góry zadekretował Newag to nie jest mój wybór żyje się z Zagłębia Słowackiego i chce zgłębiać przez 3 dni prawda, bo ja muszę przerzucić się na złość organiczne prawdziwym życiu nie wygląda, bo możemy odbyć, ale dziecko w szkole jak w laboratorium i tam chcemy uczyć życia, który jest na zewnątrz od razu, gdyż tyle stresu lekcje obaliły szły wcześniej pani Ela oraz obaliła szkołę, a jeszcze parę słów, bo widzę, że chciała za zabrać głos i w kolejną sławny tak wylano już jednak nazwałabym, że to jest ciężko jest życiem niezależnie jak ciężkim jak trudno jest wywiezienie hierarchicznym nikt tego czasu dzieciakom nie zwróci, więc bez ich czas życia i jałowca, żeby w ogóle dyskusja o szkoleniu i szkoda, że do czegoś przygotowuje i nie lubię nawet takich koncepcji pracy szkoły szkoła do czegoś przygotowuje, że jest jakaś przyszłość szkoła jest tu i teraz i teraz życie dzieci to jest szacunek do ich czasu jest do tego miejsca, gdzie one są one już nikt z nami nikt im nie zwróci tego dzieciństwa, więc nie można go zabierać za jakiś tam wyimaginowanej przyszłości jest to pierwsze takie założenie, że od razu zmienia się językiem mówił, że szkoła jest życiem trudne życie chcielibyśmy go pewnie zmienić chcielibyśmy, żeby wyglądało inaczej, ale im znowu wracam i jest olbrzymi obszar do zmiany, ale to jest ten punkt wyjścia do zmiany czy do poprawy, który wolał, który o, którym warto byłoby dyskutować jak zmienić to co jest wewnątrz, żeby było prawdziwym spotkaniem, ale wracam do tego zawsze uważam i uważam, że szkoła jest tu i teraz jest życie nigdy niczego nie przygotowuje tylko tak samo jest okresem w życiu człowieka, który warto zauważyć, że nie zmieniło nie możemy jako rodzic też tak też traktować tego czasu no dobrze przed się jakością tuszkę przetrzyma przejdzie i będzie ów już wyzwolony z tej szkoły jest to strata kilku lat jest szacunek dla tego czasu i myślę, że warto myśleć o szkole jako o miejscu, w którym dzieci żyją ciekawe i nie mam nie mam złośliwego komentarza o dziwo, dla mnie to już tak jest magistrat poznański Renata jest, że takie przysługuje jej, ale i ja oczywiście z racji pełnionej funkcji nie ma kontaktu wprost z uczniami, ale zdarza się, że ten kontakt jednak jest może państwu powiedzieć, że nie mogę się zgodzić z tym co państwo tutaj do końca mówicie, że w tych szkołach się tak nic nie dzieje, że nie przygotowujemy, że nie mają też nie mogą się rozwijać tak, że to jest dla nich jakiś ciężar, ponieważ w SM z takiej akcji miasta Poznania dotyczący promocji szkolnictwa zawodowego organizujemy jako miasto konferencje gimnazjalistów dla gimnazjalistów może też państwa to jest na widowni może w tym uczestniczył w zaproszone tutaj również przedstawicieli wielu podmiotów, które zajmują się edukacją i muszę państwu powiedzieć, że gimnazjaliści przygotowują prezentacje samodzielnie dla innych gimnazjalistów to konferencja zapraszamy po praktycznie 100 osób łącznie zysk z opiekunami i gimnazjaliści dzielą się swoją wiedzą na temat dobrych praktyk na temat poszerzania wiedzy o zawodach i taka konferencja odbyła się 1 , 5 tygodnia temu też była trzecia konferencja 8 maja mamy czwartą konferencję i proszę państwa jak tam widzę jako urzędnik, ale jako były nauczyciel fakty czy również nauczyciel od uprawnień nie ma zabranych, że tam jest właśnie ta kreatywność tam jest współdziałanie tam jest praca projektowa i dostał gimnazja i te wyróżniające się na aleję Lecha także mnożnik, ale i panie premierze Halina załoga zlikwidowane po drugie, również pani minister podjął decyzję, że nowa podstawa programowa wycofuje się z prac projektem nie będzie już tak ważną częścią sposób nauczania w związku z tym jak te 2 sprawy znikają duże państwa jak nikt się obchodzić merytoryczne, ale projekt jako koncepcja będzie kontynuowany tak czy tak, ale nie zaś mądrość, ale on już w tej chwili jest bardzo wąskim zakresie w osadzie, gdzie musi być prawie brak też, by poza wyjątkami nikt tu chodzi o takiej nauki poważny dyskurs, ale z tych korekt, ale jest używały takich, które były wybrane to Buśko, który się zgłosiły do tej konferencji naprawdę ciężko było sporo i ja widziałam ogromną generalnie uważam je nie podważam ich tylko mówią o tym, że zna się na przyszłość czy takie rzeczy mogą dziać się w ramach szkoły niekoniecznie właśnie na zewnątrz, że to jakaś nadzwyczajna historyk Jacobs codzienność pan kurator nieraz cierpliwie czekał tak tak oczywiście jesteśmy tym, że nastawiona na słuchanie przede wszystkim, bo przecież państwo konstytucyjne zapisy prawa do nauki realizacja tego zapisu poprzez koncepcję sieci szkolnej systemu oświaty diagnoza przeprowadzona wcześniej, że są konieczne zmiany i chciałbym się coraz szerzej, bo państwo tu już częściowo wywołali pewne elementy tych zmian pan jej słusznie zauważyła co do jakości kształcenia przyszłych nauczycieli i jednolitych nauczycieli wykonywania przez nich podstawowych zadań, za które państwo polskie płaci można dyskutować jak już niemałe pieniądze można dyskutować to jest 1 rzecz, czyli w tym w tych zmianach państwo jest przewidywalny element wespół z ministerstwem nauki szkolnictwa wyż wyższego, że może być także 400 uczelni aplikuje od Ibizy środki państwo na kształcenie nauczycieli państwo szanuje się od do przedwojnia no wie, jakie było w system kształcenia w seminarium nauczycielskie eliminacja jednostek ludzkich, którzy się do tego zawodu nie nadawali ja nie będę wracał do poprzedniej epoki jak to było z Narodowym no chyba raczej nie udało się pracy zawodowej innej do szkoły tam sobie, że państwa my mamy świadomość, że pewna część nauczycieli powinna tak w Old School z skromnie zastanowić się czy to jest ich właściwe miejsce pracy to ja nie wywołuje temat dla państwa tego, że zmiany mają doprowadzić ja mówię to delikatnie do racjonalizacji zatrudnienia w tym znaczeniu jakości pracy nauczycieli no jak mamy przecież teraz trwają ponoć w 2 szkolenia dla nauczycieli, które mają przygotować na wyzwania związane z nową dla niej pani redaktor pani dotyka zdało wątku, który wynika z tego, iż wprowadzany podstawy programowe, które są odpowiedzią na wyzwania i świata jest rozwojowy dla nowych to, że tryb państwa pozostajemy przy swoich stanowiskach w opiniach i ja uważam ja uważam jako kurator jako historyk dr historii najnowszej robiący doktorat z żołnierzy wyklętych wielkopolskiej mam pozwólmy zdaniem pozwoli skończyć w bańce ja uważam, że ta podstawa programowa historii uwzględniające również powstanie wielkopolskie jedyne zwycięskie powstanie i inne elementy historii, za które poprzednią podstawę programową nauczyciel historii protestowali poprzez głodówkę, ale w kościołach, a nie w innych miejscach powiem delikatnie to rozumiem, że inne zmiany w podstawie programowej mówiono o kreatywność i pani redaktor nie ma racji, że nie będziemy uczyć metodą projektu wręcz przeciwnie zaleca się 50 % zajęć w tej formie proszę państwa rozmawiajmy o faktach czytajmy ten podstawy, ale nie chcę teraz analizować przyrody historii języka polskiego Słowackiego, bo nie o to idzie na tym się powielali eksperci fachowcy, a był przy dobru państwa jest związana z wypowiedzi ze strony sali, ale bardzo proszę, żeby go wyrazić też w Mierzynie nie tylko o czymś co do oklasków czy śmiałków czy w nowo i okrzyków tylko, że chętnie wysłucham bez opinii tak jak trochę w szkole wyznaczył też proszę się wypowiedzieć nie tylko zadłużenia kampanii potwierdza jednak pewne rzeczy szkolne są mu poze w potrzebne w życiu społecznym nawet skierowany dyskusji i kulturze społecznej do czego zmierzamy i to od pomiędzy nimi jest równie szkoła ale, ale nie uważam, że ktoś może też gdzieś na dyskusjach Idy bardzo silny jest objęta została objęta 1 z nas kojarzy polskiemu nauczycielowi nawet biorąc pod uwagę poprzednie podstawę programową ktoś zabrał ją ustawiać ławki inaczej niż renta chodziła do szkoły obawy pan dotyka innego problemu ja mówię o mały włos uznali, że nie było warunków w zeszłorocznym za dużo dzieci, żeby można było zmienić geometria mamy po sali wyznaczyli panu Arturowi w przededniu poproszą postali zachęca też panów i panie, którzy do tej między sobą wymieniają opinie do zabrania głosu uznaje się nazywamy Jacek rola nie jestem z gimnazjum 23 z osiedla Jagiellońskiego i tutaj pan nam niepotrzebny zaproponował głos to zaproponował mi pytanie, żebym odpowiedział mi się podoba w szkole w szkole bywała bywa nudno naprawdę, bo nie mamy możliwości wybrania sobie, których przedmiotów chcemy się uciec niepotrzebnie wkuwamy, jakiej wartość całości pierwiastków albo podziału składowe zdania, które nam się przecież tak bardzo przyda w codziennej rozmowie z drugim człowiekiem w i myślę zatem zdecydowanie niepotrzebne, a nawet, jeżeli już musimy się tego uczyć to, żebyśmy nie musieliby za to oceniani tak krytycznie, bo myślę, że to naprawdę nie jest potrzebne chciałby mieć wyborczego mam się uciec Annie uczenia się jako ścisły umysł też budowy komórki wewnątrz i pani biolog nie przekonuje, że to jest podstawa podstaw ja muszę wiedzieć co do tego jest mitochondrium ach, i hali jak ja mogę funkcjonować bez bez tej wiedzy przecież to co się przydaje każdemu człowiekowi w i myślę, że to wszystko też jest lekko potrzebne po to, żeby nas zainteresował, żebyśmy się dowiedzieli trochę o każdej dziedzinie życia, żebyśmy wybrali sobie kierunek kształcenia w dalszej przyszłości, ale naprawdę, jeżeli my mamy sobie je i jak się dowiedziałem mniej więcej co mnie interesuje i je ucieszy i tego co mnie interesuje, ale tylko w tym spłaszczone my Space własne na podstawie oprócz tego też się uczę w tej spłacanie podstawie tych przedmiotów, które mnie nie interesują, ale też dla mnie za dużo moi myślę, że jej też mogę odpowiedzieć na pytanie po co jest szkoła zaprasza szkoła jest potrzebna tak jak mówiłem, żeby się lekko, bo nauczyć się z lekka wszystkiego po kolei tylko jest za dużo tego krytycznego oceniania i jest oczywiście to też trochę z panią przedstawicielką radzie są niezgodne z nie nie rozmawiamy w szkole do rozmowami w szkole bardzo dużo między sobą mamy możliwość porozmawiania ze sobą twarzą w twarz, bo teraz, gdyby nie było tej szkoły to myślę, że rzadko, kiedy byśmy się spotkali w rzeczywistości, bo wszyscy siedzą na Facebooku w SMS-y pisane między sobą i nadal robimy tylko, że wtedy byśmy w ogóle się nie ze sobą spotykali, a właśnie żali się zapytać o to, bo wszystkie mądre głowy eksperci ekspertki podkreślają, że szkoła musi uczyć dzieci współpracy czy młodzież następnie, że uczyć się z zespołowe rozwiązywania problemów znajdowania tego, że ktoś z grupy w gumie zaślepia drugi co drugiego ich wspólnego z SD włączenia tych umiejętności, żeby wyszła jakaś suma dodatnia i czy rzeczywiście się w waszej szkole dzieje czy rzeczywiście jest także np. tymi dochody dieta pokonuje się w zbiorowym namysłem czy też każdy po prostu musi się zmagać wieczorem w domu nie absolutnie się nie uczymy wspólnie każdy każdy tylko słucha tej hali, która stoi na środku klasy nikt w ogóle nie myśli o tym co ona mówi tylko notujemy bezmyślnie to co napisał albo powie i to po prostu jest bez sensu w ogóle nie pracujemy w grupach praktycznie, jeżeli pracujemy to po chwili robi za głośno i nauczyciele odwołuje zajęcia jest obniżana o zachowanie ewentualnie całej klasy, a i tak to wygląda w praktyce emisja co tak naprawdę chwilami skandal to co się dzieje w naszej gimnazjach w swoim gimnazjum w moje gimnazjum no nie wiem jak wyglądałoby jak z niemal z gimnazjum nr 58, ale jest z nami trenerka nauczycieli pani Laura to troska co pani powiedziała takiej nauczycielce biologii po tym, gdy tego typu oceny, by spłynęły i pracy my te oceny znamy mówię jako trenerzy, dlatego że robiliśmy kilka takich debat z uczniami, które pokazały nam co jest potrzebne szkołach i w jakim kierunku ta zmiana w kształceniu nauczycieli powinna się wydarzyć i to kształcenia nauczycieli rzeczywiście powinno być skierowane w tej chwili na zmiany sposobu oceniania natworzenie innej rzeczywistości kasowej to wcale nie mówię o ustawianie czy nie ustawianie inni słabiej z ławek oczywiście tutaj nikt nauczycielowi nie zakazał zmieniać się przestrzeni czasowej faktycznie było to dosyć trudne często, szczególnie że nie było takiej wspólnej umowy nauczycieli, że mamy aranżować inną przestrzeń nauczyciel wchodzący na wkład do klasy oczekiwało znowu powrotu do takiego frontalnego ustawienia w kierunku tablicy, ale co bym powiedział o tym, nauczycielce Lennona, który zajął inny mitochondriów musisz zrozumieć, bo bez tego nie mogła być dorosły człowiek myślę, że trzeba postawić się hipotezę badawczą trzeba postawić problem, że nauczanie takich przedmiotów przyrodniczych wymóg nie jest nauczaniem podającym tylko uczniowie muszą odkrywać, więc musi być inny sposób uczenia tego co dla nas jest oczywiste, bo myślę, że pani będąc biologiem czy pani historia jest akurat też nauczyciele z wykształcenia historykiem rozmaite fakty i jest takie do nas oczywiste, że oczywiście można byłoby transmitować naszej głowy do głowy ucznia, ale nie uczenie się nie polega na nauczaniu uczenie się polega na tym, że uczeń się uczy i jest taka dobra metafora, że konia można zaciągnąć do wodopoju głowę włożyć do wody, ale czy będzie pił też sprawa konia, gdy strony taka cała sytuacja w szkolnym, że uczniowie są wciągnięci są zmuszani, ale dług ten fakt, że w tej głowie co się dzieje naprawdę i autonomiczną sytuację ucznia i musimy jako nauczyciel nauczycielem dziś już przejąć to co gumką wiedzy, która wynika z psychologii poznawczej jest fantastyczny emocjonujący, kiedy o tym, że tak człowiek się uczy w nowych Geronimo kilkunastu kilkudziesięciu lat, dlaczego inflacja wiemy na pewno odchodzimy od 9 n p . mamy n p . doskonale tutaj propagującego komunę euro biologię pana prof. Dolata w Poznaniu, który publikuje biedą to, że teraz od kilkudziesięciu lat wiemy, że ofiary, żebyśmy sobie uświadomić, że zaczynamy od kilkunastu lat to wiemy to dlaczego ta szkoła się nie zmienia w tym kierunku z wyjątkami, bo widzę, że pani Agata Skiba ariami zaś Luizy ja nie chcę mówić o tym, że są wszystkie szkoły jak już tak teraz zadanie tutaj też nikt nie ma takiego poczucia jeżdżę po wielu szkołach, bo szkole rady pedagogiczne i jestem bardzo różnorodnych szkołach Polska szkoła jest bardzo zróżnicowana naprawdę to wszystko zależy od zespołu UJ kultury organizacyjnej każdej szkoły najczęściej też dyrektora, który tworzy kąt kultury, który ma wpły w jeśli mamy kolejny wniosek może podnosić ręce, a ja teraz oddaje głos pani Paulinie służy temu poznańskie forum rodziców chciał powiedzieć, bo widzę, że tak ciasno się kończy powoli Chiny mamy jeszcze spokojnie ZAK chciałam powiedzieć, że jej jak ja przyglądam się edukacji w Polsce, ale też rysie stara się śledzić to jak to wygląda gdzieś poza granicami Polski to nie jest tylko Polski problem to, o czym teraz rozmawiamy tak to znaczy odpowiedź na pytanie poco uczniom szkoła, jaka powinna być szkoła z tym przed tym problemem stają systemy edukacyjne czy leczy czy ludzie politycy nie politycy i pedagodzy w wielu rozwiniętych krajach świata i różnych udzielają sobie na to pytanie odpowiedzi tak, ale wszyscy mają ten problem, ponieważ świat w ciągu ostatnich 20 lat tak się zmienił w wykonaniu, zanim nie nadużyła po prostu my wciąż szukamy czy zmienia na zrobimy jakieś minimalne zmiany goście mieszamy w herbacie bez cukru tak, bo powinniśmy patrzeć wprzód, a cały czas właściwie zmieniamy to szkoły i my teraz jeszcze w dodatku zmieniamy ją nawet nie w obrębie czasu, w którym żyjemy tylko staramy się sięgnąć do jakich doświadczeń, które już nawet nie są świadczeniami nauczycieli, którzy w tej chwili wchodzą do szkół, bo ci nauczyciele, którzy teraz chodzą do szkół to są nauczyciele, którzy od 7 lat już przynajmniej tak jest to są nauczyciele, którzy mają gimnazjalne doświadczenie za sobą tak nie znają szkoły ośmioletniej podstawówki czteroletniego liceum, do którego się wszyscy dwu lub odwołujemy w tych dyskusjach i my jako rodzice sporo rodziców jesteśmy i jesteśmy przeciwni tej reformy, ponieważ uważamy, że ona nie tylko niczego nie zmieni na dobre, czego nie rozwinie, ale po prostu spowoduje wyłącznie chaos i spowoduje, że przez najbliższe 610 lat będziemy się ukrywać w nowym Starym systemie, który nas nie popchnie do przodu jest nie chciałam przypomnieć, że debata jest transmitowana na antenie Radia TOK FM, a również można oglądać na profil Radia TOK FM na Facebooku to dla tych, którzy teraz do nas dołączyli Edmund i chciałam się tylko państwo coś zacytować to jest UZ w uzasadnieniu ustawy wprowadzającej reformę, gdzie jest mowa o celu i teraz proszę wysłuchać, jakie czynniki zostały wzięte pod uwagę czy jakie właśnie konkretny cel został, więc w ogóle pod uwagę w tym o krótkim opisie celem proponowanej reformy w obliczu niżu demograficznego jest przede wszystkim uratowanie potencjału polskiej edukacji ponowne wprowadzenie cykliczności etapów szkolnych i dokonanie zmian programowych tak, by stworzyć system oświatowy na miarę 2001. wieku a, czyli też państwo to wyłapali prawda, czyli cofamy się o to, żeby być gotowym na to co nadchodzi zdumiewające, ale widzę, że są kolejne głosy starej sali, więc już 5 głosów w sali 6, więc o kolej proszę zachęca do zabierania głosu witamy w dzień dobry moje nazwisko Nowicki Kacper w zespoły szkół Ogólnokształcących nr 4 z gimnazjum 26 w Poznaniu po pierwsze, chciałem się odpowiedzieć na pytanie, który został postawiony w tytule debaty uważam, że Polacy poza kształceniem szkoła służy też do tworzenia obywatela, żeby za te 20 lat osoba, która teraz jest w szkole mogła być aktywnym obywatelem i pokazywać, że w szkole została nauczona nie tylko artyście włości pierwiastków właściwości mitochondriów, ale też została nauczona tego jak głosować jak wysłuchiwać jak brać udział w dyskusjach społecznych, ale wygląda na to, że koszt ono tego nauczyła na czele możliwe, ale nie jestem jedynym uczniem w szkole radził okres uważam, że szkoła ma też naprawdę duży potencjał, jeżeli chodzi o wychowanie obywatela, bo to jest 1 z głównych wg mnie właściwości szkołę, a teraz co się dzieje tu szkoła przygotowuje bazę uczniów do tego co znaczy być obywatelem albo nawet w nowe dni w przyszłości go teraz każdy z obywatelem nie tylko ci, którzy skończą szkołę tak świadomym obywatelem to znaczy, że była o tym, rozmawiać zwami tak rozmawiać, ale myślę, że dużo zależy nie tylko od nauczyciela i od systemu edukacji, ale dużo zależy także od ucznia, bo to chciałem poprzeć to co pani powiedziała pani trener nauczycieli, że rzeczywiście konia można pod wodę wymknąć, ale czy będzie 5 czworga nie zmusimy, więc jeżeli nawet będzie najlepszy nauczyciel z najlepszym podejściem nie będziemy do tego najlepsze pomoce dydaktyczne, a uczeń nie będzie chciał się uczyć z jakim jest taki lub innych powodów nie nauczy się i uważam, że jeżeli będziemy wychowywać na świadomych obywateli takich uczniów to w dalszych etapach życia będzie o świadomym obywatelem będzie mógł aktywnie uczestniczyć w życiu państwa i ich szkoła uczy nas jak się uczyć jak samemu, a właśnie odśpiewać fakty od mitów albo szukać dodatkowych informacji uzupełnia wiedzę, by wypełniać szufladki czy, w czym jedynie dostarcza wiele też tłumaczy jak samemu sobie dostarczyć myślę, że wiedza jest dostarczana i w wielu przypadkach to też zależy bardzo mocno od nauczyciela są nauczyciele różnych podejść i uważam, że jeżeli nauczyciel rzeczywiście chce, więc przekazać i spowodować, że w cieniu zapamięta to będzie uciął jak się uczyć, a nie tylko wpajał wiedzę, czyli co się dzieje z korzenie powierzenie może powszechnie Allen to naprawdę dużo zależy od szkoły i myślę, że jest naprawdę różnica w lekcji prowadzonej przy udziale wizytacji z kuratorium oświaty, a przy elekcji normalnych po 2 ml zloty w afro i wiarygodnych badań i szkół i kolejny głos i wysłali bardzo dziękuję za ten głos młodego człowieka ucznia gimnazjum likwidowanego gimnazjum czy przekształconego gimnazjum w kolejnym dostali możesz go przedstawić do mikrofonu oględziny bez słowa mi szło jej mówimy tutaj o naprawdę skok w jakimś przyszłość ta szkoła ma być rozwinięta ma przygotować nas do nowych wyzwań natomiast, iż będzie to podstawy programowe, które się zmieniają szczególnie jeśli chodzi o szkoły ponadpodstawowe Jadwidze znaczący krok wstecz a, przeglądając do podstawy i np. historia w porównaniu do przedmiotów przyrodniczych ma prawie taki sam wymiar godzin, tak więc historii natomiast mniej przedmiotów przyrodniczych również informatyki to jest daleko niewystarczające, a nasze potrzeby tak my ciągle patrzymy do Sejmu masz pasję do przodu tak mamy 1 nasz kraj tak rozwijać, a nie patrzy co było szesnastym 1512. wieku, a w nauce oraz iluzjonista śnieżną widzę możliwości rozwoju z historią Amsterdam muszę powiedzieć więcej chyba niż 19 wiedziałem Polsat SA GL janosikowe są ludzie niechętnie się uczyłem historii w szkole było to dla mnie dosyć nudne natomiast potem pewne części jakieś tam wybrane historie czyta samodzielnie tak zbywa je samodzielnie, ale tak naprawdę w związku z tym związku z dnia MSPO moją pracą tak miało to żadnego związku podkreślała dzisiaj bardzo uczynna, jaki jest sens jego codziennego chodzenia do szkoły pojawią się przy ich do tego zdania, że jest to jest o to, żeby nam przekazać wiedzę, którą nasza cywilizacja posiada bank, ale też się w jaki sposób rozładować bibliotekach w internecie no tak, ale z NBA w żaden sposób nie rozwiniemy tak nie pójdziemy do przodu jeśli my chcemy ich do przodu musimy rozwijać tą nowoczesną stawiano przekładni w lidze w jaki sposób ta szkoła miały przygotować i jedno, chociaż tak minister np. gospodarki mówi o skoku cywilizacyjnym tak w rozwoju technologicznym, a edukacja w ogóle z tym nie współgra, gdzie mamy np. nauczanie informatyki jest to tak nikt jej nikła ilość tych godzin czy to naprawdę w ten sposób w Jerozolimie działa tak jej nie ma może jakiś np. podstawy elektroniki, a co z mechaniką od nas nawet w szkołach Ogólnokształcących nie może być także osoba po liceum Ogólnokształcącym nie wie, którą stronę śluby dokręcić strach niewiedza jest, więc prawie Winkler jest w PRL, ale wie co to jest winny to on bił no tak trudno sobie też nie poradzi bez te panie kuratorze proszę bardzo nam po i kandydatach stworzyli państwo, bo weszliśmy w obszar i pozostaliśmy bardzo ważne istotne oczywiście to jest kwestia treści nauczania sposobów metod i do tych podstaw OFE, którzy mają swoje ja powiem tak czy się styl państwo zgodzić się czy nie nad podstawami programowymi nad ramowym planem nauczania pracowali ludzie, którzy chcieli włączyć do tej zmiany i mieli coś do zaproponowania i dla państwa obojętnie, jakiej byście powołali zespół to pan będący członkiem tego zespołu będzie optował za elektrycznością w wymiarze 5 godzin kolega słusznie powiedział, że chce być przygotowany w szkole również na świadomego obywatela, czyli edukacja wychowanie, czyli trzeba znaleźć czas i miejsce godzinowo również na tezę na te zadania zajęcia, czyli jest to pewien wybór profesor póki co zakładamy, że szkoła jest miejsce, że nie będzie nie będą się wirtualnie posługiwać tylko z uczelni i mistrz świata zakładom udzieli spotyka mistrza już jest jak będą one w Wielkopolsce parę dni temu, kiedy właśnie uzdolnionych Wielkopolan nagradzała w imieniu pani kurator może pani macha ręką rządami, ale to jest to jest zasługa polskiej szkoły, gdy wielki mistrz skoro sami nauczyciele z wiceliderem z torbami tanie zagłada jest ich uczniowie sami mają taki potencjał nie oni na poziomie klasy gimnazjalnej z równie rozwiązywali zadania z poziomu studiów ja nie jestem ekspertką w tym temacie jak tylko posługuje się wypowiedziami właśnie i innych ekspertów czy właśnie praktyka i m. in. czytam wypowiedzi nauczycieli, którzy mówią bardzo często coraz częściej zdarza się, że to uczniowie wiedzą w danym temacie więcej niż ja, bo grać tym interesują, a mają dostęp do internetu, więc ja przestaję być ich mistrzem w takim sensie jak pan o tym, mówi pani kuratorzy staje się bardziej przewodnikiem w poruszaniu się w tych obszarach czy właśnie pomocy uczniowi w odkrywaniu tego co on tam w tej głowie może my, jakie talenty, a taka krytyka taka myśl o tym, że to jest ten remis tak jak w tym, że jeśli nic jej ten czeladnik to chyba rzecz dość przestarzała i niezgodnością, bo tutaj taniej weszła ona na rzemiosło sen z szacunkiem dla wyniosła, ale tu mówimy o klasycznym w nauczaniu z tego wychodzą wszystkie pedagogiki edukacji, ale wyraźnie jest wolny od tego wychodzi, że państwo chcecie, aby w szkole zamiast nauczycieli bardzo dobrze przygotowany, bo to jest założenie i o tym, rozmawiajmy jak bardzo dobrze nasze polskie uczelnie mają tych chętnych do zawodu nauczyciela, który ma określony prestiż społeczny jak bardzo panią lubię za to dezaprobaty i Adrian bomby mobilizuje jeszcze bardziej do pewnego wieku kontynuację oraz chciałabym tak damy pani teraz wraz z ulgą Harry ego, bo albo za powtarzam pan oczekiwał że, żeby tych środków nauczania technicznych tych technologii informacyjnej, której mamy moje zdanie już bardzo dużo szkoła i tak jak pani na to mówi Roland, o czym jest posługiwać się tym skoro już to uczniowie mają bardzo dobrze się tym posłom do wykorzystania w procesie edukacyjnym tyle i aż tyle uważam natomiast nie idźmy w tę stronę po co nauczyciel po co szkoła nie jak organizatorami nie pali bardzo ważny dowód wielkiego nieporozumienia zadawanie pytania po co nie oznacza automatycznie, gdy z dezynwolturą takiej negowania rzec, że istnieje tylko o to, żeby znowu trzęsie jak z Zimbabwe może zatem komentarzy osobisty do pani przestanie być tak umiejętnie prowadziła debaty, gdyby pani nie skończyła polskiej szkoły też panie nauczą prowadzenia Realowi Madryt odważna teza pani gwiazdą gali była za granicą bardzo odważna teza, że to szkołami tego nauczyła się tak uważa, że zachęcą zabierali głos przedstawia się w mroźny dzień dobry Ewa Ciesielska poznańskie forum rodziców jestem też mamą 2 synów, z których 1 z uczniem gimnazjum nr 58 zloty możemy teraz sprawdzić czy to prawda było mówione oddziaływała działa od tej szkole krótko to jest szkoła, która jest dla uczniów, a nie mnie nie stosuje się do zasady, że to uczniowie są dla szkoły w czasie podaż jest taki punkt wyjścia do współczesnej szkoły ona powinna być powinnaś być szkoła dla uczniów, czyli otwarta na uczniów od dyrektora powinnam otwierać umysły wskazywać im możliwości, która powinna pomagać im znaleźć swoje miejsce w życiu, ponieważ dostęp do wiedzy dzisiejszych czasach jest bardzo ułatwione mamy internet mamy mnóstwo mnóstwo możliwości, których dzieciaki młodzi ludzie świetnie potrafią korzystać szkoła powinna uczyć weryfikacji informacji, które znajdują w sieci powinno uczyć się również zachowań społecznych to jest bardzo ważne, ale wizja osób jak to się dzieje jest właśnie w państwa gimnazjum jak uczy tych zachowań społecznych, w czym to właśnie poprzez metody pracy poprzez nastawieni, bo przez to, że mam wrażenie, że nauczyciel jest tutaj bardziej partnerem przewodnikiem tutorem właśnie Annie mistrzem, czyli w obu tych pań bardzo bardzo ważnego mówi pani o tym, że stosunek nauczyciela do ucznia jest zarazem pewną treścią ta, którą ten uczeń przyswaja n p . jak traktować drugiego człowieka tak tak, ale też to jest sposób takie podejście w wzmagają kreatywność uczy kreatywności uczy samodzielnego myślenia uczy krytycznego myślenia to jest w życiu bardzo ważne poza tym uważam, że szkoła powinna również uczyć różnych metod adaptacji do różnych sytuacji życiowych torze mieliśmy właśnie taki podział nauki na sześcioletnią szkołę podstawową 3 lata gimnazjum 3 lata liceum niektórzy twierdzą, że za dużo zmian, że lepiej, żeby w ogóle przestał żyć tak samo w tym samym środowisku bezpiecznie cichutko, nieprawdaż tak nie jest bardzo często zmieniamy pracę musimy się przystosować do nowych sytuacji do nowego środowiska wywalczyć sobie miejsce w nowej grupie jakiejś społecznej czy w pracy czy 3 w nowej szkole, które jesteśmy i zmiany środowiska poprzez zmiany szkół one ułatwiają dzieciom to adaptacje, ułatwiając uczą tego, że to jest coś normalnego, że to nie jest nic złego nic strasznego ona się może wydawać dorosłym, że dla nich to takie straszne, że nie zmieniają szkołę tymczasem, jeżeli zapytamy dzieciaki to one się cieszą, że kończą podstawówkę idą do gimnazjum w mój syn teraz kończy gimnazjum, gdzie do liceum zapytałam się do niej żal ci takie Super lig są tacy fajni ludzie Super nauczycielom mówi tak to prawda my będziemy utrzymywać kontakt, ale już pora na zmiany trzeba pora poznać nowych ludzi oraz pójść dalej, dlaczego tym dzieciom to odbierane starszej w tym z naszej dyskusji tutaj w ogóle wyłania się obraz szkoły, która trochę nie nadąża za zmianami w świat pędzi do przodu, a my ciągle gdzieś stąd nasza szkoła jest, gdy jest jeszcze daleko w tyle ile naprawdę komuś grożą, że pani przerwę jak przygotowane do tej debaty i czytam te wszystkie wypowiedzi bardzo mądrych ludzi o tym, do czego powinna przygotować szkoła to pomyślałam, że jeszcze 1 tam rzeczy nie brakuje, że szkoła powinna przygotowywać na nieprzygotowanie, dlatego że nie wiemy co może dać indywidualne tak, iż to nic sobie radzić w różnych kryzysowych sytuacjach trzeba być również umieć, gdyż wielozadaniowymi chciał mi się przekwalifikowywać do 1 dnia pracujemy tu drugiego dnia stracimy to pracę musimy użyć nowych swoich innych kompetencji dojeżdżać koleją na jeszcze przed tym być szczęśliwym, a nie robić to koszt samego się nie wierzcie tym wynikiem, że tak się tak się dzieje po prostu taki jest życie i tak czaty dziś kolarze przejadą tylko za życia mamy mnóstwo osób z sali bardzo ważną, która dla mnie osobiście bardzo ważna, że szkoła powinna uczyć się działania na rzecz dobra wspólnego na to by w baszcie takich zachowań społecznych, czyli w, czyli wolontariat, który jest też gimnazjum nr 508 × z czego być reformuje się od określonej w biegu bardziej by bardziej podkreślone kwestę i nie rozumiem w jaki sposób reforma edukacji, która zmienia system, czyli burzyli likwiduje gimnazja burzy wszystko wprowadza chaos ma pomóc tym, żeby szkoła stała się lepsza, dlaczego mamy wydawać miliony setki milionów złotych na coś co po prostu jest to oburzeniem niszczeniem niczego nie buduje włóżmy te pieniądze albo, chociaż ich część w rozwój szkoły naprawy szkolnictwa to, żeby klasy były nieliczne to, żeby nauczyciele byli lepiej przygotowani to jest dobry postulat w DF Niewiem czy trafili trafili do decydentów ma po kolei, bo widzę, że wszyscy państwo chcą zabrać głos więc, by tu proszę podać mikrofon i my przypominam tylko o przestawieniu się Katarzyna Włoch i miała jeszcze w najprostszy właściwie odpowiedział na pytanie szkoła jest po to, żeby nauczyć nasze dzieci myślenia myślenia i odwagi wypowiedzi tak, bo nie może być także nauczycieli jest mistrzem, który z pozycji guru przekazuje, a dziecko ma wiernie odpowiadać na jego pytania o niej dziecko ma nie nasi nie bać i ma umieć zadawać pytania podawać wątpliwość to co się dzieje pytacie, dlaczego po co z jakiego powodu mieć odwagę powiedzieć ja myślę inaczej, bo wg mnie i nie może być także jest jednomyślny 1 historia 1 nauka, a dziecko nie ma prawo zapytać to jest pytanie żołnierze wyklęci dziecko ma mieć prawo zapytania o ofiary Burego Łupaszki ognia to, że to nie jest jednoznaczne historia wag SA Wa, a była jeszcze wcześniej śmiech przy rozmowach konsultacjach z uczniami w samym Radziejowie Jerzy Walczak tak, że są tak szeroki konsultacji teraz dzielnicy 10  000 głosów o referendum w sprawie odwołania tej reformy edukacji tak tak pod pod wnioskiem o niej odwołanie wykorzystamy wyraźnie tak to jest prawdziwa rozmowa rozmowa z rodziców rozmowa nauczycieli z tymi, którzy wprowadzają w k dziękuję za 2 wstęp oczywiście zawsze można pan belfra troszczą się odnieść do tego spadło o idealnych nie będę się odnosił i polemizował z panią, bo tzw. spanie w Osiu wynikało, że i Janie rozumiem tego pojęcia i spraw którymi się zajmowałem pływanie doskonale rozumiem, o czym lojalnie złodziei padły wybiegali i wymioty z to jednak o co pani Edyta i zaprzecza, że tego dnia na szkołę to ja uważam, że to jest to z te sprawy w szkole są istnieją i do tego ostatniego zdania, które pani wywołała reforma stała się faktem to zależy wiele wiele z rywalizacji pozwólcie po wodzie jak mówią o decyzjach parlamentarnych i powiem tak prawo konstytucyjne do zbierania podpisów jako obywatele posiadanym ja przyjmuję to do wiadomości, iż grupa inicjatywna, która zebrała kilkaset tysięcy podpisów dzisiaj do parlamentu skierowała, gdyby te podpisy z wnioskiem o przewadze wiemy o referendum i wszystko jest Rega polskiego parlamentu tyle ja mam na ten temat do powiedzenia najazd, ale dyrektor to jasne ani wolnych chwilach dla państwa, bo być może chcielibyście Nino polemizował reforma jest nie jest faktem no uchwały zostały podjęte proszę państwa w oznaczeń czy ja chciałam po, ale nie jest dla nas, ale nie zatrzymujmy się nie wykluły się, bo to niczemu nie wysłużonych to będzie spotkanie ze pani wolna z łóżka potem kolejny pozostali bez silnej i chciałbyś go odbierze z kulturą, że reforma o tym, że reforma jest faktem słyszymy od września, gdy jeszcze nawet nie było decyzji, bo pani minister 3 × dziennie wychodziła i powtarzała to zdanie jak mantrę i za nią powtarzali ją inni, ale ona nie jest ciągle fakty faktem będzie wtedy, kiedy pierwsze łopaty zostaną wbite o to, żeby przerobić szkoły z gimnazjów na podstawówki Arboleda Pauliny rozumiem, że to jest pani pogląd, ale w wielu szkołach zakończyła się już rekrutacja do tych nowych klas siódmych, ale jest ciągle decyzje to są ciągle decyzję o o gazociągu decyzje administracyjne fizycznie jeszcze nic nie stało tylko to chciał powiedzieć natomiast drugą rzecz, którą chciałby to była rzecz, a propos konia, który da się pojawił w tej dyskusji warto wydaje mi się, że rzeczywiście nikt nie jest w stanie zmusić konia, żeby biją na nas, skąd będzie pił sam, kiedy będzie uprawnienie do zadań nauczycieli szkoły moim zdaniem jest sprawić, żeby konie miały pragnienie i tyle ile teraz jeszcze pani Ania Agata Skiba już naprawdę tego znowu dostać na stronie tutaj chciałbym się odnieść do wielu właśnie dochodzimy do sedna tak naprawdę najważniejsza jest relacja, ale nie racje nauczyciela już dawno odchodzi się od pozycji nauczyciel mistrz wykładowca raczej, a może znowu jestem jakiś bańce mydlanej Instytut filologii polskiej miedzi wykreował i pomógł mi być nauczycielem, który ma relacje z uczniem i który tylko wspiera edukację, a nie jest wykładowcą i coraz mówimy jest przewodnikiem i cały czas o tym, mówimy, że szkoła powinna być, że nauczyciel powinien być, ale też cały czas dzieje my my jako młodzi nauczyciele już jesteśmy raczej odsunięcia tego, że mamy być wykładowcą wierzymy, że to jest rzadkość, żeby na jakiekolwiek uczelni wyższej w ogóle ktoś uchwalą taki system my mamy być tymi, którzy zainteresują ucznia i ja powiem słowacki wielkim poetą był on przecież słodkiego w domu im powie wcale nie albo miała rację i w zasadzie jem, ale powie nie umiem jeszcze tego ocenić albo powinien, więc w salonie, kto nie chce Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA