REKLAMA

Ustawa o monitorowaniu przewozów - z czym się wiąże w praktyce?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-04-27 12:40
Czas trwania:
13:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze itp jest dwunasta 42 Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam państwa na raport gospodarczy Radia TOK FM startujemy zawsze, przyglądając się rynkom finansowym i widzimy teraz, że za euro płacimy 4 zł 22 gr, a dolar teraz kosztuje 3 zł i 87 gr za franka płacimy 3 zł i 89 gr funt po 4 zł 99 warszawska giełda no dzisiaj na minusie tyle było dni ostatnio o silnych wzrostów, ale teraz chyba czas na korektę i teraz WIG 20 traci traci 31 % chętnych sporo spraw Rozwiń » przypomina oczywiście państwo, że kończy się kwiecień skoro kończy się kwiecień zakończy czas na to, żeby rozliczać PIT-y w PIT w tym roku do 2 maja, bo w 2 maja jestem tym dniem roboczym ostatnim, w którym możemy PIT-y złożyć, ale my nie zostawiajmy tego na ostatnią chwilę zresztą statystyki wskazują, że rzeczywiście już 3 coraz częściej robimy to im trochę wcześniej rekord PIT-ów znów został pobity Ministerstwo Finansów raportuje w PRL, że już ponad 8  500  000 rocznych PIT-ów zostało złożonych właśnie przez cały internet Pete PIT online można składać do 2 maja w informacjach Radia TOK FM też przypominamy państwu, że jeżeli w jakiś pojawiają się wątpliwości to można przyjść na spotkaniach nerwy w urzędach wyjaśnić swoje wątpliwości wspólnie rozliczyć się Piter z urzędnikami tak, żeby nie było potem żadnych problemów do końca kwietnia w rękach formalnie, a właściwie to do roli 2 maja trzeba złożyć w tym roku PIT-y warto spojrzeć również dzisiaj do badań Narodowego Banku Polskiego opublikowany został taki szybki monitoring, czyli przegląd sytuacji firmy raz na kwartał NBP w taki dokument publikuje je cóż na początku roku widać było poprawę nastrojów firmy też liczą na to, że taka lepsza koniunktura lepsza sprzedaż utrzyma się przez kolejne miesiące i fotele są nastroje mają zarówno firmy, które działają tylko właśnie w Polsce, w jakich te, które wyszły ze swoją produkcją sprzedażą za granicę ważne są inwestycje o nich też jest rozdział w tym raporcie no problem z inwestycjami mówił w ubiegłym roku, a teraz w tej ankiecie, którą publikuje Narodowy Bank Polski widać, że w firmy publiczne zaczynają odważniej myśleć o inwestowaniu zaczynają rzeczywiście to robić mniej widać ożywienie aktywności inwestycyjnej to właśnie w firmach państwowych nadal jednak widać taką rezerwę trochę oba w w przedsiębiorstwach prywatnych inne gminy cały czas firmy tłumaczą trochę taką niepewnością k no jak to będzie z przepisami to z dodatkowymi przepisami taka niestabilności trochę polityczna w tym test kiepskie nastroje powoli jednak słabnąć widać poprawę sytuacji, więc może inwestycję w prywatnych firmy wkrótce wystartują w realnym publiczne firmy są ważniejsze choćby, dlatego że przecież nie są do rozdania 3 Lotos do rozdysponowania pieniądze z Unii Europejskiej ruszają jest też inwestycje współfinansowane z tych właśnie pieniędzy my na tym państwowe firmy mają one mają szansę coś ugrać tutaj widzą swoją szansę co jeszcze w tym raporcie Narodowego Banku Polskiego no np. liderzy firmy powoli zaczynają myśleć o tym, żeby podnosić ceny swoich usług i produktów mówią, że ich z Koroną dawały podwyżki takie mają zamiary not to to wpłynie na ich wyniki finansowe w związku z tym być może trzeba będzie podnieść się też się ceny swoich produktów i swoich usług i tak jest inflacja napędza inflację, ale na razie wszystko jest dla polskiej gospodarki bezpieczne w jeszcze 2 zdania o elektromobilności ministerstwo energii skierowało do konsultacji ustawę o elektromobilności i o paliwach alternatywnych ministerstwo obrony skierowało ustawę, która Mazurek i mam nadzieję, że ta ustawa wejdzie w życie 1 stycznia przyszłego roku tak mówi wiceminister Michał Kurtyka, a projekt zakłada m. in. konkursy na budowę infrastruktury, która będzie służyła do tego, żeby ładować samochody elektryczne 32 gminy my w tym zakresie mają swoje nadzieje również zwolnienia finansowe dla firm ułatwienia dla kierowców, którzy poruszają się samochodami elektrycznymi te konsultacje rozpoczynają się właśnie teraz mają potrwać do końca maja potem oczywiście projekt w nie trafili do Sejmu witamy będzie procedowany w 1 stycznia przyszłego roku to nadzieje ministra Kurtyki na to, że ta ustawa może wejście w życie w obrocie gospodarczym dzisiaj zostaniemy jeszcze przy kwestiach związanych z transportem zapraszam państwa do wysłuchania rozmowy właśnie na ten temat raport gospodarczy, a dzisiaj gościem Radia TOK FM raportu gospodarczego jest pan Bartosz Najman prezes ogólnopolskiego centrum rozliczania kierowców dzień dobry niedobre na jego wniosek, że państwo mogą wymyślać chcę porozmawiać co w ustawie, które niedawno weszła w życie ustawa o monitorowaniu przewozu towarów chodzi głównie towary wrażliwe i tektury gości biorą się kojarzy jako wrażliwe, czyli tytoni alkohol skażony oraz paliwo alejek rozwiązał już, czego może niekoniecznie tylko te kategorie towarów chodzi fiskus chce monitorować jej przewóz tych towarów no po to, żeby wyśledzić tych, którzy mimo, że oszukują nie płacą podatku VAT za te rzeczy prezentera powinni płacić podatek VAT najmu chciał pana zapytać czy ten kierunek, czyli właśnie monitorowanie przewozów to jest słuszna zmiana słuszny kierunek zmian czy graniem cel, który tej ustawie przyświeca uważany jest poprawne badania pokazują, że około 27 % podatków ucieka do szarej strefy dla nas jako Polaków jest niekorzystne dla firm transportowych również, że ktoś widział siłę jego konkurenci działają nieuczciwie to nowość Porto to nie jest dobre, więc cel jest dobre, ale sposób jest kontrowersyjny i dużo problemów transportu nienawidzi i o tym, sposobie płyty jest prognozować, że list do kontrowersje kontrowersje przede wszystkim czas my ustawa weszła w życie 18 kwietnia dwudzieste od 1 maja zacznie się kontrole i zaczną być nakładane kary, a każą bardzo wysokie że, choć odbiorca nadawcą ładunku mogło dochodzić do około 47 % ceny towaru, że mówimy o tym, że wypchanym papierosami to jest około 1 000  000 EUR 47 proc z 1 000  000 EUR to bardzo duża kwota ta przewoźnika to w potoku 20  000 dla kierowcy z drugiego pracownika od 5 do średniej pływaka jest kara za co w za niedopełnienie formalności związanych z monitorowaniem i teraz, jeżeli to dotknie osoby, które jest w szarej strefie to dobrze, bo chcemy wyeliminować gorzej widać to przewoźnika nadawcze lub odbiorcy bądź kierowcę, którzy pewne uchybienia drugi tylko może z tego, że niezrozumienie pewnych przepisów nie zdążyliśmy przygotować firmy nie zdążyły przeszkolić i zrobić całej koniunktury do tego, żeby można było robić to prawnie i tu największy problem, czyli że jest za mało czasu do tego, żeby się przygotować stek z tarczą roztwór stanowiska trzeba przeszkolić kierowców filmy, żeby to wy wykonał poprawnie może zatrudnić osoby to są już przeszkolone, że to, gdyby pan tak mógł obrazowo powiedzieć jak to jest, czyli 0 i jestem smutnym człowiekiem, który ma firmę transportową mam swoich kierowców, których wysłano z towarem wrażliwym przez Polskę co, jakie w ogóle mu się do jakich dopełnić musi teraz jej obowiązków w pasażu trochę wcześniej od nadawcy ładunku czy osobą, która wysyła ten to ona musi zalogować się takiej specjalnej Platformy skarbową celny elektronicznej to musi pobrać numer ewidencyjny danego transportu na igły wypełnić wniosek potem transportową ustawa co wysyła do Kongresu jak jest wartość Bartosz waga wielkość objętość, jaki materiał, jaki produkt tak dalej później ten numer ewidencyjny wysyła odbiorcy towaru, który znakomicie całej układanki i przekazuje go do przewoźnika przewoźnik uzupełnia dane to sam wniosek o to kto pojedzie jak numery stres, jaki samochód tak dalej przekazuje to wszystko pod numer ewidencyjny kierowcy kierowca jedzie z towarem z miejsca, aby miejscowe co ciekawe oddane do numeru ewidencyjnego jest tylko dziś już nie jest ważne cała operacja musi zamknąć 10 dniach jak się nie zamknięto Otóż stało, że tych miast pokazują rozejść do władzy dokładnie towar dojedzie do odbiorcy to znowu odbiorca musi potwierdzić, bo one, że w takich ilościach to zadeklarowana i t d . tak dalej masa formalności, ale i tak, chociaż przygotować w niejednym zamkniętym przelano z Lazio skrzynkę mailową, którą to nasi słuchacze przysyłają wiadomości kilka dni temu dostaliśmy od słuchacza takiego właśnie marynarze miał przyjemność zarejestrować swój transport w tym systemie SENT, o których mówimy jak można było przewidzieć pisze nasz słuchacz serwery nie wytrzymały notorycznie reagowały użytkowników nie można było zaktualizować zgłoszenie Anaheim w dysku pan, który odebrał telefon ucieszą się, że będzie mógł po raz pierwszy coś jej zrobić komuś się pomóc, czyli jak też problem po stronie samego systemu jak na razie jest widoczne to jest to, o czym powiedziałem, gdyby to było zrobione, że teraz ustawa mamy pół roku ciasnej wprowadzenie tych, którzy źle działa oceniła rząd ma kampania informacyjna wysuwał broszury ulotki foldery lub szkolenia filmem czas przeszkolić tych ludzi, a teraz olbrzymią niedobór kierowców brakuje 100  000 kierowców w Polsce wraz z takim kierowcą Lotus, by wyobrazić, który usłyszy, że grozi mu kara 7 ,51000 powie rząd dziękuje on pójdzie włączyć telewizor np. marchewki cokolwiek innego, bo tam z tyłu ryzyka nie ma to firmy muszą jakoś zareagować to wszystko musi być spięte, a czasu brakuje też wolnemu, którą o, których pani mówi są i mamy parę dni pojawią się kontrolerzy olbrzymie kary czy zdążymy czy firmy dążą boi się, że może niektórzy mogą mieć problem wręczyli rozumiemy no tak, aby ktoś jest niepewny tego czy inny kierowca nie jest pewny tego czy przemoc jest od tego kara to ta nie będzie chciało się podaż, ale z drugiej strony kierowcy też wiedzą, że jeżeli przewożą takiej towar właśnie określany jako ten wrażliwy na to powinny te dokumenty mieć zły stan rzeczy kierowca zawsze, więc wjedzie na te szkolenia zawsze wie i 40 ryzykować chłodni Grzegorza nie wiedzą oni wszyscy widzieli i byliby pewni, że wybór będą mieli też nic nie grozi to wszystko Hej, tegoż Niemiec wyjechało z informacji na ten moment gonił w ostatnim sezonie się boją co będzie jak dilerzy wywożeni do bólu nie chcą ryzykować w Wąbrzeźnie firmy transportowe my tutaj dostrzegają różnego typu problemy, ale na samym początku wspomniałam no może tego paliwa tytoniu i jako oskarżony to się wydaje dość oczywiste, bo to właśnie dziś wiadomo, że to jest olbrzymia szara strefa olbrzymie pieniądze wyciekają bokiem państwo ich nie widzimy jedynie rejestruje i t d. co rusz zbiera żniwo to już koniec świata tu poszerzony do lubelską jest sprawny system, który musi też zarejestrować się potem dostarczyć informacji o danym towarze czyniłem, jaki formularz wypełniony wydrukowane na to, że nie jest ono nowość tylko jak rozumiem Prus nie miał szans to wszystko jest prawda leży to działania lub tych pań powiedziała, że przeszkolone osoby, które wiedzą jak to robi rzecz o tym, że jak postępować to wiadomo koszty wzrastają musi odbyć osoby, które było to robić tak dalej tak dalej jest na pewno jest to problem w tym transportowych, ale ich zadowolenie tylko powyżej koszty i ludzi, którzy muszą obsłużyć podwórek czy zbyt krótki czas i to z bólem, który wcześniej równie dobrze, ale rozumiem branża transportowa na nowo liczą się z tym, że już wie przecież teraz musi sprostać nowym wymaganiom będzie starała się go dostosować nie zobaczymy jak spotka się za pół roku jak będzie wtedy czuje się każdy kontroler rzeczywiście były nietrafione czy rzeczywiście kierowcy są karani przez mniej więcej tak dalej no to blisko połowę czasu jeszcze mamy zweryfikuje jeszcze możesz nurtuje w jaki sposób fiskus Eco spółek spoza służby będą netto monitorowały to będzie w takim przypadku ładowanie transportu na trasie trudniej dziś widać braki w systemie życie żarówka przemieszcza się z punktu ADO punktu we na trasie to wszystko jest teraz wszystkie służby od służb celnych granicznych policji już dziś Inspekcji transportu drogowego, widząc auto będą zatrzymywać brać ten numer ewidencyjny i sprawdzać czy wybiorą system czy zainstalowany towar jest nauczyć się o ilość, która jest kierowana jest mało ci żołnierze w kierunku tym, gdzie ma jechać tylko zupełnie innym, a także kontrować, a czy jak i wysyłam towar to może też konkretną trasę, którą będzie jak i Rosjanie nie są od miejsca będą wyglądały, jakby sam towar z Warszawą do Białegostoku aut w Katowicach to coś nie tak dawno domyślam się body Control państwo jak nie było jeszcze, ale jestem przekonany, że powinno dać domyślenia słynął z kontrolą, gdyby tak są za nastąpiła w dobrze to nie podejrzewał, że za kilka miesięcy spotkamy się, że w zakładzie znowu będziemy mogli wtedy zweryfikować co w tym systemie i działa dobrze co należałoby poprawić co jeszcze jakieś inne jak dotąd kontrole i przede wszystkim, jaki skutek finalny, czyli te odzyskiwanie VAT -u, który jest należne budżetowi, a które nie zawsze wpływa do budżetu w takiej skali, jakiej powinien czy Villas + 70 Biel zawsze musi być na 0 wraz z błędem wszystko niestety bardzo dziękuję za spotkanie pan Bartosz Najman prezes ogólnopolskiego centrum rozliczania kierowców moi państwo gościem dzięki dziękuję bardzo dziękuję kończymy raport gospodarczy za parę chwil informacja Radia TOK FM w raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA