REKLAMA

Czym jest Galeria Foksal na mapie historii polskiej sztuki?

Andymateria
Data emisji:
2017-04-27 14:40
Audycja:
Czas trwania:
13:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria takich czasów dożyliśmy proszę państwa, że galerie w galeriach pokazuje, że w galeriach pokazuje się galeria może tak będzie bardziej zrozumiałe też handel w Brytania Andów dzień dobry panie będą też w galeriach, ale tu akurat mamy do czynienia z pokazem galerii w muzeum od Craig Anda Rottenberg historyk krytyk sztuki wyprostowała w szarży na początek antymaterii, czyli programu o sztuce Anny Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM co wspólnego mają ze Rozwiń » sobą Tadeusz Kantor Edward Krasiński Roman Nowicki Henryk Stażewski Zbigniew Gostomski Wiesław Borowski Angelika Paszkowska i Mariusz chórek, gdy takie łatwe pytania od wydania tak myślałem, że wszystkie te nazwiska są związane z galerią Foksal to nie wizjonerzy panią Dodę wprost trudno o sztuce w na dno wraz z praw słusznie, a mówimy o w galerii Foksal z okazji wystawy myśli odizolowane archiwum galerii Foksal 19662016 wystawy, który wczoraj wernisaż swojej miała wieczorem i w muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie, ale w tej cząstce, która pozostała po zburzeniu Emilii przejęły widz czuje, że jej w pierwszej lokalizacji to bardzo ciekawe, bo tablica rysowanie została przygotowana najpierw dla Polski została przygotowana dla nowego Jorku i przez nowojorskiego kurator ma 50 lecie telefon wnęk w tej też okazję zestaw do czasu wydania na książkach wywiad-rzeka z Wiesławem Borowskim, który bardzo ciekawie opowiada o tamtych czasach i okolicznościach wielkich galeriach zaczyna funkcjonować owych mogliśmy powiedzieć słuchaczom, zwłaszcza młodszego pokolenia, dlaczego galeria Foksal jest taka ważna na mapie polskiej sztuki poza tym, że wrzuciłam tutaj, gdzie jedno proste pytanie w 1 prostą zagadkę na początek wielkie nazwiska polskiej sztuce, dlaczego to jest ważne miejsca w Brytanii może, dlatego że właśnie przez 50 lat działa, ale nie tylko są bardzo interesujące zjawisko było w tamtych czasach był galeria Foksal została otwarta po tym, jak została zamknięta galeria Krzywego koła co prowadzi Marian Bogusz i wtedy był przymrozek, a potem zaczęły się zabiegi wokół tego, żeby jednak coś takiego skromny w jego otworzyć w 22 miejsce w sprawy było wejście w szwedzkim miejscem refleksji nad sztuką, bo tak naprawdę o to chodzi tu wystawy, które były były, jakby wynikiem tych refleksji nad sztuką, której się też w gronie artystów, a ponieważ ma wpływ byli to wybitni artyści wybitni krytycy to rzeczywiście program galerii sła w ułożył się w takie wieloetapowe myślenie o powinności artysty o sztuce i o tym, czym pieska reliktów PRL jest miejscem w MF pojawiały się pojęciem takiej jak bezinteresowność sztuki, a w tym konkretnym przypadku pani powiedziała zjawiskiem tak, bo to było zjawisko konwent pełni odosobnione i sześćdziesiątych klasa potem zaczną powstawać inne galerie w normalnych miast na ogół krótki żywot w Uberze chodziło galerie komercyjne wyszedł w połowie lat siedemdziesiątych wysypały w Polsce czy też rogale na początku 70 lat pojawiły się galerie konceptualnych, które w zasadzie najczęściej były galerie mniej istniejącymi albo latający warto było troszkę później 5 lat 45 lat później w Bytomiu heroiczny okres 6370, kiedy dojrzewały rozmaite warianty koncepcje sztuki to byłoby jeszcze tylko galeria Foksal i we Wrocławiu galeria pod różną liczbę, którą prowadził Jerzy Ludwiński galę prowadził klub, bo one doprowadziły do momentu, kiedy presja tak jakby współpraca na całego środowiska we Wrocławiu przez sympozjum Wrocław 70, ale nie odbiegamy od Mar ta galeria też międzypokoleniowych Estończyk ami były tylko klasycy tacy jak pan Henryk Stażewski prawda, ale byli też młodzież ich miejsce jak Kantor w planach jeszcze troszkę właśnie Gostomski przekreśli łódzki klub, więc właściwie tak to w ty też rozwój generacji, który ze sobą lub były związane też osobiście w domu wie pan Zbigniew Gostomski grał u Tadeusza Kantora w reż były redaktor Maria Stangret była to zakup tego TFI teatru w Krakowie e-learning, żeby pokazywali różne rzeczy bardzo też ciekawych tam się odbywały happeningi takie w 1 z pierwszych happeningów w Kantora to był happening zorganizowany przez telefon lub wydali list wniesienie tego listu zaadresowanego Foksal prawda, więc mam talent zresztą pierwsze w tej galerii pokazywało swoje dzieła sztuki najwybitniejsi artyści w świat rozpozna ni wbrew swoim Tcze w we wczesnym okresie swojej twórczości Wiesława Borowskiego i jego kolegów tacy jak Live in Daniel wiele Cristian Maltańskiej będą 2 itp mówi toczy się dalej wiemy swoje etapy o bilety wprowadziły Wiesław Borowski przy współudziale banki też Ks Zimmer szef PUP w korkach hotel w państwo się rozjechali się leczyć chorych do Anglii ŁKS Basket Francja jest z dystansem i w jaki sposób osiągnął orbity refleksji nad działalnością galerii Andrzeja Kurowskiego, ale wypowiada tam też prace Milena Śliwińska była w pierwszej prace związane właściwie nabierała ostróg swoich kuratorskiej Deneuve były rozmaite etapy w pewnym na pewno na tym etapie w galeriach i otworzyła na młode pokolenie w znacznie młodszych pokoleń Buczyński i w n p . Andrzej Szewczyk, a potem jeszcze młodszych w białko Mirosław Mirosław Bałka również wystawy m. in . w Leon Tarasewicz Leon Tarasewicz był tam 82 pierwszym roku przy drugiej wystawy stać się wszystko w lesie zaatakował też taką membraną nowych ciekawych zjawisk u ta formuła, w której one się rodziły formuła taka najpierw protokolantem towar, a potem konceptualne, której w PRL, wokół której budowało się ten problem hak musiała się rozpaść, ponieważ sztuka się zmieniła, gdy można było albo pozostać przy tej formule albo jednak rozejrzeć się po tym co nowego niesie sztuka i wybrać swego, bo czyścił Wiesław Borowski wybierał, ale wszyscy oni bronią dopowiedzieć, że to on, że ta galeria na tle innych miejsc w kipiącym sztuką w Polsce była czymś wyjątkowym tak trudne to była chyba jedyna galeria, którą trzymał utrzymywała w Tarnowie and Company w świat MF zarówno poprzez swoich artystów jak przez działalność Wiesława Boreckiego w ich tkanki też włoski trener Ryszard Morka, ale też przez wójta w dość restrykcyjny program w tamtych bardzo ostrożnie w byli dobierani aż 200 niektórzy mieli wystawę raz w plan niektórzy wracali z VAT oczywiście jak zwykle te są w 2 i nikogo nikt o kryteria, dlaczego nagle deszcz przestał być pokazywane w rządowym DPA środowiskową jest środowiskiem artyści są egocentryczni prokuratorzy są egocentryczni jakiś mogły po nie jest tak, ale w wierze, że każdy tego było zmuszonych do życia powiedzieć, że w grze najważniejsi twórcy tamtego czasu w tej galerii funkcjonowali w wydarzeniu pokazywali swoje dzieła naiwne są to w pełnym kulturowo twórczej nazwisko to, że może tak się niezbyt ładnie wyraziła letniskową polskiej kultury kawał polskiej sztuki historii sztuki, więc intuicja rząd twórców galerii tutaj jak widać ich nie jest za nie zawiodła w co możemy zobaczyć na wystawie myśli odizolowanych przekleństwem są tam przede wszystkim dokumenty są też modele wystawy w rozmaitych PSL-u katalogi są plakaty po to, były sprawne wymyślenie jednorodnych szczątki była sprawa wymyślenia sposobu dokumentowania każdych skrzyneczki, do których dokumentuje, który zaprojektował uwodzić gnębili zaprojektowanych przez Krzysztofa Wodiczki, żeby wpływ tak galeria miała jednorodny wygląd takich ofert specjalnych budowane na artystyczną społeczną itp EW powiedziała, że politycy, ale skalne to jest bardzo interesujące leśne pisze pomimo rozmaitych zawirowań w ja pamiętam problemy Wiesława w czasie stanu wojennego, bo też była publiczna galeria on postanowił zrobić remont i sanktuariów pod tym pretekstem, żeby nie wbrew dzieło, żeby wydał podłączyć się w tym sposobem do bojkotu, który obowiązywał w dług wobec swego dna były rozmaite rozmaite jak bowiem meandry tam się też bywało np. czytanie Becketta w nie było w przedstawieniu Tadeusza Kantora, ale czytanie Becketta ślady wałów i też niektóre z tych dźwiękowych zapisów w wydarzeniu też na wystawie w galerii można zobaczyć jak i katalogi wysta w polskich no właśnie te są niebywałe pamiątki po to, koszt ich bardzo dużo nazbierało to on już nie wszystko jest w tej chwili galerii wyższe były całe archiwum w wydarzeniu bierze się nie mieściło w archiwum jest w skarbem jest skarb państwa właściwie bardzo wartościowymi, które się żyje wspomnieniem korespondencję z artystami, ale zdjęcia szkice tak naprawdę jeszcze nie napisano, chociaż część archiwum zostało opublikowane w wędrówkę przez Andrzeja przywary, ale my też stamtąd wyszli z tej galerii, gdzie się wszystkiego nauczyli się w branży przeważa Joanna Mytkowska -li ach, Adam Szymczyk osoby, które dzisiaj różne są najbardziej opiniotwórcze w Polsce, a możne nawet na arenie międzynarodowej w dziejach myśli przed to jest też nie tylko schemat samo miejsce w samo istnienie samo myślenie o sztuce, ale również wychowanie 2 specjalistów czy mogli o tym, wiedzieć, gdy tam zawędrowali po raz pierwszy nie wiadomo przy okazji zapytamy w każdym razie jest tu kawał polskiej historii sztuki tak troszkę od kuchni można wypowiedzieć też do artystycznej kuchni trudno taką działalność pokazać prawdę to jest rzeczywiście w lesie wgłębić się bez stałego studiowania dobrze się stało, że na scenie w tej chwili ta wystawa znowu zaistniał przenieśli w ich występów tylko, że galopujące nadciąga wielka majówka Trump może któregoś pięknego mamy nadzieję majowego dnia znajdą państwo chwilę na to by wybrać się do muzeum sztuki nowoczesnej i zobaczyć historię galerii Foksal, a potem spacerkiem pójść do galerii Foksal Bono nie jest tak daleko i zobaczyć w dzień dzisiejszy do tego zachęcam i zapraszamy za tydzień do Radia TOK FM oczywiście o 1440 spotkamy się w programie o sztuce w składzie w Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik o Anglię materia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA