REKLAMA

Jakich zmian potrzebuje polskie szkolnictwo wyższe? Odpowiada prof. Tadeusz Pomianek, prezydent WSIiZ w Rzeszowie

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-04-27 16:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
42 minuty po godzinie szesnastej Maciej Głogowski dzień dobry kolejny odcinek akcji usłysz swoją szkołę i kolejna debata już za chwilę, bo zbliża się godzina 1818 i wyższej szkole informatyki zarządzania w Rzeszowie nasza kolejna debata debata z udziałem widowni publiczności zapraszamy wstęp jest wolny można przyjść zadawać pytania mam nadzieję, że państwo już wybierają dumę z a kto nie może oczywiście proszę pisać maile wciąż to jest jeszcze dobry czas szkoła Rozwiń » mogła tak krótko szefem albo, wykorzystując aplikację mikrofon TOK FM prosimy komunikować się z nami tak, by w tej debacie o szkole o tym, my jak szkoła ma się zmienić, by pojawiał się jak najwięcej wątków, które dla państwa są istotne niektóre państwa interesują, a w studio Radia TOK FM z panem prof. Tadeusz Pomianek prezydent wyższej szkoły informatyki zarządzania w Rzeszowie dzień dobry dzień bardzo dziękujemy panie profesorze za przyjęcie na sobie tutaj dzisiaj i i przyjęcie tej debaty w rowie leży chory to w od tego co się z nim my jesteśmy w szkole wyższej, a reforma, której dzisiaj rozmawiamy i nie tylko dziś, ale myślę, że w wielu polskich domach toczą się wciąż rozmowy i przemyślenia jak to będzie dotyczyło tej edukacji dużo dużo wcześniejszej jak pan patrzy na to co w Polsce w edukacji w szkołach podstawowych gimnazjalnych licealnych ma się ma się zmienić, bo w końcu absolwenci w końcu mogą też trafić na uczelnię wyższą, a przy brzeskim, czego nam brakuje wśród absolwentów szkół średnich i to jest proces mam wrażenie niestety postępujący spadek umiejętności logicznego analitycznego myślenia to jest problem na to trzeba reformować szkolny w bieżącym owszem, owszem jest zdecydowanie poczynając od podstawówki poszła śladem za dużo testom mali to jest choroba niebezpieczna choroba, a za dużo młody człowiek ma okazję, żeby uczyć się myśleć samodzielnie myśleć raz pytanie tak przy okazji, jakie ma sens demokracji jeśli ludzie samodzielni potrafią myśleć, a wracając do do młodzieży to jest problem szczególnie oczywiście na kierunkach technologicznych technicznych Maćka informatyka i my świadomi tego w jakim stanie jest młodzież w szkołach średnich szczególnie pierwszy rok studiów tak organizujemy, żeby w miarę możliwości ten deficyt deficyt na szkodę umiejętności matematycznych logicznego myślenia uzupełnić najwyższe Doda, czyli pierwszy rok studiów to jest takie szybki kurs tego co powinno być tylko Platforma może nie do końca ale, ale niewątpliwie na początku dedykujemy studentów pod tym kątem na ile mają zaległości są jest zindywidualizowana oferta do tych, którzy taki deszcz do szkoły średniej mają od kiedy rozmawia się tak jak my dziś rozmawiamy i tak chcemy rozmawiać w tej dzisiejszej debacie dzisiaj zaraz za kilkadziesiąt minut o tym o tym jak dostosować system edukacyjny do rynku pracy to to co pan sobie myśli to jest do zrobienia montaż jest do zrobienia nie przy obecnym systemie funkcjonowania szkolnictwa wyższego przy obecnym systemie finansowania to jest dziś z przedziwne wie pan, że po upadku komunizmu wybraliśmy gospodarkę rynkową i nie to nie jest przedziwna, a czy, aby w UE może nie dokończył zdania, a trzeci, gdy jest to, że szkolnictwo wyższe właśnie funkcjonuje nie wg reguł gospodarki rynkowej ten obszar ludzkiej aktywności, które szczególnie duże ma wpły w na przyszłość tego państwa został praktycznie odcięty od rzetelnej konkurencji w tych branżach, gdzie te zasady są praktykowane Polska ma sukcesor natomiast znajdujemy się w uczelni niepaństwowych w Nawarze można obalić coś co Serbowie z kolei style uczelnie publiczne Esko kłopot polega po prostu wartym, że uczelnie niepubliczne łatwo można założyć, ale zaraz potem państwo z determinacją Real realizuje politykę kategoryzacji, czyli ewidentnie uczelnie publiczne są traktowane jako uczeń drugiej kategorii wbrew konstytucji wbre w stanowisku Trybunału Konstytucyjnego nie ma dofinansowania do studiów stacjonarnych to uczenie powstawało od zera nie takie uczelnie publiczne to jest długi okres czasu od 1 infrastruktura zasoby intelektualne i t d . jakie miały szanse na uczelnię, a rozbudować być konkurencyjni wobec dobrych uczelni publicznych praktycznie zerowe co więcej proszę zauważyć, że w ciągu ostatnich lat prawie 25 miliardów złotych zostało wydane na inwestycje wód uczelniach ile dostały z tego uczelnie publiczne poniżej 1 %, a że w system stypendialny dowożony jest zasługa niewątpliwie prof. Zolla, a dofinansowania studenta uczelnie publiczne jest dwukrotnie niższa jest minister przyczynę schorzenia można przy władzy tych z broni finansować, a szkoda akademików w przypadku uczelni publicznych, jaki skutek tego, bo to jest w sumie najistotniejsze, a doszedł do tego jeszcze postępujący niż demograficzny i nakręciła się coraz bardziej walka o studenta ogólnie za studentem uczelni angażowały cały swój potencjał na rzecz zdobycia studenta, bo w jej przekonaniu to jest warunek egzystencji, a też wniosek dość oczywistym przypadku uczelni niepublicznych niekoniecznie w przypadku uczelni publicznych efekty proszę popatrzeć na strukturę przychodów polskich uczelni dramatyczna, bo jeśli średnio przychody niezwiązane z dydaktyką jest nauka współpraca międzynarodowa współpraca z gospodarką to jest 20 proc, a dla zdecydowanej większości uczelni publicznych niepublicznych to jest od zera do kilku procent też, żeby tamci to są uczelnia czy można dobrze kształcić się takiej strukturze przychodów wątpię, więc to jest szczególnie negatywny skutek i dzisiaj oczywiście mówimy, że przydałaby się innowacyjność dzisiaj narzekamy, że uczelnie słabo współpracują z gospodarką wszystko prawda, ale to jest efekt właśnie takiego nie rozumnego sfinansowania całego sektora straciliśmy z tego punktu za 20 lat oraz studentów FOT PAP mówił o tym, panie profesorze ironizuje o tym, jaka jest sytuacja teraz, ale czy studentów w Polsce jest zbyt wielu czynie to znaczy czy my kształcimy zbyt wiele osób zdobywałem idzie na studia mówiąc wprost można odpowiedzialnie w takich krajach ciężko jest, że nie wszyscy muszą mieć ukończone studia wyższe Jaro szewskim z fasoli się nad czymś świętym w jaki sposób państwo powinno wpływać na decyzje młodych ludzi co do kształcenia jeśli państwo wie, jakie są deficyty w gospodarce dziś potrafi w miarę możliwości przewidzieć te sektory, gdzie ten rozwój miejsc pracy będzie największy to powinno poprzez właśnie system finansowania zachęcali stymulować ten obszar kształcenia panie profesorze w 2001. wieku i w tym momencie, w którym jesteśmy da się tak wszystko przewidzieć rozwój planuje zostać tam, gdzie się da no właśnie, bo ten resort jest tak szybki, że być może polityki Państwowej nie nadążą na ich zmianę i to jest raczej te zdarzenia dożył, ale jednak pewnym musiała się da jedno jest pewne, że jeśli poprawimy kształcenie w obszarze miesza się powtórzy logicznego analitycznego myślenia to co jest najważniejsze to jest ten fundament, na którym młody człowiek są później zbuduje różne konta analityczne logiczne myślenie to jest edukacja szkolna przy czym po co do rezydowania wojna się zacząć w podstawówce, a to powinna być kontynuowana, ale pan dobrze wie, że poziom studiów w Polsce jest bardzo zróżnicowany, że hasło sprzedaż dyplomu, który często przyklejane zgodą uczelni niepublicznych ma miejsce także w uczelniach publicznych, więc jest to jest kłopot, że jak mu 1 system finansowania różnego traktowania obu sektorów zdecydowanie wpływa na obniżenie poziomu kształcenia i co należałoby zrobić może to jest istotne pytanie, tym bardziej że nie mamy czasu mamy jeszcze kilka lat obfitych źródeł finansowania z Unii Europejskiej to są lata, które uczelnie też będą żyły tam zdecydowanie na innowacje do 60 miliardów złotych w tym okresie do wykorzystania a gdy jest fundusz Horizon 2020, które zwracają u nich budżet wynosi 79 miliardów euro tam jesteśmy płatnikiem netto, więc jeśli tego nie wykorzystamy to tam się przemocy jakich pieniędzy rozsądnie ustawimy cały system szkolnictwa wyższego, żeby kształciły elity kształci dobrych inżynierów i rozkręcił, a na rynek innowacyjne dużych pieniędzy nie będzie co więcej dziś 25 miliardów złotych rzuciliśmy laboratoria, które w dużej mierze nie są wykorzystywane to da się w jaki sposób, że on miałby być utrzymywane jest to jest mecz niezwykle ważny również z punktu widzenia, a młodsze często się umówić się czy w czyje bijemy się z tej pułapki będziemy innowacyjnym krajem tak gęsto, a cóż się tego nawiązuje podstawowa rzecz dywersyfikacja źródeł przychodów polskich uczelni w Koronowie teraz są uczelnie i to jest dla mnie jak najbardziej oczywiste stwierdzenie, bo to też niezwykle interesujący temat, a tak, gdybyśmy powrócili do i do tego, o czym co dzisiaj jest takim głównym tematem wzbudzającym kontrowersje w obszarze edukacji, czyli reforma szkolnictwa, którą proponuje proponuje rząd czy czy jest pana zdaniem jakiegoś rodzaju przestrzeń do usprawiedliwienia reformę, która ma zacząć funkcjonować 1 września w czeskim omal nie dotyka istoty problemu istota problemu polega na tym, że sposób kształcenia młodzieży jest właściwy czy ta reforma rozbić dobrą stronę jakoś nie potrafię sobie tego uzasadnić, więc jeszcze raz powtarzam młodzież chciała kształcić, żeby potrafiła samodzielnie myśleć rozwiązywać problemy, a nie sprawdzać wiedzę przy pomocy testów prawda i bez przerwy bez przerwy zmieniać programy szczególnie edukacja tego nie cierpi katusze właśnie robi no ale z drugiej strony chwilę wcześniej mówiliśmy też lotnej o tej potrzebie dostosowania się do czasów, które mamy i nowoczesności postępu może szkoła też musi się ciągle zmienia, żeby uczyć czegoś nowego i pozwalać ludziom kształtować się w tym ciągle zmieniającym się środowisku tak powinna tylko 3 tak robi, bo jeszcze raz powtarzam jeśli widzimy zanik, czyli spadek umiejętności samodzielnego myślenia to wydaje się, że nie potrafi tego robić a gdy w czasach dynamicznych chaotycznym nieprzewidywalnym też nie najważniejsza być może obie panie profesorze czy Rzeszów jest dobrym miastem do dołu do rozmowy o szkolnictwie zawodowym o tym, czego powinny łączyć szkoły zawodówki o tym jak dostosować system edukacyjny do rynku pracy jak nauczycieli w tym nauczyciel może pomóc uczniom w wyborze profesji myślę, że jest dobrym to jest stolica centralnego okręgu przemysłowego cokolwiek z niego zostało za późno zaczęliśmy prywatyzować dołączać gospodarki, ale tutaj w dalszym ciągu brakuje właśnie na fachowców po szkołach zawodowych w tych licznych filmach, które funkcjonują 3 powstaną specjalnych strefach ekonomicznych i liczy pan, że ta reforma przyniesie taką zmianę imienia nie ja tutaj nie zadali obciążeniami strasznym pesymistą ani prof. Wyleżoł wystąpienie rolę, o czym może, dlatego że mamy swoje lata swoje doświadczenia natomiast przede wszystkim, że uważam, że mamy dobry moment w historii i go nie najlepiej wykorzystujemy jeśli chodzi o rozwój młodzieży wracam do studiów wyższych ta Pogoń za studentem powoduje, że nie zmuszały studentów do rzetelnej pracy oni są najlepszym okresie, kiedy mają najbardziej chłonny umysł trzeba było im dać w kość zieloni uruchomili cały swój potencjał, bo to co teraz budują będzie oczywiście, ale premiować później w dorosłe już złą jakość życia jak złapać się tego studenta to może trzeba już im dać Kościuszki jest mało nie do odnowy wiary, a u nas sprawność nauczania na kierunkach inżynierskich tel 40 % pytam się i uczelni w Polsce ma taką sprawność w ich staramy się lub co jest też niewątpliwie miała się odpowiedzialności to nie jest łatwe w przypadku uczelni, która funkcjonuje w oparciu o ciasne a jaki jest pana to już zupełnie nam na koniec, bo mamy niewiele czasu i nie myślę tylko w uczelniach wyższych, ale i tak, gdybyśmy globalnie spojrzeli, jaki jest pana wymarzony system edukacyjny w Polsce zacznę od szkół wyższych które, więc jednak jednak, dlatego że pół najwięcej możemy zyskać najkrótszym czasie Heban wystarczyłoby, żeby tak zmienić system funkcjonowania, żeby uczelnie były zainteresowane współpracą z gospodarką 3 lata temu przychody komercyjne to 1401 000 000 zł śmieszna kwota w Czechach i 1 % PKB to jest to inwestycje firm o naukę w Polsce 13 % źródłowe 1 % 1 % uczelnie dostałby więcej pieniędzy niż dostają na całą dotację na na kształcenie, a tyle czasu poświęciliśmy przy okazji rozmów o budżetach unijnych o tym jak będziemy wydawać pieniądze na łączenie biznesu uznał on łączymy łączenie biznesu zna okolicę tej jakże spaliśmy drżąc w jakiejś mierze co się dzieje, ale jeśli system finansowania jest taki, że żyjemy dzięki dotacji to niema intencji nie ma nie ma samozaparcia, żeby rozwijać współpracę z USA rozumiem musimy skończyć, ale rozumiem, że to wszystko, o czym pan profesor mówił w ciągu ostatnich kilku minut tutaj w radiu TOK FM to jest z dedykacją do polityków wentylatora my z dedykacją, choć ta dedykacja już ma co najmniej 10 lat chyba wie pan z lenistwa rzecz w tym kraju ma nosa no i nasza uczelnia ma bardzo zdywersyfikowane źródła przychodów nie mam się od daty się poniżej 50 % i trzymam kciuki, żeby inni poszli naszą stronę pan prof. Tadeusz Pomianek prezydent wyższej szkoły informatyki zarządzania w Rzeszowie dziękuję bardzo ja również, a my zapraszamy oczywiście na debatę właśnie w wyższej szkole informatyki zarządzania w Rzeszowie Sucharskiego 2 Rzeszów debata z państwa udziałem czy udziałem słuchaczy publiczności o reformie, jaka w Polskiej szkole rozpocznie się 1 września zbliża się godzina 1717 informacje, a po informacjach oczywiście magazyn reporterów zapraszam w imieniu Bartosza Dąbrowskiego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA