REKLAMA

Magdalena Abakanowicz - doceniona na świecie, a jak było w Polsce?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-04-22 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
126 Karolina Głowacka wczoraj w wieku 86 lat zmarła Magdalena Abakanowicz rzeźbiarka twórczyni i Bałkanów, które zrewolucjonizowały rzeźbę i tkaninę artystyczną wielka artystka ikona studia Radia TOK FM pani Milada Ślizińska kuratorka sztuki dzień dobry dzień dobry test pani doskonale zna twórczość Magdaleny Abakanowicz co teraz musi powiedzieć no tak poznałem twórczość Magdaleny Abakanowicz bo kiedy zrobić maleńką wysta w w cysternie to przy okazji tej wystawy Rozwiń » wydaliśmy książkę, jaką właściwie jedyną po polsku książkę, która innym jest rodzajem, gdyby taki takiego godnego podręcznika na temat Abakanowicz do mamy tam zarówno chronologię chronologię prac z bardzo ciekawymi własnymi komentarzami, jaki też zbiór najpiękniejszych najważniejszych najdziwniejszych realizacji w przestrzeni publicznej, czyli takie projekty które, których zostały postawione to w Nowogrodzie Gorkiego w Toskanii, a to ufny w Chicago na inne gorzej i mają tę ukryć przez wiele lat tkanina trójwymiarowość abakany od wczoraj przede wszystkim o tym, się przypomina do innych dużych z 2 powodów do Barbakanu Which, która ukończyła malarstwo Abakanowicz bardzo szybko zajęła się tkaniną z z tym, że Łódź w tej chwili, kiedy myślimy o artystach od artystów działających w Rosji właściwie nie ma żadnego znaczenia czy rzeźbiarz posługuje się wideo czy lubi rysunki natomiast wtedy, kiedy Abakanowicz zaczynała w swoją pracę, gdy pewne techniki pewnemu media były przypisane po 1 z sytuacją krewnym lub od razu z góry nazywany to jest kaczka to jest artysta, który wykonuje pracę właśnie, jakie do tkanin Abakanowicz były od samego początku ogromne zalety tkanina nie miały dekorować ściany te tkaniny były kompletnie niezależna od ścian tkaniny wypełniały przestrzeń niż w tej chwili nikt nie miał żadnego problemu słynny z nazwaniem w nich rzeźbą natomiast przez Czechy i pewien czas bo gdy Abakanowicz stworzyła ileś tych tkanin, które potem zostały nazwane od innych nazwiska abakanami, gdyż nikt nie wiedzieli jak właściwie nazwać boki w innym tonie było mu oczywiście w Polsce istniała duża tradycja tkactwa i tkaniny, ale to wszystko płat tkaniny, które zastępowała obraz naście dni natomiast obiekty Abakanowicz wypełniały przestrzeń i to wypełniały ją bardzo bardzo agresywnie, bo hotelowe kamery były czarne albo czerwone mocne żółte i z 1 strony to ona odniosła ogromny sukces na Biennale tkaniny w Lozannie z drugiej strony inni rzuty Robaka, który do dziś jest w Moma, który został za zakupiony w tamtych czasach jest w dzieje w dziale tkaniny, a więc w dziale właściwie rzemiosła i w związku z tym bardzo rzadko jest pokazywany natomiast czerwony do Cannes z tego samego okresu, którego nikt wcześniej nie zakupił czerwone na walkę nagle nabył je w można powiedzieć kompletnie innego życia przy innej feministycznej analizie tego tego dzieła tego obiektu i ten czerwony abakany, który był właściwie tak ułóż flagową u krawców z pracą, która znalazła się w centrum uzyskał wynik na okładce katalogu w organizowanego forum w Kalifornii nikogo wielkiego wystąpienia kobiet feministek ten czerwony abakany był właściwie traktowane jak wielka czerwona Regina, więc niezwykle łatwe, choć ważna praca niezwykle no i to powiedzieć coś mi bezkompromisową niewątpliwie bezkompromisowo rzetelność ten czerwony oblegany jest na stałej ekspozycji w tej kwoty także prace z tego samego okresu różni odczytane w różnym czasie inni nie mają związku z kompletnie różnych historii i kolejne hasła wspomnienia, które się teraz pojawiają to humanizm badanie człowieka przypominanie tych wszystkich przedziwnych niepokojących rzesz ludzkich postaci świata pozbawionych głowy od samego korpusu przeciwne, więc Abakanowicz usiłowałem oderwać się od tej tkaniny, ponieważ tkanina w jaki sposób użyłem słowa Just go no Main Street sztuki nowoczesnej i Chin w właściwie tak jak się przyglądałam jak wyglądało tak wyglądały niedostępny pracy nawet w pewnym momencie zminimalizował VAT-u temu ten Abakan do jakiegoś grup grubej liny grubego sznura istnym grubym sznurem pod potrafiłem zrobić instalacje, które miano rodzynka, jakiego nam też to forma aktywnego działania na katedrze w Edynburgu teren ten trend rozłożony tegoż Murat internet nigdy był ustawiony w galerii, ale tak jak hydrolodzy ma on pokazywał tego typu prace amerykańskich artystów do właściwie dzieje w pracę pozostawały bez nich bez Echa w pewnym momencie następuje rzeczywiście z niej duże zmiany w tym są Abakanowicz zaczyna robić ona inni cały czas uczy się używa takiego rodzaju tkanin takiego w niemalże worka i gotowego, który jest wzmocniony w chemię od 2 tutejszej jest, gdy tylne na formę można powiedzieć, że każdy na jej koszt wymiany jest słuszny wniosek i z tego z tego z tego minutowego materiału buduje postacie te postacie są bez głowy i losu torsy albo cały całe tłumy w 801980 roku ona pokazuje swoje pociechy nazwało plecy to są wszystko takie umowne nazwy właściwie właściwie nową umowę mówi, by w tej chwili plecy ranny, ale nawet nie sądzę, żeby wtedy na Biennale te prace miały jakąkolwiek nazwę teki i tłum i pleców bez głowy ich pleców pleców pochylonych pokazuje w pawilonie Polski na Biennale weneckim wtedy nie przyznano w ogóle nagród, ale mówiono że, gdyby była nagroda to Abakanowicz jest z tą swoją realizację powinna dostać główną nagrodę potem te plecy były interpretowane przez krytyków bardzo różnie, ponieważ ludzie pytali co co znaczą te plecy czy to jest Auschwitz czy to jest, gdy czy to jest zagłada w każdym razie po kilku latach Abakanowicz zrealizowała ataku bardzo podobną placet, że wybrał się pochylone plecy bez głowy w branży w Hiroszimie wymienia pani różne przestrzenie galerii Biennale wszystko za granicą no tak bojach z 1 strony pamiętam wystawę, którą Wojciech Krukowski zrobił w połowie lat dziewięćdziesiątych Magdaleny Abakanowicz zamku Ujazdowskim mityngu to była i wielka retrospektywna wystawa potem było kilka mniejszych wystaw na tę wystawę do zamku przyjechały zespół z Tokio tancerzy tancerzy but to, którzy zatańczyli rzeźby Magdaleny Abakanowicz ten typ fińskim jest taki zapis 15 minutowy one rzeczywiście zrobiła choreografię do tego i to jest absolutnie wstrząsające performance u tak, bo właściwie Magdalena Abakanowicz głównie funkcjonowała w błąd za granicę oraz zapraszana w doskonałych miejsc natomiast ja nie potrafi powiedzieć czy to jest kwestia zawiści zazdrości jakiś film dziwnych przepychanek w Polskim, a tłem, gdzie odnawia bardzo niewiele wysta w w Polsce, ale miała długie i twórcze życie białe długie twórcze życie w 180 lecie Abakanowicz i galeria ma od jurorów Nowym Jorku zorganizowała wystawy występy w sercu bardzo piękną bardzo dużą jest bardzo niezwykłą książką podbił też zwrócić się z prośbą do ludzi, którzy byli w oba kanały BBC, którzy z nią współpracowali na bardzo różnych etapach i twórczości ludzi, którzy już często byli na emeryturze, ale kiedyś byliście w armii brak tu muzeum w Hiroszimie, a to muzeum w Jerozolimie pisali pierwsze książki o Abakanowicz także tę książkę jest wyjątkowe, że nie ma długich tekstów to są bardzo osobisty krótkie teksty coś takiego co kiedyś był ateński nazwał chińskim portrety to znaczy mówić dużo osób każdy mówi swoje i etos krótkie teksty, bo ludzie stoją teraz krótkie teksty i tych naprawdę czeka Milena Śliwińska kuratorka sztuki opowiada o Magdalenie Abakanowicz dziękuję bardzo dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA