REKLAMA

Jak reforma edukacji wpłynie na nauczanie w małych ośrodkach? Odpowiada Ireneusz Wołoszyn, nauczyciel gimnazjalny z Radomyśla Wielkiego

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-27 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Joanna Mąkosa witam ponownie z naszego studia w Rzeszowie jesteśmy w wyższej szkole informatyki i zarządzania, a ze mną w studiu kolejny gość pan Ireneusz Wołoszyn z gimnazjum w Radomyślu dzień dobry dzień nabycia farm i może zacząć od tego, że o przypadku tego gimnazjum dowiedzieliśmy się znajdą od naszej słuchaczki napisała do nas nauczycielka gimnazjum właśnie w Radomyślu, ale dlatego, że to gimnazjum jest w bardzo chyba złej sytuacji jak to wygląda tak nasza Rozwiń » sytuacja jest bardzo specyficzna w 3 to jedyne gimnazjum w gminie w tym montaż tak tak i to chyba zrodziło wiele tych problemów, które w tej chwili są z tym gimnazjum no już w momencie tworzenia gimnazjów gmina postawiła na jedno duże i bardzo dobrze wyposażony w gimnazjum, które będzie skupiało dzieciaki ze wszystkich szkół podstawowych w tym okresie gimnazjalnym i pół 1000 uczniów to sporo tak zaczynaliśmy było 780 już w tej chwili mamy 500 uczniów tak to wzrost, o którym pani minister Zalewska wspomina tak jedno jest to duża szkoła nową bazę ma doskonałą może być na poziomie europejskim majątek naszego gimnazjum gmina wycenia naokoło wartość gnać na około 12  000 000 zł baza dydaktyczna baza sportowa hale sportowe kompleks boisk sportowych to wszystko stworzyło doskonałe warunki dla dzieciaków dla rozwoju i coś się teraz z tym wszystkim Stali no cóż zgodnie z prawem oświatowym my jesteśmy wygaszane lub jej, przekładając to na język praktyki po prostu gimnazjum zlikwidowane to taka pani minister mówi o tym, że przecież gimnazja będą przekształcane w podstawówki licea nasze gimnazjum nie zostanie przekształcony ani w liceum ani szkołę podstawową również rada gminy nie podjęła decyzji o przyłączenie gazu szkoły podstawowej i danie nam szansy na spróbowanie utworzenia, która z 78 w tych obiektach gimnazjum mimo pierwszego projektu, gdzie gmina w tym okresie przejściowym daną czy możliwość w okresie przejściowym trzyletnim na próbę stworzenia jak gdyby tych klas 78 z naszym budynku jak gdyby do uczenia też tych klas gimnazjalnych projekt został zaopiniowany pozytywnie przez kuratorium niestety przy właściwym głosowaniu park projekt przepadł okazało się, że to niezgodne z prawem oświatowym, bo byście chcieli stworzyć takie pro quo z gimnazjum tak siódmej ósmej klasy jako w nowej osobnej kasie trochę szkole można kupić no może nie do końca, bo tagi byłoby to niezgodne z prawem oświatowym myśmy chcieli go dostać szansę, by uczyć się w naszym budynku z tym gronem z tymi dzieciakami dołączyć gimnazjum i wyjść z propozycją dla rodziców to miał być tylko propozycja jeśli chcecie państwo, aby nasze dzieci uczyły się w tym obiekcie z tym gronem pedagogicznym my wychodzimy z propozycją jeśli oczywiście organ prowadzący na to by się zgodził byłaby to szansa ja mogę dodać tylko, że w momencie, gdy rozpoczynaliśmy, gdyby walka o utrzymanie tego naszego gimnazjum znaczy nawet już nie gimnazjum gimnazjów nie będzie w systemie oświatowym w Polsce tylko o tej nazwie mocarz szkoły zbiorczej zebraliśmy 550 podpisów od rodziców, którzy odpowiedzieli pozytywnie na proste pytanie czy chciałby, żeby dzieci z roczników klas 78 uczyli się w obiektach gimnazjum Radomyśl Wielki Witaj podpisy do kosza jak w podpisy, oznajmiając mi zrobili radni chętnych może dziś usuwany, ale no po prostu żadne nasze argumenty nie dotarł i jak gdyby do radnych no el 60 blisko 60 nauczycieli teraz uczy w gimnazjum 56 dokładnie jedno i burmistrz już oficjalnie powiedział, że ten właśnie taka liczba nauczycieli zostanie zwolniona z tak niestety dla gimnazjum będzie likwidowany już w tej chwili jesteśmy po pierwszym przydziale czynności 1 osoba z administracji otrzyma otrzymał wymówienie reszta nauczycieli praktycznie 75 proc będzie pracowała na część etatu od pół etatu do 23 etatów w następnym roku do odbędzie, choć ubędzie kolejny rocznik następne osoby zostaną spełnione on przecież miał być zwolnień tylko nowe miejsca pracy macie podstawówki też się w okolicy może tam też nauczyciele mogą znaleźć się na pewną część nauczycieli znajdzie tam prace, ale proszę sobie wyobrazić, że nauczyciela fizyki chemii, który będzie musiał, żeby uzyskać pełen etat czy nawet część etatu jeśli do 456 szkół na rok i wiele sobie fizycznie jest to niemożliwe praktycznie jest to niemożliwe no i na dzień dzisiejszy nie otrzymaliśmy jedynie 3 osoby, żeby być jak gdyby konkretny czas zobaczymy słowne propozycje pracy w szkołach podstawowych reszta z nas nie otrzymała żadnych takich propozycji natomiast w szkołach średnich jedno na dzień dzisiejszy nie ma żadnej możliwości zatrudnienia nas jako nauczycieli składaliśmy już oddania nos uśmiechają uprzejmi, aczkolwiek stanowczo nas poinformowano, że jest to po prostu niemożliwe zatrudnienie w tej chwili szkołę średnią stąd tak, żeby droga to przybliżyć jak to wygląda, jakby wyglądało to jeżdżenie, bo to jest także tych podstawówek małych w okolicy Radomyśla na wsiach jest jest sporo, ale to są bardzo małe szkoły tak gmina Radomyśl Wielki to chyba 1 z niewielu gmin na Podkarpaciu może nawet w Polsce, gdzie nie zlikwidowano praktycznie żadnej szkoły podstawowej 1 tylko najmniejsza szkoła została zlikwidowana inne to było tak trochę, że rodzice chcieli, żeby te szkoły mam mimo tego, że były mało mimo tego, że nie do końca tam były też może Super warunki do uczenia się zostały, bo są blisko domu, a tak tak no i jakby na władze gminy podjęły taką decyzję było duże gimnazjum tak jak mówię o 780 uczniów ogromna subwencja powiedzmy sobie szczerze no ta subwencja za zbywane gimnazjum pozwalała utrzymywać te małe szkoły podstawowe jak będzie, gdy nie będzie gimnazjum nie będzie 1 wielkiej szkoły na łatwo się domyślić na rachunek ekonomiczny jest prosty utrzymywanie szkoły z 5660 na ucznia gmina nie będzie łatwe dla samorządu i jak to wszystko się zakończy nie wiem co to może pozamykać te małe szkoły w okolicy i dzieciaki z tej listy szkół będą dojeżdżać do nowej szkoły podstawowej w Radomyślu dra powstanie w budynku gimnazjum taksówką tylko wizualizacjach oczywiście, ale na rok władze gminy będą się musiały liczyć na pewno z opinią środowiska ja osobiście uważam większość nauczycieli, którzy pracowali w gimnazjum przy ta forma tej szkoły mówi nie używamy określenia gimnazjum ono zostało tak jakby bez postulowane w opinii publicznej, że nie używają tego określenia zaś nie będzie gimnazjów w systemie oświatowym Wojas dla takiego środowiska wiejskiego taka szkoła jak była nasza świetnie wyposażone upomniał się, że z dobrą kadrą, która nabrała doświadczenia z pracą z tą młodzieżą nazywano w tym trudnym okresie, ale po prostu w tym okresie jak gdyby dojrzewania no ona doskonale spełnia swoją rolę jako szkoła, która wyrównywać szanse dzieci ze środowisk zgłaszaliśmy to co się działo w tym gimnazjum rozumiem, że dzieci z tych mniejszych miejscowości właśnie dojeżdżały sobie inne do do gimnazjum eldorado myślał no i tam narobiły zupełnie inne rzeczy nikt swoich małych dostał na kasie jeszcze czegoś nie da porównać ja jestem nauczycielem wychowania fizycznego jest, przekładając na język praktyki jeśli w klasie piątej mamy 4 uczniów szóstej 7 no powiedzmy 7 będzie aż będzie trudno zagrać nawet drużyny piłki od piłki nożnej, żeby zagrać tą przysłowiową nogę charakter czeka zatem kierować dla nich np. na Manhattanie grały sale oczywiście no w umowie rachunek ekonomiczny jest prosty natomiast tutaj w tym gimnazjum skłoniono dzieciaki z małej miejscowości z małych wiosek w rolę w granicy powietrznej województwa podkarpackiego muszą jednak rywalizowali z sukcesami z dużymi ośrodkami miejskimi jeśliby ktoś sprawdził jak gdyby ranking wyniki szkół gimnazjalnych w województwie podkarpackim zawsze do gimnazjum w Radomyślu wysokości pasowało byliśmy mistrzami województwa i dziś na zawody ogólnopolskie to szansa dla dzieciaka z małej szkółki w tym momencie jest określona myśmy nawet ukuli takie powiedzenie, że te małe szkoły będą wychowywać wiecznych przegranych ten dzieciak nigdy nie poczuje smak zwycięstwa wrócił mąż się on wiele wiele lat ja pracowałem 12 lat wiejskie szkoły wcześniej ośmioklasowej i pamiętam dokładnie te czasy, kiedy jest szansa jedynie dużych ośrodków miejskich jak Mielec Tarnów to nasze dzieciaki ze wsi po prostu by zagubiony w tej chwili one rywalizują spokojnie otwarta głowa zadowolone nagle okazuje się, że wcale nie są gorsi, że mogą rywalizować z dzieciakami z miasta, czyli jak szkoła dawała też dużo pewności siebie oczywiście no bo zewsząd takie były zasady jak gdyby taka była myśl przewodnia, czyli w agendach ONZ właśnie, dlatego że te dzieci mogły ze swojej wsi pojechać do trochę większej miejscowości, ale i, dlatego że miała możliwość wyjazdu właśnie trenowania z lepszym sprzętem, bo to teraz może też być także pójdą do podstawówki siódmej ósmej klasy w Radomyślu tej drugiej już nie będzie to samo, ale przekornie trochę inna oczywiście, bo różne te będą Argentyna w tej chwili rodzice nie chcą się zgodzić absolutnie na dowożenie dzieci do szkoły posty w podstawowej w Radomyślu odpadną, jeżeli dziecko chodzi do podstawówki w swojej wsi dość do szóstej klasy to dlaczego nagle do siódmej klasy miałby rodzic dowozić dziecko to jest problem z MEN na zebraniach na spotkanie z rodzicami, gdy walczyliśmy o udzielenie tak tego gimnazjum przekonywaliśmy rodziców, że robi to szkoła to obiekty dają szansę oczywiście jak dzieciak wykorzystała norm nie możemy zagwarantować, że np. odkryje lek. Nowaka prawda zostanie mistrzem Polski mistrz świata, ale ma szansę drugie musi się zetknąć z innymi kolegami współzawodnictwa mogą też troszkę trzeba się będzie do zakazu oczami nazwijmy to, ale to wszystko odbędzie się jak gdyby taki mniejszej skali niż po ósmej klasie, gdy trafi do szkoły średniej większym mieście tu są dzieciaki z jego miejscowości jego związki rodzeństwo starszy młodszy znajomi to wszystko oczywiście nie wszyscy wyznają jest łatwiej tak i stres jak najbardziej zresztą jest potrzebny również w życiu trzeba się nauczyć go przełamywać, ale nie na poziomie szkoły średnie dzienne, a niestety zawalenie sobie szkoły średniej zamyka, gdyby dalszą drogę życiową to gimnazjum czy ta szkoła zbiorcza daje tak jakby ten okres przejściowy zaadaptuje się wspaniale uda się k, a syn pana zdaniem technikum albo szkoły branżowe abolicja to już nie będzie to samo to będzie za późno dzieci to będzie także po prostu te dzieci wiejskie nie zawsze wybierają taką dalszą drogę kształcenia w ja mogę tylko w dna na podstawie swojej własnej praktyki, gdy uczą się w szkole w szkole ośmioklasowej oczywiście było to lata temu 1819 czasy się zmieniły natomiast sam nawet, pamiętając swoją szkołę średnią wszyscy widzieliśmy z jakimi trudnościami w jakimś wielkim hartem ducha może się wykazać te dzieciaki ze wsi, żeby się przebić po prostu przez szkołę średnią z brakami no powiedzmy sobie dydaktycznymi nawóz wybrać jak gdyby tej pewności siebie to dla nich to ogromny stres i myślę, że będzie to sama, mimo że czasy się zmieniły mam internet to dzieciaki wyjściem z zagranicy i t d. ale dwa-trzy lata myślę, że przebiją się tylko najsilniejsi najlepsi albo nazwijmy to dzieciaki i tych wiejskich elit tak to nazwijmy Turzyn, których rodzice będą raz będą mieli świadomość tego, że trzeba dzieciaka wysłać gdzieś na dodatkowe lekcje, a drugie dno będą również w dni zasoby materialne to no właśnie, że co do swoich zasobów materialnych od będziecie problem w tych małych wiejskich szkołach, żeby np. otworzyć pracownie przedmiotowe oczywiście to już ktoś, kto mówi, że da się uczczone niedawno zostały przebudowane, żeby dostosować do małych jak tak było w gminie Radomyśl Wielki podstawą ze szkoły podstawowej można powiedzieć są majątki są bardzo dobrze przygotowany do uczczenia tych dzieciaków i 16 praktycznie chyba w każdej szkole jest szkoła funkcjonuje jako zespołu Szkolno przedszkolny szkoły wybudowały sobie świetlice wybudował sobie szatnię przystosował jak gdyby się tylko do 6 roczników w tej chwili trzeba będzie to wszystko jakby przebudować oczywiście to się wiąże z kosztami trzeba będzie wyposażyć klasopracownie no nie wyobrażam sobie budowanie przy małych szkół hal sportowych sal gimnastycznych no to są ogromne koszty do tego z tym ministerstwo WTZ, mówi że są zerowe, a w praktyce wygląda to trochę nadziei i chętnie zaprosiłem panią minister do Radomyśla my za moją panią minister cały czas czynne w UE w domowym Radia zaprosić zawiadomić ruinami nazywają nic dziwnego, że pani minister nas słyszy zaproszenie do eldorado myślał od pana i Ireneusza Wołoszyna, który był moim gościom bardzo dziękuję za rozmowę, a my z akcją usłyszy swoją szkołę zostaje jeszcze w Rzeszowie o osiemnastej zapraszamy na czwartą już debatę do wyższej szkoły informatyki zarządzania w Rzeszowie przy ulicy Sucharskiego 2 mogą ją państwo także oglądać na żywo przez naszego Facebooka komentować zadawać pytania przez maila czy naszą aplikację mikrofon TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA