REKLAMA

Jak będzie wyglądał Polski Pawilon na Biennale w Wenecji?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-04-25 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat witam państwa bardzo gorąco co 2 lata w Wenecji odbywa się na Biennale weneckie najważniejsza na świecie wystawa Triennale sztuki współczesnej już wiele się użyć takich wielkich Penny słów tegoroczne rozpoczną się 13 maja na jej o tym co my w tym roku pokażemy na Biennale ne, czyli Polska, czyli co pokażemy w Polskim pawilonie o tym, opowiedzą nam dzisiaj Hanna Wróblewska dyrektor narodowej galerii sztuki zachęta dzień dobry dzień dobry Rozwiń » oraz komisarz polskiego pawilonu tym samym oraz kuratorka wystawy w Polskim pawilonie na Biennale Wenecji Barbara Piwowarska dzień dobry dzień dobry 3 doby, zanim zdradzimy państwu też jest to oczywiście wielką tajemnicą, bo to ogłoszenie wystawy twórczyni wystawy, bo to kobiety w tym roku na Biennale weneckiego już dno zostało ogłoszone dawno dawno temu parę miesięcy temu ale zanim powiemy więcej o tym co tam zobaczymy nad zacznijmy od tego, dlaczego to Biennale weneckie to jest taka impreza, na którą wszyscy tutaj w świecie sztuki się przygotowują wszystkie państwa wołowym podkreśla, że są tam wciąż pawilony narodowe wszystkie przygotowują coś specjalnego do tej Wenecji Hanna Wróblewska, czyli do celu Biennale sztuki ważną imprezą jest w z powodu skali i tradycji Biennale sztuki należy takich najważniejszych imprez sztuki współczesnej pewnie też, dlatego że prawie nieprzerwanie wydarza się już ponad 100 lat czy też taka impreza z największą tradycję i kiedy mógł ich do innych takich imprez murach w tym roku mamy szczęście bez i Kassel czy taka impreza w kasie teraz wystawa sztuki współczesnej też zdarza raz na 5 lat Biennale weneckie raz na 2 lata i ona jest też dosyć konsekwentnie utrzymuje takich wytycznych podział co znaczy, że oprócz tego, że jest duża wystawa zorganizowana przez samo Biennale, które teraz obecnie z fundacją, która zwykle zaprasza ich ilość gwiazdek kuratorską to koszt 1 dużej wystawy światowej z co cały czas trzymane są pawilony narodowe co znaczy, że każdy każdy kraj, który chce przy tym brać udział w Biennale ma swój własny pawilon o nic albo rzeczywiście własny co znaczy tak jak Polska mam też szczęście, że od lat trzydziestych mamy swój własny budynek w Wenecji miejsce na głównym terenie 3 dni tam, gdzie wszystkie ważne pawilony i tam możemy wystawić taki piękny biały budynek, a David Zachary górala kim jest chętnych albo, jeżeli już jakiś kraj się za późno zwrócił do biedna, ale za późno przystąpienie ma też, bo nic wybudować taki kraj co roku muszą sobie znaleźć co 2 lata może sobie znaleźć swoją siedzibę to znaczy wynajęcie jakiś fragment domu jakiś fragment Pałacu Wenecji też za grube pieniądze gotowe na rys jedno 0 związku z tym mamy na na Biennale Wenecji cały czas utrzymany jest taki i 2 podział tych cech bardziej stresujące, bo ptaki wystawy głównej takiej 1 ogromnej wystawy każdy z krajów może zaproponować swojego kuratora i swojego artystę co znaczy, że mamy taką lukę wprawie demokracji spojrzenie pada to nie jest 1 wielki to nie jest 11 i nikt nie jest ta sama sztuka co inny cel co inny inne procedury wyboru są w Polsce inne rynki Chin w Rumunii inny w stanach Zjednoczonych, a jeszcze inaczej wybiera kurator główny dlatego zawsze jest wystawa niejednorodna i dlatego tak bardzo ciekawa, a w Polsce kto w takim razie decyduje o tym, jaka będzie wystawa w Polskim pawilonie w Polsce mamy niezwykle ciekawą procedurę, której zazdroszczą nam zazdrości nam wiele krajów do tego, że w Polsce decyduje niezależnych żyli powołane przez co 2 lata przez ministra kultury dziedzictwa Narodowego w skład tego żyli wchodzą członkowie różnych środowisk przede wszystkim znawcy sztuk wizualnych, ale także ci artyści ci kuratorzy, którzy brali udział w poprzednich Biennale ach, i wiedzą po prostu czym jest Biennale Wenecji, by ta świadomość tego Night impreza się przygotuj przygotowuje dawny pub pawilon jest dosyć udany projekt jest dosyć ważna i Troi tej Izby wyłaniany w otwartym konkursie co oznacza, że każdy może każdy, kto ma doświadczenie kuratorskiej i zna język obcy może przystąpić wysłać swój projekt natomiast w momencie, kiedy rozmawiać o projektach nie znamy nazwisk kuratorów dyskutuje, więc nie uwzględni pracę oceniamy Zamet pracy to oczywiście ma plusy minusy, bo oceniamy, jakby potencjał bardzo często Plichta artystycznego, które jeszcze nie powstał i afer wiemy, że Paweł Althamer jest 1 z najlepszych artystów na świecie natomiast nigdy jeszcze jego projekt nie został przez kuratora tak sformatowany, żeby przekonał przekonał ZIKiT nie, dlatego że Paweł nie zasługuje na Biennale Bodys 1 z najlepszych artystów do tej bardzo ważny jest rola tej osoby, która nic, by jak ten projekt sławił Sulimy sprzedaje i nazwisko tej osoby do końca nieznane dopiero żyć jak żyli decyduje się o to jest najciekawszy projekt on się obroni w kontekście Wenecji w kontekście wielu innych pawilonów w kontekście wystawy głównej pasuje do tematu, ale niezbyt nachalnie cayenne ma potencjał, że dobrze wybrzmi w takiej ani innych przestrzeniach i technicznych dopiero kiedy to wszystko sobie powiemy otwierane są koperty i okazuje się, że np. kuratorem przerwa w blokach jest Barbara Piwowarska nosimy w tym roku ponad 40 lat, kiedy takich prac, które zostało tutaj zakwalifikowanych do tego konkursu zwyciężył właśnie projekt Sharon Lockhart artystki szalony Sharon Lockhart i kuratorki Barbary Stenki towar, więc pani Barbaro kim jest Sharon Lockhart, bo w środowisku artystycznym polskim to jest inny artystka dobrze znana wyznaczona już nią nie pierwszy raz w Polsce tworzy tak to znaczy myślę, że Sharon Lockhart właśnie są o tyle ciekawą figurą dla takiego pawilonu polskiego ma ona jest dosyć dobrze znana w środowisku artystycznym w Polsce z tego powodu, że często tu bywa jest związana z wieloma grupami ludzkimi, a szczególnie właśnie z dziewczynami z Dziennika natomiast ona nie jest tak bardzo znana jako artystka nie myślę, że jej twórczość znana jest tylko specjalistom szczególnie tym, którzy interesują sztuką wideo i filmem eksperymentalnym i tak się złożyło, że jazgot wszystko się przyjaźnie stąd też byłoby mi miło usłyszeć, że pani wyłowiła taki fakt drobne, ale bardzo ważny, że to jest projekt kobiecy, a więc taka Solidarność kobieca tutaj zadziałała i tu było także gdzieś tam inne są w sposób naturalny postanowiłyśmy aplikować razem namówiła nas wspólna koleżanka również Agnieszka Pintera, których są tutaj bardzo za to podziękować i Charlotte hard jest twórczynią filmową w tak można to powiedzieć, która mieści się bardzo ciekawej tradycji właśnie eksperymentalnego wideo, które jest gdzieś pomiędzy fotografią filmem to są narobi od lat charakteryzują właśnie bardzo statyczne kadry ujęcia filmowe bardzo nietypowe, aczkolwiek typowe właśnie dla tej tradycji Kala Arts i w Los Angeles USA taka szkoła Leśna eksperymentalnego wywodzącego się głównie od Jamesa wynik daje właśnie profesora już teraz bardzo słynnego, iż Szaron porusza się formalnie właśnie w tej tradycji konsekwentnie od lat również tworzy fotografię właśnie zawsze każdy film każdy jej projekt składa się z filmu z fotografii i zamiatane pod własnym przerwać wojnę taki film sharan lokal, który oglądamy w kinie, gdzie ona ustawiła kamerę naprzeciwko widowni dodaje, że teatralnej i to faktycznie było Sano Teatro Amazonas dali rady oraz projektanta serwowanie tej reakcji Anny widział w nim tak to jest, więc ona ona się w ten sposób postępuje, że stawia kamery bardzo cieszy się dobrą kamerę filmową taką szeroką kontrolną, która trwała bardzo duży obraz i inscenizuje właśnie ten coś co jest pomiędzy taką sceną teatralną albo czymś co jest tak naprawdę przeciwieństwem ruchomego obrazu, do którego jesteśmy tak dzisiaj przyzwyczajeni, więc gdzieś tam ona jest artystką bardzo analogową i bardzo sięgającą do takiej tradycji ikonografii takie w ogóle pierwotnej malarskiej takiej Wiktoria żadnej teren, ale właśnie za wszystkimi tymi projektami, bo możemy tu wymienić to Teatro Amazonas, gdzie w tym kadra jest widownia nie jako takie lustro kamera jest lustrem skierowanym przeciwko nam się do nas, ale ona też swoją twórczość miała silny, że nasza zapraszała pary chłopów wieśniaków japońskich, którzy przez 30 minut dokładnie w czasie realnym tzw. ferie tanim filmowym rozgarnięty było siano na polu na 2 równe takie kubki i i film się kończy na tym koniec naprawdę to zadanie kończyli i te kubki, jakby znikały w w kadrze kamery, więc ją NATO nazywa oczyści no no i kajdanami był też też dużo czasu spędziła w Japonii i innych to co zobaczymy na razie w Wenecji Bożenna z tego co pani powiedziała możemy wydedukować także to też będzie projekt, który z 1 strony jest filmem z ich strony z fotografią znaczy, że są te 2 elementy tytuł tej pracy to mały przegląd tak dokładnie, więc tutaj jeść szybko zapomniał wspomnieć ostatnie rzeczy, że każdy z tych projektów Sharon Lockhart to jest projekt społeczny to znaczy tego tak nie widać od razu jeśli się nie zapoznamy z jakimś napisem czy ktoś na mnie powie to możemy się nie zorientować się tak naprawdę co stoi za złe to on tym udanym kadrem dosyć statyczny mniejsze młodsze fotografii ona zawsze pracuje ze społecznościami lokalnymi w różnych krajach właśnie dużo pracowała z młodzieżą z dziećmi i z dziewczynami znajdziemy w równoważnym szamotaniny z rakiem ma już w tym kierunku szła od dawna i w pawilonie polskim zobaczymy bardzo złożoną mu pracę która, ale typową dla Sharon Lockhart, która się, że składa właśnie z filmu fotografii i z tłumaczeń z całego ich do takiego projektu badawczego i który będzie też oczywiście wydrukowanej to będzie zamiast tak naprawdę naszego katalogu będziemy prezentowali tam również 29 numerów małego przeglądu, czyli dodatku to była Gazeta, którą wymyślił Janusz Korczak przed wojną wcześniej już, jakby pracował oczywiście nad różnymi formatami oddawania głosu dzieciom czy młodym, bo z tego bardzo znany był również znany z tego, że był awangardowy w tym celu i mając świadomość tego czym to było wtedy to było bardzo ważne dla dzieci młodzieży, bo o nim jako oddał 4 strony czasami się czasami 2 czasami 4 strony w Gazecie dla dorosłych w naszym przeglądzie i ten dodatek mały przegląd się ukazywał między 1926 rokiem do 1939 do 1 września do wybuchu Home PL drugiej wojny światowej i naj wydaje się, że to był po prostu jakiś bezprecedensowy idealny model tego typu gazety, gdzie ona była pisana przez dzieci młodzież, a nie przez dorosłych dla dzieci młodzieży i Charlotte hard zauważyła torów i to tak naprawdę to było osią osią tego naszego projektu bomb w Afryce żona Grażyna Nowak z roli aż ten głos tym dziewczynom z Sicienka nowa dziewczyna zrzuci NKW to co zobaczymy na dane z kolei na tym filmie reż Sharon Lockhart, kto będzie film realizowany podczas warsztatów z dziewczynami kim są dziewczyny zróbcie wreszcie powiedzmy krótko na arenie dziewczyny dziewczyny z Różanka są koleżankami szarym rock hard i naszymi również są w wieku między 1418 lat niektóre z nich jak już stają się pełnoletnie to naturze mogą opuścić ośrodek dziewczyny grudzień kasą dziewczynami, które są z całej Polski ma czas z różnych powodów tam trafiają z powodu problemów, jakie mają w życiu w rodzinach lub nie do ostatnich warunków jakich żyją lub problemów w szkole nie jest to taki ośrodek młodzieżowy ośrodek Socjoterapii, z którą współpracujemy właśnie wróciłem ku to jest bardzo ciekawa inicjatywa, która jest poza kategorią poprawczaka i domu dziecka jest właśnie nowa kategoria też bardzo ciekawa sieć tych mostów tzw. jest od paru lat to jest właśnie przez pana Churchilla i marudy prowadzone to są ośrodki niedaleko Warszawy i dach muzealnej te dziewczyny właśnie są, jakby nie domykają się tym kategoriom ile one one nie nie nie popełnił przestępstwo tak, żeby być wysłane do po poprawczaka ani nie wiem mnie tym, iż sytuacja nie jest aż tak zła, żeby wylądowały w sierocińcu, więc one po prostu tam przepracowują różne problemy i czasami są tam po 2 lata nawet nie darzy nas na bardzo gorąco zapraszamy oczywiście do Wenecji jeśli ktoś ma taką okazję od 13 maja można tę wystawę na Biennale weneckim oglądać aż do listopada wystawa oczywiście trwa 26 listopada, ale na pewno opóźniają wystawę będzie można mogli oglądać w Zachęcie na ścianach w nocy z następnych latach byli pokażemy w Zachęcie, ale też zapraszam państwa w końcu maja na przełomie maja i czerwca przez moment będziemy pokazywać oryginały małych przeglądów i będziemy mówić o Januszu Korczak o małym przeglądzie osoby, które współpracowały tutaj z Barbarą Piwowarską i dziewczynami osoby skoczek Jan z biblioteki narodowej pokażą nam wszystkim ten mały przegląd do tego wszystko się zaczęło realizator na sam idę po tasaki piłę mechaniczną co znaczy, że naprawdę już musimy niestety kończyć w inny bardzo dziękuję Hanna Wróblewska dyrektor narodowej galerii sztuki zachęta Barbara Piwowarska kuratorka wystawy w Polskim pawilonie w Wenecji bardzo dziękuję dziękuję bardzo dziękujemy zaprasza na razie agencja rana Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA