REKLAMA

PISA: Polska na czwartym miejscu w UE pod względem liczby zdolnych uczniów. Dr Maciej Jakubowski w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2017-04-26 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich recykling Olsztyn Igor 1322 Jakub Janiszewski i przy mikrofonie żoną studio dr Maciej Jakubowski dyrektor ewidencji z tytułu dzień dobry dzień dobry będziemy mówić o raporcie reprezentowanej przez pana placówki, która zajęła się wynikami polskich uczniów z konkretnych edycjach badania i za jak się okazuje walory tych, gdzie polscy uczniowie całkiem nieźle sobie radzą nie głaszcze można uplasować na czwartej pozycji w krajach Unii Europejskiej w no, a ja Rozwiń » oczywiście mszy zagadnąć wprost do tematu politycznego czy pańskim zdaniem to się łączy jak z gimnazjami czy to się nie łączy z gimnazjami jak to czy w od razu pełna to ostatnie pytanie łączy się ale zanim rozwinę to małe sprostowanie ten raport jest takim pierwszym raportem, który podsumowuje wszystkie badania, które dotąd mieliśmy ostatnie edycje to nie tylko z PiS zaczęli ten test piętnastolatków w gimnazjum, ale także badanie Tim Story, bo w czwartek naszej szkole podstawowej i odwołuje się do badania dorosłych jak to, które było realizowane z parę lat temu, ale te wyniki są bardzo ciekawe i patrzą na te wszystkie wyniki badań właśnie chcemy pomyśleć, jaka jest kondycja polskiej szkoły świat jakoś się przekłada na życie rynek pracy i t d. nasi gimnazjaliści radzą sobie świetnie oni są powyżej średniej Europejskiej ten termometry pan podał w rankingu zaś, że jesteśmy otwarci to to akurat jest takim nawet niektóre policzyliśmy patrząc na to ilu tych najzdolniejszych uczniów i tutaj PiS za 2015 proc dotyczyła nauk przyrodniczych cudów najzdolniejszych uczniów tak naprawdę jest na rynku europejskim pochodzi z Polski wieczyście wielkość kraju się liczy, więc Niemcy Francja wielka Brytania tych uczniów produkują brzydko mówiąc produkują mają znacznie więcej, ale np. przebijamy pod tym względem Włochy, które mają 60 kilka milionów ludzi, a tych uczniów najzdolniejszych tak naprawdę mają mniej liczbowo, a także Polska tutaj nie tylko wielkością, ale też jakością dobrą edukację i rzeczywiście się wybija czy to ma związek szczególnie ta część zaś znacząca PiS, bo to są gimnazjaliści 15 latkowie to ona ma związek z reformą może mieć związek szczególnie, dlatego że pierwsza wiza była realizowana w 2000 roku jeszcze objęła uczniów, którzy nie objęli niech nie będzie chodzić do gimnazjum jeszcze nie byli objęci tą reformą Handkego oni w Starym systemem będzie z w tych szkołach średnich starego typu, do którego ma teraz wracamy i te wyniki w 2000 roku były fatalne Polska była w ogonie krajów OECD w szkołach zawodowych na taki najbardziej drastyczny wynik to, bo to, że 80 % uczniów nie potrafi czytać ze zrozumieniem raczej czytają litery wyrazy nawet całe zdania, ale nie rozumieją zupełnie znaczenia tego teraz mamy takich uczniów najmniej w Europie i nauczka po względem czytania ze zrozumieniem jesteśmy na czwartej pozycji i razem z Niemcami zaraz za Finlandią Estonią Irlandią także tu zrobić olbrzymi skok i on rzeczywiście nastąpił głównie szczególna tych najsłabszych uczniów między 22003 rokiem i głównie z takich pogłębionych analiz wynika, że głównie dla tych uczniów, którzy by poszli do zawodówek oni nie tylko zyskali ten rok kształcenia ogólnego przez dodanie Gim roku w gimnazjach w zamian za naszą postawę na 9 lat łącznie nie, ale też ten efekt jest stałe dziś patrzy też na 1617 latków i widać, że ci uczniowie teraz siedemnastoletni, którzy idą do szkół zawodowych oni mają wyższe kompetencje niż przed reformą czyjeś domyślam, że jeżeli tak jest to bardzo musielibyśmy odstawać trudno od średniej w przypadku tego badania pijak, które od obejmowało osoby dorosłej czy to widać, a zeznania PIT jak w najciekawszym zdaniem porównanie to jest takie odniesienie się do średniej dlatego badania w różnych grupach wiekowych i damy ewidentnie widać też do burzy ten mit, który my mamy, że starsze są lepiej wykształceni uroczyście mu nos uraz starsi narzekają na tych młodych jest kiepsko wykształceni z tego badania widać, że nasi najmłodsi uczniowie są najlepiej wykształceni widać też inną rzecz, że my tak naprawdę wychodzimy ze szkoły właśnie z gimnazjum być może ze szkoły średniej z dobrym poziomie ufności w niego w ogóle nie rozwijamy to jest ewenement nie ma drugiego takiego kraju trybuna taki profil w sensie, że młodzi ludzie bardzo młodzi ludzie nastolatkowie mają świetne kompetencje, ale nic z nimi się nie dzieje idą na studia taka paleta pożal się nie podnosi idą do pracy też się nie podnosi w innych krajach szczególnie skandynawskich tak naprawdę do trzydziestego 300 piątego roku życia nawet ten poziom rośnie my w naszym raporcie też przekonać się taką realne kalkulacje co byłoby, gdyby na stół jadalny, iż jest słaby set ten sam procent populacji jak to było dziesiąte w latach zdobyło ja sam właśnie wracam z zajęć na Uniwersytecie im wszyscy narzekają lat, gdy uczniowie studenci są słabi z tym, że uniwersytety przyjmują teraz blisko 4050 % całej populacji praktycznie każdego, kto zda maturę jakież to gładko 10 %, gdyby tak dalej było to teraz uczniowie studenci byliby znacznie lepsi widzielibyśmy życie jak na studiach, ale pokazujemy w raporcie, że ten efekt masowości kształcenia tego, że mam bardzo rozpędu powoduje, że średni poziom sądów jest rzeczywiście dużo dużo niższy i ta różnica kolosalna to jest różnica dużo większa niż dzieli Polskę średnio Singapuru czy lidera tych wszystkich rankingów nie rzeczywiście nie trzeba mówić, że w dacie nie trzeba też tak brzydko zwalać na szkołę to jest po prostu wina masowości kształcenia szkoły uczą coraz lepiej, w czym pan, by stać na jakiś rodzaj egalitaryzmu tego Uniwersyteckiego wykształcenia jest zdecydowanie nie macie to jest 1 z rozwiązań, które sugerowane, ale to pomija fakt, że wykształcenie wyższe dają olbrzymie efekty pozytywne zarówno dla osób poszczególnych, jaki dla gospodarki społeczeństwa na razie populacyjne to się jednak opłaca to się opłaca nam to co nam się nie opłaca też kształcenie na poziomie magistra i sposób akademickiej to myślę, że właśnie my jedziemy złym kierunku, bo reformujemy gimnazja, które są moim zdaniem najważniejszym elementem polskiej edukacji zapominamy szkoła podstawowa kształceniu podstawowym początkowym przedszkolach, które jest niestety teraz wsparcie dla nich jest w słabszej mniej dzieci idzie do przedszkoli to jest najważniejszy element życia, aby naprawić myślę też częściowo szkołach średnich, ale przede wszystkim studiach wyższych i droga ta reforma szkolnictwa wyższego, która idzie właśnie w kierunku elitarności zamyka drogę tak naprawdę wielu osób na szansę mieszka z błędem też urządzenie powinno być masowe, ale powinno być na poziomie licencjackim masowe i tego, czego w ogóle w Polsce nie ma, czyli takie kształcenie wyższe zawodowe to co np. świetnie funkcjonuje w takich krajach Holandia, gdzie ludzie idą na 2 lata na studia nie mają charakteru akademickiego tylko taki na poziomie wyższym, ale pod pracodawców i tam 99 % ludzi dostaje pracę automatycznie po tych studiach tego w ogóle u nas nie ma do tego wszystkiego na magistra i nie radzą sobie na studia, które są niedopasowane do ich możliwości, ale to co wydaje mi się istotne bardzo z tego co pan mówi to utrata tego 1 roku edukacji prawa to będzie miało chyba fatalne konsekwencje dla kompetencji dla rynku pracy to będzie miał fatalne konsekwencje konsekwencje oczywiście i właśnie dowiedzieliśmy w tych badaniach za 2000, że ten poziom kompetencji szkoła zawodowa w dużo niższy i to oczywiście to nie jest tak, że to tylko zmiana nazwy zmiana struktury to zmienia to ty, jeżeli byśmy reformowali szkolnictwo zawodowe technika tak, że dam się naucza bardzo dobrze tych przedmiotów ogólnych to nie byłby taki wielki problem byłby problem spójności społecznej będą rozdzielane ludzi i ci lepsi od lepszych szkół ci słabsi od słabszych szkół to się wiąże wzrost jest statusem społeczno-ekonomicznym, więc jest segregacja społeczna nie po względem akademickim nie byłby problem, ale my wiemy, że szkołach zawodowych technikach nauczanie przedmiotów ogólnych pop krótko myślę, że mamy badania 1617 latków właśnie już po po tym, gdy badanie piętnastolatków gimnazjach szkołach średnich i tam widzimy, że okres ten poziom kompetencji właśnie ci co Doda zawody mają wyższe niż kiedyś, bo wynoszą dodatkowy rok w gimnazjum dał im ten wyższy poziom, ale w ogóle go nie rozwijają stoją w miejscu praktycznie przez kolejne lata na konferencji choćby minister Portugalii były i mówi że niema takiego problemu szkołach zawodowych mają bardzo dobre kompetencje, ale oni podobnie jak wiele innych krajów kładą szkołach zawodowych duży nacisk na kształcenie ogólne uczących przedmiotów ci sami nauczyciele, którzy uczą w liceum uczą też szkole zawodowej matematyki tako rzecze dostosowują poziom, ale testy podobny program podobne wymagania jednak i to daje efekty u nas tak nie ma u nas tak naprawdę budzi się do szkoły ze do szkoły zawodowej i się boję się takiej segregacji i szkole podstawowej damy reż Łotysze już nieraz, bo nie da widzom nie pójdzie, więc ty się z tą matematyką nie przejmuj boję się też tego co jest częścią tej reformy to jest tak naprawdę skasowanie teraz egzamin szóstoklasisty i w przyszłości na nie wiemy jak będą egzaminy czy byty będą obowiązkowe egzaminy zdał z przedmiotów przyrodniczych myślę, że nie będą, więc tak naprawdę dla wielu uczniów odbędzie powiedział lekcje fizyki tak naprawdę nie musisz uczyć się nigdy nie będziesz uczył i to będzie miał strasznie wpły w to badanie Pisa też pokazuje, że Polska jest jedynym z dnia z niewielu krajów, gdzie każdy uczeń uczy się przedmiotów przyrodniczych takich krajów Europy wcale dużo nie ma jest bardzo dużo krajów, gdzie znaczna część nastolatków do kilkunastu procent w ogóle tych przedmiotów przyrodniczych nie ma i te związane z tym, że my wszystkich trzymamy tym razem idą tą samą drogą podobnie właśnie najlepsza gra jak Finlandia Estonia mamy taki sam system czy można powiedzieć, że na zasadzie rezygnujemy z czegoś co jest wielkim osiągnięciem jakimś unikatem i zdecydowanie jest unikatem na oczy unikatem jest zarówno osiągnięcie polskiej, bo właśnie Polska to naprawdę zrobiła jedyna jako 1 z niewielu krajów taki skok druga z Portugalią, która teraz nas właśnie dogoniła i unikatem jest reforma ta tama bardziej reforma edukacji jak i wiele pracy za granicą i znam system z innych krajów nie znam przykładu takiej reformy, która by skracało kształcenie ogólne, a nie wydłużała chciałem też mieć taką frazę słyszę panią z Estonii oni też ma taki system jak my bardzo są z niego zadowoleni, ale oni myślą, że żyją czymkolwiek jest dyskusja to wydłużaniu byłem w Szanghaju w tamtym roku też lider tych rankingów Piza poprzedniej edycji mam też powiedzieć, że oni myślą o wydłużeniu z 9 na 10 lat w Chinach, gdzie tak naprawdę gospodarka stoi opiera się fabryki tanią siłę roboczą łamaniu wpatrzona przeto nie widzą, że nawet, jeżeli uczeń później pójdzie do wody, jakby tak tzw. tych bez zawodowego kształcenia to musi mieć bardzo dobre kompetencje z matematyki nauk przyrodniczych czytania, bo to jest podstawa w dzisiejszym świecie nie ma praktycznie zawodu, gdzie to nie jest potrzebne jak pan postrzegała tą opowieścią o strasznych gimnazja, skąd się właściwie to jest taki stereotyp, który po to, przede wszystkim ma go głównie osoby starsze motyw zbadanie klarowna jest, że osoby młodsze szczególnie te, które skończyły gimnazja osoby lepiej wykształcone rzadziej mówią o tym, że gimnazja czas zlikwidować to jest taki stereotyp, który funkcjonujemy szczerze trafiło się parę takich norm nieszczęśliwych przypadków wad po pierwsze, sposób wprowadzenia gimnazjów 1009 . roku było trochę taki na siłę zresztą większość reform w Polsce ja mogę być teraz też znosiła teraz też znosiłem myślę, że myśmy też przesadzali jak ja byłem w rządzie też 3, toteż przez to daliśmy z sześciolatkami też trochę to było na siłę i to jest niepotrzebny to zła, dlatego że nie da się zreformować edukację nie, przekonując ludzi dlatego szczególnie nauczycieli rodziców i ludzie są to pamiętają szczególnie nauczyciele i stąd te negatywne całe gimnazjum, ale z drugiej te zmiany społeczne zaś naczelny nastolatkowie rzeczywiście te 15 lat temu byli inni niż teraz ludzie wiążą to zmianę z rozprowadzeniem gimnazjum się, że tutaj jakaś takie po Opolu później nastąpiło w tych gimnazjach, gdy młodzi ludzie sobie na więcej pozwalają, ale ich jak patrzymy własne badania PiS, bo ona też patrzą na relacje społeczne bardzo ważne rzeczy to widzimy, że w Polsce wcale nieźle pod względem dyscypliny wcale nie jest źle mamy takie różne niesympatyczne zachowania związane z bulimią ale, toteż jesteśmy blisko średniej dla was wszędzie się zmienia Polska to nie odstaje, a my to wiążemy niestety w Polsce z gimnazjami testem błąd klientów to jest niesamowite to fakt, że właściwie jest wzrost patrząc na komunikat prasowy odnośnie waszego raportu to fakt, że uczniowie są zadowoleni zżycia w zasadzie to Top ten stosunek do swojego funkcjonowania także w szkole jest bardzo kraj poczytamy tam akurat Polska odstaje trochę od średniej negatywnie się szczególnie takich rzeczach jak jak poczucie związania w związku ze szkołą, ale te różnice te czasy podzielone są minimalne zyski i kilka procent uczniów więcej lub nie powiedziało, że lubi szkołę, że marudzę i kolegów albo Orzesze czująca darem, ale jest to niepokojące, że 15 uczniów, mówi że czuje się outsiderem w szkole relację z to jest powiązane z relacjami z nauczycielami, a ja myślę, że to jest do zmiany w Polskiej szkole też czy w ogóle takie kwestie społeczne n p . to co mówią pracodawcy jest najważniejsze teraz kompetencje społeczne nasi uczniowie otwarcie mówią nie lubimy współpracować i to widać też gadżet to też szczawiu to są kwestie kulturowe należy pomoc na polskie społeczeństwo jest współpraca jest słabiej jest pytanie najlepsza szkoła może to zmienić, ale teraz np. na wodzie na drugim kierunku, bo mieliśmy pracę projektową wprowadzono grupowo do szkoły ona znowu znika jest jakby był dobry kierunek trzeba było go wzmocnić się rozwinąć my niestety znowu dostaje miejsce, bo jeśli ta współpraca i relacje będą jeszcze gorsza w dziękuję bardzo dr Maciej Jakubowski dyr Giddens Instytut był państwa i moim gościem przypominamy też akcji Radia TOK FM usłysz swoją szkołę jutro będziemy w Rzeszowie porozmawiamy właśnie m. in . o szkolnictwie zawodowym debata o godzinie osiemnastej w wyższej szkole informatyki zarządzania przy ulicy Sucharskiego 21336 pachną Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA