REKLAMA

Przemoc rówieśnicza w gimnazjum a płeć. Rozmawiają Joanna Piotrowska, dr Iwona Chmura-Rutkowska i Paweł Sulik

Wieczór Radia TOK FM: Dość Przemocy!
Data emisji:
2017-04-20 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
47:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM bank wieczór Radia TOK FM 20 kwietnia w czwartek 6 im pomoże wreszcie drugiej słuchałem programu wieczór Radia TOK FM skoro czwartek wieczór kończy się czas na program dość przemocy w każdy czwartek w studiu Joanna Piotrowska z Feminoteki dobry wieczór dobry wieczór, a przy Sky połączymy się dr Iwoną chmurą Rutkowską pedagożka socjolożką adiunktem w zakładzie socjologii edukacji na wydziale studiów edukacyjnych Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Rozwiń » Poznaniu, ale dobry wieczór usłyszymy się z dala od dobrych Wiesław słyszymy stworzyła się świetnie witamy na antenie Radia TOK FM nie wiem czy pani słyszała czy debaty, kto dzisiaj transmitować dziś w naszej stacji radiowej, która nomen omen w Poznaniu się odbywało w tę bestię, gdy przypomniał zaproszenie, ale w związku z bogactwem ofert skierowanych na teren PKP muszą wybrać tych państw zdecydowały się na wieczorną rozmowę, ale tak może nie głównie zbyt dokładnie, ale przysłuchiwało się rozmową z ZUE jasno, że owe do tego jest o tyle istotne, że nie jak to jak dobrze pamiętam to w ich w 1 z dyskusji inicjujących reformy edukacji jako 1 z argumentów pojawił się problem i bezpieczeństwa w gimnazjum w i Tosia pojedynek w oderwanych wypowiedzi Poli różnych polityków i politycznych, ale pewną pewnym remedium na to zagrożenie dla dzieci będących w gimnazjum wraz z Chinami pojawiło się wyraźnie zamontowanie kamer i to był chyba koniec takiej publicznej dyskusji na temat przemocy rówieśniczej w gimnazjum pytam o to panią, dlatego że pani autorką tekstu przemoc rówieśnicza w gimnazjum, a płeć kontekst społeczny kulturowy najpier w chciałem zapytać czy my jesteśmy za takim etapie z badania problemu przemocy rówieśniczej, że możemy powiedzieć o skali zjawiska czy możemy powiedzieć w Polsce, że mamy to zbadane także oczywiście jeśli ktoś zada pytanie, kto dostanie odpowiedź rodzi przemoc rówieśnicza w gimnazjum i w związku z płcią w Belgii przemoc jest agresja przemóc krzywdzenie się również w takich relacjach rówieśniczych jest 1 z najczęściej podejmowanych tematów badań wśród pedagogów socjologów że, przygotowując się w ogóle swojego projektu musiałam wykonać gigantyczną pracę w inny z czytania oraz czytania i kwerendy wśród tych badań, które zostały zrobione, a jest ich bardzo dużo robione są przez bardzo różnych ludzi i badacz, ale także on powiedziałby podmioty zainteresowane edukacją polityką edukacyjną tych badań jest bardzo dużo, a teraz rzeczywiście telewizji czytając różne doniesienia z badań zauważyłam, że ten płacz jest absolutnie zawsze wykorzystywaną zmianą badawczą, czyli takim czynnikiem, który się kontroluje podczas badania i różnicuje się wyniki badań natomiast tymi wynikami, o których pewno będzie ich Zach dla możliwości płatnicze kilka słów więcej nie robi się absolutnie nic to znaczy nie mówiąc najogólniej zastrzegam, że jest to ogólnik większości przemoc ze takiej drastycznej dotkliwej długotrwałej bez przemocy, której sprawcami są chłopcy chcieli przemoc szkolna w najbardziej dotkliwych formach z przemocą łowców wobec innych chłopców oraz chłopców wobec dziewcząt i pilnują zadziwiające jest położona przechodzimy nad tym bolesnym faktem do porządku dziennego oczywiście tych czynników, które wpływają na swą chciało w tej relacji przymusowej jest cenną osobą, którą możemy nazwać ofiarą faktycznie lubię tego słowa to jest cel tą osobą, która stosuje przemoc oraz okresowe imienne z bardzo wiele czynników i osobowościowych i związanych ze strachu i rzeką Ełk danego dziecka ze środowiskiem, w którym jest wychowany, ale biorąc to wszystko pod uwagę i tak czynnik Łucji jest najmocniej najmocniej, działając pod łukiem na jeśli patrzymy na to kto i efekt to nam najbardziej zaburza porządek i relacje w szkole, więc jakoś trudno jak każde taka jest właśnie o tym, o tym wie o tym, mogliśmy się uparła, by jak rozumiem jeśli się przyjrzymy się doradcą medialnym to czytamy słyszymy widzimy, że młodzież szkolna robi krzywdę młodzieży szkolnej, a pani mówi to nie jest tak nie jest tani wystarczy zagłębić się w badania to wyraźnie chłopcy robią krzywdę dziewczynkom i innym chłopcom tak taki sam nie są wyjątki powiedziałam tak długo przemoc typu relacyjnego w tym cyberprzemoc, która jest przemocą nie nie bezpośrednią, chociaż to też trwają debaty czy w ogóle jeszcze powinniśmy używać takiego rozróżnienia na przemoc online i offline, bo dla młodych ludzi i to co wirtualne jest realny i analityczne takie rozróżnienia dotyczące przemocy w swojej wirtualnej realnej tak naprawdę jeśli chodzi o konsekwencje, o czym też wiemy, zwłaszcza kiedy czytam o drastycznych drastycznych przypadkach zakończenia długotrwałego znęcania się bić kończy samobójstwem albo okaleczeniem albo próbą samobójczą dziecka to wiemy, że to co się dzieje w sferze wirtualnej jest traktowane i przeżywane całkiem realni i z filmu Barry jest bardzo wiele zastrzeżeń, ale jednak i najbardziej do siebie chłopcy dziewczęta jeśli chodzi o o przemoc są w tych formach przemocy pośredniej, czyli również cyberprzemocy i przemocy relacyjnej dzięki takiej, która jest związana z wykluczanie Ns izolowanie nie jest odgadywanie and ja w ogóle mam po zwie projekcje ogromny dystans do wszelkich typologii przemocy, bo u nas z mojego punktu widzenia gwarancji mamy zaciemnia widok i tego przepraszam czy coś naprawdę dzieje w relacjach między młodymi ludźmi kalibrze jak rozumiem, ale ktoś to państwo, a może chodzi tu odwrotnie to muszę mieć dobrą typologii muszę mieć to rzeczywiście dobrze nazwane opisane wymyślać jakikolwiek próbie, że walki z tym to maty ja podam przykład mam, ale jeśli np. w galerii Echo, a chłopak kolega wpław pisze nam portal społecznościowej społeczności w miejscowym swoje koleżanki i żal mi o cytuje dziwką nie przyjmiesz lat dzisiaj na imprezę ETS przemoc cyberprzemoc i przemoc werbalna i seksualna i rewelacyjna bratu Danielowi z punktu widzenia badaczki tak tak z punktu widzenia padaczki moja wiara w samym końcu naszej rozmowy chciałbym myślę, że słuchacze też innej słuchaczki na to liczą chciałbym się dowiedzieć, gdzie jest sam początek dziesiąte przyczyny po to, żeby móc rzeczywiście sensownie mówić oto teraz zaczniemy spróbujemy, gdyby skala tej przemocy ograniczyć, a tu w monecie po panice opisuje z punktu widzenia badaczki wydajemy średnio wymyka nam się nawet po to w porze ją mąż, ale rozległych ran wróciła do do tego pytania o niebranie pod uwagę kwestii płci w jak też czytam mnóstwo badań dotyczących agresji w szkole w gimnazjach i nie pojawiała się to kwestia płci moje obserwacje też z prowadzenia zajęć dla młodzieży w wieku gimnazjalnym są też takie, że ta kwestia dotycząca przemocy wobec dziewczynek w ogóle nie jest podawana refleksji czy tak jak mówiliśmy także Putin jest przemoc młodzież i młodzieży za agresywne możemy się możemy przeczytać takie nagłówki możemy przeczytać takie informacje oraz właśnie umyka gdzieś w tym wszystkim jej w ja jestem skłonny nawet powiedzieć to jest nie tylko brak świadomości, że czasem jest to robione świadomie, żeby uniknąć po patrzenia na to kto jest sprawcą przemocy i dlaczego tak się dzieje, dlaczego to chłopcy nie są agresywni czy używają różnych form przemocy wobec innych chłopców i wobec dziewczyny, dlaczego z tym mamy problem nasze też ostatnie badania Feminoteki lokalnych programów anty przemocą pokazały, że w ogóle ten aspekt edukacji młodzieży nie jest brany pod uwagę z perspektywy kłócić nie kieruje się jakichś działań edukacyjnych działań profilaktycznych, uwzględniając zmienną i uwzględniając to, że jednak mamy problem z agresją chłopców i mamy problem z tym, że dziewczynki doświadczają w szkole róg różnorakie go różnorakie rodzaje przemocy w ich w swoich badaniach i w twoim artykule nie jest mam bardzo się podobają to właśnie informacje, które zawiera aż taki naturalizm akcji przemocy ze strony chłopców, że to właściwie przez to, że się stało taką oczywistością jest takie przyzwolenie, bo chłopaki tak mają muszą się wyszumieć nagle przestaje być w ogóle tematem refleksji i przygotowania inne też specjalnych programów właśnie dla dla dzieciaków, uwzględniając te różnice w Tesco ciekawa sprawa w LM wygra pozostali w ogóle PIP przepraszam, a ich funkcji w szkole, dlatego że wtedy, gdy pytamy Annę oficjalnego nauczycieli czy płac ma znaczenie trenować i uczniów i uczeń ma znaczenie dla ich pracy dla ich relacji długu to on ponosi zazwyczaj takie asekuranctwo je w ludziach przekonanie, że jego akty zrealizowane, że płaci rodzaj nie mają absolutnie wpływu na to co się dzieje w szkole po i to to jest właśnie pytanie też jednak trochę szczęścia powiedziałam my w swoich badaniach pani prof. Kopcewicz z żalem i część nauczycieli nauczyciele i naprawdę przekonany, że nie biorą udziału w takim mechanizmie wytwarzania czy reprodukowania starą myślimy, o ile o nim będzie dla nas ważni chyba nie biorą udział nie jest intencją na nim niemal takie wrażenie, że to on się do tego przyp aut łaźnie nie ma natomiast kiedy ich kadeci z prawej i pytamy wprost tłumów, jakie widzą różnicę między dziewczynami i chłopakami, a to otwiera się Borek naprawdę stereotypów mocno we wnętrzu ułomnych, a to można chwilę powiedzieć o tych stereotypach opowiadać jak to wygląda MO, że nie ma, ale tego, że widownia jest właśnie jakieś jakieś konkretne przykłady, dlatego że w ostatniej audycji, w której m. in. rozmawialiśmy o tym, stereotypach i że konwencja antyprzemocowa kładzie taki nacisk na to, żeby walczyć ze stereotypami Rumun pary tak tanio, ale nie znaczy to konkretnie polega na 1 tak, żeby wytłumaczyć ludziom boi się też buntują, że nie trzeba z tym walczyć to zależy to w ogóle nie przyczynia się do przemocy, gdybyś mogła powiedzieć kilka takich przykładów jak ten stereotyp odciska się potem na tych dzieciach żonie stosują przemoc albumu są ofiarami przemocy nie wygląda to na ów wygląda to z punktu widzenia osoby, która słuchała rozmawia z odsetkami nauczycielami mu się z uczennicami innymi uczniami jak nas taki efekt daje pewnego swoistego treningu sprawności i tak utoną w wałach, które zgodne ze stereotypami wpisanymi w kulturową kobiecość męskość i elity dziś już na poziomie przedszkolaków nogi nauczycielki napisali w przedszkolach potem w szkołach bardzo często nie może się od tego odżegnują US paradoks używają uncji do organizacji np. dyscyplinowania prac uczniów bardzo często też komunikują otwarciem różne swoje przekonania dotyczące ról płciowych w BOŚ układ jakiś konkretny jak n p . mówią, że dziewczynki Elias spożywcza i są dokładniejsze i można na nim ojciec przygotują gazetkę szkolną albo w związku z tym, że dziewczynki ładnie się prezentują fizycznie, ale będą w pierwszej parze odniosły Pakistan ważny element strategiczny dla dla szkoły podczas uroczystości wszelkie normy grzeczności jak popatrzymy na po jacht jak budowane są parkiem katalogi norm bycia grzecznym uczniem grzeczną uczennicą bycia dobrym uczniem uczniem też normy dotyczące wyglądu w szkole zazwyczaj mają po 2 miastach są podwójne standardy i n p . w szkole atrybutami dziewcząt takimi cechami dziewcząt na premiera którymi którymi się skupiają nauczyciel jest ciało, ale też bardzo mocno podkreśla się mobilność, a mniej staranność, ale też uległość, a także zaczną do nas w przypadku chłopców już w przedszkolu ważna jest wiedza merytoryczna wartość pracy energia SA po i mamy bardzo dużo badań, które pokazują, że nauczyciele na aukcjach i skłonne są poświęcać więcej czasu i uwagi chłopcom na wszystkich etapach edukacji chłopcom ptasim 1 z moich dyplomach tak robiła takie badania bardzo ciekawe polegała na tym, że przez wiele dni wiele tygodni obserwowała zachowanie w przestrzeni chłopców i dziewcząt i KE obserwowała jak reaguje na zachowania nauczycielka, ale i rysowała i trajektorię rektor i poruszania się dziewczynki chłopców i zapisywała relacjonowała co dzieje się np. w sytuacji, kiedy dziewczynka próbuje dołączyć dziewczynka dziewczynka siedząca przy stoliku rysują całą UE malejąca dołączy do biegających na środku sali chłopców bardzo często jest osadzona z powrotem do stolika z takim komunikatem niech, choć na środek sali nie przeszkadzaj chłopcom albo nie wchodź na środek sali, bo jeszcze uderzą błyszczeć popchnął jeszcze skrzywdzoną i właściwie wszystkie dyscyplinujące spółki ograniczające komunikaty dotyczą tylko dziewcząt co to znaczy to znaczy, że nauczyciele ekonomiści są głęboko przekonani, że to co robią chłopcy czynne są tacy energiczni zawłaszczają przestrzeń krzyczą biegają jest czymś bardzo normalny i naturalne mleko, jaki to ma związek z tym, czego zaczęliśmy, czyli z przemocą rówieśniczą, bo akurat jeśli chodzi o zawłaszczanie przestrzeni i dyscyplinowanie ku ogromnemu Grzegorza przyzwolenie na ekspresję emocje również tych negatywnych i na różne zachowania, które po określamy jako naruszanie norm o naruszanie przestrzeni czyjejś niszczenie różnych przedmiotów o poczucie takiej dominacji czy pokrycia, że jest on u siebie i jest to moja przestrzeń z bardzo mocno związane z Chin z takimi aspektami przemocy, który ją konstruują, czyli poczucie bycia kimś ważniejszym i poczucie zdominowania nad innymi to i tak dominacja wcale nie musi i będzie wynikać n p . ze wzrostu albo z wagi ciała albo z wielkości albo z z tego, że ktoś jest starszy to bardzo często jest współczucie empatię jak symboliczne, że jestem kimś ważniejszym kimś, kto ma tutaj więcej dopowiedzenia i więcej może chcieli do nich większość zezwolenie po prostu na razie bardzo rozwiniętego chce chce dokładnie tak i rad to, że jestem ważny, że w tym miejscu w tym tej społeczności po prostu jestem ważny ważniejszy niż np. dziewczynki jesteście kawoszy tylko do dowolnie jeśli chodzi o nauczycielki okazuje się, że te mocne strony dziewczyny, która nazywa się jak ich po szkolną postawą mam bardzo pozorną wartość w oczach nauczycielek co prawda nauczycielki mówią, że z dziewczynami pracuje się łatwiej, ale z, a zaraz dodają, że jest z nimi po prostu nudno głównych ról zamach, niemniej twórczo, czyli to, dlaczego dziewczynki są socjalizm wanna i trenowane uległość chwilach zdyscyplinowani rzeczną skupienie się na wyglądzie prezentacje w oczach ważnych dorosłych czy nauczycielach nauczycieli są ich największymi wadami, dlatego że uważają nauczyciele uważają, że przeszkodą dla rozwoju naukowego tychże NFI jest miejsc ich kobiecość, ale sama pani wie o 1215 minut temu rynek w tym wizerunku czy też ani używa takiego sumowania w pracy w krypcie kulturowym dziewczynkach jest ewidentnie taka cecha takiej dokładności raczej nie kreatywności w pasywność taki benedyktyńskiej roboty to gdzie raz doceniona i tablety i dlaczego stawiacie nie wynikają różnorakie talenty edukacyjnej szanse edukacyjne w oczach nauczyciele dlatego, że to co liczyć się naprawdę dobra w realnym prawdziwym życiu po odwaga samodzielności myślenia, a też dystans do norm UE ideę różnych ograniczeń odwaga przekraczania też tych ograniczają im bycie twórczym i wszystko to, o czym powiedziałam przed chwilą tenisówkach przypisywany dziewczynkom to wytłumaczyć ten paradoks, który polega na tym, że są nie tylko zresztą w Polsce, ale w Polsce na pewno zawód nauczycielski jest sfeminizowany i to wszystko co pani mówi to są oceny czasami zupełnie świadomie tak dokonywany i postępowania kobiet tak to prawda, ale to jest tylko dowód na siłę stereotypów tak macie dziewczynki nie zachowują się w innym świeckim chłopcy szkół jest pokochałam i wtorek środa presja odwołuje ich kraj już mam bardzo bezpośredni związek z z przemocą kursie z przyczynami niepłodności nie jest okresem w czołówce g Giża zarówno dziewczynki chłopcy uczą się 3 bardzo ważne rzeczy o świecie uczą się tego od urodzenia po pierwsze, męża kobiety mężczyźni są skrajnie od siebie różni tzw. polaryzację znaczy, że kobiety mężczyźni posiadają oni inne cechy po drugie, że to jest to wynika z natury z biologii, a więc jest głównie Lena i trzecia trzecia przekonanie, który wraz z tonu wszyscy i dziewczyny i chłopcy to, że to co męskie w kulturze i Piotrowi jest ważniejsza mocniejsze więcej warte i wszystkie te się przekonania o własne trzymamy uczymy się paliło niezależnie od płci niezależnie od tego kto prowadzi zajęcia czy te rozwiązania w Tarnowie czy złożą lubowanie w tle mówi o strażnikach patriarchatu ideowo w dół w przypadku kobiet w dramatach silnych wahań 13 zlotych na swój zresztą też temat o bo ma pan rację to jest wielki paradoks, że nauczycielka, która jest sama matematyczkę o ekstra prawdopodobnie musiała w cieniu swego życia może zmierzyć się bowiem ze stereotypami, dlaczego nadaje się mózg kobiecy, ale mniej nie potrafili wejść poza nimi ten schemat, że jeśli kobieta z matematyczką to tylko taką, która może uczyć matematyki młodsza od siebie osoby, a na powinny zajmować informatyką na wyższym poziomie i testy wpada w Żarach, analizując dane dotyczące wyników kształcenia na wszystkich etapach dziewczyn, ale też wyników egzaminów takich ważnych edukacji i na koniec podstawówki po koniec gimnazjum maturę okazuje się, że dziewczęta chłopcy uzyskują bardzo podobne wyniki w naukach przyrodniczych matematycznych oznacza również tekstach w zakresie rozszerzonym lub dziewczynę w Polsce i w wielu miejscach na świecie zdają matmę i Zachemie UE i dialogiem takim samym poziomie chłopcy w ich samych świetną dziewczynę niż ja n p . o Politechnikę i potrzebujemy takiego programu jak dziewczyna z Politechniki, żeby jakoś skusić ma na studia, o których może nadal trwają prace za dobre pieniądze twierdził, że jesteśmy teraz w takiej dyskusji na temat edukacji w Hair no i reformy, ale chciałbym wrócić do dołu do tej przemocy do tych stereotypów i do takiego braku zrozumienia, o którym już wspominałam, iż przez właśnie nauczycielki nauczycieli, że w ogóle nie zauważają tego, że jednak mamy problem z chłopięcą przemocą w szkole, gdy zrealizujemy niektórzy jakaś część zauważy takiego szczęścia, ale w formacie swojej kariery np. dokonuje pewnego przełomu w swoim podejściu opiera się na prostych zadaniach, których Iwona napisała także po prostu większość nauczycieli albo lekceważy ten temat albo w ogóle nie widzi związku między północą, a przemocą w i biegłych powiedziała jak w swoich badaniach w swoich twojej pracy naukowej, jakie najczęstsze są te związki EMP płci i przemocy mówiła wymieniła się takie trzeciemu takie 3 obszary związane z władzą związane z nierównością z tym, że to co kobiece postrzegane jako gorsze, a na przykładzie szkoły, gdzie najwyraźniej w jaki sposób widać te stereotypy, które przykuwają się potem bezpośrednio na przemoc wobec dziewcząt wyolbrzymia się jednak łowicki ogólnie to zauważyłam, że chłopcy stosunkowo wcześnie orientują się goście dostają po właśnie te informacje z zewnątrz, że dysponują właściwie nie tyle fizyczną co taką symboliczną przewagę nad dziewczynkami i korzystają z niej, ale przy aprobacie i takich właśnie normalizują cech i komunikatach ze strony dorosłych, czyli komórkach wykupuję rzucasz piłką jak dziewczyna albo w pośpiechu jak baba ubierasz się jak baba nie bądź maminsynkiem, ale wszystkie te komunikaty zarówno dla chłopców, ale też zaś dla dziewcząt pamiętajmy oznaczają, tyle że kobiety często po prostu słabe i Gosia różnych, ale w różnych obszarach i to co talk to co bardzo mocno też kształtuje chłop i chciałabym podkreślić, że uda się przemoc wobec chłopców jestem też mamą dwójki synów i przerabiamy to na co dzień chłopcy muszą szybko załapać nauczyć się, że budowanie takiej tożsamości tak prawdziwie upadkiem budowania Laskowski jest po prostu ciągłe udowadnianie, że jest innym niż dziewczynę i lepszym mieście czy IT już jest taki ogromny obszar, który razem, w którym pojawiają się naruszenia, a pogarda i izolacja SA wyśmiewanie tak głośnym wilku chłopiec ze musi nieustannie udowadniać, że nie jest tak jak dziewczyna nie jest tak jak baba głos małym synkiem to robić to tak jak jak potrafi pamiętajmy, że mówimy o dzieciach uczę ich możliwości poznawcze emocjonalne na takim etapie rozwoju, że nie zawsze potrafią odróżnić kiedy, kiedy kończy się akceptowalną formą wyrażania np. ale emocji czy opinii i to naruszanie granic dziewcząt bardzo często odbywa się, dlatego że chłopiec młody chłopak chce udowodnić swoim kolegom, ale też co może dorosłem jest wystarczająco chłopięcej Mański itu i chce też pokazać jak mocno związane są mu, że w banku przekonania, że my jak dorośli przekazujemy mu dołkiem, a przychody są oni już do UE po łebkach, bo do moich badań to przeczytałam o Smudzie mocne, ale przecież tam przez UE i kategorię zachowań przemocowych wcale gdzieś pijany i chłopcy z gimnazjów, które wbrew opracowanym mu spotykam się z młodymi osobami przez 3 lata używali jak określali jako codzienne i częste gęś sprawdzam inwestycje w bardzo precyzyjną to są zachowania, które obserwują każdego dnia kilka razy każdego dnia przynajmniej przynajmniej raz i zacznę od najczęściej najczęściej występujących w ponad ponad 60 proc hal dziewczynki chłopców w gimnazjach uważa, że codziennie słyszą wulgarne określenia dotyczące płci wyśmiewanie stygmatyzowanie seksualnym kontekście takie jak dżihadu walczą tam towar świnia wśród padały wezwał kraje określane są wyrażane wdrażany z pogardliwym niż pogardliwym kontekście bardzo często są wulgarne i bardzo często w odniesieniu do płci własnym biegasz jak baba rzuca się zda w tym mniejsze w tej kategorii mieści się też opowiadania obraźliwych wulgarnych żartów w odniesieniu do płci seksualności, ale niemal 40 % łodzian twierdzi, że na porządku dziennym jest naruszanie przestrzeni osobistej przez niepożądane wytknięcia uściski Łoskot ani klepanie szczypanie pocieranie ucieranie blokowanie możliwości poruszania usług 13 codziennie słyszy i niekoniecznie wobec siebie, ale obok siebie vis demaskowania stuknięcia różne zwierzęce odgłosy jego komentarz ubecy, iż osoby często seksualnym zabarwieniu, ale i 13 również głosiło zgłaszała pokazywanie tak taki proceder jak pokazywanie rozsyłanie zdjęć filmów rysunków również rysunki zaszyta w podręcznikach przedstawiające inne osoby lub taka zabawa inni gracze państwo znacie, która się nazywa się dziękujemy oset o seksualnym wulgarne charakterze albo osób pokazywanie pornografii osoba, której fale w nich oglądać w obecności innych, bo bez uzyskania zgody w Polsce sam wspomina, że coś dzieje w przestrzeni szkolnej w kadrze nie ma pani Bocian z dnia nie uwierzą sam proces badawczy żeglarza jakich badaniach ilościowych zbieraniu tych wszystkich danych nie ma pani takiego takiego wrażenia że, że to by, że to związek między tym od próbą odtworzenia tego tego świata pełnego przemocy rówieśniczej przemocy, a i czymś tak odległym abstrakcyjnym jak jakaś konwencja antyprzemocowa jakieś umowy międzynarodowe jest tak trudny do do pokazania, że do połączenia tego, że należy łączyć ze sobą tak dobra Rząsy to znaczy takie się słuchać jak i słuchaczy jest przyjęta bardzo przejęta Amplico w tym ich tematem tym poziomem przemocy po prostu w takim gimnazjum i myśli sobie, gdzie jak daleko jest jakaś umowa międzynarodowa albo nawet jakiś jakaś odpowiedź nie wiem ministra edukacji od tego faktu że my tu mamy szkołę, w której takie rzeczy dzieją gdzieś tam niedaleko są nauczyciele mogą o tym, wiedzieć albo nie to też z pytaniem o Jezu ufam wiedzą wiedzą i tak jest jakby mi moje badania rozpoczęły się o w rozmowach w mojemu zawsze sumiennie nauczycielkami nauki i nauczycielami i turze w różne oferowanych im w procedurach i programach anty przemoc owych nie odnajdywali wsparcia w kontekście rynku akcji czy naprawdę widzą, że do szkoły chodzą dziewczyny chłopcy i że doświadczenia dziewczyn chłopaków, że polską różne nawet jak tam pociągiem graficznie na wspomnienia kobiet mężczyzn ze szkoły pchają się różnią poety i jeśli chodzi o dopisanie i jak się ma wiąże prawo i przedłużoną no i konwencje dotyczące zachowań w sferze seksualności i płci jest to bardzo ważne, żeby w ogóle pewne zachowania nazywać przemocą tak, ale rolnicy media biją się boi takiej sytuacji, że w Penny my rozmawiamy o tym i pani kapitalnie odtwarza to na podstawie swojej pracy badawczej, a z aktu ktoś może po prostu w dużych emocjach pozytywnych jak to zmieni konwencja w grze, a proszę powiedzieć na 3 takty, gdybyśmy mieli od dawnych podpisano konwencję antyprzemocową i ona byłaby i byłaby 1 z wielu dokumentów, które się na ten temat czy pojawiają i mielibyśmy wtedy jak wiek to się przełożyło na prace tych ludzi w szkole, kto o, których pani na początku naszych rozmów, że sami często nieświadomie, zlecając strona tak naprawdę autorzy mogą przełożyć ten sposób, że chociażby w lokalnych programach rządy przemocowych, gdzie ma są przeznaczone pieniądze na profilaktykę, czyli praca z młodzieżą m. in. pojawiłyby się programy edukacyjne pojawiłby się warsztaty atrakcyjnej formie nie nudnej pogadanki dla młodzieży właśnie na temat przemocy ze względu na płeć to jest taki przykład, że praktycznie konwencja daje taką możliwość, nawet jeżeli państwo tego nie chce centralnie wpisać w ustawę antyprzemocową to samorząd może to wpisać na podstawie po prostu konwencjonalnych gorzej to zrealizować tych leczonych w świecie czy kuratorium czy, ale kończą zdążyliśmy przed finałem zrozumiałymi one More Rutkowską jest pewnym uniwersalnym problemem w ogóle tak to jest ta ta sfera, która wynikająca z pewnej nierówności później prowadzi do przemocy koniec lokat jest uniwersalny dotyczy małej miejscowości gdzieś tak należy wcześniej ani dużego miasta Edward Lutczyn, o czym mówimy o tak masowej rzeczy, że faktycznie wyobrażam sobie, że w każdej szkole są prowadzone, a z każdym nauczycielem prowadzone są jak dziś w jakiej formie warsztaty a dlaczego nie w a dlaczego nie skoro można prowadzić żmudne pogadanki zamienić nudną pogadanki na ciekawe warsztaty WD rogach pogadanki dotyczy dzieci mówią, że najczęściej to są spotkania w Genui, gdzie ktoś, mówi że agresja jest zła narkotyki są złe alkohol jest złe dzieci w wieku gimnazjalnym mają na to jedno określenie, bo źle po prostu nie interesuje inaczej to też odbija się od nich jako ściany natomiast za jak, gdybyśmy skumulować te godziny tych pogadanek nieszczęsnej zrobili dobre warsztaty dla nauczycielek nauczycieli właśnie uwzględniający problem stereotypów płciowych i walki z nimi to bylibyśmy, chociaż pół kroku do przodu, dlaczego nie skoro są nudne jakieś pogadanki to czynić czemu nie może być ciekawych warsztatów dotyczących przemocy ze względu na płeć ja nie widzę żadnego problemu w tym w odizolowanej murem bardzo, ale w stosunku matek rywalce imprezują Lucii wehikuł dojrzewał paszami wierzę w 20 zaś tak się składa mu, że właśnie tak jak i nie dziewczyny stają się kobietami, a chłopcy z mężczyznami są bardzo zainteresowany zainteresowani różnymi aspektami również tymi kulturowymi również tymi związanymi z Ukraińcami również tymi związanymi z z prawem UE i seksualnością matami natomiast moglibyśmy podejść do tego inaczej dobra nowoczesna edukacja seksualna w szkołach załatwiam Adama też np. Prada to ja mówię o o trudnej młodzieży prawdę natomiast my też nie cenią nauczycielek nauczyciel, żeby wprowadzili też odpowiednio zajęcia, bo to jak się zachowują nauczyciele nauczycielki wobec młodzieży w szkole dotyczy po prostu codzienności bez względu na to czy jest tam historyczka uczy jestem matematyką czy nam ucieka cokolwiek innego przedmiotu mogą powielać stereotypy wzmacniać stereotypy przyczyniające się do przemocy i oczywiście, jeżeli chodzi o edukację dzieci młodzieży, gdyby dług w edukację seksualną wpleść też tematykę dotyczącą przemocy, a te przedmioty są w szkołach mielibyśmy uświadomione dzieci w tym w tym obszarze natomiast drugi problem jest jeszcze taki, że mamy jeszcze grono pedagogiczne, które też musi odpowiednio odpowiednio się zachowywać wobec dzieci młodzieży odpowiednio reagować jak pamiętam z tego twojego badania takim był taki fragment, który z jakością zwrócił moją uwagę komu mówiła wcześniej właśnie o tym, o tym, że chłopcy muszą się stać tacy męscy cały czas udowadnia, że są tacy takimi prawdziwymi mężczyznami i że są lepsi od od od dziewczyn i tam był taki fragment, w którym pisze, że punkt i chłopcy tej presji, w których ukończenie wytrzymują jest oczywistym, że po prostu wstyd za to wybuchnie duży to się przerodzi po prostu w agresję i myślę, że tutaj jest, ale gdzieś właśnie pies pogrzebany bo gdyby tym chłopakom dać inne możliwości rozładowania tego napięcia i rozładowania tych oczekiwań pokazania im, że mogą się inaczej zachowywać i nie stracą żadnej godności żadnej męskości przestaną to byśmy byli znowu na pół kroku do przodu poza kartą do dr Iwona Chmura-Rutkowska praw i pewnie byłby tutaj Vienna odbyło się to do badania i może zupełnie rzeczywiście ja słyszałam, że duchowieństwo sam wielokrotnie, że oni zdają taki komunikat nieustannie od wszystkich zachowuj się jak mężczyzna załatwił sprawę po męsku, ale ACo co to znaczy to właśnie moim dzieckiem nie bądź babą zachowuj się jak ciota już się szyje kaleka bądź silny, a przynajmniej sprawiać wrażenie, ale właściwie też ciągle słyszą słyszą jak komórka bądź gotowy na przemoc i nie okazuj wizjoner człowiek głodny opcji panuje nad sobą, ale też ma taki komunikat typu bądź kimś mieć znaczenie nie nie daj się ubrałam się walki w razie potrzeby masz prawo do portalu, ale i drugostronnie płacze nie mógł się po stwardnieniu przyznawać do błędów i porażek masz prawo otwarcie wyrażać gnie w wściekłość z kontroluje inne mniej powodzenie trzyma innych pobudkami na pewno trzymaj na dystans las i dziewczyny bardzo panie inżynierze np. mormona było pomyśleć o takim lustrzanym odbiciu, czyli zamiast koncentrować się na 1 osoby te rysowanie i do tego, żeby była kiedyś w przyszłości takim jak tu metę mężczyznom Macio, żebym mu zawsze w odwracać uwagę w kierunku innych ludzi i budować wrażliwość na innych ludzi na cierpienie innych ludzi czy czy też jak miało to wyglądać pytał z perspektywy 200 rodzica, który teraz włączył radio słuchaj jeśli sobie wsadzi to takie wprowadziły takie, że jak swojej córki moje co innego niż do swego syna to brak estetyki w często tak było, ale tu w takim razie grożą za zorganizowanie w Browarze to co co robić tak mówić wszyscy ludzie są najpierw z ludźmi ja już nie mają Puchacz przyszedł dziecko nie ma znaków takich rzeczy do muzeum moralitetu w sztuce codziennie w 1000 × i wygłaszać na te albo chleb i pogadanek nie jestem przeciw tylko pooglądać WPHI to same to samo pytanie dotyczy nauczycieli, którzy łączą tego słuchają mówią z świetna rozmowa bardzo fajna tylko wynik w obronie, chociaż raz kolejny 1 000 000 rzeczy się przewalają szczegóły problemy w różnorakie i jeszcze mam zwracać uwagę na to w jaki sposób informuje komunikat do chłopców w jaki sposób formuje komunikaty do dziewczynki jest szalenie skomplikowana sprawa kobiet podejrzewa, że to, o czym dr Iwona Chmura-Rutkowska mówi Joanna Agatowska to może niektórych po prostu Bóg budzi dużą frustrację, ale mówmy, że jeszcze to jeszcze tutaj muszę pisać pilnować uważać zgolić takim obszarze tak tylko ja nie widzę, że ludzie z lenistwa tego nie robią w dobrze mamy taki jak to dyktaturze skrypt kulturowy mężczyźni Macio kobiety ofiary koniec trąbka, ale nikt tak zostanie nie twierdzę, że ludzie z lenistwa tak robię tylko od kiedy jest szalenie trudna skomplikowana sprawa to nawet nie wiem chciałem zapytać czy wymaga czasami rzeczy niesamowitej kreatywności tak jak zachować w takiej sytuacji, gdy są w stresowej sytuacji oraz te chwile grozy i wschodniej daje też uważa, że to jest teraz Berlin może tutaj w sejmie szef MFW i prezes Jan w takim mieście znam badań kosztów wyższego wykształcenia paliwo bardzo wierzy w wychowanie edukację i rozsądek skoro jesteśmy w stanie go dorośli z terenu w akcji nasze dzieci te w schematy i wzorce to mamy tyle samo siłę, żeby albo w renowacji inne wzorce albo po prostu sobie odpuścić nie jestem odpuścimy to środowisko tego nie odpuścił ruchu to był rówieśnicy nie odpuszczą telewizja nie odpuści rady nie odpuści reklam zasila przedstawiały kobiety jako seksualny zwane przedmioty koni i rozpoczynamy od początku to rozmowy, a chyba utrwalić w nim szanowany szkołę opuszczała chciałem zauważyć przez 20 parę ostatnich lat na tę Wielkanoc, a na to jest jednak duże sukcesy edukacji takiej dziewcząt chłopców razem mogłam pamiętajmy, że tylko edukacja jest dosyć nowym eksperymentem pedagogicznym Real dzięki temu może dziewczyny ich układ nauczą się razem tego samego z tych samych podręczników przestępstwa lub nauczycieli nie ma segregacji to mamy taki fakt, że dziewczyny i chłopacy tak samo dobrze zdają matmę na maturze, więc to jest to jest efekt właśnie treningu też i wychowała wychowawczego i jakie wykształcenie, by go z Toshiba PL uda się zrobić z takimi narzędziami, które ma my znamy natomiast nie jest taki sposób, który zaproponowała Sandra Bem UE, która jest autorką tomu najbardziej nowoczesny, jaką mamy w tej chwili psychologii teorii dotyczących tego jak się uczymy w ogóle kobiecości Nuckowski i panów tak dziewczynki chłopców powinniśmy jak najwcześniej uciec Jeża płacz jest biologiczna to znaczy, że świat połowa świata to kobiety dziewczynki druga połowa mężczyzn chłopcy dosyć szybko i oceanach ile to jest naturalna typową wiec ach, zaspokajać się mówić czym się różnią kobiety mężczyzn zwane biologicznym mówić, że tylko kobiety są spółki śledztwo i tylko są w stanie tylko one są w stanie nakłonić jej pierwszą i tylko tyle umów i jakby więcej żadnych innych atrybutów ICO dziecku quada dziecku quada z głowy mówiące o status uczą ani kolorów ani wielkości samochodów ani bajek ani komputera, który zostawić to po prostu puścić nie NT barier, dlaczego nie rozumiem i mówię to w rozumieniu, a nie nie rozumiem tego tygodnia razem znaczy nie wyobraża sobie siebie jako nauczyciela w tym projekcie, którym pani, mówi że siedzę nad każdą książką wycinankę wszystkie trasy wraz z powieści bajki, gdzie chwilę po fuzji i źli, ale za to mężczyźni walczą z ze smokami ale, jakoby to może być wcale być w 2 księżniczką księżniczka Amira żelazny golf Variant się, że w tym projekcie, którym pani to jest to zapowiada się występ nożyczkami wycina z tych bajek w innych rejonach Niemiec i bilans w Rumi zostaje tylko raz na końcu do zaprezentowania dzieciakom nie wiem czy jest coś go znała chodzi o to, żeby pan nie wycinał w pasie zaangażował w Chinach w Chorwacji jak proponuje zupełnie bez fikcji pomaga mu nie wycinać zastawić 100 natomiast pomóc dziecku zrozumieć, że to co my jako ludzie konstruowane kulturowo jest w 1 z wielu opcji i że n p . w UE jest Pippi nie jest Mikołajek w UE to co jedynym narzędziem nie myślałem jak jamie Oliver wyjechał na mnie OUG bezkrytyczne myślenie i niczego żadnej ostrzejszą broni na starą PPE wałów mamy w myśl, żeby tym co z tego co co by ktoś mówi temu w wygląda na to, że to nie wszystko jest ciężka robotę muszę wszystkim nauczyciela pedagoga rodzicach i t d . a każdy z bardzo bardzo ciężka robota w gminnej drogi tak nie mamy, bo jeśli tego nie robimy to na samym końcu jest przemoc, której chcemy po prostu uniknąć i taki powinien być koniec naszej rozmowy dr Iwona Chmura-Rutkowska pedagożka socjolożka w zakładzie socjologii edukacji na wydziale studiów edukacyjnych Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, bo naszym gościem bardzo dziękuję dzięki wielkiej Rosji do suszenia WTZ za chwilę kończymy dzisiejsze wydanie bez przemocy, ale jeszcze w Louisiana Petrus z Feminoteki jeszcze dosłownie kilka chwil chciałem zapytać o ważną 1 rzecz, która dzisiaj odbiła się dużym echem w mediach w Polsce, a historia ktoś z mocą komentowane, ale wydaje się, że akurat w programie do dość przemocy powinniśmy chwilę się nad tym zastanowić, choć historia żony radnego z Bydgoszczy, która złożyła zawiadomienie, że jej mąż znęca się do niej psychicznie fizycznych PIT ono opublikowała w internecie w nagranie, w którym występuje przed kamerą to sprawa jest komentowana przez cały dzień ścięcie zapytać o 1 podstawową rzecz czy to jest historia, która z czasów bardzo smutna tragiczna historia nie pierwsze i niestety nie ostatnia w, która w powinna albo właśnie w ich zmienić nasze myślenie o tym, czym jest przemoc i to nie chodzi mi o to, że na jutro wszyscy stwierdził tak konwencja przyrządzą ma być tylko chodziło o tym, jakiś taki thriller, który uruchamia napraw wysokie Maz masowe zmian zmiany myślenia, o czym to bardzo bym chciała i tak powinno być, ale było mnóstwo tragicznej historii, które nie przełożyły się na żadne działania mówiliśmy tutaj o w audycji przed ucieczką młodzieży i stereotypach i były też takie tragiczne historie przypomnę ani z Gdańska, która była molestowana seksualnie przez swoich kolegów to było nagrane komórką rzucone wrzucone do internetu na popełnia samobójstwo, a wielka afera wokół tego mnóstwo w mediach się okazało na ten temat artykuł było mnóstwo dyskusji natomiast jak widzimy w szkołach i z tej rozmowy, którą prowadziliśmy z Iwoną chmurą Rutkowską zmiany dotyczące edukacji antyprzemocowej nie zostały wprowadzone i tak w Polsce po prostu bardzo często się dzieje, że zakres wielka afera nagle jest wielka, bo woli jest coś strasznego ujawnionego tak się dzieje w tej historii żona radnego żony radnego, ale niestety ja się obawiam, że na tym się zakończy naczynie zostaną wprowadzone żadne realne zmiany, które pomogą zapobiegać realną zmianą było właśnie wprowadzanie sensownego programu profilaktycznego do szkół, dlaczego ten radny tak się zachowuje te osoby odbicie tego wszystkiego kod dorosłym życiu czegoś się nauczył on jako chłopiec, czyli on ma prawo wymagać od swojej żony różne rzeczy i że ona ma mu służyć tak naprawdę po w jego głowie kobieta jest czymś gorszym po prostu je zamyka się nam koło, a to już jest to już jest skutek i teraz zobaczymy jak będzie wyglądała ta sprawa, jaką się zakończy, jaki będzie wyrok, że będzie to wyrok w zawieszeniu takie jest ta niemal 90 % przypadków przemocy w rodzinie to naprawdę kobiety nie będą wierzyły, że ktokolwiek podnosi ponosi konsekwencje za przemoc nawet tak drastycznej i tak głośno omawianej Joanna Piotrowska Feminoteka dziękuję za dzień, a więc dziś o rozmowę w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOŚĆ PRZEMOCY!

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!