REKLAMA

Nauczanie indywidualne tylko w domu? Dr Monika Zima-Parjaszewska w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2017-04-28 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:01 min.
Udostępnij:

"Nauczanie indywidualne nie powinno być sposobem na rozwiązywanie problemów edukacyjnych; ta forma skierowana jest do dzieci chorych, które nie mogą uczęszczać do szkoły - oświadczyło MEN w odpowiedzi na krytykę projektowanych zmian nauczaniu indywidualnym". Jakie zmiany zamierza wprowadzić ministerstwo? I czy są to "dobre zmiany"? Po 13:00 naszym gościem będzie dr Monika Zima - Parjaszewska - prawniczka, Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością intelektualną

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich różni od dziur i 137 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu dr Monika Zima-Parjaszewska prawniczka z polskiego stowarzyszenia na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną dzień dobry dzień dobry, a będziemy rozmawiali w Ministerstwie Edukacji Narodowej, które przygotowało rozporządzenie, z którego zdaniem rodziców dzieci niepełnosprawnych wynika, że w zasadzie one w ogóle zostają wykluczone ze szkół czy to rzeczywiście można tak Rozwiń » zinterpretować tak powiedzieć tak ostro nie absolutnie oczyszczenie w rozporządzenie wzbudzało gronu dyskusja, a ich w sumie dobrze to zaczyna bardzo ważny temat na temat edukacji włączającej, czyli prawo do edukacji dziecka z niepełnosprawnością w grupie rówieśniczej przy 1 stoliku w 1 szkole te najbliższe miejsce zamieszkania w ich traktować można rozporządzenie w ten projekt rozporządzenia MEN -U Jakow próba uporządkowania tej sytuacji rzeczywiście nie jest najlepsza jeśli chodzi edukacja włączająca w Polsce i można wyczytać między wierszami tego uzasadnienia jak też stanowiska menu, które 2 dni temu wykonało wraz z ministerstwa, że ideą i przyczynkiem do tego rozporządzenia była potrzeba uporządkowania edukacji tak, aby dzieci z informacjami miały wsparcie i rzeczywiście man powrotu na dziecko z kąpielą i nic przeciął tym rozporządzeniem praktykę istniejącą od dłuższego czasu polegającą na tym, że dziecko, które w opinii ma wskazanie do indywidualnego nauczania takie indywidualne nauczanie miało organizowane w bardzo mieszanej formie to znaczy część a, czyli naukę np. części przedmiotów w domu, ale część szkoleń i nie chodzi tylko apel albo on w świetlicy albo wspólne wydarzenia artystyczne również niektóre przedmioty, które mogły być n p . takim winiarz realizowane w szkole ani w domu MEN tym rozporządzeniem wyraźnie wskazał, że jeśli chodzi o indywidualne nauczanie to ono ma się odbywać wyłącznie w domu ani w szkole wyłącznie w domu i to oznacza, że grupa oczyszcza bardzo wielu Niewiem jak wiele bardzo wielu w LM dzieci, która potrzebuje na tyle intensywnego wsparcia, że nie są w stanie być przez cały czas szkole w klasie zajęcia były na wkład włączona w kontrach w szkole w rzutach grupa dzieci straciła możliwość prawdopodobnie właśnie bycia wśród rówieśników, dlaczego dlatego, że bez wsparcia, którego MEN w rozporządzeniu nie przyznaje dodatkowego nie wskazuje jakich środków, jakimi metodami dostać miały być realizowane, a te obowiązujące obecnie, ale są niewystarczające i tzw. pomoc także logiczne i wsparcie już z niepełnosprawnością to to dziecko prawdopodobnie nie poradzi sobie w szkole samo do takich warunkach jakich ono jest teraz i to oznacza, że szkoła niemająca żadnych innych narzędzi co zaproponuje temu rodzicowi na zaproponuje nauczanie w domu nauczanie w domu z tego powodu to ryzyko istnieje i oczywiście ci rodzice mają w nowe prawo do tego, żeby się denerwować się stresować, bo to, że Mann szkoła powinna być przygotowana NATO i ma mieć obowiązek zapewnienia wsparcia szkoleń dziecku ska z niepełnosprawnością to jest jasne co się może zatrzymajmy powiedzmy sobie to do tej pory działało, jaka była praktyka co tutaj może ulec zmianie, bo trochę to jest pewnie dla osób, które nie nie stykają się z tym problemem bezpośrednio trochę takie były sprzeczne znaczenie nauczanie indywidualne, ale w szkole częściowo w domu często szkole to dość młodzian mural w znacznie wzrosły od początku, iż jeżeli dziecko z niepełnosprawnością teraz mam orzeczenie powiatowego zespołu ds. orzekania niepełnosprawności matka widzi, że jest on dziecko niepełnosprawne to nie znaczy, że dziecko uzyska jeszcze wparcie w szkole, żeby tak w starciu ze skażoną musi pójść to w poradni w, która będzie orzekała o potrzebie tzw. specjalnego kształcenia to orzeczenie poradni w rynnie, jeżeli zostanie szkole okazane to dla nich wiążąca to znaczy szkoła ma się trzymać tego co jest w orzeczeniu zapisane Neymar realizować nauczanie zgodnie z tymi wytycznymi tej poradni w tym orzeczeniu może być informacja, że placówką, którą Medyk poradnia wskazuje jako pierwszą najlepszą dla dziecka jest nasza szkoła specjalna, ale rodzic i tak może sam zdecydować wszyscy może nie pójdzie do zwykłej szkoły po prostu publiczne i tam będzie chciał realizować obowiązek edukacji dziecka w dni prawo jednocześnie, a dyrektor w takim razie wtedy jest związany postanowieniami tego orzeczenia może się natomiast okazać, że ze względu na Nitrasa się sytuacje są bardzo różne po pierwsze, faktyczna fizyczna niemożliwe ze względu na PL, a nie tylko na niepełnosprawność dodatkowego się choroby, którą dziecko posiada dziecko fizycznie nie może przebywać w szkole w może się oczywiście okazać, że jest niepełnosprawność na tyle trudna, że poradnia wyraźnie wskazuje swoją opinię po prostu orzeczenie o godle opiniuje Otóż dziecko miało indywidualny, a indywidualny program nauczania w tu nie chodzi oczywiście o tych uczniów zdolnych, których sam później pani minister WL pisze w swoim uzasadnieniu rząd i że może właśnie uczeń może być tu może być to one dostosowane jest jedno do jego dodatkowych zajęć w tym przypadku faktycznie było tak, że zgodnie z przepisami prawa co indywidualne nauczanie dotychczas również odbywał się w domach również wasze domowe w tym zakresie rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, a w MON nie burzyć tego co dotychczas było Ministerstwo Edukacji Narodowej, porządkując sprawy trochę uderzyło w praktykę, która powstawała dyrektor szkoły i z nim uświadomienia taką wolę miał takiej możliwości Otóż chodzi o zapewnienie kadry mógł realizować te indywidualne nauczanie w różny sposób, czyli dziecko mogło być nie tylko w domu, ale mogą być również włączone zajęcia, które działy się w szkole obojętnie czy byłby tylko w domu czy również trochę w szkole tak czy inaczej zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty dziecko ma prawo do integracji z rówieśnikami, więc Ano właśnie takich wydarzeniach jak apel w Ernst wycieczka również ma tu chodzi oto nauka bycia w grupie w tzw. zwykłych czynnościach po prostu nauki i znani z rozporządzeniem o tak go traktuje niestety, próbując uporządkować za oceanem, ale dlatego, że ostatnie działania MEN-U można się dziwić, że to mój, ale ostatnie działania MEN -U naprawdę śledzie edukacja włączająca mu przyspieszającym proces w stosowanie Alicję w poradniach psychologiczno-pedagogicznych tak bardzo pilotażowy program, który pokazuje, że MEN chce orzekać dziecko funkcjonalnie też zapas średnio oczek ono tylko nie potrafi, ale chcę patrzeć na jego potrzeby, a potem szkole realizować to wsparcie co się dzieje no ale potem następuje taki oto kwiatek bez uprzedzenia, a bez konsultacji jeszcze wcześniej z zoo z rodzicami man Truck to uporządkować po swojemu my to robi w mej wskazuje, że obowiązek nauczania indywidualnego ma mieć miejsca po prostu wyłącznie w domu wyłącznie w domu, a jednak uzasadnienie, które też wskazuje na to że, o co tutaj chodzi chodzi o to, żeby te dzieci były w domu może być zrozumiane wyobraźmy sobie na dyrektora szkoły nie chce nikogo podejrzewać, ale dyrektora KIS niewielkiej szkoły, który w ich dotychczas nie miał takiego problemu dzieci z życzeniami EADS nie wie do końca rozumieją cofnąć nie chciał się w to bawić to jest trudna wolałbym dyskobol więzieniem nagle się pojawia tak myśli sobie, że przecież można indywidualne nauczanie z rozporządzenia z rozporządzaniem można można do domu, czyli był problem znika za szkołę jest to niestety to praktyka też pokazywała oczywiście, że w wielu miejscach indywidualne nauczanie było argumentom wielokrotnie do rodziców stosowanym lepiej będzie pani dziecku i pomijam te przypadki, gdzie rzeczywiście są niemożliwe, żeby dziecko w tym dniu pojawią się w szkole, ale w zdecydowanej większości przypadków pałac jest z taką niepełnosprawnością kontakt z rówieśnikami i być z rówieśnikami w grupie jest zawsze lepsze niż u nas w domu nowość, tym bardziej że eksperci nie tylko stacza się brzydzi co wskazują, że obowiązek, a NOŻNA indywidualnego w domu klienta możliwość bycia w domu dziecka usycha obowiązek bycia w domu drugiej osoby no właśnie nosili dorosłej no to jest taka taki stary model rozwiązywania wszystkich problemów społecznych, które w Polsce jest lansowana od wielu lat, czyli zamykamy to w rodzinach tak niech się rodzina tym zajmie jak rodzina nie może zająć to ewentualnie wchodzi w graj jakaś pomoc, ale do pomocy zwykle uzależniona od iluś tam od czynników i bardzo często jest marna niespójne są to działania i zanim rządu w tym zakresie, ale całego rządu mówi kom nie tylko menu to znaczy z 1 strony działania, które są tak mocno podmiotowe w i wybuchające ludzi w środowisko no ale z drugiej strony jest bardzo wiele działań, które mają charakter czysto opiekuńczym czysto socjalny co jest pewnym oczywiście ważnym elementem w życiu człowieka kompletnie już nie o to chodzi na tym etapie nie jesteśmy czy to polityka zaczyna znowu wracać do tego z czego nam się wydawało dawno powinniśmy już wyjścia przynajmniej oczywiście znana nam konwencja ma do tego zmusza to bardzo podmiotowego włączania w życiu społecznym teraz jak włączyć to dziecko bez dodatkowego wsparcia w szkole jest nierealna dyrektor ZOZ kalkuluje i Rosja znów AAA zaś rodzicom można przekonać rodzic naprawdę, jeżeli pojawi się album nagrany dobra dziecka to kto to zawsze można rodzice przekonać w 1317 za chwilę wrócimy do rozmowy trzynasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu dr Monika Zima-Parjaszewska prawniczka z polskiego stowarzyszenia na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną powiedzieliśmy przed informacjami o tym, orzeczeniu przepraszam o rozporządzenie ministra Ministerstwa Edukacji Narodowej, z którego wynika właściwie, że kształcenie indywidualne będzie mogło się odbywać tylko w domu czy stanowisko MEN jest tak, że w zasadzie to powinno być kształcenie domowe czy to będzie wymuszało na ludziach z na rodzicach, żeby rzeczywiście to dziecko trzymać w domu, żeby się w ogóle kontaktował z rówieśnikami może nie, ale może się okazać, że jednak ktoś właśnie tak odczytał to stwierdzenie natomiast powiedziałaś też, że w Ministerstwie Edukacji Narodowej są takie działania, które w zasadzie można, korzystając z głębokiej sprzeczności z tym ruchem czy próba patrzenia na niepełnosprawność z takiej pozycji funkcjonalnej jak to w zasadzie będzie działać w tym co to oznacza w menu rozgląda się po świecie i bardzo dobrze patrzy co się dzieje i postanowił zastosować sesje z klasyfikacją międzynarodowa temat niepełnosprawności zdrowia, która pozwala on w cudzysłowie powiem w wersji bardzo skróconej w poznać trudności i mocne strony przede wszystkim człowieka w aspekcie funkcjonalnym, czyli w jego środowisku nie na papieża w jego środowisku ocenić to zaproponować oczywiście rozwiązania, które będą dla niego wsparciem i cudzysłowie zakodować tego człowieka tak, żeby każda osoba, która przyjdzie z nim pracować albo będzie w albo będzie udzielamy wsparcia będzie mogła znając stąd klasyfikacje już dużo człowieku powiedzieć co też ułatwi np. ewaluację monitoring tego człowieka tak, aby za 2 lata powiedzieć co się poprawiło, a co się zmieniło co się zmieniło co trudniejsze co jest lepsza MR MEN wychodzi z założenia i Rydzyk całkowicie popieram torze nie wystarczy, by zobaczyć człowieka i i zaproponować, jakie wsparcie co sprawdzić czy mamy zadziałało zobaczyć za 2 lata może zobaczyć za rok zobaczycie to działa już coś innego na etapie dziecka to z 200 najważniejsza, jeżeli w nurt Iman przyjmuje to w swoich rozwiązaniach patrzę na człowieka z perspektywy praw człowieka i dalej toczy się już to jest truizm, ale MO, a właściwie inne sfery życia na niepełnosprawność osób nie przez pryzmat praw człowieka przez pryzmat po prostu problemu społecznego praw socjalnych MEN patrzy przez pryzmat praw człowieka co widać i ustawy o systemie oświaty i tych ostrych konturach rewolucja w ich w tych nowszych rozporządzeniach naprawdę i co do samej sfery przepisów ja ja właśnie one, czego przyczepić w swojej jest jest inny rodzic wybiera dziecko ma zagwarantowane indywidualne wsparcie i teraz MEN tymi swoimi Eliota żalami dotyczącymi właśnie działań poradni próbuje jakoś jeszcze wzmocnić poradnie do tego czy Pacuły funkcjonalnie na dziecko nie przypisywały orzeczenie z dokumentacji, którą ktoś już przynosi tym, że była naprawdę sprawdzić, gdzie skakano funkcjonuje i on zaproponować dzięki wsparciu przez pryzmat mocnych stron 1 z przedstawicielek Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok 2 zlotemu podała mówiąc o tym, że ASF nauczył właśnie mając takiego funkcjonalnego spojrzenia również na ucznia z niepełnosprawnością, a to robią to również w zakresie innych sfer życia organizacje pozarządowe np. moja organizacja robi to w zakresie zatrudnienia wspomaganego znaczna w etapie życia p t . zatrudnienie próbujemy również potrzebna pralka funkcjonalnie i zobaczyć jego motto słabe strony zaproponować taką pracę, gdzie on być po prostu się ona poznali się sprawdzają, a to z bardzo trudna czasochłonna to kosztuje pieniądze trzeba przejść przez pewien etap na nie boi się nie da nam, że zmiana świadomości Kliment robi i zastanawia mnie to rozwiązanie to zupełnie inny sposób myślenia o niepełnosprawności to samo taniec portal to jest nie takie myślenie, że głównie niepełnosprawność oznacza jakieś deficyty funkcjonowanie ograniczenie trudno jest niemożność niezdolność nieprzystosowany van Anh amen faktycznie realizuje postanowienia konwencji oprawach osób z niepełnosprawnościami do dwudziesty czwarte, który mówi, że wsparcie racjonalny dostosowania zindywidualizowany program dla ucznia też faktycznie dzieje dlatego nie rozumiem takich akcjach to rozporządzenie, bo to znaczy, że albo, gdzie my na pewno zna jakąś praktykę, ale albo nie sprawdził, czego dokładnie albo nie przemyślał tego w jaki sposób to zorganizować, bo ów to powinno być elementem być może jej starszej większej zmiany dotyczące wspierania uczniów z orzeczeniami tzw. czyli z niepełnosprawnościami w placówce, bo nauczyciel też wielokrotnie wskazują, że są także, że czują ten ciężar, że nie są zawsze przygotowani, że są trudności no my tam też nas dyskutowaliśmy o subwencji oświatowej, która była kierowana do szkoły stał się udało obecny w inne przebił już wiemy, że są EMC pieniądze już wiemy, że one powinny być przeznaczone na edukację dziecka z niepełnosprawnością cena, niemniej jednak w tys osób zostało to za mało od no co się dzieje dalej non agit i teraz, chcąc uporządkować tą praktykę założenia MEN chce włączyć dzieci do szkoły tak naprawdę w praktyce nie znał wyklucza zabawy dla dzieci, o których się mówi nam utrudni ruch w stronę trudniej im w naprawdę nic w różne komentarze czasami się późno takimi sformułowaniami Nisko wysoko funkcjonujący prawdą np. aut stanowią bazę nikt w formułowaniu możemy oczywiście również są dzieci, które wymagają niewielkiego wsparcia te wymagają większego i te, które wymagają większego na podstawie tego rozporządzenia projekt tego rozporządzenia mogą być istnieje takie ryzyko mogą być wpisane do edukacji wyłącznie domowej brak kontaktu z rówieśnikami, czyli brak zagwarantowania tego co dla nich jest najtrudniejsze, więc muszą się tego uczyć konsekwencji mogą mieć straszną w, kiedy my tak sobie tutaj rozmawiamy resztę pojawiła się depesza o polskiej agencji prasowej, w której minister Zalewska dokonuje takiego, żebym rozjaśnienia tych pojęć, które właśnie tutaj rozmawiamy czy co to w zasadzie jest ta edukacja w domu, a co to jest edukacja włączająca i mówiono tak indywidualne nauczanie to czasowo edukacja w domu prowadzona dla dzieci chorych dzieci ze specjalnymi potrzebami niepełnosprawnych są w 2001 . wieku objęte edukacją, włączając są i wg niej te kontrowersje, o których mówimy wokół rozporządzenia są wywołane niezrozumieniem w pochwale nie zgodzić, by ze stanowiskiem pani minister, aczkolwiek zgadzam się, że nauczanie indywidualne nauczanie co do zasady wg przepisów domowe nauczanie włączające edukacja włączająca to nauczanie w szkole wszystkich dzieci z różnymi trudnościami oczywiście, że tam od donic jest czarne ani białe, dlatego że pani minister powinna wiedzieć i o tym, mówią też rodzice bez tego głosu pełna wysłuchać, o co chodzi o to, że w ME nie zarzucono teraz są ranni, jakimi się nieprawdziwymi informacjami melodią w praktyce dokładnie tak samo jak bym bardzo często MEN dawniej mówił, że przecież rodzic ma prawo wybierać sobie szkołę, o co chodzi o meczu ani więcej nie możemy zrobić, ale możecie do czegoś tu chodzi o praktykę walki te przepisy są stosowane przy torze dyrektorzy często sugerują skierowań do kolejnej placówki tu będzie dokładnie tak samo jest praktyka była taka, a tego nie zabraniały przepisy, że część z tych zajęć indywidualnym nauczaniu mogła po prostu odbywać w domu i dyrektor mógł to taki sposób organ będzie drugie dziecko oprócz tego apelu wolnego faktycznie było w domu ten wyraźny teraz zakaz in nakaz z tego, że dziecko musi być redukowane widywani w domu to uzasadnienie jeszcze tego, czego tego projektu wyraźnie wskazuje, że żaden dyrektor teraz nie podejmie się w próby łączenia obowiązku nauki czy zajęć nauki nauczania i z domu i w szkole tylko po prostu będzie kierował też jednostki tzw. słabszej trudniejsze po prostu do domu w te, które będą się wydawało na tyle silnej mocno, że z pracą skieruję do szkoły tylko pytanie czy będzie w stanie zagwarantować torowisko potrzebuje w tej szkole twierdzę, że ty mówisz tak nie da się w gruncie rzeczy rozróżnić edukacji indywidualnej z 1 i edukacji włączającej na jakim się tak można jednak nawet nie ja uważam, że edukacja indywidualna również musi być edukacją, włączając co wynika po pierwsze z konwencji, a po drugie, oczywiście z działań, które ministerstwo realizuje, więc nie można mówić o płacy minimalnej jako oddzielnej od edukacji włączającej, więc nawet jeśli indywidualna ona musi być w tym elementem włączenia do do życia po prostu szkoły czy kiedy minister Zalewska mówi tak indywidualne nauczanie to po prostu czasowe określenie edukacji w domu wtedy, kiedy dziecko także dziecko niepełnosprawne ze specjalnymi potrzebami po prostu zachorował i nie może realizować obowiązków w szkole w to nawet wtedy jak rozumiem powinny istnieć jakieś formy takiej specjalizacji tego dziecka i co do zasady one powinny, bo wg oczywiście przepisów ustawy wtedy też dyrektora odpowiedzialny za taką, a tam się w ustawie oczywiście posługuje się w rozporządzeniu sformułowanie integracji, ale ranne to po to, te przepisy w niej tak o tym, pomyśleć, ale zdaje nie zapomnimy o Izraelu oczywiście, że jeżeli ja w cenniku złamie nogę albo jestem po ciężkiej operacji, a dziecko po ciężkiej operacji i ono przez 3 tygodnie przez 3 miesiące przebywa w szpitalu w domu to oczywiście, że ten nie ma najmniejszego problemu zorganizowanie dla niego indywidualnego nauczania uczniem pół roku będzie rekonwalescencja właśnie w domu i to, ale nie o tym, mówią rodzice tu nie ma problemu z tym, że dziecko wtedy będzie przy 3 miesięcy domagają się zagwarantowany dostęp do nauczyciela chodzi o to, że ta furtka będzie wykorzystywana przez dyrektorów do tych przypadków dzieci i nie chodzi tylko o to, że one są w cudzysłowie chora, a w cudzysłowie z niepełnosprawnościami Kol no bo są na tyle innym trudnym zagadnieniem dla szkoły, że będzie po prostu wypychanie ich do tego nauczania, która będzie już wtedy tylko domowa i nie będzie też możliwość łączenia obu form do praktyki wypracowanej marży dostać bardzo ciekawe, że praktyka man dostrzegłam trudną sytuację odpowiada na nią na przepisy, które powinny kształtować jakość naszych stosunkach wykorzystywać to dobrą taktykę owocuje przecięły nowe przepisy tylko postanowiła, że to stwarzać uporządkował porządkować tak uporządkować sobie można pojęcia mowa w karnych i Daniela i raz gorzej wygląda no ale co co z tymi dziećmi które, która faktycznie potrzebują edukacji włączającej na w każdy sposób na każdym etapie swojej edukacji to rozumiem, że po to, zagra żaden sposób właściwie nie rozwiązuje tego problemu, z którym tutaj ministerstwo edukacji się z nim sp. j . na pewnym poziomie następują też błędy toczy się komunikacyjnej ministerstwo próbuje to wyprostować inna oczko w definicji domy się z 8 zlotym jest indywidualne ja wiem czym jest edukacja włączająca to ja wiem tak chciała Szymańską też były drukowane, ale mignął przepisu jest przepis też taktyka gry stosowanej tam się trzeba przyjrzeć izolacja pytanie czy moje działania tak bym postąpiła, gdybym była ministrem edukacji czy moje działania przybliżają ułatwiają i naprawdę porządkują kwestie edukacji włączającej czy tworzą barierę w jej realizacji jeśli istnieje ryzyko, że tworzą barierę należy coś z tym zrobić rwetes ciekawe czy ministerstwo co zrobić czy też będzie powstawało na takiej liczby na stanowisku, że to jest najbardziej rozsądna i optymalne rozwiązanie coś się tego łączyć z innymi zarzutami pod pod adresem Anna i osobiście pani minister kierowanych z ostatnim wczorajszym wydarzeniem ani też też całą edukacją oraz całą tzw . mówi że w samochodzie ta limuzyny wyłoniono pechowo się w 2 ustawy rzeczywiście trochę Rosselliniego zmienność cen w ocenie MF nie osoby nie mogę wyobrazić bez głębszego moment na taką akcję lnianą to jest to jest po prostu przerażające co się dzieje, ale możemy się uczyć śmiali z alem to druga taka sytuacja jeśli chodzi o rząd, ale wiesz co się z tym łączy to wstyd takim nic nie szkodzi, że stan nic to tylko na chwilę to on dostać jak w 1 z projektu w Niemczech ongiś, odkąd Adam zadzwoniono do 1 z oddziałów polskiego związku Głuchych Leon i chciano rozmawiać z przewodniczącym tego oddziału no ICO zabrać telefon właśnie osoba w sekretariacie mrzonek pan przewodniczącym non nie może pan przewodniczący z osobą inż. Wiesław Fąfara, ale tylko na chwilę w ustach właśnie tak na groteskę no to taka świadomość po prostu na temat niepełnosprawności czy Times co co autentycznie porozmawiać z rodzicami trzeba rozmawiać z dyrektorami czy posłać co jest największym problemem w zakresie realizowania edukacji włączającej co nie jest łatwej do groźnie nie dzieje się oraz doświadczenia innych państ w ani też uznała, że to nie jest czarodziejska różdżka też nie wydarzy tak od razu Grzywnowicz, który na jakiś czas będą musiały być jednak nie w tym samym budynku to dom tylko właśnie no to się nie dzieje ci ludzie o tym, mówią, a potem wychodzi taki a taki kwiatek dziękuję bardzo dr Monika Zima-Parjaszewska prawniczka z polskiego stowarzyszenia na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną była ze mną w studiu 1337 zaś informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA