REKLAMA

Kino Na/Przeciw/Wykluczeniu - cykl pokazów edukacyjnych dla nauczycieli

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-05-05 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
otrzymamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a nami stąd jest już nasz gość Arkadiusz Walczak dobry wieczór dobry wieczór historyk kulturoznawca Edukator trener edukacji Obywatelskiej i edukacji o prawach człowieka także dyrektor Warszawskiego centrum innowacji edukacyjnych społecznych i szkoleń, które do centrum razem z radiem TOK FM razem z kinem Atlantic są współorganizatorami inny cykl pokazów edukacyjnych w cyklu pokazów i który został Rozwiń » zatytułowany kino na przeci w wykluczeniu element to jest cykl przygotowany zmyślą o pedagoga nauczyciela w osobach, które pracują na co dzień z dziećmi no ale wyjątkowo przyjemnej formie bardzo często takie tematy z dorosłymi z pedagogami nauczycielami są podejmowane w formie konferencji wykładów w formie takiej powiedziałabym w teoretycznej lub akademickiej, aby tutaj zapraszać po prostu do kina zapraszamy dla kina, dlatego że poszukujemy innych form dotarcia z informacją z przekazem jest jest takim przesłaniem, że ten problem jest ważny aktualny i oczywiście instytucja, którą reprezentuje utratą długami skomplikowaną nazwę jest przede wszystkim środkiem zajmujący się kształceniem nauczycieli i Kac pomocy społecznej oczywiście gra naszych działań są właśnie konferencje szkolenia warsztaty trening interpersonalny, czyli wszystkie takie aktywności takie formy doskonalenia, które mogą pomóc osobom, które pracują z innymi ludźmi albo są te dzieci młodzież, ale czasami też osoby dorosłe, żeby je można być wyczulonym na tę politykę problem dyskryminacji problem wykluczenia natomiast cały czas szukamy też nowych form i UE z 1 strony oczywiście ta może się wydawać się dosyć innowacyjnym pomysłem, żeby wykorzystać kino do poruszania tych tematów z drugiej strony jednak jedno też od wielu już lat przecież terapeuci psychoterapeuci, ale także nauczyciele dostrzegają rolę kina Ewa gal kina i tego, że film może być niezwykle ważnym narzędziem w pracy wychowawczej, ale też pracy terapeutycznej czy takiej Socjoterapii optycznej, czyli nie chodzi tylko o filmy, które nauczycielom pomogą zrozumieć otworzy się na pewne kwestie, ale są takie filmy, ale przy pomocy, których nauczyciele będą mogli pracować w modzie dokładnie sprawdzane są dokładnie 2 pierwszy jest taki, żeby pokazać nauczycielom problem dyskryminacji różne przesłanki dyskryminacji stąd ten cykl wokół różnych przesłanek dyskryminacji się koncentruje i pokazuje i oczywiście Nataszy zainteresować tym problemem wyjaśnić pewne mechanizmy, a z drugiej strony oczywiście na nas zależy nam na tym, żeby to była inspiracja do pracy z dziećmi młodzieżą zresztą wprowadziliśmy się też taki skutek taki eksperyment od pierwszego pokazu, że trochę nieśmiało na początku, ale zaprosiliśmy również na ten pokaz niektórych nauczycieli ze swoją młodzieżą ze swoimi klasami i to się okazało znakomitym rozwiązaniem już dzisiaj po trzecim pokazie wiemy, że na te dyskusje są niezwykle ciekawy ten głos młodych ludzi, którzy na gorąco bezpośrednio po seansie komentują różne rzeczy no jest cel po pierwsze, interesujący po drugie, są bardzo często bardzo mądre dojrzałe wypowiedzi pokazujące, że to dla nich też jest ważne już oczywiście nauczyciele mówią, że są trochę zaskoczeni, że się nie spodziewali, że na jak usłyszeli właśnie jak inni uczniowie reagują, że są bardziej gotowi, żeby swoim swoje w swojej klasie taki film pokazać czym pokazać fragmenty, bo do tego też zachęcamy, a on na ile firma LM jest dla młodzieży dzisiaj atrakcyjnym medium za moich czasów wycieczka do kina była na odświętne, ale też już wtedy się mówiła może, więc nie to samo co książka, że to jest jakaś taka Podlesie wersja literatury tak łatwiejsza wpłacona dzisiejsza młodzież jest zanurzona w świecie wirtualnym świecie internetu i nie wiem właściwie Nigela atrakcyjne dla nich jest takie spotkanie z nauczycielem przy wspólnym oglądaniu filmu to otwiera pani temat myślę, że moglibyśmy po prostu cykle wiele audycji na ten temat zrobić zresztą problem, który jest mi osobiście od wielu lat bardzo bliski, bo ja w swojej pracy zawodowej bardzo dużo czasu od wielu lat poświęca też na przygotowywanie nauczycieli do tego jak mam przez firmę pracować to, o czym pani mówi czy to, że uczniowie często mają takie skojarzenie, że ta szkolna edukacja filmowa to są lektury tak ekranizacje adaptacje lektur szkolnych prawda no to jest rzeczywiście taki model nie osobne dzieło tak, że to jest taki model edukacji filmowej, od którego od wielu lat już staramy się nauczycieli szkoły dyrektorów zniechęcać do niego tak bym powiedział tak to znaczy traktować film jako jednak jako równoważny dla tekstu literackiego tekst kultury pokazywać młodym ludziom, ale także nauczycielom, że firmy także wymaga pewnych kompetencji, żeby go zrozumieć zinterpretować i zanalizować Peterze no wydaje się, że nie można być analfabetą filmowym no bo w końcu jeśli prawda widzimy słyszymy na to odbieramy prawda natomiast normą my pokazujemy, że to jest za mało może, że trzeba mieć pewne kompetencje do tego, żeby film rzeczywiście zrozumieć odczytać pewne sensy, że to wymaga określonych narzędzi pewnych kompetencji kontekstów kulturowych w związku z tym też tego uczymy na to zwracam uwagę to pokazujemy im moje doświadczenia, ale też doświadczenia bardzo wielu nauczycieli, z którymi przez wiele lat się spotykam, którzy jako siły cenią film mieni i potrafią z tym filmem pracować są właściwie takie, że młodzi ludzie w momencie, kiedy zostaną wprowadzeni w ten świat filmu orzekł, że kiedy stworzy się przestrzeń do rozmowy do dyskusji pokaże im się, że ten film można obejrzeć przeżyć inaczej, że to są niezwykle pozytywne doświadczenia niani często mówią, że to było niezwykle ważne, że cieszą się, że mogli ten film obejrzeć, ale jeszcze ważniejsze jest to, że mogli potem o tym filmie porozmawiać po udarze, że ktoś im pokazał że, że można wyjść z kina i nie tylko powiedzieć było fajnie było nudno było nieciekawie prawda efekty specjalne były fajne tylko, że nagle się okazuje, że tam jest dużo więcej niż na pierwszy rzut oka widz może zobaczyć sam cykl przygotowany jest przede wszystkim dla nauczycieli wybrane są filmy mylny odnoszący się do różnego rodzaju wykluczenia chodzi o wykluczenie innych ze względu na orientację seksualną płeć wiek poglądy religijne inne niepełnosprawności czy ze względu na czynniki ekonomiczne lub przynależności do mniejszości etnicznej np. pytanie gol na ile w szeroka oferta filmowa ne i odpowiada takiemu zapotrzebowaniu, żeby stworzyć kanon takich powiedzmy lektur filmowych mecz w tym trudnym temacie, czyli robi filmy, które dotykają tematów, a jednocześnie przemawiają językiem komunikatywnym dla młodzieży czy był problem z wyborem krótko mówiąc on absolutnie nie to znaczy ja myślę, że problem, który był to był problem z nadmiarem był problem za zmianę właściwie przy każdej z tych przesłanek dyskryminacji, które pani wymieniła, któremu chcemy zobrazować określonymi tytułami filmowymi pojawił się raczej problem tego, jaki film wybrać prawda ja muszę powiedzieć, że ten cykl jesteś takim cyklem jeszcze dynamicznie się rozwijającym, bo za nami są za nami są tylko 2 pokazy będzie za chwilę trzeci pokaz natomiast wcale nie oznacza, że my mamy już program zamknięty do końca, ponieważ cały czas dyskutujemy trochę analizujemy publiczność jej oczekiwania każde spotkanie to jest rozmowa to jest pytanie 2 pojawiają się coraz to tylko kolejne interesujące filmy notują chociażby chciałem powiedzieć, że pewnie większość słuchaczy zobaczyła ten film film Moonlight Krafta, który nagłaśnia nagrodzonych raczej szans, by Przemka trochę przez nasze ekrany i ma tutaj zastanawiamy się właśnie w jaki sposób go włączyć inne ja też zwracam uwagę, że to nie jest kocyk skoncentrowany wokół filmów fabularnych, więc mamy olbrzymią ilość niezwykle wartościowych filmów dokumentalnych dokument też traktowanego w edukacji szkolnej trochę po macoszemu w związku z tym światem Suns, na które chcielibyśmy państwa jeszcze bardzo serdecznie zaprosić go 9 maja odbędzie się pokaz filmu właśnie dokumentalnego filmu ikona Wojciecha Kasperskiego wcześniej pokazywaliśmy jak Daniel Blake kanale uczę prawda film fabularny wcześniej też była francuska prasa, więc tu rzeczywiście wiedział, że raczej jest to problem nadmiaru filmów natomiast unikałbym słowa Canon o naszym celem nie jest stworzenie kanonu ich raczej naszym naszym celem jest to, żeby zainspirować nauczyciele też do samodzielnych poszukiwań czasami psy z wykorzystaniem tego co oglądają uczniowie co trzeba zrobić jeśli jest się nauczycielem może wziąć udział w tym cyklu, żeby dostać narzędzia do ręki wystarczy jeśli się nauczycielem to wystarczy tylko jej w zalogować się na stronie uczelni jeśli tutaj peso wyszukiwarkę wpisze się tytuł naszego projektu czy wejdziecie na stronę Warszawskiego centrum innowacji czy kina Atlantic to tam znajdziecie państwo prostą drogę do tego, żeby się zgłosić nie wymagamy żadnych formalności też co jest bardzo ważne mianowicie, że te pokazy i spotkania potem po szoku po filmach są dla nauczycieli bezpłatne, czyli do nie wiąże się z kupowaniem biletów nie wiąże się z jakąś odpłatnością także jeśli nauczyciel ma grupę uczniów, z którymi chciałby przejść to oczywiście też jest to możliwe w miarę seanse odbywają się w godzinach pracy szkoły mamy się odbywają nie od rana, gdy to zależy generalnie jest to po godzinie dwunastej 12 lub czternasta 1430 no bo z 1 strony też jesteśmy trochę zobowiązani takimi uwarunkowaniami organizacyjnymi, że jeśli te są wyjścia szkolne no to prawda to musi być tutaj zachowana pewna procedura dbano też kwestia dostępności sali kinowej, a więc alem nie są to takie godziny, które dezorganizują pracę szkoły, bo od rana młodzież może być na lekcjach natomiast potem może spokojnie pójść do kina natomiast o to co zawsze rekomendujemy nauczycielom i tym młodym widzom, żeby poza tą dyskusją, która jest w kinie, żeby jeszcze tych i znaleźć przestrzeń do tego, żeby o tym, porozmawiać między sobą, żeby być może wrócą do szkoły to na lekcji już we własnym gronie, ale też właśnie to jest taka wskazówka dla nauczyciela, że to może być inspiracja co co jest dla nich ważne czy w tym filmie było coś co ich poruszyło być może warto by było ten wątek kontynuować, że być może to jest taki problem, z którym w ogóle się mierzyć n p . ta klasa mierzy się tam szkoła prawda taki problem to są trudne problemy związane z dyskryminacją problemy nie oszukujmy się nawet niż my mówimy o dyskryminacji społeczno-ekonomicznej w wydaniu brytyjskim tak jak w filmie jak Daniel Blake prawda to jest jak pokazują badania to jest najczęstszy powód dyskryminacji w polskich szkołach model ten film bieda i taras winda tak wykluczenie z powodów ekonomicznych statusu społeczno-ekonomicznego rodziny zdarzyć, że ten film no uruchamia to mówimy o bohaterach filmowych, ale de facto uczniowie mogą powiedzieć o problemach własnych prawda tutaj filmie Kena Lautsi jest taka piękna scena, kiedy bohaterka rozmawia z córkami ta córka mówi o tym, że jest wyśmiewana znowu rozkleił je się buty prawda i nagle no ileż tu pojawił się taki głos prawdy ziarno to nie jest wcale abstrakcyjne to nie jest charakterystyczne dla brytyjskiej brytyjski klasy niższej prawda, że tu nagle się okazuje, że na mojej szkole w mojej klasie też jest ktoś taki komuś się te buty rozklejają skandali i wywołuje to takie ani inne reakcje i że prawda jest nie w porządku rzeczy, aby było coś z tym zrobić, gdyby chcieli państwo, by wyszukać w internecie tytuł tego projektu to przypominamy, że nasz cykl nazywa się kim ona przeci w wykluczeniu i tam można poszukać informacji w jaki sposób można się zgłosić akurat w tej chwili trwają ostatnie minuty, kiedy można dołączyć do projektu mogą 5 maja o północy ten termin mija mamy dzień piątego piąty dzień maja jest po dwudziestym trzeci, więc zachęcamy tych z państwa, którzy mają ochotę się przyłączyć się do innych zajrzenia do internatu frakcji w trakcie naszej rozmowy zgłoszenia na swojego udziału w projekcie, tym bardziej że tak jak inne wspomniał Arkadiusz Walczak udział w projekcie jest bezpłatny otwarte nie wymaga w inny żadnych formalności spróbujmy opowiedzieć trochę więcej w filmach, które udało się znaleźć się o filmach, które dotykają tych trudnych tematów, a do tego numer zdecydowanie nadają się jako taki punkt wyjścia pretekst do rozmowy z młodzieżą, bo to te 2 czynniki muszą być spełnione jednocześnie tak to prawda, choć oczywiście tutaj to pojęcie WN odpowiedniego filmu dla młodzieży jest takim pojęciem szerokimi dyskutowano jak tutaj nie zdradzę tajemnicy jeśli powiem, że obecnie w toczy się w środowisku osób zajmujących się kinem dystrybucją filmów w Polsce taka dyskusja nad wprowadzeniem takich kategorii wiekowej, które byłoby jednolite dla wszystkich filmów i które by były pewną wskazówką jeśli chodzi o to prawnej dla rodziców dla nauczycieli w PRL dla dystrybutorów filmów oda do jakiego dla, jakiej grupy wiekowej ten film jest adekwatny jest dobry jest właściwe, a dla, jakiej grupy Rooney jest niewłaściwe, ale to jest rzeczywiście bardzo trudne znaczy doświadczenia krajów, które mają tego rodzaju systemy pokazują, że dno z 1 strony oczywiście jest to wygodne jakoś przejrzysta, ale z drugiej strony jednak też problematyczne w przypadku niektórych filmów jak ilekroć jestem pytany przez nauczycieli to jest film właściwe dla moich dla uczniów ma im dr, z którymi pracuje uczniów w tym na antenie innym wieku zawsze odpowiadam mu trochę przewrotnie, że Jan niech nie odpowiem na to pytanie mówi dlatego, że to tak naprawdę nauczyciel zna swoich uczniów wiemy, jakim oni są etapie jeśli chodzi o dojrzałość jest niezwykle ważne też, żeby wiedzieć, jakie są relacje między grupą rówieśniczą, jakie są doświadczenia tych uczniów jeśli chodzi o kontakt z filmem, jakie są doświadczenia jeśli chodzi o kwestie dyskutowania w ogóle nie tylko wokół filmu, ale w ogóle dyskutowania otwartości pewnie prawda i mojej praktyki nauczycielskie my też przez 16 lat pracowałam jako czynny tablica z nauczycielek co mocno podkreślam z czego jestem bardzo dumny, gdzie się, że były takie filmy prawda, które w 1 zespole klasowym pokazywałem, a w innym zespole klasowym nawet jeśli to była grupa w tym samym wieku nie decydowałam się na pokaz tego filmu, bo uznawano, że dla tej młodzieży, a może być za trudne prawda nie są jeszcze gotowi w związku z tym umowa będzie on także myśl, by nie kierujemy jakoś sztywnymi przesłankami tylko, że jeśli w filmie może się znaleźć scena Niewiem jakaś drastyczna brutalna to absolutnie eliminujemy natomiast jeśli się tego rodzaju sceny pojawiają to staram się też wyjaśniać pocą się pojawiać w związku z tym jeszcze raz wrócę pierwszym kryterium było dla nas, żeby pokazać filmy, które są jakoś ciekawe wartościowe interesujące jeśli chodzi o dotykam znają dotyka ono tematykę problematykę 2, że to są takie filmy, które rzeczywiście mogą poruszyć także polskiego widza, bo to czasami ma znaczenie prawda, żeby ten kontekst kulturowy był takim kontekstem czytelnym dla młodego człowieka czasami chodzi nam o to również, żeby pokazać pewien uniwersalizm problemów prawda, że to nie jest tylko problem nie wiem mojego środowiska mojej dzielnicy my szkoły mojego miasta czy nawet mojego mojego państwa, żeby to były też firmy w jaki sposób jednak wartościowe artystycznie to znaczy odda na nią nie posługujemy się jakoś kategorią arcydzieł, ale no, żeby to było filmy, które są niosą ze sobą też kawał dobrego rzemiosła filmowego, toteż jest ważne, żeby młodym ludziom mówić, żeby pokazywać uczyć ich tego, że nowy film musi mieć nie tylko w tym, że się mój film się nie tylko ogląda, lecz go uważnie słuchać rzekł się go oglądać to trzeba patrzeć, bo wszystko ma w tym filmie znaczenie w darze to jak bohater jest ubrany w jaki sposób sfilmowane jak jest, jaki jest montaż kamery jak jest dobrana muzyka, jakie są efekty dźwiękowe, że to wszystko jest tutaj ważne, by łuk tak jak powiedziałem jeszcze wcześniej też taka różnorodność gatunkowa nie tylko filmy fabularne także firmy filmy dokumentalne w spróbujmy go na przykładzie wybranego przez pana tytuł, by opowiedzieć trochę o tym filmie ze świadomością, że nasi słuchacze mogą go nie znać prawdopodobieństwo, że to jest duża, że go nie znają opowiedzieć w jaki sposób on dotyka 1 z tych kategorii wykluczeniu, których wcześniej mówiliśmy jak dalej na podstawie tego filmu mer tego w jaki sposób ona opisuje czyny, by dotyczy dotyka danego tematu jak dalej pracować się z młodzieżą tutaj mam namyśli tych wszystkich nauczycieli, którzy z różnych powodów również geograficznych nie dotrą na cykl pokazów kina na przeci w wykluczeniu, a być może spróbują sami popracować z młodzieżą intuicyjnie czy rzeczy na podstawie tego co mogą tutaj usłyszeć w 2 myślę, że to my możemy możemy wykorzystać ostatni film, który pokazywaliśmy, czyli właśnie ja Daniel Blake w kanale utrata jest film który, która opowiada historię bezrobotnego mężczyzny, który z powodu zdrowotnych nie może znaleźć nie może podjąć pracę, ale z drugiej strony z powodu pewnej bezduszności systemu pomocy społecznej prawda staje się tutaj w takiej sytuacji podbramkowych, a mianowicie z 1 strony nie może wrócić do pracy z drugiej strony traci zasiłek chorobowy i musi się wykazać taką aktywnością w poszukiwaniu pracy BikeS jest taki człowiek jest taka opowieść o zwykłym człowieku człowieku, który wiedzie normalne zwykłe życie ma 60 lat nie zniknie wyjątki się wyjątkowym praw takim specjalnym jest wprost w dobrym człowiekiem, który uczciwie pracował i którym staje w jakiś obliczu sytuacji kryzysowej trudnej w jego życiu nie dramatycznej prawda, bo to nie jest jakaś sytuacja wyjątkowo dramatyczna i oto ten człowiek zderza się z taką machiną bezdusznego państwa bezdusznego państwa, które prawda z 1 strony udaje, że chce mu pomóc prawda, a z drugiej strony np. wszelkie procedury, które mają teoretycznie mu pomocą takimi procedurami wykluczającym mamy matkę bardzo ciekawie pokazany problem tego bohater ma 60 lat nie posługuje się nowymi technologiami nie ma komputera prawda nie ma nowoczesnego telefonu komórkowego nie zna się na tym świecie nowych technologii jednocześnie okazuje się, że złożenie każdego podania prawda wymaga wejścia biegłość biegłości w internecie we prawda zło złożenia formularza przez internet i MO na starcie tego nie ma w domu nie ma już te kompetencja przecież ta nie oznacza, że można go pozbawić przynależnych upra w, a przede wszystkim nie szanować jego godności godności osobistej godności osobowej w dal i mamy też tam taką historię samotnej matki jest podobnej sytuacji prawda też bieda dwójka dzieci w dale to co jest ciekawe w tym filmie za co pewnie co trzeba cenić tę ucieczkę naucza w ogóle Lao Che z takim reżyserem, który bardzo lubi swoich bohaterów, ale to co znamienne mianowicie, że to nie są bohaterowie z marginesu społecznego nie są tacy ludzie, których stereotypowo kojarzymy jako osoby, które prawda zasługują na to, że są biedne boss no nie wiem piją ćpają prawda przepił cały majątek tak dalej on pokazuje, że to są zwykli ludzie prawda tacy jak my też nie uchodźcy nie jacyś emigranci prawda niektórzy wywodzą się z innej kultury to może spotkać każdego z nas prawda i dla aut po pierwsze, pokazuje właśnie ta nieuchronność taką taką okropną twarz współczesnego świata prawda świata bogatego, bo też powiedzmy, że to jest świat, że to jest takie nałogu nieprzyjemne zwierciadło, które się wszyscy oglądamy prawda, by nam się wydaje, że przecież mamy instytucje, które tym ludziom pomagają w związku z tym rozmawiając pracując z tym filmem po pierwsze, zwracamy uwagę na charakterystykę bohaterów na to kim oni są w jaki sposób zostali pokazani z jakiej grupy społeczne się wywodzą prawda, jaki stosunek reżysera do nich czy można ich lubić czy należy ich nie lubić dam w 2 ale, żeby widzowie zauważyli, jakie są mechanizmy tegoż wykluczenia prawda i by ten film dostarcza kilku znakomitych scen prawda, kiedy można ową bezduszność systemu prawda o działania dyskryminujące zobaczyć woda czasami pozornie wydaje się, że wszystko jest w porządku prawda i tutaj jest świetnie się nadaje nas do tego, żeby właśnie wyjaśni czym jest dyskryminacja pośrednia dyskryminacja bezpośrednia Adam le, a z drugiej strony też to co jest wartością tego filmu żon niesie z poza tym obrazem bardzo pesymistycznym oni się też takie przesłanie re MO optymistyczne znaczy, że zdaniem reżysera tym co jest wartością we współczesnym świecie, kiedy nie możemy liczyć na to totalne państwo prawne, które z 1 strony udaje, że nam pomaga z drugiej strony w 2 otacza nas różnymi procedurami i mu ograniczeniami prawnymi prawda, że tym czym się np. kwestia Solidarności społecznej tego, że najważniejsze dla drugiego człowieka jest inny człowiek czy to jest sąsiad, który się zainteresuje czy też ktoś, kto po prostu bezinteresownie poda rękę pomoże prawda, że ta wartość relacji jest niezwykle niezwykle ważna, bo to, o co nam chodzi też, pokazując te filmy to nie tylko chodzi nam o to, żeby pokazać ludzie są okropni i traktują innych ludzi w okropny sposób bójcie się droga młodzieży i cześć honor nam też zależy na tym, żeby oni wyszli z tego kina z takim przeświadczeniem co jak można zrobić hegemona zdążę ale o ile sobie siebie wspominamy komuś gdzieś to rzeczywiście byłoby pewnym wyzwaniem dla nauczyciela wywołanie na wzajemnie oczywistej empatii wobec osoby, która jest dyskryminowana ze względu na wiek czy jest matką innym samotnie wychowującą dzieci w kłopotach finansowych no bo oczywiście młodzież najbardziej lubi swoje własne problemy poszukuje bohaterów, z którymi może się identyfikować, a taka empatia wobec emeryta, który sobie nie radzili, ale wymaga przełamania w sobie nic takiego porusza się ten emeryt mógł się nadaje bardziej do wyśmiewania, a nie do współczucia mu młodzież jest okrutna krótko mówiąc to jest wyższa szkoła jazdy, żeby wywołać willi taką, ale na gminną diamentów polemizował z tym bardzo dobrze jest z tym stwierdzeniem po pierwsze, czczona jest rzeczywiście taka okrutna ona jest taka jak świat, w którym samodzielnie w związku z tym, a ten świat jest różny natomiast Jan wiedział, że ten, kto to to wcale nie jest tak bardzo dalekie od ich od ich doświadczeń, bo po pierwsze, Ben 60 letni bohater nie on nawet fizycznie bym powiedział może przypominać im ich ojca wujka dziadka prawda, czyli umów tak jak widziano to jest taka osoba, którą mogę mijać się, która może być kimś jest z członków mojej rodziny może być moim sąsiadem prawda w może być kimś kim jadę autobusem z kim codziennie mijam się w sklepie idąc po bułki że, że to nie są to nie są tacy bohaterowie zupełnie oderwania tej rzeczywistości, w której żyję w gwarze tam się też pojawiającym się takie sytuacje, do których oni też doświadczają to jeszcze ja mówiłem o tym, o tej sytuacji samotnej matki prawda, która podejmuje się każdej pracy nawet taki najbardziej upokarzającej prawdy, żeby utrzymać rodzinę, żeby kupić jedzenie swoim dzieciom jeśli się pojawia problem właśnie tego dostępu do dóbr materialnych w darze jedno dziecko, ponieważ nie ma butów albo ma gorsze buty prawda już jest inaczej traktowane to jakbym gdzieś to nie są problemy wcale odległe dla młodych ludzi ba bardzo częste jak z nimi rozmawiam na tego rodzaju spotkaniach po projekcjach filmów okazuje się, że to jest właśnie my często bliskich doświadczeniom, że nawet jeśli oni mówią, że ich to spotkało to, że jest to doświadczenie w ich sąsiadów ich rodziny żonie znają takich ludzi spotykają takich ludzi, więc myślę, że to tutaj warunkiem jest, że jeżeli młodzi ludzie to tylko młodzi bohaterowie muszą być bo jakby dla nich istotni ważni też trochę odchodząc od cyklu filmowego my prowadziliśmy w naszej w naszej instytucji cykl spotkań dla nauczycieli i związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji tam zawsze takim punktem, który staramy się wprowadzić jest punkt tzw. żywej biblioteki czy też spotkanie z przedstawicielami grup, które są narażone na dyskryminację osób z powodu różnych przesłanek, czyli wieku orientacji seksualnej niepełnosprawności właśnie statusu społeczno-ekonomicznego i nasze doświadczenie jest takie, że jak potem rozmawiamy z tymi młodymi ludźmi, które z tych spotkań było dla nich ci najciekawsze najbardziej poruszające to okazuje się, że to jest osoba ta jest osoba ze względu na wiek, czyli osoba starsza, która my akurat zapraszamy taką osobę okres dosyć znana ETS DJ Wika dali nam mu zaprzecza wszelkim stereotypom związanym z wiekiem, więc ani idzie jak burza idzie na Górze prawda, ale nic dla nich to jest niezwykle ważne doświadczenie, ale co pamiętam z kilku edycji tych spotkań, że to było niezwykłe co ważne doświadczenie spotkania z bezdomnym w darze ani mieli okazje z tym bezdomnym porozmawiać zobaczyć jak by jego perspektywę zobaczyć prawda ten świat zupełnie inny winny sposób, więc myślę, że tutaj jeśli chodzi o taką empatię wrażliwość obserwacje to jednak młodzi ludzie są na różne rzeczy wyczuleni są wyczuleni na pewien fałsz są wyczuleni na pewno nam na niesprawiedliwość prawda w związku z tym może czasami boją się albo wstydzą się okazywać emocje Alex tworzy się pewną przestrzeń do tego, żeby mogli o tym, powiedzieć to chętnie o tym, mówić o jak możemy wesprzeć nauczycieli, by słuchających nas teraz my jak pracować po wspólnym obejrzeniu filmu z młodzieżą nad danym tematem wspomniał pan wcześniej o tym, że nie wystarczy widzieć słyszeć, żeby odebrać je Anny cały przekaz, jaki reżyser przygotował od siebie dla odbiorcy a jakie kompetencje możemy wesprzeć w jaki sposób może podpowiedzieć, że inne co robić się dziś, choć nauczyciela, który po seansie filmowym czy ponad uderzenie w klasie danego filmu może otworzyć dyskusję na temat danego problemu związanego z dyskryminacją jak gmach zaczął od tego, że nauczyciel powinien mieć świadomość i sobie sam na to pytanie odpowiedzieć, ale może też zapytać swoich uczniów, dlaczego jego zdaniem oni powinni ten film obejrzeć albo szerzej, dlaczego jego zdaniem ten problem jest ważny w dyskusji z młodymi ludźmi, bo jeśli on poszuka uzasadnienia dla siebie jeśli potem zapytał o to by dzieci czy młodzież Rodan, dlaczego ich zdaniem warto, żeby obejrzeli taki film to to jest bardzo ważny krok Jan ukierunkowuje już potem właściwie prace z tym filmem PRL, czyli taka świadomość celu pani wspomniała o tym, horrorze tradycyjnej edukacji filmowej, czyli chodzimy na adaptacje lektur rower France to po pierwsze nikt młodym ludziom nie wyjaśniał, dlaczego należy, dlaczego warto na ten film pójść, dlaczego warto go obejrzeć po drugie, bardzo często nikt z nimi potem w ogóle o tym nie rozmawiał zaznacza obejrzeli wyszli z kina i potem następna lekcja pra w do następnego dnia już po nowe tematy w ogóle nic się tym nie zajmował, więc ta świadomość po pierwsze, celu jest ważna po drugie to co jest niezwykle istotne, że jeśli wracamy z kina ERM to stworzyć przestrzeń do tego, żeby młodzi ludzie mogli powiedzieć, czego doświadczyli, bo tutaj możemy, jakby na takich 3 poziomach pracować na pierwszy test taki proszę o poziom emocjonalny co ich poruszyło co było dla nich ważne, która scena nie była sceną, którą zapamiętali szczególnie jak i żeby spróbowali zastanowić się, jaki był powód, dla którego reżyser znają się tym tematem, dlaczego ta, jaki może być powód, dla którego ludzie chcą zapłacić za bilet, żeby taki film obejrzeć kanał, dlaczego mu oni wcześniej takiego filmu nie wybrali, a może widzieli jakiś inny podobny czy to coś, czego doświadczył bohater filmowy możesz się czy mam takie poczucie, że to jest absolutnie wymyślone czy też są to takie sytuacje, które też dzieją się w ich życiu i nie mogą podać przykład Wda Terry i jaka była motywacja bohatera do jakich wartości bohater się odwoływał co było dla niego ważny co mu pomagał, o co mu przeszkadzało, kto był tym wspierającym sojusznikiem prawda, kto był tą postacią przeszkadzające dlaczego, jakie były motywacje innych postaci występujących w tym filmie natomiast to jest tutaj uczniowie z mojego doświadczenia wiem, że bardzo wchodzą w ten w ten wątek drugi element to jest taki bym powiedział, że taka analiza socjologiczna analiza już problemu atak, który w tym filmie został przedstawiony czy też problem właśnie unikanie dyskryminacji ze względu na wiek czy to jest problem prawda ubóstwa z czego to ubóstwo dzisiaj wynika prawda, w czym ona się przejawia Wda czy Czyty dostrzegamy takie przejawy tego ubóstwa co można zrobić dopiero trzeci poziom wydobycia sami nauczyciele mówią, a ja Niejestem filmoznawcą jak to nie ma takiej wiedzy o montażu jak rozpoznamy kadrów ambitnie musisz tego wiedzieć, ale oczywiście, że jeśli prawda jakiś czas filmem się pracuje trochę książek na ten temat się przeczyta materiałów związanych z edukacją filmową wartościowych w po polsku napisanych przez polskich autorów jest bardzo duży dostęp do nich to są 2 kliknięcia dzisiaj są poprzez internet prawda to rzeczywiście wtedy możemy zająć już tymi szczegółami bym powiedział filmoznawca czym kwota czyli dlaczego kamera taka nie inaczej pokazuje bohatera, dlaczego taka nie inaczej jest została ta scena oświetlony, dlaczego mamy cięcia montażowe prawda tutaj taki mój ulubiony przykład z filmu Kret akurat w tym cyklu nie będziemy pokazywać ale bardzo zachęcam nauczycieli, żeby go obejrzeli też męska sprawa Sławomira Rybickiego to jest dosyć stary już film debiut Sławomira Rybickiego damy steki i takie 2 rzeczy, które z warsztatów są ważne mecze też film o przemocy w rodzinie o dziecku chłopcu, który jest bitych tam steka pięknie filmowa z zrobiona bardzo przejmująca scena, kiedy bohater w uczelni za chwilę zostanie uderzony pasem przez swojego ojca i Fabjański nam tego nie pokazuje dosłownie, bo mamy montaż młodzieńcze jest taki potężny głuchy odgłos furtki metalowej uderzający obraz matki to nie trzeba pokazać przemocy dosłownie trzeba pokazać jak ten pas uderza w skórę, że właśnie można pokazać mocniej poprzez te środki wyrazu nowe sztuki filmowej rodak i że to jest jak ten kolejny krok, w których nauczyciel może z uczniami zrobić ta armia już tak, by krok następny to już mogą sami nakręcić swój film dzisiaj to też nie jest trudne skomplikowane technologicznie rzeczywiście bardzo wprost uznał też tutaj za chwilę będziemy mieli festiwal Filmoteki szkolnej wielkiego dużego projektu edukacyjnego, który właśnie polega na tym, że uczniowie prezentują swoje filmy i proszę mi wierzyć to są czasami bardzo profesjonalne bardzo ciekawe produkcje na pewno nie na błahe tematy to to widać, że świat świat jest pełen emocji młodzi ludzie te emocje zauważał są nimi poruszeni chcą o nich mówić wyobraźmy sobie sytuację, że ktoś nauczyciel to być może nas interesuje, a może rodziców wierzy w danej szkole w danej klasie jest pewien problem związany z dyskryminacją kogoś n p . ze względu na orientację seksualną albo ze względu na inny kolor skóry czy przynależność do jakiś inny mniejszości na oczy ze względu na biedę załóżmy, że ten problem jest zidentyfikowany wiadomo, że dochodzi do aktów przemocy biernej lub czynnej w danej klasie czy taki nauczyciel może zgłosić się do centrum, którym pan kieruje z prośbą o wskazanie konkretnego tytułu konkretnego filmu, który mógłby pomóc w przejściu tą grupą z tą klasą przez ten problem wyjść w ogóle ten temat i w dyskusji czy te filmy są dostępne poza tymi pokazami w ramach cyklu Kinona przeci w wykluczeniu chcą dziękuję za to pytanie ono jest i łatwe i trudne do przy całej mojej sympatii miłości do kina wydaje mi się, że i nie wydają się cofa to jest, a mianowicie jeśli szkoła identyfikuje problem dyskryminacji mu, że do dyskryminacji dochodzi stos w odniesieniu do dziecka rodzica do nauczyciela to musi lite sprawne zobowiązani szkoły musi ten problem musi ten proceder przerwać to znaczy szkoła ma takie ma taki obowiązek zapisany wprawie świata w narzędzia z narzędziami są różnie prawda to znaczy szkoły w różny sposób nauczyciele sobie radzą w związku z tym pierwsza rzecz to jest udziela nieprzerwanie dyskryminując graczy, żeby nie dochodziło do prześladowania do gorszego traktowania z powodu przesłanek właśnie prawnie chronionych prawda, że tu szkoła musi dać wyraźny sygnał stop my tego nie tolerujemy takie zachowania w tej szkole tolerowane nie będą natomiast i to jest pierwszy krok drugi krok to jest oczywiście zastanowienie się jak możemy wesprzeć ofiary, ale również jak pracować z tymi, którzy dyskryminować co prawda i tu rzeczywiście tutaj nauczyciel dyrektor może się zgłosić Giodo do centrum im zarówno może się zgłosić jeśli chodzi o szkolenie rady pedagogicznej o warsztaty o przygotowanie nauczycieli i do tego jak sobie z tą sytuacją poradzić jak wesprzeć dziecko może skorzystać z pomocy mediatorów z może skorzystać z pomocy interwentów, toteż mamy takie takie osoby u siebie po te, które mogą w tych szczególnie trudnych sytuacjach chodzi, żeby uspokoić sytuację natomiast kolejnym elementem jest rzeczywiście wtedy zaproponowanie warsztatu również warsztatów z wykorzystaniem filmów czy możemy wtedy podpowiedzieć nauczycielom oka jest taki problem może dobrze by było, żeby macie działanie, a DIC to nie działaniem dach będzie np. projekcja filmu i potem rozmowa z uczniami takie działanie może mieć również charakter prewencyjny, zanim dojdzie do przemocy jako mamy badania, które wskazują na to, że młodzież on nie hetero normatywne orientacji seksualnej wielokrotnie bardziej narażona jest na poczucie osamotnienia i kilkukrotnie częściej pojawia się tu dzieciaków na wkład myśli samobójcze i do tego nie potrzeba żadnych aktów przemocy w Rzymie, żeby wiedzieć o tym, że tym dzieciakom jest znacznie trudniej niż całej reszcie w ogóle z młodości wcale nie jest tak łatwo jeśli jest młodość w poczuciu bycia absolutnie innym w okresie, kiedy ta przynależność do grupy jest tak kluczowa do zasady ich trudnej wtedy prewencyjnie można, by próbować taki wspólne seans filmowy, a następnie dyskusja odbyć i teraz jeszcze jedno bardzo ważne pytanie mylne oczywiście, by wspaniale byłoby, żeby szkoły miały czas miejsce na takie projekcje dyskusje wyobrażam sobie, że to się może działać i chętnie może być widziane w różnego rodzaju ideowych szkołach niepublicznych, ale większość szkół w Polsce też to są szkoły publiczne, a większość nauczycieli w Polsce Mel to są nauczyciele, którzy są bardzo mocno niedoceniani nauczyciela bardzo niskim statusie społeczno-ekonomicznym mylne nauczyciele, którzy są bardzo mocno ograniczeni przez przepisy i którzy z wielu powodów po prostu decydują się skupić się na inne własne w przedmiocie nauczania na przyrodzie historii czy matematyce i nie mają najmniejszej motywacji, żeby wychodzić z inicjatywą na taką wychowawczą pedagogiczną, żeby znaleźć czas na tą piękną inicjatywą, o której od kilkudziesięciu minut rozmawiamy co możemy powiedzieć takim nauczycielom teraz no to już jest kolejny wątek i to mu wtedy rozumiem, że już w sumie nie wychodzimy do rana ze studia, bo tutaj kilka ważnych spra w pani dotknęła ja bym nie ja nie generalizować, bo to znaczy od tego bym zaczął walczyć ja znam z dziesiątki, a nawet setki nauczycieli pracujących w szkołach publicznych zwykłych w różnych miejscowościach od Warszawy naprawdę małe miejscowości, którzy raz miało fantastyczne rzeczy związane z edukacją filmową, a tym się zajmuje prawda, ale znam też nauczycieli, którzy są w innych projektach zajmują się innym rozwijaniem windą in w innej formie tej aktywności twórczości kreatywności uczniów i ja rozumiem ten ten ten argument dotyczący tego, że nauczyciel jest ograniczony różnymi przepisami, ale z drugiej strony ma też i prasie mi wierzyć mówi to jest doświadczenia, ale także nie tylko jako nauczyciel, ale także jako osoba zajmująca się na doskonalenie nauczycieli i organizacją ich pracy, a życiem, że ma jednak ogromną autonomię to znaczy te kiedyś te drzwi klasy zamykają to nauczyciel w tej klasie zostaje sam i za to co na to co się dzieje przez 45 minut ona odpowiada nie ma tam w każdej klasie nie ma urzędnika ministerialnego nie ma przedstawiciela kuratora, ale zatrzymajmy się przespać praktycznym 45 minut powiedzmy godziny wychowawczej ile czasu trwa film ile czasu powinna trwać dyskusja po filmy to jest kwestia świadomości wyboru nauczyciela, bo jeśli uznaje, że jego prze w jego przekonaniu chcę pokazać ten film w całości tonie rzeczywiście wybierze taki, który jest tego wart i wtedy proszę mi wierzyć można to zorganizować to nie jest niemożliwe powód ba tutaj jest cały szereg możliwości tylko ja muszę wiedzieć po co i dlaczego to jest ważne natomiast jeśli nie mogę sobie na to pozwolić z różnych względów to jeśli nawet w świetle pięciominutowy fragment filmu jako punkt wyjścia do dyskusji to również jest to znakomita formuła prac Macieja prawda nie muszą pokazywać zawsze całego filmu, żeby z uczniami przeanalizować przeanalizować ważnych produktach sama się fragment literatury jest w filmie klasa kod, który inaugurował nasz cykl francuski film jest taka świetna scen ona trwa to około 56 minut, a mianowicie taki z rozmowy nauczyciela z uczniem i eskalacji konfliktu jak zaczyna się od kar das pozornie niewinnej uwagi i właściwie z każdym zdaniem ten uczeń i ten nauczyciel wchodzą na coraz wyższy poziom agresji prawda niechęci i w końcu otwartego konfliktu z Kowna i nie trzeba obejrzy całego filmu, żeby z uczniami potem porozmawiać co takiego się stało w tej rozmowie co takiego powiedział 1 i drugi, dlaczego prawda w taki tak sformułowany komunikat tak odbieram jak można było to samo powiedzieć winny sposób i jeśli ja mam problem Wenta ze swojej praktyki ziemian taki problem mamy się w klasie, której byłem wychowawcą narastał konflikt z innym nauczyciel w 2 i 4 różne formy, czyli rozmowa z tym nauczyciele nie pomagała klasa coraz bardziej prawda wyszła na taki frontalny zwarcie bym powiedział nauczyciel uznawał, że cofnięcie się będzie przyznanie się do porażki wtedy pamiętam, że obejrzeliśmy sobie ten fragment ME Słuchajcie woda to nawet nie nie, odwołując się do tej sytuacji w jaki sposób możemy komuś powiedzieć nawet o trudnych rzeczach, ale tak, żeby ta osoba nie czuła się zraniona, żeby tłumić emocje co jest w tej dyskusji walk, a czy nie chce powiedzieć, że natychmiast byśmy rozwiązali ten konflikt, ale nagle się okazało, że oni zauważyli, że prawda, że lata komunikacja jest ważne, że można winny sposób powiedzieć coś co jest dla nich ważne także ten nauczyciel nie odbiera tego jako ataku jako niesubordynacji tego, że ktoś jest niegrzeczny go po prostu wyraża swoją opinię przypomnijmy, że jeszcze, aby przez najbliższe minuty ostatni do północy można zgłaszać swój udział w cyklu Kinona przeciw wykluczeniu jeśli jest się nel nauczycielem wychowawcą młodzieży dyrektorem szkoły pedagogiem szkolnym psychologiem szkolnym również z animatorem kultury można zgłaszać udział w UE w swoim w tym cyklu natomiast ostatnie pytanie, które morze, które na, które odpowiedź może przydać się mecz tym wszystkim osobom, które przed chwilą wymieniłam, które nie będą mogły wziąć udział w cyklu wspomniał pan wcześniej o tym, że jest bardzo dużo dostępnej informacji literatury publikacji internetowych z na temat pracy z młodzieżą NES filmem czy może pan podać się konkretny adres czy konkretny tytuł czy konkretną wskazówkę od czego zacząć jeśli ktoś po wysłuchaniu naszej rozmowy już czuje myśli, że to jest coś dla niego, że to jest inne dobra metoda do tego, żeby wejść w jakiś ciężki temat związany z dyskryminacją z młodzieżą kopalnia pomysłów scenariuszy lekcji analiz filmowych pomysłów na zajęcia wychowawcze na poszczególne przedmioty te jest też to odpowiedź na pani pytania, gdy przedmiot owców prawda, że to nie tylko polonista przecież mam prawo i zajmować się filmem, ale powinni też nauczyciele innych przedmiotów, a mianowicie to jest portal edukacja filmowa gratka PL i to jest rzeczywiście miejsce, gdzie naprawdę pomysłów inspiracji jest bardzo dużo druga drugie takie miejsce to jest oczywiście nie strona Filmoteki szkolnej bardzo dużego projektu edukacyjnego skierowanego do szkół gimnazjalnych ponadgimnazjalnych trwającego już kilka lat i tam też bardzo duża jest informacji zachęcam również do odwiedzenia strony gabinetu edukacji i filmowej dzieci młodzieży to jest gabinet mieszczący się w Łodzi, ale realizujący zadania działania ogólnopolskie m. in. tutaj myślę, że w imieniu gabinetu mogę zaprosić zainteresowanych nauczycieli na konferencję filmoznawcy ciało dla nauczycieli, która od ponad 25 lat odbywa się od kilku lat odbywa się w Radziejowicach pod Warszawą, gdzie przez kilka dni naprawdę otrzymuje się potężny zastrzyk inspiracji pedagogicznych metodycznych, ale też takich filmoznawca związany z edukacją filmową, ale tak jak powiedziałem naprawdę tutaj Polski nauczyciel ma komfortową sytuację, bo jednak od kilku lat tych materiałów powstaje sporo książek czy właśnie te portale, o których powiedziałem, gdzie to bogactwo jest naprawdę imponujący Noto mamy konkretne tropy polecamy państwu podążanie tymi ścieżkami tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę w dzisiejszym gościem w magazynie dorosłe dzieci był Arkadiusz Walczak dyrektor Warszawskiego centrum innowacji edukacyjną społecznych i szkoleń, które to centrum jest współorganizatorem razem z King Mahatma Gandhi i radiem TOK FM Rennes cyklu pokazów edukacyjnych dla nauczycielki na przeci w wykluczeniu Arkadiusz Walczak jest również historykiem kulturoznawcą Edukatora i trenerem edukacji Obywatelskiej bardzo dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję dobranoc my zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM, a po informacjach będzie powtórka dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA