REKLAMA

Jaka szkoła zawodowa? Cz. 2 debaty Usłysz Swoją Szkołę w Rzeszowie

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-27 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na to co w ochronie zwierząt oraz bardzo ważny Motor, choć rzeczywiście powtarza we wszystkich ekspertyzach analizach tych, którzy martwią się o Polski rynek pracy i o polskich przyszłych absolwentów i bezrobotnych, które i tutaj powtarza się jak mantra pracodawcy mogą nauczyć, a właściwie każdego wykonywania różnych czynności natomiast nie nauczą je osoby w przeciągu właśnie tych 12 choćby miesięcy my tzw. umiejętności miękkich i wszyscy powtarzają to aż do Rozwiń » znudzenia, że to jest to, o czym czy coś co uczeń powinien wynieść ze szkoły w jeszcze zastanawiam, kiedy pani kurator wskazuje, że będą potrzebne te tt zajęcia z doradztwa zawodowego czy właśnie zajęcia z psychologii czy to jest możliwe, żeby to się zaczęło w szkołach od 1 września skoro brakuje tego typu osób przygotowany dobrze pracodawcy wskazują, że nauczyciele również nie mają tych umiejętności i dlaczego mieliby mógł mieć nauczyć tego mniej uczniów na, ale to zmierzamy do takiego pytania z domu czy ta reforma to zmieni, bo tak, jakby czuję to nie po tekście rodzaj to pod uwagę, że ta prawda, ale to dobrze, że na to zwrócono uwagę, iż systemowo się do tego podejdzie tak czyli jakby się z obliguje również do podjęcia takich działań zmierzających do zatrudnienia takich specjalistów mam nadzieję, że pójdzie również tak jak pani minister mówiła za tym jakieś finansowanie właśnie wsparcie finansowe dla szkół w tym zakresie, bo w zakresie chorób nerek i o tym, mówię tu dokładnie dzień jako argument przeciwko reformie tylko bardziej przeciwko tempo w jakim one wdrożono, gdzie w efekcie np. szkoła nie ma szans się przygotować do tego, by znaleźć kompetentną osobę, która by np. uczymy się od tej strony zaopiekowała się to bardziej mnie ciekawi czy nawet wykształcić takie osoby borelioza, czyli jak przewodniczący Andrzej to jest skandalem już z nami o tym, że brakuje doradztwa zawodowego w gimnazjach wiedzieliśmy od dawna, ale tu się zderzamy z dość prozaiczną kwestię finansowania nowych jak słyszę jutro ma być ogłoszone też zmiana w systemie finansowania edukacji w 2 i teraz, jeżeli pani kurator, mówi że będzie zobligowanie samorządów szkół do tego, żeby zatrudniać doradców zawodowych psychologów to pytanie czy wzrośnie o PIT wzrośnie ilość pieniędzy przeznaczonych na jutro w radiu TOK FM zabiegom usłyszy państwowego oraz zagroda oraz nowe stylowe powiedzmy jeszcze moja prognoza nie wzrosną, bo w ogóle pieniądze na edukację to jest hit przede wszystkim 1 wielka ogólnopolska kwota zwolniona z częścią oświatową subwencji ogólnej, jaką dostają samorządy to zmiany polegają na mieszaniu w tej herbacie bez głosu chłodzenia, czyli wydaje się 1 trochę więcej innym trochę mniej, ale wszystko ma się zmieścić w tej kwocie troszkę taki poboczny przykład mówi się teraz będzie to liczone inaczej, ponieważ będziemy przecież również w stosunku do ilości oddziałów w szkołach, a więc, żeby lepiej finansować małe szkoły w małych miejscowościach co ja rozumiem to jest pewien problem tak, aby to oznacza, że wtedy, żeby tam dać więcej pieniędzy trzeba zabrać, gdzie indziej rozumiem, że w tym przypadku będzie się to odnosić do dużych miast, ale to jest to jest poważna przyczyna do dziś końcówka kwietnia w toku zgadywanki się troszkę bawimy, ale to jest co roku to nie jest tak jak dotąd poniżej roku do tego, że nas tylko, że ta skala zmiany, które są teraz jest większa i ponieważ ta pośpiechu przygotowywana reforma więcej zmian przewiduje w związku z tym jest większa niewiadoma i jedno tych pieniędzy ostatecznie nasza gra wiosenna jeśli chodzi o to przelewanie z 1 miejsca drugie czy mieszaniu nie słodzą herbaty m. in. czytamy WL o ocenie skutków regulacji bo owszem, 8 zlotego tyle ocena skutków regulacji przewiduje, że w prowadzenie szkół branżowych 0102 . stopnia będzie się goście samo finansować Otóż chodzi o to, że ze względu na to, że nic o 1 rok skraca się też szkolenie to w ogóle edukacja dzieci na poziomie ogólnym to tutaj mają razem ktoś ma jakiś oszczędzamy oszczędności i na dodatek przewiduje się w nowym systemie, kiedy część dzieci i zakończy edukację tylko na stopniu pierwszym i dzięki temu zaoszczędzi się ile pieniędzy dzięki temu będzie można te pieniądze przeznaczyć na wdrażanie tej tejże reformy z w zakresie edukacji zawodowej i remontowe problem, bo to trochę tak jak byśmy oczekiwali, że część osób nie będzie pogłębiać swojej wiedzy tylko po tej pierwszej pierwszym stopniu pójdzie od razu do pracy, bo jeśli tak się nie stanie to nagle zacznie brakować pieniędzy może się mylę pani Jola rzesze pełnimy tani dach, który tak pan przewodniczący ja bym powiedział tak próbujemy się często oszukiwać, unikając tego typu sformułowań, ale powiedzmy wyraźnie są ludzie osoby dzieci młodzież, które mają określone kompetencje i to nie jest kwestia ziemi będziemy namawiać czy blokować drony nie będą chciały nie będą w stanie sięgnąć na wyższy poziom kształcenia statystyki to i ewidentnie pokazuje, ale boimy się powiedzieć, że w Piastoszynie Bellamy mówiąc nie troszcząc to może to my inaczej po prostu martwi mnie to kiedy ustawodawca stwierdza, że sfinansuje reformy dzięki temu, że część osób zakończy edukację wcześniej po 11 latach nauki i to do mnie by po prostu zaczynam martwić na pewno będzie się starał, żeby jak najwięcej z tych osób zachęcić do tego, żeby jednak kontynuowała w peletonie ustawodawca to w jakości rzeczy leży w gestii samorządu to my na tym poziomie szkół i samorządów decyduje majster no dobrze to źle założona przez ile pieniędzy, na które szkoły daje przypomnę państwu trwa debata Radia TOK FM jest w ramach akcji usłysz swoją szkołę jesteśmy w Rzeszowie wyższej szkole informatyki zarządzania jeśli test państwa Stali chciałby zabrać głos naprawdę wystarczy podnieść rękę ja też za koncert studyjna profil Radia TOK FM na Facebooku, gdzie pojawia się koszt to kolejne państwa komentarze tylko, że tego sporo i przede wszystkim dłuższe, więc chwileczkę jeszcze się do nich do wyższej im przyjrzeć czy może jeszcze chwilę skupić na tym, o czym przed chwilą mówiła pani kurator, czyli tych kompetencjach miękkich miękkich panie dyrektorze rodzą się do Mariusza Kapicy jak to jest on u was szkole czy uczniowie poświęcają czas i czy nauczyciele poświęcają czas na to przygotowani do działania w niem grupie w działania projektowego planowania pracy tych wszystkich rzeczy, o których te, które tak się domagają ponoć pracodawcy w razie tak najkrócej odpowiem w ten sposób u nas podstawą jest praca zespołowa, aby osiągnąć sukces musi pracować cały zespół nauczyciele uczniowie i muszą się utożsamiać z celami, jakie chcemy osiągnąć i to jest podstawa wszystkiego no ale uczniach pani Teresy cel szkoły tylko interesuje go czy dobrze się nauczy dostanie dobre oceny potem prace uczniowie też określają swoje cele dla nich będzie celem np. to 3 zakwalifikuje się na wyjazd na praktykę do Hiszpanii w ramach projektu programu Erasmus plus, a co musi zrobić, żeby się za za zaś spełnić określone warunki a jakie np. jakie musimy dziś określoną średnią dobrą ocenę zachowania musi być zaangażowany w pracy na rzecz szkoły na nową kadencję na aktywne są takie tradycyjne metody oceniania ucznia to ja nawet ze swojej szkoły podstawowej pamiętam też chodziło w tym z takim szkołom wzorowy uczeń nie, ale to nie ma nic wspólnego z tym, o czym mówią pracodawcy, kiedy wskazują na umiejętności miękkie, kiedy właśnie chodzi m. in. działanie w zespole nie wyścig, kto się załapie do Hiszpanii tylko o to, żebyśmy jako grupa dość lekkie wspólnego rozwiązania i zna się czy nad tym pracujecie w jaki sposób jest przedmiot, który realizuje zagadnienia, a jest w wymiarze 1 godziny tygodniowo niewiele co prawda, ale jednak jest poza tym nasi uczniowie odbywają praktyki u pracodawców chodzi tutaj przede wszystkim firmy z Doliny lotniczej czy też czy też zaś organizacje obsługowe w przypadku, gdy Lotnik dostała już wiadomo, że nie chce współpracować z jasno o tym, problemie, a Śląsk od rozwiązania kurator przed chwilą, czyli np. ta to są strasznie waży słowa mamy dziś tutaj słuchaczy zwrócił uwagę to umiejętność oceny samego siebie stwierdzenia czy jestem dobry znak, bo przecież szukanie pracy polega również na tym, że 1 osoba lepiej sobie poradzi w prace właśnie w zespole fajna jest świat pakiet ma konkretne zadanie, które ma sama wykonać czy w ogóle uczymy mają szansę w ten sposób zobaczyć do czego się nadają też państw to znaczy życie szkolne może określmy to w ten sposób to jest bardziej złożone niż się wydawało, bo to nie tylko lekcja ocenianie i zdobywanie dobrych ocen, jeżeli szkoła ma dobrze funkcjonować ma do niej przychodzić młodzież mnie, więc i działa naprawdę wielu wielu obszarach i młodzież ma możliwość realizować się w tych różnych obszarach zrealizować swoje cele no to wtedy, kiedy już wiedzą, jakie są cele, ale że państwa ci się uciec do państwa trafiają już i tak wiedzą, czego chcą tak w większości wypadków tak ja odpowiadam to z całą pewnością, dlatego że n p . w tym roku szkolnym uczyło się w szkole 859 uczniów i tylko 11 uczeń odszedł, czyli to już daje nam podstawy do stwierdzenia, że ci uczniowie jednak wybrali w świadomie on w zoo będą chcieli nadać wręcz należy zgłosić, by bezrobocie wśród swoich absolwentów czy w ogóle istnieje taki problem to znaczy staramy się śledzić losy naszych absolwentów nie ma na dobrą sprawę narzędzi, które wynajętą prace ułatwiły w tej chwili jest realizowany nawet Sopot to robi projekt duży projekt unijny, którego zadaniem będzie właśnie wypracowanie takich narzędzi ani też uczestniczymy w tym projekcie robimy to poziom tak chałupnicze wożą mnie szalenie martwi, bo muszę być słowo chałupniczo odniosło się też do tego w jaki sposób reforma edukacji w zakresie zmian w szkolnictwie zawodowym będzie sama siebie oceniać później, czyli jak sprawdzić czy się udało i tam dosłownie są 4 oba czynniki do wzięte pod uwagę 1 z nich jest to ilu uczniów trafi do szkół branżowych pierwszego stopnia ilu z nich jest i zostanie zachęconych tą nową formułą i nic poza tym trochę nie dziwi, bo wydawało się, że cała idea ma sprawić, że będziemy mieć lepszych pracowników i bardziej zadowolonych pracodawców pani kurator, więc jak to będzie z tym monitorowaniem sukcesu, bo to pewnie sukces będzie więc to tak ironią wzruszać bunt rozległego urazu po sukcesie no ileż można, więc muszę trochę ironii Daniele bakteriom wiesz myślę sobie, że nie mówmy o sukcesie, bo jak my stawiamy się po prostu takim też świetne prawda, że ten orzekł, że głównym celem reformy jest osiągnięcie sukcesu najważniejszy sukces młodego człowieka czy te zmiany mają służyć młodemu człowiekowi, żeby mąż umiał w tym lepiej odnaleźć jeśli się odnajdzie to pytanie należy to pokażą pewnie te liczby umorzeń, jaka była czuła lub też, że to, że trafi osób do szkoły branżowej to jedno, ale już np. ilu ile osób w Londynie np. działania związane z kontynuacją nauki prawa albo zna ten wskaźnik, który o, którą pani mówiła tek, które taką liczbą nie wiadomo ile osób rzeczywiście działo pewnie potem też będziemy mogli poznać będzie to ilości kwalifikacji zdobytych przez tych uczniów tak jakoś szkolnictwa zawodowego na poziomie szkoły branżowej szkole pierwszego stopnia to będzie na kwalifikację, ale także i dzisiaj mogę moglibyśmy powiedzieć, jaki sukces tego szkolnictwa i jakie warunki zauważa pan dyrektorem żłobka dając możliwość zdawania zdobywania innego rodzaju kwalifikacji tak dzisiaj zainteresowanie uczniów kwalifikacjami dodatkowymi to jest to atuty wszystko tych szkół zawodowych wiem tylko on duże być może 1 z takich czynników byłoby ocena byłaby ocena ilu jest bezrobotnych absolwentów szkół branżowych pierwszego stopnia drugiego stopnia i te to nie pogorszy nie został wpisany do ustawy być może i tak będzie się oczywiście będzie badanej mimo to też jest ciekawa liczba i świadczy nie tylko edukacja, ale też o rynku pracy tylko po prostu zostają mnie na ile zostaniemy później za parę lat co 56 zostaniemy z takim wnioskiem, że do niektórych miejscach jak Rzeszów się udało, ale tam w sumie i tak zawsze działało, a w innych zaś nie udała to nie jest wina reformy tylko samorządu ciągnęły się obawiam się na długo milczy pan Łukasz Szuba ze snem się czy pan podziela moje obawy czy ma zupełnie inne obawy twierdzi ja nie wiem tak naprawdę jak jak to zmierzyć, bo teraz też PZU to tam jadają też dobrze, że jestem bardzo ciekaw, jakie narzędzia zostaną wypracowane w Sopocie panie dyrektorze, bo jak to będzie można zbadać, kto to jest to jest trudne tak naprawdę TomTom to mierzenie i ja bym bardzo chciał wiedzieć, że możliwe właśnie się szumiało zupełnie niezwiązane z opłat ze szkolnictwem ponadpodstawowych tylko z prawnikami ostatnio chyba Rzeczpospolita opublikował taki sensacyjny artykuł, że jest ogromne bezrobocie wśród prawników radców prawnych adwokatów i co się okazało młodzi absolwenci uczelni wyższych prawniczych, owszem, rejestrują się w urzędach pracy, ale tylko po to, żeby dostać dotację na założenie własnych firm i to tylko i absolutnie nie są bezrobotni wręcz przeciwnie, a to zostało wyliczone i w efekcie wyszło, że Żyd mnóstwo bezrobotnych i wartość na prawo zostawić w nią taka anegdota probiotyk relatywnie statystyka statystyka może rodzić szaleni, ale proszę właśnie być jak w takim razie w ocenie taki też takiej takie szkolnictwo po jakich, w jakich innych wymiarach to dla mnie to jest jedno w tym momencie jeśli będziemy pracodawca będzie chciał przyjmować absolwentów to jest jedyna ocena mojego punktu widzenia tak, iż pracodawca będzie zadowolony ze SC pracownika, który przyjdzie jest system edukacyjny to to jest dla mnie przynajmniej 1 taka wymiana nocą kino to zaś, że może to być również ilość pracodawców dodatkowo zaangażowanych prawda szkolnictwo zawodowe ilość nowych zawodów powstających w obrębie szkół zamordowanych w wagonach są te 2 możliwości, które właśnie ta zmiana w starych oraz 2 bardzo ciekawe czynniki nie został wpisany do oceny skutków regulacji, jaką jest reforma nie rozumiem dlaczego, bo mam nadzieję, że właśnie będzie sukcesem będzie może się chwalić pani Jagoda pyta czy w obecnej sytuacji jest wystarczająca ilość liczba pedagogów do przyuczenia zawodu czy tu właśnie nie powinni pracować doświadczeni na to nauczyciele, których zdaniem pani jagody będzie się teraz wysyłało na przymusową emeryturę nie wiem, skąd ta teza pani Jagoda od tej przymusowej emeryturze rozwiąże to bardziej chodzi o już ogólnie reformy edukacji i tych nauczycieli, którzy stracą zatrudnienie ma ona jest z nią odwrotnie woda czekają nauczycieli zawodu prawda, którzy tak, że mogą wejść oczywiście, że mogą w tej chwili zdaje się za zgodą organu prowadzącego można zatrudniać specjalistów również ten pan dyrektor ma takie możliwości kompetencja również pewnie emerytowanych nauczycieli zawodu taki, że takie są potrzeby, ale także innych specjalistów nie wymagana jest zgoda kuratora tylko zgoda organu prowadzącego większość specjalistów znajdą swoje miejsce również w szkołach zawodowych czy przychód na poziomie branżowym czy techno jest jeszcze jedno bardzo konkretne pytanie cóż pewnie zwrócę się do panów samorządu pana Jana, który pyta jak wygląda organizacja praktyk zawodowych w Rzeszowie dla uczniów szkół specjalnych zaproszeń panowie pan prezydent myśli sądzimy, że zespół szkół niespecjalnie tyko imieniem i UNICEF z tego względu, że tego sformułowania na dzień dzisiejszy się w ogóle nie używa mamy to również szkoły zawodowe mamy warsztaty mamy podpisane umowy z przedsiębiorcami, którzy bardzo chętnie tu młodzież podkreśla młodzież biorą na praktyki na jakich branżach, bo różne ogrodniczych takich przede wszystkim obsługowych usługowych także z tym nie mamy jakiegokolwiek problemu to młodzież przyjmujemy nie tylko Rzeszowa, ale i sąsiednich powiatów, ponieważ w tej szkole 70 proc, ale dobrze pamięta to są uczniowie, którzy nie mieszkają w Rzeszowie są dowożeni do naszej szkoły szkoła funkcjonuje bardzo dobrze także projekt też nie widzimy jakiegokolwiek problem a, toteż ciekawe, że od lat dla tych uczniów Rzeszów jest otwarty, a z kolei dla uczniów, którzy chcieliby skorzystać z państwa podstawówek już mnie tutaj nawiązuję do nich rodacy zmienienia nie jest już wrażenia, bo wiesz, dlaczego oto miedzianych słuchaczom, którzy może nie słuchali dzisiaj prezes TK są uważnie mówiliśmy o tym, że w Rzeszów podjął taką decyzję w inny w trakcie wprowadzania reformy, że uczniowie z Rzeszowa, starając się miejsce w podstawówkach będą mieli dodatkowe punkty i to dużą liczbę punktów to będzie pierwszy najważniejsze, by czynnik, żeby to ona do miejsca dostać na efekty mnie spoza Rzeszowa no to już będzie w tyle kolejki i to mnie ciekawi, dlaczego nie, na które nie mamy takiego ograniczenia tylko są szkoły na terenie Rzeszowa, który się cieszą większym zainteresowaniem niż są szkoły to się cieszą mniejszym zainteresowaniem szkoły podstawowe są szkołami obwodowymi i dyrektor tej szkoły podstawowej ma przede wszystkim przyjąć uczniów ze swojego obwodu kryterium, jeżeli nie będzie brany pod uwagę w prasie czy kryterium pochodzenia spoza rzesz Rzeszowa nie będzie brany pod uwagę nie nosiło rzeczy, ponieważ najpierw musi dyrektor przyjąć ze swojego obwodu trzymamy od muru jest kolejne pokolenia 8 godzin bądź doprecyzujmy to nie jest kryterium pochodzenia spoza Rzeszowa jako miasto tylko spoza obwodu tak czy jeśli ktoś spoza mierzą jeżeli, jeżeli załóżmy, że taka sytuacja, że w porozumieniu z dyrektorami szkół Żyto od omawiamy rozmawiamy rozmawiamy z kuratorium nie może być takiej sytuacji, że w 1 szkole abstrahuje będzie 10 oddziałów klas pierwszych już miał się będą uczyć na pierwszą zmianę od ósmej do dwunastej na drugą zmianę od 12 do godziny szesnastej tylko staramy się tak te obwody ustalić, że przyznamy demografia, jaka to demografia jest, że mniej więcej każda szkoła ma określone kryterium ile oddziałów w danym roku klasy pierwszej może przyjąć, że potrzebna jest wybór tego zdaje się, jakie kryteria, bo w każde miasto już 3 czy każda gmina inaczej to sobie ustalają czy rzeczywiście jest także ten to kwestia pochodzenia ucznia będzie w momencie, gdy się ustawić kolejka będzie miała takie wezwanie do zrozumienia sposób ani 1 ucznia czy to z terenu naszego miasta czy spoza terenu Rzeszowa nigdy nie odrzuciliśmy, żeby nie przyjąć takiego, a po reformie tak samo reformie, tym bardziej podnosi dr Tomasz Rożek rak założyliśmy z gimnazjów moim zdaniem nawet trochę za dużo podstawówek także miejsca nie braknie za dużo postęp, ale pani pani redaktor my się nie mówimy o uczniu my jesteśmy 1 z 2 miast w Polsce, gdzie liczba mieszkańców ciągle wzrasta w tamtym roku na terenie naszego miasta powstało ponad ponad 3000 miejsc zrobiliśmy badania na 1 z rzeszowskich osiedli, które zupełnie zostało wybudowane od nowa i okazuje się, że w tym na tym osiedlu 80 % od osób, które kupuje mieszkania to są osoby, które nigdy wcześniej nie były zameldowane w Rzeszowie kolejny przykład 2000 czwarte roku liczba urodzeń dzieci w Rzeszowie to z 13002016 przekroczyło 2000, więc my uważamy, że jest to przyszłość naszego miasta, ponieważ dzieci młodzież to jest przyszłość i gdyby pan przewodniczący powiedział utworzyliśmy w miejsce gimnazjów kilka szkół podstawowych Allena zrobiliśmy taką sytuację, że miejsce 1 szkoły zawodowej przenieśliśmy ją o miejsce gimnazjum, a tam stworzyliśmy zupełnie nową szkołę posłom dlaczego, ponieważ na powstały nowe osiedle architektów i uważamy, że nie ma sensu budowania nowego budynku i wydawać pieniądze naszych podatników tylko tak to sieć szkół ustaliliśmy począwszy od przedszkoli, a skończywszy na szkołach ponadgimnazjalnych, żeby dziecko ze, które chodzi do szkoły Osowej miało jak najbliżej do szkoły podstawowej i rodzic, który wysyła dziecko nie musi tego dziecka w Łodzi na drugą stronę miasto nie zmienia faktu dzwoni redaktor, że wg wstępnych szacunków reforma będzie nas kosztować 12  000 000 żył Andrzej Dec, a jeszcze chciał dopytać o 1 rzecz, która być może mniej dotyczy mieszkańców mieszkanki Rzeszowa o bardziej tych wszystkich, którzy są spoza tego miasta, ale tutaj też z Podkarpacia dzisiaj mieliśmy okazję na sam na antenie Radia TOK FM Anną wysłuchać opowieści od sytuacji gimnazjum w gminie Radomyśl Wielki test 10 km od Rzeszowa tam zbudowano piękną szkołę ze salami nowoczesnymi ze wspaniałym boiskami zatrudnioną kadrę w CK Renault nauczyła się ze sobą współpracować i do gimnazjum zbierało młodzież z całej okolicy i było świetnie zatrudniało 56 nauczycieli inne innych osób w Neue w wyniku reformy to gimnazjum będzie zlikwidowany, ale tak dosłownie znaczy w tym budynku nie będzie żadnej szkoły pozostaną tylko w okolicy podstawówki jeszcze zastanawia bardzo ubolewał nauczyciel z tej szkoły na naszej antenie dzisiaj już zmarnowany potencjał zmarnowane pieniądze i kadra rozpędzona będzie gdzieś po szkołach i innych jeździć po 34 szkołach, żeby wypełnić etat jeszcze zastanawiam czy to nie jest taka tragiczna opowieść o tym, że ta reforma uderzy może nie Rzeszów może nie Warszawę może nie w Kraków, ale właśnie tego typu młodzież z takich mniejszych miejsce w miejscowości czy wsi, które tracą tego typu okazji taką szansę podziw nowoczesny gimnazja to jest kliniczny przykład największą przygodę, jaką ta restrukturyzacja wywoła, czyli likwidacja gimnazjów w takich gminach, gdzie jest jedno gimnazjum, a podstawówki do lat 3 do do sześcioklasowej mniejszych miejscowościach idea wprowadzenia gimnazjów 1 z idei była taka, żeby dać tej w tym dzieciom z małych miejscowości szanse dostania się do dobrze wyposażonego dobrze przygotowanego gimnazjum, które z reguły mieści się w centrum gminy, gdzie są nauczyciele, którzy już tego nauczyli po wdrożeniu gimnazjów różnie z tym bywało, ale minęło już paręnaście lat i też goście świetnie sprawdziły tam są zespoły ludzi, którzy staną wszy przed wyzwaniem, jakim było dla nich uczenie nowych warunkach nowych programach nauczyli się tego wyzwania z reguły mobilizują, więc to jest także przeciwnicy likwidacji gimnazjów, których ja się zalicza mówią, że największe szkody ta operacja przyniesie właśnie dzieciom, że ma tak widziani kurator co pani na to, bo to będą też pani problemy jako kurator dla po dla Podkarpacia MON to problemy duże, bo rozwiąże w związku z uchwałami, które podjęły organy prowadzące, bo ten proces dostosowywania struktury szkolnictwa się zakończą one trochę rzeczywiście wycie ucichły natomiast jeśli chodzi o gimnazjum tego typu praw do samodzielnego wiadomość jest tylko 1 z przypadków tamto jest jako przykład 7 przykład prawda na terenie Podkarpacia mieliśmy 147 samodzielnych gimnazjów na 500 ileś tam prawda, kto co świadczy o tym, że już większości samorządy po prostu włączyła do zespołu szkół i funkcjonowały ze szkołami w podstawowym jej i powodem tego włączania była po prostu mała liczba uczniów malejąca drastycznie liczba uczniów notabene ta liczba 2026 roku zmniejszy się jeszcze na w całym systemie o 350  000 tak źle nie było jednak nadzieję, że mężczyźni natomiast oczywiście natomiast te 147 wygaszenia dotyczyło czy wygaszenia takie rzeczywiście jak w przypadku Radomyśl miało miejsce w 37 gimnazjach przekształconych gimnazjów szkoły podstawowe szkoły branżowe i co by coś ponad 20 natomiast reszta z tych 300407 jest dalej włączona jest to sytuacja rzeczywiście nauczycieli, ale tutaj jest zupełnie inna kwota o nauczycielach mówimy mu ważne to jest dla rozwiązywał nauczyciel, bo tak Bonda pojawili się o marnotrawieniu potencjału nauczycielskiego i tak i należą, ale powiedzieli, że trochę tak jak to było istotne nie ja nie mówi, że to nie jest istotne nieistotne, dlatego że ją przez 20 kilka lat sama byłam nauczycielem, a przede wszystkim nauczycielom dyrektorom gimnazjów przy tym zapominać, więc teza tego likwiduje, a nie likwiduje niczego natomiast proszę zwrócić uwagę na fakt, o czym ja usiłowałam powiedzieć wcześniej reforma nie jest wymierzona przeciwko gimnazjom ona zmienia strukturę szkolnictwa, ponieważ ocena tej struktury i efektów kształcenia z perspektywy całego systemu po prostu jest 1 negatywną, ale co 2 miliony małych miast jak uważa pani przewodnicząca ja znam zdenerwowany zawodnik na cele na ten wywiad z diagnozą, ale na tym momencie mówimy o konkretnych i dzieciach konkretnych dzieciach z wsi było koło Radomyśla wielkiego i są Radomyśl Wielki podjął decyzję o wygaszeniu gimnazjum na dzień dzisiejszy co nie znaczy, że przez najbliższe jeszcze 2 lata nie może zmienić tej struktury szkolnictwa, ponieważ może przekształcić gimnazjum w szkołę podstawową może pomyśleć o innej strukturze szkolnictwa od takiej, która po prostu będzie bardziej odpowiadała potrzebom tego tej właśnie tej właśnie gminy zamiana rocznie docelowo do 31 marca jest tą pierwszą zmianą natomiast nie oznacza to, że gmina czy organ prowadzący nie może po przemyśleniu sobie tak zobaczenie rzeczywiście, jaka to demografia jest jak się kształty, jakie ma, jaka jest substancja tak, jaki jest wyposażanie tych poszczególnych szkół nie znaczy to, że nie może po prostu testu, który zmienił jednak pozostaje przy zdaniu, że ta reforma zmusiła gminę do likwidacji gimnazjum, które było jak zresztą mówił też nauczyciele naszej antenie pewnego rodzaju prestiżem i dumą dla tych dzieciaków, które wchodziły do nowoczesnej szkoły i teraz z tą szkołą opóźnia się założyć, że na pewno ci nauczyciele ci rodzice ze szkół podstawowych okolicznych na pewno są zadowoleni z pań jest jednak dziś ze stroną nie są do tego, że 5650156 nauczycieli, którzy są na zatrudnienie innych pracowników administracyjnych tylko 3 osoby znalazły u dostały oferty pracy w okolicznych szkołach podstawowych i cała reszta nie ma pracy tak znamy znamy wstępny plan już tak, ale znamy wstępne arkusze akurat, bo kurator opiniuje w tej chwili nawet dzisiaj na ten temat rozmawiałam wynika z faktu wynika stąd z czystej analizy wstępnej rzeczywiście nie było tam woli po prostu rozmawiania i głównie pomiędzy nauczycielami dyrektorami tych szkół godziny nadliczbowe tam są, dlatego że logiczną rzeczą jest zwiększenie ilości klas siódmych i ósmych spowoduje zatrudnienie nauczycieli, a nie obnaża wiedźmy rektorzy za zachodnią część nieobecnych nauczycieli od jedno wieku nadal budzi nasz jedno 100 dni trwania nie rozwiążemy wszystkich problemów tutaj prawda na na tej antenie zapraszam zawsze zapraszała burmistrza Radomyśla do tej debaty to by w dyskusji w gabinecie kuratora, jeżeli uważają, że jeżeli sama gmina czy sam pan burmistrz uważa, że ta struktura szkolnictwa nie odpowiada potrzebom rodziców, bo tak jak ma już czasu niezadowoleni, bo oni chcą, żeby wykorzystać budynek gimnazjum, które jest lepiej wyposażony ma lepszy pracownik tak dalej to trzeba przemyśleć strukturę, bo pan mówisz ma kilka możliwości wykorzystania tego ile tylna miała miesiąc na przygotowanie się do reformy no w pani redakcję wymiar przemyśleć pani redaktor projekt ustawy ukazał się w październiku i od października roboty braliśmy się ze wszystkimi samorządami ze wszystkimi samorządami na terenie całego Podkarpacia, informując o tym jak wygląda projekt w jakim kierunku idą zmiany, a następnie od stycznia zorganizowaliśmy mnóstwo spotkań jeszcze raz samorządami z dyrektorami znał się ze wszystkimi środowiskami, które po prostu mogły włączyć do tej dyskusji były to spotkania indywidualne spotkania we wszystkich miejscach na terenie całego województwa szlaki na terenie całej władzy i zostali zapraszam tu tak marnego w sali Krzysztof szpara ja może tak kilka zdań wprowadzenia na koniec pytanie nie do żadnej konkretnej osoby tylko do wszystkich naszych szanownych osób siedzących z przodu przed wami ratusz do wszystkich my siedzących innych przysłuchujący się w debacie jak generalnie nie jestem przeciwnikiem zmian tylko lubię, kiedy one są wprowadzane wtedy, kiedy trzeba czyje są przesłanki ku temu, żeby ich zmiany wprowadzać w sposób w jaki trzeba je osobiście uważam, że to zmiana, która sprowadzana zdecydowanie nie jest taki sposób w jaki trzeba prawda no ale tu można oczywiście dyskutować i spierają się różne osoby na ten temat natomiast tak, słuchając dyskusji tej dzisiejszej można odnieść wrażenie, że z 1 strony mamy przykład szkoły i tutaj pan dyrektor Kapica podam taki przykład, że w dzisiejszym systemie prawnym obowiązującym niektóre szkoły świetnie sobie radzą obaj świetnie wpisują się na fakt ten system tak to powinno wyglądać mieliśmy też głos z Podlasia, który pokazuje, że tam akurat ci co nie udało, ale można, by w związku z tym wyciągnąć wniosek, że system obecnie prawny jest dobry tylko niektórzy zarządzający konkretną szkołą sobie z tym świetnie radzą jak n p . pan dyrektor, które są obecne Stali i nic sobie nie radzą i teraz pytanie czy w związku z tym trzeba ogrzewać cały system do góry nogami czy trzeba wprowadzić zmianę gdzieś indziej i tutaj zmierzam do mojego pytania jak lot pracuje na uczelni, gdzie jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że prowadzimy badania postanowień z zostawiamy jakiś hipotezy przyjmujemy jakąś metodyka odpowiednio dla danego problemu wyciągamy wnioski później na bazie tych wniosków można dokonać pewnych zmian albo nie myli zakładają, że odpowiedzialny rząd odpowiedzialna pani minister, podejmując decyzję, która wywraca do góry nogami system szkolnictwa w Polsce na pewno bazowała na jakiś konkretnych opracowaniach, które mówią o tym, że dotychczasowy system szkolnictwa był zły od razu umówię się na tym nie znam zajmuję się zupełnie innymi kwestiami, ale wiem, że na pewno w Polsce są specjaliści na różnych uczelniach, które takie zjawisko badają i tu moje pytanie do wszystkich obecnych na sali czy ktoś zna konkretne wyniki badań mówiące o tym, że dotychczasowy system szkolnictwa był zły, jeżeli one są tu, gdzie zostały opublikowane, w jakich szanujących się w czasopismach naukowych, gdzie ukrywa, że jak kiedyś może, że świeże zabrał głos pan przewodniczący Andrzej Dec nieraz przeglądałem przygotowania do tych rozważyli szukałem opinii ekspertów, bo nie uważam się żadnego eksperta w tej materii zebrałem ich trochę i proszę państwa znalazłem tylko jedno opinie pod popierającą likwidacja gimnazjów natomiast komitet nauk pedagogicznych pan Rzecznik Praw Dziecka Stowarzyszenie polonistów językoznawców polskie Towarzystwo pedagogiczne związek Nauczycielstwa polskiego wszystkie samorządy federacja stowarzyszeń nauczycielskich pomógł ogólnopolskie stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty totalnie ten zamysł skrytykowały ja odczytuję to za z bloku pana prof. Bogusława Śmigielskiego on miał niedawno wykład tutaj na uczelni jest uznanym ekspertem oświatowym, więc każdy z tych stanowisk to oczywiście jeszcze z 1 , 5 albo 2 strony tekstu, ale w większości tu mama przyszliby państwo o tym, że ludziom, a tak, ale to nie jest w stanie Delaware normą są głosy przeci w reformie Fiat wpadł pan pytał rozmywa badania, które byłyby mówią o jedno, w które uzasadniałyby mówią o 1 znanymi opinii to jest profesor dodaje, że Andrzej Mochoń w imię mogę mylić Waśko z Krakowa i tyle wszyscy uważają, że to jest źle przygotowane w wielu przypadkach niepotrzebne są także artykuły typu publicystycznego, gdzie w sposób moim zdaniem przekonywujący ich autorzy piszą, dlaczego to jest zły pomysł PSL Mirosław Handke jak powiedziałby na takim spotkaniu w Krakowie, któremu on brał udział w zwolennik PiS -u jeszcze ciągle powiedział, że to jest zły pomysł prof. Krzysztof Konarzewski, który przy wprowadzaniu w Chinach partyjnych gimnazjów był ich przeciwnikiem po tych parunastu latach zmienił zdanie był w międzyczasie szefem centralnej komisji Egzaminacyjnej, mówi że te to się sprawdzi na zewnątrz są niech będzie wymienić zwolenników niż przeciwników panie przewodniczący pomni my nie mamy całego dnia rzeczywiście tych osób, które są przeciw było jest bardzo dużo było bardzo dużo również przeciwników wprowadzenia gimnazjów te parę lat zwolennikami na pewno są rektorzy uczelni wyższych, którzy sporo wśród, których przeprowadzono właśnie takie badania i którzy wypowiedzieli się bardzo negatywnie na temat obecnego systemu edukacji właśnie tego, który po prostu funkcjonował sześcioletniej szkoły podstawowej gimnazjum i skróconej wersji liceum Ogólnokształcącego i przede wszystkim tutaj również to głos decydujący mają w tym w tym momencie uczniowie absolwenci tych liceów, którzy po prostu ono, używając takiego języka trochę może industrialnego będą efekty są efektami tej tej produkcji prawda takiego skróconego okresu akcyzy liceom, które przestało być w swoich zamierzeniach Ogólnokształcące to, o czym mówiliśmy z 1 strony podszywać się wykształcenia pewnego rodzaju przygotowującego do wykonania konkretnej czynności mającego, którego miernikiem zakaz kwalifikacja, ale z drugiej strony to wykształcenie ogólne jest bardzo istotne można powiedzieć, że dzisiejsze liceum Ogólnokształcące trzyletnie o tak naprawdę półtorarocznych nie przygotowuje ucznia do studiów wyższych stąd ta negatywna ocena rektorów również losy młodych ludzi, którzy kończyli takie skrócone można powiedzieć kursy licealne pokazują to jak wielką krzywdę robiło się tym uczniom jeśli absolwent liceum o profilu matematyczno geograficznym przygotowywany stricte do rozszerzonej matematyki geografii, a więc tym samym do stref ekonomicznych trafią na Akademię Górniczo-Hutniczą to musiał w całości opanować program fizyki chemii trzyletniego kursu, którego miało skrócony do wersji przyroda prawda lub jakiś tam inne alternatywne przedmioty i musiał zdać się to na pierwszym roku studiów i sam się do tego przygotować no proszę państwa no to się zdarzało szkoda, że ci młodzi ludzie właśnie nie mogą po prostu powiedzieć to jest jakieś ciekawe ile wskazywanie na te elementy, o których w ogóle nie mówi w uzasadnieniu ustawy obszerny dokument, który miał wyjaśnić, dlaczego ta reforma jest potrzebna to rzeczywiście wręcz po macoszemu potraktowano temat uzasadnienia, dlaczego podałam tylko przykład kolegom życzą, ale u nas nawet daleko to jest 1 z oglądania jest związany emerytów w parafii i zamawiający za reformą Jasnej Górze to jest przykład, którym nie nie trudno uchwycić, gdyby w systemie za wypowiedź takich sytuacji było tak wiele, że takich skrzywdzonych jak pani nazwała absolwentów liceów było dużo i że w związku z tym trzeba zmienić cały swój majątek, który została przez UNESCO państwo liczące już kończę ustawa w ogóle o tym nie mówi powołuje się zadają przewidziana na olej, który wcześniej to też jest ciekawa sprawa, bo coraz bliżej ciekawi mnie samą mnie zaciekawiła to opinia rektorów pobytami okazało się, że głównie eksperci wskazują, że ten obniżenie poziomu innych kandydatów na uczelni w przyszłych studentów wynika z masowego ruchu na uczelniach nie wyłącznie z tego, że są źle uczeni będą to właśnie rektorzy uczelni wyższych sugerowali wprowadzenie roku zerowego o to, żeby uzupełnić po prostu wiedzą ogólną z poszczególnych przedmiotów właśnie Ogólnokształcących objętych programem liceum pracownia warszawska Rio unieważniła wynik z Argentyną Justyna stało się zamyka dokładne jeśli chodzi o badania w uzasadnieniu ustawy jest tylko jedno to jest powoływanie się na inne badanie Pisa, z którego wg planów ministerstwa wynika, że polscy uczniowie nie są dostatecznie przygotowani do rozwiązywania problemów te gimnazja zawiodły w tym tych w tym zakresie i tutaj tę pełną analizę miało zdaniem ministerstwa przygotować przygód miał przygotować Instytut badań edukacyjnych tyle gorzej sam Instytut odcina się takiego wnioskowania z tych testów Piza, więc tutaj mamy trochę inny problem, ale więcej badań nie ma w uzasadnieniu ustawy z badań Iza akurat przywołuje się tylko te, o których pani czuje pan przewodniczący są też powiedzieć, które po prostu są wygodne prawda natomiast proszę państwa ja też przeczytałam wnikliwie tt tt badania i one już w 2012 roku pokazywały n p . że jeżeli w niektórych przedmiotach matematyczno-przyrodniczych radziliśmy sobie już na świetnie, bo pszczoły w tym w w ostatnim badaniu wypada się na siedemnastym miejscu to okazywało się, że na dwudziestym miejscu łowy na 32 badane kraje podaliśmy w zakresie rozwiązywania problemów za pomocą komputera prawda, czyli nie nie wszędzie te wyniki były tak rewelacyjne natomiast same testy PiS został skierowany przede wszystkim nie do gimnazjalistów nie pokazywały efekty kształcenia gimnazjum tylko z wykształcenia piętnastolatków i dalej będą dedykowane ich używać to był efekt badani pozytywnie do tych z bardzo wiedzą, że minister opłacalne zderzania się z nowo powoływać zamiast na jakieś badania, które udowadniały konieczność ich badań prowadzonych było bardzo dużo myślę, że żyje się nie to wyjaśniała również pani minister czasu, kiedy przedstawiała od końca właśnie wciąż niewiele jednak charakter nie ma takich badań również to co pani minister mówi to są normy nie chcę używać mocnych słów, ale wyssane z palca pilnie jest mi bardzo mnóstwo bardzo wiele natomiast opinii krytycznych tapety to, o czym pani na co pani się powoływałem chodzi o tych opinii rektorów to oczywiście obniżenie poziomu absolwentów średnio biorąc wynika z tego, że kiedy studiowało 1015 % populacji dzisiaj 50, więc siłą rzeczy średnia jakość tych kandydatów na ów uczelnie wyższe musiała się obniżyć ten, że prof. Handke zresztą profesor AGH właśnie stwierdził na tym spotkaniu, o którym wspominałem przed tym, że on i jego koledzy ścisłowcy stwierdzają, że coraz lepszą młodzież przychodzi na te uczelnie po oni stawiają wymagania nie przyjmują każdego tak to po prostu podsumował badania PiS oczywiście one są wielo wyjątkowej niektóre w niektórych aspektach nie jest tak różowo jak by się mogło wydawać, ale generalnie zrobiliśmy duży postęp są zagraniczni eksperci, którzy przyjeżdżają do Polski zapytać jak my to zrobiliśmy jeszcze do tych komputerów to akurat było obniżenie wyników we wszystkich krajach, które biorą udział w badaniach członków OECD siły wprowadzono po prostu nową formułę i uznano potem, że rozwiązywanie testów przez długi poprzez komputer obniżyło wyniki we wsi pościele wszystkich krajów NATO, że uczniowie byli nie przygotowani również o to chodzi o rozwiązywaniu problemów czy np. zaprojektowanie czegoś zaprogramowanie np. biletomatu to były inne badania teraz nie chodziło rzeczywiście ostatnio wprowadzono rozwiązywanie zadań za pomocą komputera, ale to indos, czyli kwestia proszę państwa na dzisiaj przeżywamy tę Boniek kończymy zupełnie akcja usłysz swoją szkołę trwa za tydzień będziemy będziemy zaraz sobie przypomnę, gdzie będziemy będziemy w Gdańsku majówka cała Polska ruszono możemy również będziemy dyskutować w Gdańsku zaprasza państwa serdecznie w następny czwartek o osiemnastej na antenie Radia TOK FM, a wcześniej przez cały dzień również na naszej antenie materiały wywiady i rozmowy o tym jak w Gdańsku wygląda jak się w Gdańsku objawia reforma edukacji spotykamy się w europejskim centrum Solidarności, a wszyscy wiedzą, że to jest o osiemnastej to za tydzień dzisiaj już dziękuje dziękuje publiczności dziękuję tym z nas, którzy mnie tym z państwa, którzy nas oglądali w na Facebooku albo słuchali na antenie Radia TOK FM moje oczywiście pan listom była z nami pani kurator Małgorzata Rauch Podkarpacka kurator oświaty dziękuję pani kurator serdecznie był z nami zastępca prezydenta Rzeszowa pan prezes Stanisław Sienko dziękuję panie prezydencie bardzo był z nami pan Andrzej Dec radny przewodniczący rady miasta Platforma Obywatelska dziękuję i pan w 2, a panów dyrektorów Mariusz Kapica dyrektor zespołu szkół mechanicznych imienia Andersa w tym w Rzeszowie dziękuję dziękuję panie doktorze i Łukasz Szuba dyrektor fundacji wspierania edukacji przy stowarzyszeniu Dolina lotnicza w tym Rewers dziękuję serdecznie już państwo je do usłyszenia, a na antenie Radia TOK FM dyskusja m. in. o szkolnictwie zawodowym po dwudziesty pierwsze 20 zaprasza Paweł Sulik specjalne podatkowe wydanie wieczoru Radia TOK FM z udziałem słuchaczy telefon 224444044 to po 2001. dziękuję uprzejmie do ZUS Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA