REKLAMA

Jak brzmiał fortepian Chopina?

OFF Czarek
Data emisji:
2017-04-28 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tak piękne na instrumencie historycznym gra pani prof. Maria Ludwika Gabryś z uniwersytetu muzycznego im Fryderyka Chopina w Warszawie dzień dobry dzień dobry witam witam pana witam wszystkich państwa tak najpiękniej raz nawet Chopin, by się nie powstydziłby się to nie jak fortepian w wasze fortepian szczególny wyjątkowy na pewno wyjątkowy pochodzący z 1800 czterdziestego szóstego roku z kolekcji pana Andrzeja Włodarczyka instrument jedyny taki w Polsce na takim samym Rozwiń » fortepianie koncertował Chopin w czasie swojej podróży w Anglii i też tak skrzypiały klawisze na pewno i pedały tak czy to wynik starości w sensie tego instrumentu przez Sopot Witek to wszystko skrzyp miało pod poduszkami stanęli między zębami wiarę w lesie właśnie urokiem tych historycznych instrumentów są takie pewne rzeczy, których nie można przewidzieć do końca czym właściwie w dużej mierze trzeba się dostosować do tego historycznego instrumentu bardziej niż w przypadku instrumentów współczesnego, który jest przewidywalny podłoga też historyczna do tego powszechny, więc może usiądziemy sobie pani Wanda tym, jakie jest fachowa nazwa tego czy przeciw temu myślę, że Ława albo stołek prosto zwyczajnie się znają się artystyczną mas ziemnych i proszę powiedzieć zawsze fascynowało, kiedy patrzymy na wspaniałe wykonania, ale też te złe wszystko jedno Otóż przychodzi pianista pianistka jest fortepian na scenie jest Ława jest dołek bio stoliku 3 km dalej mam wrażenie, że po prostu jest taka sytuacja, że ktoś to właśnie postawy daleko, a ten biedny pienista wstydzi się przestawiać co się wydaje, że w ogóle o tym, nóżkami do sięgał on jest wygodnie, żeby stanowi, że to chyba ze szkół różnie z to zależy na dno trendu wzrostu pianisty, bo im mniejszy tym trudniej mu sięgnąć 8 na mniejszy tym dalej wtedy zdjąć z zewnątrz, toteż zależy od wysokości myślę, że drugą ważną rolę odgrywa wysokość siedzimy wysoko czy Nisko wtedy daje to też inne obciążenia na klawiaturze inne oparcie nóg na ziemi, a oni byli blisko 3 tak dalej nic z tego to zależy jak wysoko skacze, która w instrumenty mają też troszkę różne wysokości, czyli z 1 strony chodzi o to, żeby było wyżej niżej oraz Wisła bliżej, ale oczywiście w reż w różnych przestrzeniach absolutny hit rozmawiamy dzisiaj o graniu na instrumentach historycznych przed chwileczką mieli państwo fragment z Chin próbkę takiego bym takiego utworu natomiast sama debata na temat grania koncertowania na instrumentach historycznych toczy się od lat nie powiem, że od 100 lat bo gdyby się to 13 lat temu to byłoby to debata dotycząca grania na instrumentach współczesnych FC współczesne na żywność na czysto historyczne na jej nie są tacy, którzy uważają, że w ten sposób zbliżamy się do pewnego prawdziwego olśnienia, że oto skoro gramy na instrumentach, na których grali kompozytorzy czy wspaniali artyści no to dziś zbliżamy się do tego jak to mogło być właśnie w salonie, w którym grał Chopin czy inne nie Chopin w, a inni mówią nie to jest rozrywka, a po prostu o tych, którym się już znudziło otoczenia muzyka i tu padają różnego rodzaju epitety, dlatego że nigdy się nimi zbliżone po pierwsze, te instrumenty właśnie po możemy nazwać historycznymi nie możemy nawet starymi tak ze wszystkimi tego konsekwencjami po drugie, oczywiście nie można tylko wyjąć instrumentu z kontekstu ten kontekst słuchania muzyki komponowania muzyki jest także kontekst braku elektryczności to jest kontekst świec to jest kontekst innego podejścia czy innego rozumienia muzyki i t d . i t d. że gminie nasze dzieci z tego czy ta muzyka była stoczy 15030 lat temu i to jest tylko jakiś poszukiwaniem gonienie za króliczkiem, że są różne spojrzenia na to jakieś pani Heleny chęć jak powiem dyplomatycznie, że 12 grupa ma swoją rację to znaczy nie możemy na pewno wiedzieć jak grał Chopin jak brzmiała jego muzyka wykonywana w jego czasach, ale poprzez granie poprzez obcowanie z dźwiękiem, który wydaje instrument historyczny możemy na pewno wzbogaci naszą wrażliwość i z doświadczenia wierzę głęboko w to, że można przynosić to piękne oczy te niuanse, które normalnie nie są do przewidzenia czy do wykonania na instrumencie współczesnym, że można z tą wrażliwością przejście grać inaczej Chopina na współczesnym stanie w maju czy masz, ale inaczej, czyli jak myślę, że bardziej kolorowo i myślę, że inaczej operuje się również czasem właśnie czasy też czasem w muzyce tak tak mój kolega Michał Grymuza znany z gitarzystą akurat chyba mówić może też ma portfel jest głównie gitarzysta, kiedy gra koncerty zawsze zabiera ze sobą kilka, a czasem chyba nawet kilkanaście liter, bo na 1 z przy nie są lub rzeczkę, a tutaj coś tam tutaj coś zastanawia się 3 instrumenty historyczne Rosji to współczesny Kasia Tusk rodzi się rozmawiało historycznych postaci psich czy one też w pewnym sensie nadają się lepiej do 3 do kompozytorów samorządowe w różnych utworów poszczególnych kompozytorów indywidualna dla wielu tak, ale na bruk pójdzie to co ich wygląd i Chopina, który nie z 4 fortepianami przyjeżdżał na desce Rysiu chętnych ostatnio tu 1, bo tak wielkiej soboty zdecydowanie jednak każdy instrument ten ma swoją specyfikę to jest właśnie dla mnie może to najpiękniejsze na tych historycznych fortepianach, że każdy instrument po prostu brzmi inaczej każdy jest cel unikalnej tych gmin i inaczej brzmią Pleyela inaczej brzmiały rady inaczej Ziobro Dudę, jeżeli mówimy szukają tych fortepian chopinowskich w, szczególnie że instrument 19 wieku fortepian on nieustannie zmienia się każdy producent każda firma stara się wprowadzać różne ulepszenia i właściwie co 10 lat mamy do czynienia z innym instrumentem z innym fortepianem to jest fascynujące dlatego, wykonując jak wtedy muzykę pochodzącą z tego konkretnego czasu możemy do tego dostosować instrument no to już się powiesić jest tak jak z Old Time g Lech a gdyby pani zamknęła oczy w dniu w spokoju wymieniono mnie nie to jest trudne do 3 proc tej strony internetowe eksponatami, gdyby pani ZO chcieliby ustawieniem 4 fortepiany i ktoś nie po 4 wątkach to tak jakby pani powiedzieć, na którym instrumencie gra w tym myślę, że z dużym prawdopodobieństwem, ale na pewno byłyby też niespodzianki pytam tego, że rynek jakiś czas temu na świat przeprowadzony instrumenty ze skrzypcami i zapytano wirtuozów nie tylko, w których dźwięki w najbardziej podobał okazało się, że ślepy test przy ślepym teście okazuje się, że raczej wybierali współczesne instrumenty są w akcje kilkuletnie dzieci do leków niekiedy dopiero z fabryki są niższe takie okazuje się, że właśnie nie jest tak prosto rozpoznać otuchy, jeżeli chodzi o tak, ale do instrumentów tych historycznych i tych współczesnych niebotycznie, a do historycznych powrócimy po informacjach Radia TOK FM informację, że kilka minut po godzinie jedenastej 20 państwa i moim gościem jest pani prof. Maria Ludwika Gabryś i rozpoczniemy kolejne po informacji spotkanie od króciutkiej muzycznej internet i mam nadzieję, że nikt nie zasnąć nie, dlatego że mózg jest urzekająca tylko dlatego, że to jest podwójny ładunek nokturnów swym podwójnym dr w PIT, jeżeli kogoś w 1 i lotu ptaka do 2 z pewnością ich wykup no może to co nie jest źle troszeczkę tak powiem zwolnić się ciśnienie krwi Puls troszeczkę obniżyć państwa i moim gościem jest pani Maria Ludwika Gawryś i na jakim instrumencie rozpaliła teraz gram na fortepianie i radcy z 1800 czterdziestego siódmego roku unijny to jest fortepian, który byłby zaś z muzyka Fryderyka sponsoruje cyfra, owszem, raz na akceptację w UE czy to był fortepian bój, o którym sam Chopin mówił, że jeżeli jest cel w dobrej formie zazwyczaj gram Apple wielu dziś jest troszkę słabszy i to chętnie wybiera start, czyli artystycznie fortepianem Chopina w słabszej formie aż po słabszej formie no tak parafrazując, a dla pianisty lub pianistki, która gra na bruk tłucze to w pierwszej części naszej rozmowy i dla pana resorcie jak jest różnica to co to oznacza od strony np. przygotowanie się czy też samej techniki gry czy też wyboru utworów w tym to jest niestety także nie można do końca powiedzieć, że w grze mogę się tak przygotować się producent będzie taki nasz będzie taki on oczywiście są są podobne są pewne podobieństwa, ale każdy fortepian po prostu jest inny i każdy wymaga właściwie pianisty takiego dopasowania dostosowania się do jego możliwości też odkrycia piękna, które można z niego wydobyć trzeba być bardzo otwartym, grając na historycznych fortepianach i nieustannie poszukuje się tego ideału pięknego dźwięku, ale to jest dla wykonawcy czy też dla publiczności inna publiczność tu dużo trudniej znaleźć pieniądze są w wywiadzie dla Schetyny instrument dla wykonawców z doraźnych zdecydowanie, czyli znak, że publiczność siedzi w Boże z Lublina stroili happy świetnie nastrojony są niżej krawat jest wręcz jesteśmy przyzwyczajeni teraz takiego śrubowanie go trochę w górę chleb zdrożał o transferze do szatni, że chcę nim na współczesnych instrumentach te historyczne są strojone niżej, więc daje to nie tyle nawet inny dźwięk, ale też inną wibracje prawda inny też rynny Chiny długość trwania, jeżeli chodzi o pracy klawiszy czy to się, bo kontakt ze struną takty zupełnie zupełnie coś innego im bardziej cofamy się w historii instrumentu tym właściwie bardziej bezpośredni kontakt i przełożenie nacisku klawiszy i palce ze struną na tych instrumentach powiedz mu Twardowski, czyli na tych pierwszych fortepianach z końca osiemnastego wieku czasem po się czuję wręcz wibrację strun wycofanych z samorządu to ich do cytryn w 1903 wczesne czesne waha może aż tak nie, ale na pewno jestem kontakt z bliższej i bliższa droga do kształtowania dźwięku to, że jeżeli np. miałby pan do przygotowania utwór na współczesnym fortepianie koncertowym im na instrumencie historycznym to 4 zupełnie inny przygotowanie, owszem w inne przygotowanie, ponieważ instrumenty historyczne posiadają inny jak opowiedzieć inną budowę z czego wynika konieczność stosowania innych proporcji brzmieniowych, czyli nie mogę n p . tak bardzo rozwijać się z rejestru sopran nowego, ponieważ efekt będzie dosyć mizerny powszechnym natomiast mogę operować bardzo bogatymi pięknymi ba sami instrumencie współczesnym z kolei, żeby on pięknie brzmiał jasno potrzebuje dużo więcej ten właśnie zająć się no nie wiem w proporcję w USA w akordach czy właśnie tym rejestrem Soprano, któremu może po prostu błyszczeć może być dużo jaśniejszy instrumenty historyczne mają na karku kilka ładnych lat od to oznacza, że czasami czekają na pienistej na słuchaczy i niespodzianki, bo nie wiem może jakiś klawisz mnie nie wypalić tak się wyrażę PKO BP może to się też często zdarza, bo nie reagują po prostu mu dużo dużo uczulenie na stażu nie reagują one reagują na zmiany właśnie temperatury wilgotności powietrza z dużo bardziej wrażliwe na transport myśli się gdzieś przewozić no to czasem się zdarza, że zdarzają się jakieś takie w błędzie do końca miłe niespodzianki, ale myślę, że to piękno jakieś obcowanie z tą niepowtarzalność się w tym czasie, kiedy jesteśmy przyzwyczajeni do perfekcji do tego, że wszystko musi być takie równe takie takie oczywiste to tutaj to małe ryzyko i mały taki dreszczyk niepewności Life jesteś ma swój urok należy to ma swój urok to co stoi na przeszkodzie, żebyśmy na konkurs Chopinowski zapraszali uczniów średnich szkół muzycznych, którzy jeszcze grają to trochę krzywo umówmy się i poszukać piękna większa niż u niego tutaj wydaje mi się że, żeby grać w ogóle na historycznym fortepianie trzeba być przede wszystkim doskonałym pianistę na fortepianie współczesnym nie ma takiej możliwości, żeby bez doskonałych umiejętności przenieść się Anna instrument historyczny, bo oczami zniknie zauważyli, że etos szykują zrealizował teraz może badać czy w grę, bo taki tak to wiejską zrobiłem pozwem klawisze działają chętnie to kwestia absolutnie nie mogę z tym stało pienią z tym zgodzić, bo w te instrumenty po prostu w inny, bo są taką kalką umiejętności pianisty to co instrument koncertowy duży zoom potrafi jakoś tam zatuszować wychodzić po prostu z wielką ostrością na fortepianie historycznym, czyli każdy mankament techniczny kasztan nierówności każda niedoskonałość wynieść nie takie samo obciążenie palce w graniu legata to wszystko po prostu momentalnie wychodzi na początku bywa szalenie frustrujące, jeżeli zaczynamy grać na instrumentach historycznych, bo okazuje się, że to jest po prostu strasznie trudne i żeby jakoś się wejść w ten nie chcę w to estetyka jakość silnie się z tym instrumentem porozumieć to wymaga po prostu czasu nie ma takiej możliwości, żeby pianista i współczesny przesiadł się i od razu mógł opanować, gdyby w sposób pięknej wrażliwej grana instrumencie historycznym każdy musi trochę tak spokojni nic tak określiła chiński Haier może to trochę wynika z tego że wybieramy instrument doskonalsze to współczesne rozniosą jakimś kolejnym stopniem rozwoju pisze sobie że, gdyby Chopin do wyboru współczesne koncert koncentrat pomidorowy oraz fortepian koncertowy w tym wypowiedziom lokali są tego Pleyela Gerarda winnego grodu do biura tutaj jakiś japoński np. wystrugać Cichy albo nie Pański, ale niestety po zmianie taktyki dla Chin prasowego wtedy, gdy musiałem jeździć karocą myślę sobie kurcze w stanie wyłowić jakiś szybki samochód Skunk potyczek 7 lat uczył też Otylia chce może szybki Ford kupić niestety dobrzy w takich czasach sobie włosy wyrwał z rzadkiej urody i na dzisiaj po co się męczyć to trochę tak jakby w lub bez paniki w żart, a także dla uczestników leśne gitarzyści strumyków się nauczyć śmiech mamy, ale czy to prawda w i pewnie Chopin, bo miał taki, jaki miał, więc dla tak, a dziś pełni niewiary w to co się męczyć i siadać poszukiwać ukrytego piękna w tym po prostu jest z pary instrumentem tego stylu wolnym nie sposób, więc rolnik w technikum idzie w tego do końca nie wiemy co Chopin powiedział o naszych współczesnych instrumentach, ale na pewno na współczesnych fortepianach nie mógł komponować takiej muzyki, jaką komponował oceniona źle myślę, że szkoda, że chętnych w Ostrowie radził sobie, iż mogą być piękniejsze i nie myślę, że nie piękniejsza niż władze na pewno inna myślę, że Chopin też nie posiadałby fizycznie siły umożliwiającej mu granie wpły w na fortepianie współczesnym naprawdę wybór warzyw takich latem pianistą Kudela oczkiem, ale aż tyle siły, więc potrzeba tak zdecydowanie też fortepiany współczesne inni znoszą dużo więcej chętnych, by to powiedzieć takim agresji natomiast instrument historyczny tej agresji absolutnie nie toleruje, czyli uprawniona jest taka teoria że, gdyby Chopin dziś wystartował na festiwalu Chopinowskim tobym nawet się w dali Jacek Dehnel informował wsi nie do jedno nie wypaliła Polski wzmocni to zapraszamy z nami możliwe możliwe, aczkolwiek na konkursie, który będzie organizowany w przyszłym roku przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina na fortepianach historycznych miał niewątpliwie duże szanse pół po nim Fryderyk kocha, bo na tych historycznych, ale głównym konkursie niestety za finansowe za 5 lat no dobrze to w pierwszej części i Drogbud teraz resort w trzeciej części naszych młodych jego instrumentom proponuje Pleyela, czyli Beyera na deser krem z zakresem znaczy, że z tego co dostępne na rynku występ to nie krótszy od spełnienia dużego wyboru z, ale może, ale może zaskoczymy naszych słuchaczy, którzy oczekują, że zagra pani, jako że pewną piękną melodię, że aż nie chce stanąć na baczność na świat, by nie uczy pani zna może ze słyszenia przygotować krótki nie wiem utwór disco polowym na instrumencie historycznym i jako ochotnik w Love Love bilety 1, żeby się z serem albo coś takiego popularny jest mechanizm skokowych także pokazać, że na instrumencie historycznym wszystko brzmi szlachetnie Toya może bym wybrała w takim razie disco polo dziewiętnastowieczna mnie to znamy na co dzień w konkursie Chopinowskim w języku europejskim rynku upowszechnienie Janusz zaproponuje później w takim razie na fortepianie, bo raczej na pianinie firmy warszawski Kern Top hit hitów, czyli modlitwę Dziewicy Tekli Bądarzewskiej trudno no LO przyp JF informacji Radia TOK FM już za kilka minut po godzinie jedenastej 40 w pani prof. Maria Ludwika Gawryś z uniwersytetu muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie z państwa i moim gościem niestety nie będzie szlachetnego z Europy halowy modlitwa PiS bardzo usług bardzo popularne w Japonii ogromnie popularny, który doczekał się kilkudziesięciu wydań minutowych i fonograficznych również, że przede wszystkim Japończyków fascynowało imię Tekla wyższą tak to, że Polska brzmi uchodzącej w ciemnych czy informacje wracamy po informacjach państwa mają goście z pań prof. Maria Ludwika Gabryś, która tak pięknie dla nas gra na instrumentach historycznych utwór, który mówi się przed informacjami na końcu naszej rozmowy na zasiłki na deser, a cóż za instrument pani profesor, więc to jest Player SA 1800 czterdziestego szóstego roku w nowo Pleyel można powiedzieć są nierozerwalnie związane z lnu muzyką Fryderyka Chopina, ponieważ cennik Chopin przyjaźnił się z premierem i można powiedzieć nawet współpracował w, czyli kraj dostosował się po rynnie Chopin myślę sprzedawał w pewnym sensie jego fortepiany to znaczy, że poleca i do tego i do tego uzyskiwał pewien profity ze sprzedaży tych instrumentów i to na niej nie przeszkadza dzisiaj powiedziane, że się leczeniem w, a jeszcze chciałbym wrócić do poprzedniego utworu, który wybrała pani drugiej części naszej rozmowy, czyli 2 nokturny 2 nokturny pierwsze, na którym był Nokturn Chopina es-dur Opus 9 nr 2 natomiast drugi Nokturn myślę, że jest całkowicie nieznanych, ponieważ został skomponowany przez ukochanego ucznia Fryderyka Chopina Adolfa Gut Mann zresztą Chopin w wg ogólnych wg tak powiem wszystkich przekazów zmarł na ucznia na grze w niekorzystnych zmian tych imprez o ochronę ryzyka wtedy właśnie Adolfa Gut manna w i ten cenną, który był wykonywany także w czasie koncertu w salonie Gerarda, który właśnie organizował takie koncerty i w czasie 1 z recitali Adolfa Goldmana obecny był oczywiście Chopin wrażeń razem z Żor są także w mam nadzieję, że można się wtedy troszkę tak wyobraźni przenieść ich w Tauron czas tych recitali było kilka, więc trudno dokładnie powiedzieć, ale były to na pewno lata początku lat czterdziestych dziewiętnastego wieku i słowa Good mana z Żor sąd musi sobie Boże w innych klubach jak nowojorski Fashion House wścieka się nie zachowało, ale w MF zaznacza pani przygoda z instrumentami historycznymi dosyć późno, bo ja skończyłam całą tzw. ścieżkę edukacji związaną z fortepianem współczesnym natomiast później w czasie moich studiów w Szwajcarii zetknęłam się z tym z tym nurtem i dopiero jak zobaczyłam taki fortepian z bliska dotknęłam go pomagałam zobaczyłam jak to brzmi czym to pachnie okazało się, że to jest naprawdę fajna i bardzo ciekawa sprawa także później kolejne studia w Wolf właśnie z mojej już zaowocowało tym pogłębieniem wiedzy w zakresie tego wykonawstwa historycznego na pierwszy rok muszę powiedzieć był trudnym doświadczeniem takiej całkowitej przemiany okazuje się, że ma się nawet w przy takich nowo zaawansowanych umiejętnościach nas na współczesnym fortepianie tutaj trzeba trzeba dużo dużo zmienić, ale jeśli panie instrumencie historycznym jako o innym instrumencie tak do pewnego stopnia tak wszystkie historyczne wycofanie się pan 1 wora czyli jakby każdy każda Marka każdy trend jest w ogóle, jakby zupełnie inny instrument właśnie, że nie tyle Marka ile każdy ten czas historyczny, kiedy ten fortepian przeżywa bardzo dynamiczny rozwój no, więc te instrumenty z 30 lat różnią się z tych z lat pięćdziesiątych później 70, którzy w ogóle inny fortepian, więc inne możliwości brzmienia ani korci panią, żeby ulepszać mówią fani brzmienia to, cośmy tu pozmieniała ulepszeń w swoim gatunku tak efekty, a podatnik w ale to już jest raczej pytanie do pana Andrzeja Włodarczyka, który się zajmuje właśnie tej strony strojenia udoskonalania mechaniki czy jeszcze takiego, gdyby trwale to już dla LOT-u, ale ja się o artyście, który realnie mniej niż hodowanie raczej myślą o ulepszaniu siebie wciąż nie instrumentu w Maszewie w jaki sposób wolno właśnie w zgraniu i zrozumieniu tego co te instrumenty ode mnie chcą, ale do waśni, bo to jest bardzo fascynujący wątek, bo po ja mam wrażenie, że trochę odeszliśmy od piękna muzyki i dziś na końcu tego są konkursy różnego rodzaju, który poległ polegają na tym, że należy wyłonić najlepszych z najlepszych, czyli kogo, którzy grają jak to tak jak Chopin wątpię, bo po pierwsze nie wiemy, a po drugie, tylnych kół posłuchali to w świetlicach miło mnie może niemiło zaskoczeni, więc no, więc najlepiej, czyli tak jak uzna w jej skład, który ma swoje preferencje już odrzucamy preferencji personalne załóżmy preferencje muzyczne tak preferencji niewykonalne jest liczba walk z 20 no, więc jestem najlepszy, bo spodobałem się większości takich lub innych kapituły tak, bo spełniają te w Warszawie wymogi prawda czy też do czego dąży, więc od tego, żeby się podobać jak największej liczbie takich grup czy, żeby grać jak w bardzo trafnie tutaj pan tamtą ujął ich ubrał w słowa ja też takie mam właśnie odczucie, że ten cały wyścig czy gdzieś ta ma się to poszukiwanie tej perfekcji doskonałości głównym w w obrębie granie muzyki romantycznej na fortepianie współczesnym jest ograniczone i wcale nie służy do do wyławiania tego co jest najciekawsze najpiękniejsze, bo niekoniecznie ten, kto gra najciekawiej taki konkurs wielki wygrywa natomiast siła instrumentów historycznych tkwi na pewno w ich różnorodności właśnie w tym, że za każdym razem na każdym fortepianie ta muzyka brzmi inaczej i pięknie nowość pędu do strefy trzeba podkreślać mówi pani wielokrotnie pocieszenia tego piękna w końcu sprawi, że w to wierzy w rhythm and Heat jestem o tym, przekonany, że wpływ, bo jeszcze wracać z mojego poprzedniego Włoch przezroczyste ekrany taki zapis taki zaklęty krąg tak, bo z 1 strony są ci, którzy dość chcą być najlepsi, czyli spodobać się większej liczbie tych jurorów tak, a z drugiej strony publiczność, która mówi nie wiem kogo słuchać będę słuchał tego, kto jest dobrowolne przy, czyli ten, który spodobał się o przydzielenie Jan Kowalski powie zagrał do państwa oni nie chcą się słuchać od niegroźnego konkursami 10 zakwalifikowały się, ale gdzieś tam jest też w sensie PiS powód fortepianowym jumbo Jet sport muzycznym marży niż poszukiwanie tego piękna w każdym z nich granaty siostry przynoszą historycznych instrumentach ETF, czyli długi myślę, że piękne właśnie taką kategorią mógł, bez której nie możemy rzecz, której ciągle poszukujemy i na pewno te fortepiany dają nam taką możliwość, żebyś do tego piękna piękna przybliżać natomiast celną główką więź również w to, że jeżeli się coś to kocha już może tak to powiem górnolotnie to niezależnie od tego jaki jest oceniany w szerokim w szerokim kręgu myślę, że to gdzieś wygrywa w końcu i to piękna jednak pół broni się samo no właśnie że, choć piękna, ale czy liniowym doskonałość to nic zostawcie miałby wyglądać ocenianie tak dziś konkursie na instrumentach historycznych no to jest też takie pytanie może to właśnie z państwową Leszczyńskiego archetypy po tych ludzi czekało w obozie jest także to, że zrobili tego pytania nie więcej niż 30 błędów nie jest efektem tak, bo piękno leży też doskonałości prawda i to nie jest także lgnie do nie dążymy do doskonałości raz na instrumentach historycznych tylko jak gdyby troszkę innymi środkami, a trzeba, by jakiś swoje ulubione albo pożądane instrumenty historyczne fakty te, które pani znali, które pani najbardziej pasują czy też są takie, które od pani marzy, by na nich zawieszone są niedostępne, bo na świat nie istniał w 2200 może nie istnieją w Polsce, a nie tylko jest mnóstwo takich fortepianów po stronie fortepianu jestem całkowicie nienasycone i każdy nowy fortepian to jest nowe wyzwanie chwili Nowa Sól nowa przygoda muzyczna, ale są instrumenty, które może w Polska nie miała tego szczęścia w swym tak jak inne kraje zachodnie, gdzie dług jest bardzo dużo instrumentów historycznych zachowanych w świetnym stanie u nas niestety czasy wojenne czasy czasy trudne spowodowały, że tych instrumentów jest naprawdę bardzo mało, ale wciąż znajdują jakiś Małecki gdzieś w szopie na Podhalu jakiś plan niedzielny w Przemyślu jakiś kraj herb randa tutaj strasznie nudny finisz instrumentów także w noc trzeba być na pewno otwartym szukać ci nasłuchiwać jak wygląda pani przygoda swymi fortepianami spędza pani z nimi trochę czasu pan utworów Fico zmienia zmieniają pani rękawiczki chwytak tonem nie zmieniają, ale myślę, że parę parę utworów nie wystarczy wojen dużo się na tym fortepianie gra w tym większą radość odczuwa, czyli 1 powinien wystarczyć na bruk Bet kim Nowak liczy związek monogamiczny no tak, ale do pewnego rodzaju repertuar w Chinach i kontakt z praw PiS Ryszard Kalisz wcześniej w kontekście znacznych bardzo pani dziękujemy pani profesor z bardzo dziękuję za rozmowę chwali prof. Maria Ludwika Gabryś z Uniwersytetu muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie była państwa i moim gościem na koniec jeszcze mamy wspomnianą wcześniej modlitwę Dziewicy Tekli Bądarzewskiej, która jest niezwykle popularne w Japonii i w tym przypadku, gdy widział pan wcale nie jest obelgą czy też prawda, że nie może w karierze w wykonaniu pani profesor jeszcze na dostawę krzesła czy modlitwa Dziewicy na warszawskim fortepianie firmy Kernel to w 1800 dziewięćdziesiątego roku zapewniam państwa, że ten akurat model brzmi jak w Seulu nie na dzikim Zachodzie, lecz o to właśnie choć, a potem uczty muzycznej informację Radia TOK FM w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA