REKLAMA

Nadzieja na zawód czy zawiedzione nadzieje? Pierwsza część rzeszowskiej debaty TOK FM o szkolnictwie zawodowym

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-27 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 16:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
akcja usłysz swoją szkołę to akcja Radia TOK FM w polega na tym, że odwiedzamy różne miasta i w każdym z nich dyskutujemy o reformie edukacji ojej skutkach, bo bardzo często pogląd szkole taka, jaka jest dzisiaj jesteśmy w Rzeszowie i właśnie w Rzeszowie to nie jest przypadek będziemy dyskutować o reformie o tej części reformy, która ma objąć szkoły zawodowe zmienią się one szkoły branżowe i ma być to zupełnie nowej jakości czy to prawda jak to jest z tymi Rozwiń » szkołami zawodowymi, ale teraz trochę też rozmawiamy o technikach to już za chwilę na naszej antenie, a także na profilu Radia TOK FM na Facebooku, gdzie ruszyła transmisja wideo, więc jeśli państwo mają ochotę na nas też popatrzeć to proszę zajrzeć na Facebooka tam też można zostawiać komentarze jeśli ktoś z państwa nie korzysta z tego portalu społecznościowego to szkoła ma pan to klub KSM tradycyjny nasz kraj jest do państwa dyspozycji mówi o tym, dlatego, że rzeczywiście duża część naszych debat opiera się na słuchaczach skoczkach, którzy akurat w Rzeszowie nie są to czy w kolejny z naszych miast i mimo wszystko chcą z nami rozmawiać są gdzieś się opiniami, więc tym razem wspominam te kanały kontaktu bowiem, że państwo aż przebierają nogami, żeby się z nami pozbierać, a w lubuskim z nami znaczy zemną Agata Kowalska dziennikarka Radia TOK FM będą prowadzić dzisiejsza dyskusja i są z nami oczywiście paneliści jest z nami pan Stanisław Sienko zastępca prezydenta Rzeszowa na dzień dobry panie prezydencie zachęcą je można trochę w błąd oto jak w radiu w nowych państ w liniowy panie prezydencie drodzy zapytam pan jest absolwentem liceum technikum szkoły zawodowej jest absolwentem technikum chemicznego w Dębicy po 4 panów pytać o to możemy się przyda dzisiaj w tym w tej z tej dyskusji jest z nami przewodniczący rady miasta pan Andrzej Dec Platformy Obywatelskiej ma dzień dobry Państwowa jest studentem drugiego liceum w Warszawie no no proszę licealista dziękujemy absolwent jest z nami dyrektor zespołu szkół mechanicznych imienia gen. Władysława Andersa dyrektor Mariusz Kapica, czyli dobry dzień dobry państwu jestem również absolwentem drugiego liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie mówi Karaś z listy liceum do władzy ludzie ale gdy biegną w UE będzie będziemy z panem dyrektorem dróg zbudować, dlatego że zespół szkół mechanicznych jest moim zdaniem mocnym argumentem przeciwko tej reformy ścigać zmęczony to się zgodzi będziemy dyskutować i jest z nami Łukasz Szuba dyrektor fundacji wspierania edukacji przy stowarzyszeniu Dolina lotnicza w tym dobry bardzo młody absolwent dla równowagi zespół szkół technicznych także technikum chcesz mamy wspaniałe dzisiaj zesta w gości witam panów serdecznie za chwileczkę dołączy do nas lekko spóźniona Podkarpacka kurator oświaty pani Małgorzata Rauch też zapytam ją, w jaką szkołę kończyłam PSL, bo podstawówce są z nami oczywiście osoby zgromadzone tutaj na sali w wyższej szkole informatyki zarządzania można do nas jeszcze dołączyć zawsze zachęcam pana ideowym, jakie szkoły, a nawet pokończyli zależeć, od której chciałbym zacząć jest tak najlepiej jakby chciał wolumeny w samej istocie zmiany, która dotknie szkoły szkolnictwo zawodowe tutaj w Rzeszowie gościła w lutym pani wiceminister Teresa Wargocka ówczesny wiceminister edukacji i powiedział tak skończyć plażówka będzie znaczyło robić w życiu dobry biznes będzie do szkoła, która przywróci prestiż kształceniu zawodowemu pozwoli umiejscowić zdolny manualnie młodzież wżyciu zawodowym na stałe na dobrych stanowiskach pracy co dobre wynagrodzenia w i to co powiedziała pani minister możemy też znanych są w uzasadnieniu ustawy i wielu wielu wypowiedziach również szefowej resortu i ja myślę, że to jest tak to założenie ma być lepiej, ale mnie dużo bardziej ciekawi jak to się wydarzy w dziejach co się stanie na czym oprzeć się do polepszenia sytuacji szkół zawodowych, które sprawi, że ci absolwenci będą znajdowali pracę łatwo i dobrze płatną, w jaką mamy być dopuszczone do pana prezydenta Stanisława Sienko Szanowny panie redaktorze Szanowni państwo ja, dyskutując na temat reformy to jednak musiał wrócić do z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku i tak się składa, że byłem dyrektorem zespołu szkół w tym czasie i wtedy była dyskusja, że 80 % ówczesny minister stwierdził, że 80 % absolwentów szkół podstawowych powinno ich do liceum Ogólnokształcącego szkoły zawodowe 3 to zasadnicze szkoły zawodowe przy technika miały praktycznie być w zdecydowanej mniejszości nie ma jakiegokolwiek społeczeństwa na całym świecie, żeby wszyscy musieli skończyć liceum Ogólnokształcące następnie studia powiem więcej ja powiedziałem, że jestem absolwentem technikum chemicznego i stwierdzam jednoznacznie, że była to Super szkoła, ponieważ była to szkoła przede wszystkim pięcioletnia tak jak w każdej szkole pierwszy rok poznaje się nauczycieli poznaje się kolegów koleżanki 3 lata uczyliśmy się bardzo poważnie i piątej klasie do półrocza przygotowaliśmy się do pracy dyplomowej, ponieważ każdy musiał wykonać praktyczną pracę dyplomową, a następnie było przygotowanie do majowej matury i skończyłem technikum chemiczne skończyłem studia też związane z chemią także uważam, że ten system, który był szkolnictwa w latach dziewięćdziesiątych był do dzisiaj nas chcemy wrócić do ośmioklasowej szkoły i stwierdzam jednoznacznie, że nam jako społeczeństwo niepotrzebna jest reforma strukturalna tylko reforma która, aby zmieniła w ogóle programy nauczania i wszystko z tym związane natomiast na panie prezesie bardzo złego ogólnie szeroką reformę wezmę jednak bardzo ciekawy dzisiaj te szkoły zawodowe, a w każdym mieście wybieram jakiś temat i w Rzeszowie właśnie ten i znają się na ile widzi pan, że ta reforma jest czytanie potrzebna czy to pod potrzebne są jakieś zmiany, ale może niekoniecznie strukturalnych poziom bardziej niż można już mielczanie redaktor my jako samorząd musimy realizować uchwały te, które tu są sejmowe i następnie rządowej to robimy u nas n p . w Rzeszowie nie ma jakiegokolwiek problemu z utworzeniem nowej sieci szkół w GL zaczęło się pojawiać się urażony, że pan Emu mówi o tym co się dzieje w Rzeszowie i moście realizować ustawę i to jest szlachetne z państwa strony natomiast nieciekawie, bo z tego, że realizuje się prawo o życie też się nad nim zastanawiać i oceniać i sprawdzać jego skutki i przewidywać jego skutki zastanawiam się ponownie jak pana zdaniem czy czyta się ten pomysł na szkoły branżowe zamiast dotychczasowych zawodowych to jest dobry pomysł i przede wszystkim co on będzie oznaczał w, jaka jest na czym polega istota tej zmiany w pani redaktor Jerzy, żebyśmy mogli ocenić, jaka to zmiana będzie musi minąć kilka lat niestety taka jest prawda natomiast nazwać to zasadnicza szkoła zawodowa czy technikum szkoła branżowa to dla ucznia niezbyt wiele rzeczy dla rodzica mówi ja uważam, że w naszym społeczeństwie mamy za mało ludzi ze średnim wykształceniem tych, którzy są potrzebni właśnie jeżeliby się to sprawdziło i ta szkoła była taka jak, o której pani mówiła przed domem Denso powiedziała pani wiceminister jestem za tym brakuje nam robotników w okolicy kościoła czy nie o tyle w Rosie czy to taka szkoła powstanie o tej reformie jak tutaj opowiada pani minister Wargocka ciągnie pana zdaniem tego nie wiem, a to trudno zrozumieć, o których na razie dziękuję jeszcze do pana prezydenta rodzimej dołączyła do nas bardzo się też pani Małgorzata Rauch Podkarpacka kurator oświaty dyniowe pani kurator zachęca do mikrofonu tych dobrych, aby w imprezie nie było pani z nami, a buty damskie gości czy, jaką szkołę kończyli czy w PUP po podstawówce w liceum czy technikum czy szkołę zawodową, a pani w liceum Ogólnokształcące profil biologiczna chemiczna na świat i od razu jeśli może pani zostać przy mikrofonie to też to samo pytanie na czym polega istota tej zmiany dotyczącej reformy szkolnictwa zawodowego są one przed chwilą panią minister Wargocka PiS mówią, że to będzie szkoła, która w da absolwentom pracę to będzie wysokiej jakości kształcenie, ale mnie ciekawi na czym ono się oprzeć zaczyna się ta zmiana się oprzeć, jakie zmiany poza nazwą i są przewidywane, żeby ktoś chce wznieść było lepsze oprócz nazwy zmienia się również sama struktura szkoły zawodowej, która do tej pory była tylko włącznie szkołą trzyletnią natomiast w założeniach branżowa szkoła podzielona na 2 stopnie daje możliwość 2 spod do 2 stopniowego kształcenia, czyli pierwszy etap branżowej szkoły ten pierwszy tak stopień trzyletniej, a następnie możliwość kontynuowania nauki na drugim poziomie w branżowej szkole również za każdym z tych typów szkół stoi również 1 kwalifikacja, którą zdobywa uczeń innego rodzaju wykształcenia uczeń zdobędzie po ukończeniu branżowej szkoły pierwszego stopnia, bo będzie to zasadnicza będzie to branżowe wykształcenie prawda on nas takie typowe takie zawodowe natomiast już po drugim stopniu będzie mógł u góry, jakby kończąc drugi stopień oprócz drugiej kwalifikacji dyplomu na poziomie technika po zdaniu egzaminu zawodowego będzie mógł również przystąpić do egzaminu maturalnego na takich sprawach jak każdy inny uczeń szkoły średniej i również wykształcenie to będzie branżowa średnia, a tu również może iść na studia, a proszę być to czym uczeń absolwent takiej szkoły branżowej 2 stopni wcisnąć się o tym, przez 5 lat będzie się uczył i skończyłem szkołę i zdał maturę będzie się różnił od absolwenta pięcioletniego technikum to cele tych szkół są zupełnie prawda inna i również wybory młodych ludzi, która też chodzą różnymi drogami prawda są uczniowie, którzy już wieku 15 lat 16 są zdecydowani wiedzą, że zostaną lekarzami, że zostaną prawnikami oni idą do liceów Ogólnokształcących są też tacy, którzy wybierają to szkolnictwo na poziomie technicznym, bo wiążą oprócz 3 jest z nim nadzieje na studia wyższe również o tych profilach technicznych, ale jest grupa uczniów, która od osoby, która utożsamiana do tej pory była z uczniami przede wszystkim takim słabymi, którą właśnie szła szła do tych szkół zawodowych przez to troszeczkę taki ten etos pracy zostały na zdegradowany prawda i został i należałoby go przede wszystkim odbudować BN temu służyć ma przede wszystkim także zmiana nazwy prawda, żeby nie kojarzyła się tak negatywnie jak i jakiej wartości zostały tak naprawdę przypisane też gorzkie pytanie jedno powoływania zmianie nazwy to relacja pierwszej klasy szkół branżowych startują już we wrześniu to ktoś jest zmiana strukturalna, bo mecze pierwszy etap teczki te 3 lata ale w jakiej nowej szkoły trafi taki taki chętny inne tego typu edukację co tam będzie się nowego w tej szkole działo lepszego innego niż do tej pory wg dotychczasowej szkole zawodowej to przede wszystkim, jakby na razie branżowa szkoła pierwszego stopnia będzie realizowała założenia te, które są prawda, czyli przede wszystkim na kształt nastawienie na to kształcenia właśnie zawodowe w 60 % przede wszystkim zdrowia to jest do tej pory natomiast proszę zwrócić uwagę, że uczeń szkoły zawodowej ukończonej przy trzeciej klasie miał zamkniętą drogę kształcenia natomiast po 3 latach uczeń może zdecydować czy idzie do pracy, bo już ma 1 kwalifikację czy też chce uczyć się dalej na poziomie drugim zdobyć drugą kwalifikację i teraz jeszcze może zdecydować czy idzie do pracy czy też pójdzie na studia, bo jednak dojrzał do tego, by bramy szkoły te branżowe nie są nastawione na kształcenie absolwentów szkół wyższych, bo do tego służy technik to co pani powiedziałem, by ten uczeń jest tutaj bardziej zdecydowany tak, że jednak to tytuł, ale otwiera się to furtka, która do tej pory dla uczniów była zamknięta przypuszcza się, że jakieś 30 % uczniów branżowych szkół pierwszego stopnia będzie kontynuowało naukę w branżowych szkołach drugiego stopnia także jednak część wróci do tego systemu edukacji na czym nam bardzo zależy, bo jesteśmy w czołówce krajów ktoś kto, gdzie ludzie dorośli uczą się po prostu no były najrzadziej prawda chciałbym oddać głos Anny dyrektorowi zespołu szkół mechanicznych imienia Andersa tutaj w Rzeszowie pana pan dyrektor Mariusz Kapica jest z nami i zapytać jak się przygotowują państwo do reformy, ponieważ zespół szkół to powiedzmy od razu to technikum szkoła zawodowa tabelki w tak dziękuję za pytanie ja może wrócę mimo wszystko do tego, o czym była mowa wcześniej, czyli do szkoły branżowej i postaram się to w sposób najprostszy wyjaśnić szkoła branżowa dykcją będziemy nazywali branżową czy zawodową dwustopniowe jest to powrót do szkolnictwa sprzed 1959 roku, czyli tzw. reformy Handkego i podpisuje się pod tym obiema rękami i stwarzamy możliwość absolwentowi zasadniczej szkoły zawodowej kontynuowanie nauki na drugim poziomie i możliwość zdobycia tytułu technika zdania egzaminu maturalnego tak jak do 1009 . trzyletnie nasze zasadnicze szkoły śmiała zarzut o ile czego pana zdaniem to jest dobry pomysł, dlatego że różne są przyczyny tego, iż młodzi ludzie odnoszą się do czasu minionego trafiali do zasadniczej szkoły zawodowej przez 3 lata uczyli się podsta w solidnych podsta w zawodu, gdzie dominowały zajęcia praktyczne następnie najlepsi szli do technikum, gdzie ta wiedza praktyczna pobudowana została wiedzą teoretyczną byli też ludzie dorośli, a niż 6 lat chodzili do szkoły długo, ale one idąc do technikum trzyletniego był młodym człowiekiem świadomym tego, czego chciał ja przepracowałem bardzo wiele lat w technikum trzyletnią wykształciliśmy wspaniałych ludzi, którzy skończyli studia wyższe da są również pracownikami na wyższych uczelniach i daje możliwość odnalezienia się temu młodemu człowiekowi, bo na pewno część tych młodszych ludzi będą to osoby, których możliwości intelektualne są takie ani inne, a więc on zdobędzie zawód nauczyć się wykonywać konkretne prace, gdy zakończy się jest potrzebny jasny prawda panie rektorze proszę powiedzieć jak wy jako zespół szkół mechanicznych przygotowuje się do wdrożenia reformy w jaki sposób będzie się przekształcać swoją szkołę zawodową tą szkołę branżową rozumiem, że od 1 września już do niej będziecie prowadzić nabór tak panie rabatu do zmartwień trochę panią redaktor, dlatego że chętnych do zajęcia szkoły zawodowej nie mamy, więc już od kilku lat nie robimy nie udaje nam się zrobić naboru do zasadniczej szkoły zawodowej oddzielić je nazwiemy ludzie chorowali lub zespół tylko z nazwy zespołu szkół dla w tej chwili teoretycznie tak, ale cały czas będziemy podejmowali próby, żeby zrobić to teraz dobrze panie rektorze zapytam inaczej czy ruszacie w od 1 września z pierwszą klasą szkoły branżowej też został oczywiście będziemy próbowali robić nabór do pierwszej klasy szkoły branżowej tradycyjnie jak i w minionych latach w przygotujemy się do rejestru już nie będę pana pytać jak pan rozumie te wybory zawodowe młodzieży czy najpierw edukacyjne, a potem zawodowe, ale traf chciał oddać głos panu przewodniczącemu Andrzejowi Decor wizy Platformy Obywatelskiej przewodniczący rady miasta panie przewodniczący no właśnie czy rada miasta już się szykuje na wdrażanie tej reformy w zakresie szkolnictwa zawodowego czy podjęliście się ich działania pani dyrektor rada miasta co miała do zrobienia to zrobiła komentarz nasz klub Promienia sprowadzają się do podjęcia stosownych uchwał uchwały przygotował urząd miasta pod akurat w tej sprawie pod przewodnictwem pana prezydenta świnki to zostało zrobione jednak chciałbym odnieść się do reformy, ponieważ mam trochę doświadczenia w tej materii na początku lat dziewięćdziesiątych z ramienia samorządu rzeszowskiego uczestniczyłem w pracach, które miały przeprowadzić przekazanie szkół są od kuratora do gmin to był proces, w którym było długo przygotowywany planowano na 903 rok potem przesunięty także od strony organizacyjnej od przeprowadzenia tego o przeprowadzenie tego typu zmiany pewną wiedzę mam i chce także wrócić troszkę do historii związanej ze szkolnictwem zawodowym Otóż w latach dziewięćdziesiątych pojawiło się takie przekonanie że, ponieważ rynek pracy rynek przedsiębiorstw gospodarka jest bardzo niestabilna to w istocie rzeczy nie wiemy, jakie zawody trzeba promować, w jakich zawodach młodą młodzież kształcić w związku z tym wymyślono, że postawmy na kształcenie ogólne, bo ono spowoduje, że nauczymy ludzi się uczyć i o nich po osiągnięciu odpowiedniego wieku pełnej dojrzałości będą mieli łatwiej zmieniać zawody którymi chcieliby się starać to tory efektem tego myślenia było właśnie, by osłabienie szkolnictwa zawodowego powołanie liceów profilowanych zespołów tego typu szkół miasta ponowienie teraz czas się zmieniły i potrzeba innego rodzaju Fed do końca jeszcze pani redaktor fachowcami tych analiz rynku zbytu także jest to myślenie spowodowało m. in. wdrożenie gimnazjów, ponieważ wydłużone kształcenie ogólne o 1 rok po to, żeby młodzież, która podejmuje decyzję o wyborze swojego zawodu była dojrzalsza myślę, że dziś wszyscy mamy świadomość tego, że to był błąd, że ta ocena ta trudność z oceną tego na co warto stawiać była przesadzona jest jasne przecież, że pewne podstawowe zawody muszą istnieć wżyciu społecznym i tego się uniknąć nie da, więc ta okoliczność spowodowała, że wracamy do szkolnictwa, który nazywamy zawodowym tamten czas spowodował także pełną depresja to ona ludziom, żeby to było jakoś dla nas jasne czy pana zdaniem ten pomysł to jest dobry pomysł ze ze szkołami dwustopniowym branżowymi cel jest moim zdaniem dobry natomiast metoda zła ale gdy zabierze albo po prostu robimy rewolucję generalnie jestem zdania, że rewolucja strukturalna, którą pani minister Zalewska w razie jest bez sensu, a zacznę od tych szkół zawodowych, lecz najistotniejszą wadą tej rewolucji jest oczywiście likwidacja gimnazjów, ale w tej kwestii to, o czym mówiła pani kurator, o czym mówił pan dyrektor ten sam cel można było osiągnąć bez tej fundamentalnej zmiany polegającej na zmianie o stworzeniu nowego z nowej struktury w sokolich ja wiem, że zdrowe, ale wątek laboratoryjne warunki, gdzie próbuje państwa Tuska wyjąć na chwilę całej reformy edukacji i zająć się wyłącznie tym szkolnictwem zawodowym, którego oczywiście w absolwenci też będą objęci reformą gimnazjów czy też zjawia się na rozwoju, ale może, za które uprawiali mianowicie pani kończąc wojnę o bardzo bym poszła o to, żebyśmy trochę może krócej za to bardziej treściwie zostałem po prostu czy pana zdaniem był przekonany, że moja wypowiedź jest bardzo części osiedla nieludzko zaś część reformy, która obejmuje wyłącznie edukację zawodową pana zdaniem ma w nosie jakieś szczególne wady bo, pomijając stan likwidacji gimnazjów nieustannie Enel-Med nie dostrzegamy zalety czynu nie widzę na razie nic nowego główna zmiana moim zdaniem polega na zmianie nazwy są też rozumiem, bo to ma znaczenie psychologiczne moim zdaniem jakość kształcenia zawodowego największym stopniu zależy od gwarancji praktyk, a z tym mieliśmy w minionym okresie problem, dlatego że przedsiębiorcy nie chcieli brać młodych ludzi na praktyki do siebie, bo nie mieli w tym specjalnego interesu, a państwo nie miało pieniędzy, żeby te praktyki finansować dzisiaj sytuacja trochę się zmienia, ponieważ przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać taką potrzebę jako, że to zaczyna być kłopot z pozyskaniem pracowników na rynku i to jest okoliczność, która powoduje, że to się zmienia się zajmuje panu pan dyrektor ma jeszcze jedno zdanie powiedziałbym, że ministerstwo dobrze to robić, gdyby przewidział jakieś dodatkowe środki na finansowanie praktyk czy wspieranie i pracodawców w tych sferach, w których jeszcze do rąk do pracy jest dużo to zaraz też dofinansowanie porozmawiamy, bo to jest nie tylko pytania, ale wręcz ogromna niewiadoma jest z nami kontraktu Łukasz Szuba, który do tej potem kiwał, kiedy pan przewodniczący mówił dyrektor fundacji wspierania edukacji przy stowarzyszeniu Dolina lotnicza no to jak to będzie z tym szkoleniem zawodowym ono będzie lepsza dzięki tej reformie NATO chyba za szybko, żeby odpowiadać, tym bardziej jest taki ma doświadczenie tutaj mamy osoby, które doświadczenie mają potężne w sferze życia nie powinni się do takiego pytania przymierzać znaczenia przede wszystkim chciałbym troszeczkę doprecyzować już padło przed chwileczką pytanie czym się będą różnić szkoły branżowe od tego co było wcześniej, bo jest to, że ja bym chciał, tym bardziej do pani kurator też zadać pytanie, czyja dobrze rozumiem autorów on, czyli ja rozumiem, że po drugiej z dużym stopniu szkole branżowej szkoły branżowej będzie można podejść do matury nie będzie można iść na studia czy te treści, ale doczytałem też się takich materiałów i proszę doprecyzować ewentualnie, że na studia będzie można iść, owszem, ale tylko wyłącznie do stopnia licencjatu Czyżby po też później do stopnia n p . magister magistra będzie trzeba zdać raz jeszcze jakąś matury taką, którą zdawali uczniowie z innych rynków wnioskowała też, że to mogą koncepcja dotyczą matury branżowej tzw. prawdą natomiast w tej chwili zlikwidowano z tego z zniesiono ten pomysł włodarzy nie będzie to matura gorszego gatunku prawda, bo nie może taka być tylko będzie to matura z przedmiotów obowiązkowych język Polski matematyka język obcy los przedmiot dodatkowy tak na poziomie zdawalności 30 % lub zamiast niego przedstawienie dyplomu uzyskania kwalifikacji na poziomie właśnie branżowej szkoły drugiego stopnia i ile to jest matura równo udająca takie same możliwości startu uczniowi do na studia techniczne najprawdopodobniej no bo szkoła zawodowa prawda oddalili obligują one nie plony kojąca nerwy to szczęście, że nie natomiast do tej pani z wodą różnica między szkołą branżową technikum technikum jest bardziej nastawiona na to, o czym mówił po przewodnicząca to kształcenie ogólne prawdą lub zawodowe natomiast szkoła zawodowa z natury, gdzie branżowa z natury jest nastawiona na kształt jest rodzina żona dyrektora śruby i ja bym jednak właśnie wydała co jakiś pan zna odpowiedź to co to dla pana ta zmiana zmiana dająca szansę absolwentom dawnych zawodówek teraz będą szkoły branżowe szansę jednak starania się o miejsce na studiach czy tez kluczowe dla ponad jak to jest, więc kluczowe, ale są jeszcze wrócić do tego, dlaczego przy takiej wałem przed chwileczką, bo wypowiedzi pana przewodniczącego tego, że faktycznie jest już w tym momencie pojawia się bardziej rynek pracy pracownika niż pracodawcę z nie wiem czy jesteśmy wszyscy świadomi, że Podkarpacie jest pewnie 1 z niewielu regionów na świecie się buduje się w tym momencie 11 fabryk lotniczych, bo nie ma takiego regionu, że w 1 czasie teraz OPEC się buduje będzie otwierać to powoduje faktycznie, że tych pracowników brakuje i Dolina lotnicza, która dziś od jakiegoś czasu już faktycznie funkcjonuje tutaj na postęp w gruncie i skupia 160 firm właśnie z branży lotniczej faktycznie styka się z problemem braku tych pracowników więc, jakby to jest to, że myślę, że wrócą nie wiem tak mi się dodaje, że w co do tego, że te praktyki staże będą się musiały odbywać, dlatego że jednak ten pracownik będzie bardzo bardzo potrzebne, by w, gdy pan dyrektor chwycił za mikrofon, bo podejrzewam, że chce doprecyzować tejże już się odbywają, bo można rezerwować z dojrzałych jak ja nie pieniędzy, bo jest ona 138 za nie neguję tego oczywiście ja wiem, dlatego że my bardzo duże współpracujemy ze szkołami zresztą z pana dyrektora szkołą też, więc właśnie to najbardziej ciekawi dlatego to tutaj cieszę się strasznie, że pan Mariusz chce z nami dyrektor zespołu szkół mechanicznych w Rzeszowie, bo jak czytam państwa szkoleniu państwa do dokonania będą naprawdę znakomitych i też przed nazwą głosy państwa absolwentów, którzy chcą się chwalili PS naprawdę wysoką szkoda, że nie w Polsce tylko we Francji po zastanawiam się jak to wszystko możliwe skoro ich zdaniem autorów reformy to było niemożliwe pod starą strukturą i dopiero będzie wprowadzone Atu proszę szkołę wasze szkoli na mechaników lotniczych daje certyfikaty i m. in. współpracuje szeroko z pracodawcami te pani redaktor ja może w tym momencie, gdy trochę przekorny pozwólcie państwo, że zacytuję 2 krótkie teksty nauczanie ma być dopasowany do rynku pracy i bardziej efektywne minister zapowiada, że priorytetem szkołach zawodowych będzie kształcenie młodych fachowców pod konkretne zapotrzebowanie pracodawcy dlatego jak zaznacza resort będzie wspierać tzw. dualny system kształcenia polega na tym, że wiedzę teoretyczną uczeń będzie zdobywał w szkole, a praktyczną pracodawcy, aby usprawnić współpracę na linii szkoły pracodawcy ministerstwo planuje współcześni podstawy programowe obiecuje też łatwiejsze tworzenie oficjalnych programów nauczania tych zawodów, na które pracodawcy wyrażą zapotrzebowań koniec cytatu cytat drugi priorytetem działań MEN w obszarze kształcenia zawodowego jest stopniowe wprowadzenie dualnego systemu kształcenia aktywne włączanie pracodawców proces kształcenia egzaminowania takie działania możliwe będą dzięki m. in. tworzeniu nowych zawodów oraz podsta w programowych opracowaniu programów nauczania dla zawodu we współpracy ze szkołami z uwzględnieniem umiejętności absolwenta dostosowanych do potrzeb lokalnego i Regionalnego rynku pracy teraz pytanie, z którego roku pochodzi pierwszy fragment, z którego roku pochodzi drugi fragment szkolnych 2012231617 znakomicie Zychem zmieściła się pani redaktor w przedziale błędu pierwszy tekst pochodzi z roku 2014 drugi prowadzi z roku 2000 stąd wniosek panie dyrektorze prosimy o wniosek o ileż to wniosek pani dyrektor to się domaga się wniosek jest 1 cały czas chodzi, bo to SA MO, a mogę jeszcze swój wniosek oraz wraz z decydować o wy robicie, bo to robimy od dawna służb dla Dylewicza inne szkoły tego nie robią dla jego rywal to nic to ja nie wiem, dlaczego tego nie dał rady, ale nudy, a co sprawia panu możliwości szkoły mają możliwości robienia tego od wielu lat AZ tego nie robią to ja naprawdę nie jestem w stanie wytłumaczyć, dlaczego tego nie robią i chciałbym raz jeszcze przepraszam odniesie do tego co widział pan przewodniczący, więc na dobrą sprawę zmiany strukturalne nie są potrzebne w tej starej strukturze szkoła branżowa fantastycznie, by się wpisało a jakie niebezpieczeństwa Janie mówię, że ta reforma będzie zła, że się, że ona jest da jakieś ujemne tylko przez ujemne skutki nie, ale na pewno wprowadza zamęt niepotrzebny zamęt o tym, myślę, że jest się później po rozwiązanym dotknie to pana jako dyrektora czy pana uczniów czy czy kadrę tworzą go widzieć, że zrobię wszystko, żeby moi pracownicy mają uczniowie jak najmniejszym stopniu ten zamęt odczuli jak na sobie ten zamęt odczuwa już, ale myślę, że chyba, że podzielić nawet terroryzował są właśnie była też w Londynie trwałoby to wymaga, że ja wzmocnione będą możliwe potrzebna, a chciałby pan wiedział w jaki sposób odczuwa pan ten zamek w to znaczy w tym, że przepisy nie są dopracowane do końca Jania zeznawania Legia nie rozumiem tej kwestii, jeżeli w roku 21 września roku 2017 w technikum czteroletnim będzie obowiązywała podstawa programowa taka sama jak do tej pory 32012 roku, jeżeli chodzi o kształcenie ogólne natomiast będzie obowiązywała nowa podstawa programowa w kształceniu zawodowym i praktycznym taka, jaka będzie w technikum pięcioletnim tak od 1 września w te role, tak więc jeszcze pytam po co skoro w technikum Pisz odpowiada Cichy, bo w technikum pięcioletnim będzie o 1 godzinę więcej tygodniowo przedmiotów kształcenia zawodowego i praktycznego chciałby teraz pani kurator odniosła się do tego co mówił przed chwilą dyrektor Mariusz Kapica z zespołu szkół mechanicznych uporu wpadło parę zarzutów m. in. właśnie ten wobec zmiany struktury żona nie jest potrzebna, bo i w Starym systemie choćby ta szkoła doskonale sobie radziła pani przepraszam, że piratach pani dyrektor biura, ale nie nie mówmy o zarzutach wątpliwości to nie daje możliwość rozciągnąć zarzuca też jestem dziennikarką ja zawsze podkręca atmosferę ważnego leczyli tt zarzuty, które jak dotyczącą czas tej zmiany struktury prawda, bo tak dzisiaj mówi Woś z zawodowym, ale cały czas mówimy o tym, że to wszystko jest niepotrzebny są uzależnione od punktu siedzenia tak, czyli tak pandy dyrektor patrząc z perspektywy tylko włącznie technikum nie widzi pewnych zależności, jakie zachodziły w systemie edukacji wcześniej samorządy widzą tak lub inaczej ci, którzy uczyli w szkołach podstawowych nie widzą reszty, bo oni uczą tylko szkoły podstawowej i t d. proszę zwrócić uwagę, że reforma edukacji również strukturalna nie była wymierzona przeciwko komuś czemuś nie była na pewno wymierzona przeciwko gimnazjom jest efektem pewnych przemyśleń dotyczących niewłaściwej struktury szkolnictwa, która zamykała drogę jedynym uczniem np. szkół zawodowych prawo doboru ilości uczniów było, którzy skarżyli się, że chcieliby pójść na studia, ale źle nie daje mu odpowiedzieć na to pytanie pro Bono jest generalnie jak można pewną ścieżkę wytacza zmieniać struktury szkół ze szkolnictwa zawodowego nie wiedząc na jak duży dla dużej grupy była to istotna, a nawet jeśli byłoby to 10 % tych założeń można windą na ciężką pracę zawodową na poziomie podstawowym i to doradztwo zawodowe zostało również prowadzone właśnie w gimnazjach właśnie szkodach osobowych w klasie siódmej będzie potem ósmej klasie i również na poziomie branżowej szkoły pierwszego stopnia to jest coś, czego do tej pory no nie było tak wyeksponowane takie działanie Ministerstwa Edukacji Narodowej zmierzające do tego, aby te wybory sprecyzować uczniów i żeby pomóc im przede wszystkim w okresie od indywidualnej ścieżki rozwoju zawodowego, bo etap studiów i szkoły ponadgimnazjalnej jest już po prostu zdolnym no takim działaniem zbyt późnym prawda, jeżeli takie działania samo rozwojowe i takie samo uświadamiające moje własne potrzeby zawodowe tak moją karierę zawodową są prowadzone wśród uczniów, którzy mają już 18 lat właściwie za późno za późno bardzo zdenerwowana jakieś pytanie to wystarczy zasygnalizować podnieść rękę i natychmiast mikrofon do państwa trafi ja też patrzy tutaj rannych w tym czasie obserwujące nas widzowie słuchacze komentują na profilu Radia TOK FM na Facebooku i pojawił się taki głos pana Jacka, w którym słuchana z kim i pisze tak ma jakieś dziwne wrażenie, że to trochę przypomina średniowieczne kształcenie czeladnik trzeba tylko trochę większą skalę i pod patronatem państwa, a nie poszczególnych cechów czy wręcz pojedyncze rzemieślników 2001. wieku to chyba jednak nią dochodzi panie Jacku pożyteczne pisać, o co chodzi pana zdaniem to jest też wieku jak to powinno wyglądać, a jest jeszcze inna inny głos innego słuchacza, który mówi, że większość tych prac, do których przygotowują szkoły zawodowe w przyszłości będą w wykonywać roboty, więc właściwie nie warto w to inwestować czy ktoś z państwa chciałby się odnieść do tego 8 się panowie oto, by pani prezydent zaprasza prezes Eiffage MO, że może na początek to pani kurator nikt z nas nie, mówi że szkolnictwo zawodowe nie jest potrzebny Jamał krotnie przyjemność 13 lat kierować edukacją w Rzeszowie i pewno pan dyrektor potwierdził, że na każdej naradzie od iluś tam pewno 13 lat powtarza może, dlatego że jestem absolwentem technikum, żebyśmy jak najwięcej młodzieży w Tychach, którą kończy gimnazjum chcieli uczyć zasadniczych szkołach zawodowych bądź technikach zawodowych my Rzeszów to robimy od nastu lat zresztą współpraca z doliną lotniczą czy z innymi branżowymi firmami, a to pokazuje przecież panie dyrektorze ile pan miał oddziałów fryzjerek w zespole szkół mechanicznych i doprowadziliśmy do tego, że współpraca z gry w WSK dawniej, a teraz pedet wybitnej doprowadziła do tego, że praktycznie do naszego technikum mechanicznego dyrektor ma zawsze po kilku kandydatów na jedno miejsce, dlaczego pokazaliśmy, dlaczego pokazaliśmy, że absolwent tego technikum mechanicznego ma na pewno ten, który nie pójdzie na studia ma pracę zapewnioną firmach Doliny lotniczej podobna sytuacja jest z informatyką podkarpacką taka sama sytuacja weźmy przykład ostatnio nawet mediach okazało się ile szkół naszych zawodowych podpisało umowy o współpracy z firmami z terenu Rzeszowa chyliła jak od miało otwierać firmy na terenie Rzeszowa miało kilka lokalizacji na terenie całej Polski przyjechali do nas do ratusza i szef tej firmy, mówi że państwa możemy otworzyć w Rzeszowie, ale nie ma się karnego pytamy proszę pana co pan chce, żeby te kadry były, żeby był kierunek ten właśnie, który oni potrzebują widzieliśmy dyrektora na drugi dzień i od razu stwierdziliśmy jednoznacznie od 1 września tego roku będziemy zaczynać kształcić przyszłych pracowników do pana firmy jest w te wszystkie obrabiarki sterowane numeryczne niektóre mamy w naszym centrum kształcenia praktycznego nie znać dobrze powie wam też taki ogląd może być szerszy jeśli chodzi o działania samorządów to jak pan myśli, dlaczego w innych miastach w dużych miastach w Polsce to nie jest to się tak dobrze nie udaje możesz to jest rzeczywiście te dosyć wyjątkowy co liczyć to może chowu i nie chodzi o szkolnictwo tylko o rozwój gospodarczy regionu już tych pracodawców jeśli jeszcze raz powtarzamy od kilkunastu lat stawiamy na szkolnictwo zawodowe i Rzeszowie i a wystawianie w dworze stawianie na szkolnictwo polega na tym, że wyjątkowo w niem dobrze skoczyć ze szkołami czy może w budżety przeznaczać na to, jakie są różnie budżety też, ale przede wszystkim nadzień dzisiejszy widzimy taką trudno się jednak rodzice rodzice mają cały czas takie myślenie, że moje dziecko musi ich do liceum Ogólnokształcącego nie ma progów egzaminów, jakie progu minimum to, które powinno być to liceum Ogólnokształcącego ja uważam też moje prywatne zdanie, że powinno być określone, że jeżeli uczeń ma na świadectwie jakieś tam oceny egzaminy, bo gimnazjum zdał słabo to ludzie nie powinni w liceum Ogólnokształcącego, ponieważ później wyniki na maturach w liceach Ogólnokształcących są takie, jakie są proszę panią my na Camp Nou panie prezydencie chciałby pan, żeby państwo narzucało tak naprawdę ścieżkę kariery tym dzieciakom, bo nowo to w nowo to jest pytanie czy bujanie MKS odpowiedź prawidłowa, ale czy to jest w porządku, żeby takiemu dziecku, które gorzej zdało maturę mówić to ty już niema szans starać się o miejsce na studia nie panie lato nie podchodzi do tego tematu w ten sposób ja myślę, że każdy sam decyduje o sobie taki uczeń, który kończy maturę będzie miał 1920 lat i mitach to, że mówił pan limit no ale rozlicza się jak boli, bo gimnazjum mówiłem nie o limitach po maturze nie mogli w gminach ma po ponad normę to jest tyle, ale nie podziela zamienić to jest całkowicie co innego jeszcze raz powtarzam uczeń, który ma oceny w gimnazjum w trzeciej klasie nierówne to nie jest kandydat do liceum Ogólnokształcącego i dodaje pani powie zresztą jak potwierdza to co dyrektor powiedział jak kończyłem szkołę podstawową było nas 24 absolwentów chyba ze 34 posłów techniką z 2 czy 3 dziewczyny poszły do liceum Ogólnokształcącego reszta zasadnicze szkoły zawodowej ci, którzy poszli do zasadniczej szkoły zawody, bo dziecko w wieku 15 lat różnie jedne może lepiej powodzi szkole drugiemu gorzej, ale ten, który ma 15 lat i posiada zasadnicze szkoły zawodowej i skończył trzyletnie technikum po zasadniczej szkole zawodowej i dzisiaj moi koledzy, którzy kończyli ze mną ósmą klasę są profesorami na uczelniach, którzy poszli po ósmej klasie wagowej, a to zawodowe to historia o tych uczniach, którzy najpierw trafili do zawodówek apotem jednak do tego technikum trzyletniego czy to nie jest potwierdzenie, że być może ta zmiana strukturalna niekoniecznie potrzebna, bo właściwie to jest możliwe tak jak pokazuje on bez tego trzyletniego technikum i LO w przed chwilą pan prezes, ale po w tym Starym systemie jak, ale to były technika uzupełniające dwuletnie właśnie drugi stopień branżowej szkoły pełnić rolę technikum uzupełniającego proszę zwrócić uwagę tak modnie nazywa się do techników z Toyota, ale jednak otwiera drogę kształcenia nawet jeśli będzie to tylko 10 % uczniów to co pani powiedziała nie wolno zamykać się finansować edukację dzieciom tak nie wolno im mówić jak krowa świeczki, bo przez punkty tak samo nie wolno zamykać nawet jeśli to będzie tylko 10 % populacji drogi do kosztów jest duża i na poziomie, czyli czasowo Les mana prezydenta wynika, że uczniowie, którzy trafili do zawodówek potem mogli dokształcać się jeszcze w technikum dodatkowo i spokojnie tam zdać maturę, więc czym to się różnią od tej zmiany poza nazwą, którą wszyscy się zgadzamy, że mam podniesie prestiż tego szkoły szkolenia no oprócz tego zmieniły się też czasy prawda jednak efekt przemyśleń i błędnych decyzji dotyczących szkolnictwa zawodowego i w ogóle tej polityki kreowanej, która zmierzała do tego wykształcenie ogólne, by było bardziej premiowane prawda w tym systemie doprowadził nas do takiego wniosku, że muszą być te zmiany, ponieważ szkolnictwo zawodowe po prostu praktycznie przestało istnieć lub też utrzymywało się w te nowe i tam szczątkowej postaci to, że tak świetnie funkcjonują w Rzeszowie to jest rzeczywiście efekt współpracy i samorządów i pracodawców i w ogóle istnienia tak dużych pracodawców jak firma Pratt Whitney, która rzeczywiście wspiera szkolnictwo zawodowe i szkolnictwo techniczne na poziomie technicznym, bo akurat pana dyrektora szkoła specjalizuje się tego wszelkich zawodach związanych z lotnictwem prawda to coś opowiedzieć o planowaniu rozwoju technologii na takim ZS w Iranie, gdzie pracodawca jedynie zgłasza zapotrzebowanie i ewentualnie zaprasza 100 uczniów na praktyki czy też np. wspierała finansowo pani redaktor w wszystko zaczęło się od tego, że po załamaniu szkolnictwa zawodowego trzeba było znaleźć dla siebie miejsce, a skoro w 2003 roku powstała w Rzeszowie Dolina lotnicza to weszliśmy przepraszam za kolokwializm w ten interes wygasiła wszystkie zawody, które nie rokowały żadnego rozwoju łącznie z liceum Ogólnokształcącym otworzyliśmy zawody nowe m. in. technika mechanika lotniczego awionika mechatronika i od razu weszliśmy poniekąd struktury Doliny lotniczej będąc sygnatariuszem seksu w Kiszyniowie Ależ to oceniać czy czy to polegało na tym, że mieliście od nich wiedzy co jest potrzebne, a lilie, ale ładna również pracodawca wspierał postępy finansowo też w derbach z Bogiem w po co przede wszystkim przede wszystkim wspólnie z technologami zaczęliśmy pracować nad programami nauczania technologia technologami wówczas jeszcze WSK PZL Rzeszów więcej nasi nauczyciele zapoznawali się z nowymi technologiami uczniowie odbywali praktyki niezależnie od tego kredytu i pewnej zainwestował albo zainwestował i zainicjował pieniądze z centrum kształcenia praktycznego później samorząd włożył w to ogromną sumę do ponad 11  000 000 pra w do Rzymu się samorząd nie chwali pytam o to co nie nie padły remisy pochłaniają zaległości wobec rozmiarów plan reform nie no i coś prośba do pytań dokonywanie tych drużyn Voyager tak, bo to jest naszym obowiązkiem, więc nie mamy się dom pytałem czy jakiś sposób wspieracie szkolić, ale już mamy dobrą lekturę 2 zdania, ale o tym jak ja to jeszcze wygląda jak może później powiem i ich też miała osób ile osób chodzi o podział bardzo dobre przy czym przede wszystkim musi radzić ze stroną tutaj, która chce współpracować przemysł, a chce też jak pan dyrektor mówi powoli musi i oczywiście samorząd, który będzie wspierał nasze działania zachwiana wiele dyskusji wrócimy, bo mamy głos z sali i zaraz potem wrócimy do tego jak to działa w Rzeszowie i dlaczego być może mogłoby lepiej działać w pozostałych miejscach w Polsce liderzy państwo też na Facebooku komentuje komentują prosimy o głos z sali przypominam, iż ma ona też pochwalić się jako szkołę kończył to zachęcamy Andrzej Rozmus obecnie pracuje w wyższej szkole informatyki zarządzania w Rzeszowie ukończyłem technikum i mam taką refleksję, słuchając państwa prelegentów, że pewne rzeczy udało się państwu wyjaśnić słuchaczom być może też druga refleksja, że najprawdopodobniej braknie czasu, żeby wyjaśnić te różne meandry tej reformy kandydatom do szkoły branżowej czy Cannes dotąd na inne stopnie edukacji wydaje się, że na jest niezmiernie potrzebna wielka kampania informacyjna społeczna mówiąca o tym, zmiana to jest taka moja konstatacja druga konstatacja jest taka, że dzisiaj nacisk na kształcenie zawodowe praktyczne zauważamy na każdym etapie edukacji mówi Moskała zawodowy mówimy nawet licea, w których są przecież profile politechniczny stolica Polski mają profile politechniczny, więc jest to pewien element kształcenia zawodowego szkoły na poziomie studiów licencjackich uzupełniających mają też również profile praktyczne tutaj pan dyrektor zespołu szkół mówił o studiach dualnych i faktycznie na poziomie szkoły wyższej również mówisz o studiach płatnych prawo, które w tym momencie stres Konopiska słabszego przygotowuje również będzie od tych studiów dualnych bardzo mocno mówić jako pewnym priorytecie i tutaj moja kolejna refleksja, że tak naprawdę wydaje się, że należałoby pomyśleć o bardzo mocnych zachętach dla firm przedsiębiorstw przebyte firmy przedsiębiorstwa angażował się programy nauczania praktyki staże, bo chyba tego brakuje my jako uczelnia próbujemy realizować studia dualne to tak naprawdę to deficytów dualnych wywodzi się z Niemiec tam świetnie tam to robią my raczkuje my ze studiami własnymi w Polsce my testujemy jako uczelnia studia dualne z dużymi firmami informatycznymi logistycznymi Podkarpacia i natrafiam na wiele lat i podatkowych i księgowych i naprawdę proszę wierzyć w około 4 miesięcy trwało przygotowanie do pełnej dokumentacji, która by w jakim sposób, by satysfakcjonowała obie strony, czyli firma i uczenie jest to też tutaj jest pole do zagospodarowania dziękujemy dziękujemy a gdy to przy okazji rzeczywiście chciałam do tego nawiązać, bo jutro jutro ma się odbyć konferencja pani minister edukacji narodowej pani minister Zalewskiej, o której dowiemy się jak ten cały system nowy ma być finansowany, ponieważ ma być przedstawiony projekt ustawy o finansowaniu oświaty w gdy to jest wielki znak zapytania, które mówią na samym wstępie w i to nieciekawie może pani kurator już trochę o tym wie albo z założenia, bo przecież, zanim projekt ustawy powstawał to do niego powinny być przygotowane założenia czy zmieni się sposób finansowania szkolnictwa zawodowego, dlatego że ale co najwyżej do kontroli między nimi zwracano uwagę ono było nie jest niedostateczny sposób, a może nawet niesprawiedliwy sposób finansowane jeśli chodzi o subwencję oświatową NIK wskazywał, że niezależnie od tego, czego dana szkoła uczy to podlega tej samej jednolitej subwencji to jest niesprawiedliwe, bo różne rodzaje szkód szkolnictwa kosztują więcej albo mniej czy ktoś się zmieni tak to również o tym, mówiła pani minister myślę, że właśnie jutro to rzeczywiście szczegółowo rozwinie natomiast rynek ma się zmienić tak chodzi tutaj głównie o to, żeby Ministerstwo Edukacji Narodowej wspierało konkretnie te kierunki, które rzeczywiście odpowiadają potrzebom lokalnego rynku pracy zasilają budżet ministerstwa też natomiast subwencja nowa limuzyna pozycjonowana jest dobrze prewencji młodych kielczan Grzegorz dodatkowe szanse wynikają z potrzeb rynku lokalnego rynku pracy jeśli chodzi o Rzeszów to rzeczywiście tutaj sytuacja tego rodzaju, że ten rynek szkolnictwa zawodowego technicznego może być zróżnicowany, bo i duże przedsiębiorstwa dają nadzieję na klasy patronackie na staże na praktyki inaczej to wygląda w przypadku mniejszych stoimy samorządów praw do powiatowych, które prowadzą szkoły zawodowe inni nie mają możliwości tworzenia klas to trudno nie jakiś duży inwestor dokładnie natomiast nie ma też takiego porozumienia pomiędzy istniejącymi w danych powiatach pomiędzy szkołami zawodowymi, które dublują po prostu kierunki np. fryzjerstwo oraz gry 2 proc oraz dużo chętnych może za dużo chętnych w sferze płac dokładnie natomiast niani albo absolutnie nad szkolnictwo w tych mniejszych jednostkach prowadzących to też nie respektuje tych potrzeb pra w do tego lokalnego rynku pracy zgłoszonych przez pracodawcę Najwyższa Izba Kontroli nad wskazywała dyr zmieni będą finansowane byłyby nowe subwencjonowania tylko te kierunki, które będą miały rzeczywiste zapotrzebowanie w tym lokale jeszcze prac natomiast jeśli samorząd chce utrzymywać kolejne kierunki fryzjerstwa prawda i mnożyć się to fryzjerstwo tutaj jako przykład proszę tego nie odebrać jako prawda deprecjonowania absolutnie zawodu prawda tylko na taki jest bardzo popularny i w związku z tym rzeczywiście wiele szkół te profile zawodowe właśnie prowadzi to będzie po prostu więcej dopłacało z własnego budżetu, a mam jeszcze pytanie proszę zostać przy mikrofonie, bo tutaj znów po powołuje się na raport Najwyższej Izby Kontroli to z 2016 roku, który tonik z kolei posiłkował się opiniami Euco Konfederacji pracodawców i między nimi Lewiatan wskazywał, że byłoby dobrze, gdyby wprowadzić system refundacji kosztów pracy dla pracodawców za wkład w takie kształcenie, czyli coś, żeby po prostu pomóc zachęci do tego, żeby mu, żeby brali brali udział w tego typu przedsięwzięcie wspierali współpracowali ze szkołami czy to też będzie robione to pozostawiamy na jutrzejszą konferencję prasową pani minister to przez nich taki znak taką tajemnicę mało wycieka już bardzo długo pan Kaszuba dyrektor fundacji wspierania edukacji przy stowarzyszeniu Dolina lotnicza proszę walczyć o pożyczkę chciałbym wrócić panie marszałku zostałem zaproszony chciałbym zaakcentować, by odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w Rzeszowie się udaje i czuje się bowiem z obowiązku, żeby jednak pokazać rolę Doliny lotniczej samej fundacji, a tego, że to pani czy szkoła zyskuje w współpracy z firmami np. więc jakby sama Dolina lotnicza to inicjator właśnie tekst, o którym wspomniał pan dyrektor potem samorząd oczywiście faktycznie pomógł sfinansować centra kształcenia praktycznego i z tego co ja pamiętam to jest kwota powyżej 100  000 000 ba nawet sumarycznie w województwie jeśli sięgniemy w województwie z Tybetu mówi, ale takich powodowi my to robimy, a ja wolę wiedzieć, dlaczego to się udaje tutaj a dlaczego nie udaje się winy, ale za to pośród dlatego się udaje natyka się udaje, dlatego że jest to współpraca jest Dolina lotnicza z moich znaczy się z mojej perspektywy mówiąc w Dolinie czy Fundacja zbiegł tt tę jednostkę prezentuje zdolna, która jest tym, która trochę to rzecz to pobudza oczywiście nie zawierają żadnego w żaden sposób do roli miasta samorządu, bo to tego bym nie chciał, by mówiąc ze strony Dolina to jest na pewno 1 rzecz Dolina później był po poza tym seks to już przeszłość wyżej, czyli już na uczelniach wyższych dalej działa, ale w 2012 roku została powołana właśnie Fundacja, którą kieruje, a ktoś powie, bo mówi Ano właśnie o tym jak działać na uczelniach wyższych czy pana zdaniem wezwano wglądu w istnienie tych problemów, które mówią pani kurator, czyli o uczniów, którzy wybierają szkołę zawodową, a w trakcie rozwoju własnego osobistego orientują się, że być może mają większe ambicje chcieliby pójść na studia czy pana zdaniem tak to to jest jakiś duży procent, a ja nie wiem nie mogę też do pytania, ale wiem, że dojazd będzie 2 kierunki studiów i w żadnym z nich pragnie pracuję, więc zmiana to jest bardzo ciekawa zmiana zdania jest możliwa i dzięki temu jak nabieramy swojego doświadczenia nabieramy lat troszeczkę odbywamy się dzięki praktykom stażom możemy zmieniać zdanie jak coś pójdzie do szkoły zawodowej nie znaczy, że nie myślał później być istotne odpornych na finansowe takie ciekawe zdanie w książce Aleksandry ruszyło godzina wychowawcza 1 z ekspertów czy 1 z ekspertek mówili im dłużej niż nie możemy uczyć się przygotować dzieciaków do zawodów musimy przygotować do tego, że że, że będą wymyślone nowe zawody i Zień i wyjść nawet jeszcze nie znamy i sami musimy być na to gotowi będzie występ uważam tylko, że pamiętajmy jedno moim zdaniem przynajmniej szkoła studia nie przygotują do konkretnego zawodu one mają otworzyć drzwi wypowiedział wojnę wygrać w rozwój zawodowy żołnierz ja nie oczywiście, że wyniosą one dyrektora Kapicy nie przygotowuje do Zawoi i mogę oczywiście mogę powiedzieć o tym, że mechanik lotniczy za dobrze już mówię, a noc teraz dostosowanie pracownika do samodzielnej pracy po diagnozie Doliny lotniczej to jest 12 do 14 miesięcy na dzień dzisiejszy, żeby pracownik stał się samodzielną do tego sam dyrektor wypowie więc, że to bardzo nie znaczy, że szkoła ślub czy i na czas akcji japońskich szkoła powinna uczyć tego co bardzo szerokiego podejścia szkoła nigdy nie przystosuje moim zdaniem do ich, bo w idealnego konkretnego miejsca, dlatego że każda firma tak naprawdę pracuje na różnych systemach takich zawodach od reszty mamy kilka przyda, bo 4 różne systemy wisiała na 6 miesięcy co rok praktycznie rok to jest jak z Doliny lotniczej z nie będę dyskutował, jakby tak, więc zdiagnozował firmy, że tyle trwa dostosowują też ma również o tylko się zdumiała, bo to rzeczywiście długo, ale może to jest tak precyzyjna precyzyjna mówiono branży lotniczej Janie otworzy się do innych branż, więc o branży lotniczej tak zostało we Lwowie czeka cały czas pan przewodniczący Andrzej Dera z biec jeszcze 2 zdania o przyczynach tego sukcesu moim zdaniem złożyło się o to pewnie wiele, ale po pierwsze, współpraca wielu stron w związku z programu Operacyjnego Regionalnego, a więc pieniędzy którymi dysponował marszałek przeprowadzono projekt, który się nazywał Podkarpacie stawia na zawodowców jest tych pieniędzy, których kwotę tej podano dziś około 100  000 000 zł co większych miastach powiatowych naszego regionu wybudowano centra kształcenia praktycznego wyposażony nowoczesny sprzęt, żeby odejść od tego co kiedyś bywało w szkołach zawodowych, że tam zakłady oddawały to coś było im kompletnie niepotrzebnej dzieci młodzież uczyła się na starych ubrań, w których czas, w którym ciężko było spotkać przyszłej pracy, a więc udział i samorządów i marszałka województwa i firm, które wskazywały co tam jest potrzebny pokazywał jak się jak tego uczyć, a druga rzecz myślę, że interes specyfika Podkarpacie, że mamy też 1 branżę w innych trudnych rynkach o okręgach pewnie 3 regionach mają może trudno jest określeniem na co postawić my mieliśmy żadnych wątpliwości ani żadnych dylematów, a to oznaczało, że można było większość pieniędzy przekształconych na rozwój edukacji przeznaczyć właśnie tutaj my tu o ułatwienia tam nie ma wanny, żeby pan prezydent chce zabrać głos pan prezydent Stanisław Sienko często się skupili tutaj cały czas wokół firm Doliny lotniczej już wspomniałem o informatyce podkarpackiej mamy podpisane umowy z informatyką podkarpacką też w kilku szkołach a, ale jeszcze się zwrócił uwagę na bardzo ważny element na szkoły, które kształcą do obsługi mam tutaj namyśli cząstka leży hotelarzy kucharzy kelnerów myśmy to w Rzeszowie utrzymali utrzymaliśmy zespół szkół gospodarczych i zespół szkół spożywczych dlaczego, ponieważ zapotrzebowanie nie tylko firm z terenu Rzeszowa, ale z całej Polski, a nawet Europy jest bardzo duże no właśnie takiego typu wykształconych młodych ludzi i jak to zrobiliśmy my podjęliśmy taką bardzo prostą decyzję, żeby tym młodym ludziom zachęcić do zasadniczej szkoły zawodowej w tych kierunkach czy do technikum wybudowaliśmy zupełnie nową część warsztatowo teoretyczną, żeby ci młodzi ludzie tak pan też przewodniczący powiedział nie uczyli się na jakiś tam nie wiadomo Starym sprzęcie tylko 34 lata temu oddaliśmy zupełnie nowe warsztaty i w ogóle planujemy jeszcze wzorem firm Doliny lotniczej wzorem tego centrum kształcenia praktycznego dla firm Doliny lotniczej wybudować podobne centrum kształcenia praktycznego właśnie w tych zawodach obsługą a gdy słyszę to jest najlepsza powieść panie prezesie to absolwenci tych szkół w znajdują pracę tak znajdą pracę w Polsce tak w Polsce jak możemy się umówić się do restauracji obojętnie, który zapyta pani pierwszego lepszego trenera czym jest absolwentem jest absolwentem albo zespołu szkół gospodarczych, ale albo zespołu szkół spożywczych fotel prezydencki projekt wypali w tle wszystkiego razem reklamowały to koniec notowań ropy albo jeszcze chce, bo tutaj słuchać rad napisała pani Danuta, że nieważne czy szkoła nazywała ważne, kto uczy, więc tutaj jakby, posiłkując się do głosu pani Danuty chciałam dopytać czy w tych szkołach, które nie samorząd zdawał się stworzyć podszkolą ono również kadrę w Najwyższej Izby Kontroli również wskazywała na to, że te szkoły nie będą leczeni będą nowocześniejsze nie będą odpowiadać na potrzeby rynku pracy jeśli nie zadbamy o również dokształcanie kadry oczywiście, że tak, bo centrum kształcenia praktycznego to przede wszystkim szkolenia przechodzili instruktorzy, którzy w tym centrum kształcenia praktycznego uczą zresztą dyrektor o kadrze w swojej szkole już powiek w każdej szkole jest idealnie taka sama sytuacja ma tu namyśli nie tylko firmy Doliny lotniczej, ale tak samo będę dalej powtarza z uporem, że informatyka Podkarpacka podobna sytuacja jest współpraca nauczyciele mają do bardzo dobrą współpracę z tymi firmami IT firmy usługowe na pani kurator opowiedziała o hotelach przycinać młodzi ludzie nie dość, że prowadzą sami sami prowadzą, jakby na taką mini restauracje co najmniej w 3 miejscach w Rzeszowie, ale chodzą na praktyki do restauracji do hoteli, które są na terenie Rzeszowa czy ta współpraca, jeżeli się chce na pewno jest dobra, o czym byś spowodowane ziemiaństwa zawsze jesienią organizujemy w ratuszu spotkanie z przedsiębiorcami biznesmenami właścicielami firm w tym celu, żeby oni nam powiedzieli, jakie potrzebne są zawody w Rzeszowie do kształcenia, żeby później i zabezpieczyć tych pracowników dla tych firm, ale również, żeby ci młodzi ludzie, którzy nie idą na studia mogli w tych firmach z rozrzewnieniem jak państwo tu zgadzam się do słuchaczy słuchaczek do publiczności zgromadzonej tutaj w sali mam wrażenie, że Rzeszów naprawdę udowadnia, że bez reformy można to po prostu robić to może działać, ale może się mylę zachęcam do z krytykowania mojej opinii i chciałbym nietypowo wrócić na chwilę do debaty, którą mieliśmy w Białymstoku to była pierwsza debata z akcji usłysz swoją szkołę i tam MO w bardzo ciekawy był ciekawy głos spadł wcale nie z odsłon panelistów tylko w sali stało Otóż pewien mężczyzna powiedział, że jest emerytowanym nauczycielem i z technikum w ich ze szkoły zawodowej i i powiedział co myśli o szykowanej reformie chciał, żebyśmy wspólnie posłuchali tego w Rzeszowie co się działo w Białymstoku były pierwsze skutki tego, że był egzamin gimnazjalny, który kończył się w zasadzie niczym nie doprowadziło do tego, że przy tak, że przy pewnej presji może taki społeczny szum medialny na tzw. szkoły zawodowe doprowadziło do tego, że też zawodówki tzw. obecnie być próba odbudowania obrażonych zniknęły, a wystarczyło tylko skorzystać na paru modele, które funkcjonują w Europie, a ja nie wierzy w to, że młodzież wybierze szkoły branżowe są innego niż zawodówka zostało nazwane niczego nie zmieni nie ma już kadry to jest teraz nie ma praktycznie tradycji i odbudować teraz będzie dobrze życzę powodzenia, ale będzie bardzo ciężki dla mierzy poziom 1 ile kosztowało od kilka lat temu wejście nowej ery nowe podstawy programowej do szkół zawodowych przecież to zdało weźmie wf są też dopisze weźmie pieniądze za podstawę programową szkoły na nowo zawodowe wg siły do tego dopasować będą nowe egzaminy jesteśmy specjalistami reformy w oświacie, bo na poziomie Europy tak mówił ten nauczyciel prosto z Białegostoku specjalnie przytaczam ten głos, żeby pokazać, że istnieje też ranni w inny świat niż ten, który tutaj wy od godziny po państwo prezentujemy świat, w którym istnieją rozgoryczeni nauczyciele przewidujący, że będzie, ale kiepsko i że znów będzie trzeba wydać mnóstwo pieniędzy pań kuratorek pani słuchała tego w ja rozumiem, że pani nie odpowiada za Białostocczyzny tylko z Podkarpacia, ale jest pani jednak też przedstawicielką Enei administracji centralnej jest pani, by odpowiedział tym wszystkim, którzy myślą podobnie nauczyciel z Białegostoku no to jest takie poczucie żalu, że coś można było zrobić dawniej nie zostało zrobione prawda namiotach żołnierze gniewu zrobiła nie do wydajności o tej reformie sprzed paru lat, kiedy rzeczywiście zmieniono podstawy programowe no ale za, ale nie mogą odpowiadać za reformy sprzed paru lat też uważam, że po prostu reformowanie szkolnictwa zawodowego od 2012 roku, o którym tutaj pan dyrektor wspomniał to nie przyniosło efektu, że jesteśmy w 2017 i jakby jesteśmy w tym samym punkcie wyjścia do czego tutaj już pan dyrektor dano mu się o przedstawić poprzez te cytaty i nic nie zostało przez te 5 lat zrobiony to zostało zmarnowanych te 5 lat, które było i to jest poczucie rozgoryczenia, które ludziom towarzyszy, że ten wysiłek, który wtedy został podjęty został zmarnowany no to rozgoryczenie Ano trzeba jakoś po prostu też na dogonienie bowiem pokonać tak, ale jednak uporać się z nim, bo wynikałoby z takiego głosu, że nowo to po co w ogóle cokolwiek robić szalenie ciekawie, bo my mieliśmy tej ileż włosów, zwłaszcza panów pokazujących na to jak ważna jest taka siatka taki klaster jest samorząd i szkoła i pracodawcy wszyscy w małej marszałek wszyscy pracujący po to, żeby ono kształci dobrych pracowników, więc to czy ta reforma UE w miejscach innych niż właśnie, że Rzeszów czy Podkarpacie przyniesie taki sam efekt ten, który w, który obiecuje minister może odnieść wrażenie panie redaktorze to reformy zawodu uważa, że szykuje się udała w Białymstoku nie, ale jeszcze nie w jedzeniu i proszą o wypowiedzi nie no jest nieważna dlatego tak, tym bardziej ta jest potrzebna większa nory ukoronowanie całego systemu, by bez tych bez tych współ bez tej współpracy jakże cennej ważne państwo reforma się uda upchnąć czy to dobrze jest program, który pokazuje właśnie Rzeszów dorobi, bo my oprócz programu, o którym wspomniał pan przewodniczący czy Podkarpacie stawia na zawodowców my dalej opracowujemy w tej chwili jesteśmy nabędziemy na etap już publikowania programu rozwoju edukacji na Podkarpaciu w roku 2020, gdzie istotnym elementem rozwoju tego programu i wsparcia finansowego przez wojewódzki urząd pracy jest właśnie edukacja zawodowa dalej tak pewnie, więc za wynik nie raziło, ale proszę popatrzyć, że to są właśnie działania, które my tutaj lokalnie podejmujemy na szczeblu samorządu rządu, bo to jest program pomiędzy wojewody marszałka wynikający właśnie za sugerowanie, że pracujemy, bo pracujemy, a tych co z tymi miejscami, w których tego typu umiejętności nie ma albo tego typu współpracy, bo n p . jest konflikt polityczny albo jakikolwiek inny no to ostry ta reforma rozumiem tych miejsc nie uratuje proszę państwa no jak nie uratuje to nie chodzi reforma reformowanie systemu daje pewnego rodzaju ramy do funkcjonowania wolą ludzi jest funkcjonowanie w tym systemie albo nieprawda wujek znów pokazujemy, że można to zrobić mimo różnic politycznych bym tak można w Holandii chcemy uchwycić istotę zmiany, która sprawi że, o ile w dotychczasowym systemie było trudniej to teraz będzie łatwiej mówi pani Irena, ale jak się znać język realia finansowe oraz ludowców jednak w tej reformie również oprócz szkolnictwa i samej struktury szkolnictwa zmiany ministerstwa jest jednak bardzo wyraźnie widoczna współpraca ministerstwa edukacji był w edukacji z pozostałymi resortami proszę też zwrócić na to uwagę, że to co tutaj zostać było już dzisiaj mamy rynek pracownika nie jest to rynek pracodawcy i dzisiaj wiele firm i wiele również pozostałych ministerstw branż uświadamia sobie, że bez współpracy na poziomie ministerialnym nie jest możliwe my zmiana również szkolnictwa branżowego szkolnictwa zawodowego szkoleń panowania techniczną można składać na nastolatce wyższego do Białegostoku również w Białymstoku możliwe będzie, aby to właśnie przedsiębiorcy wchodzili do OFE w formie patronatów do jego aż 6 równych w latach 80 Woźniak pani rozumie chodzi o to, że ja nawet całym sercem jestem za tym, że bez ta reforma sił dała, żeby rzeczywiście było było znakomicie tylko nie rozumiem co ona takiego da czegoś do tej pory nie było w co sprawia, że w tych miejscach, gdzie współpraca się nie udawała, że pracodawcy nie byli chętni albo nie umieli, a szkoły też wolały już tych złóż zostanie przy tych fryzjera fryzjerów uczyć to dlaczego nagle miałby zacząć działać bowiem to w samo pewne mechanizmy, które są wpisane w to reforma ta zmiana strukturalna szkolnictwa powiedz otwiera zupełnie inaczej na inną możliwość pomijamy współpracę pomimo współpracy i wzorowy przykład Podkarpacia tak czy nawet dziś o zwanego tak to zmiana subwencjonowania również dania jak by takie otwiera nowe myślenie o zmianie szkolnictwa zawodowego to, że w tym momencie otwiera się możliwości wprowadzenia do szkoły zamiast innowacji, bo tak naprawdę, które istniały również prowadzenia zawodów poprzez eksperymenty to otwiera również szkoły na współpracę z pracodawcami na współpracę z rynkiem pracy, ponieważ właśnie jest to szansa dla tych powiatów, które po prostu nie wiem nie mają pomysłu na zawody nie mają w jaki sposób, jakiego osiedla szukają tego wsparcia musi być to nowe otwarcie w z różnych stron po to, żeby szkolnictwo zawodowe się zmieniało system czy sama ustawa stwarza moim zdaniem tylko włącznie pewne ramy do funkcjonowania równie dobrze możemy o każdym aspekcie edukacji dyskutować, mówi że również nie da się realizacja 4 zmiany kształcenia ogólnego, ponieważ podstawy programowe i t d. tak dalej, bo to już było tak, że panią my funkcjonujemy, w którym wszyscy jesteśmy siedzimy w jaki sposób związani z edukacją reforma tak list tylko pewną realną, która stwarza to wrażliwość 100 debata pokazała tę zmianę, która sprawi, że tak jak dotychczas dotychczasową zmiana mentalności również jest najtrudniejszym czynnikiem to jest nasz związek, że właśnie z tym sposobem myślenia o tym dlaczego miałoby się to udać prawda no nie wiem czy celem tej audycji w przekonaniu tutaj nas wszystkich, że to, że to się uda prawda po panice redaktorzy oczekuję tutaj gwarancji, że tak właśnie będzie nie analizuje taką nadzieję, że jest szansa dla społeczności lokalnej to jest szansa dla młodych ludzi, którą stwarzamy my dorośli 2 × tyle ile znam zawiązuje, ale dobrze jest wiedzieć z jakiego punktu wychodzimy, dokąd zmierzamy w tego trochę nie wiemy, dlatego że w ocenach skutków regulacji jest bardzo ciekawa rzecz dołączona obowiązkowo do ustawy reformującej szkolnictwo nie przewiduje, że cała reforma wpłynie na rynek pracy w, więc nie mamy żadnych oczywiście żadnych gwarancji to niech pan prezydent wcale nie dostanie za 8 takich gwarancji nie mamy, ale tutaj święte słowa powiedział pan rektor, jeżeli chodzi o szkolnictwo zawodowe, żebyśmy wszyscy samorządy rząd kuratorium marszałek powinien zwrócić większą uwagę na promocję szkolnictwa zawodowego na promocję podkreśla, dlaczego 3 tygodnie temu byłem na terenie WSK naszego ja jestem człowiekiem, który ma trochę lat wyobrażałem sobie, że pracownik na WSK to jest taki pracownik w takim jakimiś takimi granatowym przy oburzony my w mundurku ręce ma z braciszkiem ręce ma brudne jak tam przyszedłem po to, zobaczyłem, że państwa same komputery ludzie tam siedzą sobie na tym komputerze sterującym MICA wszystkim procesami jest pomyślany tak no na WSK jest to firma z kapitałem zagranicznym może tam dlatego to wszystko mają zadzwoniłem do inżynierii Rzeszów inżynieria Rzeszów wykonuje te wszystkie słupy, które są oświetleniowej tak dalej tak dalej m. in . i mówię panie prezesie chciałbym zobaczyć pytam produkujecie te słupy i te i inne urządzenia nie ma panie prezydencie sprawy, kiedy jutro ósma rano przychodzę nad NATO to do tej hali produkcyjnej patrzy na gęsto i elegancko ubrany siedzi przy komputerze Jerzego pytam rząd pana jak ten słup, by to połączyć te słupy 3 jak i nie ma tu zaraz panu pokażemy blacha jest stąd ucięta go sobie siedzi przy komputerze naciska guziczki idzie najpier w cięcie komputerem laser laserem tej blachy później malują no to nawet w takiej komorze tam nigdy się nie wyobrażam, że coś takiego się może działać i my jeszcze raz powtarzam musimy rozpocząć edukację w celu zachęcenia młodzieży do szkół zawodowych od rodziców, bo rodzice mają takie myślenie mówi pan bardzo ciekawą rzecz panie prezydencie to być może poza tym, że zaprosić uczniów i to może nawet już w stołówkach do tych szkół, gdy do tych firm, żeby zobaczyły na czym polega, ale może ich zabrać ich razem z rodzicami, ale z rzeczą, której pan mówi znany na nią wskazywała również ekspertka ds. szkolnictwa zawodowego w, kiedy nasza akcja trafiła do Poznania nie mamy przygotowanego tego fragmentu wywiadu przeprowadzonego na naszej antenie przez Joanny Mąkosy, ale one właśnie wskazywała, że wszyscy my mamy takie wyobrażenie, jakie po, jakim pan przed chwilą mówił, czyli że np. hala produkcyjna to zakurzona groźne dla życia, a przestrzeń, w której huk i odkrył Atu się okazuje, że scalenie, aby się okazuje to są laboratoria, ale już na koniec i ten prezes tego Elektromontażu mówi tak panie prezydencie należały już pana w pana wieku osoby tutaj nie bardzo zatrudnił poparł bym nie bardzo się nam znana tych wszystkich komputerach i t d. tak dalej tak bardzo bliźniaczego ostrymi na rzecz domu młodzież, która kończy nasze szkoły zawodowe jest dobrze wykształcona, ponieważ oni przechodzą cały ten cyrk i wracam do tego tutaj pan dyrektor powiedział o naszym centrum kształcenia praktycznego się rozmawia z szefami firm Doliny lotniczej dziś szefowie stwierdzają, że po 2 tygodniach, jeżeli ten młody człowiek pracuje w tych firmach Doliny lotniczej już jest bardzo dobrym pracownikiem, ponieważ oni pracują nad takim samym sprzęcie u nas centrum kształcenia praktycznego, jakie mają do obrabiarki sterowane numerycznie w firmach Doliny 3 teraz być może częściowo pytali się powtórzy, ale proszę wybaczyć to słuchacza pytania, a te pytania są boksy mają priorytet pan Jacek napisał do nas na Facebooku, obserwując transmisję wideo w ziemi wg raportów, które można znaleźć na stronach ośrodka rozwoju edukacji do szkół zawodowych trafiło około 1213 % absolwentów gimnazjów wg obecnej zmiany w decyzji o wyborze szkoły zawodowej będą podejmować uczniowie o rok młodsi, dla których tak jak mówił przed chwilą pan wiceprezydent Rzeszowa zasób wykształcenia ogólnego jest skrócony czy to spowoduje pyta pan Jacek, że będą osoby lub bardziej gotowe do podjęcia kształcenia zawodowego, bo patrząc na podstawę programową szkoły branżowej pierwszego stopnia w nie tonie będzie ona rozwinięciem, ale tego, czego uczeń nauczył się w szkole podst podstawowej chyba chodzi o powtórzenie treści słuchaczowi podstawę programową z historii dokładnie taka sama jak w ósmej w siódmej klasie szkoły podstawowej 200 materiału to kopiuj wklej wg raportu krajowego ośrodka wspierania edukacji zawodowej w 2013 roku istniało w Polsce 1411 szkół zawodowych cały czas myślę, że szkolnictwo zawodowe w województwie podkarpackim odnosi sukcesy bez tej reformy w poprzednim tygodniu w Poznaniu opowiadali przedstawiciele Poznania opowiadali o sukcesie szkół zawodowych w Poznaniu w związanych z solarisem i volkswagenem osobiście znam świetnie funkcjonujący zespół szkół poza wielkim miastem w Czarnkowie byłoby się w takim razie i tu wiedziałam, że będzie powtórka po co ta reforma bardzo dziękuję panie Jacku za wszystkie te z tym myśli opinię niż jeszcze ogromny przygotowanie zadania pytania zupełnie na poziomie Radia TOK FM pani kurator Ależ ta kwestia podstawy programowej to się powtarzała jako zarzut, że te pierwsze klasy pierwszego stopnia szkół branżowych od września to właściwie trochę jeszcze taka prowizorka, bo np. problem podstawa programowa jest przygotowana na kolanie no właśnie podpisana została w rozporządzeniu podstawach programowych i jakby nie zostały wpisane na kolanie tylko po prostu są wdrażane zgodnie z harmonogramem Ależ mówiła, że nie jest historia, lecz itd są nam się odnosić, bo oni mnie nie jestem ekspertem od historii ani nie śledzę tego jak w tej chwili pan Jacek prawda na gdzież tam w tych dokumentach JS po pierwsze, natomiast pan tę poruszył inną kwestię dotyczącą tego świadom tego wyboru prawda, że coś się przez ucznia szkoły branżowej czy jakiegoś tam konkretnego typu szkoły w momencie, kiedy ma on nie 16 tylko 15 lat, ale właśnie po to, wprowadzono do podsta w programowych doradztwo zawodowe na poziomie klasy siódmej ósmej taki już rzeczywiście doradztwo zawodowe, które ma włączyć szkoły właściwie zaznajomić szkoły z rynkiem pracy z tym profesjonalnym rynkiem pracy, o którym szkoła tak naprawdę różnych poziomów oddolne niekoniecznie ma styczność mijają się do co najmniej za wcześnie, ale nie sporo jest w ogóle za późno, dlatego że takie doradztwo zawodowe, ale rozumianej jako budowanie takiego kreowanie własnego wizerunku samoświadomości własnych umiejętności własnych zdolności rozpoznawania tych zdolności własnych potrzeb rozwojowych powinno być znacznie wcześniej w wielu krajach jest właśnie tak prowadzone u nas częściowo o tym, do tej pory zajmują się pedagodzy, bo to oni właśnie takie zajęcia prowadzą, ale też nie wszędzie tam, gdzie są natomiast założeniem reformy jest to, aby to wsparcie psychologiczne wsparcie pedagoga psychologa było właśnie w każdej szkole i to jest też założenie reformy po to, aby po planuje również był to zboczony, ale też bardzo ważne tonąc w ochronie zwierząt oraz bardzo ważny Motor, choć rzeczywiście powtarza we wszystkich ekspertyzach analizach tych, którzy martwią się o Polski rynek pracy i o polskich przyszłych absolwentów i bezrobotnych, które i tutaj powtarza się jak mantra pracodawcy mogą nauczyć, a właściwie każdego wykonywania różnych czynności natomiast nie nauczą je osoby w przeciągu właśnie tych 12 choćby miesięcy my tzw. umiejętności miękkich i wszyscy powtarzają aż do znudzenia, że to jest to, o czym przed tym co uczeń powinien wynieść ze szkoły w jeszcze zastanawiam, kiedy pani kurator wskazuje, że będą potrzebne te tt zajęcia z doradztwa zawodowego czy właśnie zajęcia z psychologii czy to jest możliwe, żeby coś zaczęło w szkołach od 1 września skoro brakuje tego typu osób przygotowany dobrze pracodawcy wskazują, że nauczyciele również nie mają tych umiejętności i dlaczego mieliby mógł mieć nauczyć tego mniej uczniów na, ale to zmierzamy do takiego pytania z domu czy ta reforma to zmieni, bo tak, jakby czuje niemoc w tekście rodzaj to pod uwagę, że ta bada, ale to dobrze, że na to zwrócono uwagę, iż systemowo się do tego podejdzie tak, czyli jak trwa otwarta debata w naszym cyklu Cyklo Radia TOK FM usłysz swoją szkołę, a ta dzisiejsza czwarty z kolei odbywa się w Rzeszowie, że państwa w wyższej szkole informatyki zarządzania to tam właśnie Agata Kowalska rozmawia ze Stanisławem Sienko zastępca prezydenta miasta Rzeszowa Andrzej Dec przewodniczący rady miasta Łukasz Szuba dyrektor fundacji wspierania edukacji przy stowarzyszeniu Dolina lotnicza i Mariusz Kapica dyrektor zespołu szkół mechanicznych jest tam również pani Małgorzata Rauch Podkarpacka kurator oświaty i oczywiście reformy edukacji dotyczy dzisiejsza debata z takim naciskiem, który pięknie wyraża się w pytaniu o szkolnictwo zawodowe, czyli tych, czyli gminne pytamy czy on ona powinna być reformowany w ramach swojej dużej reformy czy też nie tu głosy są bardzo podzielone nie tylko te, które państwo słyszeli w stan w mieście, które na portalu Facebook na profilu Radia TOK FM można przeczytać dwugłos naszych słuchaczy tamten zresztą dalej transmisja debaty to gorąco polecam tym wszystkim, którzy są nią zainteresowani no i jak zwykle w czwartek o godzinie dwudziesty pierwsze 20 High paktu państwa głosy na naszej antenie państwo będą do nas dzwonić pod nr 224 czworga 044224 czworga 044 i dzielić swoimi doświadczeniami swoimi przemyśleniami i komentarzami na temat dzisiejszego tematu debaty usłysz swoją szkołę, czyli edukacji zawodowej, ale to po dwudziesty pierwsze 20 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA