REKLAMA

Aleksandra Szyłło o swojej książce "Godzina wychowawcza"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-04-21 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już nasz gość Aleksandra Szczygło dobry wieczór ten wieczór witam państwa dziennikarka GazetyWyborczej autorka książki godzina wychowawcza książki, która w pewnym sensie jest podsumowaniem historii nowoczesnej edukacji w Polsce raczej zbiorem rozmów w USA z bazą zasobami, które przez ostatnie ćwierć wieku trzeba były w awangardzie edukacji, a z drugiej strony niestety my cały czas są w Rozwiń » awangardzie, więc jakimś sensie starał również książka o przyszłości edukacji, bo wszystkie ideały, o których pani rozmówcy opowiadają nie są jeszcze zniszczone powiedziała w takiej skali systemowej w skali powszechnej hymn, więc rozumiem że, gdybyśmy chcieli wprowadzić naszych słuchaczy w temat książki to jest to powinny pomagać sięga marzeń edukacyjnych no i marzenie wole myśleć o tym, realistycznie loty jeszcze gorzej w dziwnych raczej wolałabym się zastanawiać konkretnie co można zrobić inny i jak najszybciej zabrałam dzieci w szkole czy dziś w czwartej klasie, więc dla mnie bardzo do tych, gdzie im decyzji wszyscy w wieloma problemami radościami i szkolnymi spotyka natomiast takie podstawowe pytanie, które wykluły się w mojej głowie jak te wszystkie rozmowy przeprowadzałam już, jakie przeprowadziła mi się przygotowywałam do tej pracy i również jak dalej pisze edukacji w Gazecie wyborczej w dużym formacie to efekt podstawowe pytanie dla mnie brzmi, dlaczego szkoła jest wciąż taka, jaka jest, czyli mały demokratyczna skoro od 3 dekad w sprawie mamy wolną Polskę już było okrągłe stoły już naprawdę w wiele rzeczy się zmieniło najgłośniej dlaczego, dlaczego wciąż skoro moi rozmówcy ci wspaniali pedagodzy do tych poszłam przyrównując szkołę do, a szpitala, ponieważ uzdolnione dziecko z jego o ignorancji niewiedzy prawda i należy mu odpowiednią miarkę oliwy dodaj do głowy werbel do koszar do więzienia na te właśnie dlaczego, dlaczego wciąż brak daty, gdyż mamy takie poczucie wielu z nas mam wrażenie matki po czy też też dawno powinny skończyć się nie kończy no tak rzeczywiście w wielu dziedzinach ten postęp czy czy zmiana jeśli ktoś nie lubi słowa postęp nastąpił bardzo zauważalnie, a u nas faktycznie ten system edukacyjny z ogromnym trudem podlega jakimkolwiek zmianom w nadziei pani rozmówcy tacy jak Krystyna Starczewska czy Łukasz Ługowski to są powszechnie znani w mediach eksperci od edukacji podmiotowej od edukacji właśnie z takim demokratycznym zacięciem z uznaniem uszanowaniem pozycji roli ucznia, ale oni o tym, mówią od lat osiemdziesiątych faktycznie mamy 2017 rok mówią i robią, ale właściwie tylko w ramach swoich indywidualnych my instytucji edukacyjnych wyjątkowy właściwie był obok systemu na marginesie systemu, a cała reszta nie drgnęła na tak Bośniak nawet teraz jeszcze raz przerwy w 2 przygląda się z moją książkę, żeby przypomnieć ZZM napisała WL pół roku temu to naprawdę aż dziwne, że niemal każde z tych ma każdy z tych moich rozmówców na pytanie, dlaczego tak jest w UE odpowiada, dlaczego tak miało nie być z pokolenia na pokolenie przekazujemy sobie szkolną traumy i przekazujemy sobie pewien model i też trochę tak jak z biciem dzieci prawda mnie ojciec bił, że mój ojciec jak Grek nie wie mój ojciec jest fantastyczny, ale mimo, że oficer wojska polskiego, ale u, ale tak się często mówi prawda mnie ojciec bił i wyszedłem na ludzi całkiem dobrze mi idzie na to znaczy, że to dzieciom nie szkodzi, a nawet może dobrze zrobi kadencja miałem też zły jest w Korei i przynajmniej będzie wiedział co jest dobre, a co złe n p . Dl i wciąż jest takie poczucie, że często, że szkoła jest rynkiem IT jest ten nie może być przyjemne jak konkurencja hierarchia Dryl dyscyplina oddzielenia kibiców też do służby to nie jest tak od razu chciałem muszą poczynić takie zastrzeżenie, że to po pierwsze nie są źli nauczyciele kontra dobrzy rodzice i fantastyczne dzieci brak dzieci są wg niej innemu się urodziły idąc do szkoły, ale nie jest także są źli nauczyciele kontra fantastycznie mądrzy rodzice i dietetycy nie jest wina nauczycieli w tym sensie, że ZUS jest tym nie każdy z nich brak jest złej nie można też powiedzieć, że w nie można też powiedzieć, że nie ma dobrych nauczycieli, więc zawsze Rywin takie zastrzeżenie, że są świetne szkoły w tym celu w systemie są fantastyczni pedagodzy również w szkołach publicznych osiedlowych najzwyklejszych tzw. prawda w przeciwieństwie do tych jakich ten niezwykły Monty straszliwe dworskich innych wszędzie są fantastyczni ludzie, ale jednak system jako takiej mało się zmienia wciąż jest opresyjny wciąż jest to sami niestety taki kupiec TEN -T mamy wykuli dajcie nam konkretne przykłady zarzucano jej jedno wieku moja córka miała 8 lat, gdy stała do wykucia na pamięć karty wielkiego Polaka Juliusza Słowackiego i musiała wykuć na testy w słowackiej urodził się w roku zmarł w roku jego prochy przewidziany do przywiezione do Polski w roku takimi takim pomnik na placu bankowym odsłonięta w roku takimi takim w epokę, w której tworzył nazywam epoką ta kolejowa Komperda imiona rodziców to GI i oczywiście większość rodziców kazała swoim dzieciom to za godzinę, bo coś zrobić inni wiadomo, że następnego dnia już nie pamiętał też wiele dały dobre ceny z testu jak odniosą ten temat na zebraniu to dowiedziałem się, że nasze dzieci mają 8 lat się za małe, żeby czytać wiersze Słowackiego, bo zapewne nie zrozumieją, ale skoro słowackie patronem naszej szkoły NATO przynajmniej to będzie ich Base NIK zdobędą jakieś Base NIK ten cytat, ale na ich PiS SLD moim zdaniem tak wielka przykrość znaczy, dlaczego tak i biednej uległ i w, dlaczego słowacki wielkim poetą był deszcz zaproponowałam, żeby dodać te ostatnie pytanie, ale nawet niestety nikt nie roześmiani krzyżowania ich o tych ludziach z tych smutnych no dobrze, ale jeśli spojrzymy na kraj, w którym najbardziej lubimy się edukacji nie frustrować się zachwycać szczelina w Wilanowie w Finlandii właśnie mniej więcej 30 lat zajęło inne dojście do tych kondycji edukacyjnej w jakiej ten kraj znajduje się teraz, czyli to jest taki moment, kiedy cały świat patrzy podziwia przyjeżdża odwiedza szkoły rozmawia z nauczycielami jak to możliwe należy w tym kraju gdzie by w pierwszych latach edukacji w ogóle nie ma cennik testów minę kiedy by dzieci mogą się uczyć w różnym wieku różnych przedmiotów zależnie od poziomu zaawansowania i zależnie od pasji Mela, kiedy pierwsze egzaminy czy testy pojawiają się dopiero kiedy dziecko ma kilkanaście lat dni na poziomie akademickim okazuje się, że Finlandia przoduje jeśli chodzi o świat światowe wyniki, mimo że dzieci np. do siódmego roku życia w ogóle nie nie są uczone mer czytania, bo takie założenie, żeby najbliższe jest rozwój my inteligencji rozwój umysłowy przede wszystkim przez ruch i zmysły i nikt nie ma takich pomysłów tak jak w Polsce, żeby się ścigać na czytający trzylatki 3 czterolatki i czym się różnimy my też mniej więcej mamy były niecałe 30 lat wolności i eksperymentów edukacyjnych za sobą jeśli chodzi o być może o naszą jakąś mentalność zbiorową pani też tego dotyka inne lekko w niektórych rozmowach, pytając rozmówców tylko ich, by znika właściwie ich background, skąd oni siedzieli tacy jacy się w dzień po mają różne rzeczy radni, którzy mieli jakąś przeszłość się w dworku albo rodzina pochodziła z dworku niektórzy mnie zupełnie inną przeszłość niektórzy mieliby bardzo dobre warunki edukacyjne zerem no ale jednak mam wrażenie, że w naszej ma się my Polacy mamy w sobie jakiś ciężar takich podań czy mentalności i nam systemu hierarchicznego jest bardzo trudno się, by wygrzebać wypełzł bądź, bo nie potrafimy z tą wolnością się oswoić potrzebujemy tej hierarchii tego uczucia, że zima w Wiśle no bo to wiadomo, że szkoła jest do właśnie takim systemem operacyjnym zawsze tak było trudno nam wierzyć, że może być inaczej ich Łukasz Ługowski 2 tygodni Bach Mann najwięcej uczuć tych wszystkich moich rozmówców wymaże wszystkich strasznie się najbardziej dziękuję za to, że poświęcili mi czas jej są fantastyczni dała po prostu do Łukasza Górskiego i wcześniej przyjeżdżałam na rozmowy zawsze tam w końcu kryje się uczyli w szkole założonej w konia 7 zlotego w ośrodku Socjoterapii, który prowadzi tam jest szkoła gimnazjum liceum po on mi powiedział w wywiadzie, że szkoła też musi umieć się uciec, a szkoła nie tylko mamy uczyć swoich podopiecznych Ależ Gładysz musisz się uczyć w u niego w jego ośrodku polegało n p . na tym, że tam mają mieścić ośrodek Socjoterapii mają problem z marihuaną tak jest ten jest bardzo mało takich w bardzo ostrych zakazów w tej szkole, ale te, które są muszą być absolutnie ściśle przestrzegany jedyny wyścig jest takich absolutnych zakazów jest czy nakazów i stażem w szkole musi być trzeźwy na zdarzało się niestety ze ktoś wyłamał przychodził n p . pod wpływem marihuany takie było podejrzenie i przez pewien czas w ośrodku Socjoterapii kąt przeprowadzano masowe badania moczu i inni kończyło się tym, że była taka zabawa w kotka i myszkę, bo uczniowie nauczyli się np. przynosić moczyć w workach i trzymać go na brzuchu, żeby było żadnych i w związku z tym nauczyciele próbowali w prawda przyłapać ich na przemycanie moich żyłach na tych workach jakiś szczyt absurdu i zrozumieli, że nie tędy droga i właśnie, ale zrozumieli, że nie tędy droga i zrezygnowali z tego masowego jak mówi Łukasz Ługowski oczekiwania uczniów, a na rzecz budowania jeszcze bardziej ich relacji polegającej na zaufaniu oraz podpisują kontrakty z konkretnymi uczniami zagrożonymi tym problemem, że on się będzie godził na badania, ale też bardzo indywidualne i t d . i do czego zmierzam szkoła ma się uczyć, ale niestety jest w poważne pytanie wątpliwość czy nasza Polska szkoła się uczy i na jakiej podstawie się uczyć, bo ma na nie było świetnie 2 lata temu, kiedy ja zaczynam pracę nad tą książką jeszcze nie było rządu PiS -u i w ogóle nie spodziewaliśmy się, że możemy wpaść taką cudowną jeśli chodzi o promocje etyki cudowny moment, kiedy wszyscy będą chcieli rozmawiać edukacji w mediach już na marginesie natomiast w UE po to, od roku od ponad roku mamy panią minister Zalewską Ney kres jest pytanie o LTE na piętrzące się reformy na czym one polegają one w ogóle nie są oparte na nauce na żadnych badaniach nie przeprowadzono inną żadnych badań, które by wskazały w jakim kierunku ewentualne reformy miałyby istnieje nie ma konsultacji przy kwestii rozmówcy moi to jest też grano fantastycznych ekspertów, ale zapewne można, by jeszcze wielu takich wspaniałych pedagogów z doświadczeniem znaleźć edukatorów wykładowców i t d . ale takich konsultacji się nie przeprowadza więc, porównując nas z Finlandią tam coś raz, jeżeli czytamy o systemie edukacji w Finlandii na Teofilowie dochodzą do jakich wniosków po przeprowadzeniu badań było po obserwacji uczniów wice stan delikatnie, zmieniając Freda BU ostatnio nawet czytałam, że już testy pija rów nie jest w Pile nie są priorytetem, ponieważ priorytetem jest, że to zabrzmieć pieśni infantylnie rekwizyty takie hasła, ale priorytetem jest wychowywanie po prostu szczęśliwych obywateli w taki chce, żeby sobie pod każdym względem radzili w życiu i test Pizarra jest tylko 1 z elementów budowania przyszłości w Dallas czy nie tak dokładnie samego i są rodzice w większość z Rzymu dzieci były szczęśliwej radziły sobie dobrze w życiu właściwie na dobrą sprawę nie znam rodzica, którą bym odpowiedział inaczej tak tylko czy rodzice muszą wiedzieć, którędy iść prawda wielu rodziców zapewne myśli i jestem przekonany, że większość widzów chce dla swoich dzieci jak najlepiej, ale nawet z rozmów właśnie z tym pedagogami wiem, że wielu rodziców co myśli tak moje dziecko u nich szybsza będzie w nich przebrnie nawet przez najgorsze lata w szkole z nich dostanie Władek zdrada w nosie no zdaje Amnesty dobry nie do do w końcu do studiów architektura SGH medycyna prawo i i ta jest to, czego życzymy naszym dzieciom ten dobowy wezwał po prostu pieniądze tak i stały wiaty tam stabilizacja wakacji all inclusive noc Maria Mach, z którą rozmawiałam z UE, która prowadzi fundacje i na rzecz dzieci wybitnie zdolnych nazywać po dietę typu hamburgery x x LG najzdolniejszych im opiekę duchową taką, bo jeżeli w szkole ustawiamy w naszej diecezji od stres z trasy młodszego wieku w indywidualnym wyścigu tak, ale po taki sukces finansowy, ponieważ Teresy w tych młodszym wieku przeliczamy im ich hobby ich jakiś starania innych działanie na netto uczy się w teście chińskiego jeszcze w zdaje test jeszcze angielskiego jeszcze grali w tenisie wszystko ma być podporządkowane temu, że stylistyki się przełoży na kontakty zarobili, zwłaszcza właśnie na zarobki prawda jakiś pakiety socjalne w towarzystwie na to NATO uczymy naszych dzieci i meczet wychowujemy je w ten sposób, że mają genezę kasą delicje oczywiście Jacek Kuroń mówił, że taka szkoła, jaki społeczeństwo, więc możemy też w ten sposób uwagę na to popatrzeć, ale myślę, że też jest duża grupa AAA i rodziców nauczycieli, którzy tego nie chcą, którzy widzą, że Neo City a, a później cała później ci wszyscy wypaleni pracownicy korporacji wywrze zatem wielkie pieniądze leczą się u tak psychoterapia metrów wzwyż terapeutów Merda mieszczą do Tajlandii tam gra dalej żyć na słońcu i choć dochody z recitalem na nas, więc być może i nie chcemy, żeby nasze dzieci się przemęczyć były 10 lat w szkole tylko może to jest czas, że one już są ludźmi gadanie wybierał w Wiedniu był Korczak mają być ludźmi w Chełmie i musimy zrobić ścieżkę zdrowia do tego czasu jak zaczną być linia, ale bez kary już są ludźmi netto może też ich życie jest każdy dzień jest cenny Prandelli w i po prostu chodzi o to, żeby ta szkoła, a po, bo z wielu badań wynika, że dziecko się najwięcej uczy, kiedy ta nauka jest przyjemnością, bo okazuje się, że przecież to wiemy i szkoda, że właśnie szkoła się nie łączy na takiej wiedzy, bo wiemy, że jeszcze za kute jest pod przymusem prawda pod groźbą wysokich miejsc zapomnianej i nic na to nie ma z tego żadnej wartości, a jeżeli pozwolimy dziecku iście gettem będzie się rozwijać patrzeć błądzić w RPA nawet porzucać zainteresowania na rzecz innych to wtedy to w nim zostaje to jest to chyba najcenniejsze w pełnym, kiedy tak pani słucham to oczywiście mam obraz takiej edukacji poza systemowej alternatywnej to wszystko, o czym pani opowiada chyba nieczęsto gości w szkołach systemowych w szkołach publicznych, ale mamy coraz silniejsze ośrodki edukacji Demokratycznej n p . czy różnego rodzaju nieformalne mniej lub bardziej stowarzyszenia edukacji domowej i przyznam, że tylko trochę zabrakło w książce szkoła wywiadu z Marianną Kłosińską z fundacji Bullerbyn n p . która organizuje doroczne, by konferencja edukacji Demokratycznej w Polsce, która prowadzi sama silny ośrodek edukacji Demokratycznej szkoła demokratyczną, która wydaje się liderką takich zmian oczywiście, by pani rozmówcy jak Krystyna Starczewska czy Łukasz Ługowski ma ogromny dorobek, ale Marianna Kłosińska też inne pokolenie to jest to jest osoba, która z nową energią weszłaby w tę rzeczywistość edukacyjną i tu się dzieją bardzo ciekawe rzeczy jest coraz więcej osób rodziców, którzy decydują się wyjść poza system edukacyjny i wejść w tą przestrzenią alternatywną eksperymentalną ja jestem jakimś tam w kontakcie z panią Marianną Kłosińską i następnym bardzo możliwe, że kiedyś jeszcze coś, zwłaszcza że w jawnym jak reedukacji obie gazety wyborczej co jakiś czas cyklicznie, więc nie zamykam tego tematu myślę, że do czasu aż moje dzieci wyjdą ze szkoły i będzie pani trzyma rękę na Polesie z wywiadów emerytach Gehry ego o niskich emeryturach kobiet z Kielc przepracował całe życie w umowie śmieciowej LWP chętnie wtedy też porozmawiam z UE, a raz jeszcze trochę czasu mamy ich i nie zamyka drogę do mety natomiast LS powiem tak Jacek Strzemieczny też 1 z moich rozmówców w książce szef centrum edukacji Obywatelskiej jak zapytamy szkoły prywatne tym jak powiedział sorry, ale 95 % dzieciaków chodzi do publicznych większość nie ma wyboru i dzieciaków rodziców, więc pozwól żyć dajmy tym ich to jest dla mnie argument przyznam, którym mógłby brzmieć tak czy wychodzimy z tej jaskini i sprawdzamy co jest dalej sorry, ale 95 % z nas mieszka w jaskiniach, więc nie interesuje mnie co się dzieje na obrzeżach systemu i zostańmy w tych jaskiniach i zajmijmy się z kim finale oczywiście więcej się z badania i opisania tej strasznej ciekawe natomiast chodziło mi o tym, że warto się zająć tym co dotyczy większości dzieciaków tak większość dzieciaków chodzi do szkoły na osiedlu albo w gminie we wsi we wsi obok większym miasteczku i jej to na początku miał być o tym dlaczego te szkoły są takie być może, jeżeli będę mogła robić kolejne starcie umieścił kolejne narzędzie awangardzie, gdy będzie awangardzie nie jestem jakoś ekspertką od awangardy i nie mogę powiedzieć, że przebadała temat wzdłuż wszerz przy wydałam trochę jako rodzic i dla moich dzieci nie zdecydowałam się posłać do szkoły w innej niszczy osiedlu w gardle z klasami sportowymi i o dziwo, naprawdę trafiliśmy jest właśnie ten czynnik ludzki nawet bez wybitnych ludzi i gminne fantastycznego trenera, który siedzi w szkole oddane do nocy inni i fantastyczne panie, które po prostu są takimi ciepłymi mam nadzieję, że nie obrażę cieczami dla tych maluchów i PiS właśnie ten remis ten cud, dlatego że jak pytałam np. Martę Łukowską żony Łukasza Bukowskiego, gdy one nie występuje w mojej książce, ale jest polonistką uwielbianą przez młodzież dla w zespole szkół Bednarska pytałam ją kiedyś te noty jak to w końcu jest do ty właśnie różni znajomi ciągle cenami za język PiS zeszyty edukacyjne, gdzie ja mam pozwać w maju dochody z sali liga w Waldorf z kijem było dla elżbietanek w z Opus Dei są demokratyczne szkoły tyle jest na to gdzie w końcu posłać dziecko i ona mi powiedziała nie ma odpowiedzi na takie pytanie nie ma takiej recepty zapomni i nie ma takiej recepty jest zbyt wiele czynników pomiędzy właśnie to, że większość dzieci nie ma tego miejsca, a i to byłoby też skrajnie mistykiem LTE konstytucyjnej należy teraz tylko szkoła z 3000 miesięcznie w uratuje twoje dziecko i dał mu szczęście dzieliła inne po inne zgubę, ale na wyrok, a c jeśli ktoś mieszka na Mazurach i w promieniu 20 km ma tylko 1 szkołę i IC na tę powieść wydano jeszcze tylko od siebie dodam kończąc już ten wątek, że uważam, że jednak Awangarda w jaki sposób przenosi się na Main Stream i dlatego też bardzo ważne, żeby trzymać rękę na pulsie bo gdyby nie te ruchy pozasystemowe to być może, by tych bodźców do zmiany systemu edukacyjnego byłoby jeszcze mniej, ale chciał zatrzymać na chwilę przy nauczycielach wspomniała pani o tym, że inne w przypadku pani dzieci bardzo dobrze się trafiłoby to bywa różnie ja też znam bardzo wiele opowieści, ale przyznam też, że całkiem sporo słyszymy pra w do takich historii, że właśnie nam się trafiło i to te 3 mam wrażeniem uderza w jakiej się nic tego, że największą zakałą polskiej szkoły są zacofani nauczyciele mają wrażenie, że to zwykle herosi dzisiejszych czasach są oczywiście odbija się dowiedziałam, jaki status finansowy dzisiejszych nauczycieli, bo nawet mi nie przejdzie to przez gardło występ tak zażenowany, a Meksyk wyobrażam, że taka nauczycielka jeszcze jest matką jeszcze ma kredyt, a właściwie prawdopodobnie tego kredytu nie dostanie, bo ma tak niską pensję nie ma żadnej zdolności kredytowej to w ogóle jestem zadziwiona, że w tym hałasie pod taką presją mylne i deszczem ale, współpracując z rodzicami, którzy mają swoje bardzo trudne wspomnienia wyobrażenia o szkole, że daję radę być tą najlepszą ciocią dla naszych dzieci to jest pytanie właściwie jak to możliwe, bo w Finlandii, do której po porównywał się nasz system statusu nauczyciela jest kompletnie inny tam w ogóle wybór studiów pedagogicznych jest już pewnego rodzaju prestiżem kilka osób na miejsce w startuję w grę na studia pedagogiczne nauczyciel jest bardzo szanowane doceniane i finansowo i społecznie bardzo ważną postacią w lokalnej społeczności, a u nas ci nauczyciele jak ci herosi mają siłę być dobrymi nauczycielami nie wszyscy oczywiście, ale sporo słyszałam takich przypadków wbre w tym wszystkim okolicznościom wbre w tym trudom gościł upokorzeniem życiowym jest też niestety taki problem, że po czasach kiedy szkoła była jakimś miejscem, gdzie paraliżującego strachu i na ile za PRL-u, gdzie rodzice również byli właściwie banki miliardami i w ogóle się bali odezwać teraz, gdy się zmieniło, że być może w związku z transformacją z gospodarką, a w inną ich i z innymi zarobkami części rodziców, że ARP PL w LO nauczyciele spotykają się w Polsce też z arogancją z roszczeniową ością w projekty, które są połączone często z niewiedzy o idee muszą temu wszystkiemu stawić czoła i jednocześnie są też w bardzo dużą kontrolą, bo to jest taki moment, kiedy rodzice zaglądają do dzienników wirtualnych kontaktują się e-mailowo lub na forach internetowych chcemy ten dzień wcześniej nauczyciel ma małą swobodę w porównaniu z wieloma krajami tak zachodnim mają swobodę działania może dlatego po trosze sam czuje się niepewnie było jak mówiliśmy już jest spadkobiercą tego systemu i Zabrzu ten dla nowych przepisów jest coraz bardziej nasilają się wypełniać mnóstwo papierów musisz się rozliczać z dyrekcją dokładnie, jaki scenariusz lekcji przeprowadzili TCO powiedział nie należę te idee, a przecież nauczyciele nie mają np. szkoleń z komunikacji i często są takie sytuacje, że opowiada to np. w mojej książce Elżbieta Piotrowska Gromniak ze stowarzyszenia rodzice w edukacji te, że rodzice się boją szkoły, ale też nauczyciele się boją rodziców boją się rozmawiać z nimi nie wiedział jak rozmawiać ze i albo próbują swój autorytet i jakoś tak sztucznie zbudować z NFZ coś powiedzą np. odwrócą się na więcej odejdą zamaszyście jej i wtedy pokażą, kto rządzi albo unikają i kijki i szkoła nie ma takiego wyrobionego sposobu na komunikację otwartą na rozmowy ze 2 lata temu chyba robiłem wywiad z gradem gradem Hitlerem niemieckim neurobiologia, który w prowadzi taki program budzącej się szkoła w Niemczech i Anny, owszem, też zawitał do Polski teraz po jej opowiadają mi, że jego zdaniem dzisiaj reforma edukacji nie powinny iść od góry wyznaczenie także gmin ministerstwo zarządzi konkretne zmiany i posłuszne ludziki i wprowadzają tylko w każdej szkole ta społeczność, czyli rodzice nauczyciele i dzieci czy nastolatki powinny spotykać się ile nawet co nam jest najbardziej potrzebne chcemy reformy to znaczy co chcemy co chcemy zmienić co mogłoby lepiej u nas działać i tylko w potrzeby nadania PiS o mentalności wręcz no właśnie nasza wiara w siłę, ale jest to, że my w Polsce mamy nawet taką możliwość prawną to jest rada szkoły i ona istnieje w kilku procentach polskich szkół mogłaby kilku procent tak w kilku procentach, a to jest bardzo mało o tym, też właśnie w tej książce opowiada m. in . Elżbieta Piotrowska Gromniak w USA to rady szkoły to było takie założenie wypracowane przez m. in. panią starcie z grą w czasach okrągłego stołu i miało to polegać na tym, że właśnie Nilmara znaczy, że szkoły nie rządzi rada pedagogiczna ani nie ma oddzielnej rady rodziców i prawda samorządu Uczniowskiego, bo jak jest teraz rada pedagogiczna tak naprawdę podejmuje wszystkie kluczowe decyzje w radach rodziców wiele zmienia nagle kwiatki, lecz nagietki wystarczy, by kwiatki albo ewentualnie na wycieczkę buduje szafki prawda w szatni, a uczniowie mają taką moc decyzyjną, że np. ich kolory balonów prawda na wystrój na zabawę szkolną albo sobie jakiś plakat i przywieźć ciągle był grzeczny i nieludzki NATO im się pozwoli ewentualnie, jaki jakaś taka wyjątkowa sytuacja to może zdecydują, gdzie pojadą na wycieczkę w klasie maturalnej dusi huku Hutek demokracja prawda UE, a rada szkoły miała polegać na tym, że właśnie te 3 strony się spotykają no ale tu u nas nie wymaga jednak chęci nie ma może nawet ślad mąż do wody z jacuzzi występował z taką decyzję, żeby coś tak pani wystąpiła w swojej szkole jak w wyniku różnych perturbacje z tym w kolejnej szkole z moimi dziećmi, a poprzednie były bardzo mieliśmy trudne doświadczenia w syn był w szkole muzycznej i tam wg takich działań z rodzicami nas hierarchia jest archaiczna wpychała dzieciom identycznie były takie rzeczy, że Enea na stołówce np. był stolik dla nauczycieli nie wolno było nikomu przy nim świat zna tak jakby upusty nawet wielkie upusty nawet jak nie było innych nie jest to po prostu nie pojęli i jednak też, owszem, mogę powiedzieć, że była to 1 przemiła pani, ale na porządku dziennym były takie sytuacje zdradza nam się nauczyciela nauczyciel np. w USA wiadomo 1 słowem odwraca się jak chodził i to było doświadczenie naprawdę trudne i byłam też silny mieliśmy tak kolekty w mówi audyt z aut jak chce się inaczej jest za każdy jest kontrola szkoły przez kuratorium w celu DAG Marze nie wykryć jakieś nieprawidłowości tylko wyzwalają w śnie, więc przypomnę sobie ze Słowenii nieważne w każdym razie tnt niestety taka procedura, że szkoła ma możliwość przyjrzeć się z jak sama sobie jednak statystyki raporty i ewentualnie zaproponować pewne zmiany i przy spędziliśmy długi wieczór rodzice z 2 paniami z z kuratorium, które nagrywały nasze wypowiedzenie GI w wielu rodziców się wypowiadało, jakie są problemy jakich potrzeba zmiany i jakiś dramat wietnamska dziecko przechodzi do czwartej klasy dynamikę 1 mamę, która opowiadała, że szkoła wysłała jej syna na weekend na obowiązkowe w inny obowiązkowy festiwal muzyczny konkurs, tak więc walki musiał grać jednocześnie jak w poniedziałek po ósmej rano prosty z tego konkursu przyjechał dostał jedynkę zań podrobioną prace, bo ani od innego przedmiotu powiedziała, że w alei nie obchodzi i po, po czym kiedy ujrzeliśmy ten raport po były właściwie tylko wypowiedzi pani dyrektor w Grad twierdził, że w szkole jest całkiem, dobrze więc to były takie doświadczenie trudne z czego to wynikało to my opór kuratorium to stawanie po stronie zastanego stanu sytuacji remis też testy wyjątkowe gesty środowisko Maria Mach, z którą właśnie rozmawiamy, gdy w książce GM, która zajmuje się dziećmi wybitnie zdolnymi opowiadała mi o obozach, które organizuje właśnie letnich wybitnie zdolnych uczniów z różnych dziedzin i UE opowiada, że najtrudniej zdecydowanie pracy jej się z muzykami, ponieważ nasze szkoły muzyczne uciął edycja posłusznym uczą po co zabijają kreatywność i idee mówiła, że np. zdolni matematycy fizycy na różnym poziomie widać, gdy z podstawówki z liceum to o wiele łatwiej jest namówić ich, żeby np. poszli na wykład o literaturze z Waalwijk Mickiewicz jego Grochal i dodaje, że w majątek niewiele luźniejsze stosunek do swojej dziedziny IT oraz różnych innych zainteresowań US Mel łatwo było stworzyć grupę, w której był matematyk humanista i inni i t d. takie interdyscyplinarne biznes muzycy ze kiedyś Maria Mach zaproponowała na takim obozie muzykom nośnikiem poważnym nastolatkom, że każdy z nich może wykonać dowolny utwór na koncercie na tym obozie w taki, jaki po raz był sobie wymarzyć taki przygotuje i nikt się nie zgodził, ponieważ byli przerażeni, że jak to oni mają zdecydować nie mogą oni mają wykuć ten, który jest zalany no musi zdecydować pan profesor, bo tylko pan profesor wie, bo jeżeli było o nim w ogóle nie byli w stanie podjąć takiego ryzyka, że źle zdecydują pomylono z jej np. skompromituje się na scenie lub nerce znać skompromitują się, że skompromitować piętnastoletni genialny Skrzypek kanał boi się w PLKK podejmie zbyt trudne wyzwanie i c stan sprawy te i nie do końca profesjonalnie zagra, ale nie byli w stanie, bo wiedzieli, że będą obserwowani przez wielu profesorów, którzy później ich wyceniają na różnych profesjonalnych wystawach i konkursach i ty się całkowicie nie udało i Maria martwymi mówiła, że to jest właśnie najtrudniejszy rewir i działalność stacji paliw nie wie jak nie wie jak to ugryźć w BOR też 3 ze wszystkich innych dziedzin system np. wybierania tych uczestników takich obozów jest taki, że dzieciaki opisują swoje pasje na jest komisja w tej fundacji, która przegląda prace analizuje i na podstawie tych prac i rozmów z kandydatami tych kreatywnych tych poszukujących jeśli przyjmuje na obóz natomiast to jest także nie zawsze to musi być naukowo Super poprawnego np. Maria Mach przyjęła dziewczynkę, by dziesięcioletnią, która udowadniała, że człowiek pochodzi z rechotem Góra w ale była sama pasja badawcza rozmach realizacji i fachowej wiedzy takiej tworzone w opisywała leki książki czytała je, gdy interesuje kluby mają związane z rozwojem pochodzi oraz to, że znajoma powiedziała, że coś zobaczyć jednak pewne rodzice nie napisali ich pracy, bo TFI, gdyby rodzice zobaczyli jak Grecy wypowiedzieli uspokój się nie wolno widzisz nie skompromituje się z UE z takiego do poważnego stowarzyszenia LGD poważnej fundacji na konkurs po natychmiast, gdy to prawdopodobnie zatrzymali jedno tys praca samodzielna dziecka i Anitę cenią te bestie przyjmują muzyków na te niestety, że jeszcze nie wiedzą jak to kryteria Elitserien improwizować, więc będzie, więc przyjmują na podstawie osiągnięć na konkursowe zdjęcia bardzo takie profesjonalne wytyczane prawda ścieżki przez profesorów na jej to jest ten problem jej majątek uciekliśmy z moim synem w no to była bardzo ciekawa opowieść jest takiego trochę zamkniętego świata niedostępnego Dean większości rodziców, ale no to są też na bardzo ciekawe takiemu enklawy, w których dzieli się dużo awangardy, ale akurat w szkołach muzycznych, które są w mniejszości z kancelarii Garda sens maruderzy to jest w ogóle rzeczywiście już któryś raz słyszę, że w szkołach muzycznych najtrudniej o jakikolwiek jakąkolwiek progresję jeśli chodzi o pedagogikę o role były o relacje uczeń nauczyciel od decyzyjnych sztucznie przecież uczniowie bardzo często w ogóle nawet nie mogą zdecydować na jakim instrumencie grający z nim niewyobrażalne, ale nigdy, ale najpierw dziecko zdaje egzamin to już jest wielki sukces, a potem jak na wyrok czeka na ile ten instrument, który zostanie przydzielony, chociaż trochę zbliżony do tego, które sobie, by zamarzyło, że w ogóle w głowie nie mieści, żeby nie można byłoby uczyć się tego za pieniądze ze składek z podatków, czego człowiek potrzebuje chce oczywiście, że są nie jest także każde dziecko w szkole muzycznej jest pytanie być wymierzane bez ambicji, które n p . w maju rodziców muzyków i Dziedzic ze potrafią pomóc na własną rękę nogę jak ojciec bana zespół czy koncerty na tor syn może gdzieś tam pod bywalec i coś dla fanów tak i mogą się bawić muzyką tych, gdy jest inaczej w jak już się tydzień jak przebrnąć przez wiele lat stek są w liceum zwycięzcy tworzą jakiś swoje w zespoły i dieta obserwowałam również bardzo podziwiam takich takie młode osoby, które potrafią mimo tego całkiem radnych np. grać na gitarze basowej dla własnej przyjemności uczyć się z internetu w UE no ale też z tym mam wrażenie, jakby pomimo tego wszystkiego, a nie dzięki pomocy dostaję komu poleca pani lektura swej książki książki godzina wychowawcza minister Zalewskiej na pierwszym miejscu jeżeli, by zechciała przeczytać to oczywiście bardzo na tę byłoby to moje skromne marzenie, żeby przeczytali ją politycy, którzy zamierzają decydować o rezygnacji, ale może, by poznali i kilku ekspertów, do których warto się zwrócić do rady, bo niestety albo stek jest także szkoła ige swoim torem i trochę się musi bronić przed 1 rządem trochę przed drugim szyldem sieci jeszcze bardziej były jeszcze gorszy, a ten czwarty znowu coś wymyśli, a potem znowu przychodzą jakieś wybory i takie Łukasz Ługowski już był zagrożony już minister Giertych chciał go likwidować zlikwidować ten środek wizami już sobie wyobrażali mundurki Łukasza Drągowskiego ów konta wiele takich jak co robić tego koszary DK 1 mam nadzieję że, żeby ten środek miasta, by styki a gdyby to był bardziej poprawczak niż, że w niedalekiej zrobić nawet Łukasz Ługowski i tak jest więcej niż między podprowadził mnie do kraju mówi Zobacz nawet tu pasuje, gdzie postawić wysokie zasiłki mogą i kraty w oknach i ich szkoła ma inny rytm i prawda ani dnia wyborów do wyborów w mediach też się trochę zajmujemy w LO także kilka lat temu był modny temat narkotyków jak pandemia wtedy sama sporo rozmawiamy z różnymi ekspertami o narkotykach bo jakieś dziecko było podejrzenie, że popełniło samobójstwo po marihuanie i wybierze rozpętało, że były narkotyki teraz już nikt nie mówi o narkotykach teraz jest minister Zalewska, która przesłoniła energetyki a, ale te problemy przecież istnieją bardziej linearnie inni, czyli to jeszcze poza politykami mógłby go przeczytać tę książkę z korzyścią dla siebie, gdy ja polecam każdemu co znaczy każdemu rodzicowi pracę, żeby po prostu o podarował sobie chwile takiej refleksji nad z tym np. po co w ogóle posyłać dziecko do szkoły to jest bardzo ciekawych będziemy też w regionach tak, żeby w ogóle rodzic wiedział, że to jest decyzja, bo większość rodziców w Polsce mam wrażenie jest przekonanych, że posyłanie dziecka do szkoły to obowiązek tymczasem w Polsce obowiązuje mnie obowiązek edukacji, ale niekoniecznie na terenie szkoły niekoniecznie by, tym bardziej na terenie szkoły systemowej, więc rzeczywiście takie pytanie poco posyłamy dziecko do szkoły też jest 0101 . krok w kierunku świadomości jak ocenia Maria Mach na nie odpowiada ona odpowiada tak po pierwsze, pogoda, żeby rodzic miał ich spokój przez kilka godzin dziennie tak jest w 1 spokój spokój, żeby mógł pracować nadal, więc po pierwsze jest przechowalnia koniec zmian w społeczeństwie i więc po to, dobro dziecka to my lubimy miejsce stek na hałdach w wywiadzie w etycznym prawda posyłam moje dziecko do szkoły dla dobra dziecka na artystów może 1 z czynników, ale w PŚ po to, żeby załatwić swoje sprawy, żeby pracować, żeby mieć Święty spokój trenera w drugi czynnik, jaki ona poddaje jest drugi powód, aby wyrównać to wynik zdarzeń i tam załóżmy 25 czerwca wszystkie dzieci z rocznika 2500 mają napisać test, w którym większość przecież to jest wyliczone osiągnie w MDM między załóżmy w 50 aż 75 % w mała część osiągnie więcej aut, ale inne druga mała część osiągnie, niemniej prawda ITS wszystko wylicza na jej potop wysyłamy dzieci, żeby je pod równać z dnia koniecznie do średnio aż 1 ile mniej ni, który jest góry założone w UE, więc ja bym poleca tę książkę chociażby Peter pisze własne zastanowić po co i jak posyłam moje dziecko do szkoły i jak sobie odpowiem na to pytanie no to wtedy może łatwiej nam się zastanowić czy w związku z tym jak też szkoła ma być niczego nie oczekujemy dziękuję bardzo za rozmowę w dzisiejszym wydaniu magazynu dorosłe dzieci naszym gościem była Aleksandra Szydło dziennikarka GazetyWyborczej autorka książki godzina wychowawcza dziękuję bardzo za rozmowę decyzję mamy dla państwa egzemplarze książki, której rozmawialiśmy książki godzina wychowawcza prosimy o maile na adres wieczór małpa Stokrotka FM wieczór małpa TOK TOK FM teraz zapraszamy państwa na informacje Radia TOK FM zaraz po nich na powtórkę dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA