twój problem moja sprawa Anna Gmiterek-Zabłocka dzień dobry witam państwa w drugiej części mojego programu twój problem moja sprawa, a w tej części temat od 1 ze słuchaczek pani Elżbieta odezwała się do mnie za pośrednictwem Facebooka w tym miejscu przypomnę, że profilu na Facebooku nazywa się twój problem moja sprawa więcej pani Elżbieta mama Krzysia z autyzmem opowiedziała mi na podstawie programowej nowej podstawie programowej dla przedszkoli zresztą sami państwo
Rozwiń »
posłuchajcie, bo rozmawiamy również z nią przez Skype, a podstawa programowa do przedszkoli, która zaproponowała pani minister Zalewska w lutym 2 przewiduje w ogóle czegoś takiego kogoś takiego jak niepełnosprawne dziecko w przedszkolu podstawa programowa nie wspomina, a przepraszam wspomina w 1 punkcie tylko o orzeczenie o kształcenie specjalne, ale tylko w momencie, kiedy chodzi o naukę języka nowożytnego obcego MF innych fragmentach dokumentu o jak wycięta, ale jakiekolwiek wspomnienia o dostosowywaniu poziomu nauczania do poziomu ucznia co jest bardzo istotne u dzieci z autyzmem i rannych dzieci takie rozumienie podstawy programowej, która zaproponowała ministerstwu w tym momencie wyklucza, że czynią kształcenie specjalne tak naprawdę, bo to jest tak my tutaj rozmawiamy o krzyż Rio opóźnionym rozwojem i rozwoju mowy tak uważa, że tutaj tych, którzy te problemy się mogą pojawić, a tak naprawdę tam w ogóle nie przewidziano też dla dzieci niewidomych prawda Tychy takich udogodnień czy ułatwień, które umożliwiłyby im rozwój LO przewidziano we wcześniejszych oba w wcześniejszej ustawie z czerwca 2016 roku w Cannes w podstawie programowej jest uwzględniona w dostosowywaniu materiałów i treści programowych do możliwości uczniów tutaj założono, że każdy uczeń jest w normie rozwojowej czy nie przewidziano dzieci niepełnosprawnych z opóźnionym rozwojem mowy z autyzmem oraz analizował z jakimikolwiek innymi deficytami okazuje się, że tak naprawdę wszystkie niepełnosprawności zanikła systemu też coś niesamowitego sprzecznego z konwencją ONZ może to oznaczać to może zamiast korzystania raz mówi Kamil Norwid jest to aplikacja idealna tablet, która pozwala Krzysiowi komunikować się większość, wybierając konkretne piktogramy komunikuje, że n p . jestem głodna chce pić nawet w przedszkolu ogólnodostępnym to wszystkie udogodnienia w tej chwili są, bo to umożliwia podstawa programowa, bo podstawa programowa jest podstawą do tego, żeby włączyć orzeczenia o kształceniu specjalnym w tej chwili podstawa programowa, która będzie ważna od września wyklucza orzeczenia o kształceniu specjalnym, a do pierwszej klasy szkoły podstawowej gmina nie ma podsta w na przekazanie pieniędzy na realizację orzeczenia o kształceniu specjalnym co śmieszne taką furtkę ministerstwo otworzyło samorządom w swój problem moja sprawa proszę państwa moim gościem jest w tej chwili pani Katarzyna Cichocka Segiet wiceprezes stowarzyszenia o długiej nazwie stowarzyszenia na rzecz propagowania wspomagających sposobów porozumiewania się mówić bez słów, a Lizak Polska dzień dobry pani Katarzyna Gabryel, a będziemy rozmawiać o nowej podstawie programowej dla przedszkoli podstawie, która wzbudziła duże zastrzeżenia rodziców dzieci niepełnosprawnych, ale również terapeutów, ponieważ jak usłyszałam od cen niektórych rodziców nie ma w tej podstawie no nie ma mowy o dzieciach niepełnosprawnych tak naprawdę, a w szczególności nie ma mowy o komunikacji alternatywnej pani Katarzyna, jaki jest pani zdanie i czego pani zdaniem w tej nowej podstawie dla przedszkoli brakuje to co powiedziałem tak ze swojej dziedziny resztek wyraża właśnie komunikacji wspomagającej alternatywnej, ale zdecydowanie bardzo brakuje zapisu o tym, żart dziecko powinno taki rodzaj wsparcia otrzymać co w poprzedniej podstawie programowej było wyraźnie zaznaczone zarówno w kontekście dziecka, który ma być nadawcą, jakie odbiorcom komunikatów w tej chwili kukłę tego nie zostało to uwzględnione no właśnie, ale z drugiej strony jest także ministerstwa edukacji na moje pytania w tej sprawie odpowiada rodzice nie mają się, czego obawiać to obawy są przesadzone, bo tak naprawdę tego zapisu nie ma, ale nauczyciele nauczyciele mają obowiązki i tutaj prawda pojawiają się obowiązki, które mają nauczyciela, dlaczego tak ważne jest ten zapis nagrań jest ważna z różnych względów po pierwsze, dlatego, że sam brak mowę werbalnej, ale nie jest w Polsce rodzajem niepełnosprawności one uwzględniane jest, gdy towarzyszy innym rodzajem trudności aczkolwiek, jeżeli dziecko nie ma niepełnosprawności towarzyszącej, która bada podstawą wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego NKO w związku z tym również nie będzie mogła mieć zapewnionych dodatkowych zajęć wspomagających komunikację co wynika z finansowania zajęć, a dla dziecka, które takiego roszczenia nie posiada druga sprawa jest taka, że kwestia wspomagających alternatywnych sposobów porozumiewania się jest sprawą w Polsce cały czas jeszcze nie tak bardzo powszechną to znaczy mam takie poczucie, że jeżeli coś zapisane w akcie prawnym w podstawie programowej i dlaczego się nauczyciele są zobowiązani elki też dyrektorzy placówek to on, że za tym też tak powiem, nawet jeżeli to pojęcie jest nowe to pójdą poszukiwania czym jest ACo czynisz komunikacja wspomagająca alternatywna natomiast do takiego zapisu nie będzie nad siłą roboczą, jeżeli w danym miejscu w danym przedszkolu nauczyciel nie słyszeli po prostu o tym, że jest taka możliwość możliwość porozumiewania się z dzieckiem, które nie mówi na to się czy nie będą mieli możliwość, by poszukiwać czegoś, o czym nie wiedzą, o czym nikt w taki właśnie na powiece, a my z pani perspektywy spanie doświadczalnych jest teraz to znaczy leming albo jedno do tej pory zdarzały się takie przypadki, że zgłaszali się do pani rodzice właśnie dziecka w wieku przedszkolnym LO, którego Telekomunikacja alternatywni wprowadzano w ogóle nauczyciele nie wiedzieli, że coś takiego jednak tak taka świadomość, że tak powiem na szerszą skalę tego, że z istnieniem stanowiącej alternatywne sposoby porozumiewania się pojawiła się potem eeg powstała 3 lata temu zaczęła powstawać adaptacja podręcznika do szkół podstawowych nasza szkoła, a wcześniej nasz elementarz do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi i mam takie poczucie, że to była pierwszy taki moment, kiedy rzeczywiście jest bardzo wielu miejsc w całej Polsce zaczęliśmy test z zasypywania pytaniami co to takiego jest to akt natomiast podręczniki trafiły do szkół podstawowych w związku z tym wydaje mi się właśnie żar w przedszkolach często może pojawić się taka sytuacja, że nauczyciel po prostu o tym nie wie co im swoich największych starań na jesieni Eton nie będą już w barierę dostępu kawą i wyszkoleni staną, bo też właśnie w tej wracamy do początku troszkę nie ma braku umowy jako rodzaj niepełnosprawności w związku z tym nie ma takiej grupy zawodowej raport komunikacji w związku z tym kompetencji kwalifikacji tylko, że vectra autom komunikację z tak w razie nikt w Polsce nabywamy poprzez szkolenia krajowej i międzynarodowa ankieta to daje nam takie przygotowań atakowi tutaj w związku z tym są Łukasz tak powiem rdzennym można byłoby spożytkować taki sposób przed ślepotą komunikacji może być każdy nauczyciel, które będzie do tego przygotowany w związku z tym, gdyby nauczycielek debetową to jasny zapis w podstawie programowej, które zresztą tylko regał prawda to nauka trwa mecz, w którym dziecko trudne sejf porozumiewanie się zaczną szukać innego okazuje się, że to on może kształcić się uczyć się w kierunku bycia terapeutą w komunikacji dziecka no właśnie, bo tutaj w tym w tej informacji, które dostałam z menu jest napisane tak w podstawie programowej jest wprost napisane, że celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka i dalej nauczyciele nadal mogą korzystać z alternatywnych metod komunikacji z dzieckiem nie ma zapisu, choć ministerstwo mówi, ale nauczyciele nadal mogą, bo oczywiście będę znowu wracamy do tego etapu mokrą i jeżeli wiedzą, jeżeli mają taką wolę natomiast z inną woli, jeżeli nie będzie tego zapisu to wydaje mi się, że konsekwencją tego będzie po prostu inni dążeń ciepłym z 1 strony to właśnie chodzi o to, że fajnie byłoby aż tak Raja Bell nauczyciele, by placówka była zobowiązana do tego, aby zapewnić dziecku dekoracje zajęcia z drugiej strony nowość, ponieważ jest to rodzaj niepełnosprawności, nawet jeżeli rodzice będą o tym, wiedzieli co do in w łatwy sposób można nie zapewni dziecku to rodzaj zajęć, mówiąc że nie ma pieniędzy na to czy nie można dziecku przyznać coaching, która miałaby na celu wspomaganie jego umiejętności komunikowania się z trzeciej strony to jest właśnie kwestia tej świadomości o tak naprawdę małe dziecko łatwo jest zadbać to znaczy my bardzo często też mamy do czynienia z dziećmi, które rozpoczynają naukę w szkole fajnie w hali w edukacji wczesnoszkolnej czasami zdarza się to później, które np. nigdy w życiu nie dokonywał wyborów, które nigdy w życiu nie decydowało o siebie osobie imamy rodziców, którzy jak mówią, że nie wsiądę do głowy brak też dziecko niepełnosprawne w związku z tym n p . Aneta mama wybiera dla niego ubranie temat diety dziecka będzie jadło i w związku z tym łatwo tę komunikację szczególnie w pracy z małym dzieckiem, któremu wdzięczna ręce, które można być tak powiem zadbać o jego potrzeby bez komunikowania się bezpośredniego z nim łatwą komunikację z Barcą pominąć dobrze to to już koniec porozmawiajmy chwilę po, a c filmowiec na bocznej słuchaczy no rozmawiamy o alternatywnych metodach porozumiewania wiemy, że chodzi o dzieci n p . z autyzmem, które nie mówią albo mówią bez słów, bo można tak mówić, ale no właśnie co to jest ta, a c i w jaki sposób takie dzieci mogą się komunikować ze światem w jaki sposób terapeuci są w stanie im pomoc, a c po są jak pani powiedziała wspomagającej alternatywne sposoby porozumiewania się klinik wszystkie sposoby komunikowania dostępne w sposób inny niż za pomocą umowy aczkolwiek, ale tutaj też, jeżeli możliwe jest, aby dziecko wydawało jakiś dźwięk, któremu nadaje znaczenie to oczywiście to też unikamy dała plamę komunikacji wspomagającej tras alternatywnych zwykle jest tak cenny czas tak systemy porozumiewania się, bo są to sąd systemy Santos zorganizowane struktury IT telekomunikacyjnej opierają się na znakach manualnych gęsta chętnych mamy gest naturalne, które są przez nas wszystkich ogólnie rozumiane tak szybko gest Okaj czy to gest naturalnych certyfikaty, których dziecko nas uczula, nadając znaczenie i są systemy gestów np. Krystyna karton pełen, których tam się uczymy i my uczymy ich dziecko tak w jaki sposób porozumiewać się za pośrednictwem tego sposobu natomiast taką największym obszarem UE, a c są systemy znaków graficznych na litej test my też są bardzo różne generalnie są to znaki ilustracje każdy znak ma swoje znaczenie jest podpisany w związku z tym dziecka od radziecka zrozumiały często jest sam symbol natomiast, ponieważ jest podpisany to odbiorca komunikatu może potwierdzić czy dobrze zrozumiał praca nie musi zgadywać, więc z atakami powiedzmy sobie na najbardziej funkcjonalna najbardziej funkcjonalny sposób komunikowania no i co ważne i co ważne pani Kasia chyba jest tak, że rzeczywiście wśród dzieci, bo ja rozmawiam wcześniej z jedno strat był tak rzeczywiście widać duże postępy w mówieniu mimo tego, że samodzielnie werbalnie mówią to jest strasznie ważne dlatego, że to co ja zawsze podkreślam też prace komunikat nie odbywa się w ciszy to znaczy, że w dziecko, które wskazują znaki niezależnie od tego jakie ma możliwości ruchowe brata, czyli jak to robi KO i jemu zawsze towarzyszy mowa o osoby, które z odbiorcą komunikatu ETA jesteś taki modelowanie i języka dziecka, czyli jego rozwijanie jego kompetencji komunikacyjnych i językowych ZS oczywiście są też znamy dzieci, o których jest takim etapem pośrednim w rozwoju procesu inaczej w rozwoju mowy takich jak też dziecko ma możliwość wypowiedzieć mu się Krafta trzecie nawet w sposób zniekształcony dane z 2 to też tanga im znak do wyboru pytany Szkot, kto przyjedzie dziś potrzeby do przedszkola i dziecka ma przed sobą z takim mama babcia tata tak wskazuje mamy ja mówię to po wiceszef sztabu się tak spróbuj i jak w rytm stara się chronić, a niektóre dzieci za ten komunikat mnie werbalnym kulcie jest próba wypowiedzenia słowa mama czy tylko co znajduje się na znaku, więc jak najbardziej korzystamy ze znaków i we wspieraniu rozwoju mowy, ale także brak komunikacji brak prowadzenia jakiegokolwiek systemu, a c prowadzi do wtórnego Unii w Konstancinie intelektualnego dziecka bez komunikacji nic nie może rozwijać poznawczo w najwyższym możliwym dla siebie w stopniu dlatego w tym miejscu proszę państwa apelujemy i prosimy Ministerstwa Edukacji Narodowej prosimy panią minister, by alternatywne metody komunikacji zostały wpisane do podstawy programowej dla przedszkoli tak samo jak znalazły się mówiąc krótko w podstawie programowej dla szkół, bo tam tego zapisu nie zabrakło proszę państwa moim gościem studio w Warszawie była pani Katarzyna Cichocka Segiet prezes stowarzyszenia na rzecz propagowania wspomagających sposobów porozumiewania się mówić bez słów AIESEC Polska dziękuję bardzo pani Katarzyna dziękuje Arce to wszystko proszę państwa w dzisiejszym programie mówi my ile problem małpa TOK TOK FM jest do państwa dyspozycji można się ze mną też kontaktować na Facebooku, a mój profil to twój problem moja sprawa przed nami teraz informacje Radia TOK FM, a po nich prowadząca popołudnie Karolina Głowacka swój problem moja sprawa w stałej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik EU
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA
-
-
-
-
-
27:14 W studio: Małgorzata Rabczewska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM14:09 W studio: mec. Sylwia Gregorczyk-Abram
-
-
-
-
-
-
07:02 W studio: Andrzej Domański
-
06:34 Inteligentny Eko Dom
-
-
-
-
-
-
29.05.2023 22:00 Powrót do przeszłości53:13 W studio: prof. Włodzimierz Marciniak
-
-
-
29.05.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia52:40 W studio: Barbara Surdykowska , Krzysztof Pater
-
-
-
-
-
12:40 Popołudnie Radia TOK FM15:15 W studio: Hanna Liubakova
-
12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:33 W studio: Mateusz Mazzini
-
13:40 Połączenie12:06 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
11:59 Podcast przedsiębiorczyDuże firmy już stosują zasady zrównoważonego rozwoju. A czy mniejsze mogą czerpać z ich doświadczeń?20:00 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL