REKLAMA

Wspomnienie Magdaleny Abakanowicz

Post Factum
Data emisji:
2017-04-21 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum, a dziś dotarła do nas smutna informacja nie żyje Magdalena Abakanowicz zaprasza na rozmowy Anny Wacławik-Orpik i Andy Rottenberg w dzień dobry państwu w składzie Andy materialnym spotykamy się dziś w nietypowym dniu i o nietypowej porze w studiu Radia TOK FM historyk krytyk sztuki Anda Rottenberg dzień dobry pewnie dość dobry pani Anna i Anna Wacławik-Orpik dziś zmarła Magdalena Abakanowicz ikona polskiej sztuki ikona polskiej kultury i odnoszę wrażenie, że to Rozwiń » jest jedno z tych artystek, których nazwisko potrafiliby przywołać nawet ludzie, którzy ze sztuką na co dzień nie mają do czynienia nie jest sztuką ich chlebem powszednim nabywanie to jest zawsze także tego typu podejście nie zaskakują to z wywiadem tak są tak jak GROM z jasnego nieba przegra przykrej trudne, ponieważ rzeczywiście Magdaleny Abakanowicz stała się gwiazdą sztuki światowej i to dosyć szybko też młodym wieku zaistniała na najpierw w Europie, a potem w stanach jest artystką rozpoznawalną na całym świecie może powołać powiedzieć, że za każdym razem, bo w Brytania mamy tego rodzimego wytwórcy z celem jesteśmy blisko to nie zdajemy sprawę z tego kim on jest w innych kulturach, a zdarzało mi się w stanach np. wielkich galerii zobaczyć 1 z dzieł Abakanowicz i zwróciłem na nich uwaga właścicielka galerii, gdzie pani zna osobiście panią Abakanowicz, jakby Targ o idei i co wygląda ona też jestem jakąś łaską dotknięta, że to Magdaleną wielką artystkę znam osobiście, ale powiem pani też, że poznałam ją z Frankiem Gehrym na otwarciu muzeum w Bilbao słynnego Guggenheim Bilbao i to frank Gehry zabiegał o to, żeby ją poznać, a jak się spotkali pierwszy raz w życiu widzieli to padli sobie w ramiona tak czuli się sobie bliscy wybuch niebywałych wrażeń Ranger dodajmy twórca tego zwolnienia z regionu słynna gwiazda architektury światowej, więc trudno o niej dzisiaj zacząć mówić metodycznie ojej twórczości, ale może zacznijmy od tego żonę najpierw zrobiła karierę sportową, o czym nie każdy wie ogromne sukcesy w derbach komplet co mi wbieganiu, a przede wszystkim w biegach sztafetowych biegach przez płotki przez wiele lat od świata sukcesy i jednocześnie studiując skończyła studia w trudnym czasie stalinowskim w 50 czwartym roku w Warszawie potem w innych uczelniach samodzielnie samoistnie zaproponowała kompletnie coś nowego dopiero na początku lat sześćdziesiątych sześćdziesiątym roku, kiedy wydobyła z pojęciem tkanin kompletnie nową wartość ona uczyniła z tkaniny rzeźby to niebyły kilimy wywieszaniu na ścianie to był niebywale silny formy rzeźbiarskie, których tworzywem był FIZAN sznurek serialowy barwiony rozpoczyna serię takich Bałkanów bardzo rozległych znaczeniach w moim przekonaniu miały one te pierwsze Bałkany był bardzo silny walor feministyczny od, których one się potem odżegnywał się, że jest artystką pochyloną nad człowiekiem, ale te ogromne Bałkany ponad 3 m wysokości w gminach miały bardzo oczywiste seksualne konotacje najpiękniejszy wisi w Stedelijk Museum w Amsterdamie, ale trochę jest w różnych innych zbiorach niedawno wypłynął w Polsce 1 bardzo piękny czerwony, ale został kupiony przez galerię Marlboro, która Magdalena Abakanowicz odkryła dosyć wcześnie ojej sukcesie w Lozannie na Biennale tkaniny czy na Triennale tkaniny w Lozannie albo po niej jej sukcesie na Biennale w Sao Paulo i chyba Magdalenie Abakanowicz 3 materiały z kim jest tkanina materiał, który w założeniach przecież ma przestrzeń dekorować jest czymś ładnym i przeznaczonym do zupełnie, czego innego posłużył jako coś co po pierwsze, zaprzecza temu przeznaczeniu chyba ostatnią rzeczą, jaką można powiedzieć o Bałkanach jest to, że obie są mu ładne są one wyszły z Erytrei szuflady użytkowość stawiają też widzę w takim mało komfortowej sytuacji dysonansu estetyczną znaczeniowego dlatego, że to była jej formy ekspresji twórczej i do władz bardzo nowatorskie podejście do tej tkaniny ale, ponieważ przez długi czas ją wpychano z powrotem do szuflad gett tkaczki to ona porzuciła Seagal i zaczęła tworzyć w innych materiałach też powiedziałaby miękkich początkowo był to były figury tworzone z wielu tych warunków bytowych u bardzo rozległych konotacji znaczeniowej figury ludzkie nogi, jakby pojedynczych figur ona zaczęła od razu tworzyć po muzeum im w ich ekspresji było za każdym razem coś innego, bo to niebyły figury tak jest ze sztampy i tylko każda była zindywidualizowana i były grupy kobiet mężczyzn dziewczynek, które nazwała Puellae było mu w ogromny zespół postaci, które eksponują swoje plecy pochylonych, jakby skurczony ich w poczuciu zagrożenia to też było ono w morze to jakaś będzie za odległe wycieczka, ale musieli się pani przyznać do takiego skojarzenia, od którego nigdy nie mogłam się uwolnić patrząc na te i gotowe postaci mnie plecy tylko w postaci stojących obok siebie kształtów czy człowiekowi podobnych, że zawsze miałem skojarzenie z ciałami wydobywany jest z Katynia też też już siedemdziesiątych latach jej twórczość nabrała wymiar eschatologiczny Komeda świadomie kreowała te pełnią eschatologii i związaną właśnie z tym dramatem wojny syn rozpadem ciała i lisy w tym co kto to człowiek potrafi przez chciało wyrazić, ale również z tym, że to działo już np. traci swoją rysy dno traci życie mówiąc krótko, więc mu też ogromny wachlarz tych prac poniesionych zrobiła bardzo dużo, bo niebywale pracowity i zdyscyplinowana może tam sportowa przeszłość jej pomagałam im w każdym razie te tłumy się rozpowszechnił po całym świecie Eleonory była też gry wojenne takie prawie abstrakcyjne obiekty w zespoleniu na dużych pni drewnianych z ostrymi zakończeniami metalowymi 1 z nich teraz jak widziałam niedawno znajduje się w muzeum Narodowym we Wrocławiu na ekspozycji natomiast to było ciekawe, że ona też używała innych materiałów CBA w fantastyczną instalację jeśli można to tak nazwać ogromnych kręgów kamiennych na pustyni Negew w 2 dobór materiału stamtąd wzięty w takiej jak gdyby chwiejnej równowagi w kołach, które mogły przy w każdej chwili zacząć się toczyć wojnę miał niebywałą intuicję po pracy z przestrzenią także to potem się okazało, kiedy zaczęła ustawiać el swoje ogromne zespoły w plenerze to one się tego domagały wręcz emanuje widziałam niedawno w niewielkiej prywatnej kolekcji nie mało znanej prywatnej kolekcji niedaleko Florencji, gdzie w park rzeźby ogromny ekran ona wybrała też taką łąkę troszkę osłoniętą wśród wzgórz jest też stan tej figury, ale już brązu, bo potem zaczęła pracować z brązem i żeby właśnie te postaci mogły wytrzymać przyrodnicze zmiany wystawiony na słońce deszcz zimno ostatnich kilka lat to już było milczenie artystki nie pracowała mało, kto wierzył, że chorował od kilku lat była chora to prawda to było strasznie bolesne dla wszystkich wokół, którzy wiedzieliśmy, że w Magdaleny Abakanowicz już się nie utrzymuje relacje ze światem poza mężem i sekretarką, która przejęła opiekę nad zarówno nad artystką, jakiej nad jej dorobkiem próbowaliśmy się dowiadywać nie były to wesoły wiadomości odpłynęła jeśli chodzi o świadomość przestała się martwić przede wszystkim przestała się martwić o to, a coś o czym, ale niczym się martwiła mnie przez ostatnie lata to znaczy w tym, że dzieło zostanie rozproszony w i wniknie, że nikt nie będzie niczego takiego jak jak reprezentatywny zespół i prac pokazywanych w 1 miejscu myślę, że chciała stworzyć coś w rodzaju osobistego muzeom w swoim domu przy ulicy Brzozowej zabiegała o uzyskanie działki, które powiększyły ten obszar nie bardzo się to udawało założyła fundację, ale jakoś chyba nie zdążyłem wejść aportem z tymi dziełami, więc jest poważny problem tego co się stanie z dorobkiem Magdalena Abakanowicz to w jej domu na ulicy Brzozowej w Warszawie niewiele się zniszcz też nie wszyscy wiedzą, że warszawskie filtry udostępniły magazyny swoje Magdalenie Abakanowicz na stałą ekspozycję to było takie jej zastępcza Monsanto, bo dużo sal czy ona ułożyła wyeksponowana w taki sposób, jakby chciała bardzo dużo swoich obiektów i zespołów, które można było zwiedzać w dniu mianem czasami wprowadzała swoich gości w, a w JLL dzisiaj nie wiemy też jestem w stanie byłoby fantastyczne, gdyby te wszystkie obiekty znalazły się w 1 miejscu został w sposób odpowiedni wyeksponowane skoro nie uda się tego zrobić w domu i prawdopodobnie nikt nie postawi nowego muzeum Magdalena Abakanowicz w Warszawie to może przynajmniej jakiś osobny duży pawilon na terenie rzecz centrum rzeźby polskiej w Orońsku i być może to byłoby rozwiązaniem, bo to jest dorobek, który powinien zostać w Polsce on i tak jest rozproszony NATO w Chicago po Nowym Jorku oraz we włoszech i dobrze by było, żeby to co ona najbardziej ceniła, gdyby nie chciał sprzedawać, żeby to pozostało jako substancja materialna polskiej kultury, czego sobie chyba przede wszystkim życzymy państwu również w noc doszło genialna artystka wyzwolił po Magdalena Abakanowicz była genialną artystką ogromnej intuicja ogromne dyscyplinach ogromne poczucie odpowiedzialności to była osoba, która nigdy nie pozwoliła sobie na zlekceważenie swego zadania warto odświeżyć sobie wiedzę o Magdalenie Abakanowicz, choć niewiele jej dzieł jest dostępnych publicznie, ale w każdym z morzem coś z muzeów też znajdzie mam nadzieję, że one wypłyną na ekspozycję stałą centrum sztuki współczesnej wiadomo w Warszawie na dużą kolekcję muzeum narodowe w Krakowie i trochę na muzeum narodowe we Wrocławiu ma ogromną kolekcję od Magdaleny Abakanowicz, więc tam, gdzie to jest możliwe powinniśmy przynajmniej w ten sposób uczcić pamięć armii, że dysponujemy 1 Robak moimi państwo gościem była Anda Rottenberg historyk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA