REKLAMA

Jak wspierać młodzież LGBT w szkole?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-04-28 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to czy mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a naszym gościem jest dzisiaj psycholog Jan Świerszcz dobry wieczór dobrego Returnu Radom PL w zeszłym tygodniu odbyła się druga ogólnopolska konferencja naukowa edukacja równościowa wyzwania potrzeby możliwości no ciekawe naprawdę w jakim mieście mamy mogły na to wpaść władze uczelni, jakiego miasta zdecydowała się podjąć publicznie taki temat tak drodzy państwo to był Słupsk, a nawet prezydent Rozwiń » miasta Słupska Robert Biedroń wziął udział w tej konferencji BL impreza wydaje nam się bardzo ważna my nie chcielibyśmy, żeby miała zasięg czy wymiar jedynie lokalny, ale akurat tyle właściwie już od dawna wiemy, że to co dzieje się w Słupsku maj jest pewną soczewką zjawisk społecznych i zazwyczaj ma znaczenie również dla reszty kraju i tak zdecydowanie jest cel i tym razem net konferencja naukowa edukacja równościowa poświęcona była m. in. tematyce funkcjonowania społecznego emocjonalnego czy w ogóle istnienia funkcjonowania młodzieży LGBT oraz szkołach polskich z Japonią świerszcze były 1 z ekspertów zaproszonych do udziału w tych konferencjach osoba prowadząca warsztaty dla ekspertów tak dla nauczycieli pedagogów tak to były warsztaty dla osoby uczestniczące w konferencji uczestniczyły w nim w tych warsztatach na wykładowcę Akademii w sektorze zajmują się pedagogiką, ale też studenci pedagogiki Akademii Pomorskiej mogą teraz ktoś mógł pomarzyć no tak już nie mają naprawdę co robić konferencje dwudniowe przecież to jest problem, który dotyczy garstki ludzi w Polsce nikogo nie znam, kto miał dziecko LG BT może gdzieś ktoś kiedyś, ale nie słyszałem cieszącym się w ogóle nie mówi to znaczy, że w ogóle psiego nie ma, więc może zacznijmy od statystyk no właśnie nie do końca nie do końca to, że o tym, się nie mówi i tak, że część państwa być może nie zna takich osób to znaczy nie znaczy, że ich nie ma, a jeżeliby tak patrzą się co patrzeć szacunkowo na populację NATO w Polsce żyje około zera i 2 milionach gejów lesbijek osób biseksualnych, jeżeli patrzeć na tą instytucją szkolna społeczność szkolną policzanki z żoną każda klasa też około 25 dzieci no to szacunkowa w każdej klasie trafia się 1 osoba nie heteroseksualne, czyli średnio możemy założyć oczywiście to są statystyki, że jeśli się nauczycielem to w każdej klasie może jedno dziecko spokojnie w taki się zdarzyć tak tak tak ma także niższe niż wskazywałby wskazywała nawet badania rozkład populacji tak jak teraz, gdy pomiędzy 58 %, a więc szacunkowym da jednak z czasem w klasie czasami klasy są duża czy jakby to jest kwestia, która dotyczy każdej szkoły też spotykam czasami z takimi pytaniami w trakcie czy nauczycieli, a u nas tego problemu to ktoś nazywa tak robi problemu nie ma problemu, czyli problemu Homofobii to nie my nie mamy takich dziedzin ekonomii oraz walczącej o dyrektorze skoro uważa, że nie ma takich dzieci no i najczęściej mówi to właśnie, tyle że osoby nie posiadają dostatecznej wiedzy nie wiedzą tak nie wiedzą, ale też zdecydowanie nie mają kredyt zaufania wśród młodzieży czy dzieci, by w nowo to, że ktoś mnie powiedział czy, że nie zauważyły na terenie niekoniecznie właśnie znaczy, że takich osób nie ma, ale jest jeszcze by jedno bardzo ważne pytanie i tutaj potrzebna jest drewno po prostu twarda wiedza fakty mówimy młodzież mówi my dzieci w przypadku osób dorosłych bardzo rzadko ktoś nie jest świadoma swojej orientacji, ale w przypadku dzieci pytanie może wydawać się zasadne szczególnie dla 2 z nich były nauczycieli pedagogów inne czy faktycznie jest także na każdym etapie rozwoju ten rozkład procentowy list taki sam może jednak jest także w NATO wczesnych etapach edukacyjnych to faktycznie jest niemożliwe do uświadomienia sobie na ile takich dzieci w klasie jest atutem myślę, że odpowiedź jest całkiem prosta, ale też są badania które, która co pokazują, że odpowiedź jest taka wtedy, kiedy chłopcem zaczynają podobać dziewczynki itd dziewczynka zaczynają się podobać chłopca trzymano się państwo wyobrazić, kiedy tak było, kiedy państwo pierwszy raz zakochiwali Radomia jakieś takie pierwsze fascynacje to właśnie w tym czasie niektóre chłopcy zaczynają się podobać, chociaż niektórym dziewczynka zaczynają się podobać dziewczynki i to jest tak szacunkową średnia wynika z badań, że teraz około dwunastego roku życia, kiedy młoda osoba zdaje sobie sprawę, że nie ma tak jak koledzy koleżanki to znaczy tam dziewczyny rozmawiają o chłopakach trochę opatrzyły Ataman uganiają się za dziewczynami czy taśmy oglądają jakieś takie filmy w internecie no, która nie do końca mi się podobają albo ja mam inaczej tak i wtedy taka młoda osoba zdaje sobie sprawę, że jest, tak więc mieć tak jak inne narządy tak jak w inny ich romantyczna miłość na seksualna fascynacja temat trochę inna natomiast wychowując się w społeczeństwie, w którym nie ma przyzwolenia na relacje pomiędzy szybami tej samej płci jest dużo uprzedzeń taka moda się obawia się już wie, że to co czują to lepiej tego nie ujawniać, jakie o tym nie mówić raczej na Szostak w tym samym czasie amen, dlatego że jak na powiem chłopakom, że jednak jeszcze nie krańcowego, choć na kilka może miastem spotkań z tego powodu jakaś przykrość takich jest wykluczenie z grupą jakiś napiętnowanie no w ostateczności drzewnej też warto się zdarza pewnie z tego powodu również konferencja przemoc rówieśnicza motywowana homofobią, czyli ten moment w wolnych 111213 lat to jest też raczej jak rozumiem za późno, żeby oswajać młodzież w ogóle z tym tematem, że może być różnorodnie, że na różne dzieciaki będą rozwijały się różnym kierunku, żeby przygotować grunt 2 tory tolerancji to od należałoby rozmawiać z dzieciakami wcześniej no tak tak myślę, że z 1 strony nigdy nie za późno cały czas należy o tym, mówić, a też oczywiście na różnym na różnym etapie rozwoju ten temat ten można wprowadzać powinno się wprowadzać na inny sposób, a u dzieci jednak takie małe i innym tradycyjnym społeczeństwem są wychowywane dachy transseksualizmu i ta różne przekazy, które idą na temat nośny zakochiwała Ania seksualności romantyczności to są tylko i we własnym przekazem heteroseksualną jak będą wszystkie walki, która niczym się uważam, że gorzej, że tańczyć jak się zachować się uczą że, że będą w krawężnik ani bronić księżniczki na to są banki, które pokazują, że właśnie za taką miłością heteroseksualną w jaki sposób jest nagrodą jest ona oczekiwana od najbliższych od nas oczekiwano od społeczeństwa, a nie ma żadnego serca, które pokazują taką romantyczną relacja, a pomiędzy osobami czy bardzo rzadko są takie wzorce trzeźwość świat polskiej edukacji nie ma to pokazuje dramatyczną relację takiej przekaże też Okaj jak 22 panów się w sobie zakochana albo 2 kobiety też postanowiła się, że życie razem Ania i osoba, która u siebie odkrywa takie pragnienia czy jakieś takie takie zakochanie nawet czujesz co się ze mną nie tak nie nie wiem, o co chodzi też najczęściej boi się tego ujawniać to znaczy też, że to nie jest tak, ale ląduje żywność na czele z kulturą, w którym żyje tak bo gdyby taka osoba zauważyła, że inna od większości, ale żyłaby w społeczeństwie, które w pełni toleruje różne modele związków nie wiązało się z takim lękiem także należy to ukrywać, gdy miał poczucie bezpieczeństwa tak też kwestia kultury w otaczającej dla każdego myślę, że to jest kwestia kultury teraz też kwestia kwestia tego, że dzieci w szkołach już nie tylko w szkołach, ale dzieci najmłodsi goście uczą się bycia osobą homoseksualną jest słaby właściwie, zanim się dowiadują się też szybach taksówek homoseksualna to już znają takie przezwiska jak pedał ciota Stal i najczęściej młode dzieci używają ich, żeby się, by poniżyć jeszcze nie wiedzą to, czego to się odnosić i teraz taki moment, kiedy istotności nosiła szyld uprzedzenia tak szczyci się uczą uprzedzeń, zanim właściwy jeszcze dowiedziałem dostaną wiedzę jak pan, że w NATO jest bardzo trudna tak też bardzo trudna, bo tutaj, zanim pojawia się jakakolwiek, więc jakiekolwiek wzorce to już wchodzą uprzedzania moment jak określiłby pan stan polskiej świadomości polskich uprzedzeń polskiej kultury w żaden z bardzo trudno generalizować, ale jednak w jakim momencie jesteśmy możemy się porównywać taka edukacja równościowa nie mnisi w Skandynawii, gdzie jakiś innych krajach możemy sobie opisywać, ale jak to wygląda znaczna ile na ile ta sytuacja jest niepokojąca alarmująca albo po prostu taką kolejność trzeba pilnować, żeby dalej było dobrze w zastanawiam się jak mógłbym to trzyletni Neymar tematów poważnych wzrostów można wiele tematy poważne, a w 2012 były robione takie badania te badania sytuacja społeczna osób nieheteroseksualnych w Polsce wzięło w niej udziału w tym badaniu wypełniła ankietę, a ponad 11  000 osób, a część była bardzo duża grupa ponad 1000 osób, a młodych do osiemnastego roku życia i można zobaczyć Ewę poczucia osamotnienia modelka juhas jako osób biseksualnych i porównać razem z ich rówieśnikami z dokładnym mnie tymi samymi pytaniami odpowiedziami diagnozy społecznej z ogólnej populacji i na PIT, ponieważ tak samo można porównać częstość występowania myśli samobójczych i jak pani takie pytana ile sytuacja jest siłacze na ile jest tam gra w no imamy takie wyniki, które pokazują, że młodzież LGBT ma 5 × częściej, a myśli samobójcze niż ich heteroseksualni rówieśnicy 2 × częściej czują się osamotniona zostawiona ściąga no to to jest jakiś taki wskaźnik, który mówi, że dla mnie, że program jest duża, że programy zatem różnica pomiędzy tym dobro stanem kłopotami młodych osób nieheteroseksualnych chorych rówieśników są gorsze gigantyczna no dobrze to teraz, mimo iż wiemy, że problem jest zdecydowanie sporo jest wymagalna interwencyjna to oczywiście należy życzyć byśmy sobie, żeby to była interwencja systemowa, ale w tylną uwarunkowania społeczno-polityczne kulturowym, jakim w tej chwili jesteśmy to nie jest możliwe pytanie co mogą zrobić się co może zdziałać taka inicjatywa jak np. właśnie inne ogólnopolska konferencja naukowa edukacja równościowa, która miała miejsce w Słupsku w zeszłym tygodniu czy to w ogóle cokolwiek może, by faktycznie zmienić się przyjechali pedagodzy przyjechali nauczyciele inne wypowiedzi dziś eksperci na ile to jest walka Dawida Goliatem a w myśl, że to jest szalenie ważna żądała nauczyciele i nauczycielki pracujący w szkołach wychowawcy dyrekcja pokazywali mi, że oni są otwarci na montaż oraz debata bardzo wiele zależy od kadry od dresiarzy przykładem tak mamy z 1 strony jest program systemowe, ale tak naprawdę tak myślę tak widać coś innego doświadczenia w pracy ze szkołami za szkołami ze szkoły funkcjonują autonomiczne i Antosia takie małe społeczności, w których Ormian, którzy się dzieje niezależnie od kontekstu społecznego i dużo bardzo dużo zależy od, a wychowawcy i od trakcji, a po lekturze śmiech wszystko zależy od ludzi oraz dom, a czasem też osoby decyzyjne w szkołach, które są autorytetami i Prostak słyszy się od wielu osób pracujących w szkole na Anitę są tolerancyjni oni nie są uprzedzani no ale jakoś się ich jakoś nie znają żadnego Karaczi ręczniki albo, że w szkole nie było takiego właśnie problemu nie ta tematyka się nie pojawia, a ja wierzę im, że oni są uprzedzani, że są tolerancyjni no ale te młode osoby, które się ich wychowankami mogą tego nie wiedzieć imam go nie zakładać, że tak jest, dlatego że raczej zakładają, że na żyją w społeczeństwie homofobiczne i mogą się spotkać z przykrością w związku z tym to co mogą robić to co może robić kadra ta może pokazywać może mówić o tym, temacie może wspominać, a wspominać na lekcjach jest otwarta na jesieni znaczka to międzynarodowy dzień walki z homofobią 17 maja na to wystarczy wspomnieć o tym na godzinie wychowawczej już taka osoba, która tam będzie siedziała jeszcze w czasie będzie wiedział, że to jest temat, na które nauczyciel jest otwarte i jeżeli będzie miała jakiś klub mam kłopot czy trabanta będzie mogło do tego nauczyciela 6 dobrze wybrać się zatrzymamy się w wyobraźni scenarzysty szkoła publiczna, a takich przerwał przelew przele w w przeważającej większości jest w Polsce są szkoły publiczne w żałobę, gdy ktoś z kadry dyrekcja być może pani dyrektor pan dyrektor, słuchając audycji z myślą świetnie 17 maja jeszcze czas na to, żeby się przygotować zarówno w szkole kupić akcje zróbmy konkurs na plakat czy antykomor komiczne temat zostają ogłoszone i nagle wrzawa rada pedagogiczna rodziców protestuje, podnosząc takie argumenty jak chociażby publicznie podniósł niesławny polityk eks polityk PiS -u Rafał Piasecki na wieść o tym, że do jego miasta przyjeżdża Robert Biedroń wstyd publicznie powiedział zasób żołnierzy czy do sprawowania i jego dzieci to niestety nie sytuacja wzięta z sufitu, więc niestety musimy założyć wyobrazić sobie, że może być opór innych dorosłych i być może nawet w kadrze powiedzmy, że to są rodzice, którzy ma nie życzą sobie takich tematów w naszej szkole naszej szkole właśnie nie ma takiego problemu innych dawców złowił i proszono mnie wyprowadzi się dzieci co by tam poradził mu mądrego koncyliacyjnego spokojnego, ale stanowczego kadrze czy właśnie Dyrekcji szkoły w takiej sytuacji, kiedy ma opór gminy ze strony rodziców czy części kadry pedagogicznej jako pierwsze rozmawiać i najlepiej rozmawiać z rodzicami z kadrą pedagogiczną, zanim takie wydarzenia się pojawi i tak już na etapie planowania skonsultować to wytłumaczyć rodzicom, dlaczego coś takiego ma być wziąć pod uwagę też ich zdaniem ich obawy, bo ja wiem, że rodzica na rodzicach bardzo często przez szkołę nie są konsultowani też ich tania nie jest brana pod uwagę jestem wielkim orędownikiem tak, żeby włączać rodziców działania szkołę, a także słuchać głosu agenci myślę, że z rodzicami warto byłoby wcześniej na ten temat porozmawiać i a pamiętam takie n p . bardzo fajne 3 czy 2 lat w szkole w Polsce itd młodzież wymyśliła, że chciałaby zrobić taki dzień właśnie równych prawach dzień praw człowieka też chciała tam temat to liczba ta poruszać i pojawił się właśnie takie obawiano, ale co na to rodzice no i AM tam młodzież tak dokładnie zebrać się czemu miałoby się dziać podczas tego dnia, jaki jest zdania jest neutralna nie zrobiła takie stoisko na na zebraniu rodziców, na którym tłumaczyła, jakby czemu oni to robią co chciał robić, żeby nie działo się żadne takie działania, które nie były wcześniej przekazana nie były wcześniej dania, o których nie było żadnych informacji, a czasem jest tak, że faktycznie rodzice, a wyobrażają sobie niestworzone rzeczy, które się będą działać szkoła, bo nie mają one nie mają konkretnych dziedzinach tutaj może skonsultować z rodzicami powiedziała dokładnie czy będzie to wszystkie obawy lęki, że przejęcie Damon gra Endera doznała nie wiadomo na nowo zostały została uspokojona i to wydarzenie się, że działa i kiedy pojawił pojawił się jakiś kłopot ze strony lokalnej prasie na talerz był taki moment, kiedy szkoła mogła powiedzieć, ale to nie było robione na rzecz rodziców ta rada pedagogiczna rozdzielić nawet zamarznąć razem tutaj stawiała opór tak, ale tak myślę, że takie rzeczy jak Irak nie wiem, ale wielkie wydarzenia gazetka szkolna, a palacze co innego typu BTS, czyli 1 z możliwych form działania, ale naprawdę bardzo ważny bardzo skuteczna jest takie coś co można zrobić każdy nauczyciel nauczyciel lokalna pedagog już teraz tak macie na godzinie wychowawczej powiedzieć na nogi posłuchajcie ja wiem, że w szkołach to jest także zdarzają się różne przezwiska i to się rozeszły się na plan jest niedopuszczalne, żeby się nazywać przeżywać pedał, a jej, jakbym chciała robić takie będziemy tak pracować tak u nas w klasie nie było takich gmin takich homofobicznych zachowań, jeżeli ktoś czegoś takiego doświadcza miastem Opoczno to zapraszam, żeby do mnie przyszedł powiedział boja się nie skaczemy Homo fobia szkolna na koniec kratka tak i to może zrobić każdy wychowawca do tego nie trzeba żadnych wielkich przygotowań, a to już pokazują, że 1 rzecz o stanowisko taki pewien standard ustawia w klasie, a druga rzecz pokazuje to taką przyjazną postawę od lat Monach 8 EUR zarezerwowano na jego błąd, który można w deklaracji chronić, ale jeśli sytuacja nieco trudniejsza i nauczyciel przemawia do klasy w inne co, do której już wie, że jest to osoba orientacji homoseksualnej to osoba nie najlepiej się czuje w grupie nie najlepiej jest traktowana jest Nisko w hierarchii społecznej w tym wieku wiadomo, że ta hierarchia społeczna jest bardzo ważna widzi to Alena z drugiej strony to jest właśnie taki wiek, kiedy jakaś szamana z nauczycielem no to jest chcą po prostu trudno obciachu i niewiadome chce pomóc takiemu dzieciakowi, o którym nauczyciel wie, że bardzo się męczy jest prześladowany wręczał, bo jest zagrożone taką przemocą rówieśniczą i to już nie taka pogadanka wstęp na tę położoną w razie prawda jakiś skład niepokojące to ja tutaj jestem wspieram i inni i pokazuje z otwartą postawę nerek co w takiej sytuacji, kiedy nauczyciel widzi czuje, że dzieje się wobec 1 czy 2 osób coś niepokojącego a myślę, że także 1 rzecz to jest to samo, że rosną już taką osobą osobiście też powiedzieć coś widzieć takie okazać swoją troszkę zmęczony pokazanie, że część rozstała się obraża jak lwica o to co się działo ja nie zgadzam się na to co się dzieje, czego doświadczasz mina tobie zależy, a my i uważam, że te rzeczy, które spotykają tu są niesprawiedliwe jest naprawdę bardzo dużo tak to może innym przywrócić taką zachwiana wiara aż na sprawiedliwy świat ciążą na nim, że mogę w przyszłości mieć jakiś sojuszników to już jest bardzo duża i nie jak tutaj bym nie wymuszą na takiej osoby, która doświadcza przemocy jakiś konkretnych reakcji czy też jakiś jakich zachowań nie starał się rozwiązać tego problemu zaniemógł wahnięcie nie odbierały tę inicjatywę, ale pokazał, że ja jestem dla ciebie ja się dziwnie Maria dla mnie jakby twoje dobro jest ważna też ogromna żarcie, a druga rzecz to jest realna tak jak powiedziałem na Starym klasycznym ustawianie pewnego standardu ustawiania pewnych pewnych zasad i konsekwentne reagowanie na zatrzymanie się przy logowaniu wiemy powiedz Max to nie jest poddawane przemocy rówieśniczej oraz wiemy widzimy, kto jest hersztem czy prowodyra no to czasami to czasami wszyscy wiedzą wszyscy widzą wypowiedział pan co możemy zrobić wobec osoby zagrożone przemocą czy poddawanej lepszą tej przemocy co do nauczyciela należy jeśli chodzi o postępowaniu wobec dzieciaka, który jest agresywny przemocowych pochodzi właśnie z rodziny o jej bliskich wypaczony konserwatywnych poglądach i jest przekonany że, że wolno mu się tak zachowywać a ja myślę, że się tutaj 2 metody pedagogiczne jedne z worka dosyć popularna, która się nazywa dyscyplina i karanie ideę, iż nie wolno ci bała i tutaj liczyć cały szereg różne konsekwencje, a w mojej myśli, że w takim w takich polskie strukturze szkoły, które bym powiedział, że dosyć opresyjna jest budowana jednak na 3 na wymogach wobec dzieci dyscyplinowania nadto można, by do pewnego stopnia skuteczna, ale tam może zatrzymać pewne zachowania, które się dzieje w szkole bądź też można po prostu sprawdzić kim tak to, że te zachowania agresywne nie będą siedziały, kiedy będzie nauczyciel patrzył tak, ale to na pewno nie zmieni postawę nie wpłynie na innym dla zrozumienia tego, dlaczego to zachowanie nie jest dobra ręce i Jaracza jest tam też są tym, że go za sprawcami przemocy rozmawiać, ale też rozmawiać też starają się ich zrozumieć też radnym do pewnego stopnia, szanując ich zdaniem ta reguła im to jest także o w nie ma jakiegoś przymusu tolerancji czy przymusu akceptacji, jeżeli młoda osoba jest sprzedana czy ma jakieś bardzo skrajnych poglądach na to tak naprawdę to ona może mieć taki pogląd ten może być uprzedzona jak my też już tę różnicę można uszanować to momentu, kiedy nie przechodzi na zachowanie na zachowania, które krzywdzą drugą Osama taśma ma też o tym, porozmawiać pokazać jak ci często ogranicza albo nie mam też takie ambicje nie myślę, żeby to było możliwe, że nagle, iż MEN Anna nagle nauczyciele starali się zmienić poglądy wszystkich swoich sił wszystkich swoich wychowanków, czego wpłynąć na taki stary, żeby wszyscy byli otwarci tolerancyjni akceptująca no to jest myślę bardzo mało możliwe na to czy można u nas już znana niektóre kraje czy kulturę to wydaje się, że to po przed ważnym przeglądem wspólnej pracy społecznej to oczywiście jakiś proces salonowym no właśnie na Skandynawię z kimś komu to są tak jak to można wypracować no to jest pytanie czy w szkole przestrzenna różnica tak i można pokazać, że możemy się różnić poglądami wobec niektórych spraw tak nie wszystkie muszą być w szkole działa związkami partnerskimi np. natomiast w i powinien być taki obszar naszych wspólnych wartości, które ktoś tak zamierzamy np. także nawet jak się różnimy poglądami możemy też sobie powiedzieć, ale to nie oznacza, że będziemy się przeżywać będziemy się, kto będzie przechodzić tam przemocy fizycznej spróbujmy teraz z zrozumieją się spojrzy się na to co w sytuacji oczami z kolei dziecka wylicza komu się, że dziewczyny chłopaka w orientacji homoseksualnej jak ta osoba czuje się w klasie w szkole takiej standardowej systemowej już wspomniał pan o tym, że pierwszym trudnym etapem jest uświadomienie sobie swojej orientacji jeśli ona jest odmienna od tych powszechnych emocji nie jest tak naprawdę to jest też nie załatwi okresem w życiu człowieka RM co dalej siedzieć co jest największym wyzwaniem trudnością obciążeniem właśnie z punktu widzenia psychologii, kiedy dorastasz w Polskiej szkole jako osoba LGBT, w czym go na początku chciałem powiedzieć, że to jest w ogóle ciężki okres dla każdego także na okres nastoletni określało co się w obecnym systemie 2 × zmienia się szkoła ta ma w liceum gimnazjum w kolanie jest znakomita jest zmiana środowiska są egzaminy, które właściwie rzutują na na całej przyszłości czy literaturze strach teraz też okres, kiedy młoda osoba każdy zadaje sobie pytanie czy miast tam, gdzie chce brać co jest dla mnie ważna, a szuka autorytetów i podważa autorytet tak szuka też informują, że takie przyjaźnie, które też powodują sami maski masz czym się identyfikować czy to w ogóle jest bardzo burzliwy okres dla każdego w no i tutaj w tym czasie wyobraźmy sobie taką młodą osobę właśnie nie heteroseksualną ona dowiadują się gdzieś tam na początku tej drogi około dwunastego roku życia zdaje sobie sprawę, że jest trochę inna era i że ta inność to jest coś co może spowodować, że ona będzie kara spotka się z przemocą spotka się z przykrością ami spotka się jakoś nierównością i zaczyna się bać on, czyli najgorsze ma lęk lęk i to co też ma pokazują takie badania i z różnych krajów to jest to, że pomiędzy tym momentem, kiedy ja sobie uświadamiam, że mam jakąś inną orientację niż większość osób, a momentem, kiedy pierwszy raz komuś o tym, mówiła, czyli ujawniam to jest okres około 5 lat pomoc, czyli 5 lat samotności z tym tematem na ich zobaczmy teraz te 5 lat kluczowych lat w szkole w kluczowych dla przyszłości tego dziecka dla kształtowania się tożsamości tego dziecka no i w tym okresie w tym takim poczuciem inności i lękiem czasami też, a wstydem i jej brakiem samoakceptacji nogą, jeżeli ktoś otrzymuje tylko wyłącznie ciekawe czy większość takich przekazów, że w czasie, bo homoseksualną to jeszcze wzmaga całe zbocza nagrać coś niedobrego czują się rodzi się wiąże nasz rodzinny takimi trudnościami w przeszłości, a tak jak pana morza lubicie będą walczyli na tyle pewnie też pojawia się jakiś etap wyparcia 2 kroki do przodu 3 do tyłu i tak wszyscy teraz może to zakrawa to za sobą eksperymentowanie też promowania siebie, choć można, by na pewno faktoring miałem silne przekonanie, że już jednak mogę być heteroseksualne jakieś tam próbowania własnych korzeniach heteroseksualne rano policja i czasami też to takie ukrywanie przybiera powiedziała ekstremalną formę, kiedy sam osiedla nie heteroseksualne jakich ma homofobiczne zachowania prawniczej testatora najgłośniej krzyczy padał albo leży na ziemi po odczytali jakieś takie podejrzenie, że to właśnie on czy ona jest tą Warszawą, a my tutaj bardzo dużo właśnie zależy od lutego klimatu, w którym ona będzie dorastała czy będzie miała wokół siebie takich ważnych dorosłych, którzy będą musieli to jest od kary w czasie go nie heteroseksualną, jeżeli ktoś was doświadczać przykrości z tego powodu chce o tym, pogadać to jeszcze ma otwarte albo po prostu tak mówienie ogólniaka pokazania swojej swoją akceptację, jeżeli takich osób nie będzie wokół naturalna tendencja będzie ciężej, a le jeśli chodzi o sam proces nauki teoretycznie szkoła ma coś z tym wspólnego np. osoba poddawana przemocy w pracy mobbingowi w miejscu pracy Niwa zaburzone procesy intelektualne rozmachem jest tak poszukują takich emocji jako osoba poddawana przemocy, że zapominać o podstawowych kwestiach wylatują z pamięci sprawy którymi się zajmuje i to wszystko wynika z takiego właśnie poczucia osaczenia w przez grupę czy przez kogoś jak tu też udział sam proces podstawowym edukacyjne na ile ta sytuacja się przez 5 lat stażu może być silnym właściwie to właśnie wczesnego okresu nastoletniego to, że pełnoletni ości, czyli takich kluczowych formacji na okres, kiedy właściciel poznawać egzaminy dostać się do lepszej szkoły przygotować do egzaminów na studia czy wiemy coś tutaj o tym na 1 procesy edukacyjne poprzez ten lęk, bo poprzez netto wypieranie, jakby się własnej tożsamości zaburzony tutaj rannych póki co jeszcze nie mamy badań po inhalator badania, które są prowadzone na Zachodzie w krajach anglosaskich, a ona dosyć dosyć czy też spójne jednoznaczne niestety padają smutna wanilię 3 osoby nie heteroseksualne, a mają o wiele większą absencję w szkole, czyli Aliora częściej opuszczają też zajęcia, ale też dzięki wiele częściej niż rówieśnicy heteroseksualni nie kończą szkołę w trakcie jej wypadają z tego procesu edukacyjnego no i wiele częściej też wiele większą bezdomność wśród zaginionych osób w gdzieś tam nie ma w ogóle wypadają z systemu nadal wyzwalają się szkolą dziś sytuacja jest o wiele większe zagrożenie pewną panią Ewelinę no i to się wiąże z tym, czego doświadczają ościenne należące do takiej mniejszości, które stygmatyzowanie obciążona ważnym, jakim się uprzedzeniami wobec, których jest duża dyskryminacja to się w psychologii nazywa stres mniejszościowe i polega na tym, że tak jak wszyscy w jakimś stopniu dostałem doświadczamy stresu tak już się, lecz boi ma co się wydarzy, bo był wypadek samochodowy albo babcia jest spora, bo nie wiadomo jak nam poszła rozmowa rekrutacyjna itd to jest takich tras, które straszą sytuacyjnym osoba, która należy do mniejszości, wobec której do mniejszości, która stygmatyzuje rano doświadcza chronicznego stresu to oznacza takiego straszą, że ona już się od małego kiedyś wieża należy tej mniejszości codziennie pływa się zastanawia się czym czy tak złego, by się nie wydarzyło ma taką Kingston czujność będą podwyższały naczelny stała na 5 na weekend chroniczny stres na powodują obniżenia możliwości m. in. dekoncentracji coś do takiego powiedział adekwatnego i zdrowego szczęśliwego wchodzenia w relacje z ludźmi na całe szczęście bardzo utrudnia ono powoduje to smutna konsekwencja ich wzrost może ona z nim podróżować też choroby po prostu fizyczny atak choroby układu krwionośnego choroby serca Motyki długotrwałą lub chroniczny stres wieloletnią z pewnością się przy nowym dworem organizm właśnie tak jest i tak wszystkie czynniki, o których pani mówi Anna takie zdrowotne na TVN show pokazane potwierdzona powyższym to takie 2 duże grupy, na których pokazano, że stres mniejszościowej jazd i pokażą jak działa też Czarni Amerykanie w stanach na jej osobę właśnie nie heteroseksualne okazuje się, że to są 2 takie populacja, która w porównaniu Czarni z białymi mają te problemy zdrowotne wiele część wiele wiele częściej i tak samo w sobie nie heteroseksualne w stanach heteroseksualny czy mamy na świecie takie przykłady modelowej edukacji równościowej która, gdyby sprzyjały warunki chciał pan przenieść się do naszych polskich realiów czy są takie rozwiązania, które sprawdziły się doskonale i prawdopodobnie równie dobrze ze sprawdziły się w Polsce, a to pani mieć też nowe pytania w kołach na wiele takich rzeczy nie ja w ogóle mama mama armii dramatycznie się zastanawiam czy jakiekolwiek rozwiązanie systemowe i mądre dobre, bo wszystko zależy od innych od kontekstu kulturowego kontekstu lokalnego i euro jak Janów i prosta Rachuba kilka takich szkół w Polsce, gdzie te rozwiązania, które umknęły lamperia sposób, jaki to szkoła działa, jaki jest prowadzona na osobę modelowa marża próbujemy to nazwać co może renomowana ktoś miał już decyzyjne w innej szkole i mógłby spróbować się przenieść taki przykład zainspirować się chociaż ten jakoś tak dla mnie ogólną taką wartością, która byłaby podstawą dla funkcjonowania w szkołę, w której można byłoby właśnie te rozwiązania równościowe wdrażać to jest teraz demokracja i dialog mówić na dialog i szacunek dla różnicę w knajpach to nie jest dla mnie trudna dlatego też inne ja myślę, że myślę, że wielu polskich szkołach jednak ranny w jednak jest mało mieście dla dialogu szacunku i raczej je raczej raczej to szkoły są koncentrują się w metrze oraz wypełniania pełną pewnych wymogów przygotowywania dzieci do zdawania egzaminu w ich notowaniach aż do rankingu AGH funkcja RM funkcję wychowawczą taka funkcja edukacyjna jak część edukacyjna związana z poszerzaniem horyzontów ci schodzi na drugi ani też problem problem systemowy, a widzę, że szkoła działająca równościowe w szkole, gdzie można prowadzić bardzo fajną edukacją antydyskryminacyjną tym szkoła, w której też nauczyciele powinni czuć się dach co to znaczy nauczyciele powinni być rolniczy uczęszczało dzięki wypoczęci i chciał tam się powołania dla innych nie są obciążeni mnóstwem różnych takich wymogów formalnych, które oddano ich dzieci ma też na ME potrafiło ranni tak między sobą rozmawiać przyznawać się do własnych błędów oszukać wokół siebie wsparcia, a wiele polskich w tyle rad pedagogicznych szkołach tak nie funkcjonuje na zewnętrzną myślę szacunek dialog wzajemne zaufanie założenia dobrych intencji i taśmę takie uznanie dla różnica czasu wartości, które sprawiają, że nią płacić niezależnie, jaka ta różnica jest można można o nich porozmawiać można się przejrzeć można też traktować się nad własnymi uprzedzeniami rozmawialiśmy o tym co nauczyciel może bym w jaki sposób pokazać swą postawę otwartą i jako prewencja zachowań przemocowych chwilę porozmawialiśmy nieco o tym co nauczyciel może zrobić jeśli ma wrażenie, że ktoś z podopiecznych uczniów jest poddawane jakimś prześladowań już przemocy, a teraz co w sytuacji, kiedy nie tylko nauczyciel ma podejrzenia, ale i pewność i na nie widzimy już pewne bardzo niebezpieczne zachowania przy czy wręcz widzimy, że to dziecko dziś już odpływa już właśnie przestają chodzić do szkoły być może nawet mówić czy wiemy o tym, że ma myśli samobójcze zwłoce z absolutnie na alarmujące Otóż nie jest czas na żadną prewencję cóż też jest czas na zapewnienie o swoim zainteresowaniom IG takiej postawie tolerancyjnej otwartości w razie kłopotów tylko te kłopoty na naszych oczach zaszły już bardzo daleką i widzimy, że sytuacja dziecku i otoczeniu też wymknęła się spod kontroli czy sądzisz jednostki instytucje co w ogóle należy wtedy, gdy nauczyciel czy ma jakiś obowiązek poza tym, że jakiś podstawy etyki moralności ludzkiej, a 1 ważna rzecz, jeżeli nauczyciel czy nauczycielka widzi, że dziecko doświadcza przemocy na albo ma takie podejrzenia to jego obowiązkiem ITS obowiązek prawny jest reagowanie na to sytuacja, ale nigdy jeśli widzisz dziecko poddawane przemocy to ma obowiązek podkreśla to akt rangi nie może uznać, że to nie jest jego sprawą uczy przyrody tam tylko tak, a to wynika z NHL w ratowanie kas ustawę o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie na radnych ustawa, która dotyczy przeciwdziałania przemocy w rodzinie taka jak dziecko ma to świadczy też w tej przemocy w szkole jak by tutaj ta nie ma znaczenia nauczyciel może ma różne możliwości reakcji, jeżeli tak się dzieje, że strona tak samo ze strony osób inne ich najbliższych dziecka Maćka to jest rodzeństwa czy to są rodzice na czym właśnie przychodzi młoda osoba, mówi że nie wiem tata mnie pobił, kiedy dowiedział się mają orientacji seksualnej segregować słyszałam takie sytuacje rozmawiam Stalin pobawią w zeszłym tygodniu to co się wydarzyło nauczyciel musi zareagować może tylko wysłuchać musi zareagować musi powiadomić o tym, policję może o tym, powiadomić ośrodek pomocy społecznej to jest ten moment, kiedy nauczyciel tak wynika z jego kompetencji wypełnia wniosek o niebieską kartę tak to wynika z procedury niebieskie karty może uruchomić się raczej powinien uruchomić procedurę niebieskiej karty, a i testują to jest 1 rzecz druga rzecz, a jeżeli taki nauczyciel widzi, że to jest to przemoc rówieśnicza to co się dzieje w klasie tak nie ze strony rodzin tak nie podejrzewali już, więc mówić był świadkiem Scott wielokrotnie tak dziś bójek wyzwisk, a raz 1 rzecz bardzo stanowczo do powiedzenia, że na to nie ma miejsca szkoła wobec tych osób, które stosują ciągle coś takiego czucia w godzinie wychowawczej w druga rzecz to jest hit na rozmawianie osobiście osoba, która tej przemocy doświadcza od wprowadzenia tego co mówię wcześniej także ja się nad mieszkańcami i myślę, że to tutaj jest ważna tak, że po różne kroki reakcji, jeżeli to nie jest kwestia ważna czy do przemocy w rodzinie czy taniec przemoc fizyczna, a on mówić już karmić, która w zasięgu, która doświadcza tej przemocy także we pragnę to strasznie zabrzmi, ale nie ratować się na siłach jakiż byłem pewien sposób ujęcia ratować ją razem z nią tak chcieli mieszkać u skarbnik śnią mi komu można tej sytuacji powiedzieć albo akcja będzie się gdzieś tam, gdzie będą też pomoc szukać albo poinformować co ja zaraz robią, żeby to będą one, że nie było takiej sytuacji, w której osoba doświadczających przemocy odbiera się decyzyjność odbiera jeszcze sprawczość i się właściwie jeszcze ubezwłasnowolnia psiaka i tak się dzieją rzeczy saniami w porozmawialiśmy o tym co może nauczyć się co może dyrekcja szkoły mylny i co samo dziecko jeszcze może jednak, że ta ważna w tym co można zrobić i to co może dziecka zrobić dlatego też doświadcza może zadzwonić na infolinię dla niebieskiej linii i to jest to jest telefon, który jest czynny całą Doda i tam są konsultanci, którzy znają warto także tematyka przemoc i mogą powiedzieć, jakie są możliwości prawne, ale też udzielić wsparcia psychologicznego, a na jej telefon niebieskiej linii 6800120002  000 000 czynnych całą dobę, czyli wcięcia w Senacie można się skonsultować co zrobić trzeba otrzymać wsparcie psychologiczne nas, by wątek tego ojca, który pobił swego syna w momencie, kiedy jest cenna ujawnił swoją orientację homoseksualną jest bardzo wstrząsający nerwowość w ogóle nie założyłam, że tutaj rzeczywiście jeszcze rodzice dodatkowo mogą być wrogami oprócz tego, że grupa rówieśnicza być może nauczyciele wreszcie się okazuje, że w domu nie ma go schronienia zdawałoby się to oczywiście naturalne żebrze przynajmniej w domu to dziecko ma ten azyl schronienie, ale nie da się, że nie zawsze święciła w zlotemu, bo pod tą drogą na nowo powstać kompletny klincz może być dla dzieciaka, który przychodzi tylko 1 środowiska przymusowego drugiego no tak dlatego też, jeżeli takie dziecko doświadcza Homo fobia szkolna albo czasami jest także nauczyciele od razu chciały informować rodziców, że 2 rzeczach, które się w szkole działają tak sądzi, że deska została pobita albo, że jest sprawcą natomiast tutaj właśnie szczególnie w tej sytuacji należałoby też konsultowane z dzieckiem, a być może pójście do rodziców i prowadzenie rodzicom, że właśnie dziecko doświadcza Homofobii w szkole można się jeszcze gorzej skończyć jak tak, jeżeli tak dziecko, które nie szuka u rodziców z armią, jeżeli boisz im ujawnić na to być może wieczorowi także wieża, jeżeli tutaj ten fakt sporo wyższe mają to mogłoby się spotkać jeszcze większą przemocą, tak więc na żadnym wypadku to mówię do pedagogów nauczycieli, jeżeli spotkacie się już zaufaniem ze strony młodej osoby, która ujawni swoją orientację seksualną nie przekazywać tego rodzica bez porozumienia z treścią porozumienia z dzieckiem jeśli ktoś się z grą słów mających nas teraz chciałbym pogłębić wiedzę na te wszystkie tematy, o których pisze pan mówił mecz 1 z wątków pogłębić czy dowiedzieć się jeszcze czegoś, gdzie można szukać informacji na ten temat zapraszam na stronach lekcja równości PL PL strona, na której znajdują się materiały dla nauczycieli nauczycielek dla młodzieży, ale też dla Dyrekcji publikacja dla rodziców, a młodych osób ta debata o materiały, które przekaże taką podstawową wiedzą też pokazują różne wskazówki co można robić w klasie czy można robić w szkole nożem ten temat poruszyli też wesprzeć można łosia bardzo dziękuję za rozmowę państwu, by polecamy i niebieską linię i strona lekcja równości praw jeśli będzie taka potrzeba tymczasem dziękuje dzisiaj w tej części magazynu my w tej części wieczoru Radia TOK FM w magazynie dorosłe dzieci naszym gościem był Jan Świerszcz psycholog dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy państwa na informacji Radia TOK FM zaraz po informacjach na powtórkę dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA